NOG STEEDS GEEN HOOGTEPUNTEN
HET FILMFESTIVAL TE CANNES
IN
HHHTHHHHHHii
i
WWW ,|SBWi
i
lnon run
Koor Katholiek Haarlem
Oeps
Senator Algra over de
waarheid en de schoonheid
Het Jeugdfestival
te Velp
Expositie K.Z.O.D.
Nederlands Kamerorkest
met Bach in de Bavo
y? OENSDAG 13 MEI 1964
23
Truffaut en Reichenbach stelden teleur
Oistrakh in ziekenhuis
David Zinman dirigent
van Ned. Kamerorkest
A W nabeschouwingen
Adoptiedocumentatie
zeer goed afgerond
met werken van Telemann en Carl Ph. Em. Bach
VARA-t.v.-gesprek over
KVP-documentatie
De radio geeft donderdag
T elevisieprogramma
f2.95
l
CANNES. De Franse dag van het filmfestival te Cannes,
met Francis Truffaut en Fran£ois Reichenbach als de grote
mogelijkheden om het nogal vlak verlopende festival een
sensationele wending te geven, is op een teleurstelling uit
gelopen. Geen van beide prominente figuren van de Franse
film, de één in de speelfilmsector, de andere als documenta-
rist, hebben het niveau van hun vorig werk gehaald of ver
beterd; beiden hebben zelfs blijk gegeven vast te zijn gelopen
in het genre, waarin zij eens excelleerden. Bij Truffaut kan
zelfs van een tragische mislukking -worden gesproken. Vijf
jaar geleden betekende zijn debuut „Quatre Cents Coups"
de sensatie van Cannes en het begin van een nieuwe periode
„LA PEAU DOUCE" heet de nieuwste
film. van Truffaut, een titel waarvoor hij
geen andere verklaring kon geven dan
dat er geen betere te vinden was. Kort
samengevat komt de inhoud ervan neer
op de gedetailleerde beschrijving van een
geval van overspel. Het einde, de bedro
gen vrouw schiet haar overspelige echt
genoot in het openbaar neer met een
jachtgeweer, heeft Truffaut, volgens ei
gen verklaring, bijna letterlijk overgeno
men van een „fait-divers", een krante-
bericht. Men zou zich zelfs kunnen den
ken dat Trufaut, die met Jean Louis
Richard het oorspronkelijke scenario
schreef, van dit krantebericht uit zijn
filmverhaal heeft geschreven, dat hij bij
het lezen ervan zich heeft afgevraagd,
wat er aan zo'n sensationele mededeling
in de pers kon zijn voorafgegaan. Hij is
dan tot het vrij banale verhaal gekomen
dat mogelijk de werkelijkheid achter het
krantennieuws vrij dicht benadert, maar
dat als filmstof te weinig diepgang en be
tekenis heeft gekregen om langdurig te
boeien!
TRUFFAUT LAAT zijn film beginnen
met het haastig afscheid van de schrij
ver Pierre Lachenay (Jean Desailler) van
vrouw en kind bij zijn vertrek naar Lissa
bon voor het houden van een lezing over
zijn pas verschenen boek „Balzac et
1'Argent". Tijdens de reis per vliegma
chine wordt Lachenay's aandacht al vluch
tig getrokken door de stewardess Nicole
Chomette (Frangoise Dorléac) en als het
toeval wil dat zij hetzelfde hotel in Lis
sabon hebben, ontstaat in enkele dagen
een intieme vriendschap. Terug in Parijs
zetten zij de verhouding voort, maar nu
met alle complicaties die het overspel
voor een bekende persoonlijkheid mee
brengt. Als Lachenay, opnieuw voor een
lezing, van huis moet, zij het slechts naar
Reims, neemt hij Nicole mee. Ditmaal
krijgt zijn vrouw echter achterdocht, er
volgt een scène, waarna Lachenay die
de beledigde onschuld speelt, kwaad het
huis verlaat. Via foto's, gemaakt op het
uitstapje naar Reims die zij bij toeval in
handen krijgt, komt Lachenay's vrouw
volledig op de hoogte van de ontrouw van
haar man. In een bui van blinde woe
de pakt zij een jachtgeweer, gaat ermee
naar een restaurant, waar zij zeker is
haar man tussen de middag te zullen tref
fen, gooit hem de foto's naar het hoofd
en schiet hem vervolgens ten aanschou-
we van de verbijsterde gasten neer.
