Kroatisch Nationaal Theater grandioos in
„Boris Godoenoff' van Moessorgsky
P»
- a 7
UITGAAN IN HAARLEM
^•.?nUv
Leerlingen van Jo Vincent
Nederlands Danstheater tentoonstellingen
heden in Bloemendaal
Voortgezette veiling
bij Sotheby in Londen
Vertrouwde werken bij het N.Ph.O.
f.
Meesterlijk spe
door Rostropovitsj
„HET HOGE DUIN
BIJZONDERE VISGERECHTEN
v. DUIVENBODEN H.V.
11
„Alleen een genie kon deze opera schrijven"
I
r
i
ffS** - i
- «w
pi
A V nabeschouwingen
Coede presentatie
door Bob Spaak
Uitvoering in Toonkunst
De radio geeft zaterdag
Tajiri en Van Bentum
gaan in VS doceren
MUZIEK, DANS EN REVUE
GABARET
T elevisieprogramma
y RIJ D A G 3 JULI 1964
DE WESTERKERK te Amsterdam
bood ternauwernood plaats aan het tal
rijke publiek dat samengestroomd was
voor de eerste van
SINS 1932, toen de Russische Opera uit Parijs hier onder auspiciën van de
Wagnervereniging de Boris Godoenoff van Moessorgski kwam geven met
Tsjaliapin in de titelrol, is dit merkwaardige werk hier
voor de operaliefhebber die er niet voor naar het buitenland
kan reizen, een onwezenlijk geval gebleven waar men van
leest en hoort verhalen, maar dat men niet verwacht in
werkelijkheid te beleven met onze op de westerse cultuur
ingestelde operamensen. Donderdagavond werd het
meesterwerk weer levende werkelijkheid door een machtige
realisatie in de Amsterdamse Stadsschouwburg door het Kroatisch Nationaal
Theater uit Zagreb, dat met een volledige bezetting (de hoofdrollen zelfs in
doublure), eigen orkest, koren, ballet, figuratie en decors, vijf vertoningen in
het kader van het Holland-Festival komt geven. Deze manifestatie is vast wel
de meest opzienbarende van dit zomerseizoen, èn om het werk èn om de
vertolking.
..BORIS GODOENOFF", het drama vanl heeft, om het werk aanvaardbaar te ma-
hèt knagend geweten en anderzijds ook\ken bij de theater directies. Deze toch
weer het drama van de blinde kracht van wensten, dat er een ballet in zou voor ko
fiet volk dat zo omslaat van de mateloze men en dat er een vrouwelijke hoofdper-
vererivg naar de vloek, van het hosan- soon in zou te pas gebracht worden om
nah' naar het „crucificatur" een kracht een ..bravissimo" te verzekeren bij het ge-
die een speelbal is in handen van schur- bruikelijke liefdesduo. Hetzelfde kan men
ken of intriganten het is, naar een his- vermoeden van de niets terzake doende,
torisch drama van Poesjkin, een reeks epi- maar overigens fraaie ingelaste liederen,
soden, waar men met geijkte begrippen I onder meer het grappige vlooienlied.
van theatercultuur oeenweg mee weet, MAAR DE GENIALE kern van het werk
evenmin als men de M°e?" Van Moessorgsky is de figuur van Boris
sorgsky die ze tot een g 'Godoenoff in zijn innerlijke verscheurd-
onder een bestaand systeem kan rang- ,t ,iin e;gen tegen-
schikken. Maar wars speler, wat in zijn monologen tot uitzon
is deze opera een mach ig J derlijke spanningen aanleiding geeft, en
in wezen zeer eenvoudig en totaal gespeend rQ] weJlicht tot de sterkste en
geleerde formules.:Z»boeit door haar veeleisende van het operarepertoire
directheid, en onderhoudt de maakt. Zij vergt een ruige stem, maar een
het onbekende m de melodiev die ten slotte een ongemene expressiemo-
men xn een klassiek of romantischgelijkheid moet bezitten. Het gaat hier
als 't ware vooruit voelt Waar diactie Jzingen zonder franje of gemaaktheid,
en ook de muziek aan overtu g 0m het bereiken van waarachtige direc-
zwakker dreigt Moes- I te uitdrukking. Tsjaliapin heeft er inder-
opaan, dat het de episod 11 Rjd zyn roem mee verworven. Hetzelfdt
kan men verwachten van Kangalovitsj die
de rol hier nu zingt en voor de vijf ver
toningen (de laatste te Amsterdam) op 14
juli) gecontracteerd is.
