STILLEVENS VAN ENSOR TOT HEDEN
Het weekeinde
Zilveren jubileum gevierd van de
Haarlemse Volksmuziekschool
Koor uit Osnabrück te gast bij het
Haarlems Spoorwegmannenkoor
INTERNATIONALE
REAL MADRID
Bruizanger gaat op
vissersboot eigen
programma's zenden
MAANDAG 25 MEI 1964
7
Bob Buys
P. Zwaanswijk
Pianist Alex de Vries t
Restauratie Toonkerk op
Zeedijk vergt drie jaar
NEGEN MUZEN
nabeschouwingen
'N ARISTONA
'EN EN
JIETEN VAN..
EUROPA-CUP FINALE
rechtstreekse reportage van
woensdagavond 27 mei
van 19.30 tot 21.15 uur
De radio geeft dinsdag
T elevisieprogramma
,LordSutch, ex-loodgieter
IN DE KUNSTHANDEL M. L. de Boer is tot 27 juni een
expositie te zien van „Stillevens van Ensor tot Heden". De
oudste vertegenwoordigde is overigens de Franse schilder
T. Ribot (1823—1891) wiens krachtige, eenvoudige stilleven
wel aansluit bij sterk werk van Suze Robertson (1856—1922)
en Kees Verwey. Wat betreft sfeer kan Verwey's overwegend
grijs en blauwe doek ons een oudere tijd, die van Robertson
en ook Ribot, doen herinneren, maar het steunt op schilder
kunstige waarden, die wij tegenwoordig door de ontwikkeling
in de schilderkunst duidelijker zijn gaan zien en kan zo even
zeer als modem gevoeld worden als abstracte schilderijen.
Het vertelt ons bovendien nog van een bepaalde sfeer en
van voorwerpen, die ieder afzonderlijk of tezamen in een
bepaald verband veelzeggend kunnen zijn.
ZOALS IN EEN PORTRET het model
en de verhouding van de kunstenaar
daartoe van belang kunnen zijn, kunnen
de voorwerpen in een stilleven een be
lang hebben. Maar ook'kunnen de voor
werpen slechts aanleiding zijn tot een
welgedaan schilderij, waarin de kunste
naar zich uit met puur schilderkunstige
middelen gelijk een componist dat doet
met zijn puur muzikale middelen. Het
stilleven kan zeer dicht bij de abstracte
kunst komen. De voorwerpen bieden
echter mogelijkheden tot variaties, waar
op de geest alleen niet altijd komt, wan
neer geschilderd wordt zonder een blik
ken op de natuur.
FLORÏS VERSTER (1861-1927), hier ver
tegenwoordigd met een stilleven met
azalea, vond in dit onderwerp vooral aan
leiding tot een in de eerste plaats fraai
schilderij, maar maakte ook stillevens om
wat Redeker in zijn inleiding tot de ge-
illustreerde catalogus noemt „de taal der
stille dingen". De Belg Walter Vaes (1882-
1958) komt ons voor als een groot min
naar van gastronomische genoegens. Wat
hij aan etenswaren schilderde ziet er zeer
smakelijk uit! Maar toch waren zijn heer
lijkheden ook weer voorwaarden voor van
kleur bloeiende schilderijen, zoals bloem
stukken dat voor andere schilders kon
den zijn. Bloemen waren de Haagse schil
der Kees Andrea een voorwaarde tot een
naar het monumentale neigend doek,
waarin zijn kwaliteiten als ontwerper van
wandtapijten wel kenbaar zijn. Bloemen
waren Kees van Dongen de aanleiding tot
een der beste schilderijen hier. In het
bloemstuk van de Franse schilder Le Fau-
connier (1881-1946) is sprake van enige
zin tot vergeestelijking, die men mist in
Van Dongens schilderij, zij dat zeker niet
op hinderlijke wijze. Bloemen te schilde
ren betekende voor H. Kamerlingh Onnes
een getuigen omtrent ook de omgeving,
waarin zijn boeketten geplaatst werden.
Voor Germ de Jong waren bloemen aan
leiding tot schone arabesken. En met Th.
Heynes' bloemen komen we weer in de
sfeer van een Verwey.
