„SPINOZA" van Frenkel Frank bij jubilerende toneelgroep Studio - v „Schakels" van Herman Heyermans TONEEL IN HAARLEM Lijm en plak alles met VELP0N van Ceta-Bever Zilveren Roos" voor show van Rudi Carrell Oost-Europa stoort de BBC vrijwel niet meer Shakespeare-exposities in ons land ZATERDAG 25 APRIL 1964 21 Rechercheurs doen goede vangst k !PP IA IMJ Gave opvoering door Nieuw Rotterdams Toneel Gestolen Guarneri-viool spoedig hervonden nabeschouwingen NCRV: opnieuw Irene Waardig slot „Marimba" De radio geeft zondag De radio geeft maandag T elevisieprogramma Rusland eert Shakespeare Culturele prijs A peldoorn Jasperina de Jong weer bij Lurelei' DE JUBILEUMVOORSTELLING die de toneelgroep Studio gisteravond ter gelegenheid van haar tienjarig bestaan in het Studio-theater „De Brakke Grond" in Amsterdam heeft gegeven, was in me nig opzicht een historische gebeurtenis. Het was de afsluiting van Studio's tiende speelseizoen en als zodanig de negenen- veertigste première door dit gezelschap uitgebracht. Daarnaast is het zeker een mijlpaal in onze moderne theatergeschiedenis, dat een gezelschap in één seizoen zes Neder landse premières uitbrengt, waarvan „Spinoza* ditmaal zelfs het tweede stuk was van Dimitri Frenkel Frank, nadat wij twee maanden geleden al zijn „Pas op dat je geen woord zegt" te zien had den gekregen. TEN SLOTTE IS het stuk zelf ook in hoge mate een historische aangelegenheid spelend in Amsterdam ruim driehonderd jaar geleden, in één gedenkwaardige juli maand waarin de geestelijke en de we reldlijke overheid in onze hoofdstad kans zag twee van de grootste genieën van alle tijden te vernederen en te miskennen Rembrandt over de top van zijn glorie heen werd failliet verklaard en Spinoza aan het begin van zijn wijsgerige carrière werd uit de Joodse gemeenschap gestoten •n verbannen uit Amsterdam. Op deze feitelijke gegevens heeft Fren kel Frank zijn stuk gebouwd, veronderstel lend dat de beide mannen, die dicht bfj elkander woonden, elkaar gekend moeten hebben en waarschijnlijk wel, op grond Van hun sterk contrasterende tempera inenten gebotst zullen zijn. NU BRENGT HET spelen van een der gelijk spel met historische figuren voor de toneelschrijver gemakken èn bezwaren met zich mee: Zijn personages profiteren van een historische glans die de werkelijkheid ze heeft verleend, maar daar tegenover staat de verplichting om iets van die groot heid in de gefantaseerde dialogen voelbaar te maken. Van de conflictstof nu die het samen brengen van de godsvruchtige gevoelsmens Rembrandt en de twijfelzuchtige rationa list Spinoza in overvloed bood, heeft de handige dramaturg die Frenkel Frank in de eerste plaats is, volledig profijt getrok ken. Met het formaat van zijn figuren heeft hij daarentegen, lijkt het, niet steeds raad geweten. Hoe grappig het ook werkt om in Rem brandt voornamelijk de driftmatige ar tiest d la Karei Appel bloot te leggen, daarmee wordt aan de gevoelsdiepte en eruditie van de Renaissancemens Rem brandt naar men mag aannemen toch wel te kort gedaan. Moeilijker nog is het om in de felle maar toch puberachtige fa naticus die wij te zien krijgen de grond legger van het Spinozistisch godsbegrip te herkennen. Ook bleek het voor Frenkel Frank niet gemakkelijk om de grondidee van zijn stuk waar te maken, namelijk dat de beide kunstenaars, die van het penseel en die van de ratio, op overeenkomstige wijze door hun uitzonderlijk formaat met hun omgeving in conflict komen. Er viel niets aan te veranderen dat een faillissement wegens geldgebrek nog wel iets heel an ders is dan een vervloeking om principië le geloofsredenen. Mede daarom leek ook dit stuk van Frankel Frank overtuigender in zijn details dan in zijn totale visie op mens en samenleving. MERKWAARDIG IS ook dat eigenlijk de aardigste en dankbaarste rol van het stuk een derde is namelijk die van Rubbi Morteira, het hoofd van de Joodse Am sterdamse gemeente, een ontroerend men selijke figuur, die zijn oogappel, de jonge Spinoza, zo lang mogelijk ontziet en pas verstoot wanneer het grotere, wereldlijke (Van onze radio- en t.v.