xU&isoh.
SANDALEN
Kleine cabaretjes - nieuw en oud
het fundament
van uw vermogen
Congresgebouw bij RAI is wellicht
oplossing voor ruimteprobleem Opera
Carrellshow in Montreux enthousiast ontvangen
iJ|V
DONDERDAG 23 APRIL 1964
9
Toeristen geven meer uit aan souvenirs dan schouwburgbezoek
Shakespearepenning
van prof. VP. S. Esser
rrraten 27 t/m 48
vanaf f 15.95
Frans en Fiet Koster („Adam en Eva") met
nieuw programma tien dagen in Amsterdam
Vijftig miljoen dollar
geëist van Burton-Taylor
nabeschouwingen
Rond de voetbalwedstrijd
Repetitiegelegenheid voor Ned. Comedie of Opera
Willem van Capellen
acht maal in „Jonge Jan"
Vrijmans „Gebedsgenezers"
wellicht naar Duitsland
„Einer wird gewinnen
op het tweede net
De radio geeft vrijdag
T elevisieprogramma
I
Shahcspearefeesten in Stratford geopend
DE VIERING VAN DE vierhonderdste verjaardag van
Shakespeare's geboorte (23 april 1564) in Stratford-on-Avon,
de plaats waar de dichter het levenslicht aanschouwde, is
vandaag begonnen in tegenwoordigheid van prins Philip, de
gemaal van de koningin. De plechtigheid omvat optochten en
de opening van een nieuw centrum voor Shakespeare-studies,
waarin een expositie is ingericht. Het centrum is gisteravond
reeds geopend.
Het stadje vaart wèl door zijn grote zoon. In Stratford, dat
16.000 inwoners heeft, komt in de zomermaanden steeds een
half miljoen toeristen. Twee jaar geleden lieten de toeristen
550.000 pond sterling achter in de hotels, restaurants en
souvenirwinkels. Toch doet het gemeentebestuur niet èrg
zijn best om het de toeristen zo gemakkelijk en prettig mo
gelijk te maken. Een voorstel voor een nieuw parkeerterrein
dringend nodig om de verwachte stromen auto's op te
vangen is naar een studiecommissie verwezen, hoewel de
voorhoede van de verwachte tienduizenden toeristen al bin
nen is. Het Koninklijke Shakespeare Theater krijgt van de
gemeente geen subsidie, direct noch indirect.
MAAR DE MIDDENSTAND slooft zich tot het uiterste uit om maar zoveel mogelijk
munt uit Shakespeare te slaan. In de bazaars liggen papieren servetjes met Shake
speare's portret; er is behangsel met afbeeldingen uit de werken van Shakespeare
gemaakt in Manchester beddewarmers met het portret van de dichter alsmede
prentbriefkaarten waarop in heel kleine letters staat: „Made in USA, printed in
Boston". De winkels zijn blauw, geel en wit geschilderd volgens een speciaal plan.
Iedere winkelier heeft daar ongeveer 900 gulden voor betaald. Hoewel de Amerikanen
55 percent van de bezoekers van Stratford uitmaken kopen zij slechts 15 percent
van de plaatsbewijzen voor het Shakespeare Theater.
VOLGENS EEN SCHATTING van de
British Travel and Holidays Association
besteden de toeristen uit het buitenland
per jaar ongeveer 97.000 dollar aan plaats
bewijzen en ongeveer 154.000 dollar aan
souvenirs zoals Shakespeare drinkbekers,
deurkloppers en andere prullen, die zo
banaal zijn, dat de raad voor industriële
vormgeving wel kan huilen.
DE TONEELSTUKKEN van de dichter
zijn, na meer dan een eeuw na zijn dood
genegeerd te zijn (de gemeenteraad ver
bood in het midden van de 17de eeuw het
toneel in navolging van „andere wel be
stuurde steden en gemeenten"), in 1746
weer door een gezelschap reizende toneel
spelers onder leiding van een zekere John
Ward in Stratford gespeeld. Ward stond
erop, zijn honorarium te besteden voor
het herstel van een Shakespeare-monu
ment in de kerk.