HET STILLEVEN kan het karakter krij
gen van een interieur. Mochten we rond
Kamerlingh Onnes' bloemstukken al meer
voelen van wat er omheen is, met het
stilleven van Albert Muis zijn we thuis
in zijn eenvoudig zuidelijk huis, met dat
van Johan Buning (1893-1963) op zijn van
enige malancholie vervulde zolder, waar
hij zijn nostalgie naar een verleden be
leefde. Merkwaardigerwijs werd in het
laatste werk de ruimte juist opgeroepen
door een afsnijden van de voorwerpen
door de lijst, waarachter de ruimte nu
dwingender voelbaar wordt. Van H. E. A.
le Sidaner (1862-1939) is er een interieur,
dat mede leeft door het ook zichtbare
exterieur. En tegenover Muis' zuidelijk
huis kunnen we stellen het noordelijke van
W. Steyn, te proeven in een klein schil
derij.
JAN PEETERS' ATELIER is te verge
lijken enigszins met dat van Verwey. Wel
ke kant men ook uitkijkt, overal is een
stilleven uit te halen. Peeters heeft ech
ter behoefte aan meer dan Verwey om
tot iets te komen. Hem kan gelden de
taal der stille dingen, hij kan aanleiding
vinden ook in zijn bewondering voor an-
derer kunst, waarvan zovele reproducties
in zijn interieur getuigen. Zijn toch zeer
persoonlijke stillevens werden door be
paalde symboliserende voorwerpen vaak
tot een eerbetoon aan schilders als Dufy
en Tytgat (1879-1957), welke laatste fi
guur hier natuurlijk ook vertegenwoordigd
werd. Hoewel strevend naar een zich
puur schilderkunstig uitdrukken zou Pee
ters kunnen zeggen dat hij maar weinig
begint zonder ook een aanleiding gevend
verhaal. Iets in die geest was wel aan
wezig in werk van Jan van Heel, die on
der meer voorkeuren kon vertonen voor
fin-de-siècle voorwerpen, de sfeer van ou
derwetse poffertjeskramen, het melancho
lieke deel van Parijs of vogels in ouder
wetse kooien. Een meer puur picturaal
beleven is echtjer steeds sterker in hem
geworden en licht anekdotische motieven
verdwenen uit zijn werk. En zo zien we
een neigen naar abstracte kunst, zoals
dat ook te constateren valt aan werk van
de Franse schilder Jack Chambrin, zijn
landgenoten G. Dayez en H. Hayden.
SYMBOLISEREND WAS veelal Ch. Roe-
lofsz (1897-1962) en op andere wijze ook
James Ensor (1860-1949) bij wie het om
meer ging dan om „de taal der stille din
gen" en om alleen schilderkunstige kwali
teiten. Echte schildersdrift spreekt uit het
werk van Jan Sluijters (1881-1958), de
Vlaam Rik Slabbinck, Willem de Zwart
(1862-1942) en D. Zwier. Hetzelfde kan ge
zegd worden bij de grote pastel van Coba
Ritsema (1876-1961).
Van de Belgische expressionist Frits v.
d. Berghe (1883-1939) is hier een vroeg
werk van voor zijn duidelijker uitgespro
ken expressionistische tijd. Zijn landge
noot Gustave de Smet (1877-1943) is met
een eenvoudig puur stilleven vertegenwoor
digd. Andere buitenlanders, van wie we
wat ontmoeten zijn V. Khmeluk, J. E. La-
boureur (1877-1943) en Anders Osterlind
(1887-1962). Belangrijk is natuurlijk ook
de aanwezigheid van werk van Leo Ge
stel (1881-1941), Jacoba van Heemskerk
(geboren 1876), Herman Kruyder (1881-
1935), Jeroen Voskuyl (1914-1959) Jan Wie-
Het stilleven komt al betrekkelijk vroeg voor in onze
Westerse kunst. Voor enige gegevens kan ik verwijzen naar
een kort geleden verschenen Elsevierpocket over kunst en
cultuur: „Antieke Mozaïeken" van de hand van Dr. Theo
Bogaerts. Het stilleven had in de oudheid veelal een sym
bolische betekenis. Het behoorde bij uitvoeriger decoraties.
Merkwaardig echter is een mozaïek uit bet Lateraans
Museum te Rome. Het stelt voor een vloer, zoals die er uit
kon zien na een rijkvoorziene maaltijd, tijdens welke af
gekloven botjes, graten en schillen door de disgenoten op de
grond werden gesmeten. De auteur van dit werk zou Sosus
van Pergamum kunnen zijn, een demonstratie van het feit
dat elk onderwerp artistiek kan worden behandeld.
Pastel „Het ontbijt" van Coba Ritsema.
gers (1893-1961) en J. A. Zandleven (1868-
1923).
