„Plantage Tamarinde" nu als film
De Haagse Comedie in
het nieuwe seizoen
Werk van JJ. Moolhuizen in
Bloemenheuvel" te Bloemendaal
Mies Bouwman met
nieuw radioprogramma
„Marimba" komt terug
„La Bayadère" bij Het Nat. Ballet
een choreografisch meesterwerk
r
WOENSDAG 10 JUNI 1964
10
Tsjechisch raffinement in combinatie van film met theater
Nederlandse film in het
festival te San Sebastian
Poging tot herstel van
spaarpottencollectie
Joris Ivens voorzitter
van de jury in Venetië
Bob Buys
In 1965 vier maal per
dag N.T.S.-journaal
T V-studie-opdracht
aan Wim lbo
De mode wordt vaak nog verg'leken
met iets waar slechts naar wordt gekeken,
maar de SOCIETY weet:
men is steeds goed gekleed
door bij CONSTANT LAMP zijn licht op te steken.
De radio geeft donderdag
T el evisiepro gramma
Moeilijkheden bij Grieks
Nationaal Theater
DE LATERNA MAGIKA
Tegenover me in de trein naar Eindhoven zat VACLAV
KASLIK, chef-regisseur van het Nationale Theater en van
de „Laterna Magika uit Praag. We reden door het groene
Nederland in de stralende zon van die wonderlijke mei 1964,
die ons reeds zoveel vitaminen gegeven heeft. Kaslik nam
in Utrecht afscheid van zijn vrouw, die weer per trein terug
gaat naar Praag, omdat ze dan aan de grens van haar vader
land haar zoon kan ontmoeten, die twee jaar in militaire
dienst is. De oudste zoon is arts in Praag en de jongste zal
HIJ WAS NU IN Nederland om te wer
ken voor het Nationale Ballet en voor het
jubileum van de N.C.R.V. Hij vindt Neder
land een mooi en vrij land en lijdt erg
onder de ambtenarij in zijn vaderland.
En ik laat hem maar in de waan, dat
die hier niet bestaat. „Soms wordt er met
geld gesmeten en soms moet men maan
den lopen om wat geld te krijgen voor een
belangrijk detail", zegt hij. Hij en zijn
vrouw kunnen voor het werk altijd weg
uit Praag, maar de kinderen moeten thuis
blijven en dat is voor Kaslik, die zijn vleu
gels eigenlijk over de gehele wereld wil
uitslaan, een moeilijk geval. Europese
vermaardheid heeft hij gekregen op de
wereldtentoonstelling te Brussel, waar in
het prachtige Tsjechische Paviljoen voor
het eerste zijn Laterna Magika" ver
toond werd, dat toen diende als propagan
da voor het land en stimulering van het
toerisme. De voorstellingen waren altijd
uitverkocht; zij duurden een uur en wer
den de gehele dag herhaald. Vorig jaar
werd Laterna Magika in een extra voor
deze voorstelling ingerichte zaal in serie
vertoond en ofschoon ze toen twee uur
duurde, was het geheel toch zeer boeiend.
Weer was de belangstelling van het pu
bliek groot, maar algemeen vond men de
kortere voorstelling op de Expo interes
santer, omdat men in de avondvullende
vertoning te veel in herhaling trad.
LATERNA MAGIKA is een combinatie
van film en theater en men heeft er de
modernste projectiemogelijkheden benut.
Daardoor kon men in samenwerking met
muziek en dans en met medewerking van
artiesten een revue opbouwen, die inder
daad iets nieuws is voor West-Europa
Men ging er dus mede op tournee en oogst
te overal succes. Commercieel ligt de zaak
zeer moeilijk omdat de opbouw en
ook het demonteren van de zeer vele
technische apparaten heel veel tijd ver
gen. Het best kan men de Laterna Magi
ka in een grote bioscoop vertonen, maar
er zijn natuurlijk ook mogelijkheden in
grote hallen en in zeer grote zalen. Waar
het klimaat dat toelaat zou men zelfs in
de openlucht voorstellingen kunnen ge
ven. In mei zijn voorstellingen gegeven in
München in een bioscoop en ook daar wa
ren alle voorstellingen uitverkocht. In
augustus gaat men met een troep naar
Amerika, waar op 3 augustus in de Car
wel in de sporen van zijn vader treden, daar hij muzikaal
uitzonderlijk begaafd is en het conservatorium bezoekt.