HET EERSTE Shakespaerefeest is in
Stratford in 1769 op touw gezet door de
legendarische acteur David Garrick op
voorstel van de raad. Er werden oratoria
uitgevoerd, optochten gehouden, liederen
gecomponeerd, banketten gegeven, maar
er werd geen enkel stuk van Shakespeare
opgevoerd. Garrick nam het nadelig saldo
van 2.000 pond voor zijn rekening. In 1824
werd de Shakespeare Society te Stratford
gesticht en besloten, om de drie jaar
„jubileumfeesten" te vieren. Dat was Wil
liam Howitt, een strenge Victoriaan, te
sterk. Hij merkte op: „Wat is het verband
tussen prestaties van zuiver intellectuele
aard en de holle maag van verjaardags
zuiplappen?" Op de 300ste verjaardag van
Shakespeare heeft men eindelijk enkele
van zijn stukken op'gevoerd.
MAAR ACHTER de coulissen heerste
onenigheid. Een Franse acteur, Charles
Fechter genaamd, was uitgenodigd om
Hamlet te spelen en de Britse acteurs
achtten zich beledigd. Dit wierp een scha
duw op de voorbereidingen en op de
openingsdag in 1864 werd bericht, dat het
in de straten „onheilspellend stil" was.
Om kort te gaan: het was een mislukking.
Maar de Shakespearevereniging door
George Bernard- Shaw „Shakespeare afgo
derij" genoemd, heeft opgang gemaakt.
Ter gelegenheid van de vierhonderdste
geboortedag van William Shakespeare
worden bij de Koninklijke Begeer te Voor
schoten bronzen penningen gegoten, naar
ten ontwerp van prof. V. P. S. Esser.
De voorzijde der penning, die door de
Vereniging voor Penningkunst wordt uit
gegeven, toont het naar links gewende
profielportret van de schrijver. Op de
keerzijde staan de geslachtnaam en de
jaartallen 1564-1964 uitgevoerd in Romein
se cijfers. De penningen hebben een dia
meter van 55 mm.
Advertentie
De sandaal met 6 maanden
garantie op de Supra Solid zool^/
De zure socialist Shaw achtte zichzelf een
betere toneelschrijver dan Shakespeare.
Hij beweerde dat hij een maatschappelijk
geweten had en Shakespeare niet. Maar
in latere jaren heeft ook hij de weg naar
Stratford gevonden en op het jaarlijks
banket de toast uitgesproken.
ALS MEN AFZIET van het theater, de
zetel van het voornaamste Shakespeare-
gezelschap ter wereld, dat waarschijnlijk
een van de beste en verbeeldingrijkste to
neelgezelschappen is, die er bestaan, staat
Stratford voor een grote moeilijkheid als
het een beeld wil geven van de mens
Shakespeare: er is zo weinig over hem
bekend. De organisatoren van een grote
tentoonstelling hebben deze moeilijkheid
omzeild door haar te presenteren onder
het motto: „Shakespeare en zijn Tijd'
met de nadruk op „tijd".
Er wordt in Stratford veel aan de ver
beelding van de toerist overgelaten. Nie
mand weet zeker, of Anne Hathaway wer
kelijk heeft gewoond in het ouderwetse
kleine huisje dat wordt voorgesteld als
„Anne Hathaways Cottage", maar het
wordt in elk geval elk jaar door honderd
duizenden bezocht. En nog meer duizen
den blijven staan en staren naar een oude
moerbezieboom, die wordt verondersteld
gegroeid te zijn uit een stek van een
boom, die Shakespeare zelf geplant zou
hebben
Advertentie
■V.
- j gj
Twentieth Century Fox, de maatschap
pij die de rolprent „Cleopatra" heeft ge
maakt, heeft een eis tot schadevergoeding
tot een bedrag van vijftig miljoen dollar
ingediend tegen de hoofdrolspelers in deze
film, Elizabeth Taylor en Richard Burton.
Volgens de maatschappij hebben de twee
de film schade toegebracht door te laat
of in het geheel niet op hun werk te ver
schijnen, en door hun onderling gedrag
„hoewel het een ieder bekend was dat bei
den gehuwd waren." Burton en Taylor
hebben twintig dagen de tijd om hun ver
weer voor te bereiden.
Protocol. Tot chef van het protocol bij het
departement van Buitenlandse Zaken in
Den Haag is benoemd mr. W. J. G. baron
Gevers, ambassadeur der Nederlanden in
Israel.
De KRO-rubriek „TV-Dansant" moest
gisteravond plaats maken voor de voet
bal-reportage FC ZürichReal Madrid.
Hoe aardig genoemde „ballroom"-demon-
straties ook plegen te zijn, wij misten ze
niet: de Madrileense voetbal-formatie liet
superieur voetenwerk zien.