TRUFFAUT HEEFT IN een speciaal
rondschrijven de aanwezige journalisten
in Cannes verzocht dit einde niet te ont
hullen en, gevraagd, op de persconferen
tie, naar het waarom van deze wat kin
derachtige geheimhouding, geantwoord
dat een vermelding van het slot de le
zer zou kunnen suggeren dat hier sprake
was van een sombere en sensationele
liefdestragedie, terwijl op het einde na,
meer van een moderne „comédie de
moeurs" kon worden gesproken. Op een
vraag van een der aanwezigen dat in het
gewone leven de mensen met de door hen
opgeroepen problemen verder moeten le
ven en dat het nu bedachte einde aan
eenvoudig geval van overspel wel wat erg
goedkoop en gemakzuchtig aandeed, be-
in de geschiedenis van de Franse film, die sindsdien met
„Nouvelle Vague" onvolledig wordt aangeduid. Wie hem op
de persconferentie van donderdagmiddag zag, bleek, ge
spannen, en vaag en vluchtig antwoordend op de weinige
vragen die alle de karakters van zijn film betroffen en hun
psychologische houdbaarheid, ontdekte een filmer die weinig
zeker was van zijn nieuwste werk en onnauwkeurigheden in
details toeschreef aan een revisie op het laatste ogenblik,
waarbij passages waren weggevallen die voor beter begrip
en logische opbouw misschien wel noodzakelijk waren ge
weest. Of daarmee de film echter gered of verbeterd zou
zijn, mag betwijfeld worden.
Discussie in Eerste Kamer
De staatssecretaris van Onderwijs, Kun
sten en Wetenschappen, dr. L. J. M. van
de Laar, heeft in de Eerste Kamer ver
klaard dat zijn beleid er op is gericht
waarachtige artistieke kwaliteiten in de
moderne litteratuur te subsidiëren. Daar
bij dient de vrijheid van de schrijver, zo
lang hij binnen de. perken van de wet
blijft, niet in de beoordeling te worden
aangetast, zo zei hij. De staatssecretaris
verdedigde zijn beleid bij de behandeling
van de onderwijsbegroting.
De vraag of bepaalde passages in een
litterair werk als al dan niet toelaatbaar
moeten worden beschouwd, kan aldus
de staatssecretaris alleen maar worden
beantwoord door na te gaan of die passa
ges in het kunstwerk als geheel zijn ge-
integreerd". Is dat niet het geval,
dan staat de wet borg voor maatregelen;
de staatssecretaris wi'lde de grenzen van
de wetgeving' bp dit punt niet vernieuwen
door zijn, subsidiebeleid.
De heer Algra, ook in de tweede termijn
niet tevrgden met de opvattingen van de
staatssecretaris, zei dat deze zich kenne
lijk tot-taak heeft gesteld alles maar te
subsidiëren, onverschillig of het volk door
het betrokken werk wordt vergiftigd of op
gebouwd. De kunstbeschouwing van de
staatssecretaris vond hij een eigenaardige
zaak „de waarheid wordt buiten dis
cussie gesteld en dus wordt de schoonheid
geschonden," aldus de Friese afgevaardig
de, die opnieuw integratie van de homo-
sexualiteit in de moraal veroordeelde. Dit
leidt volgens hem naar een moeras, waar
in het leven verrot. De heer Cammelbeeck
ontzegde zijn medesenator het recht uit te
maken wat waar en schoon is.
De staatssecretaris bleef in zijn dupliek
evenwel van oordeel dat de „vergiftiging
van het volk" waarover de heer Algra had
gesproken, binnen de termen van de wet
te bewijzen moet zijn en niet vanuit een
bepaalde levensopvatting.
