Benjamin Britten's „War Requiem' Piet van den Broek uit Mechelen winnaar van Beiaardconcours Grootse visie indrukwekkend gerealiseerd Nederlands Dans Theater voortreffelijk op dreef in Openluchttheater „Met eerbied en verwondering door het leven gaan „Ik wil ontsnappen aan de louter functionele verpakkingsarchitectuur" NEGEN MUZEN ZATERDAG 4 JULI 1964 21 T. N Het in Kiev gevonden portret van Rembrandt Kerkelijk nieuws Jos de Klerk TV-nabeschouwingen Branderig Brandpunt De radio geeft zondag De radio geeft maandag T elevisieprogramma TOEN BERNARD HAITINK, Benjamin Britten en de drie solisten de trap afdaalden naar het podium van het Amsterdams Concertgebouw, waar het Concertgebouworkest, het Groot Omroepkoor, het NCRV 1 h Hl h Vocaal Ensemble en het Jongenskoor van de Sint Willi- V. If Q brorduskerk hun plaatsen al hadden ingenomen, viel er na het begroetingsapplaus onmiddellijk een diepe stilte over F F C r \1 VY c'e zaa'- Want iedereen wist dat de uitvoering van Brittens E O T l „War Requiem", geschreven voor de inwijding van de her bouwde kathedraal van Coventry die in de oorlog geheel vernield was, een gebeurtenis zou worden, en niet alleen omdat het een pre mière voor Nederland gold van een werk van de belangrijkste Engelse toon dichter van vandaag. DIT OORLOGSREQUIEM heeft reeds veel en enthousiaste reacties opgeroepen naar aanleiding van de vastlegging op langspeelplaten met de componist zelf als dirigent van het London Symphony Or chestra, Engelse koren en dezelfde solis ten die op deze avond meewerkten: de sopraan Galina Visjnevskaja, de tenor Pe ter Pears, en de bariton Dietrich Fischer- Dieskau. Ditmaal had Britten zich be perkt tot de leiding van het kamerorkest dat zich aan de rechterzijde op het podium bevond en tot taak heeft de beide manne lijke solisten te begeleiden. De leiding over het „grote apparaat" met de koren had Bernard Haitink, en het leek me dat hij het geheel krachtig in de hand had. Uiteraard ging echter de aandacht niet in de eerste plaats uit naar de ver tolking, maar naar de breed-opgezette con ceptie van het anderhalf uur durende werk dat zonder pauze werd. gegeven, en naar de realisatie ervan in het partituurbeeld van Britten. ALS BASIS DIENT de Latijnse requiem tekst, en de zes onderdelen dragen titels die men ook bij andere componisten van de dodenmis tegenkomt: Requiem aeter- nam, Dies Irae, Offertorium, Sanctus, Ag nus Dei en Libera me. Hierin zijn op uiterst kunstige wijze geïnterpoleerd tek sten van de in 1918 gesneuvelde Engelse dichter Wilfred Owen die de zinloosheid van het oorlogsgeweld behandelen in een compact pathos, zonder valse vaderlands liefde en andere siergevoelens. Poëtisch verhevigd geven deze teksten de directe weerklank van de verschrikking en zo heeft de componist ze verklankt, in een dra matiek die sober is en soms opzettelijk kaal en naakt als het lijden zelf, een kreet uit de groeve, die op het allerlaatst in een aangrijpend duet van de twee soldaten die elkaar generzijds de hand reiken, tot een bede om verzoening leidt waar de koren het „In Paradisum" aanheffen", terwijl de beide protagonisten afscheid nemen met de regel „Let us sleep now", tot met het „Requiescant in pace", het einde komt en het werk uitademt op een majeurac coord dat op deze plaats een bijzondere toon van mededogen krijgt. HET ZOU TE VER voeren de volstrekt originele vormgeving aan een