Overigens zijn de intrigerende elemen
ten (de bewuste en ook de onbewuste en
zelfs sympathie wekkende kroniekschrij
ver Pimen) de stuwende krachten, die
met de onbestendige volksmassa de actie
voeden; de rest is bijzaak. En op stuk
van zaken is het Moessorgsky wellicht
nog, naast zijn kernfiguur, vooral om die
volksmassa te doen geweest, dat wil zeg
gen om het lot van zijn land; vandaar dat
hij aan 't slot een „zonderling" (laat ons
zeggen een arme van geest) na het op-
rukken van de massa die de valse kroon
pretendent volgt, moeilijke dagen voor
I Rusland laat voorspellen. Dit is dan het
negatieve einde van het spel, zoals Moes
sorgsky het gewild heeft en zoals het hier
nu ook gegeven werd, ondanks het feit dat
men de bewerking van Rimsky Korssakoff
gebruikte, die dit tafereel verplaatste om
het werk te besluiten met de dood van
Boris.
d
A
v
Advertentie
Miroslav Kangalovitsj als Boris
HEERLIJK ZIJN ZE die spontane ko
ren, hoogst verheven en ingetogen of ruig-
spontaan in hun werkelijkheidszin en daar
bij volkomen natuurlijk aangepast aan de
bewogenheid van het spel, zowel onder de
gesel en de knoet als in vrije opwelling.
Bij de solisten is het meeste het stem
karakter dat typerend is voor hun functie
in het drama. Laten wij duiden op dat
lenige baritongeluid van Drago Bernarditsj
(de kroniekschrijvende monnik), op het
arrogante timbre van Vronimir Preltsjek
(de valse kroonpretendent), op het bru
tale klankgeweld dat Ladko Korosetsj aan
de verlopen bedelmonnik Warlaan gaf,
aan de gluiperige intonatie van Marijan
Bujanitsj als de secretaris van de Doema
en niet het minst ook aan het staalhelde-
re geluid van de ambitieuze Poolse prin
ses, vertolkt door Ruta Pos-pisj. Want dit
is in sterk contrast met de mildere tim
bres van de overige vrouwenrollen. Maar
ook wat een waarachtigheidsbetrachting
in het vocaal interpreteren van de „sim
pele" door Ivica Kis.
Waarachtigheid was het streven van
Moessorgsky, en zij werd door de mach
tige vertolkers op sublieme wijze nage
streefd, ook in spel en massaregie van
Habunek en niet te vergeten in de sobere
maar doeltreffende decors van Rasica.
Tenslotte was er het orkest onder leiding
van Samo Hubad, die de klank-schone par
tituut heerlijk liet klinken en een voorbeel
dige eenheid in de voorstellingen wist te
verwerkelijken. Boris Godoenoff, een sys
teemloze opera, maar een werk dat al
leen een genie kon schrijven.
Jos de Klerk
moderne verschijning maakte mej. List
het de kijker en luisteraar niet gemakke
lijker, op te gaan in de romantiek van de
ze zomerdroom. De verschijning en da
Re twpp avonden I Zang van Ramses Shaffy leenden zich daar
tWee, av0™en toe beter. Een knap en stekelig slot-chan-
waarop ae ixus i- Met de buitenlandse reportages son van genoemde troubadour hielp ons op
sche cellist Mstislav droeg de vARA-rubriek „Achter het tijd uit deze droom, die vervuld van mm-
Rostropovitsj de zes Nieuws" bij tot een beter begrip van de ne, weemoed en tederheid, niet zo onpret-
suites voor cello- verkiezingsstrijd in Amerika en de situa- tig was. Gezegd kan voorts worden, dat
solo van Bach (pn üe in Kongo. De nieuwe sportredacteur regisseur Nico Knapper een aardig pro-
I 7 ni 7n, 'el ne itlnmi t en hef van deze sectie, Bob Spaak, maakte zijn gramma afleverde, al was het niet geheel
gehore brengt. Zowel na afloop van het debuut met eer; interv£Wj 'dat de schei_ gaaf.