„Brandpunt" gaf een staal van welspre
kendheid van Tixier-Vignancourt, de ge
vreesde advocaat, die zich nu ook kandi
daat heeft gesteld voor de Franse presi-
(Van onze kunstredacteur)
HET NIEUWE CONGRESGEBOUW bij de RAI in Amsterdam, dat in januari
volgend jaar geopend wordt, zal het ruimteprobleem van de Nederlandse Opera en
de Nederlandse Comedie die beide in de Stadsschouwburg gevestigd zijn aan
merkelijk verlichten. De grootste moeilijkheid van de Opera en toneelgezelschappen
is niet speel- maar repetitieruimte. In het nieuwe gebouw van architect A. Bodon
komt een perfecte toneelaccommodatie. De grote zaal kan maximaal 1.600 mensen
bevatten. De toneeldiepte is 25 meter, de toneelopening 22 meter; het voortoneel van
5 meter kan met 7 meter worden vergroot door twee hefpodia in de orkestbak. Er
zijn twee zijtonelen van 8 bij 15 en 3 bij 12 meter. Het toneel heeft 60 trekken en
een zeer moderne belichtingsinstallatie. Er zijn negen kleedkamers voor elk acht
personen en de artiestenfoyer kan honderd gasten herbergen.
DE AMSTERDAMSE wethouder mr. R.
van den Bergh, die reeds tijdens de be
grotingsbehandeling in de Amsterdamse
raad op het Congresgebouw wees als op
lossing voor het repetitieprobleem, zal tij-
In ons land lééft op het ogenblik het
cabaret en er is een publiek voor. „Tin
gel Tangel" heeft een iets ouder publiek
van gezeten burgers uit het gehele land,
die in dat bijzonder gezellig ingericht
etablissement zich uitbundig vermaken;
„Lurelei" heeft een iets jonger publiek
in het nieuw ingerichte zaaltje, dat iets
meer naar de commercie riekt dan vorig
jaar, wat ook tot uiting komt in het pro
gramma dat vorig jaar beter was dan nu.
Of dit nu komt vanwege spanningen in
dit dappere troepje, dat hard gewerkt
heeft om het tot iets te brengen of door
iets anders, is voor het publiek natuurlijk
niet belangrijk. Maar ik geloof, wil dit
cabaret zich handhaven, dat men niet
meer op de vieze weg van het nummer
„De Autosleutels" moet doorgaan, want
dat is dégoutant en onvolwassen. Er is
helaas aan het eind van het seizoen nog
al wat verloop in dit ensemble en het zal
moeilijk zijn om weer een groepje te
vinden, waarin de noodzakelijke disci
pline en eenheid zal zijn, die nu eenmaal
noodzakelijk is.
„Adam en Eva" gaat het van 2 tot en
met 11 juni in Amsterdam proberen in het
Centraal Theater en men mag veronder
stellen, dat Frans Koster er verstandig
aan doet Haarlem eens voor een poosje
vaarwel te zeggen om in den lande die
bekendheid te krijgen, die hij zonder twij
fel verdient.
OOK ONDER de jongeren leeft een gro
te behoefte om zich te groeperen tot klei
ne cabaretgezelschappen, en ergens in de
intieme sfeer van een of ander bouwvallig
oud huisje in het centrum van Amsterdam
cabaretgeneugten aan het jonge publiek te
verschaffen. In een der lokalen van de
Academie voor Kleinkunst in de Albert
Cuypstraat te Amsterdam werken een twee
tal meisjes en een drietal jongens aan zulk
een cabaretprogramma. Ze noemen hun
programma „Kernschertsend"; een bete
re naam hebben ze nog niet gevonden. Zij
zijn Mary Roest, Joes Roelofs uit Soest-
dijk, die kamers zoekt in Amsterdam en
de jongens Maarten Lamers, Robert Eek
en Frank Balinge. Het vijftal dat in en
semble, maar ook in solo-nummers wil op
treden, werkt hard en men wisselt elkaar
aan de piano af. Alle vijf hebben goede
stemmen en de sfeer onderling is uitste
kend. Ze zijn het met elkaar eens, dat ze
niets anders willen Iprengen dan gewoon
cabaret: gezond fris en jong en zonder
pretentie. En vooral geen viezigheid, „want
die is er. al genoeg'
ZE MAKEN ZELF de teksten en dit is,
ook voor de toekomst mijns inziens hun
De nieuwe televisieshow van Rudi Car-
rell is in Montreux door televisiedeskun
digen uit de hele wereld enthousiast ont
vangen. Het mag zo goed als zeker geacht
worden dat Nederland dit jaar dank zij
Carrell en de VARA in de prijzen valt en
dus de bronzen, of de zilveren, of héél
misschien wel de gouden roos wint.
