HET WEEKEINDE „Uitkomst" van Herman Heijermans De beelden op Keukenhof Van Grunsvenprijs voor 50-jarige BERTUS AAFJES Von Hutten-prijs voor David Hoggan Geen Amerikaanse hulp voor Aboe Simbel De Stutofes-prijzen MAANDAG 11 MEI 1964 7 Nieuwe docenten aan het Conservatorium Plannen van Cammermans voor Nederlandse films nabeschouwingen Gespeeld door de Haagse Comedie Zondagavond De radio geeft dinsdag T elevisieprogramma Bob Buys Aan het conservatorium van de Vereni ging „Muzieklyceum" te Amsterdam is An ton Kersjes, dirigent van het Kunstmaand- orkest, aangesteld als leider van de orkest klasse, samen met Jaap Spaanderman', Hans Maassen, eerste trombonist van het Concertgebouworkest is benoemd tot hoofd leraar trombone. Voor de opera-opleiding werden aangesteld Max Dooyes, voor onderricht in bewegingskunst, en de heer C. A. F. van der Valk voor schermen en toneel judo. De Vlaamse, in Nederland werkende ac teur Paul Cammermans heeft plannen voor twee nieuwe Nederlandse films. Eén ervan zal deze zomer worden gerealiseerd, zo heeft de acteur in Cannes aan een correspondent van Het Laatste Nieuws medegedeeld; 15 juni beginnen de opna men. De producent is Paul Keyzer. Jean Dufilo zal één van de hoofdrollen vertolken en waarschijnlijk zullen ook eni ge Italiaanse acteurs meespelen. Bueno de Mesquita zal eveneens meewerken. VASTE FORMULES voor (bonte) ont spanningsavonden leverden bij de radio vaak goede uitkomsten op; misschien bracht dat ook de Avro-televisie ertoe, één formule samen te stellen voor de door haar te verzorgen zaterdagavonden. Het laatste van deze programma's eergis teren op het scherm sterkte ons in de overtuiging, dat men bij de t.v. met dergelijke „formules" nog zeer voorzich tig moet zijn', het gevaar namelijk, dat men in het hoekje van de glade, niet zo amusante routine terechtkomst, is zeer groot. De broer van Dick van Dyke kon zulks als zingende, nogal rumoerige slaapwan delaar niet voorkomen; als lachspiegel van herkenbare gezinssituaties en huwe lijkse perikelen was deze show altijd het „UITKOMST", HET „SPEL van droom en leven" waarmee het eeuwfeest van de geboorte van Herman Heijermans de vorige zomer, dus nogal vroegtijdig, werd ingeluid, is nu als vijfde van de reeks herdenkingsvoorstellingen in het eigenlijke jubileumjaar teruggekomen. Voor een belangrijk deel is het dezelfde voorstelling die de Nederlandse toneelmanifestatie tijdens het Holland Festival 1963 vormde en die, na te zijn voorbereid door Albert van Dalsum, tot stand kwam onder regie van Eric van Ingen. De Haagse Comedie, die de voorstelling na enige veranderingen in de rolbezetting op haar repertoire» nam, heeft er de vorige maand ons land mee vertegenwoordigd in het Parijse „Théatre des Na tions". Het is ongetwijfeld een voorstelling waarmee men in dat internationale milieu voor de dag kon komen, ook al is „Uitkomst" bepaald geen ideale keus voor toeschouwers die de dialoog niet kunnen volgen en totaal onbekend zijn met de maatschappelijke sfeer waaruit het stuk is ontstaan. „vlakbij de maan", is zijn andere ik, uit welks mond Jans geheimste wensen hoor baar worden. Het zijn natuurlijk ook weer wensen met een sociale oorsprong, maar ontdaan van de benauwende ballast die de meeste andere figuren omlaag schijnt te trekken. Waar Jantje en de Zwaan aan het woord zijn, hoort men nog altijd Heijermans op z'n best. DE ZWAAN (welks technische proble men deze keer prachtig waren opgelost door Wim Vesseur en Lisette van Meete- ren) werd voortreffelijk uitgebeeld door Georgette Hagedoorn. Het was