-medewerker) Een stralend gelukkige Rudi Carrell heeft gisteravond in Montreux de Zilveren Roos in ontvangst genomen voor zijn laat ste televisieshow, die op 22 maart J.I. door de VARA in Scheveningen werd opgeno men voor uitzending in eigen land op I mei. Het internationale televisiefestival werd dit jaar voor de vierde maal gehouden met 24 deelnemende landen. De Zwitserse in zending „Happy End" verwierf de hoog ste onderscheiding (de gouden roos), het Amerikaanse televisiestation C.B.S. werd de bronzen onderscheiding toegekend. Het was de eerste maal dat Nederland op het Montreux-festival een prijs behaalde. Rudi Carrell meldde het heuglijke be richt gistermiddag met overslaande stem van opwinding door de telefoon aan VARA's hoofd televisiedienst Piet te Nuyl en verzocht hem zijn vrouw en zijn ouders te waarschuwen. De moeder van de bekroonde t v.-artiest zei ons- „We hebben de langspeelplaat van zijn show en we draaien hem de hele dag door. Het zijn ook zulke prachtige liedjes. En nu ik daar even bij stil sta, moet ik wel bedenken dat het succes van deze show ook voor een groot deel te danken is aan Dick Schallies, die de prachtige muziek Voor Rudi gecomponeerd heeft". The Mounties, die altijd een groot aan deel hebben gehad in de Rudi Carrell- shows, waren eveneens zeer geestdriftig. „Wij hebben er bijna geen woorden voor. Geweldig, Fantastisch. We gaan hem mor genmiddag van Schiphol halen. U komt toch ook morgenmiddag? Heel Nederland moet Rudi morgen afhalen". Rudi Carrell wordt vanmiddag (zater dag) om vier uur op Schiphol verwacht. Vanavond zal hem in de televisie-rubriek „Achter het nieuws" een vraaggesprek Worden afgenomen. belang dat onvermijdelijk maakt. Vooral om deze figuur heen was de schrijver erin geslaagd, met name voor de pauze, een aantal scènes op te bouwen, waarin op bijzonder knappe wijze de oude joodse levenswijsheid met een spitsere, modernere humor tot een volkomen aan vaardbare eenheid gemaakt werd. Een andere grote verdienste van het stuk schuilt in de dramatische ontwikke ling van de hoofdfiguur Spinoza zelf van trotse zelfbewustheid, via angst en ver nedering naar een nederiger en warmer menselijk gevoel, ook al blijft het de vraag of een dergelijke psychologische groei niet met minstens evenveel succes aan een geheel fictief personage gedemon streerd had kunnen worden. DE OPVATTING WAARIN regisseur Peter Oosthoek het stuk liet spelen was, waarschijnlijk geheel in overleg met de schrijver, er een van een duidelijk „spe len" met de historische gegevenheden. Terwijl in een summier decor op de voor grond de diverse scènes zich afspeelden bleven op een stellage tegen de achter grond de andere figuren zichtbaar. Min of meer a la Brecht werd het stuk zo als een serie historische tableaux vivants ge bracht terwijl toch een zo groot mogelijke eenheid en continuïteit werden gewaar borgd. In eveneens vrij sobere kostuums (ook van Wim Vesseur) werd er redelijk tot zeer goed spel te zien gegeven. Voortreffelijk was Henk van Ulsen als de fanatieke verstandsmens die hier be doeld was. Hij slaagde erin de geschetste ontwikkeling te laten zien en daarin toch een aantal hebbelijkheden en gebaren vast te houden. Het spel van Wim van der Brink als Rembrandt was opnieuw die gelukkige combinatie van eenvoud en raak gepeilde psychologische waarheid die de meeste rollen van deze eminente acteur onver getelijk maakt. NAAST HEM BLEEK Johan Kaart als gast in het gezelschap een buitengewoon gelukkige keuze voor de rol van rabbi Saul Levi Morbeira. Het werd duidelijk tot hoeveel verfijning en waarachtigheid Kaart onder goede regie en verlost van het stereotype kluchtenwerk in staat is. Zowel de humor als de wijze menselijk heid van deze rabbi hadden bij niemand in betere handen kunnen zijn. Een aantal kleinere rollen werd naar de eis vervuld, alleen een