VERMAKELIJKHEDEN IN MOSKOU EN LENINGRAD Spekje voor het Russische bekje Prix International voor Nathalie Sarraute Gesprek tussen Poolse schrijvers en Gomoelka Pulitzerprijzen 1964 Concours Reine Elisabeth te Brussel geopend Wees mooi in de Pinkstertijd met DINSDAG 5 MEI 1964 13 f top 1 kwaliteit De radio geeft woensdag T elevisieprogramma De Nijmeegse kunstmarkt Eerste oogst van filmfestival in Cannes De Prix International de la Literature Is te Salzburg toegekend aan de Franse schrijfster Nathalie Sarraute. Er waren 71 kandidaten voor de prijs, die tienduizend dollar bedraagt. Tot de kanshebbers behoorden Günther Grass, de Rus Solsjenitsjin, de Italiaan Ladolfi en de Japanner Mishima. Een groep vooraanstaande Poolse schrij vers heeft maandag op haar verzoek een onderhoud gehad met de leider van de communistische partij, Gomoelka. Volgens het officiële Poolse persbureau PAP werd van gedachten gewisseld over „aangelegen heden van belang voor de ontwikkeling van de Poolse cultuur en over zekere pro blemen betreffende het letterkundig milieu". Het ligt voor de hand dat er verband is tussen dit gesprek en het protest tegen de censuur dat 34 intellectuelen in maart tot premier Cyrankiewicz richtten. Aan de ge dachtenwisseling van maandag namen on der meer de voorzitter en de drie vice- yoorzitters van de Unie van Poolse Schrij vers deel, terwijl Gomoelka de twee be langrijke partijfunctionarissen op het ge bied van ideologie en cultuur aan zijn zij de had. HILVERSUM I. 402 m. 746 kc.s. 7.00 VARA. 9.40 VPRO. 10.00-24.00 VARA. VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgymnastiek. 7.20 Socialistisch strijdlied. 7.23 Lichte grammo- foonmuziek. (7.30 Van de voorpagina, praatje). 8.00 Nieuws en socialistisch strijdlied. 8.18 Lich te grammofoonmuziek. 8.50 Gymnastiek voor de vrouw. 9.00 Kookpraatje, 9.05 Klassieke orkest werken (gr.) 9.35 Waterstanden. VPRO: 9.40 Schoolradio. VARA: 10.00 Lichte grammofoonmu ziek. 11.00 Voor de vrouw. 11.40 Viool en piano: klassieke muziek (stereofonische uitzending). 12.00 Ritmisch strijkorkest. 12.30 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Voor het platte land. 12.30 Musette-orkest. 13.00 Nieuws. 13.15 Instrumentaal ensemble en zangsolisten, 13.45 Ge sproken portret. 14.00 Grepen uit de muziekge schiedenis, muzikale lezing. 14.50 Ruimte voor recreatie, toespraak. 15.00 Voor de jeugd. 16.50 Voor de zieken. 17.20 Tentoonstellingsagenda. 17.25 Lichte orkestmuziek. 17.50 Regeringsuitzen ding: Geven en nemen. Tips voor en van weg gebruikers. 18.00 Nieuws. 18.15 Lichte grammo foonmuziek. 18.20 Uitzending van de Anti Re volutionaire Partij. Tot u spreekt mr. W. R. van der Sluis. Sekretaris van de Anti-Revolutionaire Partij. 19.30 Radio-Volks-Universiteit: Modern ruimte-onderzoek door prof. dr. C. de Jager. 19.0 Voor de kinderen. 19.10 Artistieke staalkaart. 19.40 Orgelspel. 20.00 Nieuws. 20.05 Tango-Rum ba orkest en zangsolisten. 20.35 Literair klank beeld. 21.20 Lichte grammofoonmuziek. 21.35 Viool en piano: moderne muziek (opn.) 22.30 Nws 22.40 Actualiteiten. 22.55 Weense muziek (gr.). 23.10 Jazzmagazine. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m. 1007 kC.S. 7.00-24.00 NCRV. NCRV: 7.00 Nieuws. 7.10 Dagopening. 7.20 Klassieke grammofoonmuziek. 7.45 Radiokrant. 8.00 Nieuws. 8.15 Lichte grammofoonmuziek. 8.30 Tiroler muziek (gr.) 8.45 Lichte grammofoonmu ziek. 9.00 Voor de zieken. 9.35 Grammofoonmu ziek. 9.40 Voor de vrouw. 10.10 Klassieke gram mofoonmuziek. 10.30 Morgendienst. 11.00 Klassie ke grammofoonmuziek. 