Direct na de vertoning, gistermorgen,
meldden zich de eerste vertegenwoordi
gers der 24 deelnemende t.v.-organisaties
om de Carrell-show voor uitzending in hun
land te kopen. Duitsland was er het eerst
bij; daarna volgden Denemarken, Frank-
wijk, Zwitserland, Engeland, België en
Italië; voorzover bekend is de Carrell
show thans aan tien verschillende t.v.-
organisaties verkocht.
Deze Rudi Carrell-show, die de VARA
op 1 mei mag uitzenden, is in vergelijking
met wat er in Montreux vertoond wordt,
uniek in die zin, dat bijna alle landen
met uiterst gecompliceerd gemaakte spek
takelstukken naar Montreux zijn geko
men, die bovendien nog veelal gefilmd zijn
ook.
Carrell levert in zijn show met eenvou
dige middelen zichzelf, een chimpan
see en een zeeme'ermin, in wie men de
beroemde zangeres Esther Ofarim zal
herkennen een artistieke prestatie die
op de deskundigen te Montreux grote in
druk maakte, evenals de originaliteit van
zijn idee om zijn show te situeren op een
„onbewoond" eiland. Hiertoe liet de
VARA in de piste van het Scheveningse
circusgebouw een enorme kuip met een
inhoud van 106.000 liter water bouwen.
Door deskundig cameragebruik is de illu
sie compleet dat men Robinson Crusoe
ziet.
enige zwakke punt, want deze zijn nog niet
puntig genoeg en missen ook de „pointe"
die zo belangrijk is (hoor Seth Gaaikema).
Maar misschien komen er toch wel goede
teksten uit, vooral als ze zeer kritisch
gaan selecteren. Als ze de energie en het
uithoudingsvermogen hebben op de inge
slagen weg voort te gaan, zullen ze het
op de duur zeker halen.
IN DEN HAAG heeft Bert Müller een
cabaretje, dat nu en dan optreed en dat
ook zonder twijfel toekomst heeft. Laten
we hopen, dat deze jonge mensen de ca-
beretkunst in ons land weer een stapje
verder zullen brengen: ik geef ze een goe
de kans als ze hard werken.
van Doceren
Krachttoer van 75-jarige
(Van onze radio- en t.v.-medewerker)
Maandag is Willem van Capellen 75 jaar
geworden en om dat even heuglijke als
ongelooflijke feit te herdenken zond de
VARA gisteravond een gloednieuwe radio
versie uit van Heijermans „Brand in de
Jonge Jan" met Willem van Capellen in
alle acht daarin voorkomende rollen. Wil
lem van Capellen heeft deze krachttoer
nu al vele malen in zijn leven verricht
voor het eerst in 1928. „Ik beschouw het
min of meer als mijn afscheid van de ra
dio", zo vertelde Willem van Capellen
ons.
Op zijn 67ste verliet Willem van Capel
len na tientallen jaren van radio-activitei
ten de VARA om van een iets rustiger
oude dag te gaan genieten. Hij bleef ech
ter stad en land afreizen om overal in het
land voordrachten te houden; hij bleef
schrijven en hij bleef jong. Zodat de
VARA, toen zij vier jaar later last had van
personeelsgebrek, geen moment aarzelde
om Willem van Capellen te vragen voor
de gast-regie van een serie hoorspelen. Hij
was toen 71. „Ze zitten nu wat ruimer in
de mensen", zegt Willem van Capellen,
„en daarom kan ik er nu echt mee uit
scheiden. Vandaar die jonge Jan als af
scheid". Wij hebben Willem van Capellen
gevraagd of hij zijn beroemde acht-rollen-
krachttoer in de Jonge Jan ook voor de
televisie zou durven brengen. „Zeker, na
tuurlijk, maar ik ga dat niet zelf aanbie
den".
