Verbluffende directietechniek van Herbert von Karajan Sjoukje danst in operascène Pierre Monteux overleden c Grote belangstelling voor ongres Jeugd en Muziek NTS-studio in Den Haag Kluchtige virtuositeit in „Nu Noch wagenspel op Haarlems Prinsenhof NEGEN MUZEN WOENSDAG 1 JULI 1964 s Het Van Goghmuseum nabeschouwingen Het verhaal van het Danstheater TOP-TENNIS EUROVISIE Die Schone Magelone" door Fischer Dieskau Hedenavond weer twee voorstellingen Leerlingenavonden in de Toonkunst-Muziekschool De radio geeft donderdag T elevisieprogramma - s V i Het achttiende wereldcongres van de Fédération Internationale des Jeunesses Musicales, dat van 16 tot 22 juli in het Amsterdamse Concertgebouw wordt gehou den, zal worden bijgewoond door 1200 con gressisten uit 26 landen. Het internationale jeugdorkest dat onder leiding van Bernard Haitink het congres zal afsluiten, bestaat dit jaar uit 105 leden van twaalf nationa liteiten. In het 180 leden tellende interna tionale koor zijn acht nationaliteiten ver tegenwoordigd. De 1200 congressisten worden voorname lijk ondergebracht in jeugdhotels. De kos ten voor de organisatie van het congres door de Nederlandse vereniging „Jeugd en Muziek" bedragen 150.000, die bijeen ge bracht worden door o.a. subsidies van het Rijk, de provincie Noord-Holland, de ge meenten Amsterdam en Haarlem en een aantal culturele instellingen. Aan het congres is ook een internatio nale affichewedstrijd verbonden, waarvoor reeds 63 buitenlandse en 120 Nederlandse inzendingen zijn binnengekomen. Het ligt in de bedoeling een grammofoonplaat te maken met opnamen van het (Nederland se) Nationale Jeugdorkest en het Interna tionale Jeugdorkest (Van onze kunstredactie) Pierre Monteux, die een halve eeuw tot de grootste orkestleiders heeft be hoord, is vanmorgen vroeg in zijn wo ning in Hancock (Maine, V.S.) over leden. Hij was 89 jaar. Monteux was commandeur in de orde van Oranje- Nassau. Van 1924-1934 leidde hij naast Willem Mengelberg het Concertgebouw orkest. Hij is altijd een groot vriend van ons land geweest. Toen de Opera, on middellijk na de bevrijding een beroep op hem deed aan de opbouw mee te helpen, kwam hij terstond uit Amerika over. In april j.l. vierde hij zijn 89ste verjaardag in Assisië in Italië en leidde hij in Milaan een concert. Vorig jaar dirigeerde hij in het Holland Festival Wagnerconcerten. Sinds 1961 was hij eerste dirigent van het London Sym phony Orchestra. Hij tekende een con tract voor tien jaar en zei: „We kunnen later altijd bijtekenen". Monteux was ontwapenend geestig en zijn onvoorstel bare vitaliteit blijkt onder meer uit het concert in Londen, dat hij vorig jaar rittend verder dirigeerde, nadat hij door een hartaanval getroffen was. Vorig jaar schreef onze muziekmedewer ker Sas Bunge: „Monteux heeft met alle grote dirigen ten het vermogen gemeen om partituren volkomen open te leggen, ze klinkklaar te maken voor spelers en publiek zodat met de punt van zijn dirigeerstok de lijn van de oorspronkelijke gedachtengang aan het licht treedt. Dat is her-scheppen: een partituur telkens weer als nieuw kunnen zien en doen zien, innerlijk onbelast door gewoontes die niet anders dan de sleur cultiveren. Voor de orkestleden is zo iets bij uitstek verkwikkend, want niet langer blijft het partituurbeeld hun een gesloten boek waar zij op hoop van zegen hun par tijtje aan bijdragen; integendeel, zij we ten zich deel van een