Kaslik is een goede vriend van de dirigent Kubelik, maar
hij is in Praag gebleven na de oorlog, omdat toen zijn oudste
zoon juist geboren was. Hij kreeg het toen druk, want hij
was directeur van de drie operatheaters die daar zijn en in
die tijd was hij behalve regisseur ook nog dirigent. Hij be
schouwt zichzelf in alle bescheidenheid als een van de beste
drie regisseurs in Europa. En misschien is het nog waar ook,
OP 29 JUNI ZULLEN op Curasao de buitenopnamen voor de nieuwe Nederlandse
speelfilm Plantage Tamarinde", beginnen. Deze film die, zoals al eerder werd ge
meld, is gebaseerd op mr. Hans Keuls' gelijknamige toneelstuk en waarvan de
n.v. City Film als producente optreedt, zal, wanneer alles volgens plan verloopt,
omstreeks half oktober in première gaan.
(Van onze correspondent)
DEN HAAG Op 22 augustus zal de
Haagse Comedie in de Koninklijke Schouw
burg haar seizoen openen met de pre
mière van „Clérambard" van de Franse
toneelschrijver Marcel Aymé, die eerder
zijn „Maanvogels" en „Maxibulen" met
succes door Paul Steenbergen c.s. zag op
gevoerd. Bob de Lange heeft de regie.
Korte tijd later presenteert Joris Diels
de eerste voorstelling van „Celestina" van
de Spaanse toneelschrijver Fernando de Ro
jas, die in de overgangsperiode tussen
middeleeuwen en renaissanse een meester
werk schiep dat eerder door Albert Hel
man zuiver litterair in het Nederlands werd
vertaald. Naast Reinier Heideman (van
de Amsterdamse Toneelschool) zullen twee
geslaagden van de Maastrichtse toneel
academie, Anne Oostveen en Gaston van
Erven in het tableau de la troupe van
de Haagse Comedie worden opgenomen.
Het Internationale Filmfestival in San
Sebastian is gisteren begonnen met de
Nederlandse documentaire kleurenfilm
„operation Mud" van Ronny Erends. De
film werd zeer door de critici geprezen,
vooral om de uitstekende kleuren.
Ook de Argentijnse film „Ramon Gomez
de la Serna" werd goed ontvangen. De
Engelse film „V/oman of straw" van Basil
Dearden, met Gina Lollobrigida en Sean
Connery, wordt als een van de favorieten
voor de eindbekroning beschouwd.
Heel voorzichtig heeft men thans de
paar honderd gebroken en de enkele nog
hele spaarpotten uit de omgevallen kast
gehaald, waarin een deel van de unieke
collectie spaarpotten van de algemeen pro
curatiehouder van de Spaarbank voor de
Stad Amsterdam, de heer N. M. A. ter
Wolbeek, was opgeborgen. Op 6 mei stoot
te tijdens werkzaamheden in een der kel
ders van de bank een schilder tegen een
lege kaartenkast. Deze viel toen tegen de
kast aan, waarin de unieke collectie spaar
potten uit Duitsland, Oostenrijk en Joe
goslavië was ondergebracht.
De restauratie van de spaarpotten, voor
zover zulks mogelijk zal zijn, wordt door
de verzekering betaald. In opdracht van
de restaurateur worden alle scherven en
schilfertjes behoedzaam bijeengebracht.
Merkwaardig was dat naast geheel in gru-
zelement gevallen spaarpotten er volko
men onbeschadigde exemplaren uit de ra
vage werden gehaald. De collectie van
de drie genoemde landen omvatte een klei
ne duizend spaarpotten. De heer Ter Wol
beek had juist vorig jaar tijdens zijn va
kantie in Joegoslavië daar een 40-tal
spaarpotten gekocht. Hij heeft met zijn
gezin besloten deze zomer weer naar Joe
goslavië te gaan om opnieuw te gaan in
kopen. Voorts wil de heer Ter Wolbeek
contact opnemen met grossiers van speel
goed, die mogelijk in hun monstercol
lecties nog speciale spaarpotten hebben,
alsmede met antiquairs. Ook hoopt hij dat
er particulieren zullen zijn, die eens de
rommel op hun zolders op spaarpotten
willen nakijken.
negie-hall begonnen wordt en waar men
drie maanden denkt te spelen; de onder
nemers in Amerika menen drie jaar
werk te hebben voor deze troep. Kaslik
is nu weer naar Praag teruggekeerd om
deze voorstelling voor te bereiden.
