HET WEEKEINDE
Musyckcamer en studentenkoor
besloten Nieuwe-Kerkconcerten
NATU-jaarvergadering en
-landdag in Middelburg
Zeven toneelscholieren toonden
in het openbaar hun kunnen
Koorfestival 1965
in Den Bosch
Jonge Haarlemse pianist winnaar
van Beverwijks Jeugdmuziekconcours
MAANDAG 1 JUNI 1964
7
Amerikaans protest tegen
arrestatie van Spaanse
auteur Ridruejo
Van Lanschotprijs voor
Nico Molenkamp
Nederlanders eersten in
Vlaams operaconcours
nabeschouwingen
Bibliotheekbrand in Kiew
r*
De radio geeft dinsdag
T elevisieprogramma
HOEWEL MEN gewoonlijk bij het
openbaar eindexamen van de Amster
damse Toneelschool toch al weinig te
weten komt van het wezenlijke talent
der kandidaten omdat zij uitsluitend te
zien zijn in een aantal zorgvuldig in
gestudeerde paradenummers, dit jaar
gold dit bezwaar bij de als altijd
feestelijke demonstratie zaterdagmid
dag j.l. in de Amsterdamse Stadsschouw
burg nog sterker. Er waren drie aan
staande actrices en vier afgestudeerde
acteurs die de resultaten van hun kenne
lijk gedegen opleiding aan het hoofd
stedelijk publiek hebben voorgezet.
Daardoor was de kennismaking met
ieder van hen individueel, uiteraard te
incidenteel en te oppervlakkig.
TOCH KREGEN wij de indruk dat het
zwaartepunt dit jaar bij de mannelijke
krachten lag. Vooral Henk Uterwijk, van
wie de directeur Pos de bezadigdheid en
de intellectuele distant ie prees, viel op
door zijn boeiende ingehouden spel in een
Brecht-éénakter. In de tweede plaats
kwam, naar onze smaak, René Jessurun
Lobo, telg uit het beroemde acteursge
slacht van de Lobo's, die bij de diploma
uitreiking werd geprezen om zijn vermo
gen allure met innigheid te verbinden en
inderdaad naast een wat geforceerde vors
telijkheid in zijn Theseus-rol een opmerke
lijke losheid aan de dag legde in een door
hem gezongen Engels liedje en bovendien
het publiek voor zich innam door een sym
pathieke Noach (in Obey's beroemde stuk)
en door een bijzonder ongedwongen slot
woord waarin hij dankte voor het genoten
toneelonderwijs, en de ondervonden hulp
van de toneelknechts, Reinier Heidemann
trok vooralsnog speciaal de aandacht door
een aantal goed getroffen typeringen die
echter nog geen sterke toneelaanwezigheid
lieten zien. Hij bleek ook, vooral in Schnitz-
lers „Anatole" moeilijk verstaanbaar.
LOU LANDRé liet vooral mooi beheerste
stemmiddelen horen in zijn Hippolytus (als
we die naam tenminste normaal spellen;
Hippolutos als we erg geleerd willen doen;
maar in ieder geval niet Huppolitos zoals
de jongste snobistische trouvaille in het
programma luidde) maar zijn bewegingen
lieten nog veel aan natuurlijkheid te wen
sen over, zodat het van verheugende zelf
kennis getuigt dat hij drie engagementen
Van links naar rechts Henk Uterwijk,
Lou Landré, Yolande Bertsch, René
Jessurun Lobo, Christine Ewert, Wil-
leke van Ammelrooy, Reinier
Heidemann.
heeft afgeslagen om nog een jaar in Parijs
bewegingsleer te gaan studeren.
De drie actrices kwamen in dit program
ma weinig opvallend voor den dag ook al
had „de Eerbiedwaardige lichtekooi" (in
Sartres befaamde stuk) van Willeke van
Ammelrooy beslist allure, terwijl deze rol
frappant contrasteerde met haar Duitse
Madel in Brechts „Het Kruis van Krijt"
Yolande Bertsch gaf een aardig licht
voetige uitbeelding van Shakespeares Ro-
salinde, zonder daarvan alle nuances voor
alsnog te kunnen waarmaken terwijl Chris
tine Ewert een mooie kans kreeg haar
technische beheersing van het metier te
tonen in de melancholieke humor van haar
Schnitzler-rol. Van de docenten die de ge
speelde scènes hadden ingestudeerd: Willy
Haak (Euripides, Schnitzler en Obey)
Joan Remmelts (Sartre) en Erik Vos
(Shakespeare en Brecht) had speciaal de
laatste met het gespeelde deel uit „Angst
en Ellende van het Derde Rijk" een in
drukwekkend en tegen het slot zelfs be
klemmend gaaf resultaat bereikt.
