1
V
'UITGAAN IN HAARLEM^
Emmy van Eden, een halve eeuw
pianobegeleidster, gehuldigd
Kodak
K.V.S. met „Osar"
van Claude Magnier
Japanse rolschildering
uit Rijksmuseum
ontvreemd
Twee kerkconcerten door de organisten
Piet van Egmond en Johan Timmerman
f
slaapkamers
VRIJDAG 1 MEI 1964
21
Spontane geste van Zang en Vriendschap
KENNERS
KOPEN
FILMS
Hans van den Bergh
Beatle-slachtoffers
kW
nabeschouwingen
,Romeo en Julia'
J. Damshuizer
Nationaal radioprogramma
niet onaardig
TONEEL
AMATEURTONEEL
CABARET
MUZIEK
TENTOONSTELLINGEN
permanente
meubelshow
v. duivenboden n.v.
Recordveiling bij Sotheby
De radio geeft zaterdag
T elevisieprogramma
WOENSDAGAVOND is het bestuur van de Koninklijke Liedertafel Zang
en Vriendschap de bekende en alom geprezen pianiste Emmy van Eden in haar
woning komen verrassen met een hartelijke hulde, naar aanleiding van het feit,
dat het vijftig jaar geleden is, dat zij voor het eerst als begeleidster aan een
concert van Z. ir V. meewerkte, het begin van een functie die men zich uit het
concertleven van de oude Liedertafel niet kan wegdenken. Inderdaad, op
29 april 1914 werd onder leiding van Philip Loots het vierde concert van het
seizoen gegeven en Emmy van Eden, die toen vlak voor haar eindexamen aan
het Amsterdams Conservatorium stond, was aangezocht om als begeleidster op
te treden. Het was een periode van Z. iz V. waarin zich ingrijpende wijzigingen
voltrokken; het jaar tevoren was Leander Schlegel, die geregeld als pianist mee
werkte, overleden; Loots nam daarop zijn plaats in als begeleider, maar toen
op 1 maart 1914 dirigent Willem Robert vrij onverwacht overleed, kwam Loots
tijdelijk voor het koor te staan, aldus voor het eerst op die avond dat Emmy van
Eden als accompagnatrice in Loots' plaats optrad.
WELDRA WERD ROESKE tot directeur
benoemd, en al kwam het nog een enkele
keer voor, dat Loots en ook Henk van
Breemen nog eens als pianist meewerk
ten, het overlijden van de ene en het be
danken van de andere, maakten echter dat
Emmy weldra de onafscheidelijke pianis
tische adjudante van de Liedertafel werd,
die zij onder de volgende dirigenten geble
ven is, laten we zeggen: zeer tot genoe
gen en artistieke bevrediging van niet te
tellen vocalisten en instrumentalisten en
van publiek en critici.
Langs vaderskant nauw met Z. V.
verwant, was „onze" Emmy van moeders
zijde muzikaal erfelijk begaafd en wel als
een spruit van een typisch Haarlems ge
slacht dat met Vrouw Musica op goede
voet verkeerde. Daar had ze haar groot
vader, de „ouwe heer" Steenman, die or
gel speelde in de Remonstrantse kerk en
kinderoperettes leidde; verder haar oom,
de violist Johan Steenman, die met zijn
orkest van leerlingen en oud-leerlingen,
doch vooral met zijn séances van kamer
muziek in het Haarlems muziekleven heel
wat betekende; en ten slotte had ze haar
moeder, die leerlinge geweest was van
Schlegel, en van wie ze kon te weten ko
men wat er bi.i pianospel zoal komt kij
ken. Het zal er, wat men noemt: bij Em
my wel ingezeten hebben en een stevige
conservatoriumvorming deed de rest.
WIJ HEBBEN HAAR wel eens solistisch
horen optreden, ook met orkest; maar,
alsof haar gemoedelijke aard meer neigde
naar dienen dan naar gediend te worden,
steunt de reputatie die zij terecht ver
wierf hoofdzakelijk op de begeleidings
kunst, die zij op eminente wijze, met al
les wat er aan inzicht en vaardigheid bij
te pas komt, beheerst. Zang en Vriend
schap kreeg daarvan de primeur en een
halve eeuw trouwe toewijding; maar wie
zal ze tellen: de koren, de ensembles, de
solisten, die ze met haar kunst gediend
engeholpen heeft, ja geholpen in een
gemeenschapsgeest die slechts idealisten
van het gemoedelijke oude ras kennen.
Advertentie
WEEK VAN DE FOTOGRAFIE
DE TWEEDE voorstelling van het ge
zelschap van de Koninklijke Vlaamse
schouwburg in Brussel, die woensdagavond
plaats had in het Nieuwe de La Mar-
theater te Amsterdam heeft de indrukken
van de eerste avond helaas bevestigd.