H. Berserik, Gardenier, Groenestein, J.
Bieruma Oosting, Ru van Rossum, J. Ste
kelenburg, Ch. Toorop (1890-1957) en Bram
van Velde werden even terecht betrok-
EXPOSITIE IN BLOEMENDAAL
Van zondag 7 tot en met zondag 28 juni
zal er in huize „Bloemenheuvel" aan de
Bloemendaalseweg 158 in Overveen een
tentoonstelling gehouden worden van
werken van mr. J. Moolhuizen, kunst
schilder te Amsterdam. De in Amsterdam
woonachtige letterkundige dr. Victor E.
van Vriesland zal deze expositie zaterdag
middag 6 juni om drie uur openen.
ken bij deze expositie, met welker samen
stelling de voorkeuren van deze kunsthan
del natuurlijk te maken hadden. Een stre
ven naar grote volledigheid wat betreft
verschillende tendensen was door gebrek
aan plaatsruimte bovendien onmogelijk ge
weest.
HET MANNENKOOR van de Kar-
mann-automobielfabrieken uit Osna-
orück was zaterdag de gast van het
spoorwegmannenkoor Haarlem" in het
gecombineerde concert, dat beide koren
s avonds in de Tuinzaal van bet Ge
meentelijk Concertgebouw te Haarlem
rebben gegeven.
HET „WERKSCHOR KARMANN" begon
het concert met de vertolking van
.Glockenlied" van Erwin Lendval en „Ge
bet der Völker" van Karl Seepe, compo
sities, die de dirigent Willi Blaszat inspi
reerden tot een muzikale dwingende lei
ding, welke zijn koor tot een loffelijke
prestatie bracnt. De expansieve klank
kracht der stemmen leek voor de uitvoe
ringsruimte haast te groot, maar het re
sultaat was een grote geladenheid van de
voordracht; die voor het „Glockenlied"
met zijn ostinate ritmische figuren zelfs
beklemmend kon worden.
Spanning was er eveneens in het bal-
lade-achtige, slavisch klinkende „Junges
Madchen sass am Meer", waarvoor de di
rigent een romantische, gevoelige koor
klank verkreeg. Er was enige intonatie
onzekerheid bij de inzet van ,.Auf dem
Hügel, da steht eine Birke", maar het
verdere verloop stemde wederom tot vol
doening.
IN ééN WOORD voortreffelijk werd na
de pauze de uitvoering van het beginkoor
van de opera „Emani" van Verdi. De di
rigent speelde zelf markant en meeslepend
de klavierpartij en het koor ontkwam niet
aan zijn stuwende, inspirerende directie,
die een getuigenis werd voor zijn be
kwaam vakmanschap. Men heeft daarna
nog kunnen genieten van het levendig ver
tolkte „Jagerskoor" uit Webers „Der Frei-
schütz" en van het met solide klank ge
zongen Voermanslied.
Een der koorleden, Filippo Alloisi, haast
zeker een Italiaan, bracht de toehoorders
tot geestdrift met de vertolking van „Una
Furtiva Lacrima" uit Donizetti's „l'Elisir
d'amore" en van „Che gelida manina" uit
„La Bohème" van Puccini. Zijn klankrijke
tenorstem klonk vaak bijzonder wellui
dend en zijn voordracht was pakkend, on
miskenbaar „zuidelijk". Aan een toegift
(„Granada") ontkwam de zanger niet.
HET Spoorwegmannenkoor bracht onder
leiding van Johan van 't Vlie „lm Abend
rot" van Schubert en „O Isis und Osiris'
van Mozart wat al te bezonken ten ge
hore. Nog bezonkener werd „Ich bete an
in een hybridische bewerking voor koor en
hobo van de dirigent. Veel beter klonken
twee werkjes van Janaatsjek, maar zijn
hoogste troeven heeft het koor kunnen uit
spelen met het waarlijk pittig gezongen
Matrozenkoor uit „De vliegende Hollan
der" van Wagner en het martiaal vertolk
te Soldatenkoor uit „Faust". Voorwaar een
verrassende bekroning van het optreden
der spoorwegmannen! Het concert werd
besloten met de gezamenlijke kooruitvoe
ring van „Am Adriatischen Meer" van
Gotovac, onder leiding van Johan van 't
Vlie.
Vermelding verdient nog de vaardige
vertolking van een hobo-concert van Co-
relli door de hoboïst Arie Butter, die zijn
lyrisch instrument fraai liet klinken. Johan
van 't Vlie begeleidde de solist doorgaans
met zorg.
