N.Ph.O.-concert en orgelbespelingen
hoogtepunten van K.N.T.V.-jaarfeest
w
i
1
HET WEEKEINDE
„Atelier-toneel" door jongeren van
De Nieuwe Komedie-Arena
De expositie in
de Academie '63
Orgelconcerten in
de Grote Kerk
EMS-Cultuurprijzen in
Scheveningen uitgereikt
Concert ten bate van
het Dorpshuis Halfweg
NEGEN MUZEN
MAANDAG 15 JUNI 1964
6
-
HALF AND HALF SHAG
Leerlingenuitvoering
in Zandvoort
Zandvoortse leerlingen
kregen getuigschrift
van volksmuziekschool
Richard Leacock's directe
filmreportage-stijl
Wk W nabeschouwingen
De radio geeft dinsdag
T elevisiepro gramma
1 OOK EEN AANTAL jongere spelers van
De Nieuwe Komedie hebben zich nu aan
een soort „workshop"-voorstelling gewaagd
(in navolging van hun collega's bij het
Rotterdamse en Haagse gezelschap) en
gisteravond hebben zij in Diligentia te Den
Haag een opvoering laten zien van twee
éénakters, onder de gezamenlijke titel
„Ateliertoneel". Het is een avond van
uitersten geworden. Er werd begonnen met
een toneelbewerking van Dostojevski's ro
mantische verhaal „Witte Nachten" van
de hand van de Fransman Gil Sandier.
Van Dostojewski is in deze herschrijving
niet veel meer bewaard gebleven dan een
op het toneel moeilijk te verdragen breed
sprakigheid. Maar wat in de roman door
psychologische uitdieping aanvaardbaar
wordt gemaakt, daarvan liet de opvoering
eigenlijk alleen het drakerig sentimentele
verhaal zien over de prille liefde van een
dromerige jongeman voor een grillig, door
haar grootmoeder getiranniseerd meisje.
Het was een nagenoeg onspeelbaar-zware
opgave voor de jonge krachten die hier
aan het werk waren, om voor oren, die
aan moderne dialogen gewend zijn, deze
traag verlopende gesprekken tussen steeds
dezelfde twee personen gedurende meer
dan anderhalf uur te laden met een de
aandacht vasthoudende spanning.
HET MOET TER ERE van Etha Coster
en Ferenc Schneiders gezegd worden dat
ze hierin toch nog herhaaldelijk slaagden.
Etha Coster trof heel zuiver de ietwat ge-
exalteerde toon van 't negentiende-eeuws-
wereldvreemde meisje, ook al waren de
meer intieme passages soms wat moeilijk
verstaanbaar.
Ferenc Schneiders was wat eentonig en
ook rijkelijk stupide voor het dichterlijke
type dat Dostojevski hier voor ogen moet
hebben gestaan, maar wist ook van zijn
kant wel iets van een vorige-eeuwse no
blesse voelbaar te maken. Beiden hadden
soms kennelijk wat moeite met de ietwat
dansante mise-en-scène die regisseur Dirc
Decleir voor dit spel ontworpen had. Bij
zonder fraai was het strak gestileerde wit
te decor waarvan de ontwerper niet in het
programma vermeld stond.
NA DE PAUZE volgde een Spaanse gooi
naar hypermodern toneel van Fernando
Arrabal die wel wat erg volgzaam in het
voetspoor van Becket trad. Alle elementen
uit diens „Wachten op Godot" en „Fin
de Partie" waren aanwezig. Het gefanta
seerde doel dat alle personages hier op de
been hield was het gezamenlijk reisdoel,
het „onvindbare „Tar", reden waarom het
geheel „Op weg naar Tar" heette. Een
drietal van de figuren houdt de bekende
absurde gesprekken met eindeloze haar
kloverijen over nietigheden en twee ande
ren vormen een paar waarvan de man
goeddeels ontmenselijkt is en de vrouw
verlamd. Wanneer men na 10 minuten de
draagwijdte van het stuk begrepen heeft
valt het volgende uur tamelijk lang. Fe
renc Schneiders die dit sttik geregisseerd
had en vooral met het brute verdierlijkte
paar zeer intense, schokkende resultaten
had bereikt, zou er goed aan gedaan heb
ben hogere tempi of behoorlijke „kappen"
aan te brengen. Er werd van zeer goed
tot redelijk spel te zien gegeven door res
pectievelijk Dirc Decleir, Etha Coster,
p -i ri - m
iM 'thr,Advertentie
In het Gemeenschapshuis hebben de
Zandvoortse leerlingen van de muziekpe
dagogen Aad. Plas (piano) en Jan Plas
(viool en cello) zaterdagavond de jaar
lijkse proeven van hun bekwaamheid af-
afgelegd.