Men speelde ditmaal het vernuftige Vau
deville-stuk „Oscar" van Claude Magnier
dat ten onzent dankzij het radde en gesoig
neerde komediespel van Ko van Dijk,
Guus Oster en Joop Doderer een groot
succes is geweest bij de Nederlandse Co-
medie.
DE HOOFDROL van de door familie en
zakenrelaties om strijd bedrogen zeepfa
brikant Barnier werd vertolkt door Anton
Peters die de regie had gevoerd over het
de avond tevoren gespeelde Goldoni-stuk.
Men herkende inderdaad dezelfde zwaar-
gechargeerde stijl van kluchtig doen die
in een kermisvoorstelling al gauw zou
gaan tegenstaan maar die de heel wat ver
fijnder geestigheid van Magnier als met
lompe voeten plattrapte.
Daarmee wil niet gezegd zijn dat Peters
en enkele van zijn medespelers geen ta
lentvolle komedianten zouden zijn, maar
zij tonen een speeltrant die op een publiek
van geestelijk onvolwaardigen afgestemd
schijnt te zijn en die in Nederland ge
lukkig al decennia-lang vervangen is
door een humor die meer van „binnen
uit" komt of onmiddellijk voortvloeit uit
de situatie.
Dit Belgische gezelschap zocht het nog
steeds in het stotteren, struikelen, scheel
kijken en parodistisch gesticuleren, terwijl
Anton Peters overigens beslist knap
vooral zijn heil zocht in het bliksemsnel
mimisch uitbeelden van nagenoeg ieder
woord in de tekst dat zich daartoe leen
de, van „platvoeten" tot „strip-tease" toe,
DE EERLIJKHEID gebiedt te vermel
den dat het gezelschap ook bij het Neder
lands publiek een niet gering succes oogst
te, hoewel dat voor een aanzienlijk deel op
rekening van Magnier geschreven mag
worden, wiens tekst door de directeur van
het gezelschap V. de Ruyter in een Ne
derlands was „overgebracht" waarvan
men de strekking soms alleen kon begrij-
pem door de uitdrukkingen woord voor
woord in het Frans terug te vertalen.
Het is onbegrijpelijk dat men op de bar
ricaden van de taalstrijd zoveel inmenging
uit het andere taalgebied voor lief neemt.
Door de aankomst van de Beatles In
Glasgow zijn 24 meisjes in het ziekenhuis
beland. Ruim 200 anderen moesten voor
shock, lichte blessures en hysterie behan
deld worden, terwijl politie en verplegers
met man en macht poogden de menigten
krijsende tieners in toom te houden.
Ongeveer 1.500 hysterische Beatle-fans
probeerden tussen twee shows van hun
idolen een bioscoop te bestormen. Een van
de verplegers zei: „Het was schrikaanja
gend. Ik heb hier in Glasgow nog nooit
zoiets meegemaakt". De meisjes in het
ziekenhuis lijden aan shock en uitputting
ten gevolge van hun pogingen om in de
menigte niet onder de voet gelopen te
worden. Geen hunner is er ernstig aan toe.
Muziek van de Beatles is donderdagavond
in de concertzaal van Boston gespeeld
door het „Boston Pops Orchestra" onder
leiding van Arthur Fiedler, die verklaar
de, dat deze muziek op het programma
zal blijven. De zaal reageerde enthousiast
toen „I want to hold your hands" door
het orkest gespeeld werd. De jonge mu
ziekliefhebbers sloegen de maat met han
den en voeten.
HAAR SUCCESSEN zijn mede die van
de tallozen die haar carrière illustreren.
Laat ik onder die velen slechts éne noe
men: -Jo Vincent, die zij jarenlang als
begeleidster gediend heeft. Het was een
loffelijk idee van de Zang en Vriendschap
pers om „hunne" Emmy na die lange
periode eens in het gouden zonnetje te
zetten, wat ons tevens de gelegenheid
schenkt haar mede van harte openlijk
dank te betuigen voor wat zij in die halve
eeuw voor het muziekleven in Haarlem be
tekend heeft.
Jos de Klerk
In de loop van woensdag is uit een der
zalen van het Museum van Aziatische
Kunst, gevestigd in de Drucker-uitbouw
van het Rijksmuseum, ontvreemd een Ja
panse rolschildering op zijde, voorstellen
de de nederdaling van de Boeddha Amida,
daterende uit de late 15e of begin der
16e eeuw.
De schildering is uitgevoerd in goud en
Oostindische inkt op een donkerbruine
grond. De schildering is 981/: cm hoog en
37,5 breed; het stuk is voorzien van een
Japanse montering met twee rollen. De
recherche stelt een onderzoek in.
1
«V v y.' C/ -
V'
7
De AVRO en de KRO getuigden van een
juist journalistiek inzicht met hun recht
streekse reportage van dè actualiteit van
de maand, het huwelijk van prinses Ire
ne in Rome. De moed, die zeker nodig
was deze uitzending te realiseren, werd
beloond, want ontelbare landgenoten heb
ben deze nogal rumoerige en dramatische
plechtigheid gevolgd.
