SURREALISME MET GROTE
PARIJSE EXPOSITIE NU OFFICIEEL
IN DE GESCHIEDENIS BIJGEZET
2.25
fimaasiEi
Tekeningen van Hubert van Lith
en plastieken van Wim Jonker
Zaterdag komen de Beatles
in veilinghal van Blokker
„SPORT"
ONDERGOED;
Jxmgensmarkt
EMS-Cultuurprijs
voor de danskunst
HOOFDPIJNPOEDERS
Geen moeilijkheden verwacht
singlets en slips
DINSDAG 2 JUNI 1964
6
elke woensdag
van 4 tot 15 jaar
100% katoenen
peru-garens,
perfekte pasvorm
per 2 stuks voordeliger
per stuk -j 25
4-5 jaar
per 2 stuks
kleine stijging per maat
Rudi van Dantzig en
Hans van Manen bekroond
Bob Buys
Frank Sinatra wellicht
naar ons land
Burgemeester Essing: „De
jongelui komen hier om
een dagje uit te zijn'
De radio geeft woensdag
HILVERSUM I. 402 m. 7.00 VARA. 9.40
VPRO. 10.00-24.00 VARA.
T elevisieprogramma
Vrouwenkoor ZIGEA in
AVRO-concours bekroond
PARIJS. De Parijse Galérie Charpentier, vis-è-vis gene
raal De Gaulle's Elysée, heeft een expositie georganiseerd
die exclusief aan het surrealisme zijn bronnen, historie
en affiniteiten is gewijd. Een overzichteen balans van
het surrealisme dat middels die tentoonstelling gelijktijdig
in de kelders der geschiedenis werd bijgezet. De vernissage
werd dan ook begeleid door luidruchtige protesten van de
laatste mohikanen van het surrealisme die hun waarheden,
waarden en hun levensrechtvaardiging nog niet prijs willen
geven. Inderdaad is het surrealisme, dat na de eerste wereld
oorlog geboren werd, meer dan enkel een richting in de
schilderkunst, de litteratuur, en zelfs de film. Het is of
was óók een levenshouding, een filosofie, een moraal, een
atheïstischereligie bijna. De houding van mensen, kunste
naars, die zich resoluut en militant tegen de „bestaande
maatschappelijke orde" of wanorde hadden uitge
sproken, en die een soort anarchisme huldigden dat zich be
diende van de hallucinante fantasie, de zwartehumor,
de (cynische) spot vermengd in een eigen zo niet nieuwe
vorm van kunst (of anti-kunst). De surrealisten hadden zich
dus wel geëngageerd zoals na de tweede wereldoorlog
de existentialisten zouden zeggen maar hun engagement
was, sociaal gezien, nogal negatief, en zelfs nihilistisch.
HET SURREALISME heeft zich intussen in die kleine halve eeuw altijd graag
als een geheim genootschap, een soort vrijmetselaarsgilde gedragen. Kunstenaars
traden toe en uit of werden in de ban gedaan en de wilde strijd tussen diverse clans
van renegaten en orthodoxen is nooit van de lucht geweest. De officiële consecratie
van het surrealisme waartoe nu Charpentier dus het initiatief heeft genomen is daar
om gelijktijdig zijn begrafenis. Want niets waartegen de surrealisten, als „francs-
tireurs", zich altijd zo heftig hebben verzet als het officiële eerbetoon, de erkenning,
de aanvaarding van enig hommage van de gehate burgerlijke buitenwacht. Zo werd
enkele jaren geleden zelfs de voormalige hogepriester van het surrealisme, de schilder
Max Ernst, door de „intransigenten" op grond van immoralisme buiten de gelederen
gestoten, nadat hij een grote prijs van de Biennale van Venetië verworven had.
Jean Cocteau, die ook lange jaren in de
surrealistische legioenen had opgetrokken,
heeft naar aanleiding van Ravels weige
ring een veertig jaren eerder, een orde
teken van het Lelgiioen van Eer te aan
vaarden, eens het (wijze) woord gesproken,
dat men zijn (surrealistische) waardigheid
niet redden kon door een officiële onder
scheiding te weigeren, Het ging er om, die
onderscheiding niet te verdienen. Ziedaar
de ware levenshouding van de orthodoxe
surrealist.