BRUSSEL De in Amsterdam geboren
Belgische pianist Alex de Vries is op 45-
jarige leeftijd te Antwerpen overleden. Hij
kwam reeds op jeugdige leeftijd naar Ant
werpen en heeft daar gestudeerd aan het
Conservatorium. Later is hij er Ieraar ge
worden.
Hij heeft aan grote internationale wed
strijden deelgenomen, zo is hij onder an
dere laureaat geweest van de Brailowsky-
prijs en van de virtuositeitsprijs van de
Belgische regering. Hij heeft concertrei
zen door bijna alle Europese landen ge
maakt, ook door de Sovjet-Unie. Alex de
Vries heeft ook verscheidene werken gepu
bliceerd, zowel op musicologisch als op fi
losofisch gebied. Bekend is zijn „Inleiding
tot de Algemene en Muzikale Geheugen-
leer". Naar verluidt zou de pianist een
eind aan zijn leven hebben gemaakt omdat
een van zijn leerlingen betrekkelijk laag is
gekwalificeerd in het Koningin Elisabeth
pianoconcours, te Brussel.
De restauratie van de Oude Zijds Kapel
als Toonkerk van de Stichting Kunstkon-
takt zal ongeveer drie jaar duren. Het ge
bouw is nu definitief gesloten. Vlak voor
de première het Theater a Capella van
Ramses Shaffy werd de kerk op last van
Bouwtoezicht gesloten wegens ernstige
bouwvalligheid.
Bij een nader onderzoek is komen vast
te staan dat het gehele dak moet worden
vervangen. De Stichting Kunstkontakt
heeft de moed echter nog niet opgegeven.
Met een versnelde inschrijving op de uit
gegeven obligatielening en steun van het
bedrijfsleven, hoopt men het restauratie-
geld bij elkaar te krijgen, zodat de Toon
kerk over drie jaar weer open kan gaan.
JOEKIE VAN DER VALK
Joekie van der Valk, de cabaretière en
televisie-artieste, zal niet meer in Neder
land optreden. Zij treedt maandag 8 juni
in Amsterdam in het huwelijk en vertrekt
de volgende dag met het ss. „Statendam"
naar New York, waar haar echtgenoot
werkzaam is.
Nieuwe Nederlandse speelfilm. Naar de
directeur van N.V. City Film mededeelt
heeft deze maatschappij het voorlopige
plan een nieuwe Nederlandse speelfilm
uit te brengen van „Plantage Tama
rinde". Het ligt in de bedoeling dat de
75-jarige toneelspeler Albert van Dal-
sum de hoofdrol in deze film gaat spelen
Hans Keuls heeft zijn oorspronkelijk
voor toneel geschreven stuk tot scenario
omgewerkt. De produktie zal in handen
worden gelegd van Hans Keuls en de
regie in die van de Nieuw-Zeelandse
regisseur Michael Forlong.
OUDE TOUR- EN RONDERENNERS
velden zaterdagavond in de VARA-rubriek
„Achter het Nieuws" bepaald geen gunstig
oordeel over ploegleider Kees Pellenaars,
die in dezelfde kwaliteit weer een rol gaat
spelen in de wielersport. En ook viel in
deze reportage weer eens het woord „do
ping", uit de mond zowaar van een ande
re ploegleider en oud-renner, Sjefke Jans
sen. De redactie van dit magazine zorgde
voor een grappig onderwerp over een
Amsterdamse kapper, die de „banker's
look", herenpruikjes en borstharen, levert.
Wij zouden Rudi Carrell tekort doen, als
wij niet de mening vastlegden, die enige
kijkers van het betere genre ons gaven
over de film „Happy End", die in Mon-
treux met de Gouden Roos bekroond
werd. Zonder last te hebben van chauvi
nisme, vroegen zij zich af, waarom de
kostelijke Carrell-show door de jury van
het t.v.-festival minder goed werd beoor
deeld als genoemde filmfantasie. En wij
delen graag hun mening, want hoezeer
ook verzadigd van vondsten en dolle in
vallen, dit produkt van Jean-Louis Roy
was veel meer epatant dan amusant; het
had het meeste weg van een werkstuk
van studenten van een filmacademie, die
de geschiedenis, de techniek en de „gla
mour" van hun leerstof als bron van in
spiratie en humor benutten en terwille
van het succes daar populaire zang en
muziek aan toevoegen. Doordat de jonge
IN DE GEMEENTELIJKE concertzaal is zaterdagmiddag onder grote belangstelling
het vijfentwintigjarig bestaan van de Volksmuziekschool voor Haarlem en Omstreken
muzikaal gevierd. Acht klassen van leerlingen, met wie verleden jaar september een
eerste muzikale vorming begonnen werd, hadden een plaats gevonden op een speciaal
voor deze gelegenheid op het podium gebouwde tribune. In de zaal zaten nog meer
leerlingen en verder talrijke ouders, genodigden en andere belangstellenden, allen als
verenigd op een muzikaal familiefeest. In een ongedwongen sfeer kon zo de uit
gebreide openbare les gegeven worden, waarmede het zilveren jubileum zou worden
gevierd. Het ging hierbij niet in de eerste plaats om afgeronde muzikale prestaties,
wel om het geven van indrukken van de gang van zaken tijdens de lessen en hoe er
individueel en collectief door de leerlingen op de oefeningen werd gereageerd.