Dezelfde AVRO moest voorts enige
moed opbrengen voor de produktie en uit
zending van een dokumentaire over de
mensen die wij allen kennen en niet ken
nen, de Getuigen van Jehovah. Misschien
was het beter geweest, dat aan deze goe
de, maar slechts signalerende film reac
ties van andere geloofsgroeperingen wa-
HET ORGELCONCERT, dat de or
ganist Piet van Egmond op de avond
van koninginnedag in de Kloppersingel
kerk heeft gegeven, was het eerste van
de reeks van drie concerten, die onder
auspiciën van het onlangs gevormde
comité van orgelvrienden te Haarlem
ontworpen is.
Men heeft Piet van Egmond op deze
avond weer kunnen horen als de slagvaar
dige vertolker van het Orgelconcert in
Bes van G. F. Handel en van een „Grand
Choeur", waarmee de Franse componist
Alex. Guilmant getracht heeft de stijl van
Handel te benaderen. Men heeft Van Eg
mond ook gehoord als de improvisator, die
zich in het populaire genre zo bijzonder
in zijn element kan gevoelen. Inspirerend
op zijn fantasie werkten vaderlandse lie
deren van zeer verschillend muzikaal ni
veau. De liederen uit Valerius „Gedenck-
clanck" waren daarvan de artistieke uit
blinkers, maar door de bevattelijke, door
vele klankeffecten gekenmerkte stijl, die
als een specialiteit van Van Egmond al
om bekenden in vele kringen geliefd is
geworden, werden deze liederen met de
andere gelijkgeschakeld. Het orgel was de
organist, op een tijdelijke „hanger" na,
bijzonder ter wille, ook bij het improvise
ren van de voor-, tussen- en naspelen
voor de samenzang en voor de zang van
het jeugdkoor „Inter Nos", dat met het
vertolken van Valeriusliederen met een
bijzonder actuele tekst een zeer gunstige
indruk maakte.
DE DIRIGENT Anton de Beer had
blijkbaar aan de toonvorming voldoende
zorg besteed en dit heeft zelfs enigermate
een revanche voor het optreden op 16 april
jl. mogelijk doen worden. De jonge so
praan Rineke Cornelissens werkte aan het
concert mede met het zingen van liederen
van Bach, Albert de Klerk en Hendrik An-
driessen. Ik heb haar allerminst benijd
toen zij het innige „Bist du bei mir" van
Bach met de merkwaardige begeleiding
van de organist moest vertolken. Zij kon
meer zichzelf zijn bij de voordracht van
de andere liederen, waarvoor zij de goede
kwaliteiten van haar van nature expressie
ve stem met succes kon benutten. Het vol
gende concert van de reeks zal op 10 juni
a.s. door de organist Teke Bijlsma in de
Verlosser-kerk worden gegeven
HET ORGEL van de gereformeerde
kerk, de zogenaamde radio-kerk., aan de
Vijverweg te Bloemendaal werd woens
dagavond bespeeld door de organist van
de kerk Johan Timmerman. Voor zijn con
cert had de organist een aantrekkelijk pro
gramma samengesteld met orgelmuziek
van Sweelinck, Böhm en Bach, het „Pre
lude, fugue et variation" van César Franck
en een compositie van Jean Langlais, een
hymne met liturgische intentie van mo
derner muzikaal allure.
JOHAN TIMMERMAN heeft met de
klankwerking van het betrekkelijk nieuwe
orgel kunnen experimenteren, hetgeen met
het oog op de merkwaardige r koestische
omstandigheden, die in deze kerk heersen,
ongetwijfeld een interessante, maar een
niettemin noodzakelijk te verrichten, lang
niet eenvoudige taak moet zijn geweest.
De gunstige resultaten van dit proefonder
vindelijk afstemmen van de klankentim
bres en de klankvolumes heeft de orga
nist voor zijn vertolkingen in belangrijke
mate kunnen benutten. Het lijkt mij ech
ter raadzaam in het loffelijke streven naar
een „ideale" orgelklank te volharden en
daarin niet alleen het orgel, maar ook de
akoestische omstandigheden met harmoni
sche wisselwerking te betrekken.
Wat de sobere registratie van de Fan
tasie van Sweelinck en het Capriccio in
D van Georg Böhm, het koraalvoorspel
„Wir glauben all" van Bach en het werk
van César Franck betrof, bleek Johan
Timmerman op de goede weg te zijn.
Ook Bachs Toccata in F werd aanvaard
baar behoudens het domineren van de pe-
daaltoon in unisono-gedeelten. Een minder
vol bezet tongwerk leek voor Sweelincks
Balleto gewenst en verder het opheffen
van het kleurcontrast van tongwerk en la
biaal-register voor het echo-effect. Men
moet zonder voorbehoud respect hebben
voor de belangrijk ontwikkelde spel-tech-
niek van de organist, voor zijn van ver
antwoordelijkheidsbesef, toewijding en een
gezon,de muzikaliteit getuigende vertolkin
gen, ciie ongetwijfeld de volle waardering
van de toehoorders verdienden.
