Antwerpen exposeert werk van Hippolyte Daeye
1
1
L
V
1
Hoogtijdag der korpsmuziek
Voortreffelijk concert te Amsterdam door
het Radio Philharmonisch Orkest
^JTl^
GROOT BRITTANNIE
Stipendia voor auteurs
1
„Van Claude tot Cézanne"
thans in Prentenkabinet
Kunstsubsidies Amsterdam
y RIJ D AG 26 JUNI 1964
17
kleine „grand seigneur", grote „petit maitre
]os de Klerk
rechtstreekse reportage
zweminterland
zondag 28 juni a.s.
van 15.45 tot 16.45 uur.
Marie Hamel ten grave
gedragen
W nabeschouwingen
Geen verdiende repriese
P. Zwaanswijk
De radio geeft zaterdag
T elevisieprogramma
Damshuizer
De prijzen van het
Berlijnse t.v.-festival
Adèle Bloemendaal bij
Toneelgroep Ensemble
(Van onze correspondent)
ANTWERPEN. Eens in de twee jaar houdt het Konink
lijk Museum voor Schone Kunsten in Antwerpen een grote
tentoonstelling, gewijd aan het 'werk van een moderne
Vlaamse schilder. Ensor, Evenepoel, Wouters, Smits, De
BraekeleerPermeke en Gust de Smet hebben hun beurt
gehad. Thans is het die van de in 1873 geboren en in 1952
overleden Hippolyte Daeye. Het curieuze van Daeye is
altijd geweest dat men hem meestal heeft gerekend tot de
tchilders van de school van Laethem, de vertegenwoordigers
van hetgeen men het Vlaamse expressionisme pleegt te
noemen, terwijl hij ouder was dan de meesten van hen.
TIJDENS ZIJN LEVEN
heeft hij niet veel verkocht
en de roem, toen eigenlijk
nog tot België beperkt, is
pas laat gekomen. Er mag
aan herinnerd worden dat
Jan Greshoff, die ook als
criticus voor beeldende kun
sten gevoel voor kwaliteit
bezat (en zeker nog bezit)
reeds betrekkelijk vroeg
in 1929 hem naar waarde
heeft geschat. De tentoon
stelling van thans omvat
bijna het gehele oeuvre, dat
nog bestaat, en de catalogus
is tegelijk, zoals de adjunct
conservator van het mu
seum, Jean Buyck, die de
tentoonstelling heeft geor
ganiseerd, het bescheiden
noemt: een proeve tot sa
menstelling van de complete
catalogus van het geschil
derde oeuvre van Hippolyte
Daeye. Voor zestig jaar
schilderen zijn nog geen
honderdvijftig schilderijen
(waarbij dan nog een aantal
kopieën naar Velasquez, in
1907 en in 1912 te Madrid
gemaakt) niet veel. Daeye
moet een paar honderd doe
ken hebben vernietigd. Daar
in schuilt grootheid en men
denkt: meer schilders zou
den die moeten bezitten of
hebben bezeten.
Daeye's onderwerpen zijn
beperkt geweest: zelfpor
tretten, baby's, naakten,
voor welke laatste bijna uit
sluitend zijn beide dochters
Yvonne en Suzanne hebben
geposeerd. Voor wat de in
vloeden, welke hij heeft on
dergaan betreft: de kopieën
naar Velasquez zijn zeker
niet veel meer dan vinger
oefeningen geweest. In 1914
week hij uit naar Londen.
Hij bezocht er musea en ten
toonstellingen en het werk
van Turner en Whistier trof
hem het meest. Later is hij
vaak naar Parijs gereisd.
Zijn biografen hebben ge
schreven dat hij invloed van
het werk van Modigliani
heeft ondergaan. Het is aan
nemelijk, maar uit zijn schil
derijen blijkt mijns inziens
dat hij meer Pascin moet
hebben bewonderd.
DAEYE is als schilder een
dromer geweest. Kinderen
en jonge meisjes vormen
eigenlijk, na zijn Londense
jaren, zijn enige onderwerpen. Men heeft
hem wel eens zekere eenvormigheid in die
onderwerpen verweten. De Antwerpse ex
positie laat zien dat het ten onrechte is
geweest.
