Beelden
van
Jonk
en
Spronken in de Vleeshal
De N.Ph.O. - Zomerconcerten
I
Woensdagavond
slotzitting
T.V.-rechtbank
h
Pharetra is toch
verschenen
Prix d'Excellence voor
Rudolf C. W. Jansen
HOE GELUKKIG TE LEVEN MET REUMATIEK
DINSDAG 9 JUNI 1964
6
D
Bob Buys
Muziekweek Gaudeamus
nabeschouwing«n
TV-rechtbank
Damshuizer
Beiaardconcerten voor
het Holland Festival
Leef opgewekt. Neem Togal tabletten. Bevrijdt U afdoende van pijn,
reumatiek, ischias, spit, hoofd- en zenuwpijn. Morgen reeds mogelijk. Togal
is veilig voor de maag. Bij apoth. en drog. TOGAL 0.95; 2.40; 8.88.
De radio geeft woensdag
HILVERSUM I. 402 m. 7.00 VARA. 9.40
VPRO. 10.00-24.00 VARA.
T el evisiepro gramma
„Adam en Eva" langer
in Amsterdam
2
Overzicht van de Vleeshal
BIJZONDER GELUKKIG kan men dit keer zijn met de expositie, die de
onderdirecteur van het Frans Halsmuseum, de heer Schwagermann, voor ons
in de Vleeshal heeft georganiseerd. Het werk van Nic Jonk, docent aan de
Academie '63, mag ik al sinds enige jaren steeds weer roemen. Dat van Arthur
Spronken was indertijd een grote verrassing in een expositie van de Keerkring
te Amsterdam. Spronkens kwaliteiten worden in de Vleeshal volop bevestigd.
Jonk blijkt al een heel oeuvre op zijn naam te hebben staan. Trouwe expositie
bezoekers konden dat weten. Maar in de prachtige ruimte van de Vleeshal is
dit nu pas op overtuigende wijze zichtbaar gemaakt. En omdat ik Jonk in 'een
voor hem zeer moeilijke tijd heb mogen leren kennen en waarderen stemt deze
expositie me des te dankbaarder. In onze contreien was Felison te Velsen al
voorgegaan met een expositie van Jonks plastieken. De Vleeshal biedt nu echter
de gelegenheid tot het exposeren van verscheidene beelden van groter formaat
dan de kleinere bronzen waarmee Jonk regelmatig voor de dag "mocht komen.
En zo springt de monumentaliteit van Jonks scheppingen meer in het oog.
u!=ü:m
Brons van Nic. Jonk
aromen tors van Arthur Spronken
RAI-concert. Het vierde RAI-concert te
Amsterdam door het Concertgebouw
orkest onder leiding van Bernard Hai-
tink wordt op vrijdag 26 juni gehouden
in de 5000 plaatsen tellende Zuidhal van
het RAI-gebouw. Solistische medewer
king verleent Marijke van der Lugt. Uit
gevoerd worden werken van Verdi,
I Wagner en Beethoven.
IN EEN KORT voorwoord tot de ge-
illustreerde catalogus van deze expositie
spreekt de heer Schwagermann van een
aarzelend volgen van de grote modernen
als Moore, Marini, Lipchitz of Zadkine
door sommigen onzer jongere beeldhou
wers. Jonk, die veel te danken meent te
hebben aan de schilder D. D. Lammers en
zijn collega Wessel Couzijn, getuigde zelf
tegenover mij van een zekere bewonde
ring voor Lipchitz, van wie men hier
indertijd in de Vleeshal een en ander
heeft kunnen zien. Dat Jonk ook de plas
tieken van Renoir waardeert is ook nog
zichtbaar op deze tentoonstelling. Wat be
treft het laatste is overigens vooral sprake
van enige geestelijke verwantschap. Maar
hoe duidelijk spreekt hier toch een echte
eigen persoonlijkheid, wiens werk steeds
temidden van dat van ouderen herkend
zal worden. Opvallend was mij ook weer
hoe even sterk Jonks werk blijft, van alle
kanten uit bezien, zelfs wanneer door de
vorm van een beeld vermoed kan worden
dat Jonk zich dit werkstuk in verband
met een architectuur gedacht had.