P. Zwaanswijk
ren toegevoegd. Men overschat trouwens
weieens meer het onderscheidingsvermo
gen van menig kijker. De laatste afleve
ring van „Scala" werd tevens verreweg
de beste; dat moet natuurlijk vooral toe
geschreven worden aan de grote surprise,
het optreden van Danny Kaye, die ter in-
troduktie van zijn serie t.v.-shows (met
tertijd op 't scherm) voor de camera's met
een superieure vrijmoedigheid speelde en
als een echte nar tussen al zijn dolle frat
sen door ook nog enkele waarheden sprak.
De NTS haalde gisteren de kijker zo
dicht mogelijk bij het traditionele défilé op
Soestdijk, dat vele duizenden Nederlan
ders de gelegenheid bood hun trouw en
aanhankelijkheid aan de jarige vorstin en
het Oranjehuis te betuigen. Met 22 korte
reportages van de viering van Oranjedag
in alle delen des lands legde het NTS-
journaal een opmerkelijke activiteit aan
de dag.
Op originele en plechtige wijze presen
teerde regisseurverteller Jack Dixon, de
spelers die in de televisiebewerking van
Shakespeare's „Romeo en Julia" stonden.
Aan menigeen en dat was wel wat pijn
lijk op deze dag zal dit tedere liefdes
drama aanleiding gegeven hebben, zekere
parallellen te trekken, juiste dan wel on
juiste. Wij behoeven slechts terug te den
ken aan de balconscène, waarin de twee
jonge mensen hun liefde boven alles stel
den.
Voor dit spel met zijn prachtige verta
ling hulde aan Jan Spierdijk en diepe
gedachten kon Dixon gelukkig een bevre
digende rolbezetting vinden; waarmede
wij nu niet willen zeggen, dat alle vertol
kingen zo superieur waren. Rie Gilhuys als
Lady Capulet, Hans Croiset als Benvolio.
Guido de Moor als Paris, Jan Grefe als
de vorst en John Koch als Montague vielen
bepaald wat tegen. Gijsbert Tersteeg, Wim
v. d. Heuvel en Lo van Hensbergen toon
den meer begrip voor de tekst en de be
doelingen van de grote schrijver. De in
nige, doorleefde wijze waarop Carol Lins
sen en Paula Petri het liefdespaar, Ro
meo en Julia, speelden deed alle tekort
komingen der anderen vergeten. In Carol
Linssen bezit Nederland eindelijk weer
eens een jeune premier. Het was overi
gens jammer, dat deze zo goed verzorgde
uitzending goed waren bijvoorbeeld de
realistische schermscènes gepaard ging
met storende bijgeluiden.
Het nationale radioprograhima pleegt
niet erg in de gunst te staan bij de luiste
raars, Sinds de koninginnedag van giste
ren verdient het zeker meer waardering.
Ontdaan van de domme roepletters der
omroepverenigingen werd over beide zen
ders een aantrekkelijk programma op
gediend, het ene wat luchtiger, het ande
re wat serieuzer van toon. Slechts enkele
verplichte figuren, zoals de eindeloze woor
denkraam over het Soestdijkse défilé, wer
den overigens geheel overbodig
door de beide Hilversums tegelijk uitge
zonden. Een ander onderdeel dat zonder
bezwaar gemist kan worden is de geluk
wens door de Regeringscommissaris voor
het radiowezen. De luisteraar merkt an
ders ook niets van het bestaan van deze
functionaris en dat is, gehoord zijn loos
gefilosofeer, wel zo goed.
Een redelijk geslaagd bestanddeel vorm
Vrijdag 1 mei, Stadsschouwburg, 20 uur
Koninklijke Vlaamse Schouwburg met
„Hamlet" van Shakespeare. Regie: Jo
Dua. In de titelrol Senne Rouffaer;
voorts werken mee Denise Deweert, Luc
Philips, Bert Struys, Jeanne Geldof, Jef
Demedts, Werner Kopers, Raymond Bos-
saerts, Etienne Dujardin.
Zaterdag 2 mei, Stadsschouwburg, 20 uur:
De Nederlandse Comedie met Edward
Albee's „Wie is er bang voor Virginia
Woolf?" in de vertaling van G. K. van
het Reve. Regie: Henk Rigters. M.m.v.
Ank van der Moer, Han Bentz van den
Berg, Hans Boswinkel en Femke
Boersma.
Zondag 3 mei, Stadsschouwburg, 20 uur
De Nederlandse Comedie met „Wie is
er bang voor Virginia Woolf?" (zie zater
dag 2 mei).