Het zesde Jeugdfestival Velp wordt van
24 tot 29 augustus gehouden. Tijdens deze
jaarlijkse ontmoeting tussen kunstenaars
en de leerlingen van de hoogste klassen
van het V.H.M.O. en van kweekscholen en
sociale academies wordt aan de orde ge
steld: normen en vormen in de uitingen
van kunst. In het provinciehuis te Arn
hem zal Pierre Janssen het festival ope
nen en het thema inleiden.
Kunstenaars en critici, die zijn uitgeno
digd om over hun kunst en werk te spre
ken en te discussiëren, zijn: (litteratuur)
Hella Haasse. Mischa de Vreede, Peter
Berger, Ad den Besten, Guillaume van
der Graft, Ed. Hoornik, Harry Mulisch
Gabriël Smit en Kees Stip; (toneel): Mies
Bouhuys, Bernard Droog, Broes Hart
man, Peter van der Linden, Ton Lutz,
Johan de Meester, Hans Tiemeyer, Erik
Vos; (muziek): Ton Hartsuiker, Willem
Hielkema, Willem Vos en Joop van Zon;
(architectuur): Aldo van Eyck en Jan
Piet Kloos; (beeldhouwen): Marius van
Beek en Piet Siegers; (schilderen): W.
A. L. Beeren, Pierre Janssen. George
Lampe, R. W. D. Oxenaar, Henk Peeters;
(ballet) Sonia Gaskell, Rudi van Dantzig
en Robert Kaesen; (film): Nico Crama,
Max de Haas, H. Wielek en Hans de
Witte; (pantomime): Jan Bronk en Nico
van Houten; (marionetten): Feike Bosch
ma; (kleinkunst) Georgette Hagedoorn en
Wim Kan.
Behalve gesprekken zijn er kunstzinnige
manifestaties en demonstraties. Voorts
zijn er tentoonstellingen: werken van
schilders van de nieuwe tendensen-Zéro/
Nul, een expositie gewijd aan Shakes
peare en de tentoonstelling „De machti
ge Pen, van holentekeningen tot ball
point". Bezocht zullen worden de exposi
ties „Van Van Gogh tot Mondriaan" in
het Kröller-Müller museum, de beelden
tuin, de werken van de Argentijnse beeld
houwster Alicia Penalba, en „Belgische
Realisten" in het gemeentemuseum in
Arnhem, 's Avonds zijn er voor de deel
nemers aan het festival toneel-, muziek-
en balletuitvoeringen en een filmvoorstel
ling.
Jean Desailler en Frangoise Dorléac
in „La Peau douce" van Frangois
Truffaut.
kende Truffaut dat hij de opwinding te
gen het einde nodig had gevoeld na de
voorafgaande nogal ondramatische ont
wikkeling der gebeurtenissen, maar dat
hij bovendien gesterkt was in de overtui
ging van de mogelijkheid van een der
gelijke oplossing door het krantebericht,
dat immers aan de praktijk van het le
ven ontleend was.
HET WAS EEN ZWAK verweer en uit
alles bleek dat Truffaut niet de ideale
scenarioschrijver voor zichzelf is, ook
al heeft men het in zijn kringen zo graag
over een „film d'auteur". Het is wel ze
ker dat een filmverhaal als dit vijf jaar
geleden door Truffaut en zijn bent woe
dend als burgerlijk en bedacht zou zijn
afgewezen. Overigens moet wel gezegd
worden dat de filmer Truffaut van zijn
bedenksel gered heeft, wat er te redden
viel. Opnieuw blijkt hij een uitnemend ver
teller in beelden. De camera, weer mees
terlijk gevoerd door de onontbeerlijke
Raoul Coutard, is voortdurend geanimeerd
betrokken in de gebeurtenissen en er zit
een stuwing in de meeste passages die
de toeschouwer meesleept, zonder hem
echter nader tot het in het vooruitzicht
gestelde doel te brengen. Alle animo en
beweeg loopt telkens op niets uit en dat
gecombineerd met het weinige dat de film
te zeggen heeft, maakt de teleurstelling
van deze nieuwe Truffaut uit.