EEN KORTE BIOGRAFIE in de cata
logus bevestigde mijn vermoeden dat
Spronken zich mede schoolde op het voor
beeld van Marini. Zekere kantige snijlijnen
van gewelfde vlakken in zijn plastieken
doen soms heel even denken aan het
werk van Zadkine. Maar juist de bij
Spronkens werk zinvolle kantigheden
onderstrepen nog eens mijn bezwaren
tegen de tekenlijnen in de beelden van de
naar mijn smaak hier in Nederland zo
overschatte pathetische Rus.
PATHETISCH kan ook Spronken zijn,
maar dat meer met puur plastische mid
delen; meer dan met het verhaal doet
Spronken het met de vorm.
Uit het werk van beide exposanten
blijkt bezinning op de waarden van oudere
culturen. Vergeleken met Jonk lijkt
Spronken dat wat te .etaleren. Bij zijn
grote smaak mag dit echter geen bezwaar
genoemd worden. Hoe levend zijn boven
dien zijn portretten. Op andere wijze
toont Spronken een even grote onder
nemingszin als Jonk, die dat zo overtui
gend aan de dag legde bij het aangaan
van het probleem „Leda en de Zwaan",
dat prachtige bezit van de gemeente Vel
sen. Het Frans Halsmuseum blijkt van
Spronken een kleine plastiek en een (inder
tijd aan H. F. Boot aangeboden) legpen
ning te bezitten. Van beide beeldhouwers
zou daar best iets bij mogen komen.
CONCERT DOOR TEKE BIJLSMA MET
MEDEWERKING VAN
„SIONS JEUGDKOOR"
Op woensdag 10 juni, 's avonds 8 uur,
zal de Haarlemse organist Teke Bijlsma
concerteren op het orgel van de Verlos-
serkerk aan de Generaal Spoorlaan te
Haarlem-Noord. Medewerking wordt ver
leend door „Sions Jeugdkoor" (dirigent
Teke Bijlsma) met begeleiding van de or
ganist Pieter de Jong. De toegangsprijs
bedraagt 75 cent.
Pharetra, het blad van de studenten van
de Vrije Universiteit te Amsterdam, waar
van de jongste oplage op last van de rec-
tor-magnificus, professor dr. F. de Roos
niet mocht verschijnen, is met enigszins
gewijzigde inhoud toch uitgekomen. De
redactie zou van de universiteit worden
verwijderd als zij het blad zou laten ver
schijnen. Het ging om vraaggesprekken
met twee afvallige gereformeerden, de
schaker Jan Hein Donner en de journalist
Han Lammers, die volgens de rector-mag-
nificus verwarring zouden kunnen stichten
in de geesten van de studentenlezers. De
ze beide interviews zijn weliswaar onge
wijzigd opgenomen, maar er is een ge
sprek bijgekomen: met professor dr. G. J.
de Vries, hoogleraar in de Griekse taai
en letterkunde, die teruggekomen is op de
weg die Donner en Lammers hebben ge
kozen.
De redactie vindt blijkens een kantteke
ning dat het nieuwe nummer de onvolko
men neerslag is van de gevonden oplos
sing.
De zeventiende Internationale Muziek
week van de Stichting Gaudeamus wordt
volgend jaar gehouden van 18-25 septem
ber. In deze week wordt onder meer het
bij een internationale prijsvraag bekroon
de muziek-dramatische werk voor televi
sie voor het eerst uitgevoerd.
De VARA zal diit bekroonde werk uit
zenden. Het werk mag 15 tot 30 minuten
duren en de componist moet rekening
houden met een instrumentale bezetting
van hoogstens vijftien personen, een vo
caal ensemble van hoogstens twaalf per
sonen, hoogstens zes solisten en/of spreek
stemmen en hooguit zeven dansers.
Aan de Internationale Muziekweek is vol
gend jaar tevens verbonden een interna
tionale prijsvraag voor koor-, kamermu
ziek, orkest- en elektronische werken.
Prijzen, zijn onder meer beschikbaar ge
steld door het Prins Bernhard Fonds, de
Fondation Européenne de la Culture, de
STEWART GRANGER GETROUWD
De filmacteur Stewart Granger is in
Genève in het huwelijk getreden met de
voormalige Belgische schoonheidskoningin
Viviane Lecerf. De plechtigheid had plaats
in het gemeentehuis van Genève. Mej.
Lecerf is 23 jaar.