analyse te onderwerpen. Een enkel, misschien wille keurig voorbeeld moge volstaan. Direct het begin al doet vermoeden dat Britten van deze door Mozart, Verdi, Fauré en vele anderen getoonzette requiemtekst iets eigens zal maken. De regels „requiem aeternam dona eis, Domine" etc. worden zacht, stokkend, uiteenvallend in syllaben en losse zuchten gezongen als in een pro cessie van heel oude monniken. Een zelfde verkaveling van het woord en van de melodische gedachte vindt men herhaal delijk, zo ook in het Lacrimosa van de sopraan-solo met koor, een klagend com mentaar waaraan de wat ruige stem van Visnevskaja zuivere gestalte gaf. Of de behandeling van het jongenskoor, dat met zijn glasachtig timbre als het ware de laatste distantie tegenover de gebeurte nissen vertegenwoordigt. Wanneer het Hostias" inzet, verwijlen tenor en bari ton nog op de slotregel van het gedicht waarin het offer van Abraham als parabel van de vernietigde levens gesteld wordt en als een obsessie spookt deze éne regel rond in het gebed om zielerust voor de doden. Dat Britten de kunst ver staat met bijna-niets een treffende span ning te verwekken blijkt uit tal van plaat sen, direct al in het Kyrië van het eer ste deel waar de gewoonste accoorden een suggestie van „Verfremdung" geven. TOEN DE uitvoering van dit reuzen werk voorbij was, hoorde men vijftien se conden geen geluid, en daarop brak een ovatie los die ruim tien minuten aanhield DAT BALLET voor openluchtuitvoerin gen een der meest geëigende kunstvormen is, bleek gisteravond weer eens, toen het Nederlands Dans Theater in Bloemendaal een met zorg samengesteld programma uitvoerde. Hans van Manen en de zijnen hadden de balletten gekozen met een goed inzicht in de eisen van het openluchtthea ter. Het zo belangrijke onderdeel van het zich-begeven naar, en het verlaten van. het plankier op de speelweide, was bij voorbeeld met zorg voorbereid. Het is al tijd verheugend te merken dat een gezel schap het spelen in het Openluchttheater niet beschouwt als een „schnabbel", maar zich met volle inzet er aan wijdt. Zo werd ook gisteravond het enthousiasme voelbaar waardoor deze groep het gevecht der eer ste jaren tegen zoveel weerstanden heeft gewonnen. HET PROGRAMMA was goed gecompo neerd; geopend werd met het feestelijke „Rejouissance" van Flier/Bach, waarin het corps de ballet zich kon presenteren en de solisten het effect op hun spieren konden beproeven van de kille zomer avondlucht. In „Kwartet" van Harkarvy Van Delden, kwamen drie mannelijke so listen en Milly Gramberg op het plank kier, een sober modern ballet dat in strak ke vormen goed aansloot op de beheerst uitbundige volheid van „Rejouissance' Met het litteraire „Valkuil" (Sanders Creston), een mimisch aandoend wat geforceerd verhaal, werd het gedeelte vóór de pauze besloten. Vermeld moet hiervan nog worden dat „Rejouissance" In de open lucht voortreffelijk uitkwam het grafische element helder lijnen spel in massaal bewegen komt in het Indrukwekkende natuurlijke decor heel hel der over. De solisten in de Bourrée kre gen terecht een open doekje. NA DE PAUZE werd het liefelijke „Wedding Cake" (Sanders/Saint-Saëns) voortreffelijk gedanst door Alexandra Ra dius en Job Sanders, in prachtige kostuums van Nicolaas Wijnberg. Een romantische vertolking, die het publiek warm maakte voor „Voet bij stuk", het bekende jazz ballet van Hans van Manen op muziek