structuur-in-opbouw en pas dat maakt hun taak zinvol. Onder een man als Monteux kan een orkest zichzelf horen, en spelenderwijs een con tact bereiken, waarbij de dirigent slechts regulerend optreedt". En Jos de Klerk schreef: „Het dirige ren van Monteux is een verbazingwekken de werkelijkheid, een wonder van geheu gen. accutaresse, ononderbroken spanning en in alle eenvoud gerealiseerd vakman schap. De zeldzame combinatie van be zonkenheid door ervaring en onverzwakt jeugdig elan maakt dit leiderschap voor beeldig om zijn evenwicht. De jongste ge neratie van „lessenaarvirtuosen" kan van zijn realiteitszin, hand in hand gaande met bezieling en concentratie op het essentiële, heel wat leren. Zelf uit het orkest gegroeid Monteux begon zijn carrière als orkest violist weet hij wat het handwerk van zijn executanten zakelijk gezien behoeft. Dus dirigeert hij niet voor zichzelf of voor het publiek „show" moet men van hem niet verwachten maar alleen voor de schare, die zijn intenties moet realise ren. Alleen het feit dat Monteux nog steeds zijn veeleisende programma's uit het hoofd dirigeert, mag reeds een zeld zaam geval van geestelijke vitaliteit heten". Monteux trad voor het eerst als dirigent op van het Russische ballet in Frankrijk Pierre Monteux en zijn echtgenote in 1910. Het maakte een tournee in Ame rika in 1916 en Monteux bleef daar en werd dirigent van het Franse repertoire van de Metropolitan Opera gedurende drie jaar. Daarna dirigeerde hij vijf jaar het orkest van Boston en tien jaar het Concertge bouworkest van Amsterdam. In 1934 keer de hij naar Amerika terug en dirigeerde gedurende 17 jaar het orkest van San Francisco. Monteux, en zijn vrouw, Doris Hodgkins, woonden vele zomers op hun landgoed nabij haar geboorteplaats. Zij gingen er voor goed heen in 1952 toen Mon teux afscheid van het orkest in San Fran cisco nam. De zuster van Monteux, mevr. David Michün, heeft meegedeeld dat hij het bed moest houden en dat hij in zijn slaap is gestorven. Naar wij vernemen zullen B. en W. van Den Haag de gemeenteraad binnenkort voorstellen de beide verdiepingen van het gebouw Korte Voorhout 1, dat deel uit maakt van het voormalige provinciehuis, dat onlangs door het bestuur van Zuid- Holland is ontruimd, te verhuren aan de Nederlandse Televisie Stichting, die hier een studio voor de Haagse agglomeratie wil inrichten. B. en W. van Amsterdam hebben de gemeenteraad voorgesteld een krediet van 310.000 beschikbaar te stellen voor het bouwrijp doen maken van het terrein aan de Paulus Potterstraat dat bestemd is voor de bouw van het Rijksmuseum Vincent van Gogh. Met het slopen van de panden die nog op dit terrein staan zal zo spoedig mogelijk worden begonnen. Nieuw toneelstuk van Miller. Op het pro gramma van het tweede seizoen van het Lincoln Center Repertory Theatre prijkt een nieuw stuk van Arthur Miller „In cident at Vichy". Het stuk, dat speelt in cessen in binnen- en buitenland werkte. De artistieke geloofsbelijdenis van choreo graaf Hans van Manen had, zeker voor de televisie, beter met een min of meer bekend, modern werk onderstreept kunnen worden dan met de „Symphony in three Een enkel goed chanson, de aardige op- Movements" op muziek van Strawinsky. bouw en de goede presentatie (door Fred Deze uitvoering viel weer eens op door de Hoyte) van het VPRO-programma over goede t.v.