vreemde keel geluiden producerende Italiaanse gravin leek wat misplaatst in dit gezelschap. Het premièrepubliek heeft schrijver en spelers nog heel wat langduriger toege juicht dan de feestelijkheid van deze avond toch al gebood. Hans van den Bergh Marlies van Alcmaer en Henk van Ulsen in „Spinoza" van D. Frenkel Frank. Advertentie Dat rechercheurs ook nog wel eens iet» anders doen dan zakkenrollers en inbre kers op de hielen zitten, begrijpt ieder een. Tenslotte zijn het óók maar gewone mensen. Zo gingen onlangs twee recher cheurs in hun vrije tijd op pad - om voor delig inkopen voor hun vrouwen te doen. En aangezien deze mensen een speurders neus hebben voor de juiste plaatsen, leidde het spoor onmiddellijk naar de markt. Hun instinct had hen ook ditmaal niet bedrogen. Zij slaagden voor honderd procent en gaven dus heel wat minder geld uit dan ergens anders. Op de markt kan overigens iedereen „rechercheur" zijn. In dit gezelligste koopcentrum dat er bestaat zijn de goede vangsten niet van de lucht. De marktkoopman en de straat handelaar zijn altijd goedkoop, omdat zij grote hoeveelheden tegelijk en scherp inkopen. De markt maakt van uw huis houdgeld méér geld, want OF DE MARKT IS UW GULDEN EEN DAALDER WAARD V- A f res- NADAT ZONDAGAVOND de tot dusver voortreffelijkste Nederlandse tatie van de Shakespeare-herdeiiking „Othello", in de Haarlemse schouwburg is yertoond, heeft men gisteravond in dezelfde schouwburg de tot dusver sterkste voorstelling van de Heijermans-herdenking te zien gekregen: „Schakels", onder regie van Jan Teulings gespeeld door het Nieuw Rotterdams Toneel. Dit gezel schap, dat twee seizoenen lang met vallen en opstaan heeft gestreefd naar het verkrijgen van een eigen gezicht, heeft met deze opvoering geheel overtuigend getoond, een homogeen ensemble op de planken te kunnen zetten en zodoende te kunnen excelleren op een terrein waarop het Rotterdamse toneel in vroeger tijden herhaaldelijk grote roem heeft geoogst. NA „OP HOOP VAN ZEGENis „Scha kels", die wrede comedie van liefdeloos heid met haar bijtend ironische ondertitel Vrolijk spel van de huiselijke haard", waarschijnlijk wel het meest gespeelde stuk van Heyermans. Het is een van de minst strijdbarewerken van de socia listische schrijver; weliswaar wordt de bezittende klasse ook in dit stuk van on menselijke hardheid en zelfzucht beschul digd, maar het voornaamste slachtoffer daarvan is niet het proletariaat (al komt dat ook in dit geval wel aan zijn trekken), maar de man die dat bezit heeft veroverd door zich van arbeider op te werken tot eigenaar van een grote fabriek. „Geld is de vloek van de maatschappij" had het motto van dit stuk kunnen zijn, een motto dat op zichzelf bar verouderd aandoet en dat in onze tijd niemand naar de schouw burg zou lokken, als Heyermans het niet verwerkt had op een manier die zo men selijk is en waarin die menselijkheid zo prachtig dramatisch vorm heeft gekregen dat de huidige generatie de sentimenteel- sociale tendens op de koop toe neemt. Zelfs de zwart-wit-schildering van de ka rakters, waaraan het stuk ontegenzeglijk' lijdt (en blijft lijden, ondanks de pogingen van Teulings om dit aspect wat te ver doezelen), kan die menselijkheid en waar achtigheid van de conflictsituatie tussen een vereenzaamde vader en zijn egoïsti sche kinderen niet aantasten. En daarom kan „Schakels" ook op het huidige schouwburgrepertoire nog altijd een plaats van betekenis innemen. EEN OERSTERK SPEELSTUK blijft Schakels" bovendien, met in het cen trum die prachtige rol van Pancras Duif, die een van de weinige onvergankelijke grote speelrollen van ons vaderlands to neelrepertoire is. In de afgelopen zestig jaar hebben Louis Bouwmeester, Louis de Vries, Willem Royaards en Johan Elsen- sohn er in geschitterd en nu was de beurt aan Richard Flink. Heel anders dan zijn voorgangers, met een minimum aan melodrama maar met een adembenemen de afwisseling van felheid en zelfbeheer sing die het uit