Deze door de natuur, behalve met zijn
talent, niet verwende man, moet een bij
kans oneindige genegenheid voor zijn
onderwerpen hebben gehad, een tedere
bewondering, welke hij volmaakt wilde
doen weerspiegelen in zijn werken. Het
is hem gelukt, althans bijna honderdvijftig
keer en wie weet welke meesterlijke
doeken hij heeft vernietigd? Daeye's
manier van schilderen is, na zijn Londense
meer luministisch geaarde periode, al snel
die van een wat talmende expressionist
geworden. Hij „hakt" zijn vormen niet
met het penseel zoals Permeke en De
Smet dat bijvoorbeeld hebben gedaan, hij
Zelfportret van Hippolyte Daeye (1930)
Evenepoel, die in 1872, een jaar eerder dan Daeye, was
geboren, was inderdaad een tijdgenoot maar Rik Wouters
was van 1882, Frits van den Berghe van 1883, Permeke van
1886, enzovoorts. Daeye was bijna tachtig toen hij stierf.
Zijn laatste jaren moeten moeilijk zijn geweest. Hij had jaren
als een kleine grand seigneur geleefd. Klein in twee be
tekenissen: in betrekkelijke, beperkte welvaart en als een
man, die klein van stuk was. Paul Haesaerts heeft van hem
geschreven: „Gebouwd als een eik maar met korte benen,
wat hem het formaat van een dwerg gaf. Een kinderziekte
had een tweede Lautrec van hem gemaakt
Zittend naakt op de rug gezien (1938)
tekent meer, hij roept in zeer subtiele
kleurverschillen vormen op. Het is een
spel met licht en schaduw geworden, met
tinten en halftinten, een schuchter, eer
biedig benaderen van de schoonheid, welke
hij zag in de baby's en in de naakten.
HIJ HEEFT, GELOOF IK, wel karak
ters willen doorgronden in al die por
tretten, maar het lijkt toch of de atmo
sfeer, het uiterlijk hem eigenlijk meer
hebben geboeid. Er is een aristocratische
afstand tussen schilder en model, die
natuurlijk noch bewondering noch ver
tedering uitsluit. Daeye is bij dat alles
een volbloed schilder gebleven, een colo
rist, een tonalist nog eerder en het is
bijna niet te geloven dat de man, die zo
lang over een doek kon doen, met zo
nerveuze spitse lijnen vaak een contour,
een detail wist te beelden.
IN HET KURHAUS te Scheveningen had donderdagavond het jaarlijkse Hol
land-Festivalconcert plaats van ae bloem der Nederlandse
fanfare- en harmoniegezelschappen, waarvoor de vier federa
ties van muziekbonden, de Katholieke, de Christelijke, de
Koninklijke en de Unie, ieder een korps afvaardigen, dat in
het afgelopen jaar op hun wedstrijden een topprestatie gele
verd heeft. Het is steeds een interessante confrontatie van
hoog opgevoerde muzikale vrijetijdsbesteding uit verschillen
de gewesten van het land. Muzikaal belangrijk was het ditkeer ook weer in hoge
mate.
DE DEELNAME kwam wel wat te een
zijdig uit dezelfde hoek; drie van de vier
korpsen kwamen namelijk uit Limburg;
de r.k. federatie vaardigde de fanfare St.
Caecilia uit Schinnen af, die onder leiding
van P. N. Dieteren haar hoge waarde be
wees met „Exquise triomphale" van
Gerard Boedijn en met „The Frogs" van
Granville Bantok, waarmee ze op het top-
concours van haar federatie met een bril
jante interpretatie haar voorrang ver
wierf. Het korps wist er ook ditmaal met
een secuur ritmenspel bewondering mee te
wekken.
Het tweede Limburgse korps was het
harmonie-orkest van de-Staatsmijn Em
ma uit Heerlen dat de Kon. Ned. Federatie
vertegenwoordigde. Onder leiding van Piet
Stalmeier bracht het de tweede Orkest
suite van Moerenhout alsmede de Varia
ties die Louis Toebosch schreef over het
Limburgse volkslied „Waar in 't brons
groen eikenhout" ten gehore, alsof het een
beroepskorps was, waartoe men trouwens
een mijnkorps allicht geneigd is enigszins
te rekenen.