Er zijn nu twee groepen, waarvan één
opera's geeft, zoals Hoffmann's Erzah-
lungen. Er is een ballet en er zijn me
dewerksters, die alle moderne talen moe
ten kunnen spreken en die men van de
universiteit te Praag gehaald heeft. Men
zal zich herinneren (als men de Laterna
Magika in Brussel gezien heeft), dat de
„speakerin" zelfs Vlaams sprak, bene
vens vloeiend Frans. De combinatie film
en theater is natuurlijk spectaculair, om
dat men veel meer beweging kan laten
zien door de filmprojectie en men de han
deling op het toneel toch kan laten door
gaan en men het een met het ander kan
combineren, wat bij het theater, en ook
bij de film, niet mogelijk is. Men kan
hierbij allerlei „tricks" gebruiken. De ef
fecten zijn dan ook verrassend, vooral ook
door een zeer knappe montage van de vele
beelden. In de toekomst zal men ook ge
bruik kunnen maken van kleurentelevisie,
en van supersonische muziek; ook met
grammofoonplatenmuziek kan men heel
bijzondere effecten bereiken.
HET GEHELE gezelschap bestaat uit
ongeveer dertig man, waarvan zeven tech
nici. Een onderdeel van de „Laterna Ma
gika" is het „Schwarze Theater", dat
thans ook in een avondvullende vertoning
gegeven wordt en dat in het volgende sei
zoen ook een paar voorstellingen in Neder
land zal geven. Het is eigenlijk een ver
volmaking van de pantomime, waarbij het
toneel geheel zwart is, men enkel met
lichteffecten werkt en men ook gebruik
maakt van het z.g. „Fosforiserend licht"
wat we reeds kennen uit circus en revue
(Strassburgers Friese hengsten). Ook
deze voorstelling is misschien als avond
vullende vertoning te lang en een beetje
eentonig. Soms is het geheel in opzet, on
danks de moderne technische middelen,
wat te ouderwets en te traditioneel, zoals
we dit bij bijna alle voorstellingen achter
Het Gordijn vinden. Maar ook het „Zwar
te Theater" heeft veel succes op zijn tour
nees gehad en in Duitsland was de pers
zeer lovend over deze voorstelling.
IN IEDER GEVAL werken de Tsjechen
hard om iets bijzonders te brengen en is
er vooral in Praag grote belangstelling
voor kunst in het algemeen, want niet
alleen, dat men er een beroemd orkest
heeft maar ook de drie opera's zijn elke
voorstelling uitverkocht en op de tournees
in dit land is men vooruit reeds verzekerd
van volle zalen, omdat steeds bedrijven
vooruit worden ingeschakeld en men dik
wijls al een half miljoen kaarten verkocht
heeft voordat de tournee begint. Dit alles
berust natuurlijk op het regime, dat ook
de kunst als een staatszaak beschouwt,
waarvan Kaslik zegt: Kunst kan geen
staatszaak zijn, maar moet vrij zijn en
er moet ook een gezonde concurrentie
zijn, anders drogen de bronnen uit en
wordt alles te gemakkelijk en wordt niets
uit innerlijke drang geboren.
J. van Doveren
IN BLOEMENHEUVEL te Bloemendaal
is tot 29 juni een tentoonstelling van
schilderijen van J. J. Moolhuizen te zien
Voor de oorlog was Moolhuizen lid van de
Hollandse Kunstenaarskring, de toen beste
vereniging van beeldende kunstenaars
onder wie Moolhuizen en F. Klein zich
onderscheidden door de Frans te noemen
chic van hun werk. De, evenals Klein in
Frankrijk wonende W. Oepts nam als gast
wel deel aan de exposities van deze
kring. Gedrieën behoorden zij tot mijn
jeugdliefdes". Mijn genegenheid en be
wondering voor Oepts verdiepten zich met
diens verdere ontwikkeling. De puur
schilderkunstige waarden van zijn werk
wonnen aan stelligheid. Zijn helderheid
maakte hem enigszins tot mijn leraar. Veel
heeft hij te danken gehad aan het voor
beeld van de Franse schilders Derain en
Friesz. Ook voor Moolhuizen kan een
Derain iets betekend hebben. Voorts denkt
men bij Moolhuizens werk wel aan Corot.
