Na vier jaar zenden steeds meer muziek in de populaire „Radio Veronica" Postume uitgave van „A moveable Feast" 5 Prentenkabinet Amsterdam Van Claude Lorrai tot Cézanne Staf Bruggen overleden Pipo met vakantie in WOENSDAG 20 MEI 1964 9 Melancholieke herinneringen aan de jaren twintig Hedenavond film van de Olympische Spelen '28 Nieuwe directeur van de Marinierskapel De radio geeft donderdag T elevisieprogramma ERNEST HEMINGWAY WASHINGTON. Mary, de vierde en laatste vrouw van Ernest Hemingway, heeft een postume uitgave verzorgd van een opmerkelijk boek, waarin men de herinneringen aan die unieke periode der twintiger jaren, toen Amerika's „lost generation" in Parijs (Montparnasse) woonde en werkte, kan vinden, die de schrijver kort voor zijn dood op schrift stelde. In deze herinneringen geeft Hemingway de grote man van het éénlettergrepige woord in de Amerikaanse litteratuur, niet alleen portretten van vrienden uit die tijd: Ezra Pound, Gertrude Stein, Scott Fitzgerald, maar ook herdenkt hij met (Van onze correspondent) HET ZIJN, ondanks de melancholie, geen zoetige schetsen en iedereen die Heming way's werk kent zal dat ook niet verwachten. Maar wel besteedt hij de meeste aan dacht aan die mensen, die hem sympathiek waren. Zo zijn er mooie bladzijden over Scott Fitzgerald, die ondanks zijn vele drinken en onberekenbaarheid door Hemingway als een echte vriend werd beschouwd. Onverbloemde antipathie laat hij echter blijken tegen diens vrouw Zelda, die jaloers is op het schrijven van haar man en geen ge legenheid voorbij laat gaan hem te veel te laten drinken opdat hij niet schrijven kan. Het duurde jaren voordat Scott zelf begreep dat Zelda zenuwziek was. Hemingway begon al aan haar verstand te twijfelen, zo schrijft hij, toen zij hem in dodelijke ernst vroeg: „Geloof jij ook niet dat Al Jolson groter is dan Jezus?" INTERESSANT, MAAR niet zo recht lijnig is wat Heming way schrijft over Gertrude Stein, de vorstin van het litte raire en schilderkun stige leven van die tijd, zeker in haar eigen gedachten. Dat zij op het schrijven van Ernest grote in vloed zou hebben ge had, ontkent hij. Eer der toont hij zich dankbaar voor de raad en de vriend schap van Ezra Pound, die beschre ven wordt als volko men onbaatzuchtig en oprecht vriendschap pelijk. Gertrude en haar vriendin Alice Toklas boeien hem meer dan dat hij hen sympathiek vindt. Gertrudes litteraire smaak trekt hij ove rigens in twijfel en hij zegt in dit ver band dat zij alleen positief oordeelde over mensen, die gunstig over haar werk geschreven hadden. Een komisch verhaal is dat zij Ezra Pound niet uit kon staan omdat hij een fragiel stoeltje kapot zou hebben gezeten (Hemingway acht het echter niet uitgesloten dat met opzet aan de forse Pound zo'n breekbaar meubel was aange boden). DAT DE TERM „lost generation" een eigen vondst van Gertrude Stein zou zijn geweest betwist Hemingway ook. Het zou de uitdrukking geweest zijn, die Gertrude Stein's garagehouder had gebruikt tegen zijn jonge monteur, die de auto van de fameuze cliënte niet meteen had gerepa reerd. Opvallend is dat Hemingway, wiens boeken niet altijd het toonbeeld lijken van een Victoriaanse moraal, in zijn verhou ding tot vrienden als nogal conventioneel tevoorschijn komt. Hij is er op uit altijd beleefd te zijn en weigert critiek te oefe nen op kunstenaars, die door zijn vrienden bewonderd worden. Homosexualiteit blijkt hem danig te schokken en Gertrude Stein onderhoudt hem erover dat hij bitter slecht op de hoogte is. Als Scott Fitzgerald hem vraagt of hij met zijn vrouw Hadley al een verhouding had voordat hij met haar getrouwd was vindt hij die vraag schaam teloos. Tegen oudere