DE DERDE Limburgse vereniging was
afgevaardigd door de Unie; het was de
Protestantse harmonie „Concordia" uit
Treebeek, dus een naaste buur van het
Vorige korps. Het loog er niet om dat het
uit die bevoorrechte muzikale hoek stam
de, toen het onder leiding van H. Savel-
houl „Modale Suite", een orgelwerk van
Flor Peeters in 'n bijzonder knappe trans
criptie van Moerenhout, vertolkte en haar
voortreffelijkheid bevestigde met een pe-
tillante interpretatie van „Ouverture pour
un Festival", een opmerkelijk goed stuk
van Desiré Doudeyne. Het was tot hiertoe
allemaal wat men uit Limburg op z'n best
kan verwachten. Maar dan was er nog
de Chr. Muziekver. te Hattum, gedirigeerd
door Henk Pijlman, die deze avond de
Christelijke Federatie vertegenwoordigde
met „Hymne aan de Zee" en met „Jod-
rell Bank" van York Ham demonstreerde,
dat in die Gelderse hoek ook bijzonder
knap muziek gemaakt wordt. Het klinkt
wat nuchterder dan bij hun zuidelijke col
legae, maar het verdient een extra com
pliment voor de zuivere klankverhouding
en de doorzichtigheid van het samenspel.
Het is bijzonder belangrijk, dat uit deze
jaarlijkse confrontatie blijkt, dat de vier
federaties op gelijke wijze ijveren voor
muziek die het beluisteren waard is.
Giraffe geboren. In Diergaarde Blijdorp
in Rotterdam is een giraffe geboren, een
zoon van de giraffe Wilhelmina, die ook
in Blijdorp is geboren en wel op 31
augustus 1959.
Tussen zijn tijdgenoten, ook die in het
buitenland (maar men kan hem in ieder
geval met hen vergelijken) staat Hippolyte
Daeye als een grote „petit maitre" van
het expressionisme. In ieder geval een
meester. De bijzonder mooi ingerichte
tentoonstelling bevat ook een aantal do
cumenten, foto's, drukwerken en brieven.
Bij de laatste is er één van Edgard Tytgat,
de beminnelijkste van alle Vlaamse schil
ders van tussen de beide wereldoorlogen.
Die schreef in 1945, kort na de oorlog,
uit Londen een lange brief aan zijn oude
vriend Daeye. Daarin kan men lezen
„Jouw werk is niet kolossaal, maar het
is als een Stradivarius waarvan iedere
snaar zijn eigen trilling heeft".
A. Glavimans
Advertentie
VOOR MENSEN DIE HET GOED BEKIJKEN
De staatssecretaris van Onderwijs, Kun
sten en Wetenschappen, drs. L. J. M. van
de Laar, heeft op voorstel van de Raad
voor de Kunst aan de navolgende auteur*
een stipendium toegekend: Paul Rodenko
te Zutphen, Hans Andreus (voor de tweed®
maal), J. Bernlef, Gerrit Kouwenaar,
Adriaan Morriën «(voor de tweede maal)
Sybren Polet (voor de tweede maal), G. K.
van het Reve en Bert Schierbeek, allen te
Amsterdam.
Mimetheater Will Spoor. Gedurende de
zomermaanden juli en augustus zal het
Mime-theater van Will Spoor, dat vorig
jaar optrad in De Brakke Grond en het
Hypokriteriontheater te Amsterdam, in
Bergen dagelijks enkele voorstellingen
geven. In het centrum van Bergen heeft
zijn theater-tent standplaats gekregen,
die plaats biedt aan 200 bezoekers. Het
is niet uitgesloten, dat het mime-theater
ook in het Bergense openluchttheater
enkele voorstellingen zal geven.
Onder zeer grote belangstelling uit de to
neelwereld, maar ook' uit televisie- en ra
diokringen, is gisteren op de Joodse be
graafplaats te Muiderberg het stoffelijk
overschot van de actrice Marie Hamel ter
aarde besteld, die op 66-jarige leeftijd in
Julianaoord te Laren is overleden. Nadat
de leraar der Joodse gemeente, de heer
A. Salomons, de Joodse gebeden had ge
sproken, hield hij een korte treurrede,
waarin hij vele facetten van het leven van
deze actrice belichtte.
Mr. H. Boekei sprak namens het be
stuur van het Algemeen Pensioenfonds van
Nederlandse Tonelisten, waarvan de actri
ce een actief bestuurslid was. Hierna
sprak de acteur Lo van Hensbergen, die
sprak namens de toneelkunstenaars en ook
als collega die veel met haar op het to
neel heeft gestaan. Als laatste trad de ac
teur Ferd. Sterneberg naar voren.