van Howard Brubeck. Een zeer geslaagde avond, waarin het gezien de weersomstandigheden toch talrijke publiek een staalkaart getoond kreeg van het kunnen van Dans Theater dat niets had nagelaten om de omstandighe den ten volle uit te buiten. Het enthou siaste applaus heeft de dansers en dan seressen zeker overtuigd van de dank baarheid van hun publiek. en terwijl Haitink en de solisten vele ma len de hoge trap op- en afgegaan waren, kwam Britten nog éénmaal alleen terug om het publiek te danken voor de hulde die hem ten deel viel. En ditmaal leek hij zelf onder de indruk van de dankbaarheid die de tot de laatste uithoek bezette zaal hem zo duidelijk toedroeg. Sas Bange Ook het Russische blad „Komsomols- kaya Pravda" meldt nu (men zie ons blad van donderdag) dat in een klooster in Kiex een portret is gevonden voorstellende Rembrandts moeder. Het zou in 1G28 ge schilderd zijn. Het blad meldt, dat het portret is her kend aan de zelfde handtekening van Rem brandt ,die voorkomt op een zelfportret van 1629. Het portret, dat 45 bij 56 cm meet, toont een vrouw met een zeer ener giek blozend gezicht tegen een achtergrond van bruin en groen. Het portret, dat door ouderdom verdonkerd en gebarsten is, werd blijkens x-foto's lang geleden ge deeltelijk gerestaureerd. Volgens het be richt neemt men aan, dat het schilderij naar het Kievo-Pechaerskaya klooster is gekomen met Franse en Italiaanse schil ders, die in het begin der achttiende eeuw daarheen uitgenodigd waren. Galina Visjnevskaja Geref. Kerken Beroepen te Siegerswoude: B. E. Span, kandidaat te Dordrecht; te Leiden (stu dentenpredikant): dr. J. M. Vlijm te Voor- bur. Architect W. M. Dudok maandag 80 jaar DE ARCHITECT W. M. Dudok is geen man van brede aebaren. Deze kunstenaar wiens werk zijn taal spreekt" 'aeeft nooit behoefte gevoeld aan betogen, bepleiten, be wijzen, bezweren: de rust, die een gesprek met hem zo n apart karakter geeft, hoort evenzeer bij hem als distinctie en gedecideerdheid; zijn scherpe blik gaat gepaard met een verkwikkende vriendelijkheid. Hij is een verbazingwekkend jonge tachtigjarige. Verontschuldigend zegt de zilverharige bouwmeester: Met werktekeningen en zo bemoei ik me niet meer, ik kan niet meer het geduld opbrengen om een HET AMERICAN INSTITUTE of architects heeft het treffend geformuleerd, toe» het hem in 1955 de hoogste onderscheiding, de gouden eremedaille, toekende: „Dudok is geen man van leuzen en manifesten, hij stichtte geen school en wilde geen dis cipelen winnen; in plaats van via de gemakkelijke weg de burgers te verbazen, verkoos hij met een bij uitstek humane architectuur te voldoen aan het verlangen van de mens naar een betere, mooiere, maar leefbare omgeving". Een individualist, die niet alleen zijn geest, maar ook zijn hart in zijn werk legt, die hevig bewonderd, hevig becritiseerd werd, die een zichzelf herhalend kunstenaar als een dief beschouwt en het niet als een verwijt, maar als een compliment opvat wanneer hij wel eens een romanticus wordt genoemd. bestek te maken". Maar zijn creativiteit is nog volkomen. Samen met de heer Robert Magnee, al een kwart eeuw zijn medewerker, heeft hij tal van grote projecten onder handen en elke dag, zonodig tot 's avonds laatschetst hij in zijn ruim domein aan de Utrechtseweg te Hilversum. Op 6 juli, maandag aanstaande, wordt hij 80 jaar; „het is evenmin een verdienste om tachtig te worden