evarieerd disconieuws
ft
DE
IN DE KOMENDE WEEK
BABY OP KOMST
Nieuws uit de
ZATERDAG 27 JUNI 1964
Erbij
PAGINA ZES
I 9 t'.: ''o T
^fmMi
Jazz-zangeres Sarah Vaughan levert
muzikale topprestaties
„Sassy swings the Tivoli" is de titel van een langspeelplaat die
onlangs van .jazz-zangeres Sarah Vaughan op de markt is gekomen.
De eminente zangeres, die het vorig jaar ons Grand Gala du Disque
opluisterde, is op deze plaat „live" opgenomen in het Kopenhagen-
se Tivoli. „Ik heb Sarah Vaughan nog nooit blijer en vrijer gezien
en gehoord", verklaarde arrangeur-orkestleider Quincy Jones na
afloop van het optreden van Sarah in Kopenhagen. De plaat die
van dit concert werd opgenomen is daar het beste bewijs van.
Het eerste stuk op de plaat is de bekende oldtimer „Won't you
come home Bill Bailey", dat Sarah Vaughan met een geladen
swing brengt. Zeer goed is haar vertolking van Garners „Misty".
Aanvankelijk rangschikte men zangeres Sarah Vaughan in de
gelederen van Billy Holiday en Ella Fitzgerald. Het lijdt geen twij
fel dat Sarah in niet geringe mate door deze twee topzangeressen
uit de jazzwereld is beïnvloed, maar desondanks heeft de dyna
mische Vaughan zich een volkomen eigen stijl gecreëerd. Haar
helemaal „scat" gezongen „Sassy's blues" is een staaltje van mu
zikaliteit en improvisatietalent. Alle lof voor de begeleiding en
voor het Deense publiek dat zeer spontaan reageert op de muzikale
grapjes van Sarah.
Label: Mercury 125 347 MCL. Uitgave: Phonogram. Waardering:
Goed tot zeer goed.
Van Dave Brubeck kwamen dezer dagen een nieuwe „Jazz goes to
Junior College" en een langspeelplaat getiteld „Time Changes"
uit op de label CBS van Artone.
Men behoeft geen uitgesproken jazz-
fan te zijn om van de muziek van het
Dave Brubeck-kwartet toch veel muzi
kaal genoegen te beleven. Op de „Junior
College" staan stukken als „These Fool
ish Things" en 't nog bekendere „Saint
Louis Blues". Knap werk van altist
Paul Desmond vooral in „Bru's Blues"
en „These Foolish Things".
De plaat „Time Changes" is een voort
zetting van de serie „Time Out", „Time
Further Out" en „Countdown Time".
Bijzonder interessant is de tweede
zijde van de plaat, waarop het Dave
Brubeck-kwartet musiceert begeleid
door een symfonieorkest. De laatste tijd
worden veel werken geschreven voor
groot orkest en jazzcombo, zoals bij
voorbeeld Brubecks „Dialogues for
Jazzcombo and Orchestra". Op het ju
bileumconcert van het Noordhollands
Philharmonisch Orkest was ook een
compositie voor jazzcombo en orkest
opgenomen. Met het Noordhollands
orkest musiceerden toen de „Diamond
Five".
Brubeck weet met zijn kwartet en
het orkest dat onder leiding staat van
Rayburn Wright, tot een hechte een
heid te komen. Natuurlijk kan men zich
afvragen of dergelijke experimenten
onder de noemer jazz vallen. Velen zul
len dat bestrijden. Zuiver experimen
teel gezien is de combinatie van het
kwartet met groot orkest echter een be
langwekkend gebeuren, niet alleen op
zuiver muzikaal terrein, maar vooral
ook omdat de toenadering tussen mu
sici die tot dus ver uitsluitend klassiek
speelden en jazzmusici daardoor steeds
groter wordt. Dat deze toenadering in
een experiment als „Elementals" van
Brubeck tot een hoogtepunt groeit is
het bewijs dat er in de modernere sec
tor tussen jazz en klassiek georiënteer
de musici veel te bereiken valt. De
compositie van Brubeck is een „gede
gen" stuk, waarop zijn leermeesters,
waartoe Darius Milhaud behoorde, ook
duidelijk hun stempel drukten.