Van het 38 nummers tellende program
ma noemen we gedeelten uit de vierde
sonatine van Telemann voor viool en pia
no, een briljant gespeelde piano-etude van
Halier, het andante-allegro voor cello en
piano van Defesch, de wals opus 70 no. 2
en de Fantasie impromptu van Chopin
en Beethoven variaties op een thema uit
„Judas Maceabaus" van Handel voor cello
en piano.
De avond werd besloten met een uitvoe
ring van de Kamersonnate in C gr. t. van
Corelli door het strijkorkest van de ensem
ble klasse en het pianoconcert in G gr.
van Joh. Ohr. Bach, beide onder leiding
van Jan Plas in welk laatste concert de
jeugdige piano-soliste een opmerkelijke
muzikaliteit toonde.
De bekende bas-bariton Guus Hoekman,
die zich onder de talrijke aanwezigen
bevond, maakte zich tot tolk van de toe
hoorders door in een spontaan uitgespro
ken slotwoord de heer en mevrouw Plas
dank te betuigen voor de wijze, waarop
dezen in een tijd van steeds erger om
zich heen grijpende verdwazing op muzi
kaal gebied, liefde en enthousiasme we
ten te blijven opwekken voor serieuze mu
ziekstudie, waarvan de resultaten deze
avond duidelijk hadden gesproken.
In aanwezigheid van de lerares algemeen
vormend muziekonderwijs, mejuffrouw El-
ja Moed heeft de directeur van de Volks
muziekschool voor Haarlem en omstreken,
de heer Proper in het Gemeenschapshuis
van Zandvoort de getuigschriften uitgereikt
voor driejarig algemeen vormend muziek
onderwijs aan leerlingen van de Volksmu
ziekschool van Zandvoort. Dit waren Jaap
Berkenbosch en Wiebe Tilstra (met lof).
Voorts Nanfred Bakels, Emile Loos, Hans
Weermeijer, Robbie Smink, Martin Bol,
Joost van de Bogaart, George Borkent,
Dick Heijnen, Jenny Noes, Ineke van Ko
ningsveld, Titia de Ru, Ineke Paap, Han-
neke van den Bos en Willy Weber.
Henk Somers, Hans Kemna en Ferenc
Schneiders.
WAAR ALLEEN het te sterke beroep op
het geduld van het publiek de beide opvoe
ringen verbond, daar was overigens nau
welijks een groter contrast denkbaar dan
tussen deze „Witte Nachten" en het zwarte
hedendaagse absurdisme van deze Becket-
adept Arrabal.
Om de ontplooide initiatieven en de, als
opvoering, niet onbevredigende resultaten
kan men de jonge spelers overigens alleen
maar gelukwensen.
Hans van den Bergh
De expositie in de Academie '63 in de
voormalige Koudenhornkazeme te Haar
lem, is gratis voor het publiek toeganke
lijk dagelijks van 1117 uur (op woens
dagen van 1120 uur en zondagen van
1417 uur). De expositie blijft geopend
tot 26 juni.
In de ateliers van de docenten Mari
Andriessen, Wessel Coüzijn, Nic. Jonk,
Friso ten Holt, Ger Lataster, Arie Kater,
Frans Verpoorten en Theo Mulder zijn
de werkstukken opgesteld die het resul
taat zijn van één jaar atelierarbeid- Het
is mogelijk de kunstwerken te kopen.
DE KONINKLIJKE Nederlandse Toonkunstenaars Vereniging heeft zondag te
Haarlem haar vierentachtigste algemene ledenvergadering betreffende het negenen
tachtigste verenigingsjaar gehouden. Van de besluiten, die door de afgevaardigden
van de afdelingen in Nederland werden genomen, moet de herkiezing van Nico
Dekker tot algemeen secretaris en van Wouter Paap tot vice-voorzitter worden ge
noemd. De algemene voorzitter der vereniging prof. dr. K. Ph. Bernet Kempers sprak
een openingsrede uit, waarin de positie van de toonkunstenaar in een zich ontwikke
lende nieuwe maatschappij critisch onder ogen werd gezien. Bij de herdenking van
de in het afgelopen jaar gestorven leden der K.N.T.V. heeft de voorzitter in het
bijzonder treffende woorden gewijd aan de in april de vereniging en het Neder
landse muziekleven ontvallen toonkunstenaar Willem Andriessen. Volgens gewoonte
werd de dag voorafgaande aan die der jaarvergadering besteed voor het bijwonen
van muzikale manifestaties en aan een excursie.