11.15 Geeft acht op de jaren, klankschets over de tweede wereldoorlog, (herhaling van 3 mei jl.). 11.40 Lichte grammo foonmuziek. 12.30 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Triptiek: wekelijks vakantiepro gramma. 12.50 Grammofoonmuziek en eventueel actualiteiten. 13.00 Nieuws. 13.15 Licht instrumen taal trio. 13.45 Lichte grammofoonmuziek. 14.15 Marsmuziek (gr.). 14.30 Nederlands studenten orkest: klassieke en moderne muziek. 15.20 Geestelijke liederen (herhaling van 3 mei Jl.). 15.50 Bijbelvertelling voor de jeugd. 16.00 Voor de jeugd, 17.15 Eurojazz. 17.45 Grammofoonmu ziek voor de tieners. 18.05 Geestelijke liederen. 18.30 Het spectrum, lezingen. 18.45 Nieuwe gram mofoonplaten. 19.00 Nieuws en weerpraatje. 19.10 Op de man af, praatje. 19.15 Leger des Heils- kwartier (gr.). 19.30 Radiokrant. 19.50 Kinder koor (gr.). 20.05 Lichte grammofoonmuziek. 20.15 Radiophilharmonisch orkest en solist: Mo derne en klassieke muziek. 21.20 Sociale kanten aan het landbouwbeleid, lezing. 21.35 Licht in strumentaal kwartet. 21.55 Kanttekeningen. 22.05 Vocaal ensemble: moderne muziek. 22.30 Nieuws en SOS-berichten. 22.40 Avondoverden king. 22.55 Muziek uit Zutd-Amerika (gr.). 23.45 Lichte grammofoonmuziek. 23.55-24.00 Nieuws. BRUSSEL 324 m. 12.00 Nieuws. 12.03 Grammofoonmuziek. 12.15 Lichte muziek. 12.50 Beursberichten. 13.00 Nws. 13.20 Kamermuziek. 14.00 Nieuws. 14.03 School radio. 15.45 Radioschoolkoor 1964. 16.00 Nieuws. 16.03 Beursberichten. 16.09 Engelse les. 16.24 Amusementsmuziek. 17.00 Nieuws. 17.15 Moderne muziek. 18.00 Nieuws. 18.03 Voor de soldaten. 18.30 Lekenmoraal en filosofie. 18.50 Liederen. 19.00 Nieuws. 19.40 Slippertje. 19.45 Kinderweel- de, lezing 20.00 Openbaar kunstbezit. 20.15 Lich te muziek. 20.45 Zuidamerikaanse muziek. 21.00 Boekbespreking. 21.30 Pluizertjes met piment. 22.00 Nieuws. 22.15 Volksmuziek. 22.35 De zeven kunsten. 22.50 Amusementsmuziek. 23.00 Nieuws. 23.05 De charme van het chanson. 23.55 Nieuws. 0.01-0.45 Uitzending voor de zeelieden. VOOR DINSDAG NTS: 19.30 Internationaal Agrarisch Journaal. 20.00 Journaal. NATIONAAL PROGRAMMA: 20.20 In het spoor der bevrijders 1944-1964: Do- kumentaire. NTS: 21.00 Muzikaal programma. VARA: 21.40 De niet gewenste buur, film uit de filmserie Première théêtre. NTS: 22.3022.35 Journaal. VOOR WOENSDAG NTS: 17.00 De Verrekijker, internationaal jeugdjournaal. NCRV: 17.10-17.45 Voor de kinde ren. 19.30 Barend de Beer. 19.35 De Beverly Hill billies, TV-feuill. NTS: 20.00 Journaal en weer- overzicht. 20.20 Politieke partijen: A.R. NCRV: 20.30 Memo. 20.45 Toonladders, muzikaal pro gramma. 21.15 Maassluis, 350 jaar Protestantse stad, filmdokumentaire. 21.50 De Chinese nach tegaal, ballet. 22.45 Dagsluiting. NTS: 22.45 23.00 Journaal. Experimentele uitzendingen op het tweede net (kanaal 27). AVRO: 20.30-22.25 Hoe groen was mijn dal, speelfilm. De universiteit van Columbia heeft de Pulitzer prijzen 1964 bekend gemaakt; er werden geen onderscheidingen toegekend voor roman, toneel of muziek. De prijs voor „general non-fiction" ging naar prof. Richard Hofstadter voor zijn „Anti-intellec- tualism in American Life". Hij doceert Amerikaanse geschiedenis aan de Colum bia universiteit. Walter Jackson Bate won de prijs voor zijn biografie over John Keats. Louis Simpson kreeg de poëzieprijs voor zijn boek „At the End of the open Road". Hij doceert Engels aan de Uni versity of California in Berkeley. De prijzen voor journalistiek zijn 1000 dol lar elk met uitzondering van de prijs voor verdienstelijkheid die uit een gouden me daille bestaat. De andere prijzen zijn 