Gerrit den Braber;
fijne neus voor jong talent
IN DE KOMENDE WEEK
r a I
Trents laatste zaak
GEVARIEERD
DISCONIEUWS
Nieews uit de
Televisiewereld 5
ZATERDAG 25 APRIL 1964 Erbij PAGINA ZES
Bert Japin
Henny Schoute
In de speciaal op tieners afgestemde teevee-programma's
neemt Avro's „Rooster" een heel eigen plaats in. Cultuur en
amusement komen er beide aan hun trekken. De jonge
cineast mag vertellen over zijn werk, maar ook de jongen
die vindt dat hij zo aardig gitaar speelt, krijgt een kans. Het
programma dankt ongetwijfeld zijn grootste populariteit aan
het debuterend zangtalent, dat er zijn opwachting in maakt
Tal van bekende jonge sterren sprongen via „Rooster" naar
de platenmarkt. De man achter dit geslaagde programma is
twee meter lange Gerrit den Braber: de man met de feilloze
neus voor jong talent.
„Rooster" bestaat al vier jaar (dat is een opmerkelijke
leeftijd voor een maandelijks tv-programma), en het zal ook
zeker het volgend seizoen gehandhaafd blijven. De enorme
stapel reacties, die iedere uitzending weer teweeg brengt,
vormt een duidelijk bewijs, dat de AVRO daar goed aan doet.
Gerrit den Braber, samensteller van Rooster en hoofd van
Avro's afdeling Jeugd-Televisie, vertelde ons: „De reacties
die we binnen krijgen, lopen sterk uiteen, van felle kritiek
tot juichende lof. We krijgen ook heel veel aanbiedingen van
talent in de trant van „Mijn vriend speelt gitaar en is de
beste gitaarspeler van Europa!" en suggesties. Zeer goede
suggesties vaak, die we graag overnemen."
De aanbiedingen van talent worden door Gerrit den Braber
allemaal op waarde getest. Niet één uitgezonderd.
„Ik sta op het standpunt, dat je iedereen een kans moet
geven en dat je niets zo maar op een briefje mag weigeren.
Je kunt tenslotte nooit weten wat je ermee mist."
Gerrit den Braber houdt het hele jaar door audities, be
luistert binnengekomen bandjes en is attent op sluimerend
of net ontwakend talent. Hij heeft er een fijne neus voor,
getuige de tv-debuten waarop Rooster kan mogen, waar
onder die van Rob de Nijs, de Jumping Jewels, Anneke
Grönloh, Shirley, oJnny Lion en Willeke Alberti.
Hieruit kan men concluderen, dat Gerrit den Braber met
Rooster de handen royaal gevuld heeft. Maar dat is dan een
onjuiste gevolgtrekking. Onder zijn leiding wordt nog een
hele reeks jeugdprogramma's gemaakt: Combo, de series
„Okki Trooy" en „De duivelsgr ot", „Kindje ga je mee?", „In
het TV-lab", „De kleine camera" en jaarlijks een avond
vullende manifestatie van wat er zoal onder de Nederlandse
jeugd leeft en wordt nagestreefd.
„Jawel, ik voel me dolgelukkig met
dit werk," zegt hij. „Weet je, de Avro
ziet de jeugd voor vol aan. Mijn chef
Ger Lugtenburg staat volledig achter
me en er is nooit iets, dat niet kan om
dat het maar voor de jeugduitzendingen
is. Integendeel. Het beste is niet goed
genoeg. Zo heb ik voor mijn afdeling
twee all-round regisseurs toegewezen
gekregen. Jongens, die echt wat in hun
mars hebben en geen kneusjes."