ZATERDAGMORGEN werden congres
sisten door het gemeentebestuur van Haar
lem officieel in het stadhuis ontvangen en
toegesproken door de loco-burgemeester,
de heer D. J. A. Geluk. Voor de leden
der vereniging was het een grote voldoe
ning te kunnen constateren hoe de over
heid het werk en het streven waardeert
en hoe zij begrip heeft voor de problemen,
die zich de laatste jaren in het bijzonder
op het gebied van het muziekonderricht
hebben voorgedaan en die nog steeds een
realiteit vormen, welke dringend aandacht
vraagt.
Een bezoek aan het Teyler museum gold
in het bijzonder het daar opgestelde or
gel met de door prof. dr. A. D. Fokker
zo geestdriftig gepropageerde eenendertig-
toonsstemming. Professor Fokker gaf over
deze stemming en daarmede te vormen
accoorden, intervallen en toonreeksen een
uiteenzetting, waarna de organist Anton
de Beer met de vertolking van de chroma
tische fantasie van Sweelinck, enkele in
het experiments-vlak gehouden kleine
composities van de Engelsman Alan Ri-
dout en gedeelten uit de Suite 1954 van
Henk Badings de werking van de eenen-
dertigtoonsstemming in de praktijk de
monstreerde.
De leden hebben daarna kunnen genie
ten van een verrassend fraai orgelconcert
in de Grote Kerk, dat door de gemeente
Haarlem aangeboden werd en dat gegeven
werd door de beide stadsorganisten Al
bert de" Klerk en Piet; Kee. Ih'Voilé 'glans
hebben deze kunstenaars de verrukkende
klankschoonheid vafihet beroemde Haar
lemse orgel kunnen benutten voor de ver
tolking van werken van Marchand, Wal-
ther, Pachelbel en van Johann Sebastian
Bach.
Een autobustocht door het fraaie Ken-
nemerland werd op deze eerste congres
dag een aantrekkelijk intermezzo en op de
avond van deze dag waren de leden de
gasten van het Noordhollands Philhar-
monisch Orkest op het zomerconcert, dat
in de gemeentelijke Concertzaal gegeven
werd.
DE DIRIGENT HENRI ARENDS had
voor het eerste zomerconcert van het
Noordhollands Philharmonisch Orkest van
dit jaar een belangwekkend programma
samengesteld, dat zeker door de vele toon
kunstenaars van professie, die zaterdag
avond mede in de gemeentelijke Concert
zaal aanwezig waren, bijzonder op prijs
werd' gesteld. Henri Arends leidde de uit
voeringen van de compositie „Three Con
trasts for wind-instruments and percus
sion" van Oscar van Hemel en „Espres-
sioni Cordiali" van Marius Flothuis, twee
werken die voor het orkest ter gelegen
heid van zijn honderdvijftig jarig bestaan
werden gecomponeerd en die reeds bij de
eerste uitvoeringen in ons blad zijn be
sproken.
Henri Arends dirigeerde en het orkest
speelde deze moderne Nederlandse wer
ken bijzonder geïnspireerd en de geest
der vertolkingen werd kenmerkend voor
de bezielde voordrachtssfeer, die dit zo
merconcert in zijn geheel bleef beheersen.
Want ook de uitvoering van de suite uit
het ballet „L'oiseau de feu" van Igor Stra-
winsky muntte uit door een grote tot luis
teren dwingende geladenheid in dynamiek,
in instrumentale timbres en in de vaak
stuwende ritmiek.
Langdurige bijvalsbetuigingen getuigden
van de grote waardering van de toehoor
ders voor deze belangrijke orkestrale
prestatie.
NIET MINDER groot was het succes
In de Grote of St. Bavo Kerk zal mor
gen, dinsdag 16 juni, 's avonds van 89
uur, de stadsorganist Piet Kee concerteren.
Zijn programma bestaat uit muziek uit
de tijd van William Shakespeare.
Het is als volgt; Engeland: Thomas Tallis
(15051585), Hymn: „Iste Confessor" Anti-
phon: „Gloria tibi Trinitas"; Orlando Gib
bons (15831625), Fantasy in C; John Buil
(15631628), Prelude and carol „Laet ons
met herten reyne"; John Weelkes (1577
1623), Pavan and Galliard. Nederland; Jan
Pietersz. Sweelinck (15621621), Variaties
over „Est ce Mars"; Gerhardus Scronx
1600), Echofantasie. Italië: Girolamo
Frescobaldi (15831643), Capriccio Pasto
rale. Tenslotte van Nikolaus Bruhns (1665-
1697), Preludium en fuga in e kL t.; van
John Stanley (17131786), Voluntary
opus VII no. 61 en Voluntary opus V
no. 6; en van Johann Sebastian Bach
(1685—1750) Fuga in g. kl. t.