zijn evenwicht gebrachte De Guameri-viool ter waarde van 40.000 dollar, die dinsdag uit de Carnegie Hall gestolen werd, is in een pandjeshuis terug gevonden. Het instrument was beleend voor 15 dollar. Lommerdhouder Al Golin deelde de politie mee, dat een man de viool dinsdag omstreeks 18 uur bij hem ge bracht had. Dat was een uur nadat het in strument aan de 18-jarige Itzak Perlman uit Tel Aviv ontstolen werd. Perlman is een bursaal van de Juilliard School of Music; hij had juist de jaarprijs van 1.000 dollar van de Edgar M. Leventritt-stichting gewonnen. De viool is onbeschadigd en zal weldra aan de eigenaar teruggegeven worden. Het 220 jaar oude instrument had Perlman in bruikleen van het conserva torium. innerlijk van de oude Duif voortreffelijk suggereerde, heeft Flink deze rol ge speeld. Met vermijding van de larmoyan te effecten, die hier voor de hand liggen, heeft hij toch een diep ontroerende warm te en tragiek aan de figuur gegeven. JAN TEULINGS HAD als regisseur het hele milieu van de rijk-geworden maar nog altijd zeer kleinburgerlijke familie Duif uitstekend gestalte gegeven. De zoons en dochter van Pancras met hun echtgenoten werden zonder uitzondering treffend getypeerd door Leo de Hartogh, Sacco van der Made, Hans Culeman, Elisabeth Versluys, Josephine van Gaste ren en Piet van 'der Meulen. Heel gevoelig en oprecht speelde Thera Verheugen de rol (die anno 1964 wat stui- versroman-achtig aandoet) van de onge huwde moeder wier eerzame bedoelingen verdacht worden gemaakt. Enny Meunier trof precies raak de toon van de afgrijse lijk verzuurde Gerritje, maar met haar mimiek ging zij herhaaldelijk te ver. Teulings had de rol van Hein Duif zelf voor zijn rekening genomen en gaf er een kostelijk warm-historisch aspect aan dat het als contrast tegen de vele kille gestal ten in het stuk heel goed deed. Ook de kleinere rollen waren met Nelle- ke Knegtmans, Dries Krijn, Wim Hoddes, Jan Lemaire en Frans Kokshoorn opval lend goed bezet. ALS DEZE VOORSTELLING nog eens naar Haarlem komt, verdient ze een uit verkochte schouwburg. Gisteravond wa ren er helaas nog veel te veel lege plaat sen. Simon Koster Midden in het N.C.R.V.-programma van gisteravond zong de Amerikaanse trouba dour Pete Seeger het lied „Good night. Ireen". Het was wellicht zinvoller geweest als hij dit lied aan het einde van de avond had gezongen, want bij deze omroep schijnt men met de zaak Irene op te staan en naar bed te gaan. Wie namelijk ge dacht had, dat „Adieu Irene van Oranje' het laatste woord, door deze sektie tot de prinses gericht was, vergiste zich deer lijk. Na het N.T.S.-journaal, dat overeen komstig zijn taak een korte reportage over het veel besproken paar bevatte, putte zo wel het duo Doeve-Pola als Dominee Okke Jager ten behoeve van hun verplichte num mers men vergeve ons deze oneerbie dige term uit de troebele, irenische bron. Bij herhaling wees voorts de om roepster erop, dat de avond zou gaan ein digen met een extra-onderwerp van „At tentie": een vraaggesprek met profesor van Niftrik over de herdoop. Ons gevoel, over verzadigd te zijn van deze onverkwikkelij ke zaak, leek ons niet misplaatst. Deerniswekkend was een onderwerp van ..Attentie" over de toestanden in de Am Sterdamse wijk Kattenburg. Weerzinwek kend, walgelijk zelfs, was een fimpje over de Amerikaanse begrafenis-industrie, dat in dezelfde rubriek getoond werd. Om twee redenen leek het ons overbodig, dat dominee v. d. Bosch erbij gehaald werd om ambtshalve zijn mening over die ge stroomlijnde begrafenis-maskerade te ge ven: deze is namelijk duidelijk on-christe- lijk en, voor zover het Nederland aangaat, gelukkig nog niet geïmporteerd. De serie „Nou jij weer", doorspekt met min of meer dolle invallen van Bueno de Mesquita, beleefde zijn laatste uitzending althans voorlopig. Voor ons hoeft dit mid delmatige amusement, dat nogal eenzijdig steunt op het verschil in afmetingen van Buenp en Rita Corita, niet verder gepro duceerd te