500 dollar elk. Malcolm Browne van The Associated Press en David Halberstam van de New York Times kregen de prijs voor hun in ternationale verslaggeving uit Zuid Viet nam. Zij zullen de prijs van 1000 dollar delen. Browne won vorig jaar de prijs van World Press Photo in Den Haag voor zijn foto van een brandende monnik in Saigon. Sumner Chilton Powell werd de prijs toegekend voor geschiedenis voor zijn boek „Puritan Villa: the Formation of a New England Town". De prijs voor nationale reportage werd toegekend aan Merriman Smith van UPI „voor de uitmuntende re portage van de moord op president John F. Kennedy", meer uit kan om een nieuwe kracht aan de uitgeputte vrouw toe te voegen die het dorp van de ondergang moet redden. IN EERSTE instantie verzet de man zich. Hij probeert op verschillende manie ren te ontsnappen uit de zandkuil, dan weigert hij te werken, maar honger en dorst dwingen hem zijn obstinate houding te laten varen en hij gaat tenslotte ook zijn metgezellin als vrouw zien en gebrui ken. Als deze zwanger is en hulp nodig heeft, wordt zij aan een katrol opgehesen en naar het dorp gebracht en dan krijgt ook de man kans om weg te komen. Maar hij heeft intussen wetenschappelijke belangstelling gekregen in bodemonder zoek en blijft een vrijwillige gevangene van de omstandigheden. HET IS DUIDELIJK dat de Japanse fil mer Hiroshi Teshigahara ijverig allerlei in vloeden van het absurde toneel (Pinter, Beckett, Ionesco) ondergaan heeft en dat verder de situatie, waarin hij de hoofd figuren plaatst, als een symbolische teke ning van het leven, waarin de mens zijn vrijheid met tegenzin prijsgeeft, gezien moet worden. Men kan nog meer diepzin nigheid achter zijn beelden zoeken, want Teshigahara blijkt een overvloedig kunste naar die niet ophoudt zijn toeschouwers voor raadsels te plaatsen, ook door de wijze van filmen die tot velerlei vormen van onduidelijke beelden aanleiding geeft. Het is jammer dat hij zich in deze geen beperking heeft weten op te leggen, want er zijn prachtige momenten in zijn film aan te wijzen die vooral in zijn beelden van zandverschuivingen en lawines en in de scènes tussen de man en de vrouw een filmer verraden van een dwingende en poëtische kracht. De oogst aan tegenstrijdige indrukken is al groot. Is er beter bewijs voor de levende kracht van de film te bedenken? Charles Boost Scène uit de Japanse film „La femme du Sable", die in Cannes grote indruk heeft gemaakt. Met een zwak handgebaar heeft de 87- jarige Koningin Elisabeth van België gis termiddag toestemming gegeven 's we relds grootste muziekconcours, dat haar naam draagt, officieel te beginnen. Deze wedstrijd die van de deelnemers behalve de hoogste muzikaliteit een ongehoord uit houdingsvermogen vraagt, zal Brussel een maand lang in koortsstemming hou den. Een van de beroemdste Belgische kunste naars, de violist Eugène Ysaye, heeft al tijd de droom gekoesterd dat eens in da Belgische hoofdstad een internationale vioolwedstrijd zou worden gehouden. In 1937, zes jaar na zijn dood, nam de zeer kunstzinnige Koningin Elisabeth daartoe het initiatief. Het succes was zo groot dat een jaar later een soortgelijk toernooi voor pianisten werd uitgeschreven. De tra ditie is gehandhaafd, nog uitgebreid met een componisten-wedstrijd. In alle geval len mogen de kandidaten niet ouder zijn dan 30 jaar. Voor de vijfde maal zijn dit maal de pianisten aan de beurt. Meer dan 90 deelnemers hadden oorspronkelijk in geschreven, maar zoals elk jaar durfden verscheidene kandidaten te elfder ure da onverbiddelijke jury niet onder oren