gevestigde schrijvers ziet hij op kortom, Papa Hemingway blijkt een flinke dosis schuwheid gehad te heb ben voor al te directe contacten, ook met zijn vrienden, en lijkt graag zijn toevlucht genomen te hebben tot algemeen aanvaard fatsoen. EEN EREPLAATS in het boek neemt Sylvia Beach in, de beroemde eigenares van de boekwinkel, uitleenbibliotheek en uitgeverij Shakespeare and Company in de Rue de l'Odéon, die zich een plaats ii Van 26 juni tot 16 augustus zal in de tentoonstellingszalen van het Prenten kabinet in het Rijksmuseum te Amster dam een tentoonstelling worden gehou den van Franse tekeningen in Neder lands bezit. De collectie, die thans is ge- exposeerd in het Nederlands Instituut te Parijs, omvat ruim tweehonderd bladen, van de 17de tot de 20ste eeuw en is samengesteld uit inzendingen van de Prentenkabinetten der Nederlandse mu sea en van particuliere verzamelingen. Voor het eerst zal een beeld worden ge geven van de rijkdom en de hoge kwali teit van wat Nederland op dit gebied bijeenbracht. Hoogtepunten vormen de groep land schappen van Claude Lorrain, dertig teke ningen van Watteau, studies van Frago- nard en Boucher en Rubert Robert. Bij de 19de eeuw treden op de voorgrond Ingres, Gericault, Delacroix, Daumier en Degas. De tentoonstelling wordt afgesloten met tekeningen van Seurat, Toulouse Lautrec en met een serie aquarellen en studies van Cézanne. Omdat de kostbare tekeningen niet te lang aan het licht mogen worden blootgesteld zal de tentoonstelling slechts seven weken duren. Sylvia Beach, over wie Hemingway in zijn Parijse memoires zo roerend schrijft, voor haar boekhandel en bibliotheek in Parijs „Shakespeare and Cy". in de litteratuurgeschiedenis veroverde door het enige boek dat zij ooit uitgaf: James Joyce's „Ulysses" in februari 1922. Syl via Beach vormde een ander en minder bizar middelpunt van de „lost generation" dan Gertrude Stein. Zij leende geld uit en zorgde er voor dat jonge, arme schrij vers als Hemingway konden lezen door dat zij hun Engelse boeken uit haar bi bliotheek verschafte. Bovendien fungeer de zij als contactpunt voor op de bonne fooi naar Parijs gekomen Amerikaanse artiesten, die de weg naar haar winkel wisten te vinden. Nog meer dan een boek over vrienden is „A moveable Feast" een melancholiek en vaak ook bittere herinnering aan het geluk van Hemingway met zijn eerste vrouw Hadley. Zij blijkt ook na bijna veer tig jaar nog een grote plaats in zijn le ven in te nemen. Bitter is hij tegen de „rijken", die hem op een gegeven mo ment hebben weggelokt uit het ware ge luk in armoede met Hadley en Bumby. melancholieke ontroering zijn eigen geluk als onbekend, arm schrijver, levend in schamele kleine appartementen samen met zijn eerste vrouw Hadley en zoontje Bumby. Het boek heet „A moveable Feast, Sketches of the Author's Life in Paris in the Twenties" (uitgave van Charles Scribner's Sons, New York). Bitter is hij tegen de vrouw, die hem in haar netten strikte en hem deed scheiden van Hadley. Hemingway noemt hier geen namen, hij duidt aan met termen als „een andere rijkaard" en „een loodsman netje" en alleen diegenen, die de „ins en outs" van zijn leven kennen zullen weten wie hij bedoelt. Maar het is een bitter slothoofdstuk, waarmee hij zijn terugblik op de meer dan eens „gelukkig" genoem de Parijse jaren besluit. Een hoofdstuk overigens, waarbij men de opmerking niet kan onderdrukken dat het niet het boze noodlot was, dat Hemingway uit zijn ar moedige paradijs verdreef, maar onge twijfeld zijn eigen verliefdheid op zijn la tere tweede vrouw. „A MOVEABLE FEAST" is een echte Hemingway, voor een groot deel geschre ven als was het een roman. Het is vaak geestig