Maandag 4 mei, Stadsschouwburg, 20.30 u.:
Toneelgroep Centrum met „Nathan de
Wijze" van Lessing (in een bewerking
door Hans Roduin); regie: Vladek Shey-
bal; m.m.v. Guus Hermus, Ann Hase-
kamp, Henny Orri, André van den Heu
vel, Luc Lutz, Gerard Hartkamp en
Peter Aryans.
Woensdag 6 mei, Stadsschouwburg, 20 u.:
Nieuw Rotterdams Toneel met de musi
cal „Kiss me Kate" van S. en B. Spe-
wack; muziek Cole Porter, bewerking
Seth Gaaikema, regie Leonard Steckel.
M.m.v. Lia Dorana, Rob de Vries, Annet
Nieuwenhuyzen, John Lanting, Donald
Jones, Pieter Lutz e.v.a.
Donderdag 7 mei, Stadsschouwburg, 20 u.:
Nieuw Rotterdams Toneel met „Scha
kels" van Herman Heijermans. Regie:
Jan Teulings. M.m.v. Richard Flink, Leo
de Hartogh, Josephine van Gasteren,
Elisabeth Versluys, Enny Meunier, Thera
Verheugen, Jan Lemaire, Dries Krijn,
Nellöke Knegtmans e.v.a.
Zaterdag 9 mei, Stadsschouwburg, 20 u.:
Haaigse Comedie met „Quadrille" van
Noel Coward in de vertaling van Max
Nord. Regie Paul Steenbergen, naast wie
optreden Myra Ward, Gijsbert Tersteeg,
Anne-Marie Heyligers, Do van Stek,
John Kooh, Mies Versteeg, Trin-s Snij
ders, Manfred de Graaf, Paula Petri,
Hep van Delft, Ariette van Embden,
Wiebe Brandsma, Jan Veelo en Anne-
Wil Blankers.
Zondag 10 mei, Stadsschouwburg, 20 uur:
Haagse Comedie met „Uitkomst" van
Herman Heijermans. Regie: Eric van
Ingen. M.m.v. Jules Royaards en Geor
gette Hagedoom, Bas ten Batenburg,
Kees Coolen, Nelleke Knegtmans, Frans
van der Lingen en Ida Wasserman, Jules
Croiset en Sonja Brill, Bob de Lange,
Coen Flink, Annie Leenders, Joris Diels,
Broes Hartman, Wim van Rooy en
Gerard de Groot.
Dinsdag 5 mei, Stadsschouwburg, 19.45 u.:
Letterl. Ver. „J. J. Cremer" met „De
kinderen van Eduard", blijspel van M. G.
Sauvejon. Regie: Henk Bakker (onder
auspiciën van het Centrum-Comité
Koninginnedag)
Vrijdag 8 mei, Stadsschouwburg, 20 uur
Toneelvereniging Ludamus met „Een
meisje om te stelen".
Waag-taveerne Iedere vrijdag, zaterdag
en zondag van 20-1 u. het programma
„Wiedewagen" van Cobi Schreyer en
Ronnie Potsdammer.
Café-chantant „Adam en Eva", Raamvest:
Iedere avond cabaret van 21-23.15 u.
,,'t Is zonde". Iedere maandag besloten
voorstelling en dinsdag gesloten. Mede
werkenden: Frans en Fiet Koster, Carry
Tefsen, Cees van Oyen en Enrico Neck-
heim (piano). Geopend van 20 uur af.
Zondag 3 mei, Aula Teylers Museum
(Spaarne 16), 15 uur: Anton de Beer
speelt op het 31-toonsorgel werken van
A. de Klein en Alan Ridout. Prof. dr. A.
D. Fokker spreekt over een krinigspiege-
ling van acht akkoorden; Jaap Geraedts
over expressie en gehoorverfijning bij de
madrigalen van Gesualdo.
Zondag 3 mei, Lorentzplein 5 (dr. E. Elzin-
ga), 14.30 uur: Vereniging van het Lied.
Optreden van de zangeres Rosemarie le
Gras, aan de vleugel begeleid door
Christine Kerper, en de zanger Henk
Meijer, aan de vleugel begeleid door
Miep van Luin, die de te spelen werken
zal toelichten.
Dinsdag 5 mei, Concertgebouw, 20 uur
Noordhollands Philharmonisch Orkest
o.l.v. Willie Boskovski, concertmeester
van de Wiener Staatsopera en de Wiener
Philharmoniker. Werken van de familie
Strauss (onder auspiciën van het Cen
trumcomité Koninginnedag).
Woensdag 6 mei, Concertgebouw (Tuinzaai)
20.15 uur: Stichting Nederlandse Muziek-
belangen: Concert m.m.v. Die Haerlem-
sche Musyckcamer o.l.v. André Kaart,
het Vrouwenkoor o.l.v. Frits Mandriaan,
't pianoduo Miep van Luin-Ans Bouter.