Ook de VARA stelde zich in dienst van
de handige reclamemannetjes, die met het
lawaai rond en van de Beatles een groot
deel van 's werelds jeugd in een waar
schijnlijk profijtelijke greep kregen. De
cameraman, die de aankomst en het ver
blijf van de verjaarde pages uit Beat City-
moest filmen, leek ons ook nogal geagi
teerd; het resultaat: een reportage, die
even oppervlakkig was als deze gehele ge
beurtenis. De wat geagiteerde plaatjes
specialist Herman Stok en Berend Boude-
wi.in lieten zich het optreden van het vier
tal in Treslong niet uit de hand lopen.
Eerst mocht de aanwezige jeugd, onder
wie natuurlijk de nu in Beatlejurkjes ge
stoken ontvangstmeisjes, vraagjes stellen
aan het popperige kwartet, dat vooreerst
aan de bar bleef. De vragen waren, op
een enkele harde na, nogal onbenullig; de
antwoorden waren zonder uitzondering
onbenullig. Het daaropvolgende „concert"
leerde ons, dat de vier nog lang niet toe
zijn aan het frenetieke nummer-verkopen
van hun edele voorganger Hallyday. Ze
leken ons zelfs nogal mat. De regie deed
echter de rest; eerst mochten kennelijk
de meest bewogen jongelui, zij het aan
de rand van het beeld, hun vitaliteit naar
oud gebruik in gekronkel uitleven. Goed
georganiseerd, mocht het publiek tijdens
het slotnummer de Beatles insluiten, zo
dat een scène ontstond, die suggereerde
dat ook de Nederlandse jeugd bij al dit
ritme niet te houden is. De berichten, dat
de reacties van onze jongens en meisjes
hier en daar nogal mat waren, werden
geloofwaardiger door de houding van enige
vitale tieners, die met ons naar de Beatles
keken. Zij vonden het maar een zwaar
overdreven gedoe.
Omgekeerd evenredig aan de groei van
het getal der betrokken uitzendingen liep
de dramatische kracht van de televisie
rechtbank terug. De kijker, gewend ge
raakt aan het „gelukkig nuchtere ka
rakter van een Nederlandse rechtzitting,
moest ons inziens wilde men zijn aan
dacht vasthouden een wat zwaardere
zaak voorgezet worden. De bijna anderhalf
uur durende eerste zitting, gewijd aan de
zaak Van den Burg, voldeed nog niet aan
de hiervoor gestelde eis. De verdachte en
de getuigen speelden minder overtuigend
hun rollen dan hun voorgangers in vorige
programma's van deze aard. De gang van
zaken werd voorts nogal vertraagd door de
eindeloze rij slimme vragen, die de ver
dediger de getuigen stelde. Enfin, wellicht
brengt de tweede zitting, morgenavond een
ommekeer. Hoe het ook zij, het is nu toch
wel juist dat de VARA van deze zitting
geen avondvullende uitzending heeft ge
maakt.
Na zjjn „openbaar examen" maandag
avond in de geheel bezette Bachzaal te
Amsterdam te hebben afgelegd, heeft de
24-jarige organist Rudolf C. W. Jansen uit
handen van directeur van het Amster-
damsch Conservatorium, de heer Jan Odé
het diploma van de prijs van uitnemend
heid ontvangen. De jonge musicus volg
de de orgelstudie aan het hoofdstedelijk
conservatorium als leerling van zijn va
der, de heer Simon C. Jansen.
Het programma dat hij presenteerde
omvatte fantasie en fuga in g kl en sonate
nr. 5 in c gr van Bach; fantasie en fuga
op Bach van Reger; vier improvisaties;
prélude, adagio, choral varié sur la
thème Veni Creator Spiritus, voor orgel,
strijkorkest en pauken van Franck, met
medewerking van het orkest van het con
servatorium, onder leiding van Joop van
Zon.
Evenals vorige jaren zullen op de ope
ningsavond van het Holand Festival op
maandag 15 juni, van 20 tot 21 uur een
aantal beiaardconcerten worden gegeven
georganiseerd door het bestuur van da
Nederlandse Klokkenspel-vereniging in
opdracht van het bestuur van het Holland
Festival.
De concerten worden gegeven in Hen
gelo, Doetinchem, Barneveld, Utrecht,
Amsterdam, Woerden, Enkhuizen, Den
Haag, Delft, Rotterdam, Schoonhoven,
Sluis en Maastricht.
Door het Noordhollands Philharmonisch Orkest worden dit jaar acht zomer
concerten verzorgd, waarvan vijf concerten vóór de vakantie. Het eerste concert
wordt gegeven op zaterdag 13 juni, de overige concerten voor de vakantie
hebben plaats op de donderdagavonden 18 juni, 25 juni, 2 juli en 16 juli.