Beide laatstgenoemde Franse meesters uit
verschillende tijden kunnen ook Moolhui
zens generatiegenoot, de Fransman Oudot
geleid hebben. In enkele landschappen
toont Moolhuizen iets gemeen te hebben
met Oudot.
ONDER DE „PERSONALIA" van Mool
huizen, vermeld in de catalogus, komen
we als laatste regel tegen: „Schildert bijna
uitsluitend naar de natuur". Het klinkt
als een program. En dat is het ook wel
Want hierin ligt de oorzaak van de be
perktheid van Moolhuizens werk. Het staat
en valt met zijn onderwerp, dat hij meer
uitbeeldt, meer na-schildert dan verbeeldt.
Bij alle zorg voor zijn voordracht kent hij
toch niet die puur schilderkunstige bekom
mernissen van de schilders sinds Cézanne.
Zijn werk evolueerde dan ook weinig. De
zorg van de voordracht geeft deze vaak
iets geaffecteerds. Als die geaffecteerd
heid nu dan toch niet altijd hindert, komt
dat door de grote, ook innerlijke bescha
ving die achter Moolhuizens werk te proe-
De directie van de Biennale in Venetië
heeft onze landgenoot Joris Ivens ver
zocht, dit jaar in augustus als voorzitter
van de jury van het Internationale Do
cumentaire Filmfestival te fungeren.
Ivens heeft geaccepteerd en is gisteren,
na beëindiging van de classificatie van zijn
omvangrijke archief, dat hij zoals be
kend aan het Nederlands Filmmuseum
heeft afgestaan, weer naar Zuid-Frankrijk
vertrokken om daar de werkzaamheden
aan zijn film „Le Mistral" voort te zet
ten.
ven valt. Moolhuizens persoonlijkheid
leert men dan meer kennen uit de keuze
van zijn onderwerpen dan uit zijn wijze
van schilderen.
Het werk vertedert mij door genoemde
jeugdvoorkeur en bevredigt meestal vol
doende door de onderwerpen, die Moolhui
zen vond op de stranden en in de duinen
aan de Noordzee en verder vooral in
Frankrijk, dat zijn grote liefde heeft. Hij
voert ons langs die stille plekken waar het
goed rusten is. Minder bewogen dan een
Buning toont hij iets van eenzelfde nostal
gie naar een nog nabije verleden.
BEHALVE HOOFDROLSPELERS Albert
van Dalsum en Elly van Stekelenburg
regisseur Michael Forlong, cameraman
Prosper Dekeukekleire en Cinetone-direc
teur L. J. M. Rosenboom, die de produktie'
leiding in handen heeft, vertrekt binnen
kort een groepje Cinetone-medewerkers
van Schiphol naar de Antillen. De op
namen aldaar zullen ongeveer drie weken
in beslag nemen. Precies een maand na de
eerste draaidag op Curagao zullen de bin
nenopnamen in de Cinetone-studio in Dui-
vendrecht beginnen. De regering van de
Nederlandse Antillen is zeer verheugd
over het feit, dat Curapao op deze wijze
door een Nederlandse speelfilm zo in de
belangstelling zal komen. Zij heeft dan
ook alle steun toegezegd aan de filmploeg,
die op het eiland verder medewerking van
verschillende particuliere zijden zal
krijgen.
BEHALVE ALBERT VAN DALSUM en
Elly van Stekelenburg zullen in „Plantage
Tamarinde" belangrijke rollen worden ge
speeld door Han Rijnbeek, Paul Storm,
Piet Eeltvelt, Lo van Hensbergen, Bronwin
van Hensbergen, Jack Monkau en Chris
Smeets. Han Keuls schreef, zoals bekend,
het scenario, Jan Willem Hofstra verleen
de zijn medewerking voor de dialogen en
Luc van Gent, die „Plantage Tamarinde
voor de K.R.O.-televisie regisseerde, zal de
Nieuwzeelandse regisseur Michael Forlong
bijstaan.