De andere zijde van de plaat telt
stukken als het Spaans-getinte „Iberia"
en het interessante „World's fair". Een
bijzonder attractief onderdeel vormen
de experimenten van Brubeck met de
dooreengeweven drie- en vierkwarts
maten.
Label: CBS 62332 en CBS 62253. Uit
gave: Artone Haarlem. Waardering:
Goed.
Op het Duitse Columbia-label ver
scheen een nieuwe langspeelplaat van
het orkest van Glenn Miller, een orkest
dat bij vele ouderen nog zeer geliefd is.
Glenn Miller, wiens band direct vóór
en tijdens de oorlog triomfen oogstte,
die optrad voor de frontsoldaten en
wiens naam een legende is geworden,
is een grensfiguur tussen amusements-
en jazzmuziek. Hij schreef composities
die door jazzmuziek dankbaar werden
gebruikt en was anderzijds zo commer
cieel dat de puriteinen hem nooit in de
gelederen van de jazzmusici en zijn or
kest niet in de rij van jazzorkesten
hebben willen opnemen. Glenn Miller
is desondanks een belangrijk man ge
weest in de woelige oorlogsdagen en in
de muzikale evolutie, die toen begon.
Zijn orkest heeft de laatste fase inge
luid van het swingtijdperk van grote
orkesten. Glenn Millers composities als
„In the mood'", „Chattanooga Choo-
choo", „Moonlight Serenade" etc. zijn
wereldberoemd geworden. De opnamen
op deze langspeelplaat zijn van het
filmorkest uit de „Glenn Miller Story".
Dus niet de originele „In the mood"
van de oude 78-toeren plaat, maar de
ietwat nieuwere versie van de film.
Het is overigens een heerlijke erva
ring de oude „Modernaires" weer eens
te horen. Glenn Miller, die in 1944 met
een vliegtuig boven Het Kanaal ver
ongelukte, heeft een schat van muziek
nagelaten. Zijn orkest, dat speciaal voor
de film na de oorlog weer bijeenge-
trommeld wero speelt de stukken en
arrangementen van de ex-leider con
sciëntieus als een waardig eerbetoon
aan de man die ze schreef.
De nieuwe plaat zal ongetwijfeld de
weg naar vele ouderen weten te vin
den.
Of Basie of Ellington nu belangrijker
zijn voor de ontwikkeling in de jazz zal
niemand zich bij het beluisteren van
deze plaat afvragen. Miller is nu een
maal Miller en dat zegt genoeg.
Label: Columbia 83531. Uitgave: Ar
tone Haarlem. Waardering: Goed.
Berry Zand Scholten
i ■niiiiiiiiiiiiiiiuuiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiuii.iiiiiiiiiiim.il.mi.■"niiMlllitMmuiWH|liHHtWiiliiiiiiiiiiiiiiiuii,iiH>iuiiiiiiimuimiiii.iu.iiiin.iiiiiiiii.iiiiii.iiiiiiilm.ii..iii.iimiii.Huiu.i,i.iiii,H„,HM,.u,.„
Bobby Rydell: beste katholieke enter
tainer van het jaar.
EEN WERELD zonder liefde is niets
voor Bobby Rydell. Hij nam het door
John Lennon en Paul McCartney ge
schreven lied („World without love")
op zijn repertoire. Keerzijde: „Our
faded love". Bobby Rydell werd deze
maand door de Amerikaanse katholieke
jeugdorganisatie onderscheiden met de
titel „Outstanding Catholic Entertainer
1964" voor zijn prestaties op vocaal ge
bied. (Bobby is ook nog filmster).
(Cameo-Parkway CP 26.416).
