GEVARIEERD DISCONIEUWS IN DE KOMENDE WEEK Jazzfestival in België Lolliepop uit Jamaica Harry Boda 75 jaar Draaien maar... Erbij Donderdagavond voert de Nieuwe Comedie „De schelmenstreken van Scapin" op van Molière, waarin onder meer Maria Verheyden speelt. Harry Boda tijdens de huldiging met zijn gouden toneeljubileum. Ook vanavond zal hij zeker in de bloe metjes worden gezet. Henny Schoute namige toneelstuk van George Kauf man en Moss Hart. De hoofdrollen wor den vertolkt door Bette Davis, Ann Sheridan, Monty Wooley en Jimmy Du rante. De namen staan borg voor ge- noegelijk vermaak. De man die kwam eten is dan ook een pretentieloos nie- mandalletje voor alle leeftijden. Grap penmaker Wooley krijgt de gelegenheid alle registers van zijn kunnen open te trekken, omdat hij een bekend radio spreker uitbeeldt, die ergens een spreekbeurt komt houden. Hij zal dine ren bij een echt provinciaal gezinnetje, maar hij tuimelt van de trap en is daardoor gedoemd enkele weken bij de ze mensen te blijven, hetgeen lachwek kende situaties te over oplevert. Na de hoofdfilm een herhaling 'van Josef Ki- lian, een Tsjechisch filmpje, dat de Va- ra in mei over het tweede net uitzond. De Tsjechen wonnen er de eerste prijs mee op het festival van Oberhausen. Het heeft een Kafka-achtig gegeven: een man huurt voor een nacht een kat. Als hij die de volgende dag terug wil brengen, blijkt het kattenhuis van de aardbodem verdwenen. Hij probeert dan via allerlei instanties het beest kwijt te raken, maar dat lukt hem niet. De film is een spotternij ten koste van de bureaucratie en als zodanig wonder wel geslaagd. Natuurlijk fietsen de Tourslaven ook vanavond weer. Documentaire over de woningnood DINSDAG. Het Agrarisch Nieuws is een van de schaarse N.T.S. bijdragen aan de kijkvreugde van deze week. Na het journaal komt de K.RO. aan bod, die rpet Brandpunt van start gaat. Ver volgens komt Rens van Dorth even langs wippen, zoals immer geassisteerd door Fred Kaps; Mary Michon en Nannie Boda. Speciale gasten zijn de sinds jaar en dag van allerlei feestavonden beken de acrobaten De Kame's. „Over de streep" is een echte documentaire, een van de weinige werkstukken van de tv- secties, die we in deze maanden op de kijkweegschaal mogen leggen. In een co-produktie met de Vlaamse televisie wordt de vraag aan de orde gesteld (een belangwekkende vraag overigens) waarom is er in Nederland woning nood, terwijl er even over de grens, nl. in België huizen bij de vleet leeg staan? Ivo Berg en Lieven Gijpen van de Vlaamse televisie assisteerden de K.R.O.-mensen in deze „Over de streep" De dinsdagse hoofdschotel is een afle vering van de reeks „Een uur met Hitchcock" deze keer getiteld „Als een nachtmerrie" met Hugh O'Brian en Ge- na Rowlands. Tot besluit de Tour. Eindkandidaten toneelschool in stuk van Ingmar Bergman WOENSDAG. Top en Flop komt weer uit de Singer Concertzaal in Laren. De juke box is onvermoeibaar en er zijn steeds weer nieuwe plaatjes, die Top willen worden. Het Nieuws en Achter het Nieuws geven de leerlingen van de Amsterdamse toneelschool de gelegen heid. zich klaar te maken voor de vuur proef. Zij hebben op school les gehad van Kees van Iersel, die het vak „spe len voor de televisie" voor zijn rekening neemt. Hij zal zijn pupillen geslaagd en wel nu aan de kijkers voorstellen en wel in een stuk van Ingmar Berg man, de vermaarde Zweedse regisseur. Het stuk