Zeventiende Holland Festival in
Den Haag met concert geopend
Eindexpositie van Academie '63 bewijst
overtuigend haar bestaansrecht
AEG
m
Residentie Orkest onder Willem van Otterloo
NEGEN MUZEN
Holland Festival
Prijsvraag voor t.v.-spel
van N.T.S. en B.R.T.
Na één jaar atelierarbeid
8
7*
Zestigduizend gulden voor
aquarel van Van Gogh
Vandaag
Morgen
Krantenpagina's via
telefoonkanalen
De radio geeft woensdag
T elevisieprogramma
IN TEGENWOORDIGHEID van prinses Margriet en van
prinses Christina van Zweden, vijf ministers, zes staats
secretarissen en vele leden van het corps diplomatique is
maandagavond in de Kurzaal te Scheve-
ningen door het Residentie-orkest het i I
officiële openingsconcert van het U U »- •- ff h
zeventiende Holland Festival gegeven.
De dirigent Willem van Otterloo, aan r- v
wie de leiding van het concert was toe- S T 1
vertrouwd, had een programma samen-
DE BEWERKING
van de Chromatische
fantasie van Jan Pie
terszoon Sweelinck
voor strijkorkest door
B. van de Sigtenhorst
Meyer werd even
eens met gevoelige
ingetogenheid ge
speeld en in een ro
mantische sfeer ge
bracht. Door de
transpositie van de
Chromatische fanta
sie, lijkt deze muziek
aan frisse helderheid
wat te hebben inge
boet en niet steeds
bezit de muzikale
spanning een even
grote intensiteit. De
tweede symfonie (de
„Piccola Sinfonia")
van Leon Orthel, die
hierna werd ge
speeld, bestaat uit 'n
reeks korte stukken,
te kort haast voor 't
volledig formuleren
en uitspreken van de
muzikale gedachten
en voor het overtui
gend doen klinken
van een gevoelsac
cent. Dit is niettemin
tooh de bedoeling van
Orthel geweest, 't Is
nu een aantrekkelijk
werk geworden, dat
niet diep peilt, maar
wel goed klinkt, me
de door de intonatie.
Willem van Otterloo
verkreeg van het Re
sidentie-orkest een
verzorgde uitvoering
van de symfonie, het
meest overtuigend in
de finale.
HET OPENINGS
CONCERT werd be
sloten met de ver
tolking van het „Te
Deum" van Alphons
Diepenbrock, waar
voor 'de medewer
king verkregen werd van de sopraan
Annette de la Bye, de alt Aafje Heynis,
de tenor Tom Brand en de bas Herman
Schey voor de kwartet-fragmenten en
voorts van het Groot Omroepkoor van de
Nederlandse Radio Unie. De opstelling van
dit koor achter het orkest was niet ideaal
voor de klankwerking. Aan de liturgische
intentie van dit „Te Deum" kon uiteraard
niet worden voldaan en deze losmaking
vestigde tegelijk de aandacht op de moei
zame ontwikkeling van dit werk en mis
schien ook op de terughoudendheid van
de componist inzake de persoonlijke inter
pretatie van de voorgeschreven tekst,
waarvan de muziek steeds de bewust of
onbewust gevormde reflex moet zijn.
DE OVERIGENS verzorgde vertolking
kon de moeizaamheid van het scheppen
van dit Te Deum niet neutraliseren
gesteld van werken van Nederlandse componisten. Een
van expressieve stemmingen vervulde korte Intrada voor
koperblazers, gecomponeerd door de dirigent zelve, werd
de inleiding van het concert in een uitvoering, die de blazers
een prachtige kans gaf de klankenkleuren van hun instru
menten goed tot hun recht te laten komerfl Willem van
Otterloo gaf een overwegend bezonken uitvoering van zijn
compositie, die in muzikaal opzicht een gematigd modern
karakter bezit.
Kinderboekilluslratie. Ter gelegenheid
van de Kinderboekenweek 1964, die
samenvalt met het tienjarig jubileum
van haar kinderblad, heeft de Kris
Kras Uitgeversmaatschappij n.v. een
illustratieprijsvraag uitgeschreven. Ge
vraagd wordt de inzending van (hoog-
Vstens drie) niet eerder gebruikte werk
stukken die moeten dienen als illustra
ties van in de voorwaarden genoem
de teksten. Een inzending wordt be
kroond met een prijs van 500. Deze
wordt uitgereikt bij de opening van
een jubileumtentoonstelling in Amster
dam op 29 oktober.