FRANgOIS REICHENBACH introduceer
de zijn nieuwe, drie kwartier durende
film over het Franse dorpsleven met een
persconferentie op het strand, wat origi
neel, maar onpraktisch was, omdat alles
wat gezegd werd, verloren ging in het
geluid van zee, golven en badgasten. Als
object van zijn reportage koos hij het
dorpje Loué in het departement Sarthe,
vlak' bij Mans met zijn ongeveer 1800 in
woners. Een jaar lang heeft de maker
van „L'Amérique Insolite" met zijn ca
mera in deze afgesloten gemeenschap
rondgezworven en gefilmd en tenslotte
zijn materiaal verwerkt in de vorm van
een reeks lessen op school, waar de leer
lingen van Loué door hun meester, die te
gelijkertijd dirigent van het plaatselijk
orkest is, onderricht worden in allerlei
praktische dingen van het leven, tot en
met het omgaan met meisjes en de voor
waarden tot een ideaal huwelijk toe. De
stem van meester Niesseron en de vra
gen en antwoorden der kinderen vormen
de begeleidende tekst van Reichenbach's
fraaie kleurenbeelden. Maar de sponta
ne filmer met de candid-camera, die hij
vroeger was, -heeft plaats gemaakt voor
een overdachte samensteller van mooie
beelden en poëtische plaatjes, die nauwe
lijks drie kwartier de toeschouwer in span
ning weet te houden.
Een teleurstelling dus, deze Franse in
zendingen die Verneuil's „Cent mille Dol
lars au Soleil" hadden moeten goedma
ken. Nu valt die taak te beurt aan „Les
Parapluies de Cherbourg", die tegen het
einde van het festival een sierlijke krul
moet trekken onder een gevarieerd pro
gramma dat (tot nu toe) echter weinig
uitgesproken hoogtepunten vertoonde.
Charles Boost
De violist David Oistrakh heeft twee we
ken geleden in Leningrad een hartaanval
gehad en is thans in een ziekenhuis her
stellende.
De doktoren hebben verklaard dat het
leven van de 56-jarige musicus geen ge
vaar loopt, maar zij hebben hem aange
raden voor de tijd van zes maanden af
te zien van vermoeiende tournees.
Onder'de titel „honderdenvijfenvijftig'
houdt het genootschap Kunst Zij Ons Doel
van 15 mei tot en met 23 mei in haar
sociëteitszaal in de Waag (hoek Spaarne
Damstraat) te Haarlem, een tentoonstelling
van schetsen, studies, aquarellen, gouaches
en grafiek van de hand van haar leden,
tegen voor het publiek aantrekkelijke prij
zen die de 100 gulden niet overschrijden,
Bij aankoop is bovendien de Rijkssubsidie
regeling van toepassing.
De opening, op vrijdagavond 15 mei, om
8 uur, zal verricht worden door de heer
C. C. Mook. De tentoonstelling, welke
slechts een week te bezichtigen is, is dage
lijks geopend van 10 tot 5 uur, 's zondags
van 2 tot 5 uur.
Tot dirigent van het Nederlands Ka-
merorkest is benoemd David Zinman.
die samen met de muzikaal-directeur
Szymon Goldberg, de concerten zal diri
geren.
In ons land leidde David Zinman behal
ve Het Nederlands Kamerorkest, het
Utrechts Stedelijk Orkest, het Concertge
bouworkest en het Overijssels Philharmo
nisch Orkest.
De vele reacties die' de K.R.O. ontving
op de documentaire over de adoptie, wer
den behandeld in het voorprogramma van
half acht. Met dit alles werd weer eens
bewezen, hoe groot de voorlichtingswaar-
de van het medium televisie kan zijn.
Om ons een 25 minuten lang te amu
seren, kwam Rens van Dorth niet even
langs, maar hadden hij en zijn medewer
kers hun intrek genomen in een „saloon"
van het Wilde Westen. Met cabaret had
dit wat kinderlijke verkleedpartijtje wei
nig te maken; misschien was het op touw
gezet, om Fred Kaps de kans te geven
een fraai uitgedoste en vervaarlijke be
roepsgokker te spelen. Met zijn gewiekste
kaarttrucjes haalde hij het programma er
nog net doorheen; de anderen: Nannie
Boda, Fiet Koster en John Kamee moch
ten niet meer dan een beetje meedoen;
het goed uitgekiende kroeggevecht was
nog wel een aardig spektakelstukje.