als om 1 meter 78 lang te zijn", zegt hij. „Misschien houdt dat mij jong: dat ik nog steeds met eerbied en verwondering door het leven ga" „Grote problemen vragen om grote op lossingen. Ons kleine land moet plano logisch als één geheel worden gezien. In dien de overheid voor een wegennet van voldoende capaciteit zorgt en ook aan andere voorwaarden voldoet, kan de spreiding van bedrijven en bevolking, waar deze tijd om schreeuwt, tot stand worden gébracht". De enige oplossing, aldus de'héér Dudok. „Nieuwe materialen, nieuwe constructiemethoden, enzovoort zullen de architectuur van de toekomst sterk beïnvloeden", voorspelt hij. „Een boeiende uitdaging voor wie na ons komen". „Ik wil ontsnappen aan de louter func tionele dozenarchitectuur, de verpakkings architectuur, die nu zo in zwang is en zoveel minder boeiend is dan bijvoorbeeld een gigantisch waterstaatswerk (ik ben altijd met hart en ziel ingenieur gebleven) als de Deltawerken. Natuurlijk behoort een bouwwerk functioneel te zijn, maar dat is slechts één factor. Met bouwkunst heeft het niets te maken als de expressie ontbreekt. Architecten, omsloten ruimte, is een abstracte kunst, die je nauwelijks kunt verbeelden, die je moet beleven, waar je omheen en doorheen moet lopen. Zonder expressie kan er van kunst geen sprake zijn". Hij toont voorbeelden. We zien het im posante, over de weg gebouwd hoofdge bouw van de Hoogovens met de grootse poort, die toegang tot een machtig con cern accentueert. De ontmoeting van stad en natuur in het kamrad met de royale, op de hei uitziende ramen. De nieuwe Zuiderbegraafplaats: de verstilling, de verzoening met de natuur dankzij het verrassende uitzicht bij het betreden van de aula, de vorm van de voorhof als een gebaar van omarming. Gelukkige verbin tenis van het functionele en het expres- DIT IS WEL EEN MOEILIJKE TIJD voor architecten, vindt de heer Dudok; de creativiteit dreigt te worden fijnge malen door weerstanden, die op zichzelf wel verklaarbaar zijn, maar projecten doen verschralen omdat er zo'n enorme tijd verloopt tussen de aanloop en de sprong. De eerste plannen voor het Hil- versumse politiebureau kwamen al in 1942 op de tekentafel en nog staat er maar één vleugel. Met de tekeningen voor het tweede havengebouw kan de hoofdstede lijke Dam langzamerhand helemaal wor den bedekt. En dan die bevolkingsexplosie. Aan het Amsterdamse grachtenplan is 300 jaar gebouwd. Nu krijgen Amsterdam, Den Haag, Rotterdam er in enkele jaren tijds uitbreidingen bij zo groot als Deven ter en groter. Op ongekende schaal moet daarvoor worden gebouwd en aldus de heer Dudok „het aantal evenals de frequentie is moordend voor de kunst. Als je elke dag langs de Akropolis loopt, zie je er op het laatst de schoonheid niet meer van". DAAR KOMT DAN NOG de moeilijk heid bij, dat het verkeer de steden naar zijn mening volstrekt onbruikbaar maakt. „Tot in mijn jeugd hadden we loopsteden. We kenden in Amsterdam twee paarden- trammetjes, wat dokterskoetsjes, een aan tal vigilantes en natuurlijk de knollen van Heinekens en van Van Gend en Loos. Met m'n vrindjes maakte ik hinkelbanen midden in de Utrechtsestraat. Nu eist iedere automobilist waar hij toevallig moet zijn, een stuk straat op, waar hij zijn kamertje op wielen kan neerzetten. Dit vraagstuk is in beginsel onoplosbaar, al zijn er natuurlijk wel middelen voor ge deeltelijke aanpassing". VAN HIER AF is