worden. Een mislukte persi flage van het werk van Sammy Davis, een poging tot een Russische volksdans van „het Danstheater Internationaal" en het reeds cp vele kermissen beproefde dikke- dame-gedoe gaven ons nu weer tot die op merking aanleiding. Gelukkig vulde Pete Seeger, met zijn oude en moderne Amerikaanse volkslied jes, nog op zeer onderhoudende wijze een halfuurtje van deze avond. Gelukkig ook mochten wij dank zij de Eurovisie getui ge zijn van de uitreiking van de Zilveren Roos aan Rudi Carrell. In hem heeft onze televisie tenminste één showman van we reldformaat. Voorzover wij de andere ster van de avond, Sacha Distel, konden vol gen (commentator Joop Simons praatte namelijk lustig door diens zang heen) viel hij ons als Franse beroemdheid wel wat erg tegen. Het zou hypocritisch zijn te stel len, dat wij niet graag keken naar het voor de t v.-grootheden optredende Rod nev Ballet, dat wel wat luchtiger gekleed was dan de Sweet,Sixteen. Maar die knap pe meisjes in Montreux: werdëfi'van het scherfft gewist': want'hef tweede journaal moest hog komen en dat gesprek over de herdoop. J. Damshuizer Gabri de Wagts radioprogramma „Ma rimba" is vrijdagavond waardig uitgeluid: Voor de laatste uitzending had men heden en verleden handig gemengd in de vorm van een kaleidoscopisch overzicht uit de duizend onderwerpen die tijdens honderd zes voorafgaande afleveringen op de kor rel waren genomen, voorzien van actueel commentaar. Advertentie HILVERSUM I. 402 m 8.00 KRO. 10.00 IKOR. 11.15 KRO. 17.00 Convent van Kerken. 18.15 IKOR. 19.30 NCRV. 20.15—24.00 KRO. KRO: 8.00 Nieuws. 8.15 Klassieke grammofoon- muziek. 8.25 Inleiding Hoogmis. 8.30 Plechtige Hoogmis. 9.30 Klassieke grammofoonmuziek. 9.45 Nieuws. IKOR: 10.00 Ned. Hervormde kerkdienst. 11.00 Vraag en antwoord. 11.10 Oecumenisch nieuws. KRO: 11.15 Fragmenten uit het interna tionaal muziekrepertoire (gram.). 12.05 Zwart op wit: actuele publikaties over kerk en wereld. 12.15 Bel Canto-programma met toelichting. 12.50 Buitenlands commentaar. 13.00 Nieuws. 13 10 Lied jes uit 1946. 13.30 Voor de kinderen. 14.00 Instru mentaal trio: klassieke kamermuziek. 14.35 Radio- philharmonisch orkest: klassieke muziek. 15.00 De hand aan de ploeg, lezing. 15.05 Lichte gram mofoonmuziek, sportreportages, uitslagen en: Boven bij Jan. 16.30 Religieuze muziek. CONVENT VAN KERKEN: 17.00 Gereformeerde (vrijge maakt) kerkdienst. IKOR: 18.15 Koorzang. 18.30 Mensen, praatje. 18.45 Grammofoonmuziek. 18.50 Actualiteiten van het kerkelijk erf. 19.00 De Open Deur. NCRV: 19.30 Vocaal ensemble, koor en or gel. 20.00 Nieuws. 20.08 Reflex: een wekelijkse be spiegeling over leven en samenleven. KRO: 20.15 Kinderkoren en licht instrumentaal ensemble. 20.40 Het genootschap van gezonde slapers, hoor spel (deel 4). 21.15 Radiokoor, -kamerorkest en zangsolisten: klassieke muziek. 21.45 Klassiek strijkkwartet (gr.). 22.00 Wissewassen.licht pro gramma. 22.20 22.25 Boekbespreking. 22.30 Nieuws. 22.40 Avondgebed. 22.50 Hobo en piano: moderne muziek. 23.05 Vrije muziektribune. 23.55 24.00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m. 8.00 VARA. 12.00 AVRO. 17.00 VARA. 18.30 VPRO. 20.00—24.00 AVRO. VARA: 8.00 Nieuws, sportmededelingen, post- duivenberichten en socialistisch strijdlied. 8.18 Voor het platteland. 8.30 Weer of geen weer, ge varieerd programma. 9.45 Geestelijk leven, toe spraak. 10.00 Klassieke kamermuziek (opn.). 10.25 Liedjes. 10.50 Men gunt mij geen grenzen., pro gramma van hedendaagse poëzie. 11.20 Promena de-orkest, tenor en piano: amusementsmuziek. AVRO: 12.00 Lichte orkestmuziek en zangsolisten. 13.00 Nieuws. 13.07 De toestand in de wereld, le zing. 13.17 Mededelingen of grammofoonmuziek. 13.20 Knipperlicht, programma voor alle wegge bruikers. 14.00 Boekbespreking. 14.10 Tot uw or ders: gevarieerd programma voor de militairen. 15.20 Radio-kamerorkest en solisten: moderne werken. 16.00 Zing met ons mee: instrumentaal ensemble met zangsolisten. 