DE DIRECTEUR van de school, de
heer C. S. Proper plaatste de geestdriftige
schare van jongens en meisjes voor aller
lei ritmische problemen. Toontrefoefenin-
gen werden aangewend als toetssteen voor
de betrouwbaarheid van het muzikale ge
hoor. Geheimzinnig was het in gedachten
horen van tonen en van wijsjes, waarvan
af en toe een stukje tevoorschijn kwam!
Voor de zoveelste keer moest vader Jacob
gewekt worden met de veelstemmige me
dedeling, dat alle klokken al aan het lui
den waren. En zo zouden er nog meer
interessante bijzonderheden over deze de
monstratie, waarbij later op de middag
nog allerlei instrumenten bespeeld zouden
worden, te vertellen zijn.
De voorzitter van het schoolbestuur, mr.
Advertentie
VOOR MENSEN DIE HEI GOED BEKIJKEN
A. Beets sprak een welkomstwoord, waar'
in hij onder andere de grondlegger van
het volksmuziekschoolonderwij s in Neder
land Willem Gehrels begroette. Met grote
erkentelijkheid sprak de heer Beets over
het belangrijke werk, dat de oprichtster
van de school mevrouw C. Kat-Beijlevelt
had verricht, aanvankelijk geheel alleen
Later kreeg mevrouw Kat steun van me
juffrouw J. Dito en van de heer Gé Mi-
chels, welke leerkrachten nog steeds aan
de school verbonden zijn. De voorzitter
noemde eveneens met bijzondere waarde
ring de leiding van de tegenwoordige direc
teur, de heer Proper en de onmisbare
steun, die de gchool ondervindt van de be
kwame penningmeesteres, mverouw L.
Scheurleer, die veel van haar vrije tijd
aan haar' verantwoordelijke taak besteedt
Hij sprak een bijzonder woord van wel
kom tot de burgemeester van Bennebroek,
de heer D. H. van der Hoop van Sloch-
teren, met wiens gemeente de muziek
school nieuwe banden hoopt aan te knopen.
OP DEZE MIDDAG kwam de wethou
der van onderwijs en kunstzaken, de heer
D. J. A. Geluk de gelukwensen van het
gemeentebestuur van Haarlem overbrengen
en getuigen van de grote waardering, die
de overheid gevoelt voor de muzikale vor
ming van de jeugd aan de Haarlemse
volksmuziekschool. In zijn lof betrok hij de
voorzitter mr. Beets, de secretaris de heer
H. Elzinga en de bestuursleden mevrouw
M. van Luin en dr. R. J. H. de Smidt
om de volhardende trouw, waarmede zij
al die jaren de belangen van de school
gediend hebben.
Namens de ouders van de leerlingen gaf
de heer J. Swaanswijk uiting aan de grote
dankbaarheid, die bij hen leeft voor de mu
zieklessen, die hun kinderen op de school
genoten hebben of nog genieten. Hij over
handigde de voorzitter het door de ouders
bijeengebrachte bedrag van ruim 1800,-
dat zou kunnen dienen als start voor een
instrumentenfonds.
HILVERSUM I. 402 m. 7.00 AVRO. 7.50
VPRO. 8.00-24.00 AVRO.
AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym
nastiek. 7.20 Lichte grammofoonmuziek.
VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00 Nws.
8.15 Lichte grammofoonmuziek. 9.00
Ochtendgymnastiek. 9.10 De groenteman.