weliswaar een enigszins verkouden Zwaan, die wij gisteravond te horen kregen, maar dat kwam de nuchterheid waarmee dit humeu rige dier de fantasie in realiteit omzet juist wel ten goede. Georgette Hagedoorn kreeg daarbij uitstekend tegenspel Van haar zoon Jules Royaards die de klagelij ke accenten en de straatjongenstonen van Jantje tot het eind toe met elkaar in even wicht hield. De kruier en zijn vrouw wer den met grote soberheid, maar toch zeer genuanceerd, gespeeld door Frans van der Lingen en Ida Wasserman. Jules Croiset was goed als de opstandige Jacob, Sonja Brill nogal geforceerd-volks als diens zus ter Sien. De wasbaas Lammersen, die dol is op zijn eigen humor, werd hoe kan het anders? volkomen raak uitgebeeld door Bob de Lange. Er waren ook goede typeringen van Wim van Rooij als de ka pelaan, Broes Hartman als de bovenbuur man, Bas ten Batenburg als de schoen lapper en Gerard de Groot als de veld wachter. De vertolkingen van Joris Diels, Coen Flink en Kees Coolen waren (wel licht door de regie?) wel heel erg karika turaal aangezet. Annie Leenders was een aardig Jordaantype als vrouw van de was baas. MEN KAN ZICH zelfs afvragen of het ook voor Nederlandse toeschouwers in 1964 nog wel een ideale keus is om, het toneelgenie van Heijermans mee te eren. Want de sociale probleemstelling, die al tijd Heijermans' sterkste troef was (en waarmee hij bij voorbeeld in „Op hoop van zegen" een dramatische kracht be reikte die het stuk ook nu nog waardevol maakt) is in „Uitkomst" slechts in alge meenheden aanwezig. Het contrast tussen de in hun maatschappelijke ellende berus tende ouders en hun volwassen kinderen, in wie de opstandigheid daartegen begint wakker te worden, is niet tot een werke lijk dramatisch conflict uitgewerkt; en de figuren rondom het gezin Banes zijn vrij wel alle in de sociale karikatuur blijven steken. Daarbij is de contrastering van realisme en fantasie, die de grondslag van het stuk vormt, al evenmin volledig geslaagd; de grootste kracht van Heijer mans, de fenomenale waarnemer en uit beelder van mensen en toestanden waar mee hij vertrouwd was, lag nu eenmaal niet in het verbeeldingsspel. Merkwaardig genoeg is „Uitkomst" het enige avondvul lende stuk van Heijermans dat niet oor spronkelijk voor het toneel is geschreven maar een dramatisering is van een korte novelle, een „Falklandje". Het dramati sche instinct van de schrijver moet hem in eerste aanleg hebben gezegd dat dit geen onderwerp voor het toneel was; die waarschuwing heeft Heijermans later in de wind geslagen terwille van zijn, niet altijd voldoende in toom gehouden, ambi ties als toneelleider en regisseur. Maar de zwakke kanten van een gedramatiseerde novelle zijn in „Uitkomst" nog altijd te rug te vinden. GELUKKIG ZIJN er de prachtig gete kende centrale figuren die het stuk ook nu nog overeind houden: de ten dode op geschreven Jan en diens kinderlijke koortsdroomprojectie, de Zwaan. Die twee rollen heeft Heijermans met grote gevoe ligheid en ontroerende tederheid, maar doorspekt met kostelijke volkshumor, uit gewerkt. Jantje, de voormalige straat jongen die nu aan zijn bed gebonden is, is de sterkst levende figuur van het spel; de Zwaan, die hem voor zijn invaliditeit compenseert door hem mee te nemen tot ER WAS VOOR deze door Eric van In gen in 't algemeen knap opgebouwde voor stelling van een toch bepaald nog wel boei end stuk gisteravond in de Haarlemse schouwburg helaas veel te weinig publiek gekomen. Lag het aan de mooie zondag avond en het aflopen van het seizoen, of begint men wat overvoed te raken met Heijermans? SIMON KOSTER leukst en dat was er nu niet bij. Spellei der Nand Baert kon nu reeds aankondi gen, dat zijn Quiz Uur in het a.s. winter seizoen terugkomt; voor zover het daar bij gaat om het spel „Wie van de drie?" hebben wij daar wel vrede mede; de kijker raakt er aanmerkelijk meer in betrokken dan in de test „Wachtwoord", die wil men echt meedoen vereist, dat men (bij een t.v.