het maar een stap naar de Gooise problematiek en Dudoks zo fel aangevallen „beëindigingsplan", dat hij liever als „begrenzingsplan" betiteld ziet. Ontkennend, dat hij het bordje „vol opgehangen wilde zien bij de komst van Hilversums honderdduizendste ver dichting van de bebouwing biedt nog vele mogelijkheden herinnert de oud-direc teur van Publieke Werken en oud-stede bouwkundig adviseur er aan, dat hij reeds lang voor de oorlog een afrempolitiek heeft aanbevolen. „Als er ergens een muur staat rij je er toch ook niet in volle vaart op af? Daarom heb ik destijds al gead viseerd: trek geen nieuwe industrie aan. Maar we kregen er een seintoestellen- fabriek bij en daardoor radio, televisie Philips". „RUIMTE IS ZO BELANGRIJK. In 1926 heb ik geschreven, dat er gevallen voor komen waarin de ruimte tussen de steden even belangrijk kan zijn als de steden zelf en wie zal dat nu, gezien de enorme behoefte aan recreatie, nog ontkennen? Over 100 jaar is geen sterveling ons dank baar als gemeenten zich over het res terende natuurschoon heen als vetvlekken blijven ontwikkelen". W. M. Dudok DE VIJFDE AVOND van het Inter nationaal Beiaardconcours te Hilversum bracht tot besluit de prestatie van Piet van den Broek, de vice-beiaardier van Mechelen en leraar aan de Koninklijke Beiaardschool al daar, die tevens voor de derde keer prijswinnaar werd en dus in het bezit blijft van de wissel- prijs. Het spel van deze Noordbrabander die in het Vlaam se land vastgegroeid is, kenmerkte zich door een zeer beheerste technische vaardigheid, gepaard aan een delicate toets en een gezonde muzikaliteit, die te proeven is aan de smaakvolle welving der melodische frazen. Bovendien sprak zijn goede smaak ook uit de samenstel ling van het programma met stukken van verschillende stijl en geaardheid, waaronder ook een paar namelijk van Sjef van Balkom en Arthur Meulemans die op bescheiden wijze uitbreiding geven aan het harmonisch besef. Een briljante vertolking van een Romance capricioso over „Het loze vissertje", com positie van mr. Romke de Waard, trok zeer de aandacht en met een glorieuze „Klokkenhymne" van hemzelf en de degelijk muzikale „Toccata, Lied en Fuga" van Staf Nees, bewees Piet van den Broek in alle opzichten zijn meester schap. NA AFLOOP WAREN velen te gast op het stadhuis, waar burgemeester Bood, als gulle gastheer het gezelschap verwel komde en drs. P. J. Mulder namens de werkcommissie de besturen van het Hol land-Festival, de Radio-Unie, de gemeente Hilversum en de provincie dank bracht voor hun ondersteuning die deze wedstrij den telkens mogelijk maakt. Aan de jury leden (mr. Romke de Waard, pater J. Feyen en Peter Bakker) bood hij een exemplaar aan van het „Pezzo Festivo" van Leen 't Hart, dat deze verleden jaar voor Hilver sum componeerde. Mr. Romke de Waard hield ,als voorzitter van de jury, een uit voerige peroratie over de stand van het beiaardspel in haar culturele betekenis. En ingaande op de geleverde prestaties wees hij zowel op teleurstellende ervaringen in zake het improviseren als op de sterke vooruitgang van de technische en smaak volle programma's en interpretaties. Na Piet van den Broek als bekroonde in de programma-vertolking te hebben genoemd, noemde hij als winnaar van de improvi- satieprijs de klokkenist var de Westertoren te Amsterdam, Hein de Ligt, wat men na het vooraf betoogde kon begrijpen als een toekenning aan