St. Lucas medaille. Aan de Amsterdamse
kunstschilder mr. J. J. Moolhuizen is de
jaarlijkse Sint Lucas medaille uitgereikt
tijdens de opening der expositie van
werken van leden der gelijknamige ver
eniging in de nieuwe vleugel van het
Stedelijk Museum te Amsterdam. Deze
tentoonstelling duurt tot en met 5 juli.
De heer Moolhuizen exposeert tot 29
juni in Bloemenheuvel te Bloemendaal.
Mevrouw Else Mulder, die het afge
lopen jaar met een zeer kleine staf,
de dagelijkse en administratieve
leiding in de Academie '63 heeft
verzorgd.
DE ACADEMIE 63 HEEFT NU één jaar achter de rug.
Gezien de expositie van werkstukken van de studenten, die
tot 26 juni in het gebouw aan de Koudenhorn te zien is, kan
men tevreden zijn en gaan rekenen op enige toekomst. Ik
ken het beeld van de resultaten van enige kunstscholen, die
al lang gevestigd zijn. Dat van de Academie '63 doet daar
niet voor onder. Het totaal ziet er gevarieerder uit dan dat
van verschillende andere instituten, hetgeen zijn oorzaak
vindt in de uiteenlopende persoonlijkheden der atelier
leiders van de Academie '63. Er blijkt hier hard en met
interesse gewerkt te zijn. Een nadere bespreking van de
werkstukken zou een recensie over het werk van de docenten
Tijdens de eerste periode van een drie
avonden durende kunstveiling bjj de firma
Paul Brandt te Amsterdam is een aquarel
van Vincent van Gogh voor 60.000,
verkocht. Het werk (25 x 18 cm), profiel
portret van een boerenvrouw, stamt uit
de Nuenense periode van de schilder
(februari-april 1885). De aquarel werd
aangekocht voor Nederlandse particuliere
rekening.
Tijdens het verdere verloop van de
veiling zijn nog hoge prijzen gemaakt
voor o.a. litho's en tekeningen. Een litho
van Edouard Manet „Au Paradis", de af-
P. Zwaanswijk
AMSTERDAM De Brakke Grond:
Toneelgroep Studio met „Spinoza" van
D. Frenkel Frank.
DEN HAAG Gebouw van K. en W.:
The Royal Ballet uit Londen.
DEN HAAG Houtrusthal: Residentie
Orkest o. 1. v. Willem van Otterloo.
AMSTERDRAM Concertgebouw Het
Nederlands Kamerorkest o. 1. v. Lukas
Foss (Beethoven, Ives, Foss en Bach).
DEN HAAG Kon. Schouwburg „Stu
dio" met „Spinoza".
UTRECHT Schouwburg: The Royal
Ballet uit Londen.
De Nederlandse Televisie Stichting en
de Belgische Radio en Televisie schrijven
opnieuw gezamenlijk een wedstrijd voor
televisiespelen uit. Het doel van deze wed
strijd is het bevorderen van het schrijven
van tv-spelen als genre in de Nederlandse
taal.
De volgende prijzen kunnen worden toe
gekend: een eerste prijs van B. frs. 50.000
3570,een tweede prijs van B. frs.
30.000 2140,en een derde prijs van
B. frs. 20.000 1428,Daarnaast kunnen
vijf aanmoedigingspremies ten bedrage
van B. frs. 3.500 (f 250,worden toege
kend. Over de uitzendrechten in beide
landen zal afzonderlijk worden onderhan
deld. De jury is als volgt samengesteld:
voorzitter is Paul Hary (BRT). Leden van
de BRT zijn Nic Bal, Hubert van Herre-
weghen, Bert Brauns en Maurits Balfbort.
Leden van de NTS zijn Ed Hoornik, mevr.
E. Kamerman-Ruimschotel en Jan Willem
Hofstra. Algemeen secretaris is Gerrit
Lindenberg (NTS).
De prinsessen Christina van Zweden
en Margriet in het Scheveningse
Kurhaus.