-regie van Joes Odufré en door de Franse zanger Jean Ferrat konden niet de sfeervolle kostuums en décors van Ni- de indruk weg nemen, dat deze man er nog niet in geslaagd is, door een geheel eigen stijl het niveau te bereiken van een Brassens, een Bécaud of een Montand. Misschien zijn daarvoor nog meer talent en persoonlijkheid nodig. colaas Wijnberg. In tegenstelling met regisseur Alfred Hitchcock kwam Simon van Collem niét zo ver, de nodige afstand te nemen tot de fi guur van de befaamde filmactrice Bette Davis, van wie hij een „portret"-in-film- IN HET PROGRAMMA van het Holland Festival van vorig jaar waren twee concerten opgenomen van het Berlijnse Philharmonische Orkest, dat toen geleid werd door de dirigent Herbert von Karajan. Dit jaar l I J i/A is Von Karajan wederom gevraagd twee concerten van het \i V L 1 H U Holland Festival te dirigeren, nu met medewerking van de „Wiener Philharmoniker"het orkest, waarmede de dirigent /V P t l M kV 'gedurende enige jaren van muzikale activiteit een sterk u I 1 contact heeft gekregen, Het eerste concert van de „Philhar moniker", dat dinsdagavond in het Gebouw voor Kunsten en Wetenschappen in Den Haag werd gegeven, heeft deze bijzondere relatie van dirigent en orkest overtuigend aan de dag doen treden. n perSOOnilJKneiU UUUlg. uavis, van wie inj mi „pvnici -ii.-j.iiji.- De fotograaf Hans v. d. Busken bleef in fragmenten liet zien. De combinatie van zijn documentaire film „5 Jaar Nederlands die vaak te korte fragmenten deed vreemd Danstheater" een (vaak knap) fotograaf, genoeg sterk de beperktheid en eenzij dig- Dit gemis aan filmische kwaliteiten raak- heid van het talent van deze nogal zelfin- te gelukkig wat op de achtergrond genomen „star" uitkomen. Misschien door de inhoud van deze uitzending: de bracht van Collem bij gebrek aan ander nogal bewogen geschiedenis van een moe- materiaal deze film over de carrière van ----- .„.ji. I dig balletgezelschap, dat zich tegen de een beroemdheid. Misschien had hij beter cident at Vichy Het stuk, dat p stroom van financiële moeilijkheden en de mythe Bette Davis kunnen doen voort- een politiebureau m met-bezet Frankrijk ontmoedigende critieken naar grote sue- bestaan. In zijn „Gesprek aan de schrijftafel" ten slotte liet prof. Van Holk een duidelijk woord van waarschuwing horen tegen een mogelijke banaljserende bijwerking van „de pil": de geslachtelijke liefde zou daar door, zo zei hij, wel eens een even nuch tere zaak kunnen worden als eten en drin ken. J. Damshuizer DE CONCERTEN, welke verleden jaar door het Berlijns Philharmonisch Orkest werden gegeven, werden getypeerd door 'n gehoorzaam aanvaarde onderhorigheids verhouding van de orkestleden tot Von Karajan, door een starre discipline, die de instrumentalisten van het niveau der per soonlijkheid neerhaalde en terugbracht tot dat van gewillige, gemechaniseerde navol gers, die tot in de perfectie konden be antwoorden aan de intenties van de diri- gent. Zo kreeg Von Karajan de gelegenheid om dictator te zijn, hetgeen een vertekend beeld van zijn orkestleiderscapaciteiten en misschien ook van zijn kunstenaarschap veroorzaakt heeft. Na het concert van dins dagavond zal men in ons land Von Kara jan anders gaan beoordelen. Want dank zij zijn „Wiener Philharmo niker" die hun muzikantennatuur bij ver rukkende uitvoeringen niet op de achter grond hielden, maar in al haar facetten van klankfantasie en spontane expressie lieten gelden behoefde de dirigent geen or kestdespoot te zijn, maar