DE SAMENSTELLER van de Parijse ex
positie. Patrick Waldberg, is het verwijt
(in de vorm van een pamflet uiteraard)
naar het hoofd gesmeten, dat hij zijn sur
realistische ziel aan de burgerlijke duivel
had verkocht. Andxé Breton, de paus van
de surrealistische kerk, heeft hem deswege
die grafgraver van het surrealisme ge
noemd. Inzover kan men Breton gelijk
geven, want Waldberg moet inderdaad veel
gegraven hebben om zijn collectie bijeen te
krijgen, maar behalve vele waardeloze
relikwieën en anekdotische souvenirs heeft
hij toch zeker ook wel enige surrealistische
schatten weten op te delven. Voor Wald
berg reikt de geschiedenis van het sur
realisme intussen veel verder dan de eer
ste wereldoorlog. Het surrealisme, als con
cretisering van nachtmerries en griezel
beelden, heeft hij natuurlijk ook op de
schilderijen van een Breughel en een
Jeroen Bosch aangetroffen. Maar sporen
van het surrealisme vindt men ook bui
ten de kunst en van nog veel vroegere
datum, terug in de natuur. Zo is een
miereneter een typisch surrealistische ver
schijning en zo'n dier bevindt zich in op
gezette staat dan ook op een verhoogde
ereplaats van de tentoonstelling.
EEN DER DOELSTELLINGEN van het
surrealisme is altijd het effect van de ver
bazing, de consternatie, het schandaal ge
weest, en ook in die richting heeft en geeft
de expositie ettelijke voorbeelden. Vaak
een verbazing die ons nu zelfs de oogharen
niet meer vermag te doen sidderen, zoals
het tafreel waarop een levensgrote echte
paraplu met een dito naaimachine wordt
geconfronteerd. Er zijn ook de horloges die
uit slap rubber zijn vervaardigd en waar
voor die andere verdoemde surrealist Sal
vador Dali altijd zoveel voorliefde getoond
heeft. Of de spiegel waarvan het glas door
een lap werd vervangen. Of de wijnfles,
waarop Magritte indertijd een Picasso-
schilderij kopieerde. Er zijn echter ook
schilderijen of objecten, die een hogere
graad van verbeeldingskracht of schan
daalverwekkend vermogen verraden. Daar
is Penrose die met een lorgnet, een staal
draad en 'n speeligoedroeibootje het „Para
dijs der Lucifers" oproept. En er zijn de
creaties die een onbestemde of gepronon
ceerde aanval suggereren of lanceren op de
„hogere waarden" van het leven, de gods
dienst, de religie, op de maatschappelijke
instituten van leger of kerk, of de idealis
tische en romantische liefde in haar sexuele
driften ontmaskert en ontluistert.
GIACOMETTI, de Italiaanse beeld
houwer, plaatst zo een vrouwenbuste op
een empiretafeltje waarop ook een af
gehakte hand is gedeponeerd, terwijl het
gelaat voor een deel met een nonnensluier
is bedekt. Hausner toont „Adam zelve" in
de gedaante van een kale man die gekleed
is in 'n matrozenpakje, en in wiens lichaam
attributen van zijn vrouwelijke wederhelft
verwerkt zijn. Freudiaanse symbolen wer
den door de surrealisten trouwens altijd
graag en overdadig in hun werken gehan
teerd en toegepast.
Wanneer 't surrealisme als manifestatie
van schilderkunst zijn laatste adem nu
vrijwel heeft uitgeblazen zonder veel blij
vende „waarden" te hebben nagelaten
dan leeft 't niettemin nog voort in ver
schillende andere uitingen des levens.
Meerdere caricaturisten bedienen zich in
hun tekeningen, die nu zonder schaamte
door de grote pers worden gepubliceerd,
gaarne van een humor die van duidelijk
surrealistische inspiratie ismen denke
slechts aan Maurice Henry die trouwens
op de expositie vertegenwoordigd is ter
wijl ook de grote vernieuwer van de Franse
televisie, Jean Christophe Aventy, met zijn
griezelscènes van zuigelingen die door de
gehaktmolen worden gedraaid, als uitloper
■van het surrealisme mag worden om
schreven. Er zijn ook de vele affiches en
reclameplaten die duidelijk op de sur
realistische wortel stoelen. En daarom: zo
het surrealisme voor de schilderkunst dan
al dood moge zijn, het leeft elders op brede
voet en prachtig voort. Amen.