Donderdag 18 juni concerteert 's middags
van 34 uur wederom de stadsorganist
Piet Kee. Hij herhaalt het programma
van dinsdag.
van de pianist Jan Wijn, die een prachtige,
klankrijke en voortreffelijk opgebouwde
vertolking gaf van de Variations sympho-
niques van César Franck en verder het
auditorium in extase bracht met een vaak
verbluffende virtuoze uitvoering van Saint
Saens charmante, elegante, evenwichtige
Pianoconcert in g op. 22. Jan Wijn heeft
zich op deze avond doen kennen als een
kunstenaar van internationaal niveau, toe
gejuicht door allen, speciaal bewonderd
door vele collega's, die zijn eminente spel
mede op grond van vakkundige motieven
op zijn grote waarde konden schatten.
Dit hoge niveau van reproductieve kunst
werd ook bereikt dank zij de voortreffe
lijke begeleidingen van dirigent en orkest.
Zij werden terecht nadrukkelijk door de
solist in het succes betrokken.
P. Zwaanswijk
Zaterdagavond heeft in het Kurhaus te
Scheveningen de heer R. Zwolsman, voor
zitter van de raad van bestuur van de Ex
ploitatie Maatschappij Scheveningen n.v.,
de E.M.S.-Cultuurprijzen 1964 officieel uit
gereikt.
De pianist Wil Brons, de schilder Joop
van Meel en de choreografen Rudi van
Dantzig en Hans van Manen kregen ech
ter slechts hst ..rapport van. da» jury in
handen. De gèldprijzen ad 10.000 zullen
in gedeelten worden overgemaakt. Het is
namelijk de bedoeling, zo zei de heer
Zwolsman, dat dit geld daadwerkelijk
aan het beoogde doel, namelijk aan studie
in Frankrijk, wordt besteed.
Onder de talrijke genodigden bevonden
zich vijf staatssecretarissen, waaronder de
staatssecretaris van O. K. en W., drs. L.
J. M. van de Laar. Voorts waren de am
bassadeurs van Frankrijk, Argentinië, Bra
zilië, Chili, Portugal en Spanje aanwezig
alsmede de burgemeester van Parijs, de
heer Aubertin. De prijsuitreiking had dan
ook plaats tijdens een „grand soirée Pa-
risienne". Het hoogtepunt van deze avond
was het optreden van Zizi Jeanmaire in
haar Tour de Chant 1964.
NATU-AFDELING Z.-KENNEMERLAND
De afdeling Zuid-Kenenmerland van de
Nederlandse Amateur Toneel Unie houdt
donderdag 18 juni haar algemene jaar
vergadering in de studio van „Postaal
Genoegen" aan de Lange Lakenstraat in
Haarlem. Behalve de gebruikelijke jaar
verslagen van secretaris en penningmees
ter vermeldt de agenda ook een bestuurs
verkiezing, wegens het periodiek aftreden
van de heer A. Peper, die zich evenwel
herkiesbaar heeft gesteld. Voorts wordt
verslag uitgebracht van de zomerbijeen-
komst en zal aan een verdienstelijk lid
de zilveren rederij kersspeld worden uit
gereikt.
Op dinsdag 16 juni zendt de A.V.R.O.-
Televisie van 20.40 tot 21.15 uur onder de
titel „Confrontatie-Primary" een eerste
van twee door de Amerikaanse cineast
Richard Leacock gemaakte documentaires
uit. Met deze televisiedocumentaire be
oogt de A.V.R.O. de indrukwekkende ma
nier van filmen van Richard Leacock te
belichten, die van beslissende betekenis
is geweest in de ontwikkeling van het do
cumentaire genre.
De basis ervan is dat zware statuten,
kabels, „dollies" en omslachtige lampen
niet meer nodig zijn; een lichte, draagbare
en geruisloze camera met een synchoon-
lopende draagbare geluidsrecorder en een
extreem lichtgevoelige film volstaan.
Richard Leacock, die o.m. bekend is
als de cameraman van Flaherty's „Loui
siana Story", ontwikkelde in de Verenigde
Staten met zijn medewerkers deze nieu
we apparatuur. Hij was daardoor in staat
in '60 de voormalige senator, John Kenne
dy, overal te volgen: meelopend op straat,
trap op en trap af, vergaderzaal in en
vergaderzaal uit. Door het ontbreken van
hinderlijke filmlampen en cameraratel,
viel de aanwezigheid van Richard Leacock
en zijn geluidsman niet op en waren zij
in staat diverse situaties van nabij vast
te leggen. In deze documentaire worden de
kijkers geconfronteerd met de zogenaam
de „Primaries", dit zijn de voorverkiezin
gen voor het kandidaatschap in de presi
dentsverkiezingen van de Verenigde Staten
uit het jaar 1960, tussën de toenmalige se
natoren van de Democratische Partij,
John F. Kennedy, en A. Humphrey. Een
tweede documentaire, over de Fisher-vijf-
ling wordt op dinsdag 14 juli uitgezonden.