de minst teleurstellende prestatie. Deze prijs, een symbolisch kunstwerk van Chr. Steenbergen, werd aan de win naar namens het bestuur van het Hol land-Festival, aangeboden door haar ge delegeerde mr. J. den Daas. „Balans". Van 23 juli tot 14 september wordt in het Stedelijk Museum te Schie dam de moderne kunstbeurs 1964 „Ba lans" gehouden. Werken worden geëx poseerd van Alechinsky, Antes, Appel, Arroyo, Van Bohemen, Calliyannis, Cha gall, Charpentier Couzijn, Dahmen, Du buffet, Engelman, Ficherous, Francis Giacometti. Gubbels, Heijboer, Jacobsen Klint, Lanskoy, Leon, Lucebert, Marini Mathieu, Michaux, Miotte, Mitchell Mooy, Motz, Patrice, Perlmutter. Picasso Pieters, Riopelle, Schiele, Tajiri, Tanguy Van Taszini, Vandercam, Veenhuizen Geer van Velde, Wagemaker en Wijckaert. Kunst en Sport. Ter versiering van haar onlangs geopende nieuwe kantoren in Den Haag heeft de stichting „De Na tionale Sporttotalisator" van het Prins Bernhard Fonds een zestal kunstwerken van hedendaagse Nederlandse kunste naars ten geschenke gekregen. De kunst werken, die een tak van sport tot onder werp hebben, zijn een brons van A. Schalier „Doelverdediger", pen schil derij van J. Stekelenburg „Rugby- spelers", een lithografie van prof. Otto B. de Kat „Polsstokhoogspringer", een linoleumsnede van H. Westrik de Jong „Schaatsenrijders", een houtsnede van F. Lensvelt „Stayerswedstrijd" en een houtsnede van Harry Disberg „Judo" De Brandpunt-redactie handhaaft gaarne haar naam, de feiten van de dag als het moet hard aan te pakken en de dingen zo nodig raak en puntig te zeggen. Daar toe echter moeten die feiten zich wél le nen; anders wordt het een min of meer onbenullig en zelfs lichamelijk belachelijk maniertje, zoals wij gisteravond konden vaststellen. Onjuist was het Nederland, waar de laatste tijd nogal eens uit offi ciële pistolen geschoten werd, te vergelij ken met Engeland, waar de politie geen vuurwapens draagt. Voor de gebruikelijke puntige afronding vart deze rubriek ging men in op de bravoure-achtige opmerking van Kroesjtsjev dat Rusland alles kan leveren, desnoods rode duivels met horen tjes. En dat werd echt een beetje be lachelijk. Voor een nieuwe film in de Western serie Bonanza kon regisseur Edward Lud- wig beschikken over een goed scenario, waarvan een goud-eerlijk misdadigers- dochtertje het middelpunt was. Hij zette dit gegeven weer om in een dramatisch sterke, boeiende rolprent, die zoals het in een Wild West-film hoort goed aan de oppervlakte bleef en dus een uurtje goede ontspanning betekende. In de laatste aflevering van „Kentering" maakte Hans Wortelboer aan de hand van filmfragmenten en verklaringen van ker kelijke hoogwaardigheidsbekleders de ba lans op van de feiten, die de vernieuwing in de rooms-katholieke kerk aantonen Het was zeer moeilijk vast te stellen, of de heer Wortelboer, na de kritiek door kardi naal Alfrink op zijn vorige programma ge uit, de zaken nu voorzichtiger aangepakt had. Zijn balans leek ons in ieder geval hoopgevend. Damshuizer HILVERSUM I 402 m. 8.00 VARA. 12.00 AVRO. 17.CO VARA. 18.30 VPRO. 20.00- 24.00 AVRO. VARA: 8.00 Nieuws, sportmededelingen, post- duivenberichten en socialistisch strijdlied. 8.18 Voor het platteland. 8.30 Weer of geen weer, ge varieerd programma 9.45 Geestelijk leven, toe spraak. 10.00 Oude kamermuziek (opn.) 10.30 Litterair vraaggesprek. 