BIJ DE UITREIKING van de diploma';
kon directeur Willy Pos na de gebruike
lijke gelukwensen, gelukkig ook weer mei
ding maken van de afgesloten engagemen
ten voor het komende seizoen: Willeke van
Ammelrooy gaat naar de Nieuwe Kome
die; Yolande Bertsch naar Centrum; Chris
tine Ewert naar Studio; Reinier Heide
mann naar de Haagsche Comedie; René
Jessurun Lobo naar Ensemble; Henk Uter
wijk naar het Nieuw Rotterdams Toneel
en Lou Landré, zoals gezegd, gaat naar
Parijs. Op vrijdag 5 juni Wordt de voor
stelling in Haarlem herhaald.
Hans van den Bergh
John Dos Passos, Arthur Miller, Marian
ne Moore, Upton Sinclair, Hannah Arendt
en eenentwintig andere Amerikaanse
schrijvers hebben het Amerikaanse de
partement van Buitenlandse Zaken ver
zocht hun protest tegen de onderdrukking
van de intellectuele vrijheid en de gevan
genzetting van de Spaanse schrijver en op
positieleider Dioniso Ridruejo aan de
Spaanse regering te overhandigen.
Ridruejo verliet Spanje in juni 1962 om
een vergadering van de Europese Bewe
ging te München bij te wonen. In deze be
weging zijn 118 oppositieleiders uit alle ge
ledingen van de Spaanse politiek vertegen
woordigd. Hij keerde clandestien naar
Spanje terug en zit thans in de Caraban-
chel-gevangenis van Madrid, verdacht van
„illegale propaganda."
„Wij zijn van gevoelen, dat wij als bur
gers van een land dat op grote schaal eco
nomische hulp aan de huidige regering van
Spanje verleent, het recht zowel als de
plicht hebben ons openbare protest in te
dienen tegen de voortdurende onderdruk
king van de intellectuele vrijheid door cfe
regering en haar vervolging van Dioniso
Ridruejo om zuiver ideologische redenen"
aldus het verzoekschrift, dat gericht is aan
de minister van Buitenlandse Zaken, Dean
Rusk.
De Van Lanschotprijs, welke elk jaar
wordt toegekend aan degenen die zich
naar het oordeel van de jury op weten
schappelijk, cultureel of maatschappelijk
gebied voor de stad Tilburg en haar be
woners bijzonder verdienstelijk heeft ge
maakt, is voor het jaar 1963 toegekend
aan de Tilburgse kunstschilder Nico Mo
lenkamp.
De prijs, één duizend gulden en een zil
veren legpenning, werd vorige week
ln het raadhuis door mr. C. J. G. Becht
burgemeester van Tilburg, tevens voorzit
ter van de jury overhandigd. Mr. Becht
sprak daarbij over de zeer grote verdien
sten van Nico Molenkamp als kunstschil
der en pedagoog op artistiek en cultureel
gebied voor de stad Tilburg, zowel als op
nationaal en internationaal niveau. De ju
ry, die thans voor de vijfde maal de Van
«nschotprijs toekende, bestaat behal
ve mr. Becht uit de heren J. M. G. van
Lanschot, mr. dr. B. J. M. van Spaen-
donck, drs. H. A. G. Moonen, dr. F. A,
Vercammen en J. C. van Brussel.
Na langdurig overleg met de vier Neder
landse zangersbonden heeft de overkoe
pelende Koninklijke Bond van Zang- en
Oratoriumverenigingen besloten om het
Internationaal Koorfestival 1965 in Den
Bosch te houden. Tot nu toe hebben der
tig geselecteerde Nederlandse koren en
vijftig buitenlandse waaronder twee
Amerikaanse universiteitskoren in prin
cipe toegezegd aan het festival in Den
Bosch te zullen deelnemen.
Het ministerie van O. K. en W. heeft de
organisatoren meegedeeld voor 25.000,-
garant te willen blijven bij eventuele ver
liezen; de gemeente Den Bosch geeft
15.000,- subsidie en is bereid dit bedrag
zo nodig tot 20.000,- te verhogen. De
stichting en de organisatie van het In
ternationaal Koorfestival zullen in Den
Bosch worden gevestigd, omdat Brabants
hoofdstad in principe voortaan elk in ons
land te houden internationaal koorfestival
binnen haar muren krijgt.