met een ondertoon van hilariteit, die men niet zo van hem kent. Schitte rend is de beschrijving van Pound's geld inzameling om de veelbelovende jonge dichter T. S. Eliot te bevrijden uit de bank, waar hij moet zwoegen om zijn da gelijks brood te verdienen. Ronduit onzin nig de belevenis met Scott Fitzgerald, die er na het drinken van een paar glazen wijn plotseling van overtuigd is dat hij elk mo ment kan sterven aan een long-embolie. Typerend voor Hemingway's instelling als schrijver is tenslotte wat hij vertelt over zijn manier van werken. „Als je niet weet wat te schrijven zet dan de waarste zin, die je kent op papier," zo luidt zijn methode. Waarachtigheid, authenticiteit, vooral in de gesprekken, dat blijft de lei dende idee van zijn werk, waaraan hij ook trouw blijft in „A moveable Feast." HEMMINGWAY'S BOEK over de jaren twintig staat niet alleen. Het is een scha kel in een serie biografieën, autobiogra fieën en dergelijke, die de laatste tijd over Amerikaanse schrijvers uit die ja ren verschenen zijn. Zo heeft Vincent Shean kort geleden „Dorothy and Red" gepubliceerd, een boek over Sinclair Le wis, Amerika's eerste Nobelprijswinnaar, en de beroemde journaliste Dorothy Thompson, die jarenlang met elkaar ge trouwd zijn geweest. Andrew Turnbull heeft voorts een bio grafie over Scott Fitzgerald geschreven; ook diens brieven zijn onlangs verschenen. Dit laatste boek is hoogst interessant en vormt een boeiende tegenmelodie tegen Hemingway's boek. De brieven zijn gro tendeels van Europa uit geschreven naar Amerikaanse vrienden (o.a. vele aap „Bunny": Edmund Wilson) en tonen de ongeschminkte meningen van de schrijver over mensen en dingen. De twintiger jaren, het roerige decen nium kort na de eerste wereldoorlog, zal zeker nog in vele andere boeken tot le ven worden gewekt. Hemingway heeft zijn deel daaraan bijgedragen. Het is een positief beeld geworden van de hand van een man die van het leven hield en kon genieten van de liefde, het voorjaar en de jacht, van vissen in bergstromen en stierengevechten en van de stad, „waar over het laatste woord nooit gezegd zal zijn": Parijs. André Spoor Vanavond zal de KRO-tv van half acht tot acht uur de enige film uitzenden, die van de in 1928 te Amsterdam gehouden Olympische Spelen is gemaakt. Deze des tijds door een Italiaan gemaakte reporta ge is uniek in de wereld. De Italiaanse maker van deze nog stomme rolprent had toen de alleenrechten verworven. De KRO heeft in de film verschillende inter views ingelast met ruiter Pahud de Mor- tanges, Denis (voetbal), die in 1928 de eed aflegde, Rein de Waal (hockey-aanvoer- der), De Jong (schermen), mevr. Veen- damGisolf (hoogspringster, die toen de tweede prijs behaalde) en de sportjourna list de heer Geudeker. GRONINGEN Binnenkort is de benoe ming te verwachten van de kapitein-direc- eur J. P. Laro van de Jan Willem Friso lapel tot directeur van de Marinierskapel e Rotterdam, in welke kapel hij geruime ijd geleden muzikant was. De kapitein -al eerstdaags de Drentse hoofdstad ver laten, waar hij in 1953 benoemd werd tot eerste luitenant-directeur van „Jan Wil lem Friso," die toen nog stafmuziek werd genoemd. Hij was toen de jongste dirigent van de militaire muziekkorpsen in Neder land. Kapitein Laro, die in 1927 in Breda werd geboren, werd in 1943 als leerling inge schreven aan 't Koninklijk Conservatorium te Den Haag, waar hij piano en klarinet studeerde. Inmiddels was hij tevens mu zikant bij de Marinierskapel. In 1950 ont ving hij het onderwijsdiploma Cl en in ju li 1952 het directiediploma. Zijn studie werd bekroond met de benoeming tot di recteur van de Johan Willem Friso KapeL De drie gebroeders Verwey (Van onze radio- en t.v.