Bij het Zweedse krantenconcern „Afton-
bladet" is dezer dagen een installatie in
gebruik genomen die het mogelijk maakt
via telefoonkanalen gehele krantenpagina's
vanuit Stockholm in ongeveer 11 minuten
naar Göteborg te verzenden, waar zij op
speciale film worden opgetekend.
Hierbij worden niet alleen kleine letters,
lijnen en lijnclichés, maar ook gerasterde
beelden zo nauwkeurig overgebracht, dat
het de leek onmogelijk is vast te stellen
of zijn „Aftonbladet" in Stockholm of in
Göteborg gedrukt is.
Sinds kort kunnen dus de lezers van het
„Aftonbladet" in Göteborg een krant le
zen met volkomen dezelfde inhoud en op
hetzelfde tijdstip als de abonnees in Stock
holm. Ook in Malmö zal het „Aftonbla
det" over enige maanden op dezelfde wijze
worden samengesteld.
ER ZIJN IN DEZE expositie een paar
Jonkjes" te zien, die ook een voor Jonk
typisch verhaal doen. Maar de leraar
Jonk toonde zich gelukkig met de bekro
ning van een werkstuk, dat naar uiterlijk
maar weinig te maken heeft met zijn ei
gen werk. Opvallend groot was trouwens
de variatie onder de werkstukken in zijn
atelier, waar ik zelfs abstracte plastieken
ontmoette. Men moet misschien zelf in het
tekenonderwijs zitten om te beseffen hoe
intens Jonk met zijn leerlingen in de te
kenklas gewerkt heeft. Hij bewees moei
lijk te vormen figuren toch iets mee te
kunnen geven. Of dit zo vol te houden is
betwijfel ik overigens. Want een kunste
naar als Jonk dient ook aan eigen werk
te denken. Met een inspanning als de zij
ne werd het bewijs geleverd dat een aca
demie als deze te maken was. Er blijkt
een bepaalde vraag te bestaan waarop
antwoord gegeven kan worden. Het voort
bestaan van de Acadcmie'63 zal dan af
hangen van een weerkeren van die vraag
en de mogelijkheid tot het steeds weer ge
ven van een antwoord. Dat laatste kan
alleen opgebracht worden wanneer de do
cent fris blijft door zichzelf te blijven ont
wikkelen. Wanneer eigen werk in het ge
drang komt zal uitgezien moeten worden
naar assistentie en het valt te hopen dat
de Academie over voldoende middelen zal
beschikken om zoiets te bereiken. Ik nam
Jonk als een voorbeeld en veronderstel
een vraagstuk, dat zich bij iedere docent
hier kan voordoen. Vandaar mijn voor
zichtigheid in het begin van dit schrijven,
waar ik spreek van een „rekenen op eni
ge toekomst". Nu geloof ik dat assisten
tie en eventuele vervanging voorlopig in
ons land wel te verkrijgen zijn als dat no
dig mocht zijn.
HOEWEL IN DEZE EXPOSITIE NAAR
mijn smaak het bestaansrecht van de
Academie '63 al voldoende zichtbaar is
wilde ik met enkele bijzondere voorbeel
den nog wijzen op de noodzakelijkheid van
het bestaan van een academie als deze.
Men heeft uit vorige artikelen misschien
wel begrepen, dat ik kan voelen voor het
onderwijs aan de Rijksacademie. Dat een
ontwikkeling tot beeldend kunstenaar ook
daarbuiten mogelijk is onderstreepte de
Rijksacademie zelf nog onlangs met de in
eigen zaal gehouden expositie van het
werk van de autodidact Johan Buning.
En nu zijn er aankomende kunstenaars,
die moeilijk passen in het gareel dat nood
zakelijk lijkt te zijn voor het wettelijk
hoogste instituut in ons land. De Acade
mie '63 blijkt dergelijke jongeren op te
kunnen vangen bij hun behoefte aan toch
enige leiding of mogelijk slechts aan ge
schikte werkgelegenheid, waar een een
ling niet alleen staat. Voorts is het zo dat
vele ouders van hun kinderen, die het
moeilijke pad der beeldende kunsten wil'
len betreden, verlangen dat zij een be
paalde opleiding aapgaan, die gericht Is
op het uitoefenen van een beroep, waar
mee de kansen tot het voorzien in eigen
onderhoud groter zijn dan die in de sec
tor van de vrije kunst. Een van die op
leidingen is de opleiding tot tekenleraar.