Het eerste concert op zaterdag 13 juni wordt geleid door Henri Arends Dit
concert wordt door het N.Ph.O. aangeboden aan de Koninklijke Nederlandse
toonkunstenaars Vereniging, welke vereniging op deze dag zijn congres
Haarlem houdt. Enige honderden musici uit het gehele land zullen dit ee:
zomerconcert bezoeken.
te
eerste
HET PROGRAMMA wordt geopend met droom, het Vioolconcert van dezelfde com-
wet ter elegenheid van ponist en de 5e Symfonie „Uit de nieuwe
wereld van Dworsjak. Ronald Hoogeveen
begon op 8-jarige leeftijd zijn vioolstudie
bij Oswald Kuhn en trad reeds een jaar
later verschillende malen voor de radio
op. Zijn eerste optreden met orkest, op 12-
jarige leeftijd, was met het symfonieorkest
te Baden-Baden. Daafna trad hij enkele
malen met Nederlandse symfonie-orkesten
op en maakte hij verschillende radio- en
t.v.-opnamen. In het komende seizoen zal
hij weer met het Orkest te Baden-Baden
optreden en staan enkele concerten met
Het Gelders Orkest op het programma.
OP 25 JUNI heeft het derde zomer
concert, plaats. Het programma wordt ge
opend met de Symphonie Classique van
Prokofjef, waarna Gerard Hengeveld zijn
eigen Concertino voor piano en orkest zal
spelen. Na de pauze wordt de Rhapsody in
het 150-jarig jubileum geschonken werken
„Three Contrasts" van Oscar van Hemel en
„Expressioni Cordiali" van Mariu Flothuis.
De pianist Jan Wijn is hierna solist in de
Variatons Symphoniques van César
Franck. Na de pauze treedt Jan Wijn op
in het virtuoze tweede Pianoconcert van
Saint Saëns en besluit het orkest met de
Suite de Vuurvogel van Strawinsky.
Jan Wijn studeerde aan het Amsterdam
se Conservatorium. In 1958 behoorde hij
tot de prijswinnaars van het Internationaal
Concours te Genève en in 1960 verwierf
hij de eerste prijs van het Concours te
Orense in Spanje. Sedertdien gaf hij vele
concerten met divere Nederlandse orkes
ten, en trad verschillende malen in het
buitenland op.
HET TWEEDE CONCERT op donderdag
18 juni heeft als solist de I5-jarige Ronald
Hoogeveen, die onlan'gis bekendheid ver
wierf met 'n optreden voor de televisie. Het
programma bestaat uit Mendelssohn's
Muziek bij Shakespeare's Midzomernachts-
Advertentie
VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym
nastiek. 7.20 Socialistisch strijdlied. 7.23
Lichte grammofoonmuziek (7.30 Van de
voorpagina, praatje). 8.00 Nieuws en so
cialistisch strijdlied. 8.18 Lichte grammo
foonmuziek. 8.50 Gymnastiek voor de
vrouw. 9.00 Kookpraatje. 9.05 Klassieke
orkestwerken (gr.). 9.35 Waterstanden.
VPRO: 9.40 Schoolradio. VARA: 10.00
Lichte grammofoonmuziek. 11.00 Nieuws.
11.02 Voor de vrouw. 11.40 Viool en piano:
moderne muziek. 12.05 Musette orkest.
12.30 Mededelingen t.b.v. land- en tuin
bouw. 12.33 Voor het platteland. 12.38 Or
gelspel. 13.00 Nieuws. 13.15 Licht orkest,
vocale ensembles en zangsolisten. 13.45
Geheimen onder de golven-Goudkoorts on
der water, lezing. 14.00 Romantische con
certstukken (gr.). 14.50 Gezinsverzorgster,
toespraak. 15.00 Voor de jeugd. (Om 16.00
Nws.). 16.30 Voor de zieken. 17.00 Weg
wijzer: tips voor vakantie- en snipperda
gen. 17.50 Regeringsuitzending: Geven en
nemen, tips voor en van weggebruikers.
18.00 Nieuws. 18.15 Lichte grammofoon
muziek. 18.20 Uitzending van de Volkspar
tij voor Vrijheid en Democratie. Luistert
naar De Stem van de V.V.D. 18.30 Radio
Volks-Universiteit: Guru Nanak en de
Universele religie der Sikhs, d. Prof. dr.