-uitzending nog wel) de ogen sluit, om het woord niet te kunnen zien. En dan is men nog al te afhankelijk van de „aanduidersdie wellicht mede door camerakoorts, vaak beneden het vereiste intelligentiepeil blijven. Eli Asser situeerde de nieuwe „Kijk die Rijk show" in een caravankamp ergens in Joego-Slavië en haalde er een draag baar telvisie-toestel bij, om de speciale gast, de zangeres Virginia Vee, in deze entourage een verantwoord plaatsje op de beeldbuis te geven. Wij hadden de ze dame, een van de drie Peters Sisters, niet gemist, wanneer het woord „Storing" (in het Joegoslavisch dan) op het scherm zou zijn verschenen. De gevaren (van amou reuze en andere aard) die een vakantie ganger in zo'n woonwagenkamp bedrei gen, werden nogal erg dik door Rijk de Gooyerv Adèle Bloemendaal, Bert v.d. Linden etc. uitgebeeld. Zij zochten het wederom en terecht in de speeltrant van een revuesketch, die een zekere over drijving vereist; maar ook nu weer gin gen ze daarbij te ver. En dan wordt het lawaaierige gekdoenerij van overmoedi ge jongens en meisjes, die niet in de ga ten hebben, dat het niet onaardige, maar beperkte gegeven dat alles niet toestaat. De redactie van AVRO's Televizier be schikte kennelijk over weinig stof voor een uitzending op de late zaterdagavond. Alsof er geen uitstekende serie „De Be zetting" bestond, vulde zij de haar toe gemeten tijd met een uitvoerige reporta ge over het oorlogsmuseum in Overloon en over de gevechtshandelingen, die in dat gebied plaats hadden. HET DEED ONS GENOEGEN vast te stellen, dat de tien minuten, gisteravond aan het NCRV-meisjeskoor Sweet Sixteen gewijd, van een nieuwe en visueel aan trekkelijke aanpak getuigden. De kamer gymnastiek, die de lieftallige tieners steeds bij haar zang moesten uitvoeren, was gelukkig grotendeels vervangen door toepasselijk aangeklede speel- en dans scènes. Bevan Ambrose, Jan Luiken, Jan de Visser en cameraman Herman Orta komt de eer toe, dat zij van een moeilijk on derwerp, de drinkwatervoorziening, -ver vuiling en -reiniging, een indrukwekkende en leerzame reportage in de serie „Spe cial Report" maakten. Met haar zeldzaam talent voor onver valst, natuurlijk spel toonde Kitty Jans sen zich wederom de aangewezen ver tolkster van de vrouwelijke hoofdrol in de serie „Arthur en Eva". Niet alleen voor tegenspeler Cammermans, maar ook WcSr ons 'Was'iij whderóm de personifica tie van de eeuwig grillige, hulp behoeven de en charmante Eva. In de gesprekserie „Onder vier ogen" mogen wij niet steeds briljante causeurs verwachten: de ervaringen van de mens kunnen toch wel boeiend zijn, al zijn ze dan niet altijd in fraaie volzinnen gefor muleerd. Anderzijds echter moet de kij ker wel gespaard worden voor een half uur gestamel, zoals wij de poging tot ge sprek van gisteravond wel mogen noe men. Mahalia Jackson tenslotte bevestigde haar grootheid in de reportage van het concert, waarmede zij op Hemelvaartsdag tijdens de Nationale Jeugdmanifestatie „Palaver '64" zo'n enorm succes oogstte. Damshuizer VOOR DE „MOBILE" van de Nederlan der Jaap Mooy kan ik me geen betere plaats voorstellen dan gegeven werd in de