9.15 Koorzang: klassieke muziek (gr.).
9.35 Waterstanden. 9.40 Morgenwijding.
9.55 Boekbespreking. 10.00 Lichte grammo
foonmuziek. 10.50 Voor de kleuters. 11.00
Actualiteiten. 11.02 Voor de zieken. 12.00
Licht orkest. 12.20 Regeringsuitzending:
Uitzending voor de landbouw. 12.30 Mede
delingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33
Lichte grammofoommuziek. 13.00 Nieuws.
13.15 Mededelingen, eventueel actueel of
grammofoonmuziek. 13.25 Beursberichten.
13.30 Licht orkest en zangsoliste. 14.00 Voor
de vrouw. 14.40 Schoolradio. 15.00 Stereo-
fonische uitzending: Pianorecital: moder
ne muziek. 15.20 Het kan niet altijd ka
viaar zijn, hoorspel, (herhaling van 24 fe
bruari 1963). 16.00 Actualiteiten. 16.02 Ste-
reofonische uitzending: Sopraan en piano:
moderne liederen. 16.30 Voor de jeugd.
17.30 New York calling, praatje. 17.35 Voor
de jeugd. 18.00 Nieuws. 18.15 Eventueel
actueel. 18.20 Promenade orkest. 18.55
Paris vous parle, de gesproken brief uit
Parijs. 19.00 Stereofonische uitzending:
Pianorecital: moderne muziek. 19.30 Licht
vocaal ensemble, licht orkest en zangso
listen. 19.55 Olympia's Tour door Neder
land, reportage. 20.05 Licht klassieke mu
ziek (gr.). 21.05 Licht ensemble en zang
solisten. 21.40 Shakespeare, de mens, de
dichter, lezing met voordracht. 22.10 Ste
reofonische uitzending: Strijkkwartet:
moderne muziek. 22.30 Nieuws. 22.40 Actua
liteiten. 23.00 Moderne grammofoonmu
ziek. 23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM II. 298 m. 7.00-24.00 KRO.
KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Morgengebed.
7.15 Ouverture.radio voor vroege men
sen. 7.55 Overweging. 8.00 Nieuws. 8.15
Strip voor de jeugd. 8.20 Lichte grammo
foonmuziek. 8.50 Voor de huisvrouw. 9.40
Schoolradio. 10.00 Voor de kleuters. 10.15
Lichtbaken, lezing. 10.25 Moderne kamer
muziek (gr.). 10.15 Kerkorgelspel. 11.00
Voor de vrouw. 11.30 Lichte grammofoon
muziek. 11.50 Volaan.vooruit, praatje.
12.00 Angelus. 12.04 Militaire muziek uit
de NATO-landen. 12.20 Theaterorkest (gr.).
12.30 Mededelingen tbv land- en tuinbouw.
12.33 Wij van het land, programma voor
de boeren. 12.45 Platennieuws. 12.55 Katho
liek nieuws. 13.00 Nieuws. 13.15 Draaien
maar! lichte grammofoonmuziek met
commentaar. 14.00 Voor de plattelands
vrouwen. 14.10 Rieleksen. gevarieerd
programma (herh. v. zaterdag jl.). 15.00
Voordracht. 15.30 Als de dag van gisteren,
klankbeeld. 16.00 Voor de zieken. 16.30 U
hebt voorrang: Godsdienstig programma.
17.00 Voor de jeugd. 17.35 Voor de padvin
ders. 17.50 Regeringsuitzending: Toerisme
en huisindustrie in de Nederlandse Antil
len, door J. A. Hummelen. 18.00 Lichte
grammofoonmuziek voor de teenagers.
18.20 Uitzending van de Pacifistisch Socia
listische Partij. Vraaggesprek met de
Eerste-Kamerfractie. 18.30 Lichte strijkor
kest. 18.50 En nu mijn geval, vragenbe-
antwoording. 19.00 Nieuws. 19.10 Actuali
teiten. 19.25 Licht instrumentaal ensemble.
19.50 Pianospel met orkestbegeleiding (gr.)
20.00 Gitaarduo: klassieke muziek (gr.).
20.25 Een plaatsvervanger, hoorspel. 21.10
Radio-Filharmonisch orkest en solist: Mo
derne muziek. 22.00 De zingende Kerk:
Bespreking over kerkmuziek uit verschil
lende stijlperiodes. 22.20 22.25
Boekbespreking. 22.30 Nieuws. 22.40 Jou
en mei, een poging om deze amoureuze
maand dichter dan nuchter te benaderen.
23.10 Lichte orkestmuziek en solisten. 23.55
24.00 Nieuws.
BRUSSEL 324 m.
