HET WEEKEINDE Johnny Kraaykamp naar AVRO Woensdag twee eerste uitvoeringen te Haarlem in Nederlandse Muziekdagen Muziek in aula van Teylers Museum Expositie in Bloemenheuvel NEGEN MUZEN norac voor verzorging van gevoelige magen VAR A-onderzoek naar lager ledental after shave lotion MAANDAG 4 MEI 1964 H Veroverend fris.~ 1 P. Zwaanswijk Concert door Koor Katholiek Haarlem Jonge Haarlemse fotografen exposeren nabeschouwingen 5- De radio geeft dinsdag T elevisieprogramma J. Damshuizer Britse regering in actie tegen zendschepen (Van onze kunstredactie) DE NEDERLANDSE MUZIEKDAGEN 1964 worden morgen, dinsdag 5 mei, geopend met een carillonconcert door Leen 't Hart in de Amsterdamse Wester toren. De Nederlandse Muziekdagen, een vijfjaarlijks evenement dat in 1961 voor het eerst in Maastricht plaats had, geven in de eerste plaats een overzicht van composities die in de afgelopen vijf jaren zijn vervaardigd in opdracht van rijk, provincie, instellingen, orkesten, radio, televisie en particulieren. Dit jaar worden de concerten, met op de programma's ook oudere Nederlandse composities, gegeven in Amsterdam en Haarlem; voorts is er een veelomvattende reeks radio- uitzendingen door alle omroepverenigingen en een tweetal televisie-uitzendingen door KRO en NTS. HET CONCERT IN morgen 6 mei in de Concertgebouw (20.15 eerste uitvoeringen; de HAARLEM, over- Tuinzaal van het uur), bevat twee Sonate voor twee piano's, opus 53 (1961) van de Haarlemse componist, criticus en pedagoog Gé Mi- chels, die dit werk opdroeg aan zijn stad genoten Miep van Luin en Ans Bouter; voorts het Concerto voor piano-vierhandig en klein orkest (1963) van Jan van Dijk. Het pianoduo Ans Bouter-Miep van Luin treedt ook op in de Suite Concertante voor piano-vierhandig van Hans Osieck (oud leerling van Piet Vincent), de Sonate voor twee piano's (1935) van Willem Pijper, en het meest moderne werk van het program ma: Costruzione (1960) van de 28-jarige Jan van Vlijmen. Het concert waaraan, behalve de beide pianistes meewerken Die Haarlemsche Musyckcamer onder leiding van André Kaart en het Vrouwenkoor „Cantemus" onder leiding van Frits Mon driaan, bevat voorts van Willem Pijper Deux Ballades op tekst van Paul Fort („La fille morte dans ses amours" en „Le marchand de sable") en van Géza Frid Klaagliederen („Leben und Tod" van Schiller; „Pleurs" van De Musset; „La vie est brève" van Lamartine; en „Le Bonheur" van Florian). NA HET CARILLONCONCERT morgen van 19 tot 20 uur, heeft in Amsterdam onmiddellijk het eerste orkestconcert plaats door het Concertgebouworkest on der Haitink; het programma vermeldt het Tweede Vioolconcert van Sem Dresden Advertentie Fxclusief verkri-gbaar bij de kapper HET PROGRAMMA van de muziekmid- dag, die zondag in de aula van Teylers Museum gegeven werd, moest gewijzigd worden, omdat Jaap Geraedts, die zou spreken over expressie en gehoorverfijning bij de madrigalen van Gesualdo di Venosa, door ziekte verhinderd was. Ik hoop zeer, dat Jaap Geraedts na zijn herstel nog ge legenheid zal krijgen dit bijzonder belang wekkende onderwerp te bespreken. De organist Anton de Beer vulde nu de vrijgekomen tijd met vertolkingen van werken van Jan Pieterszoon Sweelinck. Men hoorde via de nog steeds als nood zakelijk beschouwde geluidsinstallatie de kleine Toccata, de variaties over het lied „Mein junges Leben hat ein End" en dg variaties over het koraal „Allein Gott in der Höh' sei Ehr" van deze grote compo nist, die voor de ontwikkeling van de Noordduitse orgelkunst, indirect zelfs voor de kunst van Johann Sebastian Bach van zo grote betekenis is geweest. Ik kreeg wel de indruk, dat Anton de Beer deze compo sities goed en muzikaal speelde, maar de „radio"-klank van de