16.30 Sportrevue. VARA: 17.00 Discobal: dansmuziek voor de jeugd. 17.30 Hoorspel voor de jeugd. 17.50 Nieuws, sport uitslagen en sportjournaal. VPRO: 18.30 De aarts vaders als gewone mensen, lezing. 18.45 Parlando, licht gevarieerd programma. 19.30 Korte kerk dienst van de Ver. van Vrijz. Herv. AVRO: 20.00 Nieuws. 20.05 Klankomrankte levens: lichte or kestmuziek en zangsolisten. 21.00 Lichte grammo foonmuziek. 21.20 Biedt u maar, hoorspel. 22.00 Klassieke kamermuziek. 22.30 Nieuws. 22.40 Ac tualiteiten en muziek. 23.10 Grammofoonmuziek. 23.25 Moderne kamermuziek. 23.5524.00 Nieuws. BLOEMENDAAL. 245,3 m. - 1223 kHz. 9.30 ds. G. Toornvliet. 11.00 ds. G. Toornvliet - uitzending dienst voor belangstellenden gehou den op zondag 19 april. 15.15 Kinderdienst. 16.00 ds. P. N. Kruyswijk. BRUSSEL. 324 m. 12.00 Nieuws. 12.03 Licht satirisch programma. 12.55 Programma-overzicht. 13.00 Nieuws. 13.20 Voor de soldaten. 14.00 Nieuws. 14.03 Opera- en Bel Cantoconcert. 15.30 Sportprogramma. 18 30 Katholieke godsdienstige uitzending. 19.00 Nws. 19.40 Amusementsprogramma. 21.00 Gevarieerde muziek. 21.15 Zweedse lichte en jazzmuziek. 23.00 Nieuws. 23.05 Kamermuziek. 23.5524.00 Nieuws. HILVERSUM I: 402 m. 7.00—24.00 NCRV. NCRV: 7.00 Nieuws en herhaling SOS-berichten. 7.10 Dagopening. 7.20 Klassieke grammofoonmu ziek. 7 35 Sportuitslagen van zaterdag. 7.45 Radio krant. 8.00 Nieuws. 8.15 Gewijde muziek (gr.). 8.30 Lichte grammofoonmuziek. 9.00 Verzoekprogram ma voor de zieken (stereofonische uitzending). 9.35 Waterstanden. 9.40 Voor de vrouw. 10.10 Klas sieke kamermuziek (gr.). 10.30 Rondom het Woord: theologische etherleergang. 11.05 Lichte grammo foonmuziek'. 12.25 Voor boer en tuinder. 12.30 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Or gelspel: populaire muziek. 12.53 Grammofoonmu ziek. eventueel actualiteiten. 13.00 Nieuws. 13.15 Licht instrumentaal kwartet. 13.30 Lichte gram mofoonmuziek. 14.05 Schoolradio. 14.30 Moderne grammofoonmuziek. 15.05 Herhaling wedstrijd Opsporing verzocht, van donderdag 16 april j.l.). 15.45 Kamerkoor. 16 00 Bijbeloverdenking. 16 30 Blokfluit en gitaar. 17.00 Voor de kleuters. 17.15 Voor de jeugd. 17.30 Lichte grammofoonmuziek voor de teenagers. 17.50 Regeringsuitzending: Suriname-journaal, door mr. dr. H. J. Roethof. 18.00 Marinierskapel der Koninklijke Marine. 18.20 Uitzending van het Gereformeerd Politiek Ver bond: Het anti-kolonialisme. Spreker de heer W. G Beeftink, voorzitter van het Geref. Pol. Verb. 18.30 Klassieke grammofoonmuziek. 19.00 Nieuws en weerpraatje. 19.10 Op de man af, praatje. 19.15 Instrumentaal ensemble: onbekende muziek uit oude handschriften. 19.30 Radiokrant. 19.50 Piano spel: amusementsmuziek. 20.10 Omweg, hoorspel impressie. 20.50 Radio-kamerorkest en solisten: klassieke en moderne muziek. 21.40 Vocaal en semble: moderne muziek. 22.05 Wereldpanorama: commentaar van onze reizende diplomatieke commentator 22.15 Pianorecital: Spaanse muziek. 22.30 Nieuws. 22.40 Avondoverdenking. 22.55 Boek bespreking. 23.05 Modern pianospel. 23.20 Operet temelodieën (gr.). 23.45 Vocaal ensemble (gram.). 23.5524.00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m. 7.00 VARA. 9.40 VPRO. 10.00—24.00 VARA. VARA: 7 00 Nieuws. 7.10 Ochtendgymnastiek. 7.20 Socialistisch strijdlied. 7.23 Lichte grammo foonmuziek (Om 7.30 Van de voorpagina, praatje). 8.00 Nieuws en socialistisch strijdlied. 8.18 Lichte grammofoonmuziek. 8.50 Gymnastiek voor de vrouw. 9.00 Klassieke orkestmuziek (gr.). VPRO: 9.40 Hulp, die bij ons past, overdenking. VARA: 10.00 Amusements- en lichte grammofoonmuziek. 10.55 Voordracht. 11.20 Radio-kamerorkest: Ne derlandse orkestwerken. 12.00 Lichte orkestmu ziek. 12.30 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Voor het platteland. 12.38 Licht instrumen taal kwintet. 13.00 Nieuws. 13.15 Voor de Midden stand. 13.20 Klassieke kamermuziek. 13.45 Wikken en wegen, praatje. 14.00 Graag of niet, hoorspel 16.00 Zestig minuten voor boven de zestig. 