Frank Onnen
LinksGiacometti's gevierendeelde non
Rechts: Penrose knutselde met ijzer-
draad, een lorgnet en een speelgoed
bootje een portret in elkaar.
Advertentie
iËlüiki
Zeven Nederlandse danseritici hebben de
Exploitatie Maatschappij Scheveningen
(E.M.S.) N.V. eenstemmig geadviseerd de
Cultuurprijs 1961, sectie danskunst,
f 10.000 gelijkelijk te verdelen onder twee
jonge Nederlandse choreografen, Rudi van
Dantzig en Hans van Manen.
Naar hun oordeel hebben beiden met hun
tot dusverre geleverde werkstukken een
zeer persoonlijke en belangrijke bijdrage
geleverd tot de ontwikkeling van de dans
kunst in Nederland. Het advies is uitge
bracht door A. Kamphof te Amsterdam,
D. Koning te Bussum, J. Schultink te Am
sterdam, E. van der Vliet te Den Haag,
W. Wagener te Rotterdam, N. de Wal te
Den Haag en E. Wingen te Amsterdam.
De danskunstprijs kwam dit jaar in de
plaats van de oorspronkelijk ingestelde ar
chitectuurprijs, die tengevolge van de kor
te voorbereidingstijd op advies van de uit
genodigde jury een jaar werd uitgesteld.
De geraadpleegde critici hebben de E.M.S.
in overweging gegeven de dansprijs als
een vast onderdeel van de jaarlijks te win
nen Cultuurprijs op te nemen. Dit voor
stel is in beraad genomen.
David Zinman. Onder auspiciën van de
Maatschappij Caecilia heeft op zaterdag
6 juni a.s. in het Concertgebouw een
buitengewoon concert plaats, waarbij
het Concertgebouworkest wordt geleid
door de jonge dirigent David Zinman.
Advertentie
„IN 'T GOEDE UUR" exposeert men deze maand tekeningen van de beeld
houwer H. van Lith. Ik geloof dat het nog vóór de oorlog was dat ik in Amster
dam kennis mocht maken met Van Liths tekenen. Sindsdien zag ik alleen zijn
plastieken. Van Lith is de uiterst levendige tekenaar gebleven, die hij zich zovele
jaren geleden toonde. Het was me ontschoten dat Van Lith „In 't Goede Uur
zou optreden en bij mijn bezoek aan zijn expositie was deze nog niet gereed.
Het lukte me niet direct uit de ondertekening de auteur te herkennen. Ik dacht
met werk van een jongere figuur te doen te hebben, door het duidelijk uit deze
tekeningen leesbare enthousiasme waarmee zij gemaakt zijn
NU ZIJN weinig jongeren zulke knappe
tekenaars als Van Lith. Dat moge te wij
ten nog zijn aan verschil in leeftijd en
daarmee ervaring. Maar Van Lith toonde
zich al vroeg zo knap. Te lang geleden
is mijn vorige ontmoeting met zijn teke
ningen om een evolutie te kunnen aan
wijzen. Misschien is er sprake van gro
tere zekerheid. Meer zou Van Lith thans
kunnen steunen op een grotere verbeel
dingskracht, die gevoed lijkt door de Re
naissance. Aan sommige vlotte schetsen
naar koppen is vermoedelijk de vriend
schap met sommige tekenende schilders
niet vreemd; zij zijn van een wijze van
doen, die ik nog niet van Van Lith kende.
Dat deze beeldhouwer zich ook aan het
voorbeeld van Rodin spiegelde ligt voor de
hand bij iemand met zijn cultuur. Alles
werd echter toch van eigen hand door de
jeugdige, frisse instelling van deze fel le
vende figuur, wiens leeftijd men niet ge
makkelijk zal gissen. Het zij gezegd dat
er bij al die jeugd sprake is van een grote
ernst. Zijn Philips-monument is daar een
bewijs van. Ik denk ook aan zijn portret
ten, waarvan er een, die van de actrice
mevrouw Roy aards, in Beverwijk te zien
was in de expositie „In brons bestendigd".