kon zich geven als een inspirerend kunstenaar met een verbluffende directie-techniek. Het orkest geloofde in zijn dirigent en Von Karajan wist dit. DOOR DEZE IDEALE uitvoeringsver houding kwam allereerst een fraai klin kende. dramatische, maar ook lyrische vertolking tot stand van het symfonisch gedicht „Don Juan" van Richard Strauss. Schuberts „Onvoltooide" volgde, prachtig gedetailleerd en opgebouwd tot een hechte eenheid, waarin naast thema's en harmo nieën, ook de timbres der instrumenten in 'n verfijnde schakering tot wezenlijke ele menten van deze Weense muziek „par droit de naissance" werden. Onvergete lijke indrukken bewaar ik aan de voor treffelijke uitvoering van Beethovens ze vende symfonie met haar stuwende, wer velende ritmen een meeslepende climax van een adembenemende klankexpansie en met haar verstilling van het Allegretto, dat een wonder werd van orkestrale verfijning en uitdrukkingsdiepte. Langdurige, ovatio nele toejuichingen van de zeer talrijke toe hoorders volgden op deze magistrale ver tolking. Herbert von Karajan en zijn or kest dankten met een gracieuze Weense muzikale groet: de Delirien-walzer van Jozef Strauss, de soms wat zwaarmoedige -s Advertentie vrijdag in 14.00 zaterdag Von Karajan MET EEN VLEKKELOZE techni sche schoonheid heeft de Duitse bariton Dietrich Fischer Dieskau, eminent be geleid door Gerald Moore, gisteren in de grote zaal van het Amsterdamse Concertgebouw de liederencyclus „Die Schone Magelone" van Brahms ver- tolkt. Hij kreeg er de vrijwel uitverkochte zaal mee aan zijn voeten en liet zich zelfs na het slot nog vier liederen afdwingen. Brahms componeerde in de jaren 1861-1869 deze cyclus op teksten (1797) van Ludwig fieck; zowel tekst als muziek duurt lang, eigenlijk te lang en de geijkte uit gesponnen modulering van het zwaar- romantische riddermotief liefde in onderdrukking, vereniging, scheiding, en elegisch gestemde, begaafde broer van hereniging - heeft „Die Schone Mage- de „Walzerkönig" Johann. De uitvoering lone geen vooraanstaande plaats in net betekende een vreugdenrijk slot van dit liedkunstrepertoire kunnen geven. concert der „Wiener Philharmoniker". Vanavond treedt het orkest op in het DIETRICH FISCHER DIESKAU zong Concertgebouw te Amsterdam. de romances perfect. Even leek het of hij P. Zwaanswijk de akoestiek van de grote zaal misrekend had, maar hij paste zich moeiteloos aan IN HET HOLLAND FESTIVAL hebben leden van De Nieuwe Komedie gisteravond op het Prinsenhof te Haar lem twee wagenspelopvoeringen ge geven. Met de so bere entourage de monstreren de spe lers van „De Nieu we Komedie" op welke manier het toneel in de middel eeuwen als volksvermaak heeft ge diend. De reizende toneelspelers zullen toen evenmin de beschikking hebben gehad over kostbare decors. Omdat op het Prinsenhof voor het publiek echter (hetzelfde deed zich onmiddellijk na de pauze voor). Hij zong zonder partituur met een koele beheerste voordracht, waaraan geen lyriek te pas kwam; slechts een sober gebaar verraadde af en toe zijn inzet, verder was het alleen de stem. Een magnifieke stem, in alle registers moeiteloos en compleet. Maar of het nu aan Brahms/Tieck lag of aan Dieskau .