17.00 Oude liedjes. 17.15 Dansorkest en solisten. 17.50 Militair commentaar. 18 00 Nieuws. 18.15 Licht in strumentaal trio. 18.35 Parlementair overzicht. 18.50 Openbaar Kunstbezit. 19.00 Ritmisch strijk orkest. 19 30 Licht instrumentaal kwartet. 19.45 Regeringsuitzending: De Radio-zilvervloot, ge presenteerd door Elisabeth Mooy en Herman Stok. 20.00 Nieuws. 20.05 Cavalleria Rusticana, opera (gr.). 21.20 Terug in de tijd. lezing. 21.35 Lichte orkestmuziek en zangsolisten. 22.30 Nws. 22.40 Actualiteiten. 22.55 Weerklank: muziekrevue. 23.30 Lichte grammofoonmuziek. 23.5524.00 Nws. BRUSSEL. 324 m 12.00 Nieuws. 12.03 Grammofoonmuziek. 12.08 Landbouwkroniek. 12.15 Lichte muziek. 12.50 Beursberichten. 13.00 Nieuws. 13.20 Kamermuziek. 14.00 Nieuws. 14.03 Schoolradio. 15.00 Nieuws. 15.03 Schoolradio. 15.45 Lichte muziek. 16.00 Nieuws. 16.03 Beursberichten. 16.09 Voor de zieken. 17.00 Nieuws. 17.15 Voor de kinderen. 17.45 Franse les. 18.00 Nieuws. 18.03 Voor de soldaten. 18.28 Paarde- sportberichten. 18.30 Protestantse uitzending. 18.45 Klassieke muziek. 19.00 Nieuws. 19.40 Operamu ziek. 20.00 Missieklankbeeld. 20.15 Pianomuziek. 20.45 Amusementsmuz. 22.00 Nieuws. 22.15 Volks dansen en -zangen. 22.35 De zeven kunsten. 22.50 Absurd. 23.00 Nieuws. 23.05 Jazzmuziek 23.30 Amusementsprogramma. 23.55 Nieuws. 24.000.45 Voor de zeelieden. VOOR ZATERDAG VARA: 15.00 Rawhilde - een vrouw in het spel, TV-film. 15.50 Binnen en buiten de grenzen, va kantieprogramma. 16.30 Sport. 17.00—17 45 Voor de kinderen. 19.30 De oude bok, TV-film uit de serie vrije nieuwsgaring. NTS: 20.00 Journaal. VARA: 20.20 Achter het nieuws. NTS: 20.45 Instrumen taal ensemble en zanggroep. 21.25 Goed gedaan George, TV-spel. VARA: 22.25 Zo is het toevallig ook nog eens een keer. NTS: 23.0523.10 Journaal. VOOR ZONDAG IKOR: 17.0018.10 Hervormde jeugddienst. NTS: Eurovisie: 18.3619.18 Operatie Mistral, reportage. 19.30 Weekjournaal 19.55 Journaal. 20.00 Sport in Beeld. KRO: 20.30 Erik Sikkes en de tent, TV- spel. 21.00 Interview. 21.30 Kiekeboe: Nederlan ders van nabij gezien gehoord en gekiekt. 21.55 Kunstmaandorkest en zangsolisten: populaire klassieke werken uit het Franse repertoire. 22.30 Epiloog. NTS: 22.4022.45 Journaal Experimentele uitzending op het tweede net (kanaal 27): NCRV: 21.00—21.30 Zangfecital. 21.30— 22.30 Gezamenlijk programma: Europese kam pioenschappen Judo te Berlijn. VOOR MAANDAG CVK/IKOR'RKK: 19.30 Bijbelprogramma voor de jeugd. 19.45 Kenmerk, het veertiendaags Jour naal van de kerken. NTS: 20.00 Journaal en weer- overzicht. 20.20 Uitzending van de Katholieke Volkspartij. 20.30 Orden für die Wunderkinder, speelfilm. 21.45 D'r is telefoon voor u, documen taire film. 22.30—22.35 Journaal. Zo kon men nog één keer de bondigheid der formuleringen, de zindelijkheid der re deneringen en de veelzijdige maatschappe lijke belangstelling der samenstellers be wonderen. Dat „Marimba" niet slechts vinnige, zij het terechte commentaren op politieke feiten behelsde, zoals een libe raal Kamerlid na de uitzending van gis teren kan getuigen, of satirieke kolder stukjes, zoels het prachtige verhaal over het uitzetten van supersonische vliegtui gen, werd met korte flitsen uit seriepro grammaatjes over het bejaarden vraagstuk en over het gebruik van de anti-coneep- tionele pil gedemonstreerd. Het opsporen van geldige reacties der direct betrokke nen en de indringende vermelding van de mening der erkende deskundigen verleen den „Marimba" meer gezag dan zijn lucht hartige presentatie liet vermoeden. De „smart- en smeerlappen", aitijd een van de heerlijkste onderdelen, ontbraken ook nu niet, maar de door ons in het ver leden meer dan eens aangetoonde kwali teit van het programma kwam gisteren het best tot uitdrukking in één zinnetje over het algemene wanbegrip ten opzichte van de homofilie: „Snellend door het heel al zijn we nog vele eeuwen achter." „Marimba" is niet het enige puur-radio- genieke programma