En ernst is ook leesbaar uit verscheide
ne van deze tekeningen waaronder ook
zoveel spontaans is dat van de ateliervloer
geraapt lijkt. Dit is nu weer zo'n expositie
als de heer Grommers van „In 't Goede
Uur" zich vanaf de beginne voorstelde te
maken.
IN DE ARK exposeert men to 20 juni
ook werk van een beeldhouwer en teke
naar: Wim Jonker. Jonker is de auteur
van het beeldje van de schilder Boot,
dat al zo lang in de Ark te zien is. Ik
vind het een leuk beeldje. Ik geloof echter
ook dat Boot als model altijd wel tot iets
pakkends inspireerde. Hoewel breed wer
kend komt Jonker vaak niet uit boven een
wat banaal naturalisme. Hij heeft soms
aardige ideeën. Soms toont hij een wat
naïeve idealistische kijk op zijn modellen.
Anderzijds kunnen tekeningen van hem
van een mij wel sympathieke rauwheid
zijn. Hij heeft echter wel wat te weinig
meegekregen.
DEN HAAG De Haagse impresario
Paul Acket heeft goede hoop dat hij er in
zal slagen in september Frank Sinatra
naar ons land te halen. Er is al een voor
lopig contract getekend, hetgeen meer is
dan tot nog toe ooit lukte, omdat alle po
gingen uit het verleden om Sinatra op een
Nederlands podium te krijgen zijn ge
strand, hetzij door de onmogelijkheid een
geschikte zaal te vinden, hetzij omdat de
onderneming onbetaalbaar was.
Acket deelde ons mede dat Sinatra be
geleid zal worden door het orkest van Nel
son Riddle en dat het optreden zal plaats
hebben in de Haagse Houtrusthal of in het
Amsterdamse R.A.I.-gebouw.
De Beatle-ban, waarin de Nederlandse jeugd verkeert, bereikt zaterdag 6 juni
het hoogtepunt als zich 14.000 jongelui naar het Noordhollandse dorpje Blokker
begeven om te zien en te horen hoe hun sterren daar een mille per minuut gaan
verdienen. De vier tienersterren uit Leverpool zullen in de veilinghal „Op Hoop
van Zegen" twee maal 45 minuten optreden, waarvoor zij 90.000 zullen ont
vangen, wat neerkomt op 80 percent van de ontvangsten van dit negende
Blokker-festival. Voor dit festival in het dorpje vijf kilometer ten noordoosten
van Hoorn, kwamen 300 aanvragen van binnenlandse en buitenlandse journa
listen binnen; er zullen echter slechts honderd journalisten worden toegelaten,
van wie velen uit Engeland, Duitsland, België en Frankrijk.
DE B.B.C. KOMT met een speciaal
team eerst het rustige dorpje met zijn
3000 inwoners en de veilinghal filmen.
Daarna zal het zelfde gebeuren als The
Beatles met aanhang bezit hebben geno
men van Blokker, dat zijn bevolking plot
seling voor één dag met zes vermenig
vuldigd ziet. Als grootste probleem ziet de
organisator Ben Essing het opvangen van
de ongeveer 200 bussen en honderden
auto's en brommers. „Wij hebben het zo
goed mogelijk georganiseerd. Onder lei
ding van overste Cammaert zullen hon
derd mannen van de rijkspolitie het ver
keer langs de vijf toegangswegen regelen.
Langs alle toegangswegen zijn extra par
keerterreinen op weilanden beschikbaar.
Op de dag van het festival is er alleen
éénrichtingsverkeer in Blokker", aldus de
heer Essing, die aan het hoofd staat van
250 medewerkers. De middag- en avond
voorstellingen op de 320 vierkante meters
hal zijn alleen mogelijk dankzij.60.000
veilingkisten, die worden gebruikt voor
zitplaatsen, vestiaires, buffetten, enzo
voorts.