Een zekere zwaarwichtigheid, vooral
veroorzaakt door een teveel aan monde
linge informatie, maakte tal van documen
taire programma's, door de K.R.O. de
laatste tijd uitgebracht, moeilijk verteer
baar. Bij die verbaal overbelaste pro
ma's moeten wij nu ook indelen de do
cumentaire „Een kwestie van geloof in
wetenschap", door Piet Franse samenge
steld naar aanleiding van het 40-jarig be
staan van de R.K. Universiteit in Nijme
gén. Het niet onaardige begin deed een
film verwachten die, zoals t.v. primair
verlangt, de voorgeschiedenis, het ontstaan
en de betekenis van deze instelling van
hoger onderwijs zou uitbeelden; zo ook de
wetenschapsbeoefening door de katholie
ken in Nederland. Al te gauw echter
kreeg het woord de overhand, o.m. in een
DE DIRIGENT Albert de Klerk van het Koor Katholiek Haarlem heeft weer
twee nieuwe werken aan het repertoire van zijn koor toegevoegd. Het zijn
„Die Tageszeiten" van Georg Philipp Telemann en een Magnificat van Carl
Philipp Emanuel Bach. Op het concert, dat het Koor Katholiek Haarlem dins
dagavond in de gemeentelijke Concertzaal gegeven heeft, werden beide com
posities ten gehore gebracht. Het lijkt niet gewaagd te veronderstellen, dat zi
voor het eerst te Hharlem tot uivoering kwamen.
pover geïllustreerd en voor het grote pu
bliek weinig geschikt professoraal betoog
over de verhouding van geloof en weten
schap. De poging, er een zekere vaart in
te houden door een „lopend" gesprek van
de presentator met een hoogleraar, leek
ons een goede oefening voor de camera
man; veel functie had het niet. Het cere
monieel rond een erepromotie (op zich
ook al niet zo nieuw) en een gelegenheids
interview met minister Bot versterkten ons
gevoel, dat het (moeilijke) onderwerp de
samenstellers beheerste; het was bepaald
beter geweest, wanneer zij het onderwerp
beheerst hadden.
Het volgende uur met Hitchcock was
vooral geconcentreerd op de man, die be
ticht werd van een moord, begaan in de
tijd dat hij zijn geheugen kwijt was en
last had van levensgevaarlijke aanvallen.
Die figuur werd zeer sterk uitgebeeld door
de acteur Richard Basehart. Ook voor de
andere typen had het team van de groot
meester de allerbeste acteurs kunnen vin
den. Maar noch het gegeven, noch de uit
werking, kon ons gevoel wegnemen, dat
overeenkomstig de opzet van de nieuwe
Hitchcock-serie een uur gevuld werd met
"Stof, die men in een half uur had kunnen
verwerken. Zou het extra gewin, dat voort
spruit uit de levering van langere films,
ook deze beroemde producent parten heb
ben gespeeld?
J. Damshuizer
Het tv-gesprek, waarin dr. L. A. H. Al-
bering, secretaris van de KVP, een toe
lichting zal geven op de KVP-documenta
tie inzake de voorlichting door de P.v.d.A.
over de kwestie-Irene is vanavond een on
derdeel van de rubriek „Achter het
Nieuws". Na een inleiding door Herman
Wigbold zal dr. Albering een toelichting
geven op het stuk van de KVP, waarna
een kleine discussie volgt.
HET WAS MERKWAARDIG in de mu
ziek van „Die Tageszeiten" de klankentaai
van Mozart, in het algemeen van de „klas
sieken" voorspeld te horen naast de natuur -
klanken-romantiek, die karakteristiek zou
worden, bijvoorbeeld voor het vele jaren
later geschreven oratorium van Joseph
Haydn: „Die Jahreszeiten". Bijzonder frap
pant was ter vergelijking het „Eichen-
wald"-fragment in „Der Mittag", waarin
sprake is van een „kühlen Schatten" tegen
de „Mittagsglut" en verder de moraliseren
de onderrichtingen van de mens. Men zou
verkeerd doen uit de overeenkomstige ele
menten van deze onbekende „Tageszeiten"
en van bekende oratoria af te leiden, dat
de uitvoeringsstijl van Telemanns werk
voor hedendaagse koren en solisten geen
problemen zbu bevatten. De uitvoering van
dinsdag heeft dit wel anders aangetoond.