12.00 Nieuws. 12.03 Grammofoonmuziek,
12.15 Lichte muziek. (Om 12.25 Weerbe
richt en mededelingen). 12.50 Beursberich
ten. 13.00 Nieuws en weerbericht. 13.20
Kamermuziek. 14.00 Nieuws. 14.03 School
radio. 15.30 Actualiteiten. 15.45 Amuse
mentsmuziek. 16.00 Nieuws. 16.03 Beursbe
richten. 16.09 Duitse les. 16.24 Kamermu
ziek. 16.55 Operamuziek. 17.00 Nieuws en
weerbericht. 17.15 Lichte orkestmuziek
17.45 Radioschoolkoor 1964. 18.00 Nieuws
18.03 Voor de soldaten. 18.28 Paardesport-
berichten. 18.30 Variété-orkest. 19.00 Nws
19.40 Lichte orkestmuziek en zang. 19.50
Praatje. 20.00 Concours Reine Elisabeth
VOOR MAANDAG
C.V.K.-I.K.O.R.-RK.K.19.30 Bijbelpro
gramma voor de jeugd. 19.40 Kenmerk, het
veertiendaags journaal van de kerken
20.00 Journaal en weeroverzicht. 20.20 Uit
zending van de Pacifistisch Socialistische
Partij. 20.30 Het leven van een hond,
film. 20.40 Das gibt es nur in New York,
documentaire film. 21.00 Zij was een van
hen, speelfilm. 22.35-22.40 Journaal.
VOOR DINSDAG
NOT-NTS: 11.00-12.30 Schooltelevisie: Es.
moreit, sconinx sone van Ceciliën, abel
spel. NCRV: 19.30 Barend de Beer, film
v.d. kind. 19.35 Filmkader. NTS: 20.00
Journaal en weeroverzicht. NCRV: 20.20
Memo. 20.35 De Beverly Hillbillies, TV-
film. 21.00 Dzjes zien: Jazzprogramma
21.25 Een mens in zijn tijd, filmdocumen
taire over Johannes Calvijn. 22.05 Zang en
piano. 22.25 Dagsluiting. NTS: 22.30-22.35
Journaal.
Experimentele uitzendingen op het tweede
net (kanaal 27).
NTS: 20.35-22.00 Een circus vluchtte,
speelfilm.
makers zich echter niet hadden kunnen
losmaken van die leerstof (een meer
voorkomend verschijnsel) kreeg het ge
heel een wat gewild modernistisch en
miezerig karakter; even miezerig als het
mannetje, dat het slachtoffer van deze
fantasie speelde. Een aanmoedigingsprijs,
een Koperen Roos desnoods, was een rede
lijke beloning voor deze inzending ge
weest.
VAN HET WAT onwaarschijnlijke ver
haal „De grote Anatole" maakte de Dick
Powell-werkgroep onder regie van Buzz
Kulik een boeiende film, die zoals vele
afleveringen van deze serie, opviel door
de knappe sfeertekening en de sterke ty
peringen, ook in de bijrollen. Voor velen
was het zeker een belevenis, de befaamde
he-man Curd Jürgens nu ook eens op het
kleine scherm in actie te zien.
Al verloor Van het Reve even zijn
tekst, al werd Luns teveel als een lekker
hapje voor spotters gebruikt, al was de
candid-scene" in het heren-toilet van de
NAVO nogal triviaal, toch mag de VARA
wat ons betreft gerust „Zo is het etc.",
dat zaterdag zijn (voorlopig) laatste uit
zending had, als programma handhaven.
Vele onderdelen, prettig en puntig voor de
camera's gebracht, maakten er wederom
een amusant en misschien zelfs waarde
vol uurtje van; zo bijvoorbeeld het knappe
lied voor Kamerlid Algra, op de melodie
van „Les trois Cloches" gezongen door
Yoka Berretty en drie zingende instru
mentalisten. Zo ook het interview met de
bijbelvaste Verolme, het telefoongesprek
met Moeder en het stukje over de ac
teurs van de Nederlandse Comedie, die
geen bezwaar hebben tegen het hekelende
karakter van „Wie is bang voor Virginia
Woolf?", maar wel tegen een op actuele
Nederlandse situaties herschreven Duitse
satire uit de vorige eeuw, die wel eens
pijnlijk voor sommige bladen en personen
zou kunnen zijn. Met het daaraan kleven
de gevaar van een incidentele misgreep,
leverde „Zo is het" tal van bijdragen tot
wat het zindelijke denken genoemd wordt;
temeer daar het als programma uniek is,
verdient het daarom gehandhaafd te wor
den.