Prinsessen naar galaconcert. Prinses Mar
griet en prinses Christina van Zweden
zijn voornemens het galaconcert bij te
wonen ter opening van het Holland
Festival 1964 in het Kurhaus te Sche
veningen. Het concert heeft hedenavond
plaats.
Vandaag zal prinses Christina van
Zweden de expositie van Zweedse
kleinplastiek openen in Madurodam.
De foto toont de prinses bij haar
aankomst, gisteren, op Schiphol. Zij
werd verwelkomd door haar Neder
landse naamgenote prinses
Christine.
„Daar staat iemand achter de deur",
riep de ene politieman tegen de andere
en hij had gelijker stonden er zelfs
twee, onder wie een echte cameraman
achter zijn levensgrote t.v.-camera. Dat
gebeurde tijdens de live-uitzending van het
vijftiende Fedder-mysterie van Jan de
Koek, een thriller in de natuurlijke de
cors van het Spoorwegmuseum in Utrecht.
Méér onvolkomendheden deden afbreuk
aan de waarheidssuggestie die, zoals de
schrijver en regisseur Peter Holland gaar
ne wilden, van dit groot opgezette spel
moest uitgaan: hoofdrolvertolker Robert
Sobels was vooral in het begin een hin
derlijk gemaniereerde toneel-inspecteur
wiens ogen te vaak de camera zochten; de
enorme publieke belangstelling, direct na
een dodelijk ongeluk was even groot als
het lawaai van de Van Gend Loos
mannen, die hun wagen moesten voorrij
den en ook het volume van* de opzwepen
de muziek werd irritant nadrukkelijk. Te
meer daar dit mysterie het produkt van
een weer prijzenswaardige, rijke fantasie
bleef, hadden de regisseur en zijn talrijke
medewerkers er beter aan gedaan het
stuk op de gebruikelijke wijze te repete
ren, nóg eens te repeteren en zonder veel
tam-tam op te nemen; en dit laatste dan
met de mogelijkheid van heropnamen.
Dat wij ons alle onechtheden ten spijt
toch nog geamuseerd hebben, is voor
al te danken aan auteur Jan de Kockien
aan enige acteurs, die mooie typetjes weg
gaven, die overigens niet allemaal de in
druk versterkten, dat het allemaal echt
was. Van hen noemen wij Johan Soer en
Sacco v.d. Made als bizarre NS-medewer-
kers, Elisabeth Versluys als de „Spaan
se" zangeres, Willy Ruys als Mr. Chips
(die nog een mysterie gebleven is)
en niet te vergeten de vroegere zangeres
Jetty Cantor als de- gevaarlijke leidster
van het Stichts Strijk-kwartet. „Lassie"
en de Hillbilliefamilie Clampett vulden dit
luchtige zaterdagavondprogramma van de
NCRV verder op.
Zondagavond
De VPRO en Wim lbo bouwden voort
op het enorme succes, dat behaald werd
met het optreden van de in een Amster
dams artiestencafé samenkomende oudere
kleinkunstenaars, die door laatstgenoem
de als het ware voor de televisie heront
dekt werden. Een groepje van deze „so
ciëteitsbezoekers" bracht, versterkt met
Dora Paulsen, een deel van het program
ma op de beeldbuis, dat sinds die „her
ontdekking" in het Tingel-Tangel-caba-
ret wordt opgevoerd. Het werd een koste
lijk half uur; knap vakmanschap en
ouderwetse vrolijkheid, die zelfs aanste
kelijk werkten op de jongeren in de zeer
geanimeerde zaal. De „chanteur de char
me" Bob Scholte bezong op aanschouwe
lijke wijze zijn aloude liefde voor een
„blondje" en liet nog eens zijn AVRO-lied
„Goede nacht en welterusten" horen, ter
wijl ondeugend het VPRO-bordje op het
scherm kwam. Met oude schlagers speel
den Heintje Davids en Sylvain Poons
prachtig op het publiek en Hermén Thórlên
zong met jeugdig élan o.m. het onsterfe
lijke chanson „Mens, durf te leven". Het
„Lang zullen ze leven" dat de zaal al
deze grote oudjes tijdens de bloemenhulde
toezong, klonk erg spontaan en bevestig
de het succes van dit programma.
Al maakte de Canadese inzending naar
het festival gezien haar opzet wellicht geen
schijn van kans, wij waren toch verheugd,
dat de VPRO dit programma aan de kij
kers doorgaf. De befaamde jazz-pianist
Oscar Peterson en zijn ritmische begelei
ders vulden deze produktie, die opviel
door het perfecte geluid en de knappe
„uitlichting". Petersen's praatjes, een in
grappig Frans uitgesproken toelichting op
de historie van de jazz, pasten er zeer
wel in.