„li i ia» zélfna de zesde romance het hoogte geen verhoging was opgesteld, kon het punt^ Jeek ong wag er geen verrassing spel door de achterste rijen toeschou- meer mogelijk. Niets kon er nog anders wers slechts worden gevolgd wanneer worden dan het al was geweest: het was zij zich met gestrekte hals op de tenen De Stem die zong, „der Dieskau Zoals J H/Toriltrn Mnnrno Thp "RnHv" IR genoemd. In de grote zaal van de Muziekschool voor „Toonkunst" (Nieuwe Gracht no. 41, Haarlem) zullen op donderdag 2 juli leer lingen van de zangeres Jo Vincent een uitvoering geven (Schubert, Brahms, Hugo Wolf, Rossini, Poulenc e.a.) en op vrijdag S juli pianoleerlingen van Piet Vincent (Bach, Mendelssohn, Chopin, Brahms, Re- ger, Messiaen en jonge Haarlemse com ponisten). Beide uitvoeringen beginnen om 20 uur. HILVERSUM I. 402 m. 746 kc.s. 7.00 AVRO. 7.50 VPRO. 8.00-24.00 AVRO. AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym nastiek. 7.20 Lichte grammofoonmuziek. VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00 Nws. 8.15 Lichte grammofoonmuziek. 9.00 Gym nastiek. 9.10 De groenteman. 9.15 Klassie ke Italiaanse kamermuziek (gr.). 9.35 Wa terstanden. 9.40 Morgenwijding. 10.00 Ar beidsvitaminen (gr.). 10.50 Voor de kleu ters. 11.00 Nieuws. 11.02 Huishoudelijke za ken, lezing. 11.15 Radio Filharmonisch or kest: klassieke muziek (opn.). 12.00 Lich te orkestmuziek. 12.30 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Uit het bedrijfs leven, lezing. 12.43 Licht instrumentaal kwartet en zangsolist. 13.00 Nieuws. 13.15 Mededelingen, eventueel actueel of gram mofoonmuziek. 13.25 Beursberichten. 13.30 Dansorkest met zangsolisten. 14.00 Viool en altviool: klassieke muziek. 14.40 Lite rair programma. 15.00 Schakeringen, een reeks programma's over Kunst en Cultuur, Vanaf 16.00 Eventuele onderbreking voor reportage Tour de France 1964. 16.00 Nws. 16.02 Lichte grammofoonmuziek. 17.00 Min- jon. 18.00 Nieuws. 18.15 Eventueel actueel. 18.20 Pianospel: lichte muziek. 18.30 Zing met ons mee. 19.00 Sportparade. 19.30 Voor de jeugd. 20 uur: Nieuws. 20.05 Don Carlos, opera. 21.05 Bondig bulletin, wekelijkse kunstnotities. 21.15 Don Carlos, opera (verv.). 22.50 Nieuws. 23.00 Actuali teiten, met nabeschouwing Tour de France 1964. 23.30 Don Carlos, (verv.) 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m. 1007 kc.s. 7.00 KRO. 11.45 VPRO. 14.15-24.00 NCRV. KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Morgengebed. 7.15 Lichte grammofoonmuziek. 7.55 Over weging. 8.00 Nieuws. 8.15 Lichte grammo foonmuziek, afgewisseld door berichten en kookpraatje. 9.40 Schoolradio. 10.00 Hoog mis. 11.00 Voor de zieken. VPRO: 11.45 Licht orkest (gr.). 12.15 Leven op het land, lezing. 12.30 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Deze week. 13.00 Nieuws. 13.15 Klassieke grammofoonmuziek. 13.45 Voor de vrouw. NCRV: 14.15 Licht piano spel (gr.). 14.30 Lichte grammofoonmuziek. 14.45 gitaarspel (gram.). 15.00 Gelders or kest: klassieke muziek. 15.40 Barokkoper- ensemble: oude muziek. 16.00 Bijbelover denking. 16.30 Oude kamermuziek. 16.50 klassieke grammofoonmuziek. 17.00 Voor de jeugd. 17.30 Lichte grammofoonmuziek voor de teenagers. 18.15 Sportagenda. 18.20 Metropole ork.est. 19.00 Nieuws en weer- praatje. 19.10 Geestelijke liederen (gr.). 19.30 Radiokrant. 19.50 Amusementsmu ziek (gr.). 20.20 Radio-Vossenjacht, luiste raars op zoek naar radio-reporters. 21.30 Lichte grammofoonmuziek. 21.45 Klassieke grammofoonmuziek. 22.00 Kerkorgelcon cert: klassieke en moderne muziek. 22.30 Nieuws en S.O.S.-berichten. 22.40 Avond overdenking. 22.55 Boekbespreking. 23.00 Lichte grammofoonmuziek. 