dat we dit seizoen kwijt raken. Enige weken geleden kwam er ook een eind aan het maandagse „On der de afwas" en het zaterdagse „Baby sitten" van Alexander Pola en Kees Brus- se, waarin eveneens het trefzekere gebruik van de dagelijkse omgangstaal de ba sis van elk gesproken radioprogramma opvallend was. J. H. Bartman De BBC heeft bekendgemaakt dat de storing van haar uitzendingen in andere talen dan het Engels door Oosteuropese landen is opgeheven met uitzondering van Bulgarije. De BBC noemde dit een belangrijke vooruitgang in internationale verbindin gen. Polen hield het eerst op met storen; in 1956. Later werd het storen gestaakt in Albanië en Roemenië. Uitzendingen in het Russisch worden sinds het vorig jaar niet meer gestoord. De Amsterdamse wethouder van Onder wijs, dr. P. J. Koets, heeft in het Maagi- denhuis de expositie „Shakespeare ver taald" geopend, die uitgaat van de uni versiteit van Amsterdam en duurt tot 29 juni. Het is de derde herdenkingstentoon stelling in ons land en de tweede (in de hoofdstad ter gelegenheid van de 400ste (23 april) geboortedag van William Shakespeare. In het toneelmuseum in Am- s'terdatn is de expositie „Shakespeare op de planken" geopend en in de Lakenhal te Leiden de tentoonstelling „Shakespeare Hoe en Waar". De expositie in het Maagdenhuis geeft een indruk van de wijze waarop en de mate waarin Shakespeare in ons land door bewerking of vertaling bekendheid heeft gekregen. Behoudens een enkele dubieu ze en zeker niet belangrijke bewerking in de 17e eeuw begint de geschiedenis van Shakespeare in Nederland in de 18e eeuw, zo schrijft prof. dr. J. Swart (hoogleraar Engelse taal- en letterkunde aan de uni versiteit van Amsterdam) in de catalo gus. Behalve een overzicht van de gepu bliceerde vertalingen van het begin tot heden worden enkele handschriften, een aantal tekeningen, affiches, munten en penningen, alsmede een portret van de bekende Shakespeare-vertaler uit de 19e eeuw, dr. L. A. J. Burgersdijk, geëxpo seerd. In de Sovjet-Unie is een Shakespeare- herdenkingszegel uitgegeven, aldus een persbericht van Tass. De zegel is uitge voerd in twee kleuren: bruin en grijs. In het midden staat een afbeelding van Shakespeare. In de bovenhoeken staan zijn geboorte- en overlijdensdata en langs de kanten afbeeldingen van Romeo en Julia. De volgende zegels in deze serie zullen gewijd zijn aan Galilei en de derde aan Michelangelo. Bij de munt van Leningrad zal een spe ciale penning worden geslagen ter herden king van de 400ste geboortedag van Shakespeare. De 16-jarige Klaas Dieko Goverts heeft uit handen van de burgemeester van Apeldoorn, mr. A. L. des Tombe de cul turele prijs ontvangen voor jeugdige auteurs van deze gemeente, groot 500,- voor zijn gedicht „Horizon". Het is een aanmoedigingsprijs, die ieder jaar wordt toegekend aan een jeugdige auteur (van 16 tot 21 jaar). De jury bestond uit ds. Jan Wit, dr. Jan Elemans en Jan H. d« Groot. Jasperina de Jong neemt, na een onder breking van haar werkzaamheden van vier maanden, op donderdag 30 april haar plaats weer in in het programma „Doe 't Zelf". Juist die avond speelt Lurelei in zijn theatertje aan de Leidsekade te Am sterdam dit programma voor de 200st» maal. Op 18 mei eindigt de reeks voor stellingen in de hoofdstad. Na de vakan tie, op 18 juni, begint Lurelei een serie voorstellingen van „Doe 't Zelf" in het Kurhaus te Scheveningen. JOHNNY LION EN THE JUMPING JEWELS Onder de belangstelling van vele fans is van Schiphol met het vliegtuig naar Pakistan vertrokken de 24-jarige Neder landse zanger Johnny Lion (Jan van Leeuwarden) met zijn uit vier personen bestaande ensemble The Jumping Jewels. The Jumping Jewels zullen optreden in Karachi, Lahore, Singapore en Koeala Loempoer. Over de datum van hun terug keer is nog niets bekend. Het zal afhan gen van hun succes of zij nog enkele an dere steden in het oosten zullen aandoen.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1964 | | pagina 21