Met name voor de solisten, de sopraan Eli
sabeth Lugt, die de door ziekte verhinderde
Heieen Verkley verving, de alt Roos Boels-
ma en de tenor Paul Hameleers leek het
geen eenvoudige taak om hun techniek
voor de vertolking van „Die Tageszeiten'
in te schakelen. Het best slaagde daarin de
bas Max van Egmond, die met een gave
toonvorming ook een melodische vorm
geving tot stand wist te brengen, waarin
het principe van de ontwikkelingscontinuï
teit voorbeeldig gehandhaafd werd.
HET KOOR bleek voor de vertolking van
de koorgedeelten van het werk met zorg
voorbereid om te kunnen voldoen aan de
intenties van de dirigent, hetgeen reeds te
horen viel bij de inzet na de „symfonie",
die als een soort „morgenstemming" het
werk inleidde. Het slotkoor van de uit
voering werd een stralend hoogtepunt; de
klankontwikkeling had een gunstige stem
menverhouding en deed begrip blijken voor
de hymnische zin van dit gedeelte.
WAS DE UITVOERING van „Die Tages
zeiten" geen eenvoudige aangelegenheid
de vertolking van het „Magnificat" na de
pauze plaatste het koor nog voor veel
zwaardere eisen. Carl Philipp Emanuel
Bach leerde veel van zijn geniale vader,
Maar hij was toch een te sterke persoon
lijkheid om geen eigen wegen te kunnen
gaan en, met name in de koorklankwer-
king, zocht en vond hij eigen uitdrukkings
middelen. Treffend was bijvoorbeeld het
vrouwenkoorfragment, dat met een ver
rassend „klankregister" werd gezongen en
dat als contrast van stemmentimbre van
bijzondere werking werd naast de klank
van het volledige gemengde koor. Een
prestatie van buitengewone betekenis werd
de vertolking van de machtige koren „Glo
ria< Patri" en „Sicut erat,", waarvan de be
heersing der overstelpende polyfonie be.
wonderenswaardig was. Hier kwam de be
kroning van een gedenkwaardige uitvoering
van een uitzonderlijk moeilijke compositie,
De solisten hebben die moeilijkheden
eveneens ondervonden. Weer was het de
bas Max van Egmond, die uitmuntte, hoe
wel ook Roos Boelsma, afgezien van een
niet gewenste melancholieke sfeer, met de
aria „Suscepit Israël" een goede indruk
maakte.
Vermeld dient, dat het Noordhollands
Philharmonisch Orkest een toegewijde
steun voor de uitvoeringen was.
P. Zwaanswijk
HILVERSUM I. 402 m. 7.00 AVRO. 7.50
VPRO. 8.00-24.00 AVRO.
AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym
nastiek. 7.20 Lichte grammofoonmuziek.
VPRO: 7.50 Dagopening..AVRO: 8.00 Nws.
8.15 Programma-overzicht en lichte gram
mofoonmuziek. 9.00 Ochtendgymnastiek.
9.10 De groenteman. 9.15 Klassieke gram
mofoonmuziek. 9.35 Waterstanden. 9.40
Morgenwijding. 10.00 Lichte grammofoon
muziek. 10.50 Voor de kleuters. 11.00 Huis
houdelijke zaken, lezing. 11.115 Kerkorgel
concert. 11.50 Londense koffiehuizen, vroe
ger en nu, praatje. 12.00 Licht ensemble
en zangsolisten. 12.30 Mededelingen t.b.v.
land- en tuinbouw. 12.33 Uit het bedrijfs
leven, lezing. 12.40 Licht ensemble en
zangsolisten. 13.00 Nieuws. 13.15 Medede
lingen, eventueel actueel of grammofoon
muziek. 13.25 Beursberichten. 13.30 Licht
ensemble met zangsolist. 14.00 Stereofo-
nische uitzending: Sopraan en'piano: mo
derne liederen. 14.30 Hou je aan je woord,
een programma vol speelse invallen en
literaire spitsvondigheden, (herh. van 12
mei jl.). 15.10 Oude grammofoonplaten.