23.10 Zomer avondcabaret. 23.55 Lichte grammofoon muziek. 23.55-24.00 Nieuws. BRUSSEL 324 m. 12.00 Nieuws. 12.03 De ronde van de der de man. 12.08 Grammofoonmuziek. 12.15 Amusementsmuziek. (Om 12.25 Weerbe richt). 12.50 Beursberichten en program ma-overzicht. 13.00 Nieuws. (Om 13.15, 14.05 en 15.05 Reportage van de Tour de France). 13.20 Lichte muziek. 14.00 Nws. 14.03 Gevarieerde muziek. 15.00 Nieuws. 15.03 Lichte muziek. (Tussen 15.45 en 17.00 Reportage van de Tour de France). 16.00 Nieuws. 16.03 Beursberichten. 16.09 Lich te muziek. 17.00 Nieuws en mededelingen 17.15 Voor de kinderen. 17.50 Grammo foonmuziek. 18.00 Nieuws. 18.03 Voor de soldaten. 18.28 Paardesportberichten. 18.30 Orkestenparade. 18.45 Uitslagen van de Tour de France. 19.00 Nieuws en radio kroniek. 19.40 Grammofoonmuziek. 20.00 Moderne muziek. (In de pauze: liederen). 22.00 Nieuws. 22.15 Vlaanderen mijn land! U mijn liefde U mijn hart. 23.00 Niiews. 23.05 Opera- en Bel Cantoconcert. 23.55- 24.00 Nieuws. VOOR WOENSDAG NTS: 17.00 De Verrekijker, internatio naal jeugdjournaal. NCRV: 17.10-17.45 Voor de kinderen. 19.30 Barend de Beer film voor de kinderen. 19.35 Lassie, TV- film. NTS: 20.00 Journaal en weerover- zicht. NCRV: 20.20 Memo. 20.35 Cinemato mobile, documentaire film (dl.2). 21.00 Prima Vista, muzikaal programma. 21.30 Blik achter het Bamboegordijn, documen taire film. 22.10 Drie maal negen, TV film. 22.35 Dagsluiting. NTS: 22.45-22.50 Journaal en film verslag van de Tour de France. Experimentele uitzendingen op het tweede net (kanaal 27). NTS: 20.35-pl.m. 22.05 De zevende sluier speelfilm (14 jaar). VOOR DONDERDAG VARA: 15.00-15.45 Voor de vrouw. 16.00- 16.15 Voor de kleuters. 19.30 Stenen voor brood? documentair programma over geestelijke verzorging bij de Nederlandse strijdkrachten. NTS: 20.00 Journaal. VARA: 20.20 Achter het nieuws. 20.45 Luchtkasteel, klein zomerdroompje. 21.15 Malando 1939-1964, herdenkingsprogram ma. 21.30 Dick Powell - Pericles was in de 31ste straat. TV-film. NTS: 22.20 Jour naal. 22.25-22.35 Filmverslag van de Tour de France. verhieven. ZOALS BEKEND werden twee opvoe ringen gegeven van „Nu noch" een der oudste stukken die in de Nederlandse taal bewaard is gebleven. Het is van een on bekende schrijver en dateert vermoedelijk uit de tweede helft van de veertiende eeuw, toen het als „clute" of „soternie" na een „abel spel" werd opgevoerd, om aldus een serieuze vertoning op een kluch tige wijze af te sluiten. Het is de een voudige historie van een pantoffelheld die van zijn Xantippe meer slaag dan eten moet incasseren, tot hij op advies van een buurman elke klap met de kreet „nu noch" (nog meer) beantwoordt. Zijn vrouw begint aan zijn geestvermogens te twijfe len en roept de hulp van een „P9pe" in, die voor deze gelegenheid als duivelsban- ner fungeert. Het slot is een algehele ver zoening, tot de vrouw er achter komt dat zij het slachtoffer is geworden van een list. En dan kan het lieve leven weer opnieuw beginnen. ERIK VOS, die op zijn best is als re gisseur van dergelijke klassieke komedies en kluchten, had ook voor dit wagenspel zijn vrolijke fantasie de vrije loop gela ten, zodat er een waarlijk virtuoze verto ning is ontstaan, welke door Peter van der Linden, Kees Waterbeek, Kitty van Wijk en Jan Korevaar met veel vaart en verve werd gerealiseerd. Het publiek heeft zich kostelijk vermaakt. Hedenavond om negen en tien uur kan men weer van twee voor