te komen. Thans nemen aan de wedstrijd 71 jonge mensen uit 28 landen deel. Tot de finale zullen slechts twaalf kandidaten worden toegelaten. NOL GREGOOR IN GESPREK MET SCHRIJVERS VARA-Gids-redacteur Nol Gregoor, o.a. bekend als schrijver van „Simon Vestdijk en Lahringen" zal gedurende de zomer maanden een aantal gesprekken voeren met noord- en zuid-Nederlandse auteurs. In deze serie, die tot titel heeft „In gesprek metzullen telkens enkele ontmoetin gen aan dezelfde schrijver gewijd zijn. Harry Mulisch is de gast van Nol Gregoor in de eerste drie uitzendingen. De volgen de gesprekspartners zijn o.a. G. K. van 't Reve en Godfried Bomans. DE REIS MET DE IN het vooruitzicht gestelde demon straties en gesprekken heeft natuurlijk de nodige voorberei ding gekost, waarbij het reisbureau Vernu van de Vereniging Nederland-USSR zijn diensten bewees. Een en ander schijnt er in Moskou een beetje toe bijgedragen te hebben dat men in de toekomst vlotter wordt met de ontwikkeling van cultu rele contacten. Nauwelijks terug van de reis die nog in de sneeuw begon en in stralende lente eindigde ei-voeren we tenminste dat men achter onze hielen alweer een compleet theaterfestival op touw had gezet, een „sterrenfestival", dat van 5 tot 13 mei zijn beslag krijgt. Te kort dag natuurlijk. Met het aanvragen van een visum gaat al op zijn minst een week heen. Maar dit is een eerste festival van een reeks, die het ministerie van cultuur en kunst van de USSR in samenwer king met Intourist zal arrangeren. In Leningrad volgt in juni een soortgelijk festival onder het motto „Witte nachten", in september krijgt Kiev de beurt onder het inotto „Avond rood op de Dnjepr", en dan volg Moskou in december weer met een midwinterfestival. EIGENLIJK LIJKT het Moskouse festival meer op een verzameling voor stellingen voor abonnementhouders die op het eind van het seizoen nog met cou ponnetjes zitten dan op iets wat wij een festival noemen. Enkele klassieken van het repertoire van het Moskouse Acade mische Kunstenaars Theater zitten er in, maar ook het onuitroeibare schoolvoor beeld van het socialistische realisme, „Een geschiedenis uit Irkoetsk" van Ar- boezov, dat als enige verdienste een mo derne vormgeving heeft. Aan balletten geen gebrek natuurlijk. En vanzelf do nodige opera's, Russische, maar ook de Don Carlos" van Verdi. OPERA IS DE vermakelijkheid waar in het Russische hart nog altijd zijn hun kering naar pracht en praal stilt. Een stuk als „De bruid van de tsaar van Rimski Korsakov, dat wij in het Bolsjoi Theater genoten, droop van goud en scharlaken rood („rood" en „mooi zijn op hoog begripsniveau in het Rus sisch synoniemen, daardoor kon het Mooie Plein in Moskou na de revolutie geruisloos de betekenis van het Rode Plein krijgen). De eigen pronk van het Bolsjoi Thea ter („bolsjoi" betekent gewoon maar „groot") vormde met al zijn verguldsel wel de ideale omlijsting voor het briljant geïnstrumenteerde zangstuk van de be gaafde marine-officier, die zich onder invloed van Balakirev omschoolde tot operacomponist en dirigent. Maar op alle opera's van Rimski Korsakov rust het noodlot van een moeizame, gezochte, dramatisch altijd even zwakke handeling en dat maakte „De bruid van de tsaar ondanks klankrijk zingen van enkele so listen en fraai musiceren van een orkest in de grootst mogelijke bezetting (acht contrabassen zijn er de „norm") tot een lange zithoeveel recreatiemogelijkheden de pauzes na elk bedrijf ook boden. In het Congrespaleis binnen de muren van het Kremlin ging, kersvers, de „Don Carlos" van Verdi, waarin een