luidsprekers bleef voor mij toch een onbevredigend vervan- gingsmedicum. ALS INTERMEZZO heeft prof. dr. A. D. Fokker een interessant betoog gehouden over de kringspiegeling van akkoorden, waardoor andere akkoorden gevormd kun nen worden ten dienste van componisten die er in zouden slagen het juiste contact tussen theorie en kunst tot stand te brengen. Arie de Klein heeft een toepassingsmo gelijkheid gedemonstreerd met het schrij ven van „Kalenderblaadjes", die met zorg door Anton de Beer op het 31-toonsorgel werden uitgevoerd. Anton de Beer besloot de middag met een herhaling van de „Mu sic for 31-tone organ" van de Engelsman Alan Ridout, waarvan de harmonieën of de optredende samenklanken niet door elke toehoorder op staande voet als volstrekt zuiver geïnterpreteerd zullen zijn ervaren. Zaterdagmiddag heeft de Bloemendaalse wethouder mr. J. C. C. W. Hijszeler in huize „Bloemenheuvel", Bloemendaalse weg 158 in Overveen, de tentoonstelling van schilderijen, beeldhouwwerk, grafiek, tekeningen, ceramiek en edelsmeedwerk, vervaardigd door de Bloemendaalse be roepskunstenaars, officieel geopend. In zijn inleidend woord zei de voor zitter van het comité „Tentoonstellingen Bloemenheuvel", de heer G. van Eek, dat er bij de' zeventien exposanten dit jaar ook zijn die voor het eerst hun werk in zonden en als men de oudste en de jongste exposant van deze expositie onder één noemer zou willen samenvatten, dan zou men deze tentoonstelling als titel „Van De Heer (oudste exposant) tot Gerritse; (jongste exposant) kunnen meegeven. Er is veel nieuw werk op deze tentoon stelling te zien, die anders dan anders en stijlvol is ingericht. De expositie geeft een beeld „van hetgeen de in Bloemendaal woonachtige kunstenaars met moeizaam worstelen totstand brachten," aldus wet houder Hijszeler. (dat op 9 april 1947 zijn eerste uitvoering kreeg door het Residentie-Orkest onder lei ding van Frits Schuurman) de eerste uit voering in adequate bezetting van Matthijs Vermeulens Eerste Symfonie (1914!) voorts de in opdracht van de K.R.O. gecompo neerde Entrata (1964) van Oscar van He mel (eerste uitvoering) Nocturnes (1959) van Louis (Hendrikszoon) Andriessen met Elisabeth Lugt als soliste en de Partita (1960) van Hans Henkemans). HOEWEL de Nederlandse muziekdagen slechts een „overzicht" beogen te geven van Nederlandse composities, is hun be lang vooral dat zij het publiek confronte ren met eigentijdse kunst die door wel licht verklaarbare, maar nog in het ge heel niet bezworen oorzaken minder res ponse bij het publiek heeft dan eigentijdse Nederlandse litteratuur, toneelkunst, schil der- en beeldhouwkunst. Hoewel op voor treffelijke wijze veel wordt gedaan om die kloof te overbruggen (door Donemus bij voorbeeld) is het verschijnsel nog alle daags dat kunstminnaars, die zich op hun gemak zeggen te voelen met werken van Lucebert, Appel, Schierbeek, op muziek gebied vóór Bartók ophouden zich in te spannen. De bescheidenheid waarmee de Nederlandse muziekdagen zich presente ren, kan niet verhullen dat hier over een zo breed mogelijke linie (ook radio en t.v.) een kwalitatief uiterst belangrijke artistie ke daad wordt gesteld. DAT HAARLEM een belangrijke plaats in het huidige programma inneemt, is niet alleen terug te voeren op het feitelijk Haarlemse aandeel aan het concert van overmorgen. Het pionierswerk dat uit vele Haarlemse muzieksectoren (N.PH.O., 31- toonsorgel, Jeugd en Muziek, Vrienden van het Lied, het Jeugdorkest, huisconcerten) ten bate van de Nederlandse componeer- kunst en de eigentijdse muziek in het al gemeen werd ondernomen, is hierbij zeker een waardevolle factor. De hoop is gewet tigd dat Haarlem aan de Nederlandse Mu ziekdagen ook in de toekomst zijn