Twee Nederlandse deelnemers aan het
vrijdagavond in Antwerpen gehouden
zangconcours „Wie wordt operaster 1964?
dat door de Antwerpse Kameropera was
georganiseerd, hebben de eerste plaatsen
bezet. Het waren Germaine Stordiau uit
Den Haag, die de eerste prijs behaalde
(medaille Pro Musica en een vliegreis
naar Majorca) en de Rotterdammer Peter
Melis aan wie de tweede prijs ten deel
viel (medaille van de stad Antwerpen en
2500 franken). Beide prijswinnaars zijn af
gestudeerden van het Koninklijk Conserva
torium in Den Haag.
Voor het derde sportportret van VPRO-
redacteur Herman Kuiphof stond Kees
Pellenaers model. Het beeld, dat wij nu
van de ploegleider der Nederlandse tour
renners kregen, leek ons objectiever en
eerlijker dan in een recente VARA-uitzen-
ding; waarin slechts voormalige discipelen
aan het woord kwamen; wielersportexperts
als John van Eek, Jan Cottaar en Buchli
zetten de toen wat zwart getekende fi
guur nu in een flatterend licht.
Mede door de sfeervolle visualisatie en
door Merel Laseur werd het optreden van
Gilbert Bécaud een der beste chanson
programma's die wij ooit op t.v. zagen. In
nog geen half uur toonde de beroemde
troubadour alle briljante facetten van zijn
kunstenaarschap; hartverwarmend ero
tisch was hij in „Mourir a Capri" en
„Plein soleil"; pikant in zijn nieuwe chan
sons „Grosses noces" en in „Tante Jean
ne"; ontroerend was hij in „Dimanche a
Orly" als de werkslaaf die van verre rei
zen met grote Boeing-vogels droomt en
wellicht meer waard dan een dozijn gods
dienstige liederen was het chansons „Tu
reviens de loin", waarin hij Jezus voor
stelde, die terugkeerde op aarde, 30.000
vragen van kinderen te verwerken kreeg,
het poëtische liedje „Tu l'auras, ton ba-
Merel Laseur, die terecht wég was van
teau blanc", legde ten opzichte van de
vaak kwajongensachtige Bécaud de reser-
ve aan de dag van de vrouw, die de
Fransman kent; dat maakte haar dubbel
zo charmant; een betere presentatie dan
de hare zagen wij nimmer.
DAT NA DIT UNIEKE halfuur Simon
van Collem erin slaagde onze aandacht
vast te houden, bewees de waarde van
zijn werkstuk, gewijd aan de vitale actrice
en filmster Margaret Rutherford. Deed de
met goud bekroonde Zwitserse inzending
„Happy End" ons reeds aan de kwaliteit
van de Montreux-jury twijfelen, de pro
jectie van het C.B.S.-programma „Ameri
can Scene Magazine" van Jackie Gleason
geeft ons aanleiding te stellen, dat die
beoordeling ginds zelfs helemaal mis was
Dit programma, dat door sommige Neder
landers wel weer een „gladde" show ge
noemd zal worden, getuigde van zoveel
originaliteit, vakmanschap en begrip voor
de specifieke eisen van het medium, dat
het naar onze mening zelfs beter was dan
de Robinson Crusoe-show van Carell. Dit
temeer, daar het geheel het karakter had
van een perfecte aflevering van een t.v.-
serie, gemaakt door bekwame routiniers.
Het rariteiten-journaal, aan elkaar gepraat
door een heel gekke juffrouw, bevatte
enige dolzinnige „items", de t.v.-commer
cials waren eveneens mooi zot; de man
doline-clown Gene Sheldon was groots en
Gleason zelf was razend knap en amusant
in zijn nummer vlooien-dressuur. Heus, wij
kregen het gevoel dat die jury in Mon-
treux nogal last had van Europees chau
vinisme.
De uitzonderlijk goede zaterdagavond
van de V.P.R.O. werd besloten met een
vervolg van de filmserie „Wedloop om
MOSKOU (Reuter) Het vorige week
einde heeft in de bibliotheek der acade
mie voor wetenschappen in de Russische
stad Kiew, een geheimzinnige brand ge
woed. Ongeveer 60.000 boekwerken zijn in
vlammen opgegaan.
De bibliotheek, waarin ongeveer zes
miljoen boeken zijn ondergebracht, is de
grootste van de Oekraïne.