Deze regisseur, die jarenlang onder Sir
Michael Balcon in de Britse Ealing-studio's
als producer-director heeft gewerkt, is
Met ingang van zaterdag 27 juni gaat
Mies Bouwman voor de VARA tien weken
lang elke zaterdagmorgen van 10.55 tot
11.30 uur een vakantie-radioprogramma
maken onder de titel „Zij die van de zon
leven".
Zij zal hierin onder meer korte inter
views houden met al diegenen, die ge
durende de zomermaanden hun brood
verdienen door te trachten het de vakan
tiegangers naar de zin te maken. Verder
zijn in deze programma's lichte plaatjes
te beluisteren. De produktie is in handen
van Gé Goudswaard.
De bekende radiorubriek van de VARA
Marimba'' komt waarschijnlijk terug. Na
het overstapje van Gabri de Wagt naar
de TV leken de dagen van deze vaak op
zienbarende uitzendingen geteld. Tom
Pauka zal de taak van De Wagt over
nemen. Het is de bedoeling vooral veel
live-interviews te gaan uitzenden.
TEKENEN DES TIJDS
De KRO-radio zal op zes opeenvolgende
zaterdagavonden een aantal tweegesprek
ken Uitzenden onder de titel „Tekenen des
tijds". Het zullen gesprekken zijn over
de waarden in het geestelijk leven van
nu, gevoerd door mr J. Leyten, lid van
de kernredactie van „Te elfder ure". Zijn
gesprekspartners zijn betrokken bij het
geestelijk leven in verschillend geaarde
groepen van de bevolking. Het gesprek,
dat mr. Leyten met hen voor de micro
foon heeft, blijft niet beperkt tot de gren
zen van het „denkbeeld" waarop de part
ners min of meer zijn gespecialiseerd.
Gesprekpartners zijn onder meer prof.
dr. B. Delfgaauw uit Haarlem, hoogleraar
in de wijsbegeerte te Groningen, pastoor
R. Beckers te Utrecht en pater J. Voss-
kühler S.J., verbonden aan het Katholiek
Sociaal Centrum te Amsterdam. De eerste
uitzending van deze serie op zaterdag 20
juni a.s. is een gesprek met prof B.
Delfgaauw.
momenteel in Singapore, waar hij een film
voorbereidt, die hij zal gaan maken, wan
neer „Plantage Tamarinde" gereed zal zijn.
MELLE WEERSMA zal de muziek voor
de film componeren en de Antilliaan Stan
ley Cras, die in Amsterdam Spaans stu
deert, is aangetrokken voor adviezen op
't gebied van de Antilliaanse choreografie.
De zwart-wit-film, die waarschijnlijk
ongeveer honderd minuten zal duren, ge
reed zal zijn, zal zij na een galapremière
waarvan de plaats nog niet is vastgesteld
in veertien theaters in het land tegelijk
gaan draaien.
Het niet tijdig gereedkomen van da
technische faciliteiten is er oorzaak van,
dat het N.T.S.-journaal niet per 1 oktober
kan worden uitgebreid. Verwacht wordt,
dat met ingang van januari 1965 ook vol
ledige nieuwsbulletins op het tweede nel
kunnen worden gepresenteerd, eveneens
twee keer per dag, zoals op het eerste
net, maar op andere tijdstippen.
Tevens hoopt de journaaldienst te gaan
werken met nieuwsberichten in zeer be
knopte vorm, zogenaamde „headlines".
Deze zullen worden herhaald bij de aan
vang van het journaal zoals (jat thans om
acht uur op het eerste net wordt gebracht.
Dit beknopte nieuws zal zonder film wor
den gebracht en één minuut zendtijd
vergen.
De minister van Onderwijs, Kunsten en
Wetenschappen heeft op voorstel van de
„Adviescommissie studie-opdrachten tele
visie" aan de heer Wim lbo, regisseur en
cabaretier te Amsterdam, opdracht ver
leend een verhandeling samen te stellen
over de vorm van amusement bij Euro
pese televisiestations in Europa. Deze op
dracht sluit in, dat de heer lbo ter com
pletering van een eerder door hem onder
nomen reis, in het komende najaar nog
enige televisie-organisaties in het buiten
land zal bezoeken. Voor de vervulling van
deze opdracht werd de heer lbo een reis
beurs toegekend.