aan deel zal mogen blijven leveren. Een uit verkochte zaal (de toegangsprijs is slechts 1,30) zou daarvoor een sterk argument zijn. Weinig talrijk zijn in ons land mu ziekcentra, waar begrip voor het belang van en liefde voor, de Nederlandse muziek zich op die wijze uiten. DE NEDERLANDSE muziekdagen zijn georganiseerd door de Stichting Neder landse Muziekbelangen in samenwerking met het Genootschap van Nederlandse Componisten, de Stichting Donemus, het Concertgebouworkest, het Kunstmaandor kest, het Collegium Musicum Amsteloda- mense, de omroepen, N.R.U. en N.T.S. Zij zijn gisteravond officieus geopend met een radio-uitzending via de K.R.O. van mu ziek van Sweelinck en Rudolf Escher. Een uitgebreid programma met intelligente programmatoelichtingen door Wouter Paap is verkrijgbaar a 75 cent bij Done mus te Amsterdam en Alphenaar te Haar lem. Het bevat programma's en beschrij vingen van de zes openbare concerten, 23 radioconcerten en twee t.v.-uitzendingen (K.R.O., 8 mei, Concertgebouworkest N.T.S., 10 mei, televisie-opera „Alceste' van Ton de Leeuw). Op donderdag 14 mei heeft de laatste radio-uitzending plaats Men raadplege dus regelmatig zijn radio- gids. Première door Studio. De toneelgroep „Studio" brengt onder regie van Kees van Iersel, in het kader van de Kunst- maand Amsterdam, vrijdagavond 15 mei voor de eerste maal „De Bouwers van het Rijk" (Les Batisseurs de l'Empire) van Boris Vian (1920-1959) op de plan ken van haar eigen theater „De Brakke Grond". Het koor katholiek Haarlem zal op dinsdag 12 mei in de Haarlemse Concert zaal een uitvoering geven van „Die Tages- zeiten" van Telemann en het Magnificat van Carl Ph. Em-Bach. Aan het concert, dat onder leiding staat van Albert de Klerk, werken als solisten mee de sopraan Heieen Verkley, de alt Roos Boelsma, de tenor Paul Hameleers en de bas Max van Egmond. Het N.Ph.O. verzorgt de begeleiding. Zeven jonge Haarlemmers, leerlingen van de school voor fotografie en fototech niek in Den Haag, gaan aldaar in het fotocontactcentrum „De Spreeuwenkast", Maliestraat 10, een expositie houden. Piet van Leeuwen, Taeke Henstra, Henk Griep, Ed Veeze, Fred den Ouden, Johnny Schol ten en Fred van der Poel zullen daar van 8 tot 24 mei hun beste werk tentoonstellen, dat onder meer theater- en candidfoto's, reclame- en portretopnamen en fotogra fiek omvat. Manuscript van W. F. Bach. Een bibliothe caris van het Muziekmuseum te Bologna (Italië) heeft bekendgemaakt, dat hij een zeldzaam manuscript heeft ontdekt van Wilhelm Friedeman Bach, zoon van Jo hann Sebastian Bach, onder documenten in de muziekbibliotheek van het G. B. Martini Conservatorium. Prof. Napoleone Fanti zei, dat hij maanden het document, dat gedateerd is 1740, bestudeerd heeft. Het manuscript, dat aan Wilhelm Friede man toegeschreven wordt, zijn twee fo liovellen met drie fuga's voor het „Wohl- temperiertes Klavier". Pierre Monteux. De directie van de Neder landse Orkeststichting tot Beheer van het Concertgebouworkest heeft van de Engelse impresario van Pierre Monteux vernomen dat de bejaarde dirigent, die thans verblijft op het landgoed in Ham- cock Main (V.S.), tot de herfst van dit jaar op doktersadvies rust zal moeten houden. Bernard Haitink zal de leiding van de concerten van het Concertge bouworkest op 12 en 14 mei van Pierre Monteux overnemen. Willi Boskovski, concertmeester van de Wiener Philharmoniker, tijdens een repetitie met het N.Ph.O., dat onder zijn leiding morgen (5 mei) en vrijdag, (8 mei) een Strausss-programma uit voert onder auspiciën van het Cen trumcomité Koninginnedag. De meta morfose van de Haarlemse musici tot Weense muzikanten is verrukke lijk om mee te maken. Boskovski, met viool en strijkstok in de handen, draagt zijn bedoelingen met mime, zang, verhaaltjes „Je speelt die noot omhoog en je mag pas doorgaan als ie weer terug is" handen en voeten op de N.Ph.O.