1
Naast een nuttige, filmische reconstruc
tie van fouten, die verkeerd opgeleide rui
ters maken, bracht „MEMO" gisteravond
een boeiend onderwerpje over de domi
nees, die enige tijd als arbeiders bij de
Hoogovens werkten, teneinde een beter be
grip te krijgen van een sociaal milieu,
dat nogal ver verwijderd is van het leven
in en rondom de kerk.
Onder NTS-vlag kwam vervolgens een
herhaling op het scherm van een pro
gramma, dat reeds in maart 1962 uitge-
IN HET CONCERT, dat het Radio
Filharmonisch Orkest als Holland Fes
tival-manifestatie donderdagavond in
het Concertgebouw te Amsterdam heeft
gegeven, kwam als
serste werk de „Par
tita per Orchestra"
va.n Hans Henke-
nans tot uitvoering.
Jet was een compo-
itie, die Henkemans
in opdracht van de gemeente Amster
dam maakte en voltooide in 1960. Zij
werd 'geschreven voor een groot symfo
nisch bezet orkest en was het eerste gro
te werk van Henkemans, dat voor deze
bezetting bestemd werd.
DE VIER DELEN, waaruit de partita
bestaat,, bevatten een schat van muziek,
steunend op de eeuwige wetten van melo
die, harmonie, ritmiek en op een conti-
nuiiteitsbeginsel, dat ook aan dit werk zijn
structuur en vorm gegeven heeft. Men kan
het rangschikken onder de „absolute" mu
ziek, maar dan niet los gemaakt van de
persoonlijkheid van de componist; van zijn
zin voor het mysterie van de klank en
van zijn intensieve en nochtans beheerste
bewogenheid, die aan de muziek haar no
bel karakter gegeven heeft. Het Radio
Philharmonisch Orkest heeft onder leiding
van de eminente dirigent Jean Fournet een
sfeerrijke, voortreffelijk opgebouwde,
transparante en muzikaal geladen uitvoe
ring van de partita gegeven. Hans Henke
mans, vanuit de zaal op het poaium ge
roepen, heeft daarvoor aan dirigent en or
kest nadrukkelijk zijn dankbaarheid be
tuigd.
NA DE LOGISCHE muzikale gedachten-
gang, die in Henkemans compositie tot uit
drukking gekomen was, kregen de toehoor
ders met het „Gloria" voor sopraan-solo,
gemengd koor en orkest van Francis Pou-
lenc, dat als tweede werk tot uitvoering
kwam, muziek te verwerken, die kennelijk
onder de impulsen van een ongelijkmatige
fantasie geschreven werd. Ik kan dit Glo
ria niet als een compositie met liturgische
intenties beschouwen, zelfs niet als een
werk, dat ontstond met een consequente
zorg voor de eenheid van woord en toon
in expressieve zin. Vele tekstherhalingen
hebben de werking van dit „Gloria" nog
verder verzwakt. Afgezien van de tekstsa
menhang met de muziek bevatten enkele
gedeelten fraaie melodische episoden, die
eveneens uitmunten door een rijke harmo
nische ontwikkeling en door een voortref
felijke klankwerking van koorstemmen en
orkestinstrumenten. De uitstekende uitvoe
ring door het Groot Omroepkoor van de
Nederlandse Radiounie en het Radio Fil
harmonisch Orkest heeft dit in het bijzon
der geaccentueerd. De sopraan-solo werd
vertolkt door de zangeres Marilyn Tyler,
die aan haar zang de speciale charme van
haar stem kon geven, vooral voor de ver
fijnd en „fluwelig"-gezongen hoge tonen.'
NA DE PAUZE heeft Jean Fournet met
de uitvoering van de eerste en tweede sui
te uit de muziek van Maurice Ravel voor
het ballet „Daphnis et Chloé" zijn groot
heid als dirigent tot verrukking van de
toehoorders overtuigend kunnen demon
streren. Met vaste hand leidde hij het or
kest en het vocaliserende gemengde koor
door het geheimzinnige gebied van Ravels
sprookjesmuziek met haar flonkeringen
van licht en kleur, met haar aanduiding
van fantastische, gedroomde gestalten en
taferelen, die in hoofdzaak het ballet vorm
den, dat de geschiedenis van Daphnis en
Chloé uitbeeldde.
