Fascinerend geschiedverhaal van
dr. Jaap Meijer over Nederlandse joden
FINALE
EUROPA-CUP
Nü ZOVEEL VROUWEN
EN KINDEREN
VAN VADERDAG
SIGARENDAG
WILLEN MAKEN,
even een paar adviezen
Kodak
Het N.Ph.O. gaf zijn
tweede Zomerconcert
Schilderes Stien Eelsingh
uit Staphorst overleden
Oost-Duitsland stelt
acteervergunningen in
Koningin bij opening
Oostenrijkse week
13
DE ORIËNT
Oosterse geschenken
"e:ï *0* feestt;
VRIJDAG 19 JUNI 1964
VADERDAG
Toneelgezelschap voor
Brabant in oprichting
Russisch protest tegen
uitwijzing Bolsjoi Ballet
P. Zwaanswijk
VOOR LANDENTEAMS
zondagavond 21 juni
van 18.25 tot 20.15 uur
^ai3 op s^Ssretiroy.
CSiSaar
Wilt u (zoals zoveel vrouwen,
hem nu aan de sigaar brengen,
laat de sigarenwinkelier u dan
helpen bij uw keus.
de sPaarpot
Jeen nood. rn'let 20 vet">
Pri^lasse\led*r'
Kerkconcert in
Santpoort
„De plaatsbekleder" in
Israel
De radio geeft zaterdag
T elevisieprogramma
nabeschouwingen
Sterk TV-spel
Oostenrijkse radio tapte
gesprekken af van KRO-
correspondent in Wenen
J. Damshuizer
KENNERS
KOPEN
FILMS
Optreden van Nationaal
Ballet uitgesteld
GEDURENDE RUIM VIER eeuwen hebben Joden uit
Zuid- en Oost-Europa een toevluchtsoord gevonden in
Nederland, en vooral in Amsterdam. Zij hebben hier een
belangrijke rol gespeeld. De geschiedenis van het Neder
landse Jodendom is rijk aan beroemde namen, namen van
denkers en dichters, schilders en schrijvers, bankiers en juris
ten, die in Nederland een vooraanstaande plaats hebben
ingenomen. Dr. Jaap Meijer, die al verschillende studies
over Nederlandse Joden op zijn naam heeft staan, behandelt
in dit boek een aantal van die beroemde mannen. Op het
eerste gezicht zou men kunnen menen, dat dit boek vooral
voor de eigen groep bedoeld, is. Het bekend veronderstellen
van bepaalde zaken, het appelleren aan een fonds van ge
meenschappelijke ervaringen, het veelvuldig gebruik van
Hebreeuwse en Jiddische woorden die overigens in een
register worden verklaard geven aanleiding tot die indruk,
die intussen over de kwaliteit van het boek natuurlijk nog
niets zegt. Maar deze eerste indruk is geenszins juist.
Dr. Meijer heeft in dit boek, waarin een aantal hoofdzakelijk
biografische schetsen op intelligente wijze werd gebundeld
tot een geschiedverhaal in facetten, getracht te komen tot
een synthese uit een serie afzonderlijke onderzoekingen. Hij
stelt een vraag aan de orde, die algemene belangstelling ver
dient, juist nu het grootste deel van de Nederlandse Joden
door de Duitsers is uitgemoord: wat hebben de Joden bij
gedragen aan de Nederlandse beschaving en wat is het
typisch Joodse element in die bijdrage?
DE GOEDE ZIN VAN die vraag lijkt nauwelijks voor betwisting vatbaar. Dat een
volk, een godsdienst, een cultuursysteem, dat tweeduizend jaar lang, zonder land.
zonder nationale eenheid, tegen alle verstrooiing en vervolging in, zijn identiteit weet
te bewaren op zichzelf al een haast ongelooflijke prestatie een stempel drukt op
zijn leden en op hun handelen in de wereld, is bepaald geen ongerijmde veronder
stelling. Alleen al de naam Mokum herinnert ons aan de invloed, die de Joden op de
Nederlandse beschaving hebben gehad. Maar van veronderstellingen naar ondubbel
zinnig aangetoonde samenhangen is een lange weg. De beantwoording van de vraag,
wat de Joden hebben bijgedragen aan de Nederlandse beschaving, vereist behalve
grote belezenheid en brede feitenkennis een diep inzicht in allerlei uitermate inge
wikkelde historische, culturele en sociologische verbanden. Het spreekt dan ook van
zelf, dat dr. Meijer op de door hem geformuleerde vraag nog slechts een zeer voor
lopig antwoord kon geven. Meer beoogde hij trouwens ook niet.
TEN AANZIEN VAN SOMMIGE in dit
boek geschilderde beroemde Joden wordt
niet helemaal duidelijk, welke invloed zij op
hun Nederlandse milieu hebben gehad en
bij andere figuren en verhoudingen kan
men zich afvragen, wat er nu eigenlijk
typisch Joods aan is. De probleemstelling
zal dan ook scherper begrensd dienen te
worden, om tot een duidelijk beeld te kun
nen komen. Wanneer wordt geconstateerd,
dat in de zeventiende eeuw vrijwel alle pro
testantse theologen hun kennis van het
Hebreeuws van rabbijnen hebben geleerd,
dan is dat zonder twijfel een zeer belang
rijk cultuurhistorisch gegeven. Maar wan
neer de invloed van de Bijbel als zodanig
onder de Joodse invloeden wordt gere
kend, dan moet men tenslotte heel het
Christendom Christus was ook een
Jood daaronder brengen. Daarmee
raakt men van de cultuurgeschiedenis ver
zeild in de theologische problematiek. Zon
der het belang hiervan ook maar iets te
willen verkleinen, moet men cultuurhisto
risch toch vaststellen, dat het Nederland
se volk de Bijbel op een eigen wijze heeft
verwerkt, zodat hier een min of meer zelf
standig cultuurcomplex is ontstaan.
Advertentie
denk aan
meer dan 3000 aparte
R. C. V. EIF
Paarlaarsteeg 8, Haarlem, Tel. 14615
HET CULTUURHISTORISCH onderzoek
zal op verscheidene punten nog dieper
moeten graven, vooral in de „Ideeënge
schiedenis". Het Joodse element in het
werk van Jonas Daniël Meijer, de Assers
of E. M. Meijers om ons maar tot de
juristen te beperken is niet zo gemak
kelijk ondubbelzinnig vast te stellen. Van
de sociologie valt onder meer te leren,
dat sommige dingen, die voor typisch
Joods doorgaan, ook in het gedragspatroon
van andere sociale minderheden kunnen
voorkomen. Een vergelijkende studie van
Joden en Katholieken onder de Republiek
zou hier misschien interessant materiaal
kunnen opleveren. Bovendien moet men er
steeds op bedacht zijn, dat de verhouding
van de Joden tot hun eigen cultuurcom
plex alle gradaties kan vertonen welke er
liggen tussen volledige integratie en to
tale vervreemding. Aan het enkele„geboor-
te-merk" kan men daarom hoe groot
de mogelijkheden van onbewuste beïnvloe
ding ook zijn slechts zeer betrekke
lijke waarde toekennen, wil men niet ver
vallen in een soortgelijke „mystiek van het
bloed" als de antisemieten hebben ver
kondigd, maar dan in omgekeerde zin.
HOE DIT ZIJ, de proefbalans, die dr.
Meijer opmaakte, vertoont reeds op veel
punten een overtuigend resultaat. En ook
al zal men wellicht hier en daar een vraag
teken plaatsen, het geheel is rijk aan in
formatie, goed gedocumenteerd, voor
zichtig in zijn conclusies, uitstekend ge
schreven, boeiend van begin tot einde. Mr.
Meijer schildert, met veel gevoel voor het
suggestieve detail, juist ook de menselijke
aspecten van het Joodse bestaan. Zijn
boek is daarom niet alleen een bijdrage
tot de Nederlandse beschavingsgeschiede
nis, maar ook een fascinerend geschied
verhaal en op onnadrukkelijke wijze een
bijdrage tot de kennis van een volksgroep,
die in zijn merkbaar anders-zijn bij velen
nog slechts gebrekkig bekend is.
Mr. dr. Gov. van den Bergh
Ab Abspoel zal worden belast met de
leiding van het kleine beroepstoneelgezel
schap „Proloog", dat in Eindhoven wordt
gevestigd en dat tot doel heeft een toneel
publiek te gaan vormen in de provincie
Noord-Brabant, waar twee nieuwe schouw
burgen (Tilburg en Eindhoven) samen
met de bestaande (Breda en Den Bosch)
dingen naar de gunst van het kunstmin
nend publiek. Als provincie en gemeente
voldoende subsidie verstrekken, zal „Pro
loog" op korte termijn worden opgericht.
Het gezelschap zal veelal optreden in de
grotere plattelandsgemeenten.
De Sovjet Unie heeft bij de regering van
West-Duitsland geprotesteerd tegen de uit
wijzing van het Bolsjoiballet. Een desbe
treffende nota is door de Russische am
bassadeur in Bonn aan het Westduitse mi
nisterie van Buitenlandse Zaken overhan
digd.
De Westduitse organisator van de tour
nee, Helmut Mattner die had meege
deeld dat het Bolsjoi Theater mondeling
akkoord was gegaan met een optreden in
West-Berlijn heeft gezegd, dat wereld
beroemde artiesten als struikrovers zijn
uitgewezen. Hij vreest, dat alle culturele
contacten tussen de Sovjet Unie en West-
Duitsland thans voorlopig zullen zijn ver
broken.
Advertentie
OP HET TWEEDE zomerconcert van
het Noordhollands Philharmonisch Orkest,
dat donderdagavond in de gemeentelijke
concertzaal gegeven werd, maakte de vijf
tienjarige violist Ronald Hoogeveen met de
vertolking van het Vioolconcert op. 64 van
Felix Mendelssohn Bartholdy zijn Haar
lemse debuut. Opnieuw stond een muzika
le jongen als instrumentalist op het Haar
lemse podium, opnieuw was voor zijn op
treden de keuze gevallen op een beroemde
compositie, die al vele geperfectioneerde
uitvoeringen door gerijpte en met een ver
volmaakte techniek toegeruste kunstenaars
heeft beleefd en weer heeft men zich kun
nen afvragen, welke dienst men aan be
gaafde jongelui bewijst met hun de gele
genheid te geven tot het vertolken van
werken, die in artistieke en psychische zin
nog als een gesloten boek voor hen blij
ven en waartegen zij in technisch opzicht
(althans op het uitvoeringsniveau dat ge
vraagd wordt) slechts ten dele opgewas
sen kunnen zijn.
WAAROM HEEFT men niet nog enkele
jaren geduld betracht met deze Ronald
Hoogeveen, die zeker een meer dan ge
wone muzikaliteit bezit en wiens violisti-
sche dispositie het beste voor de toekomst
doet verwachten?
De uitvoering van het vioolconcert werd
voorafgegaan door de vertolking van drie
delen van de muziek, die Mendelssohn
componeerde bij Shakespeares „A mid-
summemights dream". De uitvoering, die
geleid werd door de dirigent Marinus Adam
bereikte in de „Nocturne", mede door de
uitstekend geblazen solo door de hoornist
Iman Soeteman, een hoogtepunt. Het
Scherzo kreeg een vlotte ontwikkeling,
maar de klanksterkteverhoudingen belet
ten de fluitist Pieter Odé om zijn solo-spel
•en opvallend element te doen zijn.
NA DE PAUZE leidde Marinus Adam de
uitvoering van de negende Symfonie „Uit
de Nieuwe Wereld" van Antonin Dworsjak,
een werk, waarmede men door talloze ver
tolkingen vertrouwd is geraakt, maar dat
„als nieuw" kan klinken, wanneer het met
overtuiging, toewijding, zorg en muzische
bezieling wordt gespeeld. In deze zin heb
ben dirigent en orkest hun muzikale taak
volbracht, zodat de toehoorders met mooie
herinneringen aan een gelukkige uitvoe
ring huiswaarts konden gaan. Zonder aan
het solistische spel van de andere leden
van het orkest te kort te doen wil ik gaar
ne het klankschone solospel van de alt-
hoboïst in het beroemd geworden Largo
van de symfonie vermelden.
Advertentie
rechtstreekse reportage van
VOOR MENSEN DIE HET GOED BEKIJKEN
In het Diaconessenhuis te Meppel is gis
teren op zestigjarige leeftijd overleden da
Staphorster kunstschilderes Stien Eel-
singh. Zij kreeg in brede kring bekendheid
toen zij zich in 1949 vestigde in de „Witta
Boerderij" te Staphorst. Een groot deel
van haar werk was gewijd aan mensen,
dieren en dingen in dit Overijselse dorp.
Door haar tentoonstellingen en culturele
avonden bracht zij velen in aanraking met
de kunst. Zij heeft grote betekenis gehad
voor het kunstleven in het westen van
Overijsel en de aangrenzende delen van
Gelderland en Drente. Als lerares deed
zij veel voor de actieve kunstbeoefening.
Eind vorig jaar, toen zij zestig jaar werd,
werd zij gehuldigd. Bij die gelegenheid
werd zij benoemd tot ridder in de orde
van Oranje-Nassau.
In de serie maandelijkse kerkconcer-
ten in de hervormde kerk „De Hoeksteen"
te Santpoort-Zuid zal op woensdagavond
24 juni de organist Piet Halsema werken
van Bach, Walther en De Klerk op het or
gel spelen.
Voorts zullen medewerken de alt Watty
Krap en het Haarlems Kamerkoor. Uitge
voerd worden „La croix douloureuse" voor
alt en orgel van André Caplet, 3 psalmen
naar oude Noorse kerkmelodieën van
Grieg van Albert de Klerk.
De toneelspelers van Oost-Duitsland
zullen in de toekomst in het bezit moeten
zijn van een staatsvergunning van be
kwaamheid alvorens op het toneel te mo
gen verschijnen.
Toneelspelers, die niet het niveau heb
ben dat door een staatscommissie van het
ministerie voor Cultuurzaken is vastge
steld, zullen niet langer mogen optreden.
Hierdoor krijgt het bewind een stevige po
litieke greep op de toneelspelers. Het
voorwendsel van beroepsbekwaamheid kan
gebruikt worden om toneelspelers die het
bewind beledigen van het toneel te .weren.
De toneelspelers worden onderverdeeld in
drie klassen.
Het toneelstuk „De Plaatsbekleder"
van Rolf Hochhuth is donderdagavond in
Israel in première gegaan.
Tot het diep bewogen publiek in de Ha-
bimah-schouwburg te Tel Aviv behoorden
overlevenden van de vernietigingskampen
van de nazi's en leiders van de joodse
opstand in het getto van Warschau.
Aan het einde viel onmiddellijk het doek
waardoor het stil bleef in de zaal. Het
stuk werd door het Israëlische nationale
toneelgezelschap gebracht in een He
breeuwse vertaling.
HILVERSUM I 402 m. 7.00 VARA. 9.40
VPRO. 10.00-24.00 VARA.
VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym
nastiek. 7.20 Socialistisch strijdlied. 7.23
Lichte grammofoonmuziek (7.30 Van de
voorpagina, praatje). 8.00 Nieuws, post-
duivenberichten en socialistisch strijdlied.
8.18 Lichte grammofoonmuziek. 8.30 Weg
wijzer, tips voor vakantie en snipperda
gen. 8.40 Lichte grammofoonmuziek. 9.00
Loon naar werken, praatje. 9.10 Lichte
VPRO: 9.40 Met het oog op de bijbel, le
zing. 9.55 De school van morgen, praatje.
VARA: 10.00 Buitenlands weekoverzicht.
10.15 Z.O. 135, gevarieerd programma
(11.00-11.02 Nieuws). 12.30 Mededelingen
t.b.v. land- en tuinbouw. Aansluitend:
postduivenberichten. 12.33 Actueel sport
nieuws. 13.00 Nieuws. 13.15 VARA-Varia.
13.20 Radio Jazzclub. 13.50 Uitlaat, pro-
grammo voor de twintigers. 14.25 Metro-
pole-orkest en zangsoliste. 15.05 Gespro
ken portret. 15.20 De Metropolitan 1925-
1950: Opera-fragmenten (gr.). 16.00-16.02
Nieuws en 16.02-16.40 Boekbespreking.
17.30 Lichte orkestmuziek (stereofonische
uitz.). 18.00 Nieuws. 18.15 Lichte gram
mofoonmuziek. 18.20 Ramblersrevue. 18.45
Orgelspel. 19.00 Tijd voor teenagers. 20.00
Nieuws. 20.05 Disco-Festival. 21.00 Socia
listisch commentaar. 21.15 VARA-Band-
show: gevarieerd muzikaal programma.
22.00 Filmmuziek (gr.) 22.15 Muzikale
commentaartjes. 22.30 Nieuws. 22.40 Ac
tualiteiten. 22.55 Ballroomorkest (stereofo
nische uitzending). 23.20 Lichte grammo
foonmuziek. 23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM II 298 m. 7.00-24.00 KRO.
KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Morgengebed.
Geestelijke liederen. 7.55 Overweging.
8.00 Nieuws. 8.15 Djinn, gevarieerd pro
gramma. 12.00 Angelus. 12.04 Katholiek
nieuws. 12.10 Liedjes over het Verre Wes
ten. 12.33 Mededelingen t.b.v. land- en
tuinbouw. 12.33 Amusementsmuziek (gr.).
12.50 Regeringsuitzending: 12 Miljoen
schoon. Samenstelling: Wil Mullemeister.
13.00 Nieuws. 13.15 Marktberichten. 13.18
Musicerende dilettanten: Dameszangver
eniging. 13.40 Franse les. 14.00 Voor de
jeugd. 15.00 Karakteristiek: licht program
ma. 15.30 Lichte grammofoonmuziek. 16.00
Voor jonge mensen. 16.15 Synkope: mu
ziek van gisteren. 16.40 De Springplank:
jonge arlisten. 17.00 Lichte grammofoon
muziek. 17.30 Boekbespreking. 17.40 Licht
instrumentaal octet. 18.00 Kunstkroniek.
18.30 Licht instrumentaal kwartet. 18.50
Lichtbaken, lezing. 19.00 Nieuws. 19.10
Actualiteiten. 19.22 Sportperiscoop. 19.30
Stereofonische uitzending: Radiophilhar-
monisch orkest en pianotrio: klassieke
muziek. 20.20 Klassieke pianomuziek (gr.)
20.30 Raaien maar. lichte grammofoon
muziek. 21.30 Van kritiek moet de demo
cratie het hebben, lezing. 21.45 Lichte
grammofoonmuziek. 22.15 Wereldoorlog I,
documentair programma. 22.30 Nieuws.
22.40 Teken des tijds, gesprek over waar
den in het geestelijk leven. 23.00 Lim
burgs symfonie-orkest: klassieke en mo
derne muziek, (m.m.v. solist). 23.45 Gam-
mofoonmuziek. 23.55-24.00 Nieuws.
BRUSSEL 324 m.
12.00 Nieuws. 12.03 Gevarieerde muziek.
(Om 12.25 Weerbericht en mededelingen).
12.55 Programma-overzicht en berichten.
13.00 Nieuws. 13.20 Lichte muziek. 14.00
Nieuws. 14.03 Verkeerstips voor het week
end. 14.30 Voor de teenagers. 14.50 Radio-
week.... I. 15.00 Nieuws. 15.03 Hoorspel.
15.32 Werken van Belgische componisten.
16.20 Filmkroniek. 17.00 Nieuws en mede
delingen. 17.15 Lichte orkestmuziek en
zang. 17.25 Kinderkoorzang. 17.35 Lichte
muziek. 17.45 Engelse les. 18.00 Nieuws.
18.03 Voor de soldaten. 18.28 Paardesport-
berichten. 18.20 Liederen. 19.00 Commen
taar uit Amerika. Daarna: Nieuws en
weerbericht. 19.40 Concert. 20.30 Pro
gramma uit Wenen met cabaret en amu
sementsmuziek. 22.00 Nieuws en berich
ten. 22.15 Dansmuziek. 23.00 Nieuws. 23.05
Jazzmuziek. 23.55-24.00 Nieuws.
VOOR VRIJDAG
NCRV: 19.30 Barend de Beer, T.V.-film
voor de kinderen. 19.35 Djez zien: jazz
programma. NTS: 20.00 Journaal en weer-
overzicht. NCRV: 20.20 Met Lucille Ball
in Mexico, T.V.-film. 21.10 Attentie: feiten
die de aandacht waard zijn. 21.55 'n Lied
je met Caroline. 22.15 Verborgen schat
ten - 5 -. NTS: 22.30-22.35 Journaal.
VOOR ZATERDAG
VARA: 15.00 Rawhide Oponthoud in
El Grucero, T.V.-film. 15.50 Expeditie-Pin-
guins in de Zuidelijke IJszee, film. 16.15
Zonnestreek. korte film over wel en wee
van enkele Nederlandse vakantiegangers in
het buitenland. 16.30 Sport. 17.00-17.45 Voor
de kinderen. 19.30 Vrije nieuwsgaring
Op zoek naar een kogel, t.v.-film. NTS:
20.00 Journaal. VARA: 20.20 Achter het
nieuws. NTS: 20.45 Was dat die kleine man
man?, herdenkingsprogramma over Louis
Davids. VARA: 21.30 Happy, t.v.-film. 21.55
Fyra, Funf Sex....: moderne hits, ever
greens en volksliedjes. NTS: 22.45-22.50
Journaal.
Experimentele televisie-uitzendingen op
het tweede net (Kanaal 27).
AVRO: 20.20 Fiorello la Guarda, docu
mentaire film. 20.45 Avontuur aan boord,
speelfilm.21.30 Jazz Scene U.S.A. 22.00-
22.30 Een plaatje van je weet wel wie....,
filmdocumentaire.
Wie enige jaren geleden de toneel-opvoe
ring van „De derde" van Andrew Rosen
thal mocht bijwonen en gisteravond de
t.v.-uitzending van dit stuk zag, kon weer
eens vaststellen, welke bijzondere, drama
tische mogelijkheden het nieuwste commu
nicatiemiddel, televisie, biedt. Door een
zeer functionele toepassing immers van
zeer indringende close-ups werd een spel,
waar wij in de schouwburgzaal als het wa
re tegenaan keken, in de beslotenheid van
de huiskamer een beheerst, maar ook hui
veringwekkend verslag van een huwelijk,
dat door een „driehoeksverhouding" ont
wricht wordt. Hoe goed het gebruik van
de technische middelen ook was, deze
zeer knap geschreven en vertaalde huwe
lijkstragedie had nooit zo aangrijpend kun
nen zijn, als de vijf acteurs en actrices
hun spel niet zo voorbeeldig hadden aan
gepast aan de eisen, die de overgevoelige
camera en microfoon stellen. Annet Nieu-
wenhuvzen en Pim Dikkers deden ons ge
heel geloven in het echtpaar Moreland, dat
geen verweer heeft tegen het wegkwijnen
van zijn huwelijksgeluk, veroorzaakt door
de jongeman Kip Ames, die de man alleen
voor zich wil hebben. Hoe die abnormale
genegenheid kon groeien werd alleszins
duidelijk door de wijze, waarop Eric
Schneider aan die pleegzoon gestalte gaf.
Luc Lutz maakte terecht een griezelige,
weerzinwekkende figuur van de oudere
huisvriend Felix Callender. die ook al an
ders was dan de anderen. Even diabo
lisch en giftig was Enny Meunier als zijn
ontredderde vrouw, die gretig meewerkte
aan de vernietiging van het huwelijksge
luk van haar vrienden.
Zij allen konden en dat is ook niet
altijd het geval steunen op een spel
en televisieregie, die zowel van een ster
ke beleving van dit drama als van vak
manschap getuigden.
(Van onze correspondent)
De Weense correspondent van de KRO,
de heer Jules Huf, heeft bij de Oostenrijk
se regering en de Oostenrijkse radio ge
protesteerd tegen het feit dat zijn gesprek
ken met de KRO vanuit de studio's van de
Oostenrijkse radio in het geheim zijn af
getapt en op de band zijn opgenomen.
De KRO tekende terstond protest aan en
bracht ook de Nederlandse ambassade op
de hoogte. Dinsdag kreeg de KRO schrif
telijk antwoord van de directeur van de
Oostenrijkse radio, Jozef Scheidl, dat het
„aftappen" is gestaakt, dat het aftappen
niet door enige instantie buiten de Oosten
rijkse radio mogelijk is, en dat de geluids
banden zijn schoongewist. Het is niet of
ficieel bekend waarom van Jules Hufs
uitzendingen geheime opnamen werden
gemaakt. Er zijn alleen vermoedens. Een
er van is dat Hufs contacten in Oosten
rijk, onder meer met de leider van het
Joods Documentatiecentrum Wiesenthal,
er reden van zijn. Een andere mogelijkheid
is dat men in de heer Huf een voorstander
ziet van de terugkeer van aartshertog Otto
van Habsburg naar Oostenrijk.
Aan die regie mag ook toegeschreven
worden, dat het kind, levend in dit ver
ziekt milieu van zulke beschaafde volwas
senen, een wel zeer meelijwekkend figuur
tje werd.
Te meer daar de schrijver ons spaard»
voor grove effecten en goedkoop gemora
liseer, mag gesteld worden, dat de opvoe
ring van „De Derde" een zeer sterke te
levisie-uitzending werd.
Advertentie
Na een bezoek aan Gouda heeft koningin
Juliana gistermiddag in de Rotterdams»
Ahoy-hal de opening bijgewoond van d»
Oostenrijkse Week. Daarbij waren o.m.
aanwezig dr. C. Winterstein, ambassadeur
van Oostenrijk in Nederland, de Oosten
rijkse minister van Handel, dr. F. Boch, en
de vice-voorzitter van de Oostenrijks»
Bondskamer voor Economische Zaken, dr.
B. Kamler.
De Oostenrijkse Week beoogt de aan
dacht te vestigen op culturele, industriële,
toeristische, culinaire en folkloristische as
pecten van Oostenrijk. Dat gebeurt ook in
Amsterdam, Den Haag en Utrecht.
In Amsterdam houden de Oostenrijker»
in de Apollohal een uitgebreide exposi
tie op het gebied van textielgoederen, con
fectie en sportartikelen. Tien Weense man
nequins tonen iedere middag een grot»
collectie Oostenrijkse confectie.
Wegens de slechte weersomstandigheden
is het optreden van het Nationale Ballet in
het Openluchttheater in Bloemendaal uit
gesteld tot een nog nader te bepalen dag
in de volgende week.
Haags Vestzak Theater. Den Haag is een
piepklein theater rijker geworden. Het
ligt verscholen achter het Westeinde
en draagt de toepasselijke naam „In de
Steeg". Vaste bespeler in de week
einden is de stichting Jeugdtheater „Het
Masker".