Dat de stukken van Strindberg zeer goed
speelbaar zijn voor de t.v., werd nu weer
bewezen door de opvoering van zijn eenak
ter „Met vuur Spelen", door Sybren Polet
vertaald voor de Toneelgroep Theater.
Voor dit levensechte, maar ook wrange
stuk gebezigd, bleek de term „blijspel",
evenals bij zoveel andere toneelwerken,
weer eens dubbelzinnig. De mens in al
zijn eenzaamheid, zijn verveling en zijn
verre van volmaakte betrekkingen tot de
medemens, biedt nu eenmaal geen opwek
kend schouwspel, tenzij hij als een clown
voor ons verschijnt. Dat geldt ook voor
HILVERSUM I 402 m. 7.00 AVRO. 7.50
VPRO. 8.00-24.00 AVRO.
AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym
nastiek. 7.20 Lichte grammofoonmuziek.
VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00 Nws.
8.15 Lichte grammofoonmuziek. 9.00 Och
tendgymnastiek. 9.10 De groenteman. 9.15
Klassieke kamermuziek (gr.). 9.35 Water
standen. 9.40 Morgenwijding. 10.00 Ar
beidsvitaminen (gr.). 10.50 Voor de kleu
ters. 11.00 Nieuws. 11.02 Voor de zieken.
Voor de landbouw. 12.33 Instrumentaal en
semble en zangsoliste: lichte muziek. 13.00
Nieuws. 13.15 Mededelingen, eventueel ac
tueel of grammofoonmuziek. 13.25 Beurs
berichten. 13.30 Lichte orkestmuziek en
zangsoiiste. 14.00 Voor de vrouw. 14.40
Schoolradio. 15.00 Nederlands Koorfestival
1964. 15.20 Het kan niet altijd kaviaar zijn,
hoorspel (5). 16.00 Nieuws. 16.02 Klarinet
en piano: moderne muziek (stereofonische
uitzending). 16.30 Voor de jeugd. 17.30
New York Calling. 17.35 Lichte grammo
foonmuziek voor de tieners. 18.00 Nieuws.
18.15 u. Eventueel actueel. 18.00 u. Lichte
orkestmuziek met zang. 18.55 Gesproken
brief uit Parijs. 19.00 Muziek is troef:
gevarieerd muzikaal programma. 20.00
Nieuws. 20.05 Fragmenten uit de opera
Fortunio (gr.). 21.00 De geschiedenis van
een boek, literair klankbeeld. 21.30 Pro
gramma over de zangeres Lena Horne.
22.00 Moderne kamermuziek. 22.30 Nws.
22.40 Actualiteiten. 23.00 Mexicaanse mu
ziek (gr.) 23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM II 298 m. 7.00-24.00 KRO.
KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Morgengebed.
7.15 Lichte grammofoonmuziek. 7.55 Over
weging. 8.00 Nieuws. 8.15 Lichte grammo
foonmuziek. 8.50 Voor de huisvrouw. 9.40
Schoolradio. 10.00 Voor de kleuters. 10.15
Lichtbaken, lezing. 10.25 Moderne Franse
orkestwerken (gr.) 11.00 Voor de vrouw.
11.30 Lichte grammofoonmuziek. 11.50
Volaan... vooruit, lezing. 12.00 Angelus.
12.04 Licht ensemble. 12.30 Mededelingen
t.b.v. iand- en tuinbouw. 12.33 Voor de
boeren. 12.45 Platennieuws. 12.55 Katho
liek nieuws. 13.00 Nieuws. 13.15 Lichte
grammofoonmuziek. 14.00 Voor de platte
landsvrouwen. 14.10 Draaiorgelmuziek
(gr.). 14.30 Lichte grammofoonmuziek.
15.30 Als de dag van gisteren, klankbeeld.
16.00 Voor de zieken. 16.30 U hebt voor
rang, godsdienstig programma. 17.00 Voor
de jeugd. 17.50 Regeringsuitzending: Pu
bliciteitsmedia in de Nederlandse Antil
len door Auke Cloo. 18.00 Verzoekprogram
ma voor de jeugd (gr.). 18.20 Uitzending
van de Boeren Partij. Tot u spreekt mr.
dr. A. Zeegers. 18.30 Licht ensemble.
18.50 Van klanten en wanten weten, le
zing. 19.00 Nieuws. 19.10 u. Actualiteiten.
19.25 Lichte ensembles (opn). 20.00 Radio
koor, -kamerorkest en zangsolisten: klas
sieke muziek. 20.45 Slotconcert van het
Internationale Concours Koningin Elisa
beth te Brussel. 22.00 Klassieke grammo
foonmuziek. 22.20 Actualiteiten of gram
mofoonmuziek. 22.25 Boekbespreking.