foto: een vlakte als die van een vlieg veld. Grosmans „constructie" zie ik meer in de omgeving van een strakke architec tuur of mogelijk een strakkere tuinarchi tectuur dan deze plastiek thans geboden is. Ik mocht overigens constateren dat de plastiek van deze Nederlander door enige bezoekers met aandacht bekeken werd en dat voldoet aan de bedoelingen van de organisatoren van deze expositie. De plaat sing van Leo de Vries' „compositie" vol deed mij uitstekend. Het beeld heeft op grote afstand al zijn werking en zou ge schapen kunnen zijn voor een landschap als dit, waarin de ruimte meestal van een zekere beslotenheid is door de bo men. De „woudloper" van Bart van de Weyer, een voor mij ruw boom-achtige compositie, doet het mede door de tegen stelling met de echte vegetatie. Toch ver moed ik dat een werk als dit een sterke re indruk nog zou maken in de buurt van vlakke wanden, waarmee het voor mij eigen leven van deze plastiek duidelijker gov. blijken. Burgemeester en Wethouders van Heerlen hebben de in kasteel Hoens- HILVERSUM I. 402 m. 746 kc.s. 7.00 AVRO. 7.50 VPRO. 8.00-24.00 AVRO. AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym nastiek. 7.20 Lichte grammofoonmuziek. VPRO: 7.50 dagopening. AVRO: 8.00 Nieuws. 8.15 Programma-overzicht en lich te grammofoonmuziek. 9.00 Ochtendgym nastiek. 9.10 De groenteman. 9.15 Oude kamermuziek (gr.). 9.35 Waterstanden. 9.40 Morgenwijding. 9.55 Een boek voor het geestelijk leven: boekbespreking. 10.00 Lichte grammofoonmuziek. 10.50 Voor de kleuters. 11.00 Voor de zieken. 12.00 Licht orkest. 12.20 Regeringsuitzending: uitzen ding voor de landbouw. 12.30 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Licht en semble met zangsolisten. 13.00 Nieuws. 13.15 Mededelingen, eventueel actueel of grammofoonmuziek. 13.25 Beursberichten. 13.30 Licht orkest en zangsoliste. 14.00 Voor de vrouw. 14.40 Schoolradio. 15.00 Lichte grammofoonmuziek. 15.35 Sopraan en piano: moderne liederen. 16.00 Vraag gesprek. 16.15 Orgelspel: lichte muziek. 16.30 Voor de jeugd. 17.30 New York cal ling. 17.35 Voor de tieners. 18.00 Nieuws. 18.15 Eventueel actueel. 18.20 Militair or kest. 18.45 Licht instrumentaal kwartet. 19.00 Voor de kleuters. 19.05 Paris vous parle: gesproken brief uit Parijs. 19.10 Operafragmenten (gr.). 20.00 Nieuws. 20.05 Hou je aan je woord, een programma vol speelse invallen en literaire spitsvondighe den. 20.45 Metropole orkest. 21.15 Cello en piano: moderne muziek. 21.45 Shakespea- ra, de mens, de dichter, literair klank beeld. 22.15 Zang en piano: lichte muziek. 22.30 Nieuws en mededelingen. 22.40 Actua liteiten. 23.00 Nederlandse moderne or kestwerken (gr.) 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m. 1007 kc.s. 7.00- 24.00 KRO. KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Morgengebed. 7.15 Ouverture.radio voor vroege men sen. 7.55 Overweging. 8.00 Nieuws. 8.15 Strip voor de jeugd. 8.20 Lichte grammo foonmuziek. 8.50 Voor de huisvrouw. 9.40 Schoolradio. 10.00 Reportage van de NA- VO-ministerconferentie te Den Haag. 10.45 Grammofoonmuziek. 11.00 Voor de vrouw. 11.30 Lichte grammofoonmuziek. 11.50 Vol- aan.vooruit, praatje. 12.00 Angelus. 12.04 Lichte grammofoonmuziek. 12.30 Me dedelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Voor de boeren. 12.45 Platennieuws. 12.55 Kath. nieuws. 13.00 Nieuws. 13.15 Draai en maar!!: Lichte grammofoonmuziek met commentaar. 14.00 Voor de plattelands vrouwen. 14.10 Rieleksenlicht pro gramma. 15.10 Voordracht. 15.30 Als de dag van gisteren, klankbeeld. 16.00 Voor de zieken. 