rijkelijk onderscheiden volkskunstenaar van de USSR, de regisseur Toemanov, de Russi sche neiging om voor pracht en praal door de knieën te gaan verbijsterend aanmoe digde met een zorgvuldig opgebouwde il lusie van het hofleven onder Filips II op de rand van een faillissement, alsmede van het kerkelijke leven dat er de verpak king van vormde. En het was geen sta tische geschiedenis! Het auto-da-fé-tafereel (zonder verbranding van ketters overi gens) was ondanks de dwingende eisen van de partituur van éen enorme dynamiek. Weliswaar deed de enscenering aan cine- Advertentie rama denken, door een Valladolid-„pros- pekt" dat onder het opdraven van de mas sa's in het gezichtsveld mee-draaide. Maar de illusie was haast volmaakt. Het reus achtige achterdoek-op-rollen had alleen met het talent van de Haagse School- artiesten die het Panorama Mesdag maak ten, geschilderd moeten worden. INTUSSEN IS IN ons land een ensce nering van zulke proporties ondenkbaar. Tonelen van meer dan 30 meter breedte kennen wij niet, daargelaten de tonelen in onze openluchttheaters. Men zou hier op zulke tonelen geen raad weten met de in tieme scènes, Toemanov bleek voor zulke scenes in beperkte ruimten verrassende oplossingen te hebben gevonden, door mid del van een systeem van gedecoreerde voorhangsels op het eerste plan, lange ba nen waarvan hij er telkens zoveel de to- neelkap in trok als nodig bleek. Change menten geschiedden onopgemerkt achter de andere vakken. Het systeem, ingenieus uitgedacht, functioneerde feilloos. MAAR WAT DE muzikale kant van zo'n „Don Carlos" betreft, konden we toch niet beweren, dat Verdi er op z'n best klonk. De zaal met 6000 zetels was te groot De stemmen moesten worden versterkt. Ook in het orkest stonden microfoons opge steld, waarmee te zwakke klankkleuren werden opgehaald. Het hele apparaat was met dat al te log. Wie dirigeerde interes seerde ons niet eens. Het was vanzelfspre kend een bijzonder bekwaam vakman, Nai- denov, maar hij mocht slechts hopen op driekwart van het gemiddelde in het Bol sjoi Theater, met een manier van dirige ren die meer van gymnastiek dan van ago giek had. Kunst aan de massa brengen is prachtig, maar het moet kunst kunnen blijven, an ders wordt het kermis. De cultuuringenieurs van het Kremlin hebben echter heilig geloof in massaliteit. Maar zij kunnen niet anders dan in gro te getallen denken. De grote getallen met hun problemen beginnen al in de garde robes. Zesduizend dikke mantels, jassen en pelzen met daarbij behorende dassen, sjaals, hoofddoeken, bontmutsen, sneeuw- laarsjes en overschoenen, ook dus met tassen, alles druipend soms, moeten in een half uur weggewerkt zijn. En dat gaat „De klavierleeuw" in het poppen theater van de briljante Obraztsov in Moskou. gratis, want het gescharrel met geld zou teveel ophouden. En intussen worden voor de eerste pauze na het eerste bedrijf in al le foyers de tafels al gedekt, want men komt niet alleen om te drinken, men heeft ook trek in een hapje als men regelrecht van zijn werk is gekomen. De voorstellin gen beginnen namelijk veel vroeger dan bij ons. Wie duizelig wordt van zo'n cultuurcir- cus en intiemer contact met de muzen wenst, kan in Moskou intussen toch ook aan zijn trekken komen. Er zijn beschei den theaters en concertzalen, waar men niet vorstelijk achterover leunt in de beste fauteuils die zich denken laten, maar waar men zelfs klem kan komen te zitten, of met enig overleg om een pilaartje van een balkon heen moet kijken. En dat hoeft dan niet een Komsomol-schouwburgje te zijn, waar uitzichtsloos voortgesukkeld