Fransen naar Hilversum
De vele liefhebbers van het Franse
chanson kunnen binnenkort hun hart op
halen. Op 30 mei verzorgt de VPRO
een rechtstreekse reportage van een
optreden van de vermaarde Gilbert
Bécaud. Merel Laseur zal hem bij de
kijkers introduceren en zijn liedjes in
leiden. Fred Hoyte, die aanvankelijk
zijn medewerking aan de VPRO moest
opzeggen, omdat zijn werkgevers van
mening waren, dat zijn TV-werk te
veel tijd nam, komt ook terug en wel
met een programma rond de op het
ogenblik in Frankrijk bijzonder popu
laire zanger Jean Ferrat. Waarschijn
lijk komt dit programma op 15 mei op
de beeldbuis.
TV-ondertitels voor dove kijkers
Sinds vele jaren proberen doven en
slechthorenden gedaan te krijgen, dat
de televisie meer gaat werken met on
dertitels zodat ook zij van de uitzendin
gen kunnen profiteren. Het is geen ge
makkelijk vraagstuk, want voor de an
dere kijkers zouden die ondertitels sto
rend werken. De NTS heeft het pro
bleem echter in studie genomen en nu
zal men toch proberen aan de veel
vuldige verzoeken tegemoet te komen.
Zo zou men het NTS-weekjournaal van
ondertitels willen voorzien.
Geen interesse
De Nederlandse televisie heeft een
kans voorbij laten gaan om een aan
trekkelijke show op het scherm te bren
gen. Onlangs bracht de Amerikaanse
Country and Western show „Nashville-
sound of tomorrow" een bliksembezoek
aan ons land. Tijdens een Europese
tournee verschenen de medewerkenden,
Gentleman-cowboy Jimmy Reeves,
newcomer Bobby Bare, de vermaarde
gitarist Chet Atkins en de al even be
roemde zanggroep „De Anita Kerr-
singers" op vele Europese schermen.
Er was ook tijd uitgetrokken voor een
studio-optreden in Bussum. De organi
satoren van de tournee vertrouwden
erop, dat de Nederlandse televisie be
langstelling zou hebben voor dit optre
den, waarmee ze duizenden liefhebbers
van deze muziek aan zich verplicht
zouden hebben. De prijs kon geen be
zwaar zijn: 2700 dollar. De omroepver
enigingen dachten er anders over.
„Geen interesse" zeiden ze. En dat ter
wijl KRO-radioman Ton Kool, die de
show bijwoonde, zei: „Er is een enor
me belangstelling voor deze muziek,
dat bleek uit de vele protesten, die wij
kregen, toen we onze Country and Wes
tern Express wilden stopzetten."
(Vervolg van pag. 2)
waanzin van de hoofdpersoon, ook wel
aanwezig, doch wordt telkens gebroken
door de even hoofdstukken, die de lezer
met de speurders langs 's heren wegen
voeren en met veel buitenstaanders in
contact brengen. Eigenlijk is het dus
zo, dat de „speurhoofdstukken" feite
lijk enigszins de eenheid breken van
een gave „horror-story" waarvoor een
Poe zich niet zou hebben hoeven te
schamen. Niettemin mogen we dit werk
van Hopley toch een interessant en
boeiend boek noemen, dat, hoe dan ook,
de verdienste bezit aan tal van smaken
tegemoet te komen, zander daarbij te
geraken tot een verwatering van gen
res waarbij de meest aantrekkelijke
thriller-elementen zouden worden geëli
mineerd. Night has a thousand eyes is
in de Prismareeks verschenen als De
nacht heeft duizend ogen.
Twee meter lange, 35-jarige Gerrit
den Braber staat in Hilversum niet
alleen te boek als een expert op het
terrein van de muziek, die de jeugd van
vandaag aanspreekt, maar ook als een
zeer oorspronkelijk man. Zo talrijk zijn
de bon mots, die men hem toeschrijft
dat ze onmogelijk allemaal van hem
afkomstig kunnen zijn, al strooit hij ze
voortdurend kwistig om zich heen.