16.30 U hebt voorrang: Godsdien stig programma. 17.00 Voor de jeugd. 17.35 Voor de padvinders. 17.50 Regeringsuitzen ding: Nieuws uit de Nederlandse Antillen, door Henk Dennert. 18.00 Lichte grammo foonmuziek voor de teenagers. 18.20 Uitzen ding van de Pacifistisch Socialistische Par tij: Nederland en de N.A.V.O. Tot u spreekt prof. dr. J. de Graaf. 18.30 Strijk orkest. 18.50 En nu mijn geval: vragen- beantwoording. 19.00 Nieuws. 19.10 Aktua- liteiten. 19.25 Licht instrumentaal ensem ble. 19.50 Klassieke grammofoonmuziek. (stereofonische uitzending). 21.15 Reis- oogst: zwerftochten door gedroomde en werkelijke werelden. 21.45 Kerkorgelcon cert (gr.) 22.00 De zingende kerk: be spreking over kerkmuziek uit verschillen de stijlperiodes. 22.20? 22.25 Boek bespreking. 22.30 Nieuws. 22.40 Vreemd. een keuze uit woord, zang en dans van elders enanders. 23.10 Lichte or kestmuziek en zangsolisten. 23.55-24.00 Nieuws. BRUSSEL 324 m. 12.00 Nieuws. 12.03 Grammofoonmuziek. 12.15 Lichte muziek. (Om 12.25 Weerbe richt). 12.30 Beursberichten en programma overzicht. 13.00 Nieuws. 13.20 Kamermu ziek. 14.00 Nieuws. 14.03 Schoolradio. 15.00 Nieuws. 15.45 Koorzang. 16.00 Nieuws. 16.03 Beursberichten. 16.09 Duitse les. 16.25 Klassieke muziek. 17.00 Nieuws. 17.15 Lichte muziek. 17.45 Wedstrijd tussen schoolkoren. 18.00 Nieuws. 18.03 Voor de soldaten. 18.28 Paardesportberichten. VOOR MAANDAG CVK-IKOR-RKK19.30 Logboek, het bijbelprogramma voor de jeugd. (dl. 54). 19.45 Kenmerk: veertiendaags journaal van de kerken. NTS: 20.00 Journaal en weeroverzicht. 20.20 Zendtijd v. d. Volks partij voor Vrijheid en Democratie. AVRO: 20.30 Reportage over de 15e verjaardag van de Noord Atlantische Verdragsorga nisatie en de grote NAVO-conferentie in 's-Gravenhage. 21.00 Gewetenswroeging, VOOR DINSDAG NTS: 11.00-11.25 Schooltelevisie: Dat Ghi wilt swighen, een inleiding bij de opvoe ring van Esmoreit. KRO: 19.30 Reakties op: Adoptie. NTS: 20.00 Journaal. KRO: 20.20 Actualiteiten. 22.40 Cabaretprogram ma. 21.05 Een kwestie van geloof in weten schap, programma t.g.v. het 40-jarig be staan van de Katholieke Universiteit van Nijmegen. 21.45 Een uur met Hitchcock, filmprogramma. 22.35 Epiloog. NTS: 22.45 -22.50 Journaal, broek wonende dichter Bertus Aafjes de Burgemeester Van Grunsvenprijs voor de letterkunde toegekend. De prijs, groot 2.500, werd in 1962 niet uitgereikt. De uitreiking geschiedde tijdens een door het comité „Kasteel Hoensbroek" georgani seerde bijeenkomst ter gelegenheid van de viering van de vijftigste verjaardag van Bertus Aafjes. De jury, die de prijs toe kende, bestond uit de heren Karei Jonck- heere, Michel van der Plas en Anton van Duinkerken. Tot en met zondag 24 mei is er in het kasteel een tentoonstelling, gewijd aan het werk van de dichter. Karei Jonckheere opende deze expositie met een huldigings rede, waarin hij de persoon en het werk van de dichter belichtte. Vele kunstenaars uit geheel Nederland kwamen Bertus Aaf jes daarna gelukwensen. HEIDELBERG De Amerikaanse his toricus, professor David Hoggan, de schrijver van het omstreden boek „De op gedrongen oorlog" heeft na de Leopold von Ranke-prijs nu opnieuw een Duitse prijs ontvangen. Het is de Ulrich von Hut ten-prijs, groot 5000 mark die hem zater dag tijdens een pleziertocht op de rivier de Neckar werd uitgereikt. De bedoeling was dat dit zou zijn gebeurd in het kas teel van Heidelberg, maar de autoriteiten van de Westduitse deelstaat Baden-Wür- temberg weigerden er medewerking aan te verlenen, na protesten van studenten organisaties