-ers over. Vorige week leidde Boskovski het London Philharmonic Orchestra in een Straussprogramma in de Albert Hall voor 7000 mensen. Evenals in Londen zal de slagwerker Franz Broschek (zie foto) het concert hier met snaaksheden opluisteren. Bro schek speelde zijn eerste Strauss- concerten met de Wiener Philharmo niker nog onder leiding van Cle mens KrauSs, die zelf altijd enige grappen voor het publiek inlastte. Toen, na zijn dood, professor Bos- kovsky dit concert ging leiden, maakte Franz Broschek tijdens de repetitie op een gegeven moment een grap, welke bij zijn collega's zo in de smaak viel, dat zij hem er toe overhaalden deze tijdens het con cert te herhalen. Ook bij het publiek werd dit een groot succes en zo behoren deze grappen, nu reeds 10 jaar, tot een door het publiek zeer geapprecieerde traditie. Advertentie Het ideale middel j voor gevoelige; magen. Norac helpt Z direct tegen overtol- lig maagzuur. Norac legt een beschermend laagje op Uw maagwand. Uw doosje Norac staat voor U klaar bij Uw apotheker of drogist. Doosje van 50 tabletten, 1,60. Hen produkt van de N.V. Algemcené NORIT Maatschappij Brandpunt-commentator Frits v. d. Poel had de wat sombere betoogtrant, die hem eigen is, vervangen door de felheid van een zuidelijke procureur, die in één lange monoloog zijn wrevel uitsprak over de te rugtrekking van drie paters jezuïten uit „de Nieuwe Linie" en die „de zuilen" op deed schudden, toen hij de VARA, NCRV en VPRO, die niet mede wilden werken aan de huwelijksreportage uit Rome, ervan beschuldigde, alleen uit te zenden, wat in het eigen straatje te pas komt (een tactiek, die een zekere verwantschap met die van generaals als Franco en De Gaulle vertoont, zo merkte hij op). Vermeldenswaard is voorts zijn mededeling, dat de herdoop van prinses Irene en de daardoor ontstane wrij ving ook alweer gevolgen waren van een gebrekkige medewerking van de familie de Bourbon-Parma. Deze leidde namelijk tot een wijziging van de datum, waarop Prins Bernhard zich bereid had verklaard tegenover de Roomse autoriteiten te ge tuigen inzake de eerste doop van zijn doch ter. Wegens onafzegbare verplichtingen zo deelde Brandpunt mede kon de Prins niet komen op de hem voorgestelde nieu we datum. Inderdaad huiveringwekkend was de reportage van de 1 Mei-viering in Oost-Berlijn, die niet uit de archieven van de „Deutsche Wochenschau" of van de Nazi-cineaste Leni Riefenstahl kwam, maar in 1964 door Piet Kaart gemaakt werd (ze leren het nooit af, die paradepas en dat onmenselijke massa-gedoe). Kernachtige reportages over de handel in stiletto's en werpmessen en over het jeugd-alcoholisme maakten de rubriek .Brandpunt", die de laatste tijd een inzinking vertoonde, opval lend sterk. Weinig begrip voor het nut, maar ook voor de betrekkelijkheid van critiek (of de ze uit de professionele hoek komt of niet) heeft Johnny Kraaykamp de laatste tijd bij zijn werk duidelijk parten gespeeld; dat bleek zeer wel uit zijn laatste „show" van dit seizoen, waarin hij op twee ma nieren een ongerechtvaardigde twijfel aan eigen mogelijkheden demonstreerde: nau welijks begonnen, nodigde hij ook al was het dan voor de grap zijn miljoe nenpubliek uit telefonisch op zijn uitzen ding te reageren en hij liet zelfs een „zwartkijker" op de buis komen, die over al mistroostig „Nee" op zei. Minder dan ooit had Kraaykamp het nodig, zo vertwij feld te doen. Afgezien van een exotische juffrouw, die niet kon zingen, was zijn programma gezellig en beschaafd en het verried zelfs de behoefte humor te bren gen, die boven het niveau van de grollen en geintjes van zoveel t.v.