DE PLAATSEN voor het eerste optre
den van The Beatles zijn, op 700 voor de
avondvoorstellisg na, verkocht. Voor de
middagvoorstelling werden er 6500 via ra
dio Veronica verkocht. Van Groningen,
Enschede, Middelburg, Maastricht zullen
zich zaterdag duizenden tieners in bewe
ging zetten: richting Blokker. Uit Enge
land worden twee chartervliegtuigen met
140 Beatlefans verwacht.
Burgemeesterszoon Ben Essing organi
seerde in 1956 (met het optreden van de
Dutch Swing College) het eerste Blokker
Festival ten bate van de vier plaatselijke
jeugdverenigingen. Het werd een succes
met in de volgende jaren steeds grotere
sterren en meer bezoekers. „In de eerste
VARA: 7.00 Ochtendgymnastiek. 7.20
Socialistisch strijdlied. 7.23 Lichte gram-
mofoonmuziek (Om ca. 7.30 Van de voor
pagina). 7.55 Operatie Onbereikbaar. 8.00
Nieuws. 8.18 Lichte grammofoonmuziek.
8.50 Ochtendgymnastiek voor de vrouw.
9.00 Kookpraatje. 9.05 Klassieke grammo
foonmuziek. 9.34 Waterstanden. VPRO:
9.40 Schoolradio. VARA: 10.00 Lichte gram
mofoonmuziek. 11.00 Nieuws. 11.02 Voor de
vrouw. 11.40 R.V.U.: De invloed van ge
neesmiddelen op de psyche, door mevrouw
dr. Elsa Pereira-d'Oliveira. 12.10 Licht en
semble en zangsolisten. 12.30 Mededelin
gen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Voor
het platteland. 12.38 Musette-orkest. 13.00
Nieuws. 13.15 Ritmisch strijkorkest. 13.45
Geheimen onder de golven, lezing. 14.00
Grepen uit de muziekgeschiedenis, muzi
kale lezing. 14.50 De bezem door de lucht,
toespraak. 15.00 Voor de jeugd. (Om 16.00
nieuws) 16.30 Voor de zieken. 17.00 Tips
voor vakantie- en snipperdagen. 17.50 Re
geringsuitzending: Geven en nemen. Tips
voor en van weggebruikers. 18.00 Nieuws.
18.15 Lichte grammofoonmuziek. 18.20 Uit
zending van de Anti Revolutionaire Par
tij. Tot U spreekt Mr. W. R. van der Sluis,
sekretaris van de Anti-Revolutionaire Par
tij. 18.30 R.V.U.: Zoeklichten op het toneel,
door drs. G. J. de Voogd. 19.00 Voor de
kinderen. 19.10 Artistieke Staalkaart. 19.40
Orgelspel: lichte muziek. 20.00 Nieuws.
20.05 Dansorkest en zangsolisten. 20.40
Elke nacht weer, hoorspel. 21.30 Operatie
onbereikbaar. 21.35 Strijktrio: klassieke
muziek. 22.20 Sport halverwege. 22.30 Nws.
22.40 Balans: hoofd- en bijzaken uit het
dagelijks gebeuren. 22.55 Lichte grammo
foonmuziek. 23.10 Jazzmagazine. 23.55-24.00
Nieuws.
HILVERSUM II. 298 m. 7.00-24.00 NCRV.
NCRV: 7.00 Nieuws. 7.10 Dagopening.
7.20 Lichte grammofoonmuziek. 7.45 Radio
krant. 8.00 Nieuws. 8.15 Gewijde muziek.
8.30 Pianospel (gr.) 8.40 Vocaal ensemble
Nederlandse volksliederen. 9.00 Voor de
zieken. 9.35 Grammofoonmuziek. 9.40 Voor
de huisvrouw. 10.10 Klassieke orkestmu
ziek (gr.) 10.30 Morgendienst. 11.00 Moder
ne orkestmuziek (gr.) 11.15 Lichte gram
mofoonmuziek. 12.00 Licht instrumentaal
trio. 12.30 Mededelingen t.b.v. land- en
tuinbouw. 12.33 Triptiek: wekelijks vakan
tieprogramma. 12.50 Grammofoonmuziek,
eventueel aktualiteiten. 13.00 Nieuws. 13.15
Rechtstreekse reportage van de middag
vergadering van de Bondsdag van de Bond
van Mannenverenigingen op Gereformeer
de Grondslag te Assen. 14.45 Kerkorgel
concert (gr.) 15.00 Moderne kamermuziek
(gr.) 15.25 Nederlands strijkkwartet: klas
sieke muziek. 15.50 Bijbelvertelling voor
de jeugd. 16.00 Voor de jeugd. 17.15 Euro-
jazz. 17.45 Licht instrumentaal ensemble.