NATIONALE AMATEUR FILMPRIJS
UITGEREIKT
De nationale wisselprijs van de Neder
landse Organisatie van Amateur Filmclubs
(NOVA) is in Krasnapolsky te Amsterdam
voor het seizoen 1963-1964 uitgereikt aan
de heer A. Otto uit Utrecht voor zijn film
Macrosiet". De bekroonde genre-film van
vier minuten werd gekozen uit 130 inzen
dingen van zeventig amateur filmclubs.
De heer Otto is lid van de Utrechtse
Smalfilmclub, die dit jaar de Tribergh-
wisselprijs wond.
DE ZESTIENJARIGE HAARLEMMER
J. Pieket Weeserik, die pas twee jaar pia
noles heeft, heeft zaterdag in Beverwijk
het negende jeugdmuziekconcours gewon
nen. Hij speelde uit het hoofd de rhapso-
die opus 79 nummer 2 van Brahms, en
al waren de trioolfiguren nog te weinig
geprofileerd en was zijn pedaalgebruik
wat te overvloedig, zijn prestatie was ge
zien de korte studietijd verbluffend.
DE WINNAAR behaalde juist één punt
meer dan de veertienjarige Beverwijker
Bart Huisman, die drie Fantastische Dan
sen van Sjostakowitsj vol nuances en zeer
lichtvoetig uitvoerde. Fransje Welbedacht,
de zo muzikale Beverwijkse blokfluitiste,
toonde ook nu weer haar grote kwalitei
ten in een sonate van Handel. Enkele on
gelukjes in het eerste deel hebben haar
waarschijnlijk de eindzege gekost. Jury
voorzitter Vincent zei trouwens na afloop,
dat over het algemeen de finalisten on
der hun vorm van de voorronde waren
gebleven, zodat de zenuwen een grote rol
moeten hebben gespeeld.
Opmerkelijk is de opmars van de „Cas-
tricumse school". Na Jacob Klaasse, die
vorig jaar met een eigen compositie deel
nam, kwam nu ook de twaalfjarige Ben
van den Boogaard naar voren. Zijn „Do
denmars" en „Dans der Duivelen" ver
raadden aanleg. Hij speelde ze vol ver
ve. Een goede indruk maakte in deze fi
nale ook Annemarie van Heerikhuizen,
Morgen" waarin regisseur-cutter Wim van
der Velde en cs eraman Pim Korver op
voortreffelijke vijze het menslievende
werk belichtten van een Brit en een Duit
ser, die in het exotische en overbevolkte
India ieder op zijn wijze de ergste noden
van vele honderden mensen lenigen.
Zondagavond
DE AVRO-TELEVISIE had kennelijk
niet gerekend op een zo zomerse zondag:
haar programma van gisteravond immers
leek ons nogal aan de zware kant voor
de tienduizenden, die overdag in de zon
hadden liggen bakken. Pierre Jansen had
in een eerder opgenomen aflevering van
„Kunstgrepen" misschien ook last van de
warmte. Het kostte hem, leek ons, bijzon
der veel moeite de ommekeer in de beel
dende kunst in woorden te brengen, die
zo rond de Franse revolutie begon. Eerst
toen hij na heel veel gestamel toe
was aan Daumier raakte hij weer op dreef.
Wie bij het spel en de zang van Ann
Morré zowel een pianist als Garner als
een vocaliste van het formaat Jackson of
fitzgerald kon vergeten, heeft wellicht
nog kunnen genieten van het aan jazz en
negro-spirituals gewijde kwartiertje dat
daarop volgde.
Verwacht kon worden, dat de Bavaria-
televisiefilm „De zielsverhuizing", gere
gisseerd door Rainer Erler feilloos van
conceptie, beeldkwaliteit en montage was.
Jammer was echter, dat deze filmparabel
van Karl Wittlinger ook in een ander op
zicht perfect was; hij liet namelijk niets
meer aan de verbeelding over van de
kijker, toen die eenmaal gewend was aan
het feit, dat de ziel van de hoofdpersoon
verhuisd was naar een schoenendoos. De
moraal van deze gelijkenis, ontstaan in
de tijd van het „Wirtschaftswunder" lag
er, hoe goed bedoeld zij ook was, wat al
te dik op. De tekening van de sfeer en
van de typen riep herinneringen op aan
de boeken van Hans Fallada en aan de
„Driestuivers Opera" de goede mens was
een schlemiel, de slechte werd rijk en ver
dorven; de justitie was voor de rijken; de
hele maatschappij was rot. En daar wij
in die goed bedoelde, maar gevaarlijke
Duitse maatschappij-opvatting niet kunnen
geloven, deed deze film ons niet zoveel
al was hij nog zo knap gemaakt.