Het zingende en dansende zestal uit
Madagaskar „Les Surfs" is gisteren
uit Nice op Schiphol aangekomen.
Deze uit één gezin komende zang
groep zal vandaag optreden in een
speciaal programma van de VARA,
dat in de loop van dit seizoen op het
tv-scherm zal worden vertoond. De
16-jarige Monique, 20-jarige Coco,
15-jarige Nicole, 19-jarige Pat, 17-
jarige Dave (op de foto van links
naar rechts) veroverden vorig jaar in
een tv-show de harten van de Parij-
zenaars. Sindsdien reizen de klein
gebouwde „Surfs" door Europa om
hun inmiddels bekend geworden
liedjes te zingen als „Reviens Vite et
Oublie", „T'en Vas pas comme ga"
en „A Présent tü peux t'en aller".
DE RUSSISCHE pedagoge Jelena Tsjik-
vaidze is gisteren na een verblijf van eni
ge maanden in ons land naar het Bolsjoi
Theater in Moskou teruggekeerd. Het Na
tionale Ballet heeft met een uitvoering van
de door haar ingestudeerde vierde ak
te van „La Bayadère" afscheid van haar
genomen. Deze kon voor een kleine kring
van genodigden worden gegeven op het to
neel van de Amsterdamse Stadsschouw
burg, hiertoe beschikbaar gekomen door
het uitvallen van de Nederlandse Opera.
De bevoorrechte genodigden hebben van
deze voorproeve van het programma, dat
over enige weken in het Holland Festival
zal worden vertoond en daarvoor speciaal
is samengesteld, kennelijk bijzonder geno
ten. Deze ietwat ouderwetse term mag
men gebruiken voor een dergelijke toegift
aan de romantische smaak van balletoma-
nen, die eindelijk weer eens helemaal aan
hun trekken komen. Maar let wel: men
heeft hier te doen met een choreografisch
meesterwerk, waarvan Marius Petipa de
maker is. Men mag aannemen dat deze
versie de grootst mogelijke gelijkenis met
de oorspronkelijke schepping heeft.
Advertentie
HILVERSUM I. 402 m. 7.00 AVRO. 7.50
VPRO. 8.00-24.00 AVRO.
AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym
nastiek. 7.20 Lichte grammofoonmuziek.
VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00 Nws.
8.15 Lichte grammofoonmuziek. 9.00 Gym
nastiek. 9.10 De groenteman. 9.15 Ballet
muziek (gr.). 9.35 Waterstanden. 9.40 Mor
genwijding. 10.00 Arbeidsvitaminen. 10.50
Voor de kleuters. 11.00 Nieuws. 11.02 Huis
houdelijke zaken, lezing. 11.15 Radio Fil
harmonisch orkest: klassieke muziek. 12.00
De Johan Willem Friso Kapel. 12.30 Me
dedelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33
Country and Western Music (gr.). 13.00
Nieuws. 13.15 Mededelingen, eventueel ac
tueel of grammofoonmuziek.. 13.25 Beurs
berichten. 13.30 Dansorkest en zangsolisten.
14.00 Vocaal ensemble (stereofonische uit
zending) 14.20 Klassieke kamermuziek
(stereofonische uitzending). 14.45 En pas
sant: licht programma. 15.20 Amusements
muziek (gr.). 16.00 Nieuws. 16.02 Klarinet
en piano: moderne muziek (stereofonische
uitzending). 16.25 Voordracht. 16.45 Instru
mentaal kwartet: jazzmuziek. 17.00 Min-
jon. 18.00 Nieuws. 18.15 Eventueel actueel.
18.20 Uitzending van de Partij van de Ar
beid. Partijdig. Een programma van de
Partij van de Arbeid waarin iedere luis
teraar wel ongeveer weet wat hij waagt
met presentator Theo Eerdmans. 18.30
Licht ensemble en zangsolisten. 19.00 Ge
sproken brief. 19.05 Sportparade. 19.30 In
strumentaal combo. 19.55 Nieuws. 20.00
Richard Strauss-herdenking: Elektra, ope
ra. (stereofonische uitzending) 22.00 350
jaar Rijksuniversiteit te Groningen, docu
mentaire. 22.30 Nieuws. 22.40 Journaal.