wordt m.et experimenten op het gebied van het socialistische realisme, maar dat is dan bijvoorbeeld het curieuze poppenthea ter van Obraztsov. Het staat niet op de lijst van vermakelijkheden voor het festi val. Het mist dan ook alle opschik. Het heeft iets van een vervallen Kabuki-thea- ter dat tijdelijk dienst heeft gedaan als ro vershol of nozemkroeg. Voornamelijk zijn het ook jongelui die het theatertje tot op het laatste klapstoeltje bezetten. En bui ten gaat elke kaart die achteraf niet ge bruikt wordt grif van de hand. IN DAT THEATERKE ondergingen we de sensatie van hevig werkzame creativi teit. De behandeling van de poppen bleek (althans de keer dat wij er waren) onge veer dezelfde te zijn als die waar Bert Brugman in verscheidene Westerse lan den octrooi op heeft, maar, tot leven ge wekt tussen gazen schermen, wierpen de poppen zich in verrassende filmsituaties die toverachtige resultaten waren van su blieme goochelkunstjes, meest met projec ties. De „film" knetterde bovendien van de ironieën. Scherts met Amerikanismen en prikjes in eigen vlees maakten met een make up van jazzmuziek de dievengeschie- denis tot eersterangs cabaret. Zo'n poppenkast kan natuurlijk niet door anderhalve man en een paardekop vertoond worden. Er traden aan het slot van de vertoning dan ook twaalf arties ten in overall voor het voetlicht om voor het applaus te bedanken. Uit het program ma bleek dat men alle rollen double ren kan, zodat men in twee theaters tege lijk kan spelen, met dezelfde surrealisti sche middelen, dte duizenden malen goed koper zijn dan de middelen van zo'n „Don Carlos". HOEZEER ONS DIE overdaad aan im posante kostuums in de „Don Carlos" ook boeide, we geloven eigenlijk, dat de Ne- VOOR DE ZEVENTIENDE MAAL na de oorlog ontvangt Cannes de inter nationale filmwereld en wie mocht denken dat de film dood is, kan zich hier van het tegendeel overtuigen, 's Avonds dromt een dichte menigte nieuwsgierigen voor het hel-verlichte Palais du Festival om iets te zien te krijgen van de sterren en sterretjes die een vorstelijk entree maken of hopen te maken. Sophia Loren zette natuurlijk luister bij aan de wereldpremière van „De Val van het Romeinse Keizerrijk", de laatste mammoetproduktie van Samuel Bronston die „hors con cours" vertoond werd, maar niettemin uitgekozen was om de feestelijkheden in Cannes te openen. „THE FALL OF THE Roman Empire" behandelt de laatste fase van de regering van Marcus Aurelius, 180 jaar na het be gin van onze jaartelling, de twisten over de opvolging na zijn dood en de eerste tekenen van verval die wijzen op de na derende ondergang van het wereldrijk. Er zijn imposante massascènes, er is de nodige sensatie in de krachtmetingen met zegekarren, indrukwekkende reconstruc ties van het oude Rome, maar wat in de ze demonstratie van technische hoogstan den ontbreekt, is een glimp van menselijk drama. Acteurs van naam die, zoals meer gebeurt bij dergelijke historische schouwspelen, voornamelijk uit Engeland gerecruteerd zijn, (Alec Guinness, James Mason, Anthoby Quayle, Norman Woo- land) lopen statig rond, spreken hun tekst of het Shakespeare is en brengen geen en kele ontroering over. „La Loren" krijgt voornamelijk wat onbenullige teksten uit te spreken. Voor hetzelfde geld en des noods voor iets minder had met behoud van enige virtuoze gevechtshandelingen een aantrekkelijk drama uit een bewogen tijd gemaakt kunnen worden. Maar dan ook alleen door iemand die in de buurt van de met dollars smijtende Bronston DRIEëNTWINTIG theaterdes kundigen, schrijvers, acteurs en ontwerpers