Damshuizer
ZATERDAGAVOND gaf Die Haerlemsche Musyckcamer zijn derde concert in de
Nieuwe Kerk, tevens het laatste in deze serie door het publiek kennelijk op prijs
gesteld wordt en dus volgend seizoen voortgezet. Als intro liet dirigent André Kaart
twee dansen uit de zeventiende eeuw spelen van zekere Benedict Grep, Paduana
(later noemde men die „Pavane") en Gaillard, een snelle springdans waarbij het vol
gens gravures uit die tijd soms lustig toeging. Dat is er nu niet meer aan af te horen,
het waren allebei serene stukjes, en in de brede akkoordgangen gaf de Musyckcamer
heel zuiver spel.
VAN EEN EEUWGENOOT van Grep,
Johann Rosenmüller, een voorganger van
Bach aan de Thomaskerk te Leipzig, werd
Psalm 138, een „Confitebor" voor koor en
strijkers, uitgevoerd. Rosenmüller is een
belangwekkende overgangsfiguur tussen
de laat-Renaissance en Bach geweest, bij
wiens kamersonates en suites zeker me
nige aanwinst voor het repertoire van de
Musyckcamer te vinden zou zijn. Het vo
cale deel van het Confitebor werd waar
genomen door het Leids Studentenkoor,
waarvan André Kaart zoals bekend da lei
ding heeft, evenals van het Leids Stu
dentenorkest. Kennelijk heeft Kaart de
stemtechnische scholing niet verwaarloosd,
want de koorklank was mooi homogeen
en er werd een nonvibrato gecultiveerd
dat goed combineerde met de strijkers
klank.
HET CONCERT voor orgel en strijk
orkest van de Engelsman Thomas Arne
(1710-1778) is geestrijke muziek, met een
krulpruikje op, en bij uitstek geschikt voor
een groot-formaat kamerinstrument als
het orgel van de Nieuwe Kerk. Organist
Klaas Bolt speelde het smaakvol, en gaf
het (solistische) middendeel cachet door
een welgekozen registerkeuze: fluitregis
ters met mixturen.
Na de pauze door de bereidwilligheid
van het kerkbestuur is er zelfs koffie ver
krijgbaar een altvioolconcert van de
onuitputtelijke Telemann. Die zat ook nooit
om een inval verlegen! Dit keer komt hij
vooral in de finale snaaks om de hoek
kijken, met een vitaal themaatje dat zich
om zijn ritmische deugden gemakkelijk in
prent. Mijn respect voor Riek Mantje-
Coppée, een ex-vakvrouw uit Velsen, die
haar weerbarstig instrument (de altviool
heeft als solo-instrument minder macht
dan viool of cello) een doorlopend spre
kende toon wist te ontlokken en het geheel
met frisse muzikaliteit bracht.
ER ZAT CRESCENDO in het program
ma, want de honderddertigste Psalm van
Michel-Richard de Lalande, een compo'
nist uit Frankrijks Gouden Eeuw, tijd
genoot van Lodewijk XIV, bleek een wei-
Een Ramenghi ontdekt. Een olieverfschil
derij van 50 bij 60 cm, dat generaties
lang bijna onopgemerkt in een kunst-
zaal te Viareggio heeft gehangen, is
door de schilderijendeskundige professor
Roberto Longhi geïdentificeerd als bijna
zeker een werk van Bartolomeo Ramen
ghi, een schilder uit de 16de eeuw, die
bekend is als II Bagnacavallo.
luidend stuk kerkmuziek, waarvan de
warme klank getemperd werd door een
decoratieve „grandeur". Met het Leidse
Studentenkoor verleenden vijf jonge mu
ziekstudenten, waarvan drie leerlingen van
de zangpedagoge Coby Riemersma, hun
medewerking: de sopranen ChriStien Kals-
beek en Wendola Bronsgeest, de alt Grete
Filippo, de tenor Nico Boer, de bas-bari
ton Kees Pekelharing. De uitvoering had
de charme van het jeugdige, maar toonde
ook een aangename beheersing in de ver
mijding van effecten.