Het ballet was er niet, maar de mees
terlijke uitvoering der muziek vergoedde
in auditief opzicht veel, zo niet alles, wat
men visueel niet kon ervaren. Opnieuw heb
ik mij afgevraagd, waarom het Radio Fil
harmonisch Orkest en het Omroepkoor zo
weinig „echt" gehoord kunnen worden in
een ongetwijfeld aan orkest en koor veel
voldoening gevend direct contact met zijn
toehoorders.
HILVERSUM I. 402 m. 7.00 VARA. 9.40
VPRO. 10.00-24.00 VARA
VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym
nastiek. 7.20 Socialistisch strijdlied. 7.23
Lichte grammofoonmuziek (7.30 Van de
voorpagina, praatje). 8.00 Nieuws, post-
duivenberichten en socialistisch strijdlied.
8.18 Lichte grammofoonmuziek. 8.30 Weg
wijzer, tips voor vakantie- en snipperda
gen 8.40 Lichte grammofoonmuziek. 9.00
Lichte grammofoonmuziek. 9.35 Water
standen. VPRO: 9.40 Met het oog op de
bijbel, lezing. 9.55 Op reis Goed voor
u (I), praatje. VARA: 10.00 Buitenlands
weekoverzicht. 10.15 Z.O. 135, gevarieerd
programma. (11.00-11.02 Nieuws). 12.30
Mededelingen t b.v. land- en tuinbouw.
12.33 Actueel sportnieuws. 13.00 Nieuws.
13.15 VARA-Varia. 13.20 Radio Jazzclub.
13.50 Uitlaat, programma voor de twinti
gers. 14.25 Pianoduo. 14.45 Meisjeskoor
met pianobegeleiding. 15.05 Reisindrukken
van Israel. 15.20 Holland Festival 1964:
Nederlandse Bachvereniging, Radiokamer
orkest en solisten: klassieke werken In
de pauze: 16.00 Nieuws. 16.30 Boekbespre
king. 16.50 Uitwisselingsprogramma BBC:
lichte orkestmuziek. 17.35 Licht ensemble
en zangsolisten. 18.00 Nieuws en commen-
19.00 Tijd voor teenagers. 20.00 Nieuws.
20.05 Disco-Festival: amusementsmuziek
21.00 Socialistisch commentaar. 21.15 Tan
go-Rumba orkest en zangsolisten (stereo-
fonische uitz.) 21.45 Langs vergeten we
gen: zwerftochten door tijd en ruimte.
22.15 uur Muzikale commentaartjes. 22.30
Nieuws. 22.40 Balans: actueel program
ma. 22.55 Zij die van de zon leven, va
kantiedagboek (1). 23 30 Lichte orkestmu
ziek (stereofonische uitz.) 23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM II. 298 m. 7.00-24.00 KRO.
KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Morgengebed.
Geestelijke liederen (opn). 7.55 Overwe
ging. 8.00 Nieuws. 8.15 Djinn, gevarieerd
programma. Het programma zal onder
broken worden: 10.10-10.20 en 11.15-11.22
TT races op het circuit van Assen. 12.00
Angelus. 12.04 Katholiek nws. 12.10 Mu
sicerende dilettanten: fanfare-orkest. 12.30
Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw.
12.33 TT races op het circuit van Assen.
12.38 Licht ensemble en licht vocaal en-
emble. 13.00 Nieuws. 13.15 Marktberichten
bestemd voor boeren en tuinders. 13.18
Platennieuws. 13.25 TT races op het cir
cuit van Assen. 13.30 Lichte grammofoon
muziek. 13.40 Franse les. 14.00 Voor de
jeugd. 15.00 TT races op het circuit van
Assen. 15.10 Lichte grammofoonmuziek.
15.25 TT races op het circuit van Assen.
15.40 De Springplank: jonge artisten. 16.00
Voor de jeugd. 16.15 Synkope: muziek van
gisteren, vandaag en morgen. 16.30 TT
races op het circuit van Assen. (Om
plm. 16.30 kan dit programma onderbro
ken worden voor Reportage Tour de Fran
ce 1964). 16.40 Licht instrumentaal trio.