eerste gedeelte (suites m G en in U) dende voetbalster Faas Wilkes, een sym- Een goed, maar kwalitatief ondermaats
als aan het eind (suite no. 3, in C) heeft pathiek en nuchter man, hem toestond, filmpje over 't zilveren orkest van Malando
men de cellist nadrukkelijk hulde ge- Met Spaak heeft de tv. er gelukkig weer maakte weer eens duidelijk hoeved vak-
ii i J* I ppn? ppn volwflsspn geroutineerd en dui— I mcinsch3p er stsst 3cnter de §elmcisopn3
bracht voor zpn interpretaties die voor ^Sjk%ner^nabS®reen's^^r bij. men van de Nederlandse radio. Orkestlei-
onze tijd het kenmerk van het ware ver- Een met woorden van Hans Andreus ge- der Maasland zelf bleek een veel betera
tegenwoordigen, zoals Casals dat voor I bouw luchtkasteel werd werkelijkheid in musicus dan een gesprekspartner te zijn,
ppn vorirrp generatie was. film- en t.v.-beelden van het slot hij bezorgde Berend Boudewijn zo n moei-
een vorige generatie troubadour petgr Blan_ lijke taak, dat deze tot enige zeer onbe-
Het is een prestatie om een publiek te kerj alsmede Liesbeth List en Ramses nullige vragen kwam.
kunnen boeien met deze in wezen toch shaffy tal van oude en nieuwe liedjes over Het weinig genunanceerde verhaal „Fe-
eenstemmige muziek, hoeveel suggesties de liefde en het leven zongen. Met haar ricles was in de 31ste straat leek ons
van harmoniek en polyfonie ze ook bevat.
Rostropovitsj slaagt daarin door een zeld
zame koppeling van gehoorverfijning en
macht over het instrument. Wat hij speelt
is al signaal geweest, reflex geworden
vóór men het hoort, waardoor zelfs de
simpelste toonladderfiguur een moment is
in een groeiproces, een vleugje adem. Het
spelen is hardop denken van een inner
lijke voorstelling geworden.
Hiermee is eigenlijk alles gezegd, want
de rijkdom aan schakeringen, het gevoel
voor frase, de logica van het cantabile,
DE UITVOERING door leerlingen van beetje voor de rest.
Jo Vincent in de grote zaal van de Mu-
ziekschool aan de Nieuwe Gracht in Haar
lem is een intiem muziekfeest geworden,
dat door de vele aanwezigen uitermate op
vooral geschreven op de grote acteer
talenten van Theodore Bikel, die de goeds
en strijdvaardige Griek Simonakis speel
de, en op Carrol O'Connor, die de geweten
loze Yankee-huiseigenaar Barsevick voor
zijn rekening nam. De routine van da
Dick Powell-produktiegroep zorgde zo'n
J. Damshuizer
Advertentie
prijs is gesteld. Men kan bij dergelijke
dit^allesT'eh^OTt^ar bijna" tor"het~~dömein I uitvoeringen niet rekenen op puntgave I
dueb. oeuuuiv.hipr- prestaties, maar de overgave waarmee de\
-f.--81*™.1 ïnfnYTYiatip hipdcn aan I verschillende executanten gisteren zongen
maakte dat er toch bijzonder veel te ge
nieten was. Er was sprake van uiteenlo
pende vertolkingen. Tegenover technisch
nog onvolkomen uitvoeringen van jonge
kunstenaressen-in-de-dop stonden de pres-
over zou weinig informatie bieden aan
de „gemiddelde" belangstellende die al
leen behoeft op te gaan in een musiceren
dat voertuig is voor de bezieling. En wie,
behalve degenen die hun hart verpand heb
ben aan „het onbespeelbare instrument' leerlinaen die of po'
(zoals de titel van een recente publikatie
over de cello luidt) interesseert zich dan
nog voor de details van deze meesterlijke llia Kennen.
stuurkunde? HET DUIDELIJKST was dat bij de alt
Sas Bunge Truus van Dongen, die een volumineuze,
goed gecultiveerde stem bezit en in twee
I Wolfliederen er ook blijk van gaf een ster
ke persoonlijkheid te bezitten. Haar aan
leg voor het ensemblezingen kwam duide-
I lijk tot uiting in het Bachduet, dat zij sa
men met de sopraan Anneke van der
Holst uitvoerde. Deze laatste heeft een
stralend stemgeluid, maar een nogal klein
volume, hetgeen Truus van Dongen tot
't Sprookje van de
Noordzeekust
Specialiteit
recepties - diners
vergaderingen
WIJK AAN ZEE
Tel. 02517 - 322
Advertentie
aluminium
jaloezieën
De beste service bij
Ged Oude Gracht 108 110 Haarlem
Telefoon 17165 - 13608 - 16657
Kruisstraat 22 - Haarlem - Tel. 17206
Vraagt prijsopgaaf
Vandaag, 3 juli, heeft een voorstelling
rlaats van het Nederlands Dans Theater
in het Openluchttheater in Bloemendaal
Vishal, Grote Markt: Werken van Jules
Chapon, Kees Okx, J. Ploos van Amstel,
Couzijn, Corneille, Lucebert en H. N.