Frans en Fiet Koster gaan van 2 tot
en met 11 juni „Adam en Eva" in het
Centraal Theater van Amsterdam
brengen. Zij komen er met een nieuw
programma, waarna zij hun welver
diende vakantie gaan genieten als
voorbereiding voor een nieuw seizoen
in Haarlem.
dens een persconferentie op 29 april na
dere mededelingen doen over deze functie
van het nieuwe gebouw. Dat de Nederland
se Comedie vaste bespeler van het Con
gresgebouw zou worden is ondenkbaar,
omdat het gebouw in alle gevallen primair
voor congressen bestemd is. Berichten als
zou de Nederlandse Comedie het Leidse-
plein moeten verlaten om de Stadsschouw
burg geheel aan de Opera over te laten,
zijn uit de lucht gegrepen. Wèl biedt dus
het nieuwe congresgebouw een oplossing
voor het knellendste probleem: dat van de
repetitieruimte. Bij de Nederlandse Come
die is dan ook niets bekend over een ver
trek van „Het Plein".
NU BEKEND is geworden dat de ver
bouwing van het Gebouw van K. en W. in
Den Haag er niet op geridht is een vast
onderkomen te scheppen voor een eigen
Opera, gaat de vraag natuurlijk uit naar de
toekomst van het door ir. B. Bijvoet uit
Haarlem voor Amsterdam gemaakte ope
ra-ontwerp, dat 30 miljoen zou gaan kos
ten. Zoals bekend heeft het gemeentebe
stuur van Amsterdam deze plannen bevro
ren, maar het is toch wel hoogst bevreem
dend dat de architect, die zijn ontwerp in
december 1962'heeft ingediend, sindsdien
zélfs niet een bevestiging van de ontvangst
heeft gehad. Het architectenbureau prof.
G. Holt-ir. B. Bijvoet is volstrekt onkun
dig gehouden van de huidige gang van za
ken. Dit gebrek aan egards van Amster
dam voor ir. Bijvoet, wiens creatie alom
een hoge architectonische waardering
heeft gekregen, is temeer pijnlijk sinds
bekend geworden is dat het Philips Pen
sioenfonds bereid is geweest een nieuw
operagebouw voor zijn rekening te nemen.
Concluderend kan aangenomen worden
dat de ruimtemoeilijkheden van Opera en
Nederlandse Comedie zullen worden opge
lost door een der twee het nieuwe con
gresgebouw als repetitiegelegenheid te ge
ven en dat de kwestie van de bouw van
een nieuw operatehuis niet meer aan bod
zal komen vóór de interne organisatie
moeilijkheden bij de stichting-in-ontbin-
ding definitief zijn opgelost. Hiervoor heeft
staatssecretaris drs. L. J. M. van de Laar
een termijn gesteld van september 1965
dentsverkiezingen. Niet demagogisch
maar zeker zo boeiend was de analyse
die Mr. Peacock, DE man van het twee
de BBC-televisienet, van zijn programma
gaf. Zijn betoog maakte duidelijk, dat de
Engelsen in ieder geval wèl weten, hoe
het met het tweede net moet.
De bij de redactie van deze rubriek zo
geliefde „uitsmijter" (gevolgd door „En
dit was Brandpunt") haakte aan op het
protest dat mevrouw Van Someren-Dow-
ner liet horen tegen de afwezigheid van
het NTS-joumaal bij het congres van de
VVD. In tegenstelling met de bedoeling
van de betrokken redacteur werd de waar
de van dit protest nog verhoogd door de
mededeling, dat 'op bedoeld partijcongres
een nieuw beginselprogramma door prof.
Oud van de kaart werd geveegd. Het
vrouwelijke kamerlid had dus kennelijk
geen bezwaar tegen het feit, dat het jour
naal van die moeilijkheden in haar partij
getuige was.
Het vervolg van de reeks „Het land van
onze kinderen" was zeer moeilijk te vol
gen door de, naar ons gevoel, gewild mo
dernistische muziek van Jurriaan Andries-
sen; muziek die mede door zijn te grote
volume niet meer een dienende functie
had. Dit programma, gebaseerd op een
bepaald niet gemakkelijke, beschouwende
tekst van Daniel de Lange, vereist na
melijk toch al zoveel van het luisterver
mogen van de kijker; en het luisteren
wordt reeds genoeg bemoeilijkt door de
aandacht, die het mengelmoesje van film
scènes, tekeningen en foto's (eigenlijk il
lustraties van die tekst) opeist. De in
houd van het programma is belangrijk
genoeg; en die gaat gedeeltelijk verloren,
doordat men het te mooi wil maken.