15.30 Stereofonische uitzending: Piano a
quatre mains: klassieke en moderne mu
ziek. 16.00 Voordracht. 16.20 Lichte gram
mofoonmuziek. 17.00 Voor de jeugd. 17.55
Gesproken brief. 18.00 Nieuws. 18.15 Even
tueel actueel. 18.20 Uitzending van de
partij van de Arbeid: Partijdig. Een pro
gramma van de Partij van de Arbeid,
waarin iedere luisteraar wel ongeveer
weet wat hij waagt met presentator: Theo
Eerdmans. 18.30 Licht orkest en zangsolis
te. 19.00 Voor de kleuters. 19.05 Sport-
parade. 19.30 Dansorkest en zangsolisten.
20.00 Nieuws. 20.05 Stereofonische uitzen
ding: Pianosoliste met Radiophilharmo-
nisch orkest: klassieke muziek. 20.45 Het
dodelijk dilemma, hoorspel. 22.30 Nieuws
en mededelingen. 22.40 Actualiteiten. 23.05
Nieuwe grammofoonplaten, 23.55-24.00
Nieuws.
HILVERSUM II. 298 m. 7.00 KRO. 11.45
VPRO. 14.15-24.00 NCRV.
KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Morgengebed.
7.15 Ouverture.radio voor vroege men
sen. 7.55 Overweging. 8.00 Nieuws. 8.15
Strip voor de jeugd. 8.20 Lichte grammo
foonmuziek. 8.50 Voor de- huisvrouw. 9.40
Schoolradio. 10.00 Voor de kleuters. 10.10
11.00 Voor de zieken. VPRO: 11.45 Van
alle markten thuis: lichte grammofoonmu
ziek. 12.15 Leven op het land. gesprek.
12.30 Mededelingen t.b.v. land- en tuin
bouw. 12.33 Deze week, actuele kroniek.
13.00 Nieuws. 13.15 Klassieke grammofoon
muziek. 13.45 Voor de vrouw. NCRV: 14.15
Marsmuziek (gr.). 14.35 Lichte orkestmu
ziek (gr.). 14.45 Pianorecital: klassieke mu
ziek. 14.55 Klassieke grammofoonmuziek.
moderne liederen. 16.00 Leven naar Pink
steren, Godsdienstige uitzending. 16.30
Viool en piano: klassieke en moderne mu
ziek. 17.00 Voor de jeugd. 17.20 Lichte
grammofoonmuziek. 17.30 Schoolzang. 17.45
Metropole-orkest. 18.15 Sportrubriek. 18.30
Licht instrumentaal kwintet. 18.50 Sociaal
perspektief, lezing. 19.00 Nieuws en weer-
prèatje. 19.10 Op de man af, praatje. 19.15
Mannenkoor: Geestelijke liederen. 19.30
Radiokrant. 19.50 Licht instrumentaal trio.
20.05 Yolanthe, savoy-opera (opn.). 22.00
Kerkorgelconcert. 22.30 Nieuws en SOS-
berichten. 22.40 Avondoverdenking. 22.55
Boekbespreking. 23.00 Rondom het kind,
pedagogische etherleergang. 23.30 Opera
muziek (gr.). 23.55-24.00 Nieuws.
BRUSSEL 324 m.
12.00 Nieuws. 12.03 Grammofoonmuziek.
12.15 Lichte muziek. (Om 12.25 Weerbe
richt). 12.50 Beursberichten en program
ma-overzicht. 13.00 Nieuws. 13.20 Kamer
muziek. 14.00 Nieuws. 14.03 Schoolradio.
(Om 15.00 Nieuws). 15.45 En ook voor U!