heet Het Paneel. Medespelen den: René Jessurun Lobo, Lou Landré, Yolande Bertsch, Christine Ewert, Henk Uterwijk, Willeke van Ammelrooy en Reinier Heidemann. Voorts op deze avond nog een documentaire over het werk van de Wegenwacht in Nederland de mannen in het geel, die zo on schatbaar veel doen voor de pechvogels van de weg en die met de talrijke vakantiegangers van het ogenblik de handen vol werk hebben. Jan Blokker presenteert tenslotte Filmvenster. Nieuwe Come die speelt M olière DONDERDAG. Het vrouwenprogram ma van de Kro wordt geheel gewijd aan de in de avonduren uitgezonden reeks programma's „Het land van onze kin deren waarvan een samenvatting wordt uitgezonden. Het avondprogram ma begint met de Flintstones. Fred heeft salarisverhoging gekregen. Jour naal, Brandpunt en de Kunstrubriek „Kijk op Kunst" houden de aandacht meer of minder gespannen, totdat tien over negen de grote Molière weer eens wordt opgeroepen om de kijkers een genoeglijke zomeravond te bezorgen. De toneelgroep De Nieuwe Comedie uit Den Haag geeft onder regie van Erik Vos een opvoering van De Schelmen streken van Scapin. Deze toneelgroep heeft bijzonder veel goed werk gedaan met haar voorstellingen voor de rijpere jeugd. Erik Vos heeft de schelmenstre ken vertaald in het Nederlands. Peter van der Linden vertolkt de titelrol. Molière, de zeventiende-eeuwse Franse toneelschrijver, heeft een groot aantal stukken op zijn naam, die alle gemeen hebben, dat ze een voor die tijd opmer kelijk zuivere uitbeelding gaven van het werkelijke leven. Molière die z'n kluchten niet alleen schreef, maar ze ook regisseerde en er zelf vaak de hoofdrol in vertolkte had er een handje van, wantoestanden met een vlijmscherpe pen te tekenen. Het waren niet alleen de wantoestanden, die hij met zijn hu mor te lijf ging, maar ook de mense lijke ondeugden. Vandaar dat zijn stuk ken altijd merkwaardig fris en actueel zijn gebleven. Want de schijnheiligheid, zoals die ook in De Schelmenstreken van Scapin gehekeld werd, is nog nooit van de aardbodem verdwenen. Peter Kreuder-show VRIJDAG. De AVRO brengt in het halve uurtje voor het journaal een pro gramma voor de rijpere jeugd. Voor het eerst WIM, ofwel Wedstrijd In Mu- ziek, de uitzending, die Rooster ver vangt in de zomermaanden. Twee groe pen sterren en hun fans proberen el kaar de loef af te steken in muzikale kennis. Lonneke Hoogland en Wilco Meyer hebben de presentatie weer in handen, net als de eerste keer, toen de ze wedstrijd als onderdeel van de laat ste Rooster ten doop werd gehouden. Na het journaal en Televizier de In tertel-show van Peter Kreuder, waarin men behalve een ballet, de componist pianist zelf, en het orkest van Max Gre- ger, een reeks solisten kan zien, onder wie Monica Grimm, Evi Kent, Paul Hörbiger, Emst Schütz, Nadja Gray, Nina Tscharowa, Peter Fritsch, Olive Moorefield en Rosy Armen, om maar enkele namen te noemen. Ze zingen en spelen werkjes van Kreuder, een van de meest succesvolle en meest produk- tieve Duitse componisten. Peter Kreu der werd geboren in Aken op 18 augus tus 1905. Zijn eerste grote schlager, die wereldberoemd werd, was Sag beim Ab- schied leise Servus V, later kwamen er nog tientallen liedjes bij. Al op zes jarige leeftijd trad hij als solist op. Zijn vader was een bekend Wagner- zanger en zo belandde hij via de Mün- chener Akademie für Tonkunst in de klassieke muziek. Hij zocht en vond