R. J. van Brakell Buys. 19.00 Voor de
kinderen. 19.10 Artistieke staalkaart. 19.40
Instrumentaal trio en zangsoliste: jazzmu
ziek. 20.00 Nieuws. 20.05 Selecties uit ope
rettes van Lehar (gr.). 21.15 Jatafelen: ca
baret. 21.45 Promenade-orkest. 22.20 Sport
halverwege. 22.30 Nieuws. 22.40 Balans:
actuele kroniek. 22.55 Moderne en klassie
ke kamermuziek (opn.). 23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM II. 298 m. 7.00-24.00 NCRV.
NCRV: 7.00 Nieuws. 7.10 Dagopening.
7.20 Lichte grammofoonmuziek. 7.45 Ra
diokrant. 8.00 Nieuws. 8.15 Gewijde mu
ziek (gr.). 8.30 Lichte grammofoonmuziek.
8.45 Vocaal ensemble: volksliederen. 9.00
Voor de zieken. 9.30 Licht orgelspel (gr.).
9.40 Voor de vrouw. 10.10 Klassieke gram
mofoonmuziek. 10.30 Morgendienst. 11.00
Moderne grammofoonmuziek. 11.15 Tot
ziens in Jeruzalem, wedstrijd in Bijbelken
nis. (herhaling van 1 juni jl.). 11.50 Lichte
grammofoonmuziek. 12.30 Mededelingen
t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Meisjes
koor en licht instrumentaal kwintet. 12.53
Grammofoonmuziek, eventueel actualitei
ten. 13.00 Nieuws. 13.15 Musette-ensemble
en zangsolisten. 13.40 Transistor, een pro
gramma voor de Nederlandse vakantie
gangers. 15.00 Oude muziek (gr.). 15.20
Modern strijkkwartet (opn.). 15.50 Bijbel
vertelling voor de jeugd. 16.00 Voor de
jeugd. 17.15 Licht ensemble. 17.45 Lichte
grammofoonmuziek. 18.05 Vrouwenkoor.
18.30 Het spektrum, lezing en berichten.
18.45 Nieuwe grammofoonplaten. 19.00
Nieuws en weerpraatje. 19.10 Muziek van
het Leger des Heils (gr.). 19.30 Radio
krant. 19.50 Metropole orkest. 20.25 De
kerk in Indonesië, lezing. (II). 20.40 Om
roeporkest en solisten: klassieke muziek.
In de pauze (plm 21.10): Kanttekeningen.
22.30 Nieuws en herhaling SOS-berichten.
22.40 Avondoverdenking. 22.55 Opera
aria's (gr.). 23.55-24.00 Nieuws.
BRUSSEL 324 m. 12.00 Nieuws. 12.03
Lichte muziek. 12.15 Gevarieerde muziek.
12.23 Weerbericht. 12.30 Gevarieerde mu
ziek. 12.50 Beursberichten en programma
overzicht. 13.00 Nieuws en berichten. 13.20
Kamermuziek. 14.00 Nieuws. 14.03 L'Ami-
co Fritz, opera. 15.00 Nieuws. 15.15 L'Ami-
co Fritz, opera. (verv.). 15.45 Wedstrijd
tussen schoolkoren. 16.00 Nieuws. 16.03
Beursberichten. 16.09 Engelse les. 16.24
Lichte orkestmuziek. 17.00 Nieuws. 17.15
Gitaarrecital. 17.45 Grammofoonmuziek.
18.00 Nieuws. 18.03 Voor de soldaten. 18.30
Lekenmoraal en -filosofie. 18.50 Hongaar
se rapsodie. 19.00 Nieuws en radiokro
niek. 19.40 Gevarieerde muziek. 20.00
Amusementsprogramma. 20.30 Tura-Tijd.
21.00 Jazzmuziek. 21.30 Pedagogisch praat
je. 21.40 Latijnsamerikaanse muziek. 22.00
Nieuws. 22.15 Muzikale folklore. 22.35 De
zeven kunsten. 22.50 Grammofoonmuziek.
23.00 Nieuws. 23.05 Klassieke muziek.
23.55 Nieuws. 24.00-0.45 Voor de zeelieden.
VOOR DINSDAG
KRO: 19.30 Een goede raad is niet duur,
documentair programma over de Raad
van Arbeid. NTS: 20.00 Journaal. KRO:
20.20 Actualiteiten. 20.40 Jan en Alleman,
licht programma. 21.05 Blik in de ruim
te, een programma over recreatie. 21.35
Concertgebouworkest: klassieke muziek.