Voor het bereiken van de volledige be
voegdheid zijn vijf jaren scholing nodig.
Nu zijn er kunstenaars, die voor hun vrije
werk aan deze scholing voldoende hadden
Ik meen dat dit het geval is bijvoorbeeld
bij Ploos van Amstel. Er zijn echter ook
jonge mensen, die na hun akte-studie
graag nog enige leiding ontvangen bij een
nu gehéél op de beoefening van de beel
dende kunst gericht ontwikkelen. Voor de
in zich kunnen houden. Ik meen dat het goed is dat stu
denten in aanraking kunnen komen met verschillende rich
tingen, die met overtuiging gebracht worden. En al ont
moette ik verschillende kleine Latastertjes, werkend in grote
formaten, kleine Katertjes en kleine Jonkjes, aan ander werk
in de ateliers blijkt dat alle docenten hun visie niet dwin
gend opleggen. Er is bovendien niets tegen dat de leerling I beelding van een schellinkje in een Parijs'
i i .jj, I theater, ging voor 5200 van de hand
werkt met de middelen van zijn leraar mits de leerling een I en een litho van dezelfde meester „Poli
eigen verhaal vertelt. Waar dit laatste dan nog niet het chinelle" vo°r f 850. Voor een aquarel
„„,,„1 i, r. van Karei Appel „Een sluipende poes"
geval was heeft men te doen met een verschijnsel dat zich werd 1200 betaald en voor een pastel
van Kees van Dongen 7400. Een voor
studie van het schilderij „La Corne d'Or"
van Paul Signac bracht 3800 op, een
tekening van Jongkind „Havengezicht met
gemeerde scheepjes in Zuid-Frankrijk"
1300,voor werk van Edgar Tijtgat,
„Carrousels et Baraques" en „La Flüte
Enchantée de Mozart" werd resp. 720 en
1400 betaald.
op ieder kunstinstituut voordoet.
Advertentie
Advertentie
AUTOMATIC
TOASTER f69.50
HILVERSUM I. 402 m. 7.00 VARA. 9.40
VPRO. 10.00-24.00 VARA.
VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym
nastiek. 7.20 Socialistisch strijdlied. 7.23
Lichte grammofoonmuziek (7.30 Van de
voorpagina, praatje). 8.00 Nieuws en so
cialistisch strijdlied. 8.18 Lichte grammo
foonmuziek. 8.50 Gymnastiek voot de
vrouw. 9.00 Kookpraatje. 9.05 Klassieke
grammofoonmuziek. 9.35 Waterstanden.
VPRO: 9.40 Schoolradio. VARA: 10.00
Lichte grammofoonmuziek. 11.00 Nieuws.
11.02 Voor de vrouw. 11.40 Gitaarspel (gr.).
12.00 Tango-Rumba orkest en zangsolisten.
12.30 Mededelingen t.b.v. land- en tuin
bouw. 12.33 Voor het platteland. 12.38 Mu-
sette-orkest (stereofonische uitzending).
13.00 Nieuws. 13.15 Amsterdamse Politie-
kapel. 13.45 Geheimen onder de golven, le
zing (5). 14.00 Grepen uit de muziekge
schiedenis, muzikale lezing. 14.50 Lezing.
15.00 Voor de jeugd (Om 16.00-16.02 Nws.)
16.30 Voor de zieken. 17.00 Wegwijzer, tips
voor vakantie en snipperdagen. 17.50 Re
geringsuitzending: Geven en nemen. Tips
voor en van luisteraars. 18.00 Nieuws. 18.15
Lichte grammofoonmuziek. 18.20 Uitzen
ding van de Anti Revolutionaire Partij. Tot
u spreekt mr. W. R. van der Sluis, sekre-
taris van de Anti Revolutionaire Partij.
18.30 Radio-Volks-Universiteit: Wijsgerig
perspectief: Plant-Dier-Mens, door Prof.
dr. A. de Froe. 19.00 Voor de kinderen.
19.10 Artistieke staalkaart. 19.40 Zij lieten
hun sporen achter, bespreking van Joodse
werken. 20.00 Nieuws. 20.05 Lichte mu
ziek. 20.25 Lichte orkestmuziek (gr.). 20.40
De laatste vijf minuten, hoorspel. 22.00
Klarinet en piano: klassieke muziek (ste
reofonische uitzending). 22.20 Sport halver
wege. 22.30 Nieuws 22.40 Actualiteiten.
22.55 Elektronisch orgelspel. 23.10 Jazzma-
gazine. 23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM II. 298 m. 7.00-24.00 NCRV.
NCRV7.00 Nieuws. 7.10 Dagopening.
7.20 Lichte grammofoonmuziek. 7.45 Ra
diokrant. 8.00 Nieuws. 8.15 Gewijde muziek
8.30 Lichte grammofoonmuziek. 8.45 Vo
caal ensemble: volksliederen. 9.00 Voor de
zieken. 9.30 Walsmuziek (gr.). 9.40 Voor
de vrouw. 10.10 Oude muziek (gr.). 10.30
Morgendienst. 11.00 Oude muziek (gr.).
11.15 Tot ziens in Jeruzalem, een program
ma waarin de deelnemers worden getoetst
op hun bijbelkennis (herhaling van 15 juni
jl.). 11.50 Lichte grammofoonmuziek. 12.30
Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw.
12.33 Licht orkest en zangsoliste. 12.50 Im
pressies van de hedenmorgen in Amster
dam gehouden Algemene vergadering van
het Nederlands Bijbelgenootschap. 13.00
Nieuws. 13.15 Transistor: licht program
ma. 14.30 Nederlands strijkkwartet: klas
sieke muziek. 15.00 Kerkdienst jubileum
150 jaar Nederlands Bijbelgenootschap.
16.10 Bijbelvertelling voor de jeugd. 16.20
Voor de jeugd. 17.35 Jazz Perspektief. 18.05
Mannenkoor. 18.30 Het Spektrum, lezing.
18.45 Nieuwe lichte grammofoonmuziek.
19.00 Nieuws en weerpraatje. 19.10 Muziek
van het Leger des Heils (gr.). 19.30 Ra
diokrant. 19.50 Wolga-Kozakkenkoor (gr.).
20.05 Omroeporkest: moderne muziek. 21.00
De kerk in Indonesië, lezing. 21.15 Metro-
pole orkest. 21.50 Kanttekeningen. 22.00 Het
Nederlands volkslied als inspiratiebron:
moderne Nederlandse muziek. 22.30 Nws
en herhaling SOS-berichten. 22.40 Avond
overdenking. 22.55 Grammofoonmuziek.
23.10 Zomeravondcabaret. 23.30 Lichte
grammofoonmuziek. 23.55-24.00 Nieuws.
BRUSSEL 324 m.
12.00 Nieuws 12.03 Grammofoonmuziek.
12.15 Gevarieerde muziek. (Om 12.25 Weer
berichten). 12.50 Beursberichten en pro
gramma-overzicht. 13.00 Nieuws. 13.20
Klassieke muziek. 14.00 Nieuws. 15.03 Ge
varieerde muziek. 15.45 Koormuziek. 16.00
Nieuws. 16.03 Beursberichten. 16.09 Engel
se les. 16.24 Lichte muziek. 17.00 Nieuws.
17.15 Moderne muziek en klassieke muziek.
18.00 Nieuws. 18.03 Voor de soldaten. 18.30
Lekenmoraal en -filosofie. 18.50 Klassieke
muziek. 19.00 Nieuws en radiokroniek.
19.40 Klankbeeld. 20.00 Openbaar kunstbe'
zit. 20.15 Showprogramma. 20.45 Amuse
mentsmuziek. 21.00 Jazzmuziek. 21.30
Lichte muziek. 22.00 Nieuws. 22.15 Folklo
ristische muziek. 22.35 De zeven kunsten.
22.50 Lichte muziek. 23.00 Nieuws. 23.05
Chansons. 23.55 Nieuws. 24.00-0.45 Voor de
zeelui.
VOOR DINSDAG
AVRO: 19.30 Voor de jeugd. NTS: 20.00
Journaal. AVRO: 20.20 In AVRO's Tele-
vizier. 20.40 Confrontatie: Primary, docu
mentaire film over de voor-verkiezingen
in de Verenigde Staten. NTS: 21.15 Thea
ter Domino: Franse chansons. 22.20-22.25
Journaal.
Experimentele uitzendingen op het twee
de net (kanaal 27).
NTS: 20.20 De wonderbaarlijke reizen
van Jules Verne, film. 20.40-22.10 No. 880,
speelfilm.
VOOR WOENSDAG
NTS: 17.00 De Verrekijker, internatio
naal jeugdjournaal. KRO: 17.10-17.45 Wed
strijd: Wie zingt er mee19.30 Van
onze sportredacteur. NTS: 20.00 Journaal
en weeroverzicht. KRO: 20.20 Brandpunt.
20.45 Licht orkest en solisten. 21.20 Capri
ce, eenakter. 22.05 Kijk op Kunst. 22.35
Epiloog. NTS: 22.45-22.50 Journaal.
ze mensen is het te bezwaarlijk te vol
doen aan het nog steeds bestaande ver
langen van de Rijksacademie de cursus
zo lang mogelijk vol te houden, en dat
vanaf het begin in de tekenklassen. Ik
hoorde overigens al van overwegingen al
daar om de voor de tekenakten geslaag
den onder andere voorwaarden op te van
gen. De Academie '63 is echter thans een
voor deze mensen aangewezen instituut,
waar ik een van mijn eigen oud-leerlin
gen dit jaar aan kwaliteiten heb zien win
nen. Zij werkte in de klas van Kater, waar
zij het antwoord verkreeg op haar vraag,
en eervol mocht genoemd worden in het
juryrapport.
HET BLEEK MIJ VOORTS dat bij del
Academie '63 docenten zijn, die bepaalde
studenten voor hun verdere ontwikkeling
verwijzen naar de Rijksacademie. De Aca
demie '63 kan immers tot op zekere
hoogte de voor de Rijksacademie noodza
kelijke vooropleiding verschaffen. Hiervoor I
is dan iets meer vereist dan gegeven wordt
aan de Academie'63. Ik denk onder ande
re aan enige anatomie en kunstgeschie- "pv J p t
denis. Men voldoet hieraan in de te Am- ..JL/0 2*01011100 JE 0£rvS
sterdam en Tilburg gevestigde vooroplei-
dingen. Tilburg kan echter te ver weg lig- IT J.„
gen en Amsterdam mogelijk eens vol zit- 111 -L/01U0I1
ten.
En dan biedt de Academie'63 een door HET AARDIGE van een typische
sommige aankomende kunstenaars gewen- universiteitsstad als Leiden is, dat daar
SS ^«fneel nog i„grii?e„.
academie. Na een paar jaren van vrucht- de dmSen gedaan kunnen worden. Zo
bare studie zocht juist Jonk een voortzet- was gisteravond een belangrijk deel van
ting bij Wessel Couzijn, die hij als colle- het deftige Rapenburg afgezet, er voer
gaHetrn'iet1 nn^r,<f r tCrfdfIa10 tj63'1 cen gondelachtige boot rond waarop
Het is met onmogelijk dat de Haarlem- j i i--i i K
se academie méér kan verschaffen dan duidelijk vroeg-zeventiende-eeuwse mu-
een eenjarige cursus. Wanneer het ver- pikanten zaten te spelen en het binnen-
schil tussen meer en minder gevorderden plein voor de Academie was door mid-
wat groot wordt kan een plaatsen daar- (}e} van stellages herschapen in een
van in een atelier zijn bezwaren hebben.1 - - s
PERFECT L
f 30.-
Shakespeareaans openluchttheater. Hier
had dan ook in het kader van de Shake-
speareherdenking door de samenwerken
de Leidse studententonelen een op
voering plaats van „De Getemde
Feeks".
ANNEMARIE PRINS, die vanuit haar
monopolie positie in de Leidse regie, met
de haar toegewijde studenten telkens bij-
:onder aardige dingen doet (onlangs nog
een opzienbarende Peer Gynt-voorstelling)
had ook ditmaal de leiding van deze
groots opgezette onderneming. Na een kort
openingswoord van prof. Bachrach die op
de achtergrond wel een belangrijk aandeel
in het gebeuren moet hebben gehad sinds
hij ontdekte dat dit binnenplein merkwaar
dig goed de afmetingen weergeeft van het
toneel in Shakespeare's dagen, bleek al
gauw dat de regisseuse er goed aan had
gedaan, nu ze eenmaal deze omgeving tot
haar beschikking had, om een poging te
wagen tot reconstructie van de oorspron
kelijke speeltechniek.
OP EEN ESTRADE boven de speelruim
te bracht een klein orkestje telkens muzi
kale intermezzi ten gehore en volkomen te
recht was besloten om het dikwijls ge
schrapte voorspel te handhaven. Deze
(Krelis Louwenachtige) inleiding waarbij
een dronkaard voor de grap wordt wijs
gemaakt dat hij een adellijk heer is voor
wie dan het toneelstuk in kwestie wordt
opgevoerd, geeft een speels werkende af
stand aan de opvoering die nu duidelijk
gepresenteerd wordt als toneel op het to
neel.
Doordat men voorts gelukkig beschikte
I over een aantal bekwame amateurkrach-
DOb aui/s ten pieek het publiek al spoedig bereid het
ORGELCONCERT IN BLOEMENDAAL moeilijke zicht op het te laag liggende
DOOR AMERIKAANSE ORGANISTE speelvlak, de snerpende avondkou en de
JOYCE JONES moeilijke verstaanbaarheid voor lief te ne-
Vrijdagavond zal de Amerikaanse orga- men en vooral de scènes waarin de
niste Joyce Jones in de Gereformeerde mooi-kwaadaardige Kaatje (Saskia Noord-
kerk van Bloemendaal aan de Vijverweg hoek Hegt) door een heel knap beheerste,
een orgelconcert geven. Zij zal werken van onstuimige Petrucchio van Rob Erenstein,
Competitie is een belangrijk element in
'n ontwikkeling, maar dan mogen de kwa
liteiten niet te zeer uiteenlopen. Bevorder
lijk voor de continuïteit lijkt mij het be
houd van de getoonde frisheid, die be
waard kan blijven door steeds nieuwe
studenten en het „atelier"-achtige karak
ter van het Haarlemse instituut, dat men
gaat bezoeken mede uit bewondering voor
vooraanstaande kunstenaars. Gezien de
leerlingenbezetting der ateliers blijkt men
geen slechte keuze gedaan te hebben met
de docenten.
VOOR HET EERST zag ik nu het werk
van het atelier van Friso ten Holt, die
Cor Dik mocht opvolgen. Opvallend is de
grote verscheidenheid van buiten op zijn
atelier. Aangetrokken werd voorts Frans
Verpoorten voor een grafisch atelier, waar
gewerkt wordt met een door Verpoorten
gebouwde primitieve pers, waar voldoen
de mee te doen blijkt; zij het dan dat
men beperkt blijft tot diepdruk en mo
gelijk ook hoogdruk, daar de financiën de
aankoop van een pers voor de lithografie
vooralsnog niet toelaten. Van de goede
verstandhouding tussen docent en student
hier getuigt het portret dat een leerling
mocht maken naar Mari Andriessen, die
zo goed gesecondeerd wordt door Theo
Mulder.
In deze expositie worden de namen van
de auteurs van de werkstukken vermeld.
Er is veel te zien, dat bij de gebruike
lijke verenigingstentoonstellingen geen
slecht figuur zou slaan. Ik dacht het niet
juist mijn persoonlijke voorkeuren te
noemen, want het bewijs van kwaliteit moet
ook met het volhouden geleverd worden.
Sammartini, Pergolesi, Bach, Berlinski,
Bingham en Mozart uitvoeren.
Mevrouw Jones woont in Stuttgart, waar
haar man legerpredikant is bij de Ameri
kaanse strijdkrachten. In april van dit I
jaar heeft Joyce Jones in de Aa-kerk in
Groningen een orgelrecital gegeven. Het
concert in Bloemendaal is het eerste dat
deze Amerikaanse organiste in Haarlem en
omgeving >Lal geven.
aan zich werd onderworpen oogstten te
recht grote bijval.
Het werd een (wellicht ook door de op
gelopen bronchitissen) gedenkwaardige
avond, waarvoor de organiserende instan
ties en de regisseuse alle lof toekomt. Tot
en met 27 juni is het spel elke avond, uit
gezonderd zondag. 21 juni, op het Acade
mieplein te zien (20.30 uur).
Hans van den Bergh