16.00 Nieuws. 16.03 Beursberichten. 16.09
Franse les. 16.24 Liederen. 16.55 Grammo
foonmuziek. 17.00 Nieuws. 17.15 Voor de
kinderen. 17.50 Amusementsmuziek. 18.00
19.00 Nieuws en radiokroniek. 19.40 Gram
mofoonmuziek. 19.50 Vrije politieke tribu
ne. 20.00 Moderne en klassieke muziek,
21.30 Instrumentale muziek. 22.00 Nieuws
22.15 Israëlische godsdienstige uitzending,
22.45 De zeven kunsten. 23.00 Nieuws
23.05 Opera- en Bel Cantoconcert. 23.55
24.00 Nieuws.
VOOR WOENSDAG
NTS: 17.00 De Verrekijker, internatio
naai jeugdjournaal.' VARA:' 17-10-17.45
Voor de kinderen. NTS: 19.30 Directe re
portage van de finale in het tournooi om de
Europacup voor bekerwinnaars te Brus
sel. 20.15 Journaal. 20.25 2e helft voetbal
wedstrijd. VARA: 21.15 Actualiteiten
21.45 Inspecteur Leclerc Die aardi
ge kinderen.TV-film. 22.10 Filmven
ster. NTS: 22.35-22.40 Journaal
Experimentele uitzendingen
tweede net (kanaal 27):
op het
NTS: 20.15 Concert opgenomen in het
klooster van Einsiedeln, Zwitserland: Het
Collegium Aureum van het klooster, het
kloosterkoor en solisten: klassieke mu
ziek. 21.15-22.40 Marty, speelfilm.
VOOR DONDERDAG
KRO: 15.00 Voor de vrouw. 15.45 Pau
ze. 16.00-16.15 Voor de kinderen. 19.30 De
Flintstones, tekenfilm (dl. 28). NTS 20.00
Journaal. KRO: 20.20 Actualiteiten. NTS
20.30 Hamlet at Elsinore, tragedie. 23.20
23.25 Journaal.
Experimentele uitzendingen op bet tweede
net (kanaal 27).
NCRV: 20.30 De kleine Vijf, een film
Nieuws. 18.03 Voor de soldaten. 18.28 Paar- reportage van de NBC. 21.15-22.05 Gehei
desportberichten. 18.30 Klassieke muziek, me Brigade, speelfilm.
Advertentie
Alwéér geen ladder... dank-
zij Libelle Non Run, gebreid
volgens het Runex procédé.
Deze kousen zijn werkelijk
laddervrij. U herkent ze aan
het Runex' ft embleem op
de verpakking. Koop dus
voortaan
4xsterker
EEN BACHPROGRAMMA, uitge
voerd door het Nederlands Kamerorkest,
had een vrij groot aantal Haarlemmers
de kou (van. de Grote of Sint Bavo-kerk)
doen trotseren. Het orkest had plaats
genomen in het koor van het kerkgebouw
dat ook de ongeveer tweehonderd toe
hoorders juist kon bevatten. Het pro
gramma van algemeen geliefde en be
kende werken, in technisch verzorgde en
muzikaal uitgewogen vertolkingen, geeft
weinig reden tot nader commentaar.
HET DERDE Brandenburgse Concert
vormde de krachtige opmaat voor het
Vioolconcert in E, een uitvoering die door
het gave vioolspel en de beheerste leiding
van Szymon Goldberg betekenis kreeg. Aan
de brede melodische vlucht van het Adagio
zal niemand zich hebben kunnen onttrek
ken. De ruime akoestiek gaf aan Bachs
muziek en de uitvoering ervan een bijzon
dere dimensie.
In zes fuga's uit Bachs laatste opus „Die
Kunst der Fuge" kristalliseerde zich deze
verbinding van klank en ruimte op tref
fende wijze. Dit ingenieuze spel van een
thema, zijn omkering, zijn verandering,
met zijn tegenstemmen, en met zichzelf,
lijkt een kunstig aangelegd park met lanen
en dwaalwegen die elkaar kruisen, uiteen
gaan, naderen en soms opeens een onge
dacht vergezicht openen.
EEN NADRUKKELIJK applaus verwierf
tenslotte het Concert voor twee violen, met
Goldberg en Thomas Magyar als solisten.
Dit misschien wel meest gespeelde werk
van Bach de Matthaus even buiten be
schouwing gelaten klonk, ondanks het
feit dat beide solisten het zeker al honder
den malen uitgevoerd hebben, heel over
tuigend en wist de aanwezigen sterk te
boeien.
Sas Bunge