-medewerker) RADIO VERONICA, „liet station waar muziek in zit", heeft zich sinds 19 april 196.0 dan nog wel geen plaats veroverd op vaderlandse bodem, maar stellig en onmiskenbaar wèl in de belangstelling van honderdduizenden Nederlandse luisteraars. Veronica is Nederlands zesde volwaardige radiostation geworden (naast AVRO, KRO, VARA, NCRV, VPRO en Wereldomroep) met zeventien zenduren per dag en met een constante luisterdichtheid, die geen der omroepen waar schijnlijk meer voor enig radioprogramma heeft. Wij noemen Veronica met opzet niet een piratenzender. Niet alleen omdat de directie van Veronica's exploitatie maatschappij (de gebroeders Dirk, Hendrik en Jacob Verwey) een hekel hebben aan de term piraterijof omdat alle handelingen van Veronica (dat slechts een illegaal bestaan leidt) met pijnlijke nauwgezetheid binnen het kader van de wettelijke voorschriften blijven, maar omdat men een zender, die openlijk en straffeloos door vele duizenden vrije Nederlanders met sympathie beluisterd wordt, moeilijk onder de onvriendelijke noemer „piraterij" kan rangschikken. Hoe komen drie Hilversumse textiel- groothandelaren ertoe hun handelswaar uit te breiden met radio- vermaak? „Het is eigenlijk vrij simpel gegaan", zegt Hendrik Verwey, door ver wanten en kennissen Bill genoemd en door het voltallige perso neel „oom Bill". „Wij hebben ook een zaak in radio- en televisie apparaten en toen er destijds op een ver gadering van mensen in deze branche ge vraagd werd wie er belangstelling had voor de oprichting van een commercieel radiostation, zeiden wij meteen: „Dat is wel iets voor ons!" Zo werd er in de toch al beperkte kantoor- en opslagruimte van de gebroeders Verwey aan de Hilversumse Herenstraat een hoek je vrijgemaakt voor het nevenbedrijfje in radio-amusement. Het vierjarig bestaan van radio Veronica heeft wel wat expansie ge vergd, maar het is toch altijd nog zo, dat men de piepkleine radiostudiootjes al leen kan bereiken via het magazijn van de kousen en het tricot. En zelfs in de werk kamer van de directie staan de dozen met geluidsbandjes hoog opgetast naast rekken mantels en japonnen. Daar in het onooglijke pandje in oud- Hilversum werken dertig enthousiaste jonge mensen (administratief, geluidstech nisch en programmatisch personeel) in een knusse pioniersfeer aan het voortbestaan van Radio Veronica. Beneden achter het kousenatelier zijn de kantoren en de discotheek. Een vlijtig jongmens rubriceert in de laatstgenoemde afdeling alle (gratis) binnenkomende grammofoonplaten (tot nu toe 3.900 langspeelplaten en 14.500 singles en EP'tjes) en registreert alle uitzendingen. Van ieder gebruikt muziekje wordt netjes HILVERSUM I 402 m. 7.00 AVRO. 7.50 VPRO. 8.00-24.00 AVRO. AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym nastiek. 7.20 Lichte grammofoonmuziek. VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00 Nws. 8.15 Lichte grammofoonmuziek. 9.00 Och tendgymnastiek. 9.10 De groenteman. 9.15 Oude kamermuziek (gr.). 9.35 Waterstan den. 9.40 Morgenwijding. 10.00 Arbeidsvi taminen. 10.50 Voor de kleuters. 11.00 Nieuws, kort bulletin. 11.02 Huishoudelij ke zaken, lezing. 11.15 Omroeporkest: Rus sische volksmelodieën. 12.00 Licht instru mentaal ensemble. 12.30 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Licht in strumentaal ensemble en zangsolist. 13.00 Nieuws. 13.15 Mededelingen, eventueel ac tueel of grammofoonmuziek. 13.25 Beurs berichten. 13.30 Dansorkest en zangsolis ten. 14.00 Klarinet en piano: moderne mu ziek. 14.45 Voordracht. 15.00 Lichte gram mofoonmuziek. 16.00 Nieuws, kort bulle tin. 16.02 Van vier tot vijf, radioprogram ma in een Notedop. 