„In 't Goede Uur", Korte Houtstraat
Nieuwe Kerksplein Dagelijks van 21-22
uur klassiek grammofoonplatenprogram-
ma. Tot en met 3 mei Schubert en
Brams; tot en met 10 mei Beethoven.
„De Ark", Nieuw Heiligland: Dagelijks van
20-23.30 uur gramofoonplaten. Vr.: Liszt
en Brahms; za.: Tsjaikofsky; zo.: diverse
comp.; ma.: Vivaldi; di.: Bach; wo.:
Beethoven; do.: operette.
Frans Halsmuseum, Groot Heiligland 62:
Permanente tentoonstelling van werken
uit de Haarlemse school van de I6de tot
en met de 19de eeuw, waaronder Hals'
meesterwerken. Geopend dagelijks van
1017 uur, zon- en feestdagen van
1317 uur. Tot en met 10 mei: ook van
20.3022.30 u. met oude muziek, flood
light, kaarsen en bloemen. Prentenkabi
net: tot en met 21 juni: „Uit het schets
boek van Jan Sluijters".
Woonhuis Jacobus van Looy, ingang Kleine
Houtweg 103: Geopend donderdag van
1012.30 uur en van 13.3017 uur. Zon
en feestdagen van 14-17 u.
Vishal, Grote Markt: „Holland foto 1964"
(tot en met 7 juni): Dagelijks geopend van
10-17 uur; zondag van 13-17 uur.
Museum Huis van Looy, Kleine Hout
weg 103: Tentoonstelling van cultuur
historische diorama's van dr. W. G. L.
Wieringa. Dagelijks van 1017 u. en
zondag van 1317 u. Tot en met 7 juni.
Kunstzaal „In 't Goede Uur", Korte Hout
straat/Nieuwe Kerksplein: Tentoonstel
ling van tekeningen van Harry Prenen.
Tot en met 31 mei. Dagelijks geopend
van 10-18 u. en van 20-24 u. 's Zater
dags en zondags van 1018 u. en van
20—21 u.
Kunstcentrum „De Ark", Nieuw Heilig
land: Werken van Robert Doolaard en
Ted Dobson.
Kunstzaal Barteljoris, Barteljorisstraat 32:
Kunstnaaldwerk van Miep Hart-Nijburg
en plastieken en potterie van Henk M.
Carlier (tot en met 21 mei).
Teylers Museum, Spaarne 16: Tentoonstel
ling van schilderijen 19de en 20ste eeuw.
Tekeningen Hollandse, Italiaanse en
Franse school 16de tot en met 19de eeuw.
Fossielen, hist, natuurkundige instru
menten, mineralen, 31-toons Fokker
orgel. Geopend (behalve maandag) van
10-17 uur, de eerste zondag van de
maand van 13-17 uur.
Vleeshal, Grote Markt: Tentoonstelling
„Grote Markt, hart van Haarlem". Dage
lijks geopend van 10-17 u. en 's zondags
van 13-17 u. Tot en met 24 mei.
Bisschoppelijk Museum. Jansstraat 79
Tentoonstelling van oude religieuze
kunst, schilderijen, middeleeuwse beeld
houwwerken, handschriften en kunst
nijverheid. Dagelijks behalve maandag
geopend van 1012.30 uur en van 13.30
17 uur, zon- en feestdagen van 14
17 uur. Tot 10 mei: tentoonstelling „Pas
sie en verrijzenis" (beeldhouwwerken,
houtsneden, paramenten en miniaturen).
Huize Bloemenheuvel, Bloemendaalseweg
(Overveen) Schilderijen, beeldhouw
werk, grafiek, tekeningen, ceramiek en
edelsmeedwerk van de Bloemendaalse
kunstenaars mej. C. Borst, K. Draaisma,
G. van Duffelen, Simon de Heer, Jos
Hoogwout, Eugène van Lamsweerde,
Hugo Landheer, H. Lit jr., Hanne Meijer
de Heer, Alice v. Mourik, Anton Pieck,
J. B. Roosdorp-de Jong, Grace E. A,
Schipper, F. A. van Velsen en anderen.
Dagelijks geopend van 10 tot 17 uur; op
zondagen, Hemelvaartsdag en tweede
pinksterdag van 14 tot 17 uur. Gesloten
op de eerste pinksterdag. Tot en met
24 mei.
Marius Bauerlaan 7, Aerdenhout: Tentoon
stelling van schilderijen van Hugo Land
heer. Geopend op zaterdag van 14
17 uur of na afspraak, tel. 43644.
Wandelgangen Stadsschouwburg Werk
van de Haarlemse graficus Rob Clous.
Tot en met 31 mei.
Stadhuis: Te bezichtigen op werkdagen
van 912.30 uur. Daarna melden bij de
portier. Zaterdag gesloten.