17.00 Wie zingt er mee: finale scholen-
foonmuziek. 17.50 TT races op het circuit
van Assen. 18.00 Kunstkroniek. 18.30 Ha
waiian-ensemble. 18.50 Lichtbaken, lezing.
19.00 Nieuws. 19.10 Actualiteiten. 19.22 Na
beschouwing Tour de France. 19.30 Pro
menade orkest en soliste: populaire klas
sieken. 20.30 Lichte grammofoonmuziek.
21.30 Van kritiek moet de democratie het
hebben, lezing (4). 21.45 Lichte grammo
foonmuziek. 22.10 Wereldkampioenschap
pen biljarten driebanden te Oostende.
22.15 Wereldoorlog, decumentaire over de
Eerste Wereldoorlog (II). 22.30 Nieuws.
22.40 Tekenen des tijds: gesprek over
waarden in het geestelijk leven van nu.
23.00 Klassieke grammofoonmuziek. 23.45
Grammofoonmuziek. 23.55-24.00 Nieuws.
BRUSSEL 324 m.
12.00 Nieuws. 12.03 De Ronde van de
Derde Man. 12.08 Gevarieerde muziek.
12.15 Amusementsmuziek. (Om 12.25 Weer
berichten). 12.55 Programma-overzicht,
ge Tour de France). 13.20 Tophits. 14.00
Nieuws. 14.03 Voor de automobilisten. 14.30
Voor de jeugd. 14.50 Radioweek I... 15.00
Nieuws. 15.03 Hoorspel. (Tussen 15.45 en
17.00 Reportage Tour de France). 15.48
Gevarieerde muziek. 16.20 Filmkroniek.
17.00 Nieuws en berichten. 17.15 Orgelmu
ziek. 17 45 Engelse les. 18.00 Nieuws. 18.03
Voor de soldaten. 18.28 Paardesportbe'
richten. 18.30 Koorzang. 18.45 Uitslagen
tour de France. 19.00 Nieuws en commen
taar uit Amerika. 19.40 Lichte muziek.
20.00 Amusementsmuziek. 22.00 Nieuws.
22.15 Dansmuziek. 23.00 Nieuws. 23.05 Jazz
muziek. 23.55-24.00 Nieuws.
VOOR VRIJDAG
VARA: 19.30 Documentaire over de
Groninger Universiteit. NTS: 20.00 Jour
naal. VARA: 20.20 Achter het nieuws.
NTS: 20.45 De druiven zijn'zuur, amuse
mentsprogramma. VARA: 21.40 Dr. Kil-
dare Een speciale opdracht, TV-film.
NTS: 22.30 Journaal. 22.35-22.45 Filmver
slag van de Tour de France.
VOOR ZATERDAG
KRO: 15.00 De avonturen van Cristo
bal, TV-film (dl. 9). 15.30 Harten Vijf,
een kort filmverslag over zieken op va
kantie. 15.45 Wien an der Wien, documen
taire film. 16.15 Huis, thuis, wonen. 17.00'
17.45 Wie zingt er mee.finale scho-
lenzangwedstrijd 1964. 19.30 De avontu
ren van Ivanhoe, TV-film. (dl. 31). NTS:
20.00 Journaal en weeroverzicht. 20.15
Einer wird gewinnen, finale van de Euro
pa-quiz. KRO: 22.00 Flamenco-gitaarspel
22.20 Epiloog. NTS: 22.30 Journaal. 22.35
Extra Sport in Beeld: TT races op het
circuit van Assen. 22.55-23.05 Filmverslag
van de Tour de France.
Experimentele uitzendingen op het tweede
net (kanaal 27).
VARA: 2015 Twaalf vlaggen in het
Zuidpoolgebied, documentaire. 21.05 Pau
ze. 21.10-22.00 Rawhide, een vrouw in het
spel, film.
zonden werd: het 2V2 uur durende spel
„De grote veroveraar", waarin de beken
de schrijver Terence Rattigan zijn visi®
geeft op de persoon en de krijgsverrich
tingen van Alexander de Grote.
Wie de eerste opvoering van dit stuk
miste èn van geschiedenis houdt, heeft
misschien nog enig genoegen beleefd aan
deze uit de vrije fantasie van een schrijver
geboren levensloop van een groot man.