Hij startte zijn carrière als reclame
tekstschrijver en groeide als vanzelf in
een heel andere richting, uitmondend
in de radiowereld. In 1948 werd een
van zijn vrienden vrij ernstig ziek en
om hem wat op te beuren maakte Ger
rit miniatuur-radioprogrammaatjes voor
hem. Die bezigheid maakte hem spoe
dig zo enthousiast, dat hij er al zijn
vrije tijd aan gaf, en samen met vrien
den complete vertier-opnamen ver
wezenlijkte voor ziekenhuizen in zijn
woonplaats. Daarmee richtte hij onbe-
i8t Jen nev br:! sb d
HOE STAAT &ÉT met onze Neder
landse grammofoonplatenmarkt? Wat
komt er in de loop van een paar weken
zoal uit de bus? Niet iedere plaat is
te achterhalen, want wat er wordt
uitgegeven is vrij aanzienlijk. Een greep
uit de nieuwste collectie van de Neder
landse lichte muze volgt hieronder.
EEN JONG STERRETJE, Trea van
der Schoot, maakte „Blonder Capitano"
en „Am femen Ufer". Trea wordt ge-
coached door de man van Caterina
Valente, manager Eric von Aro. Een
goede manager die probeert iets van
deze jonge Nederlandse te maken. Trea
heeft wel capaciteiten, maar we hadden
wel iets meer van haar plaatje ver
wacht. (Decca AT 10.054-.
CORRY BROKKEN heeft een zwak
voor het zigeunerliederen-repertoire.
Melancholieke liedjes, soms hartstoch
telijk en mysterieus. Het ligt haar goed
en „La mamma" met aan de keerzijde
„Geem mij je hand" zijn krtap gezongen.
(Philips JF 327.642).
IEMAND die geregeld, zelfs vrij vaak,
met een nieuwe plaat uitkomt is Willy
Schobben: de trompettist, de ras-artiest,
die als zesjarige jongen al de trompet
aan zijn lippen zette. Jaren later, in
1962, kreeg hij een gouden plaat voor
„Mexico". Dat was na zijn succes met
„Trumpet tango". Andere toppers wa
ren „Happy José", „Benfica" en „The
lonely bull". Zijn laatste troef: het
vierstemmig geblazen „Mexico wed
ding". Aan de keerzijde het op de
Amerikaanse hit-parade staande „Ja
va". (Artone DR 25.221).
„THE SHARKS" zijn vier Amster
dammers die twee en een half jaar ge
leden een combo vormden. Met een
gast bas-gitarist maakten ze een plaat
waarop „Ship for China" (ze „zingen"
hardnekkig „chip"en „Smoky
rock". We hebben de indruk dat er
vaak te gauw een plaatje wordt ge
maakt. (Funckler DL 45.103).
EEN PAAR KOSTELIJKE nummers
van De Wama's: „Drie Chinezen", met
aan de keerzijde het oorspronkelijke
Engelse liedje „Waar is m'n mammie".
Het is onmogelijk in de plooi te blijven
bij het luisteren naar deze kolderiek
gebrachte liedjes. (Decca AT 10.052).
CABERETIER Jacco van Renesse
maakt niet zo veel plaatjes. Maar zeer
recent kwamen er twee plaatjes van
hem uit. Het nieuwste is: „Zij was
mooi als de lente" met aan de keer
zijde het frivole „Marie la Blonde".
Niet volmaakt, 'n Kwestie van zang
studie? (Philips JF 327.638).
VADER EN DOCHTER Alberti heb
ben hun stemmen samen op de plaat
vastgelegd. Ze zingen „Sabato sera" en
„Sole, sole". De Alberti-fans kunnen
we deze plaat van harte aanbevelen.
Het is een fris geheel (Philips JF
327.650).
ZOETE MELODIËN brengen The
Kilima Hawaiians, het Nederlandse en
semble dat al heel wat jaartjes mee
draait. Zij kwamen ook met een nieuwe
plaat uit: „Song of the Islands" en
„Honolulu march". Een sfeervol (in
strumentaal) geheel. (Artone DR 25-215).
wust het fenomeen ziekenhuis-omroep
voor Nederland op, want zijn initiatief
is later op grote schaal overgenomen.
