Gevarieerd diseonieuws IN DE KOMENDE WEEK Nieuws uit de TELEVISIEWERELD Sammy Davis' sublieme imitaties op twee langspeelplaten gebundeld ZATERDAG 20 JUNI 1964 Erbij PAGINA Televisie plannen voor het winterseizoen 1964-1965 f De smaak van het TV-publiek Regelmatig publiceren Amerikaanse omroepmaatschappijen cijfers over de populariteit van televisieprogramma's. Zulke cijfers zijn in de V.S. belangrijk, omdat voor de adverteerders de alles overheersende vraag is, of veel dan wel weinig kijkers hun toestel afstemmen op het moment, waarop hun reclame boodschappen op het scherm komen. In Nederland telt dat (nog) niet, maar niettemin doen ook hier alle omroep organisaties aan kijk-onderzoek. Men wil weten hoe de kijkers reageren op bepaalde programma's, om begrijpelijke redenen. Het maken van programma's wordt eenvoudiger als men niet altijd een slag in de lucht slaat naar de wijze, waarop wordt ontvangen. Op het ogen blik is in Amerika een felle discussie gaande over de waarde van deze onder zoeken. Men is in televisiekringen van oordeel, dat het platteland te weinig in de enquêtes wordt betrokken. Trouwens er zijn nog meer bezwaren aangevoerd tegen het systeem van ondervragen van kijkers. Het in Nederland gevolgde systeem van het interviewen van 'n represen tatieve groep kijkers is aan de andere zijde van de Atlantische Oceaan overi gens niet het enige systeem om de kijk dichtheid te meten. Daarvoor heeft men ook andere middelen, zoals een mecha nisch peilinstrument, dat nog niet zo lang geleden in gebruik is genomen. Het voordeel van het gebruik daarvan is, dat de kijkers niet merken, dat hun opinie wordt gepeild en deze zo eerlijk mogelijk is (sommigen schamen zich een bepaald programma mooi te vin den). Dat peilinstrument is gemonteerd op een vrachtauto die door de straten rijdt en dan via 'n draaibare antenne signalen opvangt uit de TV-toestellen in de huizen. In de cabine valt ogen blikkelijk af te lezen hoeveel toestellen zijn afgestemd op een bepaald pro gramma. En uit het aantal afgestemde toestellen meet men de smaak van het publiek. Daarop baseert men in Ame rika de programma's. TV-spel werd film Melle Weersma, de componist van de Penny Serenade en een hele reeks an dere plezierige en succesvolle amuse mentsmuziek, is thans bezig de muziek te schrijven voor de nieuwe Nederland se speelfilm „Plantage Tamarinde", naar het gelijknamige toneelstuk van Hans Keuls, dat ook voor de Neder landse televisie werd opgevoerd (het was de laatste rol, die Cruys Voorbergh speelde). Melle Weersma heeft vele ja ren in Zuid-Amerika gewoond en ge werkt en is een specialist op het ge bied van de Zuidamerikaanse muziek. Plantage Tamarinde speelt zich af in Suriname. Cisca naar VS De jonge Nijmeegse zangeres Cisca Peters heeft reeds vele opzienbarende successen geboekt. Haar jongste is de plaat „Don't press that button Mister", waarvan ze de opbrengst voor een be langrijk deel afstaat aan het kinder fonds van de Verenigde Naties, Unicef. Waarschijnlijk worden er van deze plaat ook buitenlandse versies gemaakt. Cisca gaat in oktober naar Amerika om daar de schijf te introduceren. Waar schijnlijk krijgt ze een TV-uitzending met Danny Kaye, die immers zelf ook zeer actief was (en is) voor het kin derfonds. Het wordt zo langzamerhand toch wel duidelijk komkommertijd voor de televisieheren in Hilversum. Er ko men deze week veel uit het buiten land aangekochte produkties op het scherm om de eigen vermoeide, en zonzoekende staven te ontlasten. Het televisiefestival van Montreux is een dankbare markt geweest voor de NTS, want we hebben nu al een reeks van de daar ingezonden pro gramma's te zien gekregen. Deze week zijn er weer een paar bij. Het televisiespel van de NCRV is een herhaling van „De grote Veroveraar", een stuk dat zeker waard is om nog eens gezien te worden. „Onder vier ogen" met J. A. Middelhuis Toneelstuk van Terence Rattigan De plannen voor het winterseizoen 1964-1965 zijn uiteraard nog lang niet allemaal in kannen en kruiken. Maar met de wetenschap, dat men in deze periode op twee netten zal uitzenden, treffen de verschillende omroepver enigingen nu reeds vele voorbereidin gen. De studiobouw vordert gestaag in Hilversum, maar er is geen sprake van, dat men in het hoogseizoen alle programma's rechtstreeks kan uitzen den. Een groot aantal programma's is opgenomen en ingeblikt voor de win termaanden. Daaronder zijn showtjes met bekende sterren onlangs werden Jacques Brei en Eve Boswell op Am- pex gezet en ook seriSs: Stiefbeen en Zoon hebben al een fiks aantal afleveringen vooruit gemaakt. Er ko men trouwens meer bekende figuren terug. Om enkele voorbeelden te noe men: Johnny Kraaykamp en Rijk de Gooijer, die gaan samenwerken; Dok ter Finley, die regelmatiger dan voor heen te zien zal zijn en de figuren uit Stadhuis op Stelten. mij was deze plaat een zeer grote ver rassing. Ik had de eminente trombonist Curtis Fuller reeds vaak beluisterd. Ook tenorist Benny Golson, die met trom pettist Art Farmer prachtige opnamen maakte, zoals het bekende „Mob Nix" en „Jubilation". Fuller en Golson heb ben in hun jazztet echter musici opge nomen die in dit gezelschap niet snel verwacht worden, zoals bijvoorbeeld de Basie-trompettist Thad Jones. Wellicht is dat juist de verrassing geweest. De jazz op deze plaat loeit bij elke trilling van de saffier uit de groeven. Zeer goed solistisch werk wordt vooral verricht door Jones, Golson en Fuller op de tweede kant van de plaat, in het num mer „Blues de FunkDe drie solisten worden werkelijk bewonderenswaardig begeleid door McCoy Tyner (piano), bassist Jimmy Garrison, die ook zeer veel goed solistisch werk verricht en de bekendere slagwerker Dave Bailey, die vooral als begeleider van Ella Fitz gerald triomfen oogstte. Golson komt op deze plaat nog beter tot zijn recht dan vroeger met Farmer. De unisono geblazen chorussen in „Blues de Funk" en „Lido Road" zijn briljante stukken uit het moderne jazzidioom. Ook de uitvoering van het titelstuk van deze plaat, de ballad „Imagination" verdient alle lof. Het is een belevenis te beluisteren hoe een heterogeen gezelschap als dat van Cultis Fuller en Benny Golson en vooral Thad Jones in deze formatie tot zo'n hechte eenheid kan komen. Label: Realm RM 127. Uitgave: n.v. Rood-Scheveningen. Waardering: Zeer goed. Berry Zand Scholten ZONDAG. De voetbal blijft rollen de ze zomer. In Spanje staan voor deze zondag de halve finale en de finale van de wedloop om de Europa-cup voor landenteams op het programma. De NTS geeft een volledige reportage van de finale. Nederland werd uitge schakeld door Luxemburg en mag dus alleen maar kijken. Juichen is er niet bij. Vooraf dat wil zeggen om zes uur al het Weekjoumaal, in de pau ze het gewone journaal en na afloop kwart over acht een ingekort Sport in Beeld, omdat we dan al weer voldoende sport gezien hebben. Half negen komt de KRO aan bod. Het in de zomer van 1962 opgerichte nieuwe Nijmeegse studentencabaret brengt een programma „Nietes-Welles", dat nu eens weinig politieke zaken aansnijdt, maar als café-chantant doodgewoon gek doet. Soms kattig, soms poeslief. Leider is de rechtenstudent Philip Hou- ben, zoon van de commissaris der ko ningin in Limburg. Omer Grawet ontmoet vervolgens de Vrijdag: Dr. Kildare. Voor de laatste maal zullen we dr. Kildare en dr. Gillespie kunnen bewonderen in hun creaties van meelevende heelmeesters. heer J. A. Middelhuis, die in verband met het bereiken van de pensioenge rechtigde leeftijd afscheid neemt als voorzitter van de N.K.V. Een immer strijdvaardige figuur met een levens loop, waarover zeker het een en ander te vertellen is. „Seul a seul" is een wat experimenteel programmaatje, dat de Waalse televisie buiten mededinging inzond voor het Montreux festival en dat daar een goede pers kreeg. Niet wereldschokkend, maar gemoedelijk. Ook op deze zomerse zondag ontbreekt het Kunstmaandorkest niet. Geen solist deze keer. Op' het programma staat nl. de „Arlésienne Suite" van de Fran se componist Georges Bizet. De twee de aflevering van Kentering een reeks documentaires over het leven en werk van paus Joannes XXIII sluit de avond af. In het teken van de Oostenrijkse week MAANDAG. Logboek, Kenmerk, Journaal en tien minuten politiek zijn de gebruikelijke maandagse voorge rechten. Het filmprogramma van de NTS staat vervolgens geheel in het te ken van de Oostenrijkse week, die in Nederland wordt gehouden. Dat bete kent drie Oostenrijkse films. De eerste gaat over „Hooitijd in Tirol". De ca mera neemt ons mee naar het plaatsje Schmim dicht bij de Brenner en op de grens van het omstreden Zuid-Tirol waar het jaarlijkse hooi trekken in beeld wordt gebracht, een inspannend werkje, dat voor de boeren aanzienlijk meer gevaren met zich brengt dan ons Nederlands hooiwerk. De hoofdfilm is getiteld „Das Riesenrad". We hebben het allemaal wel eens op een plaatje gezien, het Reuzenrad, dat in het Prater Wenens pretpark zijn draai vindt. Het speelde een niet onbelang rijke rl in de vermaarde film „De derde man". Logisch, want de film speelde in Wenen en dat rad is zo'n beetje het visitekaartje van Wenen. Toen de Oostenrijkers dan ook Jan de Hartogs succesvolle toneelstuk „Het Hemelbed" lazen, kwamen ze op het idee, het daarin uitgesponnen thema te gebruiken voor een soortgelijk ver haal met het Riesenrad als middelpunt. In „Het hemelbed" speelt zich de ge schiedenis van een familie af rond een bed, waarin de opeenvolgende genera ties hun dutje doen. Hier is het een veld. Omstreeks tien voor elf verzorgt de NTS op deze maandag de eerste van een reeks uitzendinkjes over de Tour de France. Iedere avond krijgen we een kort filmverslag te zien, dat de Franse tv via het Eurovisienet be schikbaar stelt. Barend Barendse geeft commentaar. Vakantiequiz met DINSDAG. Barend de Beer brengt met een zoet lijntje de kleintjes naar bed, alvorens de wat groteren gaan schaterlachen om de Beverly Hillbil lies, die met elkaar op vakantie zijn geweest, maar die de „feestdagen" thuis willen doorbrengen. Na het Jour naal, en Memo omstreeks half negen voor het eerst de vakantiequiz „Weg wijzer" van Dick van 't Sant. Roland Wagter jr. treedt op als presentator en dat wijst al in de richting van een vro lijk en luchtig spelletje. De vragen zullen betrekking hebben op het thuis brengen van plaatsen in Nederland. De kijkers thuis kunnen oplossingen inzen den. Iets geheel nieuws is, dat in de uitzending een rebus op film is opge nomen, die een spreekwoord inhoudt. Het kwartet Harry de Groot geeft ook nog wat muzikale raadseltjes op, al weer toeristisch gezien, zoals „Dat gaat naar Den Bosch toe, zoet lieve Gerritje". Om negen uur een buiten lands programma en wel „Nico Dostal heeft de eer". De bekende ope rettecomponist werkt zelf aan deze uit zending mee, waarin enkele van zijn liedjes gespeeld en gezongen zullen wor den. Meedewerking verleent ook het ballet van de Bayerische Rundfunk. Een tweede buitenlandse serie is „Dial 999", een van de film over het werk van de Londense politie. „Illegale immigran ten" heet deze aflevering, waarin een bontdiefstal tot allerlei verwikkelingen leidt. Na de dagsluiting en het jour naal opnieuw een ogenblikje filmin- drukken van de strijd, die de wielren ners leveren in de Tour de France. 350 jaar Groningse Universiteit WOENSDAG. Om half acht wijdt de AVRO een half uurtje aan de Groning se Universiteit in de vorm van een filmreportage. De universiteit bestaat op deze dag 350 jaar. Ter gelegenheid daarvan zijn er vele feestelijkheden in DONDERDAG. „In Ogenschouw" en een programmaatje over kunstvormen, waarna de gebruikelijke kinderprogram ma's. Dat is het menu voor de donder dagmiddag van de NCRV. De uitzendin gen beginnen 's avonds met Barend de Beer en Lassie (jonge poesjes spelen deze keer de hoofdrol). Na Memo een herhaling van het TV spel „De grote Veroveraar", dat eerder op 8 maart 1962 werd uitgezonden en toen zeer goe de kritieken kreeg. Het stuk geschre ven door de befaamde Engelse toneel schrijver Terence Rattigan behan delt het leven van Alexander de Grote, de Macedoniër, die op jeugdige leeftijd geroepen werd de legerscharen van zijn vader over te nemen, toen die tij dens een veldtocht overleed. In zijn jeugdige overmoed probeerde Alexan der een groot wereldrijk te stichten. Zijn tegenstander was Darius de derde, koning van het Perzische rijk, die door zijn eigen (ontrouwe) generaals werd vermoord. De derde hoofdpersoon in het stuk is de moeder van Darius, die zeer veel invloed uitoefende op de levensloop van Alexander. Op nog zeer jeugdige leeftijd vond de grote Veroveraar de dood. De wonderlijke, opwindende le vensloop van de jonge, vermetele we reldveroveraar, is niet louter een stuk wereldgeschiedenis zonder meer. Het probleem van de man, die zich geroe pen voelt de wereld aan zich te onder werpen, die zichzelf een goddelijke op dracht aanmeet en die, naarmate zijn macht toeneemt, die steeds meer gaat misbruiken, omdat hij zijn eigen on overwinnelijkheid in twijfel leert trek ken en slechts door tirannie en wreed heid zijn macht kan behouden, is een probleem van alle tijden. In menig opzicht is de grote Ver overaar daarom een actueel spel. Het stuk is sterk bezet. In de eerst# plaats leverde Coen Flink als de titel held een belangrijk aandeel in het suc ces van deze voorstelling, maar naast hem moeten zeker ook Paul Cammer- mans (als Darius III), Thérèse Stein- metz (als Roxane, de bruid van de veroveraar) en Maxim Hamel genoemd worden. Andere medespelenden zijn o.m.Heleen Pimentel, Ingeborg Elsevier, Marie Louise de Vries, Jan Retèl, Cas Baas, Johan Schmitz, Jaap Maarle- veld, John Lanting en Sigrid Koetse, als de orakelpriesteres Pythia. Na de dagsluiting van ds. Langestraat en het Journaal weer de Tourreportage. Franse inzending Montr eux-festival VRIJDAG. Ook de VARA zoekt het deze week in buitenlandse produkties. Wetenschap en wij is eigen werk, maar na het journaal en Achter het Nieuws zijn de ingrediënten voor het avondprogramma allemaal import. Eerst kan men onder NTS-vlag kijken naar de Franse inzending voor het Mon treux Festival „Les raisins verts", of wel De druiven zijn zuur. Deze produktie van de Franse televisie heeft heel wat stormen doen opwaaien in de stad aan het meer van Genève, omdat het geen (Zie vervolg pag. 6 DE NAAM VAN Chuck Berry wordt in een adem genoemd met rhythm and blues. De belangrijke plaats die Berry in de r. en b.-wereld inneemt, blijkt ook al uit zijn naam: „Mr. rhythm and blues" en „King of Beat". Berry werd drie jaar na zijn intrede in de showbusiness prof. Dat was in 1952, toen hij 19 jaar was. In die afgelopen periode heeft hij van verschillende muzikale begaafdheden blijk gegeven: als schrijver van liedjes, zanger, entertainer, gitarist, pianist, saxofonist. DEZE EX-STUDENT, ex-kapper en ex-fotograaf, is nu een succesvol man. Hij heeft ook ver buiten Amerika tour- nées gemaakt. Er is een uitgebreide discotheek waarin veel van zijn com posities. Naast de singles en e.p.'s maakte hij twaalf langspeelplaten, waarvan de laatste uitkwam onder de naam: „Rhythm and Blues rendez-vous". Hierop staan: Maybelline, Roll over Beethoven, Oh baby doll, Round and round. Come on, Let it rock, Reelin' and rockin', School days, Almost grown. Sweet little sixteen, Thirty days, Johnny B. Goode, Rock and roll music, Back in the U.S.A. (Funckler MGCH 9.219). RUIM DRIE KWARTIER geraffi neerde hammondorgelmuziek door Jim my McGriff op zijn tweede langspeel plaat: „The swinginest organ sound around". Mc Griff wordt begeleid door zijn quintet, waarin behalve hijzelf nog: Morris Dow (solo gitaar en harmonica), Larry Frazier (ritme gitaar), Willy „saint" Jenkins (drums) en Rudy John son (tenorsax). Er staan tien nummers op deze plaat, waarvan er zes door McGriff werden gecomponeerd: Gospel time, Gospel time encore, Spindletop, The last minute, Blip time, One of mine. De overige nummers: Teach me tonight, Moonlight in Vermont, Maandagavond: de hoofdfilm „Das Riesenrad" met Maria Schell en Rainer Brandt. Sammy Davis Jr. ZEER KORT NA het schitterende optreden van de Amerikaanse enter tainer Sammy Davis jr. in het Amster damse Carré zijn er twee langspeel platen van deze veelzijdige kunstenaar op de markt gekomen. Over de persoon van Sammy Davis jr. behoeft nog maar weinig geschreven te worden. Duizen den hebben hem in Nederland voor de televisie zien optreden. De eerste plaat die van hem na zijn concert in Amster dam verscheen bevat verscheidene op namen die in Carré werden gemaakt. Na een enerverende „Introduction" komt Sinatra's „Once in a lifetime", on middellijk gevolgd door het subtiel swingende „Bye, bye, Blackbird". De vertolkingen van Davis' „I've got you under my skin" van Cole Porter en het nog bekendere „Night and day" zijn zeer goed. Boeiend zijn de imitaties van Sammy in „Rock-a-bye your baby with a dixie melody", waarin onder meer Nat King Cole, Billy Eckstine, Frankie Laine, Louis Armstrong en Dean Martin en Jerry Lewis te beluisteren zijn. De imitaties van Davis zijn zo perfect dat men onwillekeurig naar de hoes van de plaat grijpt om zich ervan te over tuigen dat niet de geïmiteerde artiest, maar toch werkelijk Davis zelf zingt. Zeer goed is tenslotte de medley uit de West Side Story, waarbij Sammy alleen door de bongo's van Johnny Mendoza begeleid wordt. Het publiek dat luid keels en luidklaps zijn bijval betuigt, maakt deze plaat tot een belevenis waarbij de luisteraar zich in de con certzaal waant. DE TWEEDE LANGSPELER is niet live opgenomen. Het zijn studio-opna men met het orkest van Morty Stevens. Desondanks is deze plaat beslist niet minder dan de vorige Groots is Davis' vertolking van „That lucky old sun" en het enorm swingende „Lulu's back in town", waarin de eenogige artiest zijn jazzfeeling. Weer zijn het Louis blijk geeft van zijn imitatietalent en Armstrong, Mario Lanza, Sinatra, Laine, Lewis, Cole, Boris Karloff, te veel om op te noemen. De twee longplay-albums, die Artone deed verschijnen, zijn niet slechts een waardevolle herinnering aan het con cert van Davis in Nederland (waar schijnlijk de eerste en laatste keer dat een hooggehonoreerde artiest als Davis in Nederland optrad), maar ook een verzameling opnamen van een artiest in zijn beste kunnen. Sammy Davis jr. „Recorded live in concert" en Sammy Davis jr. „Imitations, impressions and impersonations". Label: Reprise MGRR 9438 en MGRR 9439. Uitgave: Artone-Haarlem. Waardering Zeer goed. TWEE UITSTEKENDE ATLANTIC 25 cm-langspelers werden onlangs uit gebracht met opnamen van blueszanger Jack Dupree, begeleid door Pete Brown altsax, Ennis Lowery gitaar, Wendell Marshall bas en Willy Jones slagwerk, en van rasechte mainstreamjazz ge speeld door een eminente formatie waarin Dickie Wells, trombonist Vic Dickenson, tenorist Buddy Tate en trompettist Buck Clayton spelen. Cham pion Jack Dupree, brengt goede vocale blues als „Evil woman", „Goin' down slow" het bijzonder fijne tragische nummer „Frankie and Johnny", dat duizenden versies en teksten schijnt te hebben. De mainstreamjazz van Clay ton en zijn mannen is een snoepje van de week voor de modernere oudestijl- fans. De mainstream, een tussenvorm van dixieland en moderne jazz, die na een weifelend begin steeds meer op gang maakt getuige het internatio nale succes van ons eigen Dutch Swing College vindt op deze plaat een paar uitstekende vertolkers. Stukken als „Sweethearts on parade", „I can't believe that you're in love with me", „Undecided" en „Crazy rhythm" hebben een goede swing. De goede, verantwoor de soli van Dickenson en Clayton, de twee toppers uit deze formatie, com pleteren de opnamen tot buitengewoon interessante jazz. Labels: Atlantic. Uitgave: Bovema. Waardering: goed. OP HET LABEL Realm van Rood- Scheveningen werd een langspeelplaat met opnamen van The Curtis Fuller- Benny Golson Jazztet uitgebracht. Voor Drown in my own tears, Broadway. (Funckler MGSU 9.217). „RENDEZ-VOUS MET Adamo" is de nieuwste plaat van Salvatore Adamo, uitverkoren zanger van jong en oud. Het is een heel fijne plaat. Er staan nagenoeg geen bekende chansons op, maar men weet de minder-bekende gauw genoeg te waarderen. De stem van Adamo noodt tot luisteren! De be geleiding doet hier en daar Grieks aan en past uitstekend bij de veelal melan cholieke chansons. De nummers zijn: J'ai raté le cloche, II n'y avait que toi, Ma chambrette, C'est pas que tu sois béte, Ma tête, Le train va, Nicole Marie, Ballade la pluie, Les mal aimés, II n'est pas fou. (His Masters Voice HFLP 1.044). VAN JOHNNY HALLYDAY: „Dis- lui que j'en rêve" met wat teveel ge forceerde keelgeluiden. Keerzijde: „Je t'écris souvent", dat wat plezieriger in het gehoor ligt. (Philips JF 328.014). Rob de Nijs met „Peggy Sue" en „Ya, ya", twee nummers die hij vaak op showavonden laat horen. (Decca AT 10.044). De Amerikaanse „Mr. rhythm an d blues", Chuck Berry. gondel van het reuzenrad, waarin een jong echtpaar op z'n trouwdag terecht komt. Telkens weer komt dat rad in de familiegeschiedenis naar voren. We nen, z'n liedjes en z'n charme vormen uiteraard een prachtige achtergrond voor deze film. Tenslotte nog een Oos tenrijks filmpje over dieren in bos en de stad van de Martinitoren. In de Martinikerk worden eredoctoraten uit gereikt o.m. aan koningin Juliana (in de sociale wetenschappen), aan de schrijver Simon Vestdijk (letteren) en aan dr. Dippel (godgeleerdheid). De NTS is bij deze plechtigheid aanwezig en zendt een korte reportage uit van vijf over half elf tot tien voor elf in de avond. Na het Journaal en Tele- vizier „One angry man", ofwel een nieuwe aflevering van de alom zeer geprezen en gewaarderde Dick van Dyke show. Dick wordt geroepen om een van zijn burgerplichten te vervul len, nl. deel uit te maken van een ju ry. Uiteraard loopt dat allemaal weer grandioos in het honderd. Nieuwe Oogst zorgt voor veertig minuten licht amusement. Nieuwe sterren aan de licht muziek-hemel presenteren zich. Wie het zijn wil de AVRO liever niet van te voren vertellen. Trouwens, ze zijn toch nog zo nieuw, dat de namen ons weinig te zeggen zullen hebben. In „Naked City" speelt een meneer Ko- nish de hoofdrol, een man die te veel energie heeft om als een gewone bur german door het leven te gaan. Hij sluit gemakkelijk vriendschap. En te veel, vooral met dames. Dat kan kon- sekwenties hebben.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1964 | | pagina 18