-vermaak ligt. De eenmans-sketch van de onmondige fa- brieksslaaf, die thuis zo'n belangrijke jon gen is was er een voorbeeld van; Kraay- kamp's imitaties van sterren, die de show- trap afdalen, was levensecht, zijn weerga ve van een mislukte show-scène was zeer aardig en zo ook zijn kwajongensachtige optreden met Georges Guétary (die als chanteur de charme bij zeer veel Franse vrouwen meer geliefd is dan me nig semi-litteraire chansonnier) Een uit zending, die juist aan het einde van het seizoen bewees, dat Kraaykamp, die heus wel eigen amusante mogelijkheden heeft, op de goede weg is. In zijn rubriek „Kunstgrepen" volgde Pierre Jansen de levensloop van twee his- torische figuren: Paul Klee en Adolf Hit ler, wier levenswerken met elkaar in bot sing kwamen in 1933, toen eerstgenoem de Duitsland moest verlaten, omdat de mislukte schilder en diens Kultur-discipelen zijn werk indeelden in de rubriek „entar- tete Kunst". Tegen de Bevrijdingsdag aan bouwde Janssen aldus op sterke wijze een pleidooi op voor de beeldende kunst, die KRO-'S ENIGE humor-coryfee van het afgelopen seizoen, Johnny Kraaykamp, heeft zaterdag zijn laatste tv-show voor deze omroep gemaakt. Het volgende sei zoen zal hij samen met Rijk de Gooyer optreden in een serie programma's van de AVRO, die daarmee een nieuwe grote naam toevoegt aan haar toch al aardig volrakende balboekje voor '54-65. Het be gint er langzamerhand op te lijken, dat de AVRO voor het komende seizoen al het beschikbare Nederlandse talent voor zijn karretje spant; Corry Brokken voorheen VARA; Willy Walden voor heen KRO: Toon Hermans zijn impres- sario was voor de uitzendrechten van zijn huidige theatershow nog in overleg met de KRO; en nu dan Johnny Kraaykamp. Hilversum ziet de opvallende overnamen van artiesten als een tour de force van HILVERSUM I. 402 m. 7.00 AVRO. 7.50 VPRO. 8.00 AVRO. 19.00 Nationaal Programma. 21.00-24.00 AVRO. AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgymnastiek. 7.20 Lichte grammofoonmuziek. VPRO: 7.50 Dag opening. AVRO: 8.00 Nieuws. 8.15 Programma- overzicht. Aansluitend: lichte grammofoonmu ziek (gr.). 9.35 Waterstanden. 9.40 Morgenwij ding. 10.00 Arbeidsvitaminen. 10.50 Voor de kleu ters. 11.00 Voor de zieken. 12.00 Licht instru mentaal en vocaal ensemble. 12.20 Regerings uitzending: Voor de landbouw. 12.30 Mededelin gen t.o.v. land- en tuinbouw. 12.33 Licht instru mentaal kwintet. 12.50 Draaiorgelmuziek (opn.) 13.00 Nieuws. 13.15 Mededelingen, eventueel ac tueel of grammofoonmuziek. 13.25 Beursberich ten. 13.30 Licht instrumentaal ensemble en zang soliste. 14.00 Voor de vrouw. 14.40 Schoolradio. 15.00 Ik hoor, ik hoor wat u niet hoort, muzikale lezing met grammofoonplaten. 15.45 Van mens tot mens, lezing. 16.00 Jeugd en ritme. 16.30 Voor de jeugd. 17.30 New York calling. 17.35 Lichte grammofoonmuziek voor de jeugd. 18.00 Nieuws. 18.15 Eventueel actueel of grammofoon muziek. 18.20 Lichte orkestmuziek en zangsolis te. 18.55 Voor de kleuters. NATIONAAL PRO GRAMMA- 19.00 Die vijfde dag in mei: her- denkings-bijeenkomst in de St. Josephkerk in Tilburg. 20.00 Nieuws. 20.10 Omroeporkest: Mo derne Nederlandse werken. AVRO: 21.00 Radar, radioperiodiek. 21.45 Amusementsmuziek. 22.00 Nederlands strijkkwartet: klassieke en moder ne muziek (stereofonische uitzending). 22.30 Nieuws en mededelingen. 22.40 Actualiteiten. 23.00 Moderne Nedrlandse orkestwerken (opn.). 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m. 7.00 KRO. 19.00 Na tionaal Programma. 21.00-24.00 KRO. KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Morgengebed. 7.15 Lichte grammofoonmuziek. 7.55 Overweging. 8.00 Nieuws. 8.15 Voor de jeugd. 