hebben op uitnodiging van het Nederlands Centrum van het Internationaal Theater Insti tuut, dat ook in Moskou een zetel heeft, een bezoek gebracht aan Moskou en Leningrad. Over deze reis heeft de heer W. Wagener een viertal artikelen geschreven waar van wij hierbij het eerste publi ceren. derlandse Opera met haar eenvoudige voor stellingen van de „Don Carlos" ons meer muzikale voldoening schonk. Het verba zingwekkende van de Moskouse „Don Car los" was echter, dat ze visueel veel meer „stichtte" dan we van een opera in een land met kunstmatig tot kwijnen gebracht orthodox kerkelijk leven meenden te mo gen verwachten. Weliswaar was de omra ming met de figuur van Karei V als mon nik, die de Christelijke verlossingsgedach te predikt, geschrapt men coupeert die omraming overigens ook elders maar wat moesten wij ervan denken dat prin ses Eboli haar langdurige aria van het be rouw onder een reusachtig kruis met een zilveren Christusfiguur zong? Eboli had haar plan om in het klooster te gaan ook minder spectaculair kenbaar kunnen ma ken. Doch in de wijde wereld ver achter vijf honderd kilometer Pripjet-moerassen mag men niet te gauw met conclusies zijn. Men mag, hopend op een kwispelend staartje van de Stalinistische winter, niet te spoedig aan dooi denken. Vergeten mag men vooral niet dat de „Don Carlos" maar opera is, en geen religie. Vermakelijkheid! Diep ernstige vermakelijkheid weliswaar, maar dat is juist spekje voor het Russi sche bekje! W. Wagener Tientallen kunstenaars uit Nederland en van over de grens, dingen naar een plaats je op de zesde Nijmeegse kunstmarkt die vrijdag 26 juni wordt geopend en ander halve dag duurt. Een streng selecterende jury zal ruim veertig kunstenaars van ver schillende artistieke pluimage een plaats toekennen. De Nijmeegse kunstmarkt begint hoe langer hoe meer internationale belangstel ling te trekken. Vorig jaar werd op de markt in anderhalve dag voor 14.000,- omgezet en werden bovendien aan tal van kunstenaars opdrachten toegekend. zich niet verplicht voelt alleen maar kost bare stunts uit te halen. DE TWEEDE DAG diende zich een in eenvoudig zwart-wit gestoken Japanse film aan met hier en daar wat spaarzame elektronische geluiden als begeleiding en twee (uiteraard) onbekende acteurs als handelende personen die nagenoeg de hele film in een en dezelfde ruimte verblijven. Terwijl „De Val van het Romeinse Rijk" van feitelijkheden en gebeurtenissen aan elkaar hangt, is „La femme du Sable", zoals de Franse vertaler „Suna no Onna" gedoopt heeft, een film vol symboliek en dubbele bodems. Ogenschijnlijk ziet het daar in het begin niet naar uit. EEN JONGE GELEERDE, op zoek naar insecten, raakt verdwaald in een verlaten landschap van duinen en zandverstuivin gen en bewoners van een naburig dorp maken hem erop attent dat hij geen ver binding met de stad meer zal kunnen krij gen. Zij brengen hem onder in een houten hut die alleen te bereiken is door aan een touw naar beneden te zakken. Daar vindt hij als enige bewoonster een jonge vrouw die als taak blijkt te hebben haar woning tegen het opdringende zand te bescher men. Mocht haar huis door het zand over spoeld worden, dan zouden op de lange duur ook de andere hutten van het dorp eenzelfde lot kunnen ondergaan. Voor haar taak wordt de vrouw door de dorpelingen beloond met voedsel en water dat aan touwen naar beneden wordt gelaten. Zij hebben de jonge geleerde bedrogen; hij is naar de hut gebracht waar hij niet Advertentie ELEGANT EN STERK f 1,95

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1964 | | pagina 13