22.50 Epiloog. NTS: 23.00-23.05 Journaal.
VOOR WOENSDAG
NTS: 17.00 De Verrekijker, internatio
naal jeugdjournaal. VARA: 17.10-17.45
Voor de kinderen. 19.30 Top of Flop. NTS:
20.00 Journaal. VARA: 20.20 Achter het
nieuws. 20.45 Filmvenster. 21.15 Televisie
rechtbank: De zaak Van den Burg, NTS:
22.40-22.45 Journaal,
Ronald Hoogeveen
Mariette van Wijk
Blue van Gershwin uitgevoerd met Gerard
Hengeveld als solist en wordt het pro
gramma beloten met een selectie uit Porgy
and Bes van Gershwin.
De Weense cellist prof. Richard Ma-
tuschka is solist op het vierde zomercon
cert op 2 juli. Door hem wordt het Cello
concert van Dworsjak uitgevoerd. Met de
Ouverture Die verkaufte Braut van Sme-
tana wordt het concert geopend, Tsjai-
kofsky's symfonie „Pathétique" besluit het
programma.
Op 16 juli, het vijfde zomerconcert
treedt de 20-jarige pianiste Mariette van
Wijk, prijswinnares van het Internatio
naal Muziekconcours te Genève in okto
ber 1963 op. Zij zal het Pianoconcert no. 1
van Liszt uitvoeren. Verder worden de
Ouverture Cyrano de Bergerac van Wage
naar en de 7de Symfonie van Beethoven
uitgevoerd.
Behalve het eerste, worden deze zomer
concerten geleid door Marinus Adam. Het
eerste zomerconcert na de vakantie heeft
plaats op 27 augustus.
Het Haarlemse cabaret „Adam en Eva"
van Frans en Fiet Koster, dat momenteel
in het Centraal Theater te Amsterdam op
treedt, zal zijn voorstellingenserie niet op
donderdag aanstaande beëindigen, maar
ook op zaterdag- en zondagavond (13 en 14
juni) optreden. Dit besluit is genomen op
grond van de grote publieke belangstelling.
WOENSDAG. Weer de VARA. Dat
wil zeggen om half acht een beetje aan
dacht voor de jeugd, die mag raden:
Top of Flop met Henri Arends in de
jury. Na het Journaal en Achter het
Nieuws, Filmvenster en tenslotte de
slotzitting van de televisierechtbank.
Toneel: etc.
DONDERDAG. Het half uurtje voor
het Journaal, dat door vele omroepver
enigingen bestemd was om wat gede-
gener programma's te brengen voor
kleinere kijkersgroepen, blijkt steeds
meer voor lichte kost te worden ge
bruikt. Zo ook deze avond als de Flint-
stones aanrukken. Journaal en Brand
punt gaan vooraf aan de laatste van de
vijf afleveringen van Het land van onze
kinderen. Onderwerp deze avond: Ge
zin en gezinsvorming. Overigens blijft
het een nogal ernstige avond, want in
die sfeer ligt ook het televisiespel, dat
de KRO produceerde, maar dat onder
de NTS-vlag op het scherm komt. Het
is „Het heilige experiment" van Fritz
Hochwalder, een stuk over de orde der
jezuïeten. Het speelt in het jaar 1726
in Paraguay, waar de jezuïeten een ide
alistische heilstaat hebben gesticht. Ze
leven op uitstekende voet met de In
dianen, die ze een menswaardig bestaan
helpen opbouwen, terwijl in de omrin
gende gebieden slavernij nog aan de
orde van de dag is en hongersnood en
ellende heersen. Is de waardering van
de Indiaanse bevolking gegrond op
christelijke waarden, of zijn het alleen
maar opportunistische overwegingen
zonder diepere achtergrond, die hen
zich achter de jezuïeten doet scharen?
Dat is de vraag, waarvoor wereldlijke
en geestelijke autoriteiten zich gesteld
zien. De provinciaal der jezuïeten pro
beert hen ervan te overtuigen,dat het
christendom hier zegeviert. Hij krijgt
het daarmee niet gemakkelijk en moet
ervaren, dat onvoorwaardelijke gehoor
zaamheid aan de kerk soms een moei
lijke opdracht is. Leden van het Nieuw
Rotterdams Toneel werken mee, o.w.
Richard Flink, Rob de Vries, Jan Le-
maire, Leo de Hartogh en Sacco van
der Made.