8.20 Lichte grammofoonmuziek. 8.50 Voor de huisvrouw. 9.40 Schoolradio. 10.00 Voor de kleuters. 10.15 Lichtbaken, lezing. 10.25 Moderne grammofoon muziek. 11.00 Voor de vrouw. 11.30 Lichte gram mofoonmuziek. 11.50 Volaan. vooruit, lezing. 12.00 Angelus. 12.04 Licht ensemble. 12.30 Mede delingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Voor de boeren. 12.45 Platennieuws. 12.55 Katholiek nieuws. 13.00 Nieuws. 13.15 Lichte grammofoon muziek. 14.00 Voor de plattelandsvrouwen. 14.10 Rieleksengevarieerd programma (herha ling van zaterdag jl.). 15.10 Voordracht. 15.30 Als de dag van gisteren, klankbeeld. 16.00 Voor de zieken. 16.30 U hebt voorrang, godsdienstig programma. 17.00 Voor de jeugd. 17.50 Rege ringsuitzending: Typico-muziek van Curagao, door dr. G. D. van Wengen. 18.00 Voor de tie ners. 18.20 Uitzending van de Boerenpartij: Tot u spreekt mr. dr. A. Zeegers. 18.30 Licht en semble met zangsoliste. 18.50 Van klanten en wanten weten: actualiteiten. NATIONAAL PRO GRAMMA: 19.00 Die vijfde dag in Mei, her denkingsbijeenkomst in de St. Josephkerk te Tilburg. 20.00 Nieuws. 20.10 Metropole orkest. 20.30 Kunst in besloten kring: een programma over kunstenaars, die in de oorlog huis-pro gramma's gaven. KRO: 21.00 Nederlandse Mu ziekdagen: Concertgebouworkest en solist: wer ken van Nederlandse componisten. 22.00 De zin gende kerk, bespreking van kerkmuziek. 22.20 22.25 Boekbespreking. 22.30 Nieuws. 22.40 Vreemd. een keuze uit woord, zang en dans. 23.10 Lichte grammofoonmuziek. 23.55- 24.00 Nieuws. BRUSSEL 324 m. 12.0,0 Nieuws. 12.03 Grammofoonmuziek. 12.10 Tuinbouwkroniek. 12.15 Lichte muziek. 12.50 Beursberichten. 13.00 Nieuws. 13.20 Kamermu ziek. 14.00 Nieuws. 14.03 Schoolradio. 15.45 Lich te muziek. 16.00 Nieuws. 16.03 Beursberichten. 16.09 Duitse les. 16.24 Klassieke en moderne mu ziek. 17.00 Nieuws. 17.15 Amusementsmuziek. 17.45 Volksmuziek. 18.CO Nieuws. 18.03 Voor de soldaten. 18.28 Paardesportberichten. 18.30 Amu sementsmuziek. 19.00 Nieuws. 19.40 Amusements muziek. 19.50 Syndicale kroniek. 20.00 Klassieke muziek. 20.45 De charme van het chanson. 21.30 De keuze van Elias. 22.00 Nieuws. 22.15 Volks muziek uit de Antillen. 22.35 De zeven kunsten. 22.50 Absurd. 23.00 Nieuws. 23.05 Muzikaal pers pectief. 23.55 Nieuws. 24.00-0.10 Berichten voor de zeevaart. t VOOR MAANDAG NTS: Nationaal programma: 19.30 Een leger van gehouwen steen, film over de naoorlogse Nederlandse beeldhouwkunst. 19.46 Muzikaal in termezzo. 19.49 De Celbrief, sfeervol herden kingsfilmpje. 19.52 Reportage van de dodenher denking op de waalsdorpervlakte. 20.10 Pauze. 20.15 Journaal en weevoverzicht. 20.35 Hainaut, muzikale bijdrage van de Waalse TV tot de Eurovisie-serie Gouden Klanken. 21.00 Dal van de vrede (Dolina Miru), speelfilm 114 jaar en ouder). 22.30-22.35 Journaal. Experimentele uitzendingen op het tweede net (kanaal 27) NTS: 20.35-22.15 Philharmonia Orchestra en solisten: Klassieke gewijde muziek. VOOR DINSDAG NTS: 19.30 Internationaal Agrarisch Journaal. 20.00 Journaal. NATIONAAL PROGRAMMA: 20.20 In het spoor der bevrijders 1944-1964: Do- kumentaire. NTS: 21.00 Muzikaal programma. VARA: 21.40 De niet gewenste buur, film uit de filmserie Première théètre. NTS: 22.30—22.35 Journaal, de AVRO om zich te rehabiliteren voor de teleurstellingen (de serie „Met 24 pk door Europa" en de „Kijk die Rijk"-shows) van het afgelopen seizoen. JOHNNY KRAAYKAMP was niet geluk kig bij de KRO, die hem weinig kans gaf zijn onmiskenbare komische talent uit te buiten. De Johnny Kraaykamp-shows wa ren in feite produkten van de hem toege meten camera-regisseur, die alle inventi viteit bewust aan zich trok en Johnny ge bruikte als rode draak in een programma van tweede rangs -buitenlandse