De Keukenhof, Lisse: Openluchttentoon
stelling van voorjaars- en zomerbloe
men, Italiaanse en Nederlandse beeld
houwwerken. In het kasteel: schilde
rijen, plafondschilderingen en kunstvoor
werpen. Geopend van 8 uur tot zons
ondergang.
Tulipshow, Vogelenzang: Expositie van
diverse soorten bolbloemen, lelies en
andere zomerbloemen. Dagelijks ge
opend van 820 uur.
Cruquius Museum, Heemstede: Historische
stoommachines en grote maquette van
Nederland met waterstanden en over
zicht overstromingsramp 1953. Dagelijks
van 912.30 en 13.3017.00 u., zondag
van 1017 u.
Advertentie
exclusieve
geëxposeerd op de
spaarne 11 t.o. damstr. - tel. 13608
ged. oude gracht 108-110 - kruisstr. 22
Op een veiling in Londen hebben drie
schilderijen van Renoir woensdag 165.000
pond 1.165.000; opgebracht. In totaal
werden 134 schilderijen geveild. De op
brengst bereikte een recordcijfer van
811.780 pond (ƒ8.117.800). De hoogste prijs,
63.000 pond, werd betaald voor „Zich kam
mende Blonde" van Renoir, de twee andere
van deze schilder, „Vaas met Chrysanten"
en „De jonge Soldaat", brachten 56.000 en
46.000 pond sterling op.
de het klankbeeld „Op de drempel van de
nieuwe tijd", waarin de auteur Jan Sta
rink in de vorm van een gefingeerde ra
dio-uitzending de ontwikkeling van Neder
land in de tweede helft van de vorige
eeuw schetst. Met name werden de figu
ren van Thorbecke en Multatuli en de ver
starring van het liberalisme tot een ste
riel vrijheidsbegrip goed getroffen. Helaas
ontkwam men weer eens niet aan onacht
zaamheden met een dwaas effect. De
treurmuziek bij Thorbecke's dood in 1872
ontleende die negentiende-eeuwse omroep
aan Fauré's Pelléas et Mélisande, gecom
poneerd in 1898. En het communiqué
van de geboorte van prinses Wilhelmina
werd gevolgd door de Piet Heinrapsodie
van Peter van Anrooy, die toen ook nog
in de wieg lag.
Het klankbeeld ,Onze koningin, een ko
ningin van ons" behelsde veel onbenulligs,
maar onderscheidde zich door een voor
treffelijke montage. Een geïnterviewde
Surinamer antwoordde tot de merkbare
verbluffing der ondervrager op diens vraag
of Suriname de koningin wilde behouden:
„Voorlopig wel" met een duidelijke ver
wijzing naar een onvermijdelijke ontwik
keling. Tussen veel gelegenheidstaal was
dat tenminste een oprechte .uitspraak.
Vermelden wij tenslotte dat de herha
ling van de uitzending „Oranjes over Oran
jes", waarin de vier prinsessen een ka
rakterschets van hun voorouders gaven,
liet constateren dat prinses Irene daarin
het minst onpersoonlijk geluid deed horen
en dat het gaafste gelegenheidsprogram
ma tevens het eenvoudigst van snit was:
een half-uurtje volksliederen gezongen
door een uitmuntend spelend ensemble
van koperblazers.
J. H. Bartman
HILVERSUM I. 402 m. 7.00 VARA. 9.49
VPRO. 10.00-24.00 VARA.
VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym
nastiek. 7.20 Socialistisch strijdlied. 7.23
Lichte grammofoonmuziek. (Om 7.30 Van
de voorpagina) 8.00 Nieuws, postduivenbe-
richten en socialistisch strijdlied. 8.18
Lichte grammofoonmuziek. 8.30 Wegwijs:
tips voor trips en vakanties. 8.40 Lichte
grammofoonmuziek. (vervolg). 9.00 Loon
naar werken, uitzending in samenwerking
met het NVV. 9.10 Lichte grammofoon
muziek.' 9.35 Waterstanden. VPRO: 9.40
Bijbeltaal en moedertaal, gesprek. 9.55 De
school van morgen, praatje. VARA: 10.00
Buitenlands weekoverzicht. 10.15 Elektro
nisch orgelspel. 10.30 Openingstoespraak
bij voorjaarsvergadering van de Vereni
gingsraad. 11.00 Saint Just glimlachte,
hoorspel. 12.10 Musette-orkest en zangso
liste. 12.30 Mededelingen t.b.v. land- en
tuinbouw. Aansluitend: postduivenberich-
ten. 12.33 Sportnieuws. 13.00 Nieuws. 13.15
VARA-Varia. 13.20 Radio Jazzclub. 13.50
Voor de twintigers. 14.25 Latijns-Ameri
kaanse muziek (gr.) 14.45 Meisjeskoor.