J. Damshuizer
Door VARA niet uitgezonden
De voor de VARA-televisie gemaakte
documentaire over gebedsgenezing van
Jan Vrijman, die in Nederland niet op het
scherm is vertoond, heeft de belangstel
ling gewekt van producers van de Duitse
televisie. Zij hebben Jan Vrijman voorge
steld de film in Duitsland op het t.v.-
scherm te brengen.
Jan Vrijman heeft de documentaire over
gebedsgenezing in Nederland in opdracht
en op kosten van de VARA-televisie ge
maakt, die de verantwoording van uitzen
ding echter niet aandurfde, omdat on
evenwichtige kijkers er verkeerde en
levensgevaarlijke conclusies uit zouden
kunnen trekken.
De Bayrische Rundfunk heeft de film
nog niet gezien maar is desondanks zeer
geïnteresseerd. Jan Vrijman is momenteel
bezig met een documentaire over veilingen
(weer in opdracht van de VARA); hij zal
de Duitse televisieproducers zijn film over
gebedsgenezing dezer dagen tonen. Van de
VARA heeft Jan Vrijman alle medewer
king. De film is eigendom van deze om
roep, maar Jan Vrijman heeft de verzeke
ring gekregen, dat hij zijn produkt op
alleszins billijke financiële voorwaarden
kan terugnemen.
Zaterdag 2 mei zendt de Duitse televisie
de vierde aflevering uit van de Europa
quiz „Einer wird gewinnen" met Hans Jo
achim Kulenkampf. De NTS neemt deze
uitzending, die in het Funkhaus te Han
nover plaats heeft, van 20.15 tot 22.00 uur
rechtstreeks op het tweede net (kanaal 27)
over. De kandidaten zijn vier dames en
vier heren uit Duitsland, Frankrijk, Italië,
Zwitserland Oostenrijk, Nederland, Dene
marken en Engeland. Ze zullen vragen
over hun buurlanden trachten te beant
woorden.
HILVERSUM I 402 m. 7.00-24.00 KRO.
KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Morgengebed.
7.15 Ouverture.radio voor vroege men
sen. 7.55 Overweging. 8.00 Nieuws. 8.15
Strip voor de jeugd. 8.20 Lichte grammo-
foonmuziek. 8.50 Voor de huisvrouw. 9.35
Waterstanden. 9.40 Schoolradio. 10.05 Klas
sieke pianomuziek. 10.20 In de platensoos:
programma voor oudere luisteraars. 11.00
Voor de zieken. 11.40 Klassieke grammo-
foonmuziek. 11.50 Als de ziele luistert, le
zing. 12.00 Angelus. 12.04 Licht instrumen
taal ensemble. 12.30 Mededelingen t.b.v.
land- en tuinbouw. 12.33 Pianospel met
ritmische begeleiding. 12.50 Platennieuws.
12.55 Katholiek nieuws. 13.00 Nieuws. 13.15
Licht ensemble en zangsolist. 14.00 Voor
de vrouw. 14.15 Het bronzen hart, orato
rium. 15.00 Schoolradio. 15.30 Voor de zie
ken. 16.30 Zang en pianospel: klassieke
liederen en moderne pianomuziek. 17.00
Boekbespreking. 17.20 Kinderkoor met
pianobegeleiding. 17.40 Lichte orkestmu
ziek en zangsolisten. 18.05 Koorzang. 18.30
Fanfare-orkest. 19.00 Nieuws. 19.10 Actua
liteiten. 19.25 Boekbespreking voor de
jeugd. 19.30 Vliegende schijven: verzoek
programma voor de militairen. 20.20 Wie
het weet mag het zeggen: wedstrijd in
muziekliteratuurkennis. 20.50 Sterren van
vroeger. 21.10 Voor een kwartje, klank
beeld. 21.30 Promenade-orkest. 22.15
22.25 Boekbespreking. 22.30 Nieuws. 22.40
Als een Phoenix, hoorspel. 23.55-24.00
Nieuws.
HILVERSUM II 298 m. 7.00 VARA. 9.40
VPRO. 10.00 VARA. 13.00 AVRO.
16.00 VPRO. 22.30-24.00 VARA.
VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym
nastiek. 7.20 Socialistisch strijdlied. 7.23
Lichte grammofoonmuziek. (Om 7.30 Van
de voorpagina). 8.00 Nieuws en socialis
tisch strijdlied. 8.18 Lichte grammofoon-
muziek. 8.50 Ochtendgymnastiek voor de
vrouw. 9.00 Lichte grammofoonmuziek.