17.00 Voor de jeugd. 18.00 Nieuws. 18.15 Eventueel actueel. 18.20 Uitzending van de Christelijke His torische Unie. Onderwijs in en buiten het parlement. Tot u spreekt Dr. H. A. Schu ring, lid van de Tweede Kamer. 18.30 Combo-klanken. 19.00 Gesproken brief. 19.05 Sportparade. 19.30 Voor de jeugd. 19.55 Olympia's Tour door Nederland, re portage. 20.00 Nieuws. 20.05 Noordelijk Filharmonisch orkest en solisten: Klassie ke en moderne muziek. In de pauze: 20.55- 21.10 Kunstnotities. 21.45 Lichte orkestmu ziek en zangsolisten. 22.30 Nieuws. 22.40 Actualiteiten. 23.05 Discotaria: nieuwe grammofoonplaten. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM II 298 m. 7.00 KRO. 11.45 VPRO. 14.15-24.00 NCRV. KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Morgengebed. 7.15 Lichte grammofoonmuziek. 7.55 Over weging. 8.00 Nieuws. 8.15 Strip voor de jeugd. 8.20 Lichte grammofoonmuziek. 8.50 Voor de huisvrouw. 9.40 Lichte gram mofoonmuziek. 10.00 Voor de kleuters. 10.10 Grammofoonmuziek. 10.40 Klassie ke kamermuziek (gr.). 11.00 Voor de zie ken. VPRO: 11.45 Lichte orkestmuziek. 12.15 Leven op het land, gesprek. 12.30 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12,33 Deze week. 13.00 Nieuws. 13.15 Klas sieke kamermuziek (gr.). 13.45 Voor de vrouw. NCRV: 14.45 Lichte grammofoon muziek. 16.00 Bijbeloverdenking. 16.30 Oud Engelse muziek (gr.). 16.50 Moderne piano muziek (gr.). 17.00 Voor de jeugd. 17.20 Hawaiian ensemble (gr.). 17.30 School- zang. 17.45 Metropole orkest. 18.15 Sport- rubriek. 18.30 Koorzang: lichte muziek. 18.50 Sociaal perspektief, lezing. 19.00 Nws en weerpraatje. 19.10 Op de man af, praat je. 19.15 Gewijde muziek (gr.). 19.30 Ra diokrant. 19.50 Muziek uit Amerikaanse en Engelse musicals (gr.). 20.30 Licht in strumentaal trio. 21.00 Klassieke piano muziek (gr.). 21.30 Nabeschouwing en kor te reportage over de voetbalwedstrijd Ne derlandSaarland. 22.00 Kerkorgelcon cert: klassieke muziek. 22.30 Nieuws en herhaling SOS-berichten. 22.40 Avondover denking. 22.50 De dooddoener in de lift, hoorspel. 23.55-24.00 Nieuws. BRUSSEL 324 m. 12.00 Nieuws. 12.03 Gevarieerde muziek. 12.15 Lichte muziek. 12.25 Weerbericht. 12.30 Lichte muziek. 12.50 Beursberichten. 13.00 Nieuws. 13.20 Kamermuziek. 14.00 Nieuws. 14.03 Schoolradio. (Om 15.00 Nws) 15.45 Lichte muziek. 16.00 Nieuws. 16.03 Beursberichten. 16.09 Franse les. 16.24 Zang en pianospel. 16.35 Moderne muziek. 17.00 Nieuws. 17.15 Voor de kinderen. 17.50 Grammofoonmuziek. 18.00 Nieuws. 18.03 Voor de soldaten. 18.28 Paardesportbe- richten. 18.30 Kamermuziek. 19.00 Berich ten en nieuws. 19.40 Lichte muziek. 19.50 Vrije politieke tribune. 20.00 Probleem voor de vrouw en haar gezin. 20.25 Sym fonisch concert. 22.00 Nieuws. 22.15 Jazz muziek. 22.35 De zeven kunsten. 22.30 Volksmuziek. 23 00 Nieuws. 23.05 Opera- en Bel Cantoconcert. 23.55-24.00 Nieuws. VOOR WOENSDAG NTS: 17.00 De Verrekijker, internatio naal jeugdjournaal. KRO: 17.10-17.45 Voor de kinderen. 19.30 Sport. NTS: 20.00 Jour naal en weeroverzicht. KRO: 20.20 Brand punt. 20.45 Piste; gevarieerd programma. 21.25 Wijlen Mevrouw Uw moeder, eenak ter. 21.55 Het land van onze kinderen, do cumentair programma (dl. 5). 22.25 Epi loog. NTS: 22.35-22.40 Journaal. Experimentele uitzendingen op het tweede net (kanaal 27). NTS: 20.15 12 x 5, een dozijn schlagers uit 60 jaar. 21.15-22.15 Iedere donderdag. speelfilm. VOOR DONDERDAG AVRO: 15.00 Voor de vrouw. 15.45 Pau ze. 16.00-16.15 Voor de kinderen. 19.30 Dierbaar dier, documentaire t.g.v. hon derd jaar georganiseerde dierenbescher ming in Nederland. NTS: 20.00 Journaal. AVRO: 20.20 Filmt U ook?, documentair programma. 20.50 AVRO's Televizier. 