22.30 Nieuws. 22.40 Liedjes. 23.10 Lichte
grammofoonmuziek. 23.55-24.00 Nieuws.
BRUSSEL 324 m.
12.00 Nieuws. 12.03 Grammofoonmuziek.
12.15 Gevarieerde muziek. (Om 12.25 Weer
berichten). 12.50 Beursberichten en pro
grammaoverzicht. 13.00 Nieuws. 13.20
Klassieke muziek. 14.00 Nieuws. 14.03 Frag
menten uit Annie get your gun, musical.
15.03 Operettemuziek. 16.00 Nieuws. 16.03
Beursberichten. 16.09 Duitse les. 16.24 Klas
sieke en moderne muziek. 17.00 Nieuws.
17.15 Lichte muziek. 17.45 Koormuziek.
18.00 Nieuws. 18.03 Voor de soldaten. 18.28
Paardesportberichten. 18.30 Amusements
muziek. 19.00 Nieuws en radiokroniek.
19.40 Lichte muziek. 19.50 Syndicale kro
niek. 20.00 Klassieke muziek. 20.45 Chan
sons. 21.30 Jazzmuziek. 22.00 Nieuws.
22.15 Amerikaanse volksmuziek. 22.35 De
zeven kunsten. 22.50 Lichte muziek. 23.00
Nieuws. 23.05 Gevarieerde muziek. 23.55
Nieuws. 24.00-0.10 Voor de scheepvaart.
VOOR MAANDAG
NTS: 19.30 Enkele reis Hollywood, TV-
film. 19.45 Openbaar Kunstbezit. 20.00
Journaal en weeroverzicht. 20.20 Uitzen
ding van het Gereformeerd Politiek Ver
bond. 20.30 De jury, film. 20.45 Schwarz
auf Weisz, filmportret over de werken van
Adriaen van Ostade. 21.05 Geen medail
les voor spionnen, speelfilm. 23.00-23.05
Journaal.
VOOR DINSDAG
AVRO: 19.30 Voor de jeugd. NTS: 20.00
Journaal. AVRO: 20.20 In AVRO's Tele-
vizier. 20.40 Confrontatie: Primary, docu
mentaire film over de voor-verkiezingen
in de Verenigde Staten. NTS: 21.15 Thea
ter Domino: Franse chansons. 22.20-22.25
Journaal.
Experimentele uitzendingen op het twee
de net (kanaal 27).
NTS: 20.20 De wonderbaarlijke reizen
van Jules Verne, film. 20.40-22.10 No. 880,
speelfilm.
de familie en haar logé Axel, die in dit
spel met de liefde badineren, met vuur
spelen, om zichzelf en elkaar te „probe
ren". Dankzij Strindbergs vaak knappe
dialogen, werd het een onderhoudende uit
zending. Het feit, dat de acteurs op hun
rollen ingespeeld waren, droeg zeker daar
toe bij. Behalve Eli Blom en Mia Goos-
sens, die de hoofdrollen hadden, onder
scheidde zich vooral Nienke Sikkema als
de knappe, levenswijze huisgenote Adèle.
Erik v.d. Donk speelde opmerkelijk goed
de geestelijk verfomfaaide nietsnut van
een echtgenoot; Henk Schaer zat wellicht
noig iets te vast aan de toneelstijl, waarin
hij de rol van de starre, hypocritische va
der vertolkte. Al met al zorgde de V.P.R.O.
voor een zeer goed zondagavondprogram
ma.
J. Damshuizer
Zaterdag jl. is in de gereformeerde kerk
in Halfweg wederom een gezamenlijk con-
cert gegeven, georganiseerd door de be
sturen van de zang- en muziekverenigin
gen Halfweg-Zwanenburg. De opbrengst
is voor de Stichting Cultureel Centrum
i.o., kortweg voor het Dorpshuis. In zijn
openingswoord wees mr. G. C. v. d. Wil
ligen, burgemeester van Haarlemmermeer
nog eens met nadruk op het grote cultu
rele belang van het Dorpshuis. Na het
concert zei de burgemeester van Haar-
lemmerliede en Spaarnwoude, F. W. M.
baron van Hövell tot Westerflier, dat het
dorpshuis er zeker komt als de gemeen
schap zich zo nog even inspant. Hij wek
te allen op, ook zij die niet aanwezig
waren om met inspanning van alle krach
ten het zo nodige geld bijeen te brengent
Het concert, waaraan medewerkten da
koren „Con Anima" Chr. Gem. Zang
ver. „Kunst na Arbeid", „St. Caecilia",
Halfwegs Chr. Dameskoor, Halfwegs Chr.