VPRO: 9.40 Morgenwijding. VARA: 10.00
Schoolradio. 10.20 Pianorecital: moderne
muziek. 10.45 Voor de kleuters. 11.00 Voor
de huisvrouw. 11.40 Lichte grammofoon
muziek. 12.20 Regeringsuitzending: Uitzen
ding voor de landbouw. 12.30 Mededelin
gen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Orgel
kwartet. AVRO: 13.00 Nieuws. 13.15 Me
dedelingen, eventueel actueel of grammo
foonmuziek. 13.25 Beursberichten. 13.00
Lichte orkestmuziek (opn). 14.00 Kerkor
gelconcert: oude muziek. 14.20 Bij de tijd
en bij de thee, gevarieerd programma.
VPRO: 16.00 Solisten van weleer, klank
beeld. 16.30 Inzicht en Uitzicht, een half
uur voor wie tijd heeft om te luisteren.
17.00 Voor de jeugd. 17.30 Voor jonge
mensen. 18.00 Nieuws. 18.15 Kamermuziek.
18.30 Boekbespreking. 18.35 Muzikale aan
winsten uit de klassieke discotheek. 19.00
Artikelen uit zojuist verschenen weekbla
den. 19.10 Jazzmuziek. 19.30 Kunstkroniek.
20.00 Nieuws. 20.05 Shakespeare als in
spiratiebron voor componisten. 20.45 Mac
beth, tragedie. VARA: 22.30 Nieuws. 22.40
Marimba, actuele kroniek. 23.30 Lichte
grammofoonmuziek. 23.45 Socialistisch
nieuws in Esperanto. 23.55-24.00 Nieuws.
BRUSSEL 324 m.
12.00 Nieuws. 12.03 Grammofoonmuziek.
12.15 Lichte muziek. 12.50 Beursberichten.
13.00 Nieuws. 13.20 Lichte muziek. 14.00
Nieuws. 14.03 Schoolradio. 15.45 Lichte mu
ziek. 16.00 Nieuws. 16.03 Beursberichten.
16.09 Kamermuziek. 17.00 Nieuws. 17.15
Lichte muziek. 17.45 Duitse les. 18.00 Nws.
18.03 Voor de soldaten. 18.30 Tips voor de
automobilisten. 19.00 Nieuws. 19.45 Echo's
uit de natuur. 20.00 Liedjes. 20.15 Theater
kroniek. 20.40 Lichte muziek. 21.00 Boek
bespreking. 21.15 Oude en nieuwe koormu
ziek. 21.45 Zangen uit Nepal. 22.00 Nws.
22.15 Lichte muziek. 22.35 De zeven kun
sten. 22.50 Lichte muziek. 23.05 Klassieke
muziek. 23.55-24.00 Nieuws.
VOOR DONDERDAG
AVRO: 15.00 Voor de vrouw. 15.45 Pau
ze. 16.00-16.15 Voor de kinderen. 19.30 Ge
vraagd: warmte, documentaire over ver
warming in Nederland. NTS: 20.00 Journaal.
AVRO: 20.20 Estrada, theater-reportage.
20.50 Televizier. 21.00 Jeugd-proces, to
neelspel. 22.25 Whisky-four, reportage over
het stuntteam van de Koninklijke Lucht
macht. NTS: 22.50-22.55 Journaal.
VOOR VRIJDAG
NTS: 11.00-11.50 Schooltelevisie. NCRV:
19.30 Barend de Beer. 19.35 Toekomstmu
ziek: beroepenoriëntatie voor de rijpere
jeugd. NTS: 20.00 Journaal en weerover-
zicht. NCRV: 20.20 Nou jij weer, amuse-
mentsprogr. 21.00 Attentie. 21.45 Een bloem
en een hamer: Oude en moderne Ameri
kaanse volksliedjes. 22.10 Dagsluiting.
NTS: 22.15 De Gouden Roos: prijsuitrei
king voor de beste amusementsprogram
ma's. 22.40-22.45 Journaal.
Experimentele uitzendingen op het tweede
net (kanaal 27).
KRO: 20.20 Kijk op Kunst (herh. van
19 maart jl.) 20.50 Der betrogene Kadi,
operette. 21.50-22.25 Gschichte Asiens, do
cumentair programma.