muzikale en vocale attracties. Johnny Kraaykamps inventieve en humoristische kwaliteiten ketsten keer op keer af op het verbeten vastgehouden stramien van het overleef de procédé: muziekje sketch zang nummer. Zijn herhaaldelijk voorgestelde veranderingen en zijn vaak originele sug gesties werden van de hand gewezen. WIM SONNEVELD heeft eens gezegd: „Als een Nederlands artiest een goed te levisieoptreden maakt, loopt er een dag na de uitzending in Hilversum een camera regisseur naast zijn schoenen!" Die men taliteit is niet algemeen bij televisiema kend Hilversum, (de Rudi Carrell-show bewijst dat men ook eer kan laten aan wie eer toekomt) maar hij komt helaas wel voor. De mentaliteit dat niet de ar tiest een programma maakt, maar de man die met zijn camera's 'n artistieke prestatie behoort te registreren. Johnny Kraaykamp is er het slachtoffer van geworden. Hij heeft veel goodwill van zijn publiek ver loren. Johnny Kraaykamp krijgt nu van de AVRO weer een Engelse tekstschrij ver, van wie hij verrukt is en hij mag eindelijk weer werken met de voor hem geboren compère Rijk de Gooyer. Radio-Filharmonisch Orkest. Het Radio Filharmonisch Orkest zal van 10 mei tot en met 30 mei a.s. een concertreis maken door Italië, Zwitserland en Duitsland De concerten in Italië en Zwitserland staan onder leiding van Jean Fournet. De concerten in Duitsland onder leiding van Jean Fournet en Willem van Otter- loo. Geconcerteerd wordt in vijftien ste den, onder andere in Milaan, Verona, Li- verno, Lugano, Kiel en Hamburg. Als solisten werken mee Herman Krebbers, viool, Daniel Wayenberg, piano, Hen riette Faure, piano, Jos d'Hondt, klarinet, Nelly Söregij, viool en Hans Richter Haa- ser, piano. Er worden werken uitgevoerd van onder andere Hendrik Andriessen, Henk Badings en Johan Wagenaar. niet sprekend lijkt" en die ons laat zien, wat achter de (be)grijpbare werkelijkheid ligt. Recente uitlatingen van een Neder landse burgemeester, die het over „kunst nozems" had, werden door Janssen en re gisseur Leen Timp terecht gebruikt als be wijs, dat de kunstopvattingen van da .Kulturkammer" nog niet geheel uitgestor ven zijn. Een andere moderne kunstuiting, de litteraire roman met min of meer ge waagde passages, werd merkwaardig ge noeg tijdens dit weekend in twee uitzen dingen verdedigd. In de eerste plaats ge schiedde zulks in de KRO-rubriek van Dr. Trimbos „Gehuwd en ongehuwd" die als eindconclusie van een interessant debat de vooruitstrevende stelling opleverde, dat ouders en leraren de kinderen zullen moe ten leren „litterair" te lezen, opdat zij oo-k boeken als die van Jan Wolkers kunnen verwerken. En in de tweede plaats werd zo'n auteur, door een opgehitste dorpsge meenschap als vuilschrijver gebrand merkt, letterlijk verdedigd door de heren Preston in een aflevering van „De Ver- digers", die zeker bijdroeg tot de ontwik keling van het zindelijk denken, die hier te lande ook nog zo hard nodig is. Thijs Chanowski's dokumentaire „Van heren en kleren" beantwoordde aan een opzet, die hier en daar niet onaardig was. Overigens betekende deze film, die opviel door zijn minder goede beeld- en geluidskwaliteit, een goed stuk onpersoonlijke propaganda voor de herenkledingindustrie. Wij hebben ook nog even gekeken naar de wereldkampioenschappen dansen voor professionals in Berlijn, een reportage dia aanmerkelijk minder briljant was dan soortgelijke verslagen, die wij voorheen op het scherm kregen. De aanblik van ballroom-dansende kleuters werkte kenne lijk vertederend op het publiek in de „Deutschlandhalle"; wij hadden meelij met die „oude mannetjes en vrouwtjes. En de gezelschapsdansen uit de „Kaiserzeit", on der meer uitgevoerd door korrekte heertjes in „schneidige" uniformen deden het daar ook goed. Wim Voeten en Jeanne Assman behaalden in onze eigentijdse ballroom- stijl een prachtige derde plaats. Tijdens de in Hilversum gehouden VARA-verenigingsraadsvergadering heeft de heer J. B. Broeksz. omroepsecretaris van de VARA de financiële positie van de omroepen onhoudbaar genoemd; er is on voldoende geld om behoorlijke program ma's te maken". De heer Broeksz achtte het nauwelijks mogelijk, dat besloten zal worden tot radio-nachtuitzendingen. Hij noemde het verstandiger, dat in plaats van langere uitzendingen 's-morgens eerder wordt begonnen. Er zal een onderzoek worden ingesteld naai* de motieven, die geleid hebben tot een negatief leden-verloop. In verhouding tot het totale ledenbestand is, zo werd op de vergadering meegedeeld, een lichte terugval in 't aantal VARA-verenigingsle- den te constateren. Over enkele maanden hoopt men dit onderzoek te hebben vol tooid. De heer J. W. Rengelink, VARA-televisi- secretaris, deelde mee dat waarschijnlijk op 1 oktober begonnen zal worden met een 14-daags (of wekelijks) programma op het t.v.-net, dat geheel gewijd is aan regiona le actualiteiten en culturele gebeurtenis sen. Een definitieve beslissing over de uit- zend-frequentie is nog niet genomen. Tijdens de vergadering was er een hef tige discussie over het t.v.-programma „Zo is het toevallig ook nog eens een keer", dat door de oud-secretaris van da P.v.d.A. E. F. Albrecht fel werd aan gevallen. De heer Albrecht zei dat „Zo is het" raakt aan datgene wat voor de men sen een wezenlijke waarde heeft. „Da geestelijke waarden mogen op deze wijze niet worden aangetast", aldus de heer Al brecht, die sprak over een „schennende hand" en „wezenlijke tegenstelling met de socialistische gedachte". In de komende najaarsvergadering van de VARA zal het wintertelevisieprogram- ma worden besproken. Meegedeeld werd, dat dan ook het al dan niet handhaven van het programma „Zo is het" in discussie kan worden gebracht. Bevins, de minister van Posterijen zal dezer dagen in het kabinet een wetsont werp voorleggen dat zo goed als zeker het einde zal betekenen van de op de Noordzee dobberende radio-avonturiers. Het is de bedoeling dat de voorgestelde maatregelen nog vóór de zomer van kracht zullen worden. Het plan is om Britse on derdanen te verbieden op schepen te wer ken of schepen te bevoorraden welke geen vergunning bezitten om radio-programma's uit te zenden en verder om Britse fir ma's te verbieden om dergelijke radiosche pen te financieren of advertenties te le veren voor hun programma's. Op dergelijke wijze heeft Denemarken in 1962 korte metten gemaakt met de ra dio-piraat Lucky Star, die buiten Kopen hagen was verankerd. De exploitatiemaat schappij werd spoedig daarna opgeheven en het station verdween uit de lucht hoe wel het twee maanden later onder de vlag van Libanon opnieuw verscheen. Beweerd werd dat het hoofdkwartier naar Liech tenstein was verplaatst. De Deense mari ne nam het schip in beslag. Tenslotte werd het schip verkocht door de staat wegens onbetaalde havengelden. De Britse rege ring beseft dat de radio-piraten geen on schuldige amateurs zijn, maar dat zij ge steund worden door een groep machtige financiers. De leiding van Radio Caroline zo onthulde de Sunday Telegraph, blijkt te berusten bij anonieme Zwitserse zaken lieden. Indien de piraten zou worden toe gestaan door te gaan, zou dit het binnen halen van commerciële radio via een ach terdeurtjes betekenen. Zoals men weet is de Britse regering fel tegen advertentie radio gekant, hoewel zij destijds onder druk van bepaalde belangen wel bezwe ken is voor commerciële televisie.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1964 | | pagina 11