23.05 Pizzicato: Nieuwsflitsen en actualitei
ten uit de lichte muziekwereld. 23.55-24.00
Nieuws.
HILVERSUM II. 298 m. 7.00 KRO. 11.45
VPRO. 14.15-24.00 NCRV.
KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Morgengebed
7.15 Lichte grammofoonmuziek. 7.55 Over
weging. 8.00 Nieuws. 8.15 Lichte grammo
foonmuziek. 8.50 Voor de huisvrouw. 9.40
Schoolradio. 10.00 Voor de kleuters. 10.10
Chansons de France (opn.). 10.25 Moderne
muziek (gr.). 11.00 Voor de zieken. VPRO
11.45 Lichte grammofoonmuziek. 12.15 Le
ven op het land, gesprek. 12.30 Mededelin
gen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Deze
Week. 13.00 Nieuws. 13.15 Romantische
klassieke muziek (gr.). 13.45 Voor de
vrouw. NCRV: 14.15 Militair orkest (gr.).
14.30 Lichte grammofoonmuziek. 14.40
Licht pianospel (gr.). 15.00 Vocaal ensem
ble. 15.15 Kamerorkest en solist: Oude,
klassieke en moderne muziek. 16.00 Bijbel
overdenking. 16.30 Befiehl Du deine Wege,
motet. 17.00 Voor de jeugd. 17.25 Lichte
grammofoonmuziek voor de teenagers.
18.15 Sportrubriek. 18.30 Licht instrumen
taal kwartet. 18.50 Sociaal perspectief.
19.00 Nieuws en weerpraatje. 19.10 Lichte
grammofoonmuziek. 19.30 Radiokrant.
19.50 Lichte grammofoonmuziek. 20.20 Ra
diovossenjacht: Luisteraars op zoek naar
radio-reporters. 21.30 Lichte grammofoon
muziek. 21.45 Klassieke grammofoonmu
ziek. 22.00 Kerkorgelconcert. 22.30 Nws
en herhaling SOS-berichten. 22.40 Avond
overdenking. 22.55 Boekbespreking. 23.00
Rondom het kind: pedagogische etherleer
gang. 23.30 Oude kamermuziek (gr.). 23.55-
24.00 Nieuws.
BRUSSEL 324 m.
12.00 Nieuws. 12.03 Grammofoonmuziek.
12.15 Gevarieerde muziek. 12.25 Weerbe
richt. 12.30 Gevarieerde muziek. 12.50
Beursberichten en programmaoverzicht
13.00 Nieuws. 13.20 Kamermuziek. 14.00
Nieuws. 14.03 Grammofoonmuziek. 14.08
Klassieke muziek (Om 15.00 Nieuws). 15.30
Lichte muziek. 16.00 Nieuws. 16.03 Beurs
berichten. 16.09 Franse les. 16.24 Liederen
16.40 Kamermuziek. 17.00 Nieuws en be
richten. 17.15 Voor de kinderen. 17.50 Lich
te muziek. 18.00 Nieuws. 18.03 Voor de
soldaten. 18.28 Paardesportberichten. 18.30
Pianorecital. 19.00 Nieuws en radiokroniek.
19.30 Klassieke muziek. 20.30 Macbeth, ope
ra (le en 2e akte), 22.00 Nieuws. 22.15
Jazzmuziek. 22.35 De zeven kunsten. 22.50
Volksmuziek. 23.00 Nieuws. 23.05 Opera- en
Belcantoconcert. 23.55-24.00 Nieuws.
VOOR WOENSDAG
NTS: 17.00 De Verrekijker, internatio
naal jeugdjournaal. VARA: 17.10-17.45
Voor de kinderen. 19.30 Top of Flop. NTS:
20.00 Journaal. VARA: 20.20 Achter het
nieuws. 20.45 Filmvenster. 21.15 Televisie
rechtbank: De zaak Van den Burg, NTS:
22.40-22.45 Journaal.