Maar toen het eenmaal zover was, zat
Gerrit al lang en breed op een stoel
van de Avro, die wel Wat in hem zag
en nog immer ziet.
Een beeld van Gerrit den Braber is
niet volledig zonder de vermelding van
zijn uitlaatklep. „Af en toe wil ik wat
anders," zegt hij. „Dan ga ik thuis
achter m'n bureau zitten en doe wat
anders!"
Dat is dan het schrijven van liedjes
teksten. Hij heeft er naar Nederlandse
begrippen stevig succes mee. (Recente
succesnummers zijn: Ritme van de
regen, Spiegelbeeld, Weer zingt de wind,
La Mamma en De winter was lang.)
„Ik doe het bijzonder graag," zegt hij,
„maar echt niet in een vloek en een
zucht, zoals wel eens verondersteld
wordt. Het is natuurlijk geen Shakes-
peare-werk, maar ik wil er toch echt
achter kunnen staan."
En dat is dan Gerrit den Braber
ten voeten uit. Hij wil alles wat hij doet
met zijn volle twee meter lengte achter
grond geven.
ROB DE NIJS maakté een nieuw
plaatje met „Liefste" en „Loop naar
de maan". Beide liedjes staan in hun
soort sterk. We prefereren wel het
eerste, omdat dit genre (het sentimen-
teel-subtiele) hem nu eenmaal goed
ligt. (Decca AT 10.055).
DE VROLIJKE JOCHIES Jack en
Bill met „Larie, larie, allemaal bom
barie" en „Kleine Pietje, Jantje, Keesie,
Klaasie, Henkie, Dikkie, Wimpie Smit"
(geen naam vergeten?). Een alleraar
digst plaatje voor alle leeftijden.
(Philips JF 327.639).
„TONY RONALD y sus Kroner's"
heeft het combo van Tony Ronald op
z'n Spaans. Tony, geboren in Arnhem,
heeft z'n hart aan Spanje verpand en
maakte daar een e!p. met: Hully gully,
Charleston, Betty Jean, Bailemos hully
gully. (His Masters Voice EPL 14.002).
DE JONGSTE OPNAME van The
Blue Diamonds is een verdienstelijke.
Hierop staan „Rag mop" en „Yes to
night Josephine". (Decca AT 10.056).
i
Enige speciale uitzendingen deze
week. Een programma, dat uit het ge
wone routineschema springt, is dat van
de nationale feestdag, 30 april, als ko
ningin Juliana haar verjaardag viert.
De NTS gaf de verzorging van het na
tionale programma in handen van de
VPRO, die met een avondvullende pro
ductie komt van William Shakespeares
Romeo en Julia. De VARA heeft de
eerste mei zendtijd en spaarde voor
deze Dag van de Arbeid de reeds veel
besproken show van Rudy Carrell op,
die voor ons land meedong naar de
Gouden Roos: de hoogste onderschei
ding van het televisiefestival van Mon-
treux. Op deze avond ook een uitge
breid programma gewijd aan de Ne
derlandse schrijver Herman Heijer-
mans. Voor de sportliefhebbers op za
terdagmiddag een rechtstreekse uitzen
ding van de Engelse cupfinale uit Lon
den.
Omer Grawet licht
Jan de Cler door
ZONDAG. In de middag een IKOR
kerkdienst uit Rotterdam, waaraan
leerlingen van middelbare scholen in
de Maasstad, die de Nederlands Her
vormde Jeugdraad vormen, hun mede
werking verlenen. Van 18.36 tot 19.08
neemt de NTS een reportage over van
een rit met de „Mistral", Europa's
snelste trein, die 160 km per uur rijdt.
Dat gebeurt tussen Montelimar en
Avignon in Frankrijk. Na het zondagse
nieuws dat wil zeggen Weekjoumaal,
Journaal en Sport in beeld is de
beurt aan de KRO. Het vaste zondag
se schema, dus eerst Erik Sikkes. Deze
keer in vakantiestemming „met de
tent". Medewerkenden behalve Willy
Walden en Jeanne Verstraete o.m.