Amusementsvrouw
De KRO heeft regisseuse Tineke
Roeffen echtgenote van regisseur
producer Nic Notten overgeplaatst
naar de afdeling amusement. Tineke
heeft zes jaar lang vrouwenprogram
ma's geregisseerd voor de KRO. In het
nieuwe seizoen zal ze naar de vrolijke
kant van het TV-werk overstappen.
Slop
Nederland dreigt weer een nieuwe
dans rijker te worden, nl. de slop. Er
zijn zelfs al nationale kampioenschap
pen in het „sloppen" gehouden. Als
overwinnaar kwam daarbij uit de bus
de jeugdige Amersfoorter Christiaan
van den Berg, die deze nieuwe dans
uitvoerde op de muziek van de ook al
Amersfoortse band Flaming Arrows.
AVRO en NCRV hebben plannen opge
vat om zowel de slopper als het orkest
voor de camera te halen. Dat zal na
de zomervakanties gebeuren.
GRIEKENLAND. Een land dat steeds
meer de aandacht van het toerisme
vraagt. Wie het enigszins kan doen, gaat
erheen. Voor de thuisblijvers, die niet
zo goed bij kas zitten of het te ver vin
den, maar toch van Griekenland hou
den, is er een andere oplossing. Een
„Griekse vakantie" op de plaat. „Greek
holiday" een e.p. met vier liederen:
Eviba (serenade), Thlepsi (bolero mam-
bo), Nychta (ballade), Anamessa syra
kai tzia (liefdeslied), door verschillende
zangers en zangeressen gezongen.
WE NOTEREN de namen Tonis
Maroudas, Mary Liva, Mary Linda,
Manolis s Hiotis, Mary Lo, Grigori
Bithikotsis, Ketty Thymi, die door de
orkesten van Yiannis Didilis, Manolis
Hiotis en N. Yakovlef worden begeleid.
(Columbia SEG 8.312).
OP DE NIEUWE Beatle-plaat staan
„Long tall Sally" en „I call your name".
Het laatste nummer is een compositie
van Beatles John Lennon en Paul
McCartney. En nog een verrassing: na
de tiende juli gaat de nieuwste Beatle-
plaat eruit. Hierop staan songs uit de
film waarin het viertal debuteert.
(Odeon 450.126).
TOMMY ROE MET een compositie
van Chuck Berry: „Carol". Ook Tommy
Roe trekt dit lied helemaal in rhythm
and blues-stijl op, waardoor men de
indruk van een goede imitatie krijgt.
De keerzijde: „Be a good girl" is weer
een originele Tommy Roe-creatie. (Ar
tone AP 22.180). Een oude favoriet van
Frank Chacksfield werd door Lenny
Welch uit de diepe zee op vist: „Ebb
tide". Keerzijde: „Congratulations baby".
(Cadence CC 26.232).
EEN VLOT plaatje van Vicki: „Si
j'étais un gargon" met aan de keerzijde:
„L'heure du hully gully". (Philips JF
327.677). Dat geldt ook voor Billy Fury
die „Nothin' shakin' zingt. Het „I will"
is sfeervoller en een klasse beter. (Decca
F 11.888). The Four Seasons met een ge
leend koor voor hun „Ronnie" met aan
de keerzijde „Bom to wonder". Vooral
het laatste is een plezierig te horen lied.
(Philips JF 305.510).
MET „LA MAMMA", dat in ons land
zo fijn door Corrie Brokken wordt ge
zongen, steekt Rijk de Gooier de draak.
Of dié tekst en die presentatie nu (ter-
wille van het commerciële?) nodig zijn?
Wij vinden van niet. Zonde van de ove
rigens goede begeleiding. Keerzijde: „On
schuldig veroordeeld". En niet te ver
geten: beide nummers mét publiek.
(Artone DR 25.232). Van de Nederlandse
Bieteltjes: „Jèh, jèh, jèh, gekke pappie'
en „Haal die scheiding uit je haar". Een
koddige persiflage. Op het hoesje: drie
kleine schatjes van Bieteltjes. (Artone
DR 25230).