Sas Bunge
De Beverwijkse wethouder van
Ondefwjjs, cfe heer A. J. Hermes,
reikt J. Pieket Weeserik de wissel
beker uit. Vqn links naar rechts zijn
de andere prijswinnaars Fransje
Welbedacht, Bart Huisman, Jacob
Klaasse en Ben van den Boogaard.
een elfjarige uit Heemstede, die pas ne
gen maanden les heeft. Zij gaf zeer mu
zikale vertolkingen van alleraardigste
stukjes van Turnbull en Rebikoff.
Onder de favorieten, die dit jaar niet
in de prijzen kwamen, waren Heske Ber
kenkamp, Djoeki Thomasz en zelfs de be
kerhouder, Dolf Schelvis. Verschillende
deelnemers waren gediskwalificeerd, om
dat zij niet de juiste studietijd hadden op
gegeven.
DE UITSLAG van de finale was: J. Pie
ket Weeserik (piano), Haarlem, 169 punt;
Bart Huisman (piano), Beverwijk, 168
punt; Fransje Welbedacht (blokfluit), Be
verwijk, 166 punt; Ben van den Boogaard
(piano), Castricum, 164 punt; Jacob Klaas
se (piano), Castricum, 159 punt; Annema
rie van Heerikhuizen (piano), Heemstede,
158 punt; Dolf Schelvis (accordeon), IJ-
muiden, 151 punt; Geeske Presburg (pia
no), Heemstede en Peter en Nico Schel
vis (accordeon, Wijk aan Zee, 144 punt;
Evert Kalverda (piano), Beverwijk, 140
punt; Roel Steeman (viool), Haarlem
138l/z punt; Lex Eggermont (piano), Be
verwijk, 136 punt; René Verkerk (viool),
Beverwijk, 134 punt; Kees Albrink (ac
cordeon), Limmen; Duco de Jong (alt
blokfluit), Beverwijk, 132 punten en Janti-
na van der Bunt (piano), Heemskerk,
129 punt.
TIJDENS DE IN restaurant Wöhler te
Middelburg gehouden jaarvergadering van
de Nederlandse Amateur Toneel Unie,
werd het hoofdbestuur vrijdag door de al
gemene raad gemachtigd ter gelegenheid
van het 25-jarige bestaan in 1965 in Utrecht
een feestelijke landdag te organiseren.
Het ligt in de bedoeling deze landdag op
te luisteren met manifestaties door ama
teurs uit alle provincies, zodat in verband
met het feestelijke karakter van deze bij
eenkomst hier geen jaarvergadering aan
zal voorafgaan. Dit feest van de Neder
landse toneelamateurs zal plaats hebben
op vrijdag 18 en zaterdag 19 juni 1965;
de jaarvergadering zal op een andere da
tum worden gehouden. Voorts werd beslo
ten de contributie ,voor de aangesloten to
neelverenigingen ongeveer 1300, waar
van 300 verenigingen voor jongeren te
verhogen tot 45.- per jaar, waarbij in
begrepen vijf gratis abonnementen op het
maandblad „Het amateurtoneel". Ook zal
in de toekomst bijzondere aandacht wor
den besteed aan de samenwerking met het
Werkverband Katholiek Amateurtoneel
(W.K.A.), waarvoor de stichting Nationaal
Centrum voor het Amateurtoneel in het
leven wordt geroepen. Daarnaast blijft de
N.A.T.U. zich beijveren voor het stimu
leren van de beoefening van de toneel
speelkunst door de jongere generatie en
het oprichten van een kaderinstituut voor
het amateurtoneel.
HILVERSUM I. 402 m. 7.00 AVRO. 7.50
VPRO. 8.00-24.00 AVRO.
AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym
nastiek. 7.20 Lichte grammofoonmuziek.
9.00 Ochtendgymnastiek. 9.10 De groente
man. 9.15 Klassieke grammofoonmuziek.
9.35 Waterstanden. 9.40 Morgenwijding.
10.00 Lichte grammofoonmuziek. 10.50
Voor de kleuters. 11.00 Nieuws. 11.02 Voor
de zieken. 12.00 Licht ensemble. 12.20 Re
geringsuitzending: Uitzending voor de land
bouw. 12.30 Mededelingen t.b.v. land- en
tuinbouw. 12.33 Licht orkest. 13.00 Nieuws.
13.15 Mededelingen, eventueel actueel of
grammofoonmuziek. 13.25 Beursberichten.
13.30 Promenade orkest. 14.00 Voor de
vrouw. 14.40 Schoolradio. 15.00 Klassieke
pianomuziek (gr.). 15.19 Het kan niet altijd
kaviaar zijn, hoorspel, (dl. 3). (herhaling
van 3 maart 1963). 16.00 Nieuws. 16.02 Te
nor en piano: moderne liederen. 16.30
Voor de jeugd. 17.30 New York calling.