15.05 Humanist en leger, toespraak. 15.20
Radiophilh.ork., koor en soliste: mod. en
klass. muz. 16.35 Boekenwijsheid. 16.55
Pianoduo: Lichte muziek. 17.10 Lichte en
semble. 17.40 Licht instrumentaal kwintet.
18.00 Nieuws en commentaar. 18.20 Draai-
orgelmuziek (gr.) 18.30 Muziekkiosk. 19.00
Voor de kinderen. 19.10 Voor de teenagers.
20.00 Nieuws. 20.05 VARA's Bekercompeti
tie, wedstrijdprogramma. 21.00 Socialis
tisch commentaar. 21.15 Tango-rumba-or
kest met zangsolisten. 21.45 Langs verge
ten wegen, hoorspel. 22.15 Zang en piano
(gr.) 22.30 Nieuws. 22.40 Balans: hoofd- en
bijzaken uit de actualiteit. 22.55 Dansor-
kest met zangsolisten en vocaal ensem
ble. 23.30 Lichte grammofoonmuziek. 23.55-
24.00 Nieuws.
HILVERSUM II. 298 m. 7.00-24.00 KRO.
KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Morgengebed.
7.15 Klassieke grammofoonmuziek. 7.45
Geestelijke liederen. 7.55 De kerk zijt gij,
lezing. 8.00 Nieuws. 8.15 Strip voor de
jeugd. 8.20 Djinn: gevarieerd programma.
12.00 Angelus. 12.04 Katholiek nieuws. 12.10
Country- and Western Express (gr.) 12.30
Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw.
12.33 Instrumentaal ensemble en zang. 12.55
Platennieuws. 13.00 Nieuws. 13.15 Marktbe
richten. 13.18 Musicerende dilettanten. 13.40
Franse les. 14.00 Voor de jeugd. 15.00 Jazz
muziek met commentaar. 15.20 Koorzang
Geestelijke en wereldlijke werken. 15.50
Reportage 2e helft finale om de Engelse
voetbalbeker. 16.40 Lichte grammofoonmu
ziek. 17.10 Licht instrumentaal kwartet.
17.30 Boekbespreking. 17.40 Roulette, mu
zikaal spelletje. 18.00 Kunstkroniek. 18.30
Lichte grammofoonmuziek. 18.50 Lichtba
ken, lezing. 19.00 Nieuws. 19.10 Actualitei
ten. 19.25'Sportperiscoop. 19.30 Omroepor
kest en solist: Populair klassieke muziek.
20.30 Rieleksen.amusementsprogramma.
21.30 Buurman's kant: informaties uit het
buitenland. 21.50 Bric a Brac, cabaret.
22.20 22.25 Boekbespreking. 22.30 Nws.
22.40 Kruispunt: discussie over de verschij
ningsvorm van de Kerk in de wereld van
vandaag. 23.10 Bespreking van nieuwe
klassieke grammofoonplaten. 23.5524.00
Nieuws.
BRUSSEL 324 m.
12.00 Nieuws. 12.03 Nieuwe grammofoon
muziek. 12.25 Weerbericht. 12.30 Hallo,
met Henk! 12.55 Programmaoverzicht..
13.00 Nieuws. 13.20 Hitparade. 14.00 Nws.
14.03 Tips voor de automobilisten. 14.30
Voor de teenagers. 14.50 Grammofoonmu
ziek. 15.00 Nieuws. 15.03 Hoorspel. 16.30
Filmkroniek. 17.00 Nieuws. 17.15 Ad te
levavi: liturgische zangen 17.25 Koorzang.
VOOR VRIJDAG
NTS: 14 00-14.25 Schooltelevisie: Geeste
lijke stromingen binnen de democratie.
VARA: 19.30 De wereld van morgen, do
cumentair programma. NTS: 20.00 Jour
naal. VARA: 20.20 Achter het nieuws.
20.45 Rudi Carrell Show. 21.25 Toneel als
wapen, documentaire over leven en werk
van Herman Heijermans. 22.10 Lichte or
kesten. NTS: 22.45-22.50 Journaal.
VOOR ZATERDAG
NTS: 14.30 Eurovisie: Community sin-
ging door de toeschouwers in het Wem
bley Stadion te Londen. 15.00 Eurovisie:
Rep. v.d. finale om de Engelse voetbal
beker tussen West Ham United en Pres
ton North End, te Londen, plm. 16.50 Tips
over planten voor de bloembak. 17.00-17.45
Voor de kinderen. 19.30 De avonturen van
Ivanhoe, TV-feuilleton. NTS: 20.00 Jour
naal en weeroverzicht. KRO: 20.20 Brand
punt. 20.50 Johnny Kraaykamp-Show. 21.30
Bonanza, TV-film (dl. 5) 22.20 Gehuwd en
Ongehuwd, reportage. NTS: 22.55-23.00
Journaal.
Experimentele uitzendingen op het tweede
net (kanaal 27).
NTS: 20.15-22.00 Einer wird gewinnen,
quizprogramma.
I