11.00 Populair klassieke muziek, (gr.) AVRO: 12.00 Divertimento Solis tenparade: lichte muziek. 13.00 Nieuws. 13.07 De toestand in de wereld, lezing. 13.17 Mededelin gen of grammofoonmuziek. 13.20 Cabaretpro gramma. 13.50 Eoekbespreking. 14.00 Latijns- Amerikaanse klanken (gr.) 14.30 Omroeporkest: Semi-klassieke muziek (stereofonische uitzen ding). 15.30 Tour d'Europe, licht programma. 16.00 Dansorkest en zangsolisten. 16.30 Sportre- vue. VARA: 17.00 Dansmuziek voor de tieners. 17.30 Hoorspel voor de jeugd. 17.50 Nieuws, sportuitslagen en sportjournaal. VPRO. 18.30 Na jaren van scheiding, litteraire uitzending. 18.45 Cabaret in Kikkerland: Nederlandse kleinkunst op de grammofoonplaat. 19.30 Korte doopsgezin de kerkdienst. AVRO: 20.00 Nieuws. 20.05 Rijk dom der welluidendheid (gr.) 21.00 Fakir, hoor spel. 21.35 Licht instrumentaal ensemble. 21.50 Voordracht. 22.10 Lichte muziek uit Italië. 22.30 Nieuws. 22.40 Journaal met o.m. Tour de France 1964. 23.05 BRT-symfonie-orkest met BRT-koor en zangsoliste: Moderne muziek. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m. 8.00 KRO. 10.00 CON VENT VAN KERKEN. 11.15 KRO. 17.00 IKOR. 19.30 NCRV. 20.15-24.00 KRO. KRO: 8.00 Nieuws. 8.15 Klassieke grammofoon muziek. 8.25 Inleiding hoogmis. 8.30 Hoogmis. 9.30 Klassieke pianomuziek (gr.). 9.45 Nieuws. CONVENT VAN KERKEN: 10.00 Heiligingssa menkomst van het Leger des Heils. KRO: 11.15 Klassieke en moderne kamermuziek (gr.). 12.00 In het land van de dichter, litteraire lezing. 12.20 Lichte grammofoonmuziek. 12.50 Buiten lands commentaar. 13.00 Nieuws. 13.10 Lichte grammofoonmuziek. 13.30 Idem. 14.00 Holland Festival 1964: Residentie-orkest: klassieke mu ziek. 14.30 Viool en piano (gr.): klassieke mu ziek. 15.00 Lichte grammofoonmuziek, afgewis seld met sportreportages en uitslagen. 16.30 Ves pers. IKOR: 17.00 Hervormde kerkdienst. 18.00 Oecumenisch nieuws. 18.10 Koorzang. 18.30 Waar blijft het Wilde Ganzen-geld? Rekening en ver antwoording over de gelden, die tijdnes het 2de kwartaal van dit jaar werden ontvangen. 18.45 Grammofoonmuziek. 18.50 De kerk aan het werk: actualiteiten van het kerkelijk erf. 19.00 De Open Deur, veertiendaagse rubriek. NCRV: 19.30 Verzoekprogramma van geestelijke mu ziek (gr.). 20.00 Nieuws. 20.08 Reflex: een we kelijkse bespiegeling over leven en samenleven. 20.15 Operettemuziek met toelichting. 21.15 Reis- oogst (20): zwerftochten door gedroomde en wer kelijke werelden. 21.35 Stereofonische uitzen ding: Klassieke grammofoonmuziek. 22.25 Boek bespreking. 22.30 Nieuws. 22.40 Avondgebed. 22.50 Franse chansons (opn.) 23.05 Lichte gram mofoonmuziek. 23.55-24.00 Nieuws. BLOEMENDAAL. 245,3 m. - 1223 kHz. 9.30 ds. G. Toornvliet. 11.00 ds. G. Toornvliet - uitzending van dienst voor belangstellenden, ge houden op zondag 28 juni 1964. 16.00 ds. P. N. Kruyswijk. BRUSSEL 324 m 12.00 Nieuws. 12.03 De ronde van de derde man. 12.08 Grammofoonmuziek. 12.15 Amuse mentsmuziek. 12.55 Programma-overzicht. 13.00 Nieuws en berichten. 13.20 Voor de soldaten. 14.00 Nieuws. 14.03 Opera- en Belcantoconcert. (Om 15.30 16.00, 17.00, 18.00, 18.25, 19.00, 20.00, 20.35 en in aansluiting met net nieuws van 22.00: Berichten voor de automobilisten). 15.30 Geva rieerd programma. (Om 17.00 Nieuws en berich ten voor de scheepvaart en om 18.00 Nieuws). 18.30 Katholieke uitzending. 19.00 Nieuws. 19.40 Gevarieerde muziek en berichten. 21.00 Noord- zeefestival: Koorzang. 22.00 Nieuws. 