18.05 Koorzang. 18.30 Het Spektrum, lezin
gen. 18.45 Nieuwe grammofoonplaten. 19.00
Nieuws en weerpraatje. 19.10 Muziek van
het Leger des Heils (gr.) 19.30 Radio
krant. 19.50 Grammofoonmuziek. 20.00
Dein Rech komme, op. 11, Oratorium.
21.20 De Kerk in Indonesië, lezing (1).
21.35 Pianospel: bekende melodieën. 21.55
Kanttekeningen. 22.05 Het Nederlandse
volkslied als inspiratiebron (1). 22.30 Nws.
en SOS-berichten. 22.40 Avondoverdenking
22.55 Operamuziek (gr.) 28.25 Lichte gram
mofoonmuziek. 23.45 Koorzang (gr.) 23.55-
24.00 Nieuws.
Brussel 324 m.
12.00 Nieuws. 12.03 Grammofoonmuziek.
12.15 Gevarieerde muziek. 12.25 Weerbe
richt. 12.30 Gevarieerde muziek. 12.50
Beursberichten. 13.00 Nieuws. 13.20 Ka
mermuziek. 14.00 Nieuws. 14.03 Opera buf-
fa. (Om 15.00 Nieuws) 15.45 Koorzang.
16.00 Nieuws. 16.05 Beursberichten. 16.09
Engelse les. 16.24 Orkestmuziek. 17.00
Nieuws. 17.15 Vioolspel. 17.45 Klassieke
muziek. 18.00 Nieuws. 18.03 Voor de solda
ten. 18.30 Lekenmoraal en -filosofie. 19.00
Nieuws. 19.40 Moderne muziek. 19.45
Praatje. 20.00 Openbaar kunstbezit. 20.15
Showprogram. 20.45 Latijns-Amerikaan-
se muziek. 21.00 Jazzmuziek. 21.30 Plui-
zertjes met Piment. 22.00 Nieuws. 22.15
Volksmuziek. 22.35 De zeven kunsten. 22.50
Gevarieerde muziek. 23.00 Nieuws. 23.05
Chansons. 23.55 Nieuws. 24.00-0.45 Voor de
zeelui.
VOOR DINSDAG
NTS: 19.20 Internationaal agrarisch nws.
20.00 Journaal. VARA: 20.20 Achter het
nieuws. 20.45 Een chanson d'Adamo, TV-
film. 21.15 Perry Mason - De praatzieke
gokker, speelfilm. 22.05 Ouderavond, docu
mentaire. NTS: 22.40-22.45 Journaal.
Experimentele uitzending op het tweede
net (Kanaal 27).
KRO: 20.20-22.20 Falstaff, opera.
WOENSDAG
NTS: 17.00 De Verrekijker: internatio
naal jeugdjournaal. NCRV: 17.10-17.45
Voor de jeugd. 19.30 Barend de Beer, TV-
film voor de kinderen. 19.35 Cinematobile,
TV-film over de levensgeschiedenis van de
auto (dl. 1) NTS: 20.00 Journaal en weer-
overzicht. NCRV: 20.20 Memo. 20.35 Be
verly Hillbillies, TV-film. 21.00 Pas geperst
21.30 Wereldgodsdiensten, documentair
programma. 22.05 Gitaarrecital. 22.30 Dag
sluiting. NTS: 22.40-22.45 Journaal.
Experimentele uitzendingen over het twee
de net (kanaal 27).