EEN EXTRA PRIJS voor alle kijkers,
die de door K.R.O. knap verzorgde finale
van de SUS-loterij volgden, was zeker het
optreden van de charmante Frangoise
Hardy, die heel simpel en tegelijkertijd
zeer geraffineerd een tweetal van de lied
jes zong, die haar wereldberoemd maak
ten. Wij in ieder geval wilden onze eerste
kennismaking met dit zangeresje graag
voortzetten.
Verrassend boeiend en onderhoudend
was het gesprek, dat Omer Grawet had
met de „expert-colombofiel" Piet de
Weerd, een wereldvermaarde auteur en
autoriteit op het terrein van de duiven
sport. Grawet had geen moeite, om deze
man, die met de toppen van vier zijner
vingers een duif op diens vliegcapacitei-
ten kan beoordelen, aan de praat te hou
den. Wij leerden weer eens, dat zelfs een
t.V.-intërviéiv vah èeii half uur interessant
kan zijn, als zoals in dit geval de
ondervraagde maar een belangwekkende,
spraakzame persoonlijkheid is.
Voor de laatste keer kregen wij de poet
sen van de heer en mevrouw Kiekeboe te
zien, die zoals steeds op een enkele
grappige na het best konden ingedeeld
worden bij de categorie „rot streekjes",
waarbij genoemde dame of heer op een
vaak onhebbelijke toon zijn medemens in
verlegenheid brengt. Het feit, dat de met
de „candid-camera" betrapte mensen hun
toestemming gaven, voor 4 miljoen men
sen te kijk gezet te worden, doet niets af
aan onze mening, dat dit vervolgprogram
ma één ding vooral miste: echte geestig
heid.
J. Damshuizer
„Lord" Sutch, een 22-jarige zanger van
schreeuwerige liederen, heeft zich in de
Britse radio-oorlog geworpen met een ge
heim wapen, het exemplaar aan „Fanny
Hill". Gekleed in een purperen boeka-
niersjas en met een hartsvanger zwaaiend
is zijn „lordschap" bij Tower-Bridge aan
boord gegaan van een 20-meter lange vis
sersboot. Daar heeft hij plannen bekend
gemaakt om buiten de territoriale wateren
voor anker te gaan en zijn schreeuwerige
liederen naar de Engelsen uit te zenden.
In de nabijheid van de oost-kust zal hij
zich voegen bij de beide andere piraten
schepen, radio Caroline, en radio Atlan
ta die eveneens hebben gezworen het ra
diomonopolie van de B.B.C. te breken. De
„Caroline" en „Atlanta" doen dit als re
clamezenders, de schreeuwede lord, die
in werkelijkheid Dave Sutch heet, en vroe
ger loodgieter is geweest, heeft verklaard,
dat hij geen advertenties zal aannemen.
„Er zijn duizenden talentvolle jongeren
in Engeland, die allemaal op een kans
wachten", zei hij. „Radio Sutch zal hun
die kans geven en als maar één groep wer
kelijk slaagt zal ik als manager optre
den".
Sutch deelde mee, dat hij van plan is
woensdag met zijn eigen groep te gaan
zenden om de kern van programma's te
leveren. Hij is voornemens, driemaal per
dag uit te zenden, namelijk van 12 tot 14
van 17 tot 20 en van 00.15 tot 02.15, alles
Westeuropese tijd en op 200 meter. Hij
vertelde dat in de laatste uitzending onder
andere zal worden voorgelezen uit „La
dy Chatterley's Lover" en „Fanny Hill".
Eerstgenoemd werk van D. H. Lawrence
is in Engeland toegestaan, „Fanny Hill"
van John Cleland is verboden.
Sutch deelde mee, dat zijn onderneming
hem voor de eerste maand 5.000 pond
sterling (ruim het 10 voudige in guldens)
zal kosten. Hij verwacht in Londen en om
geving 12 miljoen mensen te bereiken.
SHAKESPEAREVERTALER OVERLEDEN
Op 73-jarige leeftijd is te Verona over
leden de dichter Giuseppe Bami, die het
te Verona spelende Shakespearedrama
„Romeo en Julia" alsmede Shakespeare's
„Getemde Feeks", dat in het naburige Pa
dua speelt, in het dialect van Verona heeft
vertaald.
Barni schreef onder de schrijversnaam
Bepi Spela. De oorzaak van zijn dood is
niet bekendgemaakt.