zijn bestemming evenwel in het lich te genre, voornamelijk als componist van filmmuziek. De laatste tijd heeft hij al enkele tegen het klassieke genre aan liggende pianowerkjes geschreven. Peter Kreuder maakte ook naam als ontdekker van vele grote sterren, zo als Rosita Serrano en Willy Forst. Zijn carrière duurde vele tientallen jaren en zijn wereldsuccessen zijn niet te tellen. Men zou er vele uren mee kunnen vul len. Een uur duurt de show. Daarna komt het Richard Boone-theater de huiskamer binnen en wel met een tv- spel „De eerste preek". Het handelt over een jonge priester, die op de vooravond van zijn eerste preek een afschuwelijke biecht te horen krijgt. Hij komt .op die manier voor een gewetensconflict te staan: het biechtgeheim bewaren dan wel zijn plicht als burger te doen en de politie te waarschuwen. Hoewel hij besluit zijn biechtgeheim te bewaren raakt hij in dramatische situaties ver zeild. Richard Boone heeft zelf de regis van deze aflevering van zijn reeks films. George Noordhof ZATERDAG. Een uitgebreid NCRV programma in de middag, bestaande uit o.m. Filmkader, Onder de loep (de Spoorwegen), Memo, het Artis Nieuws van Han Rensenbrink en het Verhalen- kasteel. In de middaguren ook de eer ste aflevering van de serie amateur programma's Kom er maar eens voor, die onder regie van Fred Benavents uit Lochem komt. Wie er „maar eens voor moeten komen" zijn gitaar- en zanggroepjes, vocalisten en niet te ver geten de Kansas City Stompers. In het avondprogramma Barend de Beer en Lassie, het journaal, weer Memo en vervolgens de Beverly Hillbillies, die na een snelle reis naar huis deze keer tot de conclusie komen, dat het klokje nergens tikt zoals het thuis tikt. George Noordhof en Hans van Ruler gaan daar na onder het motto Hoe bestaat het, aandacht besteden aan een (sinds de Rudy Carrell show brandend) probleem nl. hoe staat het met de intelligentie van apen. Titel „De aap uit de mouw". Tenslotte als afsluiting van de week nog eens een klein uurtje met de grapjasse rij van Lucille Ball. Deze keer gaat ze naar Japan. De jaarlijkse VARA-uitzending met de eind-examinandi van de Amster damse Toneelschool niet meer on der regie van Willy van Hemert, maar onder Kees van lersel, die diens lectoraat in het t v.-acteren heeft overgenomen vormt een van de niet bijster veeltallige eigen produk- ties van de omroepverenigingen in de komende week. Het is weer een mager, echt zomers programma met veel uit het buitenland gehaalde uit zendingen, zoals de Peter Kreuder- show, die gekocht werd van de com merciële televisieproduktiemaatschap- pij Intertel in Genève. „Onder vier ogen" met Max Euwe ZONDAG. Een hoogmis uit de Ver rijzeniskerk in Hilversum opent de week zondagochtend om elf uur. Celebrant is kapelaan J. Koopman, de preek wordt gehouden door pastoor S. Miedema; voorts verleent medewerking het paro chieel zangkoor o.l.v. dirigent-organist G. P. Bakker. In het avondprogramma van de NCRV worden Weekjournaal en Sport in Beeld gevolgd door Enny Mols de Leeuwe, die een van die vele fijne sprookjes gaat voordragen, waarmee de vermaarde Deen Hans Christian An dersen de wereld heeft verrijkt. Het is „De Zwijnenhoeder". Regie heeft Dick van 't Sant, voor de decors zorgde Els Salomons en de illustraties zijn van Jo- han Volkerijk. De hoofdmoot van het programma van deze zondag wordt ge vormd door een Engelse documentaire, getiteld „De