en van een Christelijk-joodse vereniging. Professor Hoggan stelt in zijn boek dat Engeland de Tweede Wereldoorlog is be gonnen. OP DE KEUKENHOF zijn dit jaar beelden te zien van grotendeels jong te noemen Nederlanders en een aantal Italianen, wier kunst in ieder geval jong te noemen is. Men heeft het werk van de laatsten bij elkaar geplaatst, zodat men met de catalogus in de hand er niet zo naar behoeft te zoeken als naar dat van de Nederlanders. Pierre Janssen, Nederlands didactisch-kunstbeschouwer nr. 1, leidt deze Italianen met een korte tekst bij ons in. Zij werken in een voor hun ontwikkeling gunstig klimaat, dat beïnvloed genoemd mag worden door Marini, hoogleraar aan de Academia di Brera te Milaan, waaraan ook de op de Keukenhof vertegenwoordigde Minguzzi verbonden is. Deze twee namen zijn voor mij van meer belang dan het feit dat in Milaan een uitstekend georganiseerde kunsthandel moet bestaan volgens Jans sen. Parijs leert ons dat de kunsthandel zich op een gegeven moment gedwongen ziet waarden te „maken" wanneer het aanbod van het als waardevol beproefde te gering of te duur is geworden. Hoewel de inleiding te kort moest zijn beveel ik hem aan, vooral wanneer over Minguzzi gesproken wordt. Er is bovendien aan de catalogus nog een blaadje toegevoegd, waarin Janssen het publiek er op wijst hoe de beeldhouwkunst te benaderen. Ik geloof dan dat bij de benadering de beschouwer zich soms een ander decor bij het beeld moet trachten voor te stel len dan dat welke de Keukenhof kan bieden. Foto's in de catalogus helpen daar soms bij. BLOKKEN ALS DIE van Cornelius J. Rogge zou men bij oude bouwwerken, «teengroeven of havenkanten misschien voorbijlopen. Rogge's „wind doorploegd figuur" doet mij denken aan versleten ste nen, door de natuur en techniek aange taste bouwfragmenten, die minstens zo boeiend kunnen zijn. In deze omgeving vallen werkstukken als die van Rogge ech ter meer op. En nu begint mijn twijfel omtrent de waarde van een en ander on der het geëxposeerde. Er is een tendens kunstwerken te doen ontstaan als de na tuur zelve of als door de natuur mede ge vormd. Wij komen in de buurt van Pyg malion, wiens verhaal door Janssen gere leveerd wordt om ons duidelijk te ma ken wat een beeld moet zijn. Mij ontbreekt het bij een en ander dan toch te zeer aan verbeeldingskracht, waar het dan gaat om niet veel meer dan een vondst, die maar al te vaak herhaald wordt. Ik denk dan aan de „zuilen" van de Italiaan Iginio Balderi. Op de Keukenhof werken deze in verschillende jaren gemaakte plastieken voor mij als afgezaagde bomen; op de foto doen ze me aan als wonder lijke figuren met hun als brede platte monden werkende scherpe snede ergens bovenaan. Ik betwijfel of dat laatste be doeld was en zo ja, dan heeft het effect voor mij iets van de waarde van „car toons". De plastieken van Francesco So- maini hebben die merkwaardige aantrek kelijkheid van slakken uit hoogovens, van door hitte aangetaste brokken ijzer uit grof schroot. Mij doen deze plastieken echt niets meer dan in de kolenkachel ge smolten brokken glas, brokken, die ik graag zie, die op mijn fantasie werken, maar geen menselijke creaties. Van grote vormbeheersing is het werk van Carme- lo Cappello, die dan ook veel duidelijker Het Nederlands Kamerorkest onder leiding van Szymon Goldberg geeft op dinsdagavond 12 mei een Bach- concert in de Grote Kerk te Haar lem. Het programma vermeldt het Derde Brandenburgs Concert, het Vioolconcert in E gr.t. (solist Szymon Goldberg), zes Fuga's uit Die Kunst der Fuge, en tenslotte