Deze immers wordt hierin aan de gewone
sterveling afgeschilderd als een nogal
geestelijk gekneusde, praatzieke jonge
man, die zich ten koste van veel bloed
en vriendschappen door de verovering van
de wereld wil bewijzen aan zijn gestorven
vader, koning Philippos. En dié Alexander
de Grote werd bij vlagen knap gespeeld
door Coen Flink.
Wie echter de eerste uitzending volgde
en niet kon overschakelen op het tweede
kanaal, moet zich welhaast afgevraagd
hebben, waarom deze avond in het zomer
seizoen bijna geheel opgevuld moest wor
den met dit bepaald niet sterke en zich zo
traag ontwikkelende spel, dat naar on«
gevoel geen reprise verdiende.
In het derde Berlijnse t.v.-festival over
„vrijheid en recht" heeft een Britse film
over de rassenstrijd in de V.S. de hoog
ste onderscheidingen gekregen, namelijk
de Gouden Plaquette, de onderscheiding
van de persjury èn de jeugdprijs. De
film van Associated-Rediffusion werd ge
regisseerd door Elkan Allan en Robert
Fleming.
De eerste Zilveren Plaquette werd toe
gekend aan „Strange Excellency" van da
B.B.C. Deze produktie van Paul Bonner
onder regie van Larry Toft vertelt het le
ven van een '19e eeuwse vooruitstrevende
koloniale gouverneur, sir John Pope Hen-
nessy. De tweede zilveren plaquette was
voor de 52 minuten durende dokumentaire
van de N.B.C. over de Cubaanse crisis in
1962. De derde zilveren plaquette werd
„Nachttrein D 106" een verhaal over
een vluchtpoging uit Oost-Duitsland. D®
Zweed Bemdt Kuyvers kreeg de bijzondere
prijs voor een buitengewone prestatie.
Hij was regisseur, auteur en cameraman
van „Kamrater" (kameraden) drie
jongens die door een grote stad zwerven.
Zestien landen hadden 31 werken voor
het festival ingezonden.
Tot en met 16 augustus in Amsterdam
„Franse tekeningen in Nederlandse
verzamelingen van Claude tot Cé-
zanneis de titel van de zomertentoon-
stelling in het Rijksmuseum te Amster
dam, die van heden tot en met 16 augus
tus in het Prentenkabinet van het mu
seum wordt gehouden.
De circa 200 tekeningen omvattende
tentoonstelling, waarvoor de keuze in
hoofdzaak werd gemaakt door de initia
tiefnemer der expositie, de 80-jarige heer
Frits Lugt (een der grootste tekeningen
verzamelaars ter wereld) is reeds in het
Institut Neérlandais te Parijs geëxposeerd
geweest. (Men zie hierover ons blad van
18 juni). Omdat de kostbare tekeningen
niet te lang aan het licht blootgesteld
kunnen worden moest de duur der exposi
tie, die ook op woensdag- en vrijdagavond
geopend is, beperkt worden. De catalogus
bestaat uit twee delen, een met een tekst
en de tweede waarin reprodukties van alle
tekeningen vele in kleur zijn opge
nomen.
De actrice Adèle Bloemendaal zal het ko
mend seizoen deel uitmaken van de To
neelgroep Ensemble. Zij zal eerst als Mar-
celine in Beaumarchais „De Bruiloft van
Figaro" en vervolgens in Joan Littlewoods
antimilitaristische musical „Oh" what
lovely War" optreden. Beide stukken wor
den geregisseerd door Karl Guttmann. Met
„De Bruiloft van Figaro" wijdt Ensemble
op 2 oktober de nieuwe stadsschouwburg
van Eindhoven in; „Oh What a lovely
War" gaat op 1 januari 1965, eveneens t«
Eindhoven, in première.
B. en W. van Amsterdam hebben de ge
meenteraad voorgesteld voor het seizoen
1964/65 aan de stichting Amsterdams
toneelgezelschap „Nederlandse Comedie"
een subsidie te verlenen van ten hoogste
819.000,-; aan de stichting Het Nationale
Ballet 'n subsidie van hoogstens 620.000;
aan de stichting beherende het Concert
gebouworkest een subsidie van maximaal
800.000,en een garantiesubsidie van ten
hoogste 860.000,en aan de stichting Het
Kunstmaandorkest een subsidie van maxi
maal 700.000,