17.35 Lichte grammofoonmuziek voor de
jeugd. 18.00 Nieuws 18.15 Eventueel ac
tueel. 18.20 Pianorecital. 18.30 Licht en
semble met zangsolisten. 18.55 Paris vous
parle, gesproken brief uit Parijs. 19.00
Licht orkest en zangsolisten. 20.00 Nieuws.
20.05 Engelse liederen. 20.40 Voordracht.
20.50 Zigeunerorkest. 21.10 Hoe nauw luis
tert het in muziek.muzikale discus
sie. 22.10 Stereofonische uitzending: Pia
norecital (opn.): moderne muziek. 22.30
Nieuws. 22.40 Actualiteiten. 23.00 Moderne
grammofoonmuziek. 23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM II. 298 m. 7.00-24.00 KRO.
KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Morgengebed.
7.15 Ouverture... radio voor vroege
mensen. 7.35 Overweging. 8.00 Nieuws.
8.15 Strip voor de jeugd. 8.20 Lichte gram
mofoonmuziek. 8.50 Voor de huisvrouw.
9.40 Schoolradio. 10.00 Voor de kleuters.
10.15 Lichtbaken, lezing. 10.25 Klassieke
grammofoonmuziek. 11.00 Voor de vrouw.
11.30 Lichte grammofoonmuziek. 11.50 Vol-
aanvooruit, praatje. 12.00Angelus. 12.04
Lichte muziek met ritmische begeleiding.
12.30 Mededelingen t.b.v. land en tuinbouw.
12.33 Voor de boeren. 12.45 Platennieuws.
12.55 Katholiek nieuws. 13.00 Nieuws. 13.15
Lichte orkestmuziek en solisten. 14.00 Voor
muziek en zang (gr.). 14.40 Lichte grammo-
muziek en zang (gr.) 14.40Lichte grammo
foonmuziek. 15.30 Als de dag van gisteren,
klankbeeld. 16.00 Voor de zieken. 16.30 U
hebt voorrang, Godsdienstig programma.
17.00 Voor de jeugd. 17.50 Regeringsuit
zending: Publiciteit in het Caraïbisch ge
bied, door Auke Cloo. 18.00 Verzoekplaten-
programma voor de tieners. 18.20 Uitzen
ding van de Boeren Partij: Tot u spreekt
de heer E. J. Harmsen, sekretaris van de
Boeren Partij. 18.30 Licht instrumentaal
ensemble en zangsoliste. 18.50 Van klan
ten en wanten weten: aktualiteitenpro-
gramma. 19.00 Nieuws. 19.10 Reportages
en commentaren uit binnen- en buitenland.
19.25 Kaleidoskoop: zomercoctail van in
strumentale ensembles. 20.10 Ariadne auf
Naxos, opera (stereofonische uitzending)
22.20 Aktualiteiten of grammofoonmu
ziek. 22.25 Boekbespreking. 22.30 Nieuws.
22.40 Liedjes uit verschillende landen. 23.10
Lichte grammofoonmuziek. 23.55-24.00 Nws
BRUSSEL 324 m.
12.00 Nieuws. 12.03 Grammofoonmuziek.
12.10 Tuinbouwkroniek. 12.15 Gevarieerde
muziek. 12.25 Weerbericht en mededelin
gen. 12.30 Gevarieerde muziek. 12.50 Beurs
berichten. 13.00 Nieuws. 13.20 Kamermu
ziek. 14.00 Nieuws. 14.03 Operettemuziek
14.45 Lichte muziek. 15.00 Nieuws. 15.03
Pianospel. 15.30 Amusementsmuziek. 16.03
Beursberichten. 16.09 Duitse les. 16.24 Sa
xofoonkwartet. 17.00 Nieuws en weerbe
richt. 17.15 Lichte muziek. 17.45 Radio-
schoolkoor 1964. 18.00 Nieuws. 18.03 Voor
de soldaten. 18.28 Paardesportberichten.
18.30 Variété-Orkest. 19.00 Nieuws en weer
bericht. 19.40 Jazzmuziek. 19.50 Syndicale
kroniek. 20.00 Cabaretprogramma. 21.00
Chansons. 21.30 Jazzmuziek. 22.00 Nieuws
VOOR MAANDAG
NTS: 19.30 De uitvinder, iilm. 19.45 Openbaar
Kunstbezit. 20.00 Journaal en weeroverzicht.