Mannenkoor, Accordeonver. „Accordia"
en Muziekver. „Eensgezindheid" met hun
dirigenten en de organist J. Valkestijn
jr. werd de grote hitte in aanmerking ge
nomen, bevredigend bezocht.
Er werd bijzonder goed gezongen en ge
musiceerd. Hier mag wel bij worden op
gemerkt, dat „Eensgezindheid" in de uit
voering van „Mondo Antico" en „The Pi
rates of Penzance" bewees niet ten on
rechte in de klasse Uitmuntendheid thuis
te behoren, zoals tijdens het concours ta
Den Burg was vastgesteld. Een zeer goe
de indruk liet de uitvoering van het Pil-
gerchor uit de Tannhauser achter, gezon
gen en gespeeld door Eensgezindheid met
de beide mannenkoren o.l.v. Wyb Schoon.
De nieuwe schouwburg in Eindhoven. Tot
w'aafriemend-directeur van de Eindho-
vense stadsschouwburg-in-aanbouw is
benöemd drs. J. J. Boumans, hoofd van
de afdeling Personeelszaken en organi
satie van de gemeente Eindhoven. Het
gemeentebestuur en het stichtingsbestuur
van de schouwburg zijn tot dit besluit
gekomen, omdat aan de directeur, de
heer G. Metzelaar, opnieuw ziekteverlof
moest worden verleend. De heer Met
zelaar had nog geen maand geleden zijn
werkzaamheden hervat na enkele weken
op ziekteverlof te zijn geweest, toen dit
besluit bekend werd gemaakt. Het ligt
in de bedoeling de schouwburg op 2
oktober te openen.
Schilderden uit Rusland. Een uur na de
opening van een tentoonstelling van
Sovjet-schilderkunst in Grosvenor Gal
lery te Londen waren elf doeken ver
kocht. Ongeveer 60 Russische schilders
zijn vertegenwoordigd met 150 schilde
rijen. Het is de eerste verkooptentoon
stelling buiten Rusland van hedendaagse
Russische schilderkunst. Het initiatief
ertoe is genomen door Eric Estorick, de
directeur van de kunstzaal. Hij heeft
Rusland drie jaar geleden bezocht.
Beeldhouwwerk in Madurodam. Een ex
positie van klein beeldhouwwerk is op
Madurodam ingericht door dr. Lars E.
Aström, chef Rijksverbond voor Beel
dende Kunst in Stockholm. De tentoon
stelling, die werken van 27 Zweedss
kunstenaars omvat, wordt gehouden in
het kader van het Holland Festival en
staat onder auspiciën van het Zweedse
instituut te Stockholm. Vandaag heeft
de officiële opening plaats door prinses
Christina van Zweden. Zij wordt ver
gezeld door prinses Beatrix.
Aartsbisschoppelijk Museum. In het Aarts
bisschoppelijk Museum in Utrecht zal
van 19 juni tot 31 augustus een tentoon
stelling worden gehouden van werken
van de Bergense kunstenaar Jaap Min,
die op 16 september 50 jaar zal worden.
Deze expositie bevat ongeveer zestig
stukken: schilderijen en aquarellen
zowel religieuze als profane voorstellin
gen vooral daterend uit de laatste ja
ren.
Béjarts „totaal spektakel". Maurice Bé-
jart zal 27 oktober in het Brusselss
Circus met een nieuw „totaal spektakel"
komen: Beethovens negende, gedanst
door het Ballet van de Twintigste Eeuw,
gezongen en gespeeld door respectieve
lijk koor en orkest van de Brusselss
Muntschouwburg. De Munt zelf heeft
voor het volgend seizoen zeven heden
daagse opera's op zijn repertoire: Pel-
léas en Mélisande van Debussy, Elektra
van Richard Strauss, Peter Grimes van
Britten, Lulu van Alban Berg, Nacht
vlucht van Luigi Dallapiccola, Ds
Nachtegaal van Strawinsky en De Ro-
senkavalier van Strauss.
Dr. Joost Halbertsma-prijs. Op advies van
de daartoe ingestelde commissie hebben
Gedeputeerde Staten van Friesland ds
Dr. Joost Halbertsma-prijs 1964 toege
kend aan ds. J. Kalma, hervormd pre
dikant te Sneek, voor zijn boek „Om
Gysbert Japiks Hinne". Ds. Kalma heeft
verschillende publikaties op zijn naam
staan op het gebied van Friese geschie
denis, cultuurgeschiedenis en toponymie.
Hij schreef voorts verscheidene biblio
grafische werken. De Dr. Joost Hal
bertsma-prijs wordt eens in de twee jaar
toegekend voor wetenschappelijk werk.