oude eik". De BBC-regis- seurs Christopher Parsons en John Bur ton zorgden voor de opnamen, terwijl Desmond Hawkins de tekst schreef. De geschiedenis van de oude eik is een trieste. De boom valt ten offer aan het moderne verkeer. Het omhakken is voor mens en dier een schier wanhopige zaak; de dorpelingen verzamelden zich graag onder de oude takken en de vo gels bouwden er hun nesten in. In de rubriek „Onder vier ogen" spreekt Jan van Hillo deze keer met een Nederlan der, die het rood wit en blauw altijd fier heeft hooggehouden en wel de ex- wereldkampioen schaken dr. Max Euwe. Niet alleen over zijn schaakactiviteiten denkt u maar eens aan de tweekamp tegen Aljechin, die heel Nederland in dertijd in de ban hield kan dr. Euwe vertellen. Zijn dagelijks werk, dat verband houdt met computers, die wis kundige programmeurs de handen vol werk geven en zijn nieuwe taak als hoogleraar bieden veel aanknopingspun ten tot een interessant gesprek. Alvo rens de dagsluiting, het allerlaatste nieüws en de Tour de France aan bod komen, eerst nog een muzikaal pro grammaatje getiteld „Zingend in de West". Dé sopraan Klaziene v. d. Vinrie maakte onlangs een concertreis door de West, waarmee zij uitzonderlijk veel succes oogstte. Zij vertelt ervan en zingt liederen die ze daar ten gehore bracht en die ze daar hoorde. Rinus de Groot, die de reis naar Suriname en de Antil len meemaakte, begeleidt haar aan de piano. De uitzending wordt geïllustreerd door Johan Volkerijk. Op het program ma staan o.m. liederen met een folklo ristische inslag, alsmede werkjes van Granados, de Falla, Aaron Copland. Geen echt klassiek recital overigens. Film: „De man die kwam eten" MAANDAG. Een filmavond, verzorgd door de VPRO, die nogal wat moeilijk heden heeft gehad met het verkrijgen van de rechten op de hoofdfilm, die ze de kijkers voor wilde zetten. Maar het is gelukt. Eerst een programma over de conferentie van de Wereldbond van Bijbelgenootschappen, vervolgens het journaal en aansluitend l'Ondo Mane, een kort filmpje van de Cinéma Télévi- sion, dat de spot drijft met de helaas nog maar al te veel voorkomende kritiekloze televisiekijker. De alles- kijker om zo te zeggen. De hoofdfilm is „The man who came to dinner", ofwel „De man die kwam eten." Het is een film naar het gelijk- Harry Boda, bij de Burgerlijke Stand ingeschreven als Hendrik Pieter Bo- daan, werd 5 juli 1889 in Den Haag geboren als zoon van een stukadoor. Toen hij 15 jaar was, zong hij al in de poffertjeskraam van Mulder in Rotter dam. Als 17-jarige reisde hij de kermis sen af als zanger en fluitspeler. Negen jaar later debuteerde hij als operette zanger bij Heukeriroth. Daarna kwam hij in het Paleis van Volksvlijt in Am sterdam bij Nap de la Mar, waar hij onder meer in de operette „La Mascot te" de rol van Pipo zong. Van de ope rette stapte hij over naar het volksto neel van Herman Bouber. Liedjes als „de Westertoren" en „Nou, tabé dan" zijn voorgoed aan zijn naam verbon den. Tot 1940 trad hij op in stukken als „De dochter van de tamboer-majoor", „Bleke Bet", „Oranje Hein" en de ver maarde „De Jantjes". Na de oorlog was Harry Boda ver bonden aan het revue-gezelschap van Gerard Walden en Berry Kieviets, waar mee hij tien jaar lang de provincie af reisde. Na een periode van cabaret bij Johnny Kraaykamp, speelde hij twee jaar bij het toneelgezelschap „Cen traal". Het laatst trad hij op in de mu sical „Sound of Music". De bejaarde artiest is thans free lance. Maar er zijn al weer plannen voor een rol in „De boemelbaron", waarmee het ge zelschap „Centraal" in oktober het sei zoen hoopt te openen. Harry Boda woont in Zandvoort. Hij is de nestor van de bejaardensociëteit in de badplaats, speelt meesterklasse bridge en is een verwoed garnalenvis- ser. Men kan hem nog geregeld 's mor gens om vijf uur ter visvangst zien gaan BARBRA STREISAND. Een Ameri kaans zangeresje met een stem die uniek is. Uniek door haar persoonlijk heid. Er is geen tweede stem als die van Barbra Streisand. Die stem valt niet na te bootsen. Men zou haar wel licht een tweede Judy Garland kunnen noemen. Maar dan nog is er verschil. De voordracht van Barbra Streisand is puur individueel en haar combinatie van stem en voordracht zeldzaam. Ty perend schrijft componist Jule Styne op de hoes van de nieuwe plaat, „The second Barbra Streisand Album": „Luisterend naar de plaat, weer en weer, kwam ik tot deze conclusie: ze heeft een door Gcd gegeven zangstem en zij is het eerste meisje, dat ik hoor de, dat zich als een groot actrice in ieder liedje ontpopt". WIJ SCHRIJVEN: fabuleus, fascine rend en intrigerend met een volmaak te dictie. Over deze zangeres het vol gende: ze is in Brooklyn geboren, ging naar de H.B.S., maar kreeg neigingen „een ster te worden". Ze bezocht ver schillende toneelscholen in Manhattan. HAAR DISCOGRAFIE: „The Barbra Streisand Album" en „The second Bar bra Streisand Album". Hierop staan: Any place I hang my hat is home, Right as the rain, Down with love, Who will buy? When the sun comes out, Gotta move, My coloring bock, I don't care much, Lover come back to me, I stayed too long at the fair, Like a straw in the wind. (CBS BPG 62.216). Dan zijn er nog wat singles. GERRY AND THE Pacemakers met een e.p. waarop: I'm the one, You've got what I like, You can't fool me, Don't you ever. Liedjes op het klassie ke stramien. (Columbia SEG 8.311). De Nederlandse Telstars hebben een Duits plaatje opgenomen: „Lass die Lou im Ruh" en „Tu mir nicht weh". Een wat monotoon geheel maar vocaal en instrumentaal goed op elkaar afge stemd. (Decca D 19.533). EEN VAN DIE liedjes die zich voor vertaling lenen is „Blowin' the wind". In het Nederlands heet he,t „Wie weet waar het begint". Het wordt gezongen door Conny van den Bos. Aan de keer zijde: het duo Conny van den Bos-René Frank met „Poef" („Up a lazy river") Wel aardig om erbij te hebben. (Philips JF 327.672) Een van de Mersey-beat groepen die Engeland in hun ban heb ben is „The Dave Clark Five". Vóór Dave met een zweer aan z'n twaalfvingeri- ge darm het ziekenhuis in ging, werd er nog een plaatje gemaakt: „1 knew it all the time" en „That's what I said". (Palette PB 40.193). THE COOKIES, een trio, kwam uit met „Girls grow up faster than boys" en „Chains". Een muzikale explosie! (Colpix CX 42.907). Jimmy Beamont debuteert als solo-zanger met „Never say goodbye" en „Give her my best". Jimmy mag doorgaan. (Colpix CX 42.880). Nog een debutantje, maar dan van eigen bodem: de 19-jarige Conny Vink. Vier jaar zong ze als soliste bij „Vrij en Blij" van Wessel Dekker. Een jeugdige Hillbilly wordt ze genoemd. Ze zingt dan ook „Whiskey en fruit" en „Dan neem ik m'n lasso". Voor ons hoeft zij niet door te gaan. (Artone DR 25.227). DE SMELTENDE stem van filmster Hildegard Kneff is te beluisteren in „Sei doch wie damals" en „Karussell- Karussell". (Decca D 19.536). De South Jazzband uit Tilburg is uit genodigd om te spelen tijdens het Jazz festival van Comblain la Tour in België. Andere Nederlandse orkesten en solis ten die aan dit festival hun medewer king verlenen zijn de Dutch Swing Col lege Band, het kwartet Pia Beck en Ri ta Reys. Uit Amerika komt het orkest Ray Charter, uit Frankrijk Claude Lu- ter en uit Engeland Chris Barber en Johnny Dankworth. Hilversum werkt op het ogenblik aan een groot aantal t.v.