NTS: 20.35 Te voet door Vlaanderen, het
eerste deel van een zwerftocht met mi
crofoon en kamera door Vlaanderen. 21.00-
22.45 Ivoor jagers, speelfilm.
jaren droeg ik zelf alle risico's; het groei
de echter uit tot een hele onderneming en
na mijn huwelijk in 1960 vond ik het niet
■meer verantwoord om alle risico's zelf te
dragen. Toen is de Stichting Festival
Blokker opgericht, die dertig garanten ad
f 500 heeft. Bovendien is de gemeente
garant voor het bedrag dat het festival
aan vermakelijkheidsbelasting opbrengt,
ongeveer f 4000. De baten gaan naar alle
verenigingen in Blokker die een sociaal-
culturele strekking hebben", aldus de heer
Essing die inmiddels een internationaal
impresariaat is begonnen, maar die de
organisatie van het festival uit traditie
voortzet tegen vergoeding van zijn onkos
ten. In de loop der jaren kon 30.000 wor
den afgedragen. Dit jaar zal dat onge
veer f 15.000 zijn.
„IK GELOOF DAT de organisatie alleen
mogelijk is omdat vrijwel alle inwoners
van Blokker er achter staan. Het zijn hier
nuchtere mensen, op wie je kunt rekenen.
Er komt hier nooit politie in de zaal. Ook
dit jaar zal dat weer niet nodig zijn. Wel
zijn onze 250 medewerkers in de zaal, die
zo langzamerhand grote ervaring hebben",
zegt Ben Essing, die ervan overtuigd is
dat het enthousiasme van de tieners geen
moeilijkheden zal geven.
Burgemeester G. H. Essing is dit volle
dig met zijn zoon eens. „Het is een prach
tige organisatie, waaraan honderden men
sen uit de bevolking meedoen. De jongelui
komen hier om echt een dagje uit te zijn.
Het hele festival vind ik van groot belang
voor de gemeenschap hier, die er een eer
in stelt dit evenement jaarlijks te orga
niseren", aldus burgemeester Essing.
DANKZIJ HET festival is Blokker waar
schijnlijk de enige gemeente die geen en
kele vereniging subsidieert. Behalve deza
besparing, brengt het festival jaarlijks on
geveer 4000 aan vermakelijkheidsbelas
ting op. Inderdaad heeft Blokker een slui
tende begroting, „maar het festival is
daar niet de enige oorzaak van", zegt bur
gemeester Essing, die ook dit jaar weer
een aantal psychologen, die het gedrag
van de jeugd willen bestuderen, zal ont
vangen in de veilinghal „Op Hoop van
Zegen".
DE KOMST van de Beatles wordt in
ieder geval met zorg voorbereid. Maar de
Amsterdamse politie neemt toch liever' het
zekere voor het onzekere, want ze heeft
besloten om in verband met de aankomst
van het Britse viertal vrijdagmiddag van
2 tot 4 uur de Doelenstraat geheel af te
sluiten. De fans zullen het Doelenhotel dan
tenminste niet kunnen bestormen. De or
ganisatoren der optochten hebben niet ge
protesteerd; aanvankelijk moesten zij
maar afwachten of er horden jongelui
naar de Doelenstraat zouden oprukken,
maar nu de politie de straat afsluit, ko
men ze beslist. Zaterdag zullen de Beatles
de Nederlandse pers uitnodigen. Journa
listen en fotografen zullen na strenge se
lectie worden toegelaten in een rondvaart
boot, die anderhalf uur lang via een ge
heime route door de binnenstad zal varen.
Dit om te voorkomen dan het langs da
route zwart zal zien van de mensen. Om
dat het aan de andere kant toch ook weer
spijtig zou zijn als er niemand naar de
Beatles zou komen kijken, is bekend ge
maakt dat de boot om half twaalf pre
cies zal vertrekken van de aanlegsteiger
van het Doelenhotel. De fans kunnen
zich dan aan de overkant opstellen en met
de boot meerennen. Dat levert tenmin
ste plaatjes op die elders in de wereld
kunnen aantonen hoe enthousiast Amster
dam de Beatles ontving. Hoe het ook zij,
wie niet onder de indruk is van de zang
prestaties van het viertal, zal op zijn
minst bewondering mogen hebben voor
hun zakelijk inzicht.
In het Nederlands koorfestival, georga
niseerd door de AVRO en de Kon. Bond
van Zang en Oratoriumvereenigingen in
Nederland, gehouden in de AVRO-studio
te Hilversum, heeft het vrouwenkoor
Z.I.G.E.A., onder leiding van mevrouw
Olga Ongena, een derde prijs behaald met
326 punten.