22.20 Koor zang (vervolg). 23.00 Nieuws. 23.05 Dansmuziek, 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM I. 402 m. 746 kc.s. 7.00 VARA. 9.40 VPRO. 10.00-24.00 VARA. VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgymnastiek. 7.20 Socialistisch strijdlied. 7.23 Lichte grammo foonmuziek. (7.30 Van de voorpagina, praatje). 8.00 Nieuws en socialistisch strijdlied. 8.18 Lich te grammofoonmuziek. 8.50 Gymnastiek voor de vrouw. 9.00 Klassieke orkestwerken (gr.) (ste reofonische uitzending). 9.35 Waterstanden. VPRO: 9.40 ïk heb uw nummer niet, overden king. VARA: 10.00 Amusements- en lichte mu ziek (gr.) 11.00 Nieuws. 11.02 Voordracht. 11.20 Onbewoond: interview en grammofoonmuziek. 12.00 Lichte orkestmuziek (Stereofonische uit zending). 12.30 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Voor het platteland. 12.38 Licht instrumentaal kwintet (stereofonische uitzen ding). 13.00 Nieuws. 13.15 Voor de middenstand, lezing. 13.20 Semi-klassieke kamermuziek (Ste reofonische uitzending). 13.45 Koorzang (gr.) 14.00 Klassieke kamermuziek (gr.) 14.35 De Val, hoorspel. 15.35 Pianorecital: klassieke muziek (gr.) tussen 16.00-17.00 Eventueel reportage Tour de France 1964. 16.00 Nieuws. 16.02 Zestig minuten voor boven de zestig. 17.00 Oude liedjes. 17.15 Weens Philharmonisch Orkest, amusementsmuziek (gr.) 17.25 Dansorkest en zangsolisten, (stereofonische uitzending). 18.00 Nieuws. 18.15 Licht instrumentaal trio. 18.35 Instrumentaal ensemble en zangsolisten (stereo fonische uitzending). 19 00 Ritmisch strijkorkest stereofonische uitzending). 19.25 Nabeschouwing Tour de France 1964. 19.30 Parlementair over zicht. 1945 Regeringsuitzending: Mens en samen leving. Drs. L. Lamers van het Ministerie van Maatschappelijk Werk spreekt met mr. J. F. Beekman, secretaris van de Nationale Raad voor Maatschappelijk Werk, en de heer Th. F. B. Terhorst, directeur Kath. Instituut voor Maat schappelijk en Sociaal Cultureel Werk te Den Haag, over de Algemene Bijstandswet naar aan leiding van het congres van de Nationale Raad. 20.00 Nieuws. 20.05 Holland Festival: Boris Go- doenof, opera. 22.05 Nieuws. 22.15 Actuele kro niek. 22.30 Boris Godoenof, opera (verv.). 0.25— 0.30 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m. 1007 kc.s. 7.00-24.00 NCRV. NCRV: 7.00 Nieuws. 7.10 Dagopening. 7.20 Lichte grammofoonmuziek. 7.45 Radiokrant. 8.00 uur Nieuws. 8.15 uur Gewijde muziek (gramm.). 8.30 Lichte grammofoonmuziek. 9.00 Verzoekprogramma voor de zieken. 9.40 Voor de vrouw. 10.10 Klassieke grammofoonmuziek. 10.30 Rondom het Woord: theologische etherleergang. 11.05 Lichte grammofoonmuziek. 12.00 Touristi- sche tips. 12.25 Voor boer en tuinder. 12.30 Me dedelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Or gelspel: populaire muziek. 12.53 Grammofoon muziek, eventueel actualiteiten. 13.00 Nieuws. 13.15 Musette-ensemble met zangsolisten. 13.40 Lichte grammofoonmuziek. 13.50 Opera-aria's (gr.). 14.05 Schoolradio. 14.35 Radio-Vossenjacht: luisteraars op zoek naar radio-reporters (herha ling van donderdag 25 juni jl.). 15.35 Vocaal en semble: Gewijde muziek. 16.00 Bijbeloverden king. 16.30 Pianokwartet: klassieke muziek. 17.00 Voor de kleuters. 17.15 Radiouitzending voor de jeugd. 17.30 Lichte grammofoonmuziek. 17.50 Re geringsuitzending: Culturele ontmoetingen in Su riname en de Nederlandse Antillen, door Rudy Bedacht en Tan Crone. