In het kader van de Gluck-lierdenking Opera „Iphigenie auf Tauris in Holland Festival Eerste optreden van het Jeugdkoor Kennemerland HET WEEKEINDE Biennale van Venetië geopend NEGEN MUZEN Van Cliburn was solist tijdens Rotterdams promenadeconcert Beiaardierwedstrijd MAANDAG 22 JUNI 1964 5 Film van Joop Geesink Venetië bekroond m Onder leiding van André Kaart nabeschouwingen De radio geeft dinsdag T elevisieprogramma Het Nationale Ballet morgen in Bloemendaal De herdenking van Gluck's geboorte dag, 250 jaar geleden, is de aanleiding geworden om zijn Iphigenie en T au ricle", de opera waarmee hij in 1779 te Parijs het pleit won in de historisch be ruchte campagne tegen de Piccinisten, in de Duitse versie in het programma van het Holland-Festival op te nemen. De opdracht daartoe werd gegeven aan de Nederlandse Opera, die er het Residentie-orkest voor engageerde, wat het conflict in eigen huis tamelijk opvallend accen tueert. Trouwens de hele bezetting be stond slechts uit een minimum van wat we Nederlandse Opera kunnen noemen. Maar laten we erkennen, dat die bezet ting goed was en dat het klassieke mees terwerk waardig gemonteerd werd. De muzikale leiding van Alberto Erede moge hierin een hoofdrol gespeeld heb ben, het aandeel van regisseur Rudolf Hartmann en dat van de decorontwer per Leo Otto betekenen echter niet min der een essentieel deel in de realisatie van het antieke drama, dat men uit een cultuurhistorisch gezichtspunt moet be naderen. Dit aanvaardbaar, om niet te zeggen enigszins boeiend voor onze ge neratie voor te stellen en daarbij het klassieke karakter geen geweld aan te doen, dus de smaak van het origineel in finesses te eerbiedigen, ja er zelfs het accent op te leggen, mag een regiepres tatie heten die respect afdwingt, een respect dat we van harte aan Hartmann betuigen, niet het minst om de wijze, waarop hij het prachtige decor van Otto door lichtspeling dynamisch mee liet leven in de actie. HET WERK WERD gegeven in het Duits in de zogenaamde Wiener Fassung, waar Gluck zelf de hand in gehad heeft. In het programma wordt op de voortreffelijkheid van deze omwerking, die overigens gerin ge verandering in de partituur inhield, ge wezen. Maar voor hen die met de origi nele tekst van Guillard enigszins ver trouwd zijn (drie of vier aria's uit het werk zijn tamelijk bekend) zal dit betoog toch niet zeer overtuigend zijn. Over de muzikale vernieuwing door Gluck heeft de tijd geoordeeld. Zij heeft de weg gebaand voor een vrije ontplooi ing van de opera, die niet langer gediend was met de verstarde vormen van de barok. Maar ook in zijn behandeling van het orkest zat stof te over voor de ont wikkeling. Hiervan hoorden wij een tref fend staaltje in de koor -en balletscène der furiën in de tweede akte. Wat de com ponist daar met vrij eenvoudige middelen bereikt, is bijzonder verrassend van effect. Men kent deze werkwijze trouwens ook uit zijn Orfeo. ONDANKS DE dramatische actie die Gluck in zijn werk te pas bracht, blijft er altijd toch een statisch element in ge wenst wat dan toevalt aan de hoofdfiguur Iphigenie, die men meer wil zijn als de innerlijk getoermenteerde priesteres van Diana, dan de uiterlijk agerende zuster van Orestes, althans zolang zij niet weet dat hij, die zij aan de godin moet offeren, haar broer is. Voor Gré van Swol-Brou- wenstijn, die deze zwarte partij vervulde, leek ons dit statisch zingen niet het beste wat zij geven kan; maar hoe prachtig werd het toen het vergoddelijkte van haar weg viel en het humane accent haar zingen kleurde! Het vriendenpaar Orestes en Pylades, vertolkt door de baritonale tenor Vilem Pribyl en de heldentenor Robert Ilosfalvy speelden hun hoogste troeven uit in hun grote scène in III. En wat Ilosfalvy betreft, deze mocht een spontaan „open doekje" incasseren met de heerlijke aria, waarin Pylades ,,de vriendschap tot in de dood" bezingt. Een heerlijk gezond geluid, een gedroomde Florestan en Otello. De Scy- then-koning Thoas hoorden wij met mar kant basgeluid van Jules Bastin; overi- Gé Brouwenstijn en Vilem Pribyl als Iphigenie en Orestes in „Iphi genie auf Tauris" van Gluck. gens wat hij als figuur weinig impone rend. DAT WAS HET dan voor wat de hoofd rollen betreft. De kleine nevenpartijen wer den vervuld door vocalisten van de Ne derlandse Opera. Behalve met de effect rijke furiëndans maakte Het Nationale Ballet ook een goede beurt met een felle krijgsdans- Opvallend was het stevig ge ritmeerde zingen van de mannenkoren en zeer te loven was de milde klank van de bevallige vrouwenkoortjes. Alberto Erede had het geheel strak in de hand en verkreeg van het Residentie orkest een puntgave en fraai klinkende vertolking. Als geheel een presentatie van beteke nis, die, mede om haar zeldzaamheid de aandacht verdient. Er volgen nog vijf voorstellingen, waarvan één te Amster dam op 11 juli. Jos de Klerk In het elfde internationale festival voor reclamefilms in Venetië heeft een inzen ding van Joop Geesink de eerste prijs verworven in de categorie televisie-anima ties. Tevens werden hem voor andere films nog twee eervolle vermeldingen toegekend. Er waren 1000 films ingezon den. Het festival van Spoleto. Het in 1958 door de componist Gian-Carlo Menotti te Spoleto gestichte „Festival van twee Werelden" dat een maand duurt, is voor de zevende maal begonnen, ditmaal met een opvoering van de „Rosenkavalier" van Richard Strauss onder regie van de Fransman Louis Malle. Dirigent was de Amerikaanse maestro Thomas Schippers. rweldigende belangstelling van ongeveer vierduizend toe- Rotterdams Philharmonisch Orkest onder leiding van zijn dirigent Eduard Flipse zaterdagavond in de reusachtige Energie-hal te Rotterdam een promenade-concert gegeven. Met dit concert heeft ook het Holland Festival van dit jaar een greep gekregen op de massa der muziekliefhebbers voor wie het uitgevoerde klassiek-romantische programma onge twijfeld een grote aantrekkingskracht heeft gehad. Het ging hier om een promenadeconcert hetgeen betekende dat slechts voor enige honderden bevoorrechte concertbezoekers een plaats op de tribunes beschikbaar was en dat het overgrote deel der toehoorders met een staanplaats tevreden moest zijn. ONDER DE ovei hoorders heeft het DEZE, VOOR HET lange tijd luisteren naar muziek toch zeker ongunstige, om standigheid heeft gedurende het concert geen ogenblik de aandachtspanning van het uit ouderen en verrassend veel jongèlui be- Vitaal musiceren door het Haarlems Jeugdorkest VOOR DE TWEEDE MAAL sinds zijn oprichting vorig jaar presenteerde het Haar lems Jeugdorkest zich in het Gemeentelijk Concertgebouw aan een groter publiek dat terecht met enthousiasme reageerde op de even verrassende als verheugende acti viteit die zich op het podium afspeelde. Onder de aanwezigen bevond zich de wet houder van Onderwijs en Kunstzaken, de heer D. J. A. Geluk, die zich na afloop van de avond vooral tot de volwassenen in de zaal richtte met een spontane oproep om door een financiële bijdrage het bestaan van het orkest ook voor de toekomst te ver zekeren. Hij memoreerde dat de gemeentelijke overheid, zij het door bekende omstan digheden slechts in beperkte mate, reeds steun verleent en besloot met de woorden; „Ik meen dat wij dit orkest als burgers van Haarlem gezamenlijk in stand moeten houden". Waarna het orkest aangevuurd door de onuitblusbare André Kaart, het ge sprokene nog eens dubbel onderstreepte met een herhaling van het laatste nummer van het programma, de briljant gespeelde Achtste Slavische Dans van Dvorsjak. DE AVOND WAS begonnen met het Concert voor viool en hobo van Bach waar in concertmeesteres Vera Beths en haar studiegenoot van het Amsterdams Muziek- lyceum de hoboïst Werner Herbert een goede beurt maakten met hun zuiver en stijlvol musiceren, terwijl ook de afgewo gen klank van het kleine groepje strij kers de aandacht trok. Een aardige keus was hierna de Serenade voor orkest van de in 1956 helaas jong gestorven Fran- gois Steenhuis. De vijf delen van het stuk maken op vaak originele wijze gebruik van het volksliedje „Au clair de la lune" en het geheel is kleurig en met gevoel voor verhoudingen instrumentaal in de verf gezet. VAN ONZE stadgenoot Albert de Klerk hoorde men 'n Adagium-Suite waarin men voor het eerst kennismaakte met het on langs gevormde „Jeugdkoor Kennemer land" dat in deze niet al te moeilijke op gave goed voor den dag kwam. (Al lijdt het, zoals veel van deze jonge koren, nog aan een opvallend vrouwenoverschot). De Klerk heeft de taak om een plezierig, niet simplistisch maar wel eenvoudig te realiseren werk voor amateurs te schrij ven, met succes volbracht. Hij ging uit van spreekwoorden en zegswijzen in ze ven talen en kwam zo, met een „Hon gaars" intermezzo en een aan Bach ge parenteerde ouverture, tot een speelstuk dat het bij uitvoerenden en publiek goed „doet", vol echt-muzikale grappen als de bijna-zoetsappigheid van het Engelse spreekwoord en de ruwe-bolster-toon van het Nederlandse. NA DE PAUZE toonde Maarten Smit, zoon van de eerste klarinettist van het N.Ph.O., dat hij zijn aanleg voor dit in strument van niemand vreemd heeft. Met opmerkelijk gemak en met het flegma van de ware muzikant blies hij de solo-partij in het Klarinetconcert in Bes van Karl Stamitz. De Rotterdamse componist Jan van Dijk, wiens naam ook op het vorige programma van het Jeugdorkest voor kwam, was ditmaal vertegenwoordigd met een Danssuite voor orkest en combo, waar aan het sextet Tim de Wijs (klarinet, saxofoon, guitaar, bas, drums en piano) deelnam. Men moet de flair bewonderen waarmee hier een poging gedaan is twee tegenstrijdige elementen te combineren, wat niet wegneemt dat de uitkomst toch twijfelachtig blijft. Eigenlijk komen geen van beide partijen volledig aan hun trek ken en gaat het „klassieke" orkest toch zelden naadloos over in de jazz-groep. In dit geval nog het beste, leek me, in het vijfde stuk van de suite, „Blues" genaamd. In al deze muziek, en in het reeds ge noemde slotnummer van Dworsjak, toon de het orkest een duidelijke winst aan homogene klank sinds het vorige optre den. Bij de blazers zijn enkele lessenaars die toen nog wat zwak waren, nu veel beter bezet. Ik dacht dat men zich voor een volgende uitvoering gerust kan voor bereiden op (bijvoorbeeld) een minder be kende symfonie van het klassieke reper toire. In aansluiting op de geciteerde woor den van de heer Geluk, noem ik tenslotte het gironummer van de penningsmeester van de afd. Haarlem van Jeugd en Mu ziek: 411447. Sas Bunge staande auditorium kunnen doen vermin deren. Men wist, dat het Rotterdams Phil harmonisch Orkest Mozarts serenade „Eine kleine Nachtmusik", de eerste suite van de „rArlésienne"-muziek van Georges Bizet, de „Danse macabre" van Camille Saint Saëns en ten slotte de ouverture voor de opera „Tannhauser" van Richard Wagner zou spelen. Men wist ook, dat de jonge Amerikaanse pianist Van Cliburn, winnaar van het Tsjaikofsky concours, dat in 1958 te Moskou gehouden werd, in on voorstelbaar korte tijd wereldberoemd ge worden door concerten en grammofoon plaatopnamen, op dit promenadeconcert Beethovens geliefde, vele jongeren zo im ponerende vijfde Pianoconcert zou vertol ken. In gespannen afwachting, dicht op eengedrongen voor het midden in de ge weldige ruimte gebouwde podium, of in groepen zittende op de vloer zag men uit naar de komst van Eduard Flipse. HARTELIJK applaus verwelkomde de dirigent, die zich in een toespraak vooraf uiterst voldaan toonde over de opkomst. Het voltallige strijkers-corps van het or kest bracht daarna onder zijn leiding de beroemde „Nachtmusik" van Mozart ten gehore, met eenvoud van voordracht, met de verrassende gaafheid, die men alleen zou verwachten van het kleine ensemble, waarvoor het werk bestemd werd. Het be trekkelijk grote klankvolume, dat uiter aard door de vele strijkers werd ontwik keld, werd voor de toehoorders door de werking van de ruimte gereduceerd tot een aanvaardbare intensiteit van klank. Een sublimerende invloed had de akoestiek zeker niet op de orkestklank. Voor de toon vorming op fluit, hobo, klarinet en fagot bleek zij in dynamische zin, wanneer het op contrastwerking met de strijkers aan kwam, zelfs ongunstig bij het begeleiden van de uitvoering van het pianoconcert. De hoornklank kon zich prachtig handhaven MET DE VERTOLKING van de solo partij van het concert heeft Van Cliburn de toehoorders tot grote geestdrift ge bracht. Weliswaar schoot de vleugel in de ruimte aan draagkracht en glans vaak te kort, maar dit nam niet weg, dat de jonge pianist zich heeft kunnen laten gelden als een bijzonder kunstenaar met een zuive re, eerlijke in wezen eenvoudige, muzikale intentie. Vele keren werd hij door het pu bliek terug geroepen, een succes, waarin dirigent en orkest nadrukkelijk werden be trokken. De uitvoering van het overige pro gramma-gedeelte heb ik door het late uur de pauze begon tegen tienen) niet meer kunnen bijwonen. P. Zwaanswijk T.V.-FESTIVAL IN BERLIJN Aan de derde internationale Berlijnse televisiewedstrijd die tot vrijdag 26 juni duurt, nemen zestien landen deel met 31 films. Het thema is „Vrijheid en gerech tigheid". Het festival was vroeger aan het filmfestival verbonden, maar het heeft thans voor het eerst zijn eigen status. Het is ook voor de eerste keer erkend door de Europese Televisie Unie. DE VARA NAM er zaterdagavond haar gemak van en zette de kijker voornamelijk t.v.-conserven van buitenlandse herkomst voor. Waren die ingeblikte programma's van goede kwaliteit geweest, dan hadden wij genoemde omroep gaarne die vakan tiestemming gegund. Maar noch de eer ste aflevering van de onvervalst Ameri kaanse serie „Happy", noch de Zweeds- Duitse show „Fyra, fünf, sex" was boei end dan wel amusant. In de eerste had men een nogal versleten feit, de man die zijn trouwdag vergeet, veel te lang uit gesponnen. En de „vondst" van de baby HAPPY die de stem van een grotere leent om goed geformuleerd zijn visie op het wereldje van de volwassenen te geven is wat te geforceerd, om grappig te zijn. De Zweeds-Duitse coproduktie bleek een nogal naïeve ontleding van een show te zijn, die elk der geëngageerde nationale beroemdheden de kans moest bieden zijn of haar specialiteit ten beste te geven Erg veel „Stimmung" zat er niet in dit dure, maar verwarde onderonsje. Erg veel stem men trouwens ook niet. „Was dat die kleine man?", een pro- dukt van eigen bodem, was gelukkig kwalitatief veel en veel beter. De samen stellers Ton van Duinhoven en Dick Har- ris slaagden erin vooral de onsterfelijk heid van de liedjes te bewijzen, die meer dan een kwart eeuw geleden die kleine man, Louis Davids, zo geweldig populair maakten. Al waren de fragmenten van conférences van dezelfde kleinkunstenaar wellicht wat uit de tijd, gereproduceerd door Johnny Kraaykamp en door een tape-recorder, waren ze, vervuld van gein en gevatheid nog vermakelijk genoeg. Wie het nog niet wist, kon voorts in deze uit zending vaststellen, dat ook Kraaykamp een groot artiest is, als hij maar over goede teksten en liedjes kan beschikken. Met een recent Oostenrijks t.v.-filmpje bracht de VARA geheel onverwacht en zeer sympathiek ook eerbetoon aan een andere grote, kleine man.aan Hans Moser, die dezer dagen overleed. Juist de onbenulligheid van het betrokken ver haaltje deed extra uitkomen, hoe groots deze film- en toneelkomiek een „schlemiel tje", een pechvogeltje, kon neerzetten. Met enige overtuigend geïllustreerde opmerkingen over de Duitse auto-wrakken, die op de Nederlandse wegen komen, zet te de redactie van „Achter het Nieuws" terecht een tweetal onzer ministers voor gek, dat het allemaal niet zo erg vond. Al weten ook wij dat de Sovjet-Unie geen heilstaat is, de filmreportage van een reis door dit land leek ons nogal oppervlakkig en ook hier en daar tendentieus. Zondagavond DE NTS ONTHAALDE miljoenen voet balliefhebbers op een uiterst spannende finale van de Europa-cup voor landen teams. Het ging de nationale elftallen van Spanje en Rusland hierbij kennelijk meer dan alleen om sport-prestige. Dit kwam de sport weliswaar niet ten goede. Com mentator Kuiphof leek ons wat in de war, want tot vervelens toe had hij het maar over de Italianen, waarmede dan de Span jaarden bedoeld werden Het was jammer, dat de KRO meende, het programma van het Nijmeegs Studen tencabaret te moeten bekorten. Alleen reeds het eerste nummer, getiteld „Ik zou zo graag" werd door een studente zo spits en komisch gebracht, dat wij gaarne de volledige uitzending „Nietes Welles" had den willen zien. Ter afsluiting van zijn serie t.v.-inter views had de Vlaming Omer Grawet een ontmoeting met de scheidende voorzitter van de N.K.V., de heer J. A. Middelhuis. Het werd mede dankzij deze gast, die kan terugzien op een voorbeeldige en boeiende carrière, een zeer interessant gesprek, dat bevestigde welk een intelligente vragen steller en gesprekspartner Grawet is. Met amusement in de zin van vermaak heeft de Waalse produktie „Seul a Seul" weinig te maken. Vandaar wellicht, dat dit experimentele programma, geregisseerd door Serge Leroy, buiten mededinging op het Montreux-festival getoond werd. De NTS deed er niettemin goed aan, ook dit programma op het scherm te brengen. De reeks van menselijke situaties, die erin be handeld werd, was vaak knap gevisuali seerd. Er werd o.m. door Jacqueline Dan- no en Serge Gainsbourgh zeer goed gezon gen en het geheel was afwisselend genoeg. Dat de Nederlandse titels op de Franse ten achter raakten en ten slotte geheel verdwenen (het begon met „chomage", vertaald met „wasmachine") durven wij niet toe te schrijven aan de niet aflatende taalstrijd van onze Zuiderburen. J. Damshuizer De Biennale van Venetië, een van de grootste kunsttentoonstellingen ter wereld, is zaterdag geopend met veel surrealisme, abstract expressionisme en controversen. De tentoonstelling is verboden voor de rooms-katholieke geestelijkheid; de Ita liaanse president Antonio Segni heeft ge weigerd haar te openen. In deze tweeën dertigste bienuale zijn meer dan 3.000 schilderijen, etsen en beeldhouwwerken van bijna 500 kunstenaars uit 34 landen tentoongesteld. Bijna alle inzendingen zijn modern. De Italiaanse kunstcritici hebben er over het algemeen niet veel waardering voor. „Een groteske biennale, die zich beweegt tussen kinderwerk en een conserven- blikje", schreef het Romeinse blad „II Tempo". „Een orgie van het meest extre me modernisme", vond het Turijnse blad „La Stampa". De controverse is reeds lang, vóór de Italiaanse minster van Onder wijs, Luigi Gui, de tentoonstelling officieel opende, begonnen. Verscheidene maanden geleden heeft de minister van Landsver dediging, Julio Andreotti, de klacht geuit, dat de door de regering gesubsidieerde biennale teveel aandacht wijdt aan de meest extreme vormen van moderne kunst en te weinig een andere stromin- gen. De prijzen van 2 miljoen lire, beschik baar gesteld door de Italiaanse regering, gingen naar de schilder Robert Rauschen- berg uit New York, de beeldhouwer Zsol- HILVERSUM I. 402 m. 746 kc.s. 7.00 AVRO. 7.50 VPRO. 8.00-24.00 AVRO. AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym nastiek. 7.20 Lichte grammofoonmuziek. VPRO: 7.30 Dagopening. AVRO: 8.00 Nws. 8.15 Lichte grammofoonmuziek. 9.00 Och tendgymnastiek. 9.10 De groenteman. 9.15 Klassieke grammofoonmuziek. 9.35 Water standen. 9.40 Morgenwijding. 9.55 Boekbe spreking. 10.00 Arbeidsvitaminen (gr.). 10.50 Voor de kleuters. 11.00 Nieuws. 11.02 Radio Volks-Universiteit: Balans van een ballet-seizoen, door M. Sickens de Wal. Voor de zieken. 12.00 Licht instrumentaal kwartet. 12.20 Regeringsuitzending: Voor de landbouw. 12.30 Mededelingen t.b.v. land en tuinbouw. 12.33 Lichte orkestmuziek. 13.00 Nieuws. 13.15 Mededelingen, even tueel actueel of grammofoonmuziek. 13.25 Beursberichten. 13.30 Dansorkest en zang solisten. 14.00 Voor de vrouw. 14.40 School radio. 15.00 Sopraan en piano: moderne liederen (stereofonische uitz.). 15.20 Het kan niet altijd kaviaar zijn, hoorspel (6). 16.00 Nieuws. 16.02 Pianorecital: moderne muziek (stereofonische uitz.) 16.30 Voor de jeugd. 17.30 Lichte grammofoonmuziek voor de tieners. 18.15 Eventueel actueel. 18.20 Pianospel: Jazzmuziek. 18.30 Radio Volks-Universiteit: Musische Vorming, door J. C. Wilmans. 19.00 Paris vous parle: Ge sproken brief uit Parijs. 19.05 Instrumen taal trio: klassieke muziek, (stereofonische uitz.) 19.40 Licht ensemble, met zangsolis te en accordeon. 20.00 Nieuws. 20.05 Een kijkje in Monaco: muzikaal klankbeeld. 20.35 Operafragmenten (gr.) 21.45 Shakes peare, de mens, de dichter, lezing met voordracht. 22.05 Korte toneelbeschouwing. 22.10 Moderne kamermuz. (opn.) 22.30 Nieuws. 22.40 Actualiteiten. 23.00 Moderne grammofoonmuziek. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m. 1007 kc.s. 7.00- 24.00 KRO. i KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Morgengebed. 7.15 Lichte grammofoonmuziek. 7.55 Over weging. 8.00 Nieuws. 8.15 Lichte grammo foonmuziek. 8.50 Voor de huisvrouw. 9.40 Schoolradio. 10.00 Voor de kleuters. 10.15 Lichtbaken, lezing. 10.25 Klassieke piano muziek (gr.). 11.00 Voor de vrouw. 11.30 Lichte grammofoonmuziek. 11.50 Volaan. vooruit, lezing. 12.00 Angelus. 12.04 Lich te grammofoonmuziek. 12,30 Mededelin gen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Voor de boeren. 12.45 Platennieuws. 12.55 Ka tholiek nieuws. 13.00 Nieuws. 13.15 Gram mofoonmuziek. 13.25 Metropole orkest en zangsolist. 14.00 Voor de plattelandsvrou wen. 14.10 Kamerkoor: moderne en klas sieke liederen. 14.30 Herhaling operette programma van zondag jl. 15.30 Als de dag van gisteren, klankbeeld. 16.00 Voor de zieken. 16.30 U hebt voorrrang: gods dienstig programma. (Om plm. 16.30 kan dit programma onderbroken worden voor re portage Tour de France). 17.00 Voor de jeugd. 17.50 Regeringsuitzending: Kalei- doscoop van de gezondheid op Curagao, door G. T. Haneveld. 18.00 Verzoekpro gramma voor de jeugd. 18.20 Uitzending van de Pacifistisch Socialistische Partij: Vakantie. 18.30 Strijkorkest: Lichte mu ziek. 18.50 En nu mijn geval, vragen- beantwoording. 19.00 Nieuws. 19.10 Actua liteiten. 19.25 Licht ensemble. 19.45 Nabe schouwing van de Tour de France. 19.50 Promenade orkest en zangsoliste: klas sieke muziek. 20.40 Het huis voor de stad, hoorspel. 21.30 Limburgs symfonie-orkest en solist: klassieke en moderne muziek. 22.20 Wereldkampioenschap biljarten drie banden te Oostende. 22.25 Boekbespreking. 22.30 Nieuws. 22.40 Liedjes. 23.10 Licht orkest met solisten. 23.55-24.00 Nieuws. Televisieprogramma's BRUSSEL 324 m. 12.03 De Ronde van de derde man. 12.08 Gevarieerde muziek. 12.15 Amusements muziek. (Om 13.15 Weerberichten). 12.50 Beursberichten en programma-overzicht. 13.00 Nieuws. (Om 13.15, 14.00 en 15.05 Re portage Tour de France.) 13.20 Lichte muziek. 14.00 Nieuws. 14.03 Fragmenten uit Der Bettelstudent, oprette. 15.00 Nws. 15.03 Lichte muziek. (Tussen 15.45 en 17.00 Reportage Tour de France). 16.00 Nws. 16.03 Beursberichten. 16.09 Duitse les. 16.24 Lichte muziek. 17.00 Nieuws en be richten. 17.15 Amusements muziek. 17.45 Koormuziek. 18.03 Voor de soldaten. 18.28 Paardesportberichten. 18.30 Lichte mu ziek. 18.45 Reportage Tour de France. 19.00 Nieuws en radiokroniek. 19.40 Amu sements muziek. 19.50 Praatje voor de middenstand. 20.00 Casinoconcert. 