„IT'S OVER" VAN Roy Orbison is
weer een van die nummers die hele
maal inslaan. Een kassucces ook,
de song bereikte de tweede plaats op
de Engelse hit-parade. Keerzijde: In
dian wedding. (London FLX 3.121). In
Engeland gonst momenteel de Mersey-
beat, gelanceerd door groepen uit de
Beat-stad Liverpool. Een groep die het
verschijnsel eer aandoet en het mis
schien wel in stand houdt, is de Mersey-
beats, vier langharige jongemannen. Ze
produceren een behoorlijk geluid en
„Don't turn around" heeft alle kan
sen. Keerzijde: Really mistified. (Fon-
tana YF 278.703).
VAN GERRY AND the Pacemakers
een melodieuze song: Don't let the sun
catch you crying". Keerzijde het rit
mische: „Show me that you care".
(Columbia DB 7.268). Tussen twee
haakjes: Robert Cogoi zingt zijn chan
son van het Kopenhagen-songfestival
(Prés de ma rivière) ook in het Duits:
„Weit, da wo der Strom beginnt".
Keerzijde: „Nur noch einmal nach
Haus" (Je serais mieux chez moi).
(Philips JF 332.808).
Henny Schoute
iiiifiiiiiiiiiiiimiitiiiiiMiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiimmiiiHiiiiiiiHiiiiiMiiinH
Wie op het ogenblik zijn oor in
Hilversum te luisteren legt, krijgt
de meset afschuwelijke verhalen te
horen over de moeilijkheden, waar
mee het televisiemakend personeel
van de omroepverenigingen te kam
pen heeft. Er is geen geld genoeg; er
zijn geen mensen; de studioruimte is
beslist onvoldoendekortom er gaat
meer tijd heen met het puzzelen over
wat wel en niet kan. dan met het
eigenlijke programmawerk. Daarbij
komt dan nog, dat alle omroepvereni
gingen thans reeds druk doende zijn
om programma's voor het tweede net
in te blikken. Het gevolg is, dat het
eigen werk in deze zomerweken op
een laag pitje komt te staan. Hoofd
zakelijk buitenlandse t.v.-films, her
halingen en eenvoudige programma s
krijgen de kijkers voorgeschoteld.
Herhaling
Midzomernachts droom
ZONDAG. De laatste zondag van juni
duiken we met elkaar het water in.
De zwemploegen van Nederland en En
geland ontmoeten elkaar in het fraaie
Groningse bad De Papiermolen en de
camera's zullen daarbij aanwezig zijn.
Na dit verfrissende bad van twee
tot vijf volgt een televisiekerkdienst
uit de Opstandingskerk in Amsterdam.
De gemeente zal bestaan uit Amster
dammers en 25 Afrikaanse studenten,
die uit Parijs komen om hun eigen lie
deren te zingen. De Kameroense do
minee Eugène Mallo, die in zijn eigen
land directeur is van het Bijbelgenoot
schap, preekt in deze dienst, die de
verbondenheid tussen Nederland en
Afrika wil demonstreren. Liturgen zijn
ds. James Lawson uit Dahomey en ds.
E. B. Rijnders. Voor de vertaling zorgt
ds. Ype Schaaf, die vier jaar in Kame
roen werkte. De Avro beperkt zich na
het Weekjournaal en Sport in Beeld tot
een herhaling van de in juni 1963 uit
gezonden opvoering van Shakespeare's
Midzomernachtsdroom. Het was een
opvoering toen in het kader van de
feestelijkheden ter gelegenheid van het
veertigjarig bestaan van de Avro. De
Nederlandse Comedie zorgde voor een
prachtige voorstelling onder regie van
Han Bentz van den Berg en met in de
voornaamste rollen Bentz van den
Berg zelf als de elfenkoning Oberon,
Ellen Vogel als Titania en Henk van
Ulsen als een onvergetelijke Puck, de
schelm die alle liefdesaffaires in de
war stuurt. Ko van Dijk voert als Spoel
de wever de zes handwerkslieden aan,
die als spel in een spel een liefdesdra
ma gaan opvoeren. Het is een luister
rijk stuk in een luisterrijke opvoering,
een herhaling echt wel waard. Ook op
deze zondag, zoals trouwens iedere
avond, na het tweede journaal nog
flitsen van de Tour de France.
Franse thriller met
Lino Ventura
MAANDAG. De vaste ingrediënten
voor de NTS maandag zijn er ook nu
weer, d.w.z. een comedy caper, Open
baar Kunstbezit, het journaal en tien
minuten politiek. Daarna volgt de
hoofdfilm, deze keer weer eens uit de
Franse keuken. Lino Ventura, een soort
Eddy Constantine, komt in de knel.
Dat komt, omdat een Parijse kranten
verkoper op zekere dag een drenkeling
uit het water vist, die beweert, dat zijn
vrouw hem uit de weg wilde ruimen.
Maar die meneer geeft zich, zo blijkt
achteraf voor iemand anders uit met
het gevolg, dat de redder zelf van
moord wordt beschuldigd. En daar haal
je per slot van rekening niet iemand
voor uit de Seine. De regie van de
rolprent had Gilles Grangier, medespe
lenden zijn o.m. Lino Ventura, Robert
Hirsch en Andrea Parisy. Voor het
Dinsdag: Jean Ferrat die men hier
ziet optreden in de Singer concert
zaal te Laren.
journaal en de Tour gaan we eerst nog
kijken naar een Amerikaanse film, die
in bijna een uur een filmoverzicht geeft
van de geschiedenis van de Verenigde
Staten van de onafhankelijkheidsver
klaring tot en met 1962. State of the
Union heet de documentaire.
Vijf jaar
Nederlands Danstheater
DINSDAG. De Vpro opent het pro
gramma ook al met een herhaling en
wel met het Portret van een Sportman,
dat Herman Kuiphof indertijd op een
zaterdagmiddag wijdde aan Abe Len
stra. Het was een bijzonder goed ont
vangen schets van de Friese voetbal
ler en aangezien het aantal kijkers op
de zaterdagmiddag toch maar beperkt
was, mag men deze herhaling niet zin
loos noemen. Na het journaal presen
teert Fred Hoyte de Franse chanson
nier Jean Ferrat. Het programma is
in april opgenomen in de Singer con
certzaal in Laren. Ferrat zingt zeven
liedjes. Fred Hoyte heeft de entoura
ge zo sober mogelijk gehouden. Dat de
uitzending niet eerder plaats vond is
veroorzaakt door het feit, dat Hoyte
aanvankelijk zijn ontslag had genomen
bij de Vpro, omdat zijn werkgever,
ANVV bezwaar maakte tegen het feit,
dat hij ook voor de televisie werkte. La
ter kreeg hij toch toestemming, maar
toen waren de programma's al voor
geruime tijd vastgelegd. Jean Ferrat
is in 1930 geboren. Hij is een man van
het type Philippe Clay. De meeste
van zijn liedjes componeert hij zelf,
zelf, maar hij zingt ook chansons van
Brassens. Aanvankelijk kreeg hij be
kendheid als componist. Toen bekende
sterren liedjes van hem zongen, is hij
zelf ook voor de microfoon gaan staan.
Met veel succes, want thans is hij een
van de meest succesvolle Franse jon
geren. De aantrekkelijkheid van zijn
chansons is, dat hij veel van stem
mingen wisselt. Humor en senti
ment liggen bij hem heel dicht bij el
kaar. Er is ook een televisiedebuut de
ze avond. Hans van den Busken maakt
dat met zijn filmpje over het eerste
lustrum van het Nederlands Dans
theater, waarin hij een beeld geeft van
de opkomst, groei en werkwijze van
dit vooruitstrevende dansensemble.
Ter afsluiting van de film wordt een
nieuw ballet gedanst van choreograaf
Hans van Maanen, nl. Symfony in
three movements op muziek van Stra-
winski. Simon van Collem presenteert
vervolgens zijn filmsterportret. Deze
keer is de vermaarde Bette Davis het
onderwerp, een bepaald niet mooie
vrouw, die echter een van de grootste
actrices van Hollywood genoemd kan
worden. Prof. van Holk richt zich ver
volgens van achter zijn schrijftafel tot
de kijkers.