20.00 Zendtijd politieke partijen: uitzending van
de Christelijke Historische Unie. KRO: 20.30
Brandpunt. 20.40 Viva Zavata, speelfilm. NTS:
22.30-22.35 Journaal.
VOOR DINSDAG
NTS: 19.20 Internationaal agrarisch nws.
20.00 Journaal. VARA: 20.20 Achter het
nieuws. 20.45 Een chanson d'Adamo, TV-
film. 21.15 Perry Mason - De praatzieke
gokker, speelfilm. 22.05 Ouderavond, docu
mentaire. NTS: 22.40-22.45 Journaal.
Experimentele uitzending op het tweede
net (Kanaal 27).
KRO: 20.20-22.20 Falstaff, opera.
DE ZATERDAG in Vlissingen gehouden
landdag werd des morgens ingeleid met
een autobustocht over Walcheren.
De middag was vervolgens gewijd aan
een bijeenkomst in het Grand Hotel „Bri
tannia" te Vlissingen, waar door voor
zitter mr. P. Cleveringa de traditionele
jaarrede werd uitgesproken. Met het zil
veren jubileum in het vooruitzicht tracht
te deze in de eerste plaats vast te stel
len, waar zich in de N.A.T.U. de zwakke
plekken bevinden. Volgens spreker is één
daarvan de omstandigheid, dat met de
groei van de organisatie ook de afstand
tussen bestuur en leden groter is gewor
den. Men dient zich echter te realiseren
dat alle maatregelen hiertegen van betrek
kelijke waarde zullen blijken. Het hoofd
bestuur beseft echter dat van de amateur
toneelspeler zoveel tijd voor zijn eigen ver
eniging wordt vereist, dat nog slechts door
enkele enthousiaste liefhebbers ook iets
voor de grote organisatie kan worden on
dernomen. Daarbij komt, dat nog dikwijls
de liefde voor het eigen ik aan de toneel
speelkunst wordt ondergeschikt gemaakt.
Vandaar dat het hoofdbestuur de amateur
tracht te bereiken op het terrein van het
spelen zelf, waarbij het orgaan het aange
wezen middel is om het noodzakelijk con
tact tussen bestuur en leden tot stand te
brengen.
VERVOLGENS WERD door Piet van der
Meulen, als acteur en regisseur verbonden
aan het Nieuw Rotterdams Toneel een
interessante causerie gehouden welke, me
de doordat deze met diverse geestige anek
doten over beroepsacteurs en ervaringen
uit de praktijk werd verlucht, door de
aanwezigen met de grootste belangstelling
werd beluisterd.
Piet van der Meulen meende erop te
mogen wijzen, dat de tijd van het zoge
naamde „éénmanstoneel" (Louis Bouw
meester) onherroepelijk tot het verleden
behoort en volgens hem is Cor Ruys de
laatste grote acteur geweest, wiens naam
voldoende was om een uitverkocht huis
te trekken. Het publiek, zei de spreker,
is een bepalend element, waaraan het to
neel eigenlijk is overgeleverd. Daarom
achtte hij een uitlating als „Dan komen
ze maar niet", welke hij in het tijdschrift
„Theatraal" had gelezen, niet in overeen
stemming met enig begrip voor de realiteit.
NADAT PIET VAN DER Meulen naar
aanleiding van zijn causerie nog een aan
tal vragen had moeten beantwoorden, volg
de een opvoering van Dimitri Frenkel
Frank's toneelspel „Blaffen tegen de
maan?, welke voorstelling werd verzorgd
door „Het Vlissingsch Schouwspel" onder
regie van Toine van Bergen, de toneelad
viseur van de N.A.T.U. voor de provincie
Zeeland. Het was een voor amateurs schier
vlekkeloze manifestatie, waarvoor het des
kundig publiek de spelers na afloop staan
de een langdurige ovatie bracht.
In de korte toespraak, waarmee mr. P.
Cleveringa deze landdag besloot, stemde
de voorzitter dan ook geheel met deze
duidelijk tot uitdrukking gebrachte bewon
dering is, waarbij hij evenmin verzuimde
de afdeling Zeeuwse eilanden van de
N.A.T.U. zijn oprechte dank te betuigen
voor de perfecte organisatie. De afdeling
Zuid-Kennemerland was hier vertegen
woordigd door de heren H. H. Kraneveld
(Haarlem), J. G. Bisenberger (Zandvoort),
T. Nierop (Velsen) en D. Schut (Sant
poort).