20.45 Chansons. 21.30 Jazzmuziek. 22.00 Nieuws. 22.15 Volksmuziek. 22.35 De zeven kunsten. 22.50 Amusementsmuziek. 23.00 Nieuws. 23.05 Klassieke muziek. 23.55 Nieuws. 24.00-0.10 Berichten voor de scheepvaart. VOOR MAANDAG CVK-IKOR-RKK: 19.30 Bijbelprogram ma voor de jeugd. 19.40 Kenmerk, het veertiende journaal van de kerken. NTS: 20.00 Journaal en weeroverzicht. 20.20 Uitzending van de Katholieke Volkspartij. 20.30 Hooitijd in Tirol, film. 21.00 Das Riesenrad, speelfilm over Wenen. 22.45 Erlauschtes im Wald und Feld, documen taire film. 22.50 Journaal. 23.0023.10 Filmverslag van de Tour de France. Experimentele uitzendingen op het twee de net (Kanaal 27). NTS: 19.30 The smallest show on earth, film. 20.45 De variante „R", film over bergbeklimming. 21.00-21.45 Havenmelo dieën (over de Duitse t.v.). VOOR DINSDAG NCRV: 19.30 Barend de Beer, film voor de kinderen. 19.35 De Beverly Hillbillies, TV-film. NTS: 20.00 Journaal en weerover zicht. NCRV: 20.20 Memo. 20.35 Wegwij zer, vacantie-quiz. 21.00 Operettemelo dieën. 21.50 Drie maal negen, TV-film. 22.15 Dagsluiting. NTS: 22.25 Journaal. 22.30-22.40 Filmverslag van de Tour de France. tan Kemeny en de beeldhouwers Andrea Cascella en Arnaldo Pomodoro, Italianen. Het was een hele overwinning voor Rau- schenberg, wiens gezicht een en al glim lach was toen hij zijn prijs in ontvangst nam. Dit is het eerste jaar, dat Amerika aan de tentoonstelling deelneemt met een officiële inzending. Helaas moest het optreden van het Nationale Ballet o.l.v. Sonia Gaskell (zit foto) op vrijdag 19 juni in het Openlucht theater tengevolge van de weersomstan digheden worden afgelast. Dankzij grote medewerking van de leiding van het Ballet is het mogelijk alsnog de voorstelling in Bloemendaal te laten plaatshebben en wel morgen dinsdag 23 juni te 20.15 uur Met muzikale begeleiding aan de vleu gels door André Presser en Joop Stokker- mans omvat het programma: Les Sylphides, D Stervende Zwaan, de Oceaan en de Parels, Dans van Russische Poppen, Melodie, pas de trois uit „Don Quichotte", Gopak, Valse en na de pauze „Graduation Ball". De voorstelling gaat in ieder geval door, want mocht het weer een opvoering in het openluchttheater on mogelijk maken, dan wordt uitgeweken naar de zaal Musis Sacrum, Brederodelaan 38 te Bloemendaal-Noord. Beiaardiers uit het gehele land hebben zaterdag in Hengelo deelgenomen aan de jaarlijkse wedstrijd van de Nederlandse klokkenspelvereniging. Op het carillon van de Hengelose stadhuistoren werden zowel werken in de afdeling serieuze als in de afdeling populaire muziek uitgevoerd. De wedstrijd had in Hengelo plaats om dat de van de groot-industrie uitgaande stichting Hengelo Werk- en Woonstad ter gelegenheid van de opening van het stad huis voor de afdeling serieuze muziek een kostbare uit edelstaal en goud gemaakte afbeelding van de stadhuistoren als wissel- prijs beschikbaar heeft gesteld. De prijs werd gewonnen door de heer A. Abbenes uit Hilversum, die tevens een legpenning en 150 gulden kreeg. De tweede prijzen werden toegekend aan de heren A. de Jong uit Delft en B. Oomen uit Valkens- waard. De Dr. Van der Eist wisselklok voor populaire muziek werd gewonnen door de heer A. de Jong uit Delft, die tevens 100 gulden kreeg.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1964 | | pagina 5