Werkman. Tot en met 12 juli.
^ho+'KoHZlnnRv Dnns Theater I Vleeshal Grote Markt: Beeldhouwwerken
plaats van het Nederlands Uans J van Nic Jonk en Arthur Spronken. Tot
en met 12 juli.
(aanvang 20.15 uur). Het programma
dat geheel aan het theater is aangepast I Frans Halsmuseum, Groot Heiligland 62.
bestaat uit:
„Réjouissance (choreografie: Jaap Flier,
muziek: J. S. Bach, decor en kostuums:
Joseph Carl): solisten: Willy de la Beye,
Jaap Flier, Richard Zelens, Gérard Le-
maitre. „Kwartet" (choreografie: Benjamin
Harkarvy, muziek: Lex van Delden); so-
listen: Willy Gramberg, Job Sanders, Glen I ^eylers Museum, Spaarne 16: Tekeningen
Het onlangs ontdekte mannenportret
van Frans Hals; voorts permanente ten
toonstelling van werken uit de Haar
lemse school van de 16de tot en met
de 19de eeuw, waaronder Hals' meester
werken. Geopend dagelijks van 1017
uur, zon- en feestdagen van 1317 uur.
Prentenkabinet: Grafiek van Dürer en
tijdgenoten. Tot 6 september.
Hetley, Charles Czarny. „Voet bij stuk'
(choreografie: Hans van Manen, muziek:
Howard Brubeck, decor en kostuums: Ben-
Premsela)solisten: Mabel Alter,
van Michelangelo ter herdenking van
diens sterfdag 20 mei 1564. Voorts de
permanente expositie van schilderijen
19de en 20ste eeuw. Tekeningen Holland-
s~, Italiaanse en Franse school 16de tot
eri met 19de eeuw. Fossielen, hist, na
tuurkundige instrumenten, mineralen,
31-toons Fokker-orgel. Op werkdagen
(behalve maandag) geopend van 10-
17 uur en de eerste zondag van de maand
van 13-17 uur. Tot 31 augustus duurt de
Michelangelo-expositie.
no
Alexandra Radius, Hans van Manen, Jaap
Flier, Gérard Lemaitre, Charles Czarny,
Han Ebbelaar. „Wedding Cake" (choreo
grafie: Job Sanders, muziek: Camille
Saint-Saëns, decor en kostuums: Nicolaas
Wijnberg); solisten: Alexandra Radius, Job
Sanders. „Opus twaalf" (choreografie:
Hans van Manen, muziek: Béla Bartók,
decor: Co Westerik, kostuums: Jan van
der Wal); solisten: Marian Sarstadt, Anne I Woonhuis Jacobus van Looy, ingang Kleine
Hyde, Milly Gramberg, Gérard Lemaitre, Houtweg 103: Geopend donderdag van
Charles Czarny, Han Ebbelaar. io12.30 uur en van 13.3017 uur. Zon-
Indien de weersomstandigheden daartoe en feestdagen van 14-17 u.
aanleiding geven wordt de voorstelling in Kunstzaal Bartel,joris, Barteljorisstraat 32
de zaal Musis Sacrum, Brederodelaan 38 j Schilderijen, aquarellen en tekeningen
van Pauline Zwaai, keramiek van Fran-
cine Timmers (tot en met 4^ juli).
Museum Huis Van Looy, Kleine Houtweg
no. 103 Herdenkings-tentoonstelling
Sjoerd H. de Roos (1877-1962), typograaf
en letterontwerper. Dagelijks 10-17 uur;
's zondags 13-17 uur. Tot en met 26 juli.
Kunstzaal „In 't Goede Uur", Korte Hout
straat/Nieuwe Kerksplein: Tentoonstel
ling van tekeningen van Rein Dool. Tot
en met 31 juli. Dagelijks geopend van
10-18 u. en van 20-24 u. 's Zaterdags en
zondags van 10-18 u. en van 20-21 u.