stellingen genieten. Zij duren slechts twin tig minuten en het Prinsenhof mag vrij worden betreden, zodat het best de moeite waard zal blijken hier tijdens de avond wandeling even aan te lopen. Jan van Dam Rubens-tocht 1964. De 18-jarige Fenneke Fockema Andreae, leerlinge van de 5de klas van de Louise de Coligny h.b.s. te Leiden, heeft de Rubens-tocht 1964 ge wonnen met een opstel in het schoolblad over het drieluik „Het laatste Oordeel" Marilyn Monroe „The Body" is genoemd, zou men Dieskau „The Voice" kunnen noemen. De stem is 100 percent, altijd klaar voor gebruik, „in te zetten" op welk front dan ook, nooit gaat er iets mis. Men kan hem als een grammofoon plaat opzetten. Een volmaakt instrument; maar wat een lied dat éne lied maakt veroorzaakt ontroering. Dat deed de stem van Dieskau niet, al kan ze verder alles. Ton Neelissen Sjoukje Dijkstra gaat de hoofdrol vervul len in Verdi's beroemde opera Rigoletto. In de ijsrevue Holiday om Ice waarin zjj per 15 juli wordt opgenomen, danst zij namelijk in een grote operascène die is opgebouwd uit beelden van vier bekende opera's. Nadat de Amerikaan Morris Chalfen, die aan het hoofd staat van 's werelds groot ste organisatie op het gebied van ijsshows en Sjoukje Dijkstra op 25 mei contracteer de, hebben de choreografen van deze or ganisatie voor haar een ijsdans gecreëerd in de operascène. Zij hebben zich hierbij laten adviseren door Arnold Gerschwiler, de man die Sjoukje Dijkstra reeds zoveel jaren heeft getraind. Sjoukje Dijkstra treedt op in Rigoletto als soliste te midden van een ijsballet van 42 danseressen en dansers. In een ander gedeelte van het programma treedt zij op met de kür waar mee zij haar wereldtitel heeft behaald. Sjoukje Dijkstra is overeenkomstig haar eis ingedeeld bij een van de beide gezel schappen van Holiday on Ice die in Euro- pa optreden. Hoewel Sjoukjes première al» ster in de show-business aanvankelijk in Amsterdam zou plaatshebben zal zij nu reeds van 23 juli tot en met 31 augustu» in Valkenburg te zien zijn waar Holiday on Ice een groot deel van de nieuwe show voor de vakantiegangers vertoont. Van 25 september tot 11 oktober zal de show in zijn volle omvang in het RAI-gebouw te v Viix* vj w i o wc. ..c uj.jjj.,.. I Amsterdam komen. Dezelfde revue komt van Lucas van Leyden. De prijs, uitge- tegen het eind van het jaar in de Ahoy-hal Hr»r»v V»of "Riilrcmncpiim pn Hp VVV I J^ottGrd.3m loofd door het Rijksmuseum en de V.V.V. te Amsterdam, bestaat uit een driedaag se tocht voor de prijswinnares, de klas waarin zij zit en de redactie van het schoolblad langs musea; de Rubenstocht, die van 8 tot 11 juli wordt gemaakt, gaat naar Antwerpen, Mechelen en Brussel. Voor deze prijsvraag zijn 35 in school bladen gepubliceerde opstellen binnen NIEUWE ZAKELIJKE LEIDER N.F.O. De directeur van de stadsschouwburg te Groningen, de heer R. van der Horst, is tevens benoemd tot zakelijk leider van het Noordelijk Filharmonisch Orkest als opvolger van de heer J. Cantor, thans werkzaam bij de AVRO in Hilversum. Uiautru gC^UUUtCCJUC upotcucu kruinen vvjjuj.uuuj bij de AVRO gekomen. Het doel van de tweejaarlijkse De schouwburg en het N.F.O. te Gro- prijsvraag is het schrijven over kunst ningen zijn daardoor evenals dit van van de jeugd in het algemeen te stimu- 1954—1957 het geval was, weer onder één leren. 1 directie geplaatst.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1964 | | pagina 9