21.00 Woyzeck, toneelstuk. 22.20 Reportage in een grote aardewerkfabriek. NTS: 22.45- 22.50 Journaal. Het schip Veronica opgave gedaan aan de BUMA die er rech ten voor heft. BOVEN ZIJN DE DRIE studio-celletjes, primitief maar afdoend geluiddicht ge maakt en onderverdeeld in een technische ruimte en een spreekhokje. Terwijl de technicus de platen overschrijft op de band, spreekt Veronica-Tineke (bijzonder populair blijkens de binnenkomende post) en een naamloze mannelijke collega de reclame-slogans „in". Het gaat allemaal met een vanzelfsprekend gemak en een primitieve gemoedelijkheid, die tegelijker tijd verbazen en weldadig aandoen. Wie ooit in één der „echte" Hilversumse ra diostudio's is geweest, kan ternauwernood geloven, dat hier heuse radioprogramma's gemaakt worden, maar het gebeurt. Voorlopig redt Bill Verwey het nog met zijn dertig mensen, al moeten die wel harder werken dan hun collega's in de omroepbedrijven. Ze maken herhaaldelijk overuren, maar ze doen het graag, want ze zijn stuk voor stuk een beetje „Veroni- ca-ziek". Ze houden van hun station en ze gaan ervoor door het vuur. Vandaar zeven dagen per week zeventien uur mu ziek op 109 meter met radiocommercie voor zeventig Nederlandse bedrijven, mo gelijk gemaakt door dertig thuisfrontwer- kers. JA, EN DAN IS ER nog het schip. Wie bij helder weer op het Scheveningse noorderstrand de hand boven de ogen brengt en de zee aftuurt, kan het duide lijk zien liggen maar je moet toch altijd nog een klein uur varen om er te komen en die tocht is voor landrotten maar heel zelden alleen bij windstilte een ge noegen. Twee soms drie maal per week vaart een kottèr van een Scheveningse rederij naar Veronica om proviand, drink water en nieuwe geluidsbanden te bren gen en dat bevoorradingsschip wordt door elf bemanningsleden van het schommelen de „radio-eiland" steeds weer met ge juich verwelkomd. Als de weersomstan digheden erg slecht zijn en golven schui mend rondspringen, is het aanleggen van de kotter onmogelijk en het overladen van voedsel en muziekvoer te riskant. De ka pitein kan de elf eenzamen dan niet méér brengen dan een moeizaam ten gehore gebrachte groet en de belofte, dat hij het spoedig opnieuw zal proberen. Op derge lijke momenten (die gelukkig niet vaak voorkomen) is het lot van de Veronica- mannen niet benijdenswaardig. Hun werk schema is gunstig, al moet je er wel voor geboren zijn om er een gelukkig bestaan in te zien. DE ELF MANNEN (vrouwen zijn er niet aan boord, alleen in de vorm van pin-ups aan de hutwanden) bestaan uit «en kapitein, een stuurman, twee banden draaiers, een geluidstechnicus, een kok en vijf matrozen. Ze verblijven een volle week aan boord en worden dan afgelost door de tweede ploeg. Tegenover een week boordeenzaamheid staat dus steeds een week vrijheid aan de wal. Zoals gezegd: niet iedereen is er voor geschikt, maar da mannen die op het schip in grote blauwe truien met het opschrift Veronica dienst doen, voelen zich de koning te rijk. De dis cipline aan boord is deugdelijk, maar niet ijzerhard. Iedereen heeft zijn taak en als er niet gewerkt hoeft te worden, zijn er in de kleine maar gereiflijke kajuit pokerste nen, speelkaarten, tijdschriften en andere tijdverdrijvers voorhanden. Ook staan overal, ook in de hutten, radiotoestellen, allemaal afgestemd op Hilversum I en II. Dat is geen collegialiteit, maar pure noodzaak. Er is geen telefoonverbinding met het vasteland (PTT wil daar niet aan!) en de bemanning van Veronica moet op de hoogte blijven van het wel en wee thuis. Zo is er een hoeveelheid ban den-materiaal met „ernstige muziek" aan boord waarop bij tragische gebeurtenissen onmiddellijk overgeschakeld kan