het Concert voor twee violen, waarin Szymon Goldberg en Thomas Magyar soliëren. Het concert heeft plaats in het (verwarmde) koor van de kerk. De foto toont het orkest in New York. Op de voorgrond links Szymon Goldberg. iets verbeeldt. Toch is mij zijn „involu- zione del Cerchio B" (het was blijkbaar moeilijk kloppende vertalingen voor de Italiaanse titels te vipdep^ te zeep sier kunst, edelsmeedwerk in het groot. Want meer toch beleef ik aan Voltens construc tie in staal en plastic, bezit van de Keu kenhof, dat mij iedere keer weer pakt. DE GROTE KUNSTENAAR onder de Italianen blijft voor mij Luciano Minguzzi, die als weinig anderen nieuwe verbeel dingen aan de beeldhouwkunst heeft weten toe te voegen. Hij is in staat het irreële tot een plastische realiteit te brengen, het nauwelijks tastbare in vaste vorm te ver beelden. Janssen gebruikt graag het beeld van een bloem. Maar een beeld van Min guzzi is meer dan een bloem, het is een tot realiteit geworden menselijke gedach te. Zijn werk levert ons de kans erin te groeien. Contact zal men ook kunnen heb ben met het werk van Mario Negri, wiens vormen de Nederlander misschien soms ietwat modieus kunnen zijn. Umberto Milani's plastieken komen dicht bij de natuur, maar zijn voor mij toch verbeeldingen, naar aanleiding van de natuur ontstaan, gevormd door een den kende en tot bewust handelen drijvende geest. De schoonheid van Nino Cassani's abstracte beeld zal zeker gezien worden. Vermoedelijk zal men het moeilijker heb ben met het figuratieve werk van Mino Trafeli, wiens plastieken, die vrijstaand gedacht lijken toch te zeer dwingen tot bepaalde kijkrichtingen. Dat geeft bij zijn „Benedetta" wel verrassingen, waarmee ik echter niet altijd raad wist. Van de overige vertegenwoordigden trof me nog in het bijzonder de Nederlander Egbert Joosten, die gewerkt blijkt te heb ben aan de Academie 1963 onder leiding van Couzijn. Het Amerikaanse Huis van Afgevaardig den heeft besloten niet de 12 miljoen dollar ter beschikking te stellen, die de re gering had gevraagd als bijdrage van de V.S. voor het behoud van de oude Egyp tische tempels bij Aboe Simbel die door het stuwmeer bij Assoewan worden be dreigd. „Faunus" van de beeldhouwer Egbert Joosten uit Soest, oud-leerling van het atelier-Couzijn aan de Academie 1963 te Haarlem- De jury van de vierde „Stutofes" heeft in de nacht van zaterdag op zondag de prijzen toegekend van dit door „De Zin gende Tractor" van de Wageningse Ka tholieke Studentenvereniging St. Francis- cus Xaverius georganiseerde Nederlands studententoneelfestival. Dit festival was een soort marathon. Van dinsdagavond af werden negentien eenakters gespeeld. De wisselprijs voor het best gespeelde stuk ging naar het Groningse Studenten toneel „Neemt ons zoals wij zijn" met de opvoering van „Dumb Waiter" van Harold Pinter onder regie van Paul de Koning. De prijs voor de beste mannelijke hoofd rol („Ossekar") ging naar twee spelers van hetzelfde gezelschap, de heren Arjen Krips en Elso Boll. De prijs voor de bes te vrouwelijke hoofdrol werd toegekend aan mej. Saskia Noordhoek Hegt van het Leids Universitair Toneelakkoord, die ver schillende rollen vertolkte in het stuk „Het was druk op het Landgoed" van Jean Tardieu. Het Wageningse studententoneel „Abigone" werd de prijs toegekend voor de keuze van het meest geschikte stuk voor een studentenfestival. „Abigone" kreeg deze prijs voor de keuze van „In volle Zee" van Slamowir Mrozek. De re gie had Siem Vroom.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1964 | | pagina 7