Bisschoppelijk Museum, Jansstraat no. 79
Permanente expositie van oude religieuze
kunst, schilderijen, middeleeuwse beeld
houwwerken, handschriften en kunst
nijverheid. Dagelijks, behalve maandag,
geopend van 10-12.30 uur en van 13.30-17
uur; zon- en feestdagen van 14-17 uur.
Tot 12 juli werken van Willem Snitker.
„La belle Rousse" van Chagall (geda- I Marius Bauerlaan 7, Aerdenhout: Tentoon-
teerd 1949) werd voor 250.000 verkocht stelling van schilderijen van Hugo Land
en een klein landschap (Auvers) van Van heer. Geopend op zaterdag van 14
Gogh (zomer 1890) voor ƒ480.000. Een 17 uur of na afspraak, tel. 43644-
krijttekening van Renoir voor 142.000 en stadhuis: Te bezichtigen op werkdagen
een Rouault voor 150.000. Een klein van 9—12.30 uur. Daarna melden bij de
schilderij van Edgar Degas, voorstellende portier. Zaterdag gesloten,
drie dansers, bracht f 242.000 op en een Cruquius Museum, Heemstede: Historische
Londens museum betaalde ƒ240.000 voor stoommachines en grote maquette van
„Au Bal du Moulin" van Toulouse Lautrec. Nederland met waterstanden en over-
De werken waren uit privécollecties van zicht overstromingsramp 1953. Dagelijks
mevrouw Glass en mevrouw Hutton uit van 912.30 en 13.3017.00 u., zondag
New York. 10-17 uur.
te Bloemendaal (bereikbaar met bus
NZHVM lijn 71) gegeven.
Het schilderij „Les Demoiselles des bords
de la Seine" van de Franse schilder Gus-
tave Courbet heeft woensdag op de veiling
van Sotheby te Londen 620.000 opge
bracht. Het werd verkocht aan de Londen-
se National Gallery.
Twee schilderijen van Braque brachten
•amen ruim 490.000 op. Een stilleven
(margrieten in een vaas) werd gekocht
door een museum in Londen voor 264.000.
Het andere „A Cuvette Bleu" ging voor
230.000 naar een koper in New York.
Vrijdag 3 juli, Concertgebouw, 20 u.: Con
cert door de Haarlemse Klavarskribo
Accordeonclub.
Vrijdag 3 juli, Openluchttheater Bloemen
daal, 20.15 u.: Het Nederlands Dans
Theater. Programma: „Rejouissance",
Jaap Flier/Bach; „Kwartet" Harkarvy/
Van Delden; „Voet bij stuk" Van Manen/
Howard Brubeck; „Wedding Cake" Job
Sanders/Saint-Saënsen „Opus Twaalf"
Van Manen/Bartók (bij ongunstig weer
heeft de opvoering plaats in Musis Sa
crum, Brederodelaan 38, Bloemendaal).
Vrijdag 3 juli. Toonkunst Muziekschool
(Nieuwe Gracht 41), 20 u.: Uitvoering
door pianoleerlingen van Piet Vincent;
programma: Bach, Mendelssohn, Chopin,
Brahms, Reger, Messiaen en jonge Ne
derlandse componisten-
Vrijdag 3 juli, Minerva Theater, Heem
stede, 20 u.: Snip en Snap-revue: „Samen
uit, samen thuis".
Zaterdag 4 juli, Rembrandt Theater, 24 u.:
Jazzconcert m.m.v. de tenorsaxofonist
Don Byas. Voorts Pim Jacobs, Ruud Ja
cobs en Cees See.
Maandag 6 juli, Openluchttheater Bloemen
daal, 20.15 u.: Joegoslavisch folkloristisch
ensemble Kolo. Dansen uit vele streken
van Joegoslavië.
Donderdag 9 juli, Grote of St. Bavokerk,
15-16 u.: Orgelconcert door Albert de
Klerk. Programma Nikolaus Bruhns, Ji
menez, Frescobaldi, Orlando Gibbons,
Jean-Francois Dandrieu, J. S. Bach,
Paul Hindemith, Albert de Klerk.