worden. Toén prinses Wilhelmina was overleden, had Veronica eerder een „aangepast" pro gramma in de lucht dan de beide Hil- versums. DAT GEBREK AAN EEN telefoonver binding met de vaste wal is voor de be manning van Veronica wel degelijk een ge mis al zien zij het zelf als „het risico van het vak". De mannen hebben geen mogelijkheden rechtstreeks uit te zenden, omdat de Veronica-apparatuur alleen be rekend is op het afdraaien van geluidsban den. In noodgevallen kunnen zij dan ook alleen snel een bandje voorzien "an een boodschap en dat afdraaien. In de vier jaar van het Veronica-bestaan is dat één keer nodig geweest. De stuurman was uit zijn kooi gevallen en had enkele rib ben gebroken en er moest dus snel hulp komen. Ook aan boord van het schip is de sfeer van het Veronica-team voortref felijk. De mensen kunnen het uitstekend met elkaar vinden en zijn al evenzeer als hun collega's aan de wal met hart en ziel aan hun station verknocht. Eén van de bemanningsleden zei: „Mijn vrienden zeggen wel eens: „man, hoe houd je het uit? Maar ik heb het best naar mijn zin. Ik zou het liefst nooit iets anders doen". OF ZIJ OOIT NAAR een andere werk kring moeten uitzien, ligt in de handen van de minister van O. K. en W. en diens collega van Justitie. Maar zelfs als die ex cellente handen op een grijze dag ineen geslagen worden om Veronica de mond te snoeren, zal het station waar muziek in zit zich niet zonder meer gewonnen ge ven. Bill Verwey zei hiervan: „We doen niets onrechtmatigs. Alles wat naar en van boord gaat (zelfs het drinkwater) passeert de douane; ik betaal voor al mijn mensen de voorgeschreven toeslagen. Alle mu- ziekrechten worden uitgekeerd. Nee, we gaan onherroepelijk door. En ze zullen ons schip moeten enteren om ons het zwij gen op te leggen". Hij lachte. „Dat ente ren zal trouwens zo'n vaart niet lopen en ik ben er hoegenaamd niet bang voor. Als ze dat ooit doen, is dat immers je rein ste piraterij en piraterij is strafbaar. O zo!" Gerard Michon (Van onze correspondent) BRUSSEL De Vlaamse acteur en re gisseur Staf Bruggen is na een operatie in het ziekenhuis.te Gent op 71-jarige leef tijd overleden. In Vlaamse kringen wordt hij als een van de belangrijkste vernieu wers van het Nederlands-talige toneel in België beschouwd. In de Eerste Wereldoorlog werd hij snel krijgsgevangen gemaakt en te Göttingen stichtte hij toen met enige medegevange nen een toneelgroep, „De Vossen". In die zelfde tijd speelde in België achter het front het Vlaams-fronttoneel van dr. Os car de Gruyter. In 1920 ontstond uit het samengaan van beide het Vlaams Volks toneel dat tien jaar lang grote faam heeft genoten in Vlaanderen en ook wel daarbui ten. Na 1930 ontstond er verwijdering tus sen De Gruyter en Bruggen; laatstge noemde heeft toen Het Nieuwe Volkstoneel opgericht. Ook daarmee heeft hij tot aan de Tweede Wereldoorlog door het gehele Vlaamse land gereisd en de boodschap van het eigentijdse toneel tot in alle uithoeken gebracht. Verleden jaar is hij ter gelegen heid van zijn zeventigste verjaardag t» Gent op grootscheepse wijze gehuldigd. Nu de tap van de omroepengeldkist toe is, heeft de VARA zich beraden op de be schikbare financiële middelen voor het nieuwe seizoen. In verband hiermee is on der andere besloten de Pipo-avonturen ge durende de zomermaanden te onderbreken en in plaats van deze populaire t.v.-figuur een filmserie op het scherm te brengen. Leddy Wessel naar Juan les Pins. Leddy Wessel zal met het trio Jack van Poll aan het jazz-festival in Juan les Pins aan de Franse Rivièra deelnemen. Het festival wordt er op 25 en 26 juli ge houden.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1964 | | pagina 9