-programma's voor het tweede net. Ze worden nu reeds opgenomen en op de Ampexband vast gelegd voor latere uitzending. Men is nl. bang, dat de programmamakers in de komende maanden als beide net ten volwaardig moeten worden bezet voor onoplosbare technische problemen komen te staan. Ester en Abraham Ofarim hebben on langs een bezoek aan ons land gebracht en een nieuwe show opgenomen. Nu komt een ander sterretje, dat in de be langstelling staat en wel Millicent Small van Jamaica. De KRO neemt een pro gramma op rond haar jongste platen- succes, waarmee ze zo uit het niets in de grote wereld van de tienersterren binnenwipte. Millicent heet als zangeres gewoon Millie. Haar succesvolle liedje is My boy lollipop, dat ze met een vreemd kinderlijk stemmetje zingt. Ze stamt uit een armoedig gezin, dit vijf tienjarige meiske. Maar ze zong zo leuk, dat een talentscout haar naar En geland haalde, waar ze het ene succes na het andere behaalde en nu boven aan de hitparade staat. Als de KRO nu maar niet te lang wacht, anders is Millie's lollipop al weer oud. Het gaat zo snel in die tienerwereld. mnnnnnnnnnnnnniuuu. De artiest Harry Boda wordt mor gen 75 jaar. Ter gelegenheid van zijn verjaardag voert het toneelgezelschap „Centraal" vanavond om middernacht in het Centraal Theater te Amsterdam nog eens het stuk „Potasch en Perle- moer met vakantie" op, waarin Harry Boda, zoals hij dat bijna 700 maal deed, weer de rol van Piet de huis knecht zal spelen. De recette van deze feestelijke nachtvoorstelling zal hem als verjaarsgeschenk worden aangeboden. Zaterdagavond test George Noordhof onder het motto „Hoe bestaat het" de intelligentie van apen. Uiteindelijk sloeg ze er haar apparte menten op en holde van de ene auditie naar de andere om te zingen en te ac teren. Tenslotte won ze in een nacht club in de New Yorkse artiestenwijk Greenwich Village de eerste prijs bij een door kunstenaars georganiseerde talentenjacht. Daarop volgde een contract. Ze deed een televisie show; ze was Miss Marmelstein in „I can get it for you whole sale". Ze trouwde kort daarna met de ster van de show: Elliot Gould. Sinds die tijd is ze de ster van vrijwel ieder belangrijke televisie-amusements show. Vorige winter trad ze op in de musical „Funny girl". Barbra Streisand: een unieke stem. De VARA Radio- en TV gids heeft onthuld, waarom het succesvolle en door vele tieners gevraagde plaatje van Will Tura „Draai 797204" zo weinig meer door de Nederlandse ra dio wordt gedraaid. Na iedere Uitzen ding kreeg een firma in een van onze grote havensteden zo'n vierhonderd te lefoontjes te verwerken van jongelui, die aan de smeekbede van Will Tura gehoor wilden geven.Voor de Vlaam se radio vertelde Will, dat hij eraan denkt een nieuwe opname van het liedje te maken met een ander num mer. En dan een, dat helemaal niet bestaat

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1964 | | pagina 18