In 't Goede Uur, Korte Houtstraat-Nieuwe
Kerksplein: Dagelijks van 21-22 u. (tot
september) zomerprogramma van klas
sieke grammofoonplaten
De Ark, Nieuw Heiligland: Dagelijks van
20-23.30 u. grammofoonplaten. Vrijdag
Brahms, zaterdag Liszt en Schubert
zondag diverse componisten, maandag
Tsjaikofsky, dinsdag Mozart, woensdag
Bach, donderdag diverse componisten.
HAARLEMSE ORGELMAAND
Maandag 6 juli, Grote of St. Bavokerk,
20 u.: Concert door deelnemers aan de
improvisatiewedstrijd met een pro
gramma van werken naar eigen keuze
Dinsdag 7 juli, Grote of St. Bavokerk, 20 u.:
Improvisatiewedstrijd door Guy Bo vet
(Genève), Hans Gebhard (Kiel), Wilfried
Grasemann (Maria Enzersdorf, Oosten
rijk), Arie Keyzer (Middelharnis), Bert
Matter (Zutphen).
Woensdag 8 juli, Grote of St. Bavokerk,
20 u.: Concert door de juryleden Hans
Haselböck (Wenen), André Marchal (Pa
rijs) en Piet Post (Leeuwarden).
Donderdag 9 juli, 15-16 u.: Gemeentelijke
orgelbespeling door Albert de Klerk (zie
rubriek Muziek).
Vrjjdag 10 juli, Grote of St. Bavokerk.
20 u.: NCRV Vocaal Ensemble o.l.v. Ma
rinus Voorberg met „De Nederlandse
Cantorij" o.l.v. Maarten Kooy. Aan het
orgel Klaas Bolt.
HILVERSUM I. 402 m. 7.00 VARA. 9.40
VPRO. 10.00-24.00 VARA.
VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym-
veel beheersing noopte. Dat het ondanks I nastiek. 7.20 Socialistisch strijdlied. 7.23
enkele ontsporingen toch wel een gaaf ge- Lichte grammofoonmuziek (7.30 Vari da
heel werd pleitte dan ook voor de muzi- voorpagina, praatje). 8.00 Nieuws, postdui-
kale instelling van de executanten. venberichten en socialistisch strijdlied.
Veel indruk maakte Hans Zomer, die een 8.18 Lichte grammofoonmuziek. 8.30 Weg-
fraaie soepele baritonstem heeft. Zijn veel- wijzer, tips voor vakantie- en snipperda-
zijdigheid bleek duidelijk uit zijn genuan- gen. 8.40 Lichte grammofoonmuziek. 9.00
ceerde uitvoeringen van Handel- en Mo- Gevarieerde grammofoonmuziek. VPRO.
zart-aria's. Een respectabele prestatie 16- 9.40 Met het oog op de bijbel, lezing,
verde ook André Wesselius, die een reci- 9.55 Op reis goed voor u, praatje,
tatief en aria uit „De Messias" met een VARA: 10.00 Buitenlands weekoverzicht,
dergelijke overtuiging en met een derge- 10.15 Z.O. 135: gevarieerd programma,
lijk vakmanschap zong, dat men de indruk 12.30 Mededelingen t.b.v. land- en tuin-
kreeg dat hij al jaren oratoria zingt. Trou- bouw. Aansluitend: postduivenberichten.
r, *ix - cuinkinhi Ta -1 wens, ook de laatste mannelijke leerling. 12.33 Sportnieuws. 13.00 Nieuws. 13.15
De 4 -jarige c„hiiripr Djk van Ron- Hees Borger, toonde in zijn „Schöpfung"- VARA-Varia. 13.20 Radio Jazzclub. 13.50
jiri en de^ spriiirende ne aria goede kwaliteiten. I Uitlaat, programma voor de twintigers,
tum uit Amsterdam zullen geduren n BIJ Dp VROUWELijKE leerlingen was 14.25 Metropole-orkest. 15.05 Gesproken
gen maanden enkele uren per week gast- kg van gen g V0riatie wa_ portret 15.20 De Metropolitan na 1950 (gr):
college geven aan respectievelijk Minnea- .Qnge meisjes die duidelijk nog zul- Verkorte uitvoering van de opera's Don
polis School of Art en Kansas Li y r jgn moe^.en jdjpen in stijlbegrip, er waren Pasquale en Samson en Dalila. (Om 16.15
Institute in Amerika. I ook huisvrouwen, wier zang technisch mis- Nws. en boekbespreking). 17.30 Lichte or-
schien niet zo imponeerde, maar die qua kestmuziek (stereofonische uitzending.)
inzicht en voordracht konden verrassen. 18.00 Nieuws en commentaar. 18.20 Ram-
Bij allen was duidelijk hoeveel aan- blers-revue. 18.45 Elektronisch orgelspel,
dacht Jo Vincent aan een verzorgde uit- 19.00 Tijd voor teenagers. 20.00 Nieuws,
spraak besteedt. Dat dit wel eens over- 20.05 Nederland Tangocomponist ze-
dreven effecten tengevolge had bewijst al- ven letters.... muzikaal klankbeeld rond
leen maar dat het voor de executante niet Arie Maasland. 20.50 Pianospel met in-
meevalt om de techniek dienstbaar te ma- strumentale begeleiding (gr.). 21.15 Onbe-
ken aan het uiteindelijke doel, het zo in- woond interview met grammofoonmu-
Waagtaveerne, Damstraat/Spaarne: Iedere I dringend mogelijk overbrengen van de be- ziek 22.00 Lichte orkestmuziek 22.15 Mu-
vriiHap1 7atprdai? en zondag van 20 tot doehngen van tekstdichtr en componist, zikale commentaartjes. 22.30 Nieuws. 22.40
01 uur-' Internationele voüfsliederen en Dat dit de ene keer beter lukt dan de Balans: hoofd- en bijzaken uit de actuali-
chansons door Cobv Schreijer en Ron- andere was zeer opmerkelijk bij mevrouw teit. 22.55 Zij die van de zon leven: licht
chansons door Cobybchrajeren I Dlederik, die in La Folletta van Marchesi vacantieprogramma. 23.30 Lichte gram-
^onia Rernd en Martin I odewijk nogal mat voor de dag kwam' maar in de mofoonmuziek. 23.55-24.00 Nieuws.
Sonja Bernd en Martin Lodewijk. Habanara uit Carmen juist dat langoureu- HILVERSUM II. 298 m. 7.00-24.00 KRO.
DIVERSEN ze in haar vertolking bracht, dat het lied KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Morgengebed,
Zondag 5 juli, Stationsplein 2, 20 u.: Jazz- moet hebben. 7.15 Geestelijke liederen. 7.55 De kerk zijt
sociëteit „Ekestos' met het Rob Hoeke hoogtepunt voor iedereen was op Gij, lezing. 8.00 Nieuws. 8.15 Djinn, ge-
boogie woogie kwartet. Rob Hoeke (pia- deze avond echter de vertolking van zes varieerd programma. 12.00 Angelus. 12.04
no), Kees Kuypers (bas). Wim Bitter (gi- Liebeswalzer van Brahms door Anneke Katholiek nieuws. 12.10 Lichte grammo-
taar) en Frank de Vrijer (drums). van der Holst, Truus van Dongen, André foonmuziek. 12.50 Regeringsuitzending: Al-
Dinsdag 7 juli, Helikopterterrein: Tot en wesseiius, Hans Zomer en Kees Borger, leen een glas water, een vraaggesprek
met 12 juli optreden van het Baiers ijs- I Verrukkelijke muziek, die ook door het I met Claude Belloni met ir. C. van Rooijen,
ballet. vroegere Jo Vincent-kwartet veelvuldig is Directeur van het Rijks Instituut voor
Hildebrandzaal (Smedestraat), 20 u.: Iedere gezongen Truus Kaspers begeleidde de drinkwatervoorziening. 13.00 Nieuwt
zondag dansen op muziek van de „Sun- gehele avond voortreffelijk. 13.15 Marktberichten voor boeren en tuin-
beams". Kees Maas ders. 13.18 Musicerende dilettanten. 13.45
Dwars door de groene hel, reisbeschrij-
VOOR HET VIERDE zomerconcert van
het Noordhollands Phïlharmonisch Orkest,
dat donderdagavond in de gemeentelijke
concertzaal werd gegeven, had de dirigent
Marinus Adam een programma van Sla
visch karakter samengesteld. Bij het Vio
loncel-concert in b op. 104 van Dworsjak
dat door de Hongaarse violoncellist Ri
chard Matuschka werd vertolkt, had de
dirigent nog de ouverture voor de opera
„De verkochte bruid" van Smetana en de
zesde Symfonie, opus 74, de „Symphonie
pathétique" van Tsjaikofsky gekozen.
DE GETROUWE concertbezoekers kon
den zich in deze drie vertrouwde en „be
grepen" werken verdiepen, zonder dat van
hen een bijzondere luisterinpsanning ge
vraagd werd.