Blik achter het
bamboe-gordijn
WOENSDAG. Nadat Barend de Beer
de NCRV-avond heeft ingebromd, be
leeft Lassie nieuwe avonturen. Oppas
heet deze aflevering. Memo volgt, zoals
gewoonlijk op het journaal, waarna de
tweede aflevering te zien zal zijn van
Cinematomobiel, de Franse filmserie,
die de ontwikkeling van de auto in
beeld brengt. Unieke historische opna
men voor de liefhebbers van de auto
sport. Om negen uur een amusements
programma met liedjes uit vreemde
landen, van Rusland tot Argentinië.
Medewerkenden zijn het duo Björn-
dal, de in België wonende Italiaanse
zangeres Philomena Magistro, Mattheus
Papilaja, die op Borneo werd geboren,
de Surinaamse in Utrecht studeren
de de gitarist-zanger Ronny Grant en
Stella en Mayra uit Aruba. Daarmee
komen we nog niet thuis, want het vol
gende programma-onderdeel is „Blik
achter het bamboegordijn", een docu
mentaire van de Fransman Maurice
Werther, die vorig jaar met een TV-
ploeg een bezoek bracht aan commu
nistisch China. De film behandelt vele
facetten van het huidige China. Er
wordt een nogal vriendelijk beeld in ge
tekend, hetgeen het gevolg is van het
feit, dat de opvatting van de filmers
voornamelijk een toeristische was. Hoe
wel. tussen de regels en de beelden
door ziet men toch ook wel welk een
ontzagwekkende kracht 't begrip „mas
sa" in deze maatschappij heeft. Alvo
rens we terugkeren in Frankrijk voor
de laatste Touravonturen eerst nog
naar Engeland voor een aflevering van
Dial 999. In „Op het verkeerde paard
gewed" krijgt de Londense politie het
te kwaad met vreemde toestanden bij
de paardenraces. Moord bij de rennen,
bedrog bij de bookmakers.
Tango-koning in het zilver
DONDERDAG. In het Vara vrouwen
programma liedjes van Christel Ade
laar, Jan Blokker over Greta Garbo
en Vork in de steel met Conny Stuart.
Het eerste halfuur van het avondpro
gramma wordt verzorgd door het Hu
manistisch Verbond, dat de aandacht
vraagt voor een discussie over de Hu
manistische geestelijke verzorging in
het leger. Onder de titel „Stenen voor
brood' geven hun oordeel: hoofdveld
prediker ds. C. A. J. van der Poel,
hoofdvlootaalmoezenier dr. L. A. M.
Goossens en de hoofdraadsman van het
Humanistisch Verbond H. J. J. Lips.
Na het journaal en Achter het nieuws,
Luchtkastelen, een programmaatje, dat
werd opgenomen in het kasteel Oud-
Zuylen bij Utrecht, waaraan o.a. mee
werkten de jonge chansonnière Liesbeth
List en acteur Ramses Shaffy. Een
kwartier met orkest Malando, t.g.v.
het zilveren jubileum van deze Neder
landse tango-koning, componist en or
kestleider, gaat vooraf aan de Dick
Powell-show. „Pericles was in de 31ste
straat" heet het verhaal, dat handelt
over een oude Griekse straatventer,
die weigert zich neer te leggen bij de
ideeën en plannen van een rijke zaken
man, die in Chicago zijn politieke as
piraties wil uitleven. Geen tv-spel dus
deze donderdag, vanwege de zomer.
Wel na het laatste nieuws nog een
stukje Tour de France.
Laatste aflevering Kentering
VRIJDAG. Om twee uur in de mid
dag feest voor de tennisliefhebbers.
Willem Duys en Herman Kuiphof zijn
naar Wimbledon getrokken om com
mentaar te geven bij de finales heren
enkelspel. Het avondprogramma van de
K.R.O. begin ook al weer met een her
haling en wel van de vorig jaar in juli
uitgezonden documentaire over een dag
met een schippersgezin. Na het jour
naal en Brandpunt, t.v.-dansant, dat
zich niets van de warmte aantrekt en
van geen seizoenen weet. Gelukkig koos
Fred Rombouts voor deze julidag twee
temperamentvolle, exotische dansen, de
rumba en de tango. Gerard Heystee is
wederom gastheer; Wim Voeten demon
streert, geassisteerd door Jeanne Ass-
mann. Het K.R.O.-dansorkest o.l.v. Cees
Bruyn zorgt voor de muziek. Verras
singen zijn er ook verder op deze vrij
dag niet. Na t.v.-dansant de avonturen
van ranch-eigenaar Ben Cartwright en
z'n drie zoons. Spanning en een tikkel
tje romantiek op Bonanza. Deze afleve
ring heet „Uitgestoten". De avond
wordt besloten met de derde en laatste
aflevering van Kentering, een program
ma over de ontwikkelingen in de katho
lieke kerk onder paus Joannes XXIII.
Lichte Muze uit België
ZATERDAG. Op zaterdagmiddag ls
het al tennis wat de klok slaat. De fi
nales dames enkel, dames dubbel, he
ren dubbel en gemengd dubbel nemen
de hele middag in beslag. Alleen voor
Zaterdagavond: Freddy Frinton en
Potassy. Potassy tijdens een van zijn
goocheltoeren.
Pinky en Perky eindelijk in de mid
dag en de kinderstrip is nog plaats.
Het avondprogramma van de AVRO be
gint met een nieuwe serie, nl. Top Cat,
vier tekenfilms uit de beroemde Ameri
kaanse school met in de hoofdrol een
straatkat, die meestal nogal moeilijkhe
den heeft met de politieman Dribble.
Benny the Ball heeft tegenover zijn
moeder gedaan, alsof hij burgemeester
van New York is geworden en het goe
de mens wil nu op visite komen. Dank
zij de slimme kat en de auto van
Dribble wordt haar illusie niet ver
stoord. Na het journaal en Televizier,
vervolgens een aflevering van de Dick
van Dyke-show. Daarna wordt het
feest voor de jeugd, want de populair#
Belgisch-Italiaanse zanger Adamo
van wie meer platen worden verkocht
dan var de zo geroemde Beatles zingt
zijn grootste succesnummers, zoals
Quand les roses, Crier ton nom en Vous
permettez monsieur. Hij wordt begeleid
door het kwartet I del Fini en ingeleid
door Fred Oster. Geruime tijd geleden
werd dit programma opgenomen in de
Bussumse Vitusstudio, waarbij vele be
kende Nederlandse artiesten zich onder
het publiek schaarden, zoals Rob de
Nijs en de Fouryo's. Adamo zong in een
nachtclub-decor en hij deed 't heel bij
zonder, zodat de AVRO erg gelukkig
was met dit showt je van ruim een half
uur. Na de zang wat gekheid. Freddy
Frinton en Paul Potassy zorgen ervoor.
Frinton is butler bij een feestmaaltijd
ter ere van miss Sophie, waarna Potas
sy een aantal van zijn nieuwe goochel
trucs zal laten zien. 't Is erg vreemd
en dwaas allemaal. Zomeravondmelodie
brengt daarna opnieuw Belgische ster
ren in het beeld. Jo Leemans en Louis
Neefs zingen melodieuze liedjes, bege
leid door het orkest van Frans Mijts.
De verbindende teksten zijn van Ernst
van Altena. Het laatste nieuws en Ba
rend Barendse's Tourcommentaar slui
ten de week af.
nnHiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiitiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiin
Ageeth Scherphuis is de vorige week
(voorlopig) voor het laatst op het
scherm verschenen. De baby is aan
staande en tot die er is neemt Ageeth
het er een beetje van. Lonneke Hoog
land zal haar vervangen. Zij neemt af
scheid van Rooster, waarvoor een
nieuw presentatieteam wordt gezocht