VOOR DONDERDAG
KRO: 15.00 Voor de vrouw. 15.45 Pauze.
16.00-16.15 Voor de kinderen. 19.30 De
Flintstones, tekenfilm (dl. 29) NTS: 20.00
Journaal. KRO: 20.20 Actualiteiten. 20.40
Het land van onze kinderen, documentair
programma (dl. 6 - slot). NTS: 21.20 Het
heilig experiment, toneelstuk. KRO: 22.40
Epiloog. NTS: 22.50-22.55 Journaal,
„LA BAYADERE" is een ballet uit 1877,
dat sinds de première ten bate van de
ballerina Mile Vazem in Rusland bijzonder
populair bleef, met dien verstande dat
men bij de reprises van de laatste tijd
de sprookjesachtige finale achterwege laat.
In de vierde akte verschijnt de jonge
krijgsman Solor in zijn droom temidden,
van lieftallige geesten, waarbij zich ook
zijn door verraderlijk toedoen aan een
slangebeet gestorven geliefde bevindt. Het
is een aaneenschakeling van grote en klei
ne ensembles, duetten en solovariaties.
Doch wat voor een aaneenschakeling!
Ofschoon Petipa alle ontwikkelingen laat
bedrijven binnen de traditionele patronen
van evenwijdige lijnen, kringen en diago
nalen, steeds de symmetrie handhavend,
heeft hij wonderen van geraffineerde een
voud weten te bereiken. Het begint al met
een met de opkomst van het corps de bal
let in een lange slinger van bewegende
arabesques. Het is allemaal zo ongelooflijk
schitterend, dat de glans van de vele in
omloop zijnde namaakzettingen van het
overigens aan Ivanov toegeschreven „bal
let blanc" uit „Het Zwanenmeer" erbij
verbleekt. En tegelijk ziet men nu, met
de sierlijk wisselende groeperingen van de
danseressen in witte tutu's voor ogen, dat
de „Sylphides" van Michael Fokine in net
begin van deze eeuw niet zomaar uit de
lucht zijn komen vallen.
DE GROTE ADAGIO'S zijn uiterst
moeilijk te dansen. Mevrouw Tsjikvaidze
heeft echter een ongekende stijlzuiverheid
tot in alle onderdelen (men lette eens op
de prachtige armhoudingen) weten te be
reiken. Overigens moet een beoordeling
van de geleverde prestaties nog even wor
den uitgesteld, want bij deze „generale"
werden de solistische partijen alternerend
vertolkt. Dit paradenummer, waarmee
men ongetwijfeld ook internationaal furore
zal maken, is maar liefst in vijf bezettin
gen voorbereid. Maar hoe de uiteindelijke
rolverdeling voor de eerste.presentatie ook
mag uitvallen, men moet in ieder geval
letten op de markante bijdragen van de
jonge Olga de Haas, die met ingang van
het volgende seizoen tot soliste is gepro
moveerd.
Deze vierde akte van „La Bayadère" is
een bijzondere aanwinst voor het reper
toire. Men heeft er eerder alleen voorstel
lingen van kunnen zien bij het optreden
van het Kirov Ballet uit Leningrad in Pa
rijs, enkele jaren geleden. Bij het Royal
Ballet in Londen bedient men zich van een
reconstructie, door de fameuze danser Ru-
dolf Nurejev uit herinneringsbeelden ver
vaardigd.
David Koning
De actrice Anna Synodinou en het lid
van de adviesraad Giorgios_ Seferiades
hebben ontslag genomen uit het Griekse
Nationale Theater. Anna Synodinou is
eens door de Amerikaanse actrice Helen
Hayes de grootste tragédienne van de we
reld genoemd. Seferiades, die schrijft on
der het pseudoniem Seferis, heeft in 1963
de Nobelprijs voor Letterkunde gewon
nen. Hij noemde geen reden voor zijn
ontslag, maar Anna Synodinou zei, dat zij
heenging als gevolg van meningsverschil
len met directeur Alexis Minotis.
De ontslagen zijn gekomen op een ogen
blik, dat het theater de opening van het
jaarlijkse Epidaurus Toneelfestival op 21
juni voorbereidt. De directie van het
Nationale Theater zoekt koortsachtig naar
een plaatsvervangster van Anna Synodi
nou.