Een nieuwe ervaring bracht uiteraard
de interpratie van het violoncelconcert
door Richard Matuschka, althans voor
hen, voor wie het optreden van deze in
strumentalist een eerste kennismaking be
tekende.
Richard Matuschka heeft zich met zijn
vertolking van het concert doen kennen
als een fijnzinnig kunstenaar, in het bij
zonder afgestemd op verinnerlijkt spel. Alle
uiterlijkheid en bravoure waren aan zijn
voordracht vreemd. De solist zocht geen
schittering in overdadige glans en even
min leek hij te willen imponeren met een
groot klankvolume. Zijn toonvorming bleef
bescheiden, vaak niet in de gewenste ver
houding tot een onwillekeurig te sterke or
kestrale begeleiding. Toch heeft men kun
nen genieten van een gave, mooie violon-
celtoon, als voor kamermuziek geken
merkt door een innige expressiviteit als
de reflex van een gevoelige muzikanten-
natuur. Afgezien van een niet zo ideale
onderlinge zuiverheid der blaasinstrumen
ten begeleidde het orkest onder Adams lei
ding de solist met zorg.
EEN WAT plichtmatige uitvoering van
Smetana's ouverture was aan de vertol
king van het concert voorafgegaan. De
ving door Brazilië 14.00 Voor de jeugd.
15.00 Klassieke orkestwerken (gr.). In ds
pauze: .Voordracht. 16.00 Voor de jeugd,
(pim. 16.30 Eventueel reportage Tour ds
France 1964). 16.30 De Springplank. 17.00
Lichte klassieke werkjes (gr.). In de pau
ze 17.30-17.40 Boekbespr. 18.00 Kunst
kroniek. 18.30 Populaire grammofoonmu
ziek. 18.50 Lichtbaken, lezing. 19.00 Nws.
19.10 Actualiteiten. 19.22 Tour de Franc»
1964. 19.30 Holland Festival 1964: Kamer
koor, residentieorkest en zangsolisten:
klassieke muziek. 20.30 Raaien maar, mu
zikaal spelletje. 21.30 Onze kinderen en
het Middelbaar Onderwijs, lezing. 21.45 En
toen.gingen we plaatjes draaien. 22.10
Ie Wereldoorlog 1914-1918, documentaire.
22.30 Nieuws. 22.40 Tekenen des tijds, le
zing. 23.00 Moderne balletmuziek (gr.).
(Stereofonische uitzending). 23.55-24.00
Nieuws.
VOOR VRIJDAG
NTS: 14.00-ca. 15.15 Directe reportage
I van de finale van het heren enkelspel van
het internationaal tennistoernooi te Wim
bledon. KRO: 19.30 Van varen en schip
peren, documentair programma. NTS:
20.00 Journaal en weeroverzicht. KRO:
20.20 Brandpunt. 20.50 TV-dansant. 21.20
Bonanza, T.V.-film (dl. 7). 22.10 Kentering
documentair programma. NTS: 22.40 Jour
naal. 22.45-22.55 Filmverslag van de Tour
I de France.
VOOR ZATERDAG
De Hongaarse cellist Richard Ma
tuschka vertolkte gisteravond bij het
N.Ph.O. het celloconcert van
Dworsjak.
NTS: 14.00-17.00 en 17.45-19.30 Eurovisie:
Direkte reportage van het Internationale
tennistournooi te Wimbledon van de fina
le dames enkelspel, heren dubbel, dames
dubbel en gemengd dubbel. AVRO: 17.00
symfonie van Tsjaikofsky klonk veel meer IVoor de kinderen. 17.30 Pinky en Perky,
geïnspireerd, vooral door de werking van TV-film. (tot 17.45). 19.30 Top Cat, TV-
een spannende fresco-achtig toegepaste dy- film. NTS: 20.00 Journaal en weerover-
namiek. Men heeft zo deze openhartige zicht. AVRO: 20.20 Televizier. 20.50 Dick
compositie weer kunnen ervaren als een van Dyke Show (dl. 18). 21.15 Chansons,
aangrijpend getuigenis in klanken van een 21.40 Frinton Potassy, TV-film. 22.20
door het leven gedesillusioneerd kunste- Zomeravondmelodie. NTS: 22.45 Journaal,
naar. 22.50-23.00 Filmverslag van de Tour de
P. Zwaanstüijk France.