Frits Butzelaar, Bob Verstraete en
Wim de Meyer. Vervolgens gaat Omer
Grawet een babbeltje maken met Jan
de Cler. De bekende radio-cabaretier
studeerde onlangs af als arts. Hij zal
dus zowel over zijn oude vak als over
zijn nieuwe beroep het een en ander te
vertellen hebben. In het orkest van het
kunstmaandorkest zijn de sopraan Wil-
ma Driessen en de bariton Max van
Egmond de solisten. Het is een Offen
bach programma, dat wordt geopend
met de ouverture „Orpheus in de On
derwereld" en dat voorts enkele a'ria's
omvat uit Hoffmanns Vertellingen.
Duitse zelfspot over het
W irtschaftswunder
I
MAANDAG. Het NTS filmprogram
ma begint met de kerkelijke rubrieken
Logboek en Kenmerk. Na het journaal
en de uitzending van de politieke par
tijen de hoofdfilm: „Orden für die
Wunderkinder". Regisseur Reiner Erler
heeft zich afgevraagd, of het Wirt-
schafswunder niets mist. Inderdaad,
in deze tijd van welvaart lijkt alles te
koop. Maar de Wunderkinder kunnen
toch niet alles voor hun geld krijgen.
Ordetekenen bijvoorbeeld niet. Er is in
deze rolprent een man, die medelijden
heeft met de nieuwe rijken en die er
eigenlijk wel voor wil zorgen, dat ze
ook eens erkenning krijgen voor hun
harde zwoegen. Hij richt daarom een
onderneming op, die lintjes verkoopt.
De zaken gaan goed. Best zelfs en de
goede man wordt ook zelf onderschei
den. Totdat uitkomt, dat die lintjes
eigenlijk maar nep zijn. De onderschei
denen willen de zwendel echter niet be
kend maken, aangezien zij daarmee
ook hun revers schoon zouden moeten
vegen. Dies wordt de ondernemende
lintjeshandelaar weggepromoveerd. Een
rolprent dus met Duitse zelfspot. D'r is
telefoon voor U, waarmee de NTS de
ze filmavond besluit is de film, die
Louis van Gasteren maakt over de ont
wikkeling van de telefoon van de aller
eerste exemplaren tot de moderne
draaggolf.
Donderdagavond 30 april. Het TV-spel
Romeo en Julia. Regisseur Jack Dixon
geeft aanwijzingen aan Jan Grefe
(staande) en aan Carol Linssen en Paula
Petri, die Romeo en Julia vertolken.
„Onder vier ogen" met
Nederlands oudste verpleegster
DINSDAG. De NCRV zou de NCRV
niet zijn, als ze het avondprogramma
niet zou openen met Barend de Beer.
Vervolgens vijf en twintig minuten goe
de raad van dr. Van Blankensteijn, die
weer In Gesprek is. Na het Journaal
een nieuwe aflevering van De Beverley
Hillbillies. Deze keer over de butlers
en bedienden, die hen ten dienste staan
in hun nieuwe (gefortuneerde) bestaan.
De laatste uitzending van het Cabaret
der Onbekenden laat de winnaars van
vroegere ronden zien, die in de finale
elkaar de eerste prijs zullen betwisten.
In een intermezzo treedt de winnares
van vorig jaar op, het jonge zangeres
je Trea van de Schoot, die al interna
tionale successen heeft behaald. De On
bekenden die de finale haalden zijn al
lemaal „gevorderde amateurs." Onder
hen zijn The Siders, de Streamline
Skiffle Group, Sandra Sebregts, Toni
Spaans, Filomena Magistra, Cesare Pa
lange en Mattheus Babilaja. In Onder
vier ogen spreekt Jan van Hillo met
zuster Meyboom. Deze 93-jarige ver
pleegster heeft in de verpleegsterswe
reld altijd een vooraanstaande rol ge
speeld. Ze is vooral bekend geworden
door haar boek: Dienend in het wit.
De avond wordt besloten door Caroline
Kaart.
Denken en doen van
Jehova's Getuigen
WOENSDAG. Nadat Dick van Dyke
de kijkers geconfronteerd heeft met de
vrolijke kanten van het leven en de
journaaldienst de ernstige verwikkelin
gen uit het menselijk bestaan de revue
heeft laten passeren, komt de AVRO
met een tweetal bijzondere uitzendin
gen. De eerste is een documentaire over
de Jehova's Getuigen. Deze internatio
nale godsdienstige beweging werd in
1872 gesticht en daarna enkele malen
gereorganiseerd. De leer der Jehova's
Getuigen heeft een onkerkelijk karak
ter. In totaal zijn er zo'n miljoen aan
hangers, van wie dertienduizend in ons
land wonen. Roelof Kiers besteedt aan
dacht aan de denkbeelden van deze
secte en aan haar werkwijze. O.m. zal
men getuige kunnen zijn van een doop
plechtigheid (door totale onderdompe
ling) en van diverse vergaderingen van
Jehova's. Ook zal Kiers trachten dui
delijk te maken, waarom de aanhan
gers van deze secte tegen de dienst
plicht, tegen de belastingwetten e. d.
zijn. Jo Leemans komt vervolgens we
derom het programma Scala presen
teren, waaraan o.m. het jonge, veelbe
lovende zangeresje Karin Kimt mee
werkt. Het profiel in klanken is gewijd
aan („Een dansliedje deint") Joop de
Leur. Litteraire Ontmoetingen wordt
deze keer gepresenteerd door de schrij
ver R. Nieuwenhuis, die de man, aan
wie deze aflevering van de kroniek is
gewijd de in 1943 overleden Willem
Walraven persoonlijk goed heeft ge
kend. Aanleiding tot de uitzending is
het feit, dat binnenkort de verzamelde
brieven van Walraven zullen worden
uitgegeven. Walraven was de zoon van
een Zeeuwse marskramer. Hij trok
naar Canada en daarna als koloniaal
naar Nederlands Indië. Daar ontwikkel
de hij zich tot een literator van bete
kenis. In 1943 overleed hij in een Ja
pans krijgsgevangenkamp.
Shakespeares drama
„Romeo en Julia"
DONDERDAG. De nationale feest
dag begint, wat de televisie betreft, om
twintig over tien 's morgens als minis
ter-president mr. V. G. M. Marijnen
een gelukwens uitspreekt voor de jari
ge vorstin. Om half elf volgt de tradi
tionele directe reportage van het défilé
voor paleis Soestdijk, dat juist nu een
overtuigend huldeblijk van een geheel
volk voor zijn koningin zal zijn. In de
avonduren zal een korte herhaling wor
den gegeven van dit défilé, waarna een
extra lang journaal beelden van de vie
ring van de verjaardag zal geven. De
N.T.S. zorgt vervolgens voor een samen
vatting van de beelden, die we in de
loop der afgelopen dagen te zien kregen
van het koninklijk bezoek aan Mexico.
Van negen tot elf de speciale nationale
feestdag-uitzending. Onder regie van
Jack Dixon wordt een opvoering gege
ven van Shakespeares beroemde toneel
stuk Romeo en Julia. Jan Spierdijk
heeft een speciale bewerking gemaakt.
De hoofdrollen worden vertolkt door de
jeugdige Carol Linssen als Romeo en de
al even jonge Paula Petri als Julia, in
de teevee-wereld beschouwd als een
ideaal paar. Albert Mol heeft de dans-
adviezen gegeven en maitre C. v. d.
Valk zorgde ervoor, dat de scherm-
scènes er echt gaan uitzien. Tot de me
despelenden behoren voorts o.m. Gijs-
bert Tersteeg en Rie Gilhuys als de
ouders van Julia, Hans Croiset, Lex
Zondagavond 26 april. Een goedlachse
Jan de Cler aan de gesprekstafel met
Omer Grawet.
van Schorel, Guido de Moor, Wim v.d.
Heuvel, Mien Duymaer van Twist, Leo
van Hensbergen en Tom van Beek,
Twee uur duurt de bewerking van het
aloude verhaal, dat altijd nieuw blijftl
de twee geliefden, die denken het geluk
te zullen vinden, maar het slachtoffer
worden van een vete tussen hun weder
zijdse families.
Documentaire over
Herman Heijermans
VRIJDAG. De VARA besteedt uiter
aard uitgebreid aandacht aan de vie
ring van de Da£ van de Arbeid. Drie
topfiguren uit de Europese socialistische
beweging, Harold Wilson uit Engeland,
Willy Brandt uit' West-Berlijn en Gas
ton Deferre uit Frankrijk zullen ver
schijnen op het scherm. Uiteraard niet
in een rechtstreekse uitzending, omdat
zij in eigen land op deze dag teveel
om handen hebben. De VARA stuurde
interviewers naar hun woonplaatsen,
die hen vragen stelden over problemen
van economische aard, over de samen
werking binnen Europa en over vraag
stukken van oorlog en vrede. Dr. A.
Vondeling, leider van de Tweede Kamer
fractie van de P. v.d. A. zal deze uit
zending inleiden. Na het journaal en
Achter het Nieuws dan eindelijk de Ru
dy Carrellshow, waarmee Nederland
meegedongen heeft naar de Gouden Roos
van Montreux. De show werd reeds ge
ruime tijd geleden op de beeldband
vastgelegd. Het verzoek van Rudi Car
rell was de kijkers niet te veel voor
uit te vertellen, aangezien een van de
belangrijkste elementen van deze show
de verrassing is. We vertellen dan ook
alleen maar, dat het gebeuren zich af
speelt op een echt eiland en dat de ver
maarde Israëlische zangeres Ester Ofa-
rim een van de medewerkenden is. Ten
slotte een documentaire over Herman
Heijermans en z'n werk, de toneel
schrijver, wiens honderdste geboortedag
dit jaar met een reeks opvoeringen van
verschillende van zijn stukken is her
dacht.
Verschillende Nederlandse toneel
gezelschappen komen naar de studio om
in deze groots opgezette documentaire
fragmenten te laten zien uit stukken
van de grote schrijver als Op Hoop van
Zegen, Allerzielen en Nummer 80. Henk
de By heeft enorm veel werk moeten
verzetten voor deze uitzending, waar
aan ook de directeur van de Amster
damse toneelschool, de heer W. Pos
zijn medewerking verleent. De avond
wordt afgesloten met de uitzending
Grand Gala Orkest: een reportage van
een groot Meifeest in Utrecht door het
NVV georganiseerd. Het orkest staat
onder leiding van Jan Corduwener.
Johnny Kraaykamp-show
ZATERDAG. De sleur van de routine
wordt zaterdagmiddag onderbroken door
een voetbalreportage. De camera's gaan
naar het beroemde Wembley stadion
om na een halfuurtje community sin-
ging een Engelse traditie een ver
slag te geven van de cupfinale. In het
avondprógramma van de KRO: Ivan-
hoe het Journaal, Brandpunt en de
Johnny Kraaykamp show. Daar John
ny in korte tijd zelf voor een aantal
shows moest zorgen, zijn de deelne
mers vaak niet eerder bekend dan
enige dagen voor de show, omdat vele
artiesten gebonden zijn aan reeds lang
van te voren gesloten contracten. Dit
alles werkt niet mee tot openheid in
perskolommen, doch komt ook de show
niet ten goede. Om 21.30 de zesde af
levering van Bonanza: landoorlog. De
avond wordt besloten met dr. Trimbos
die in zijn rubriek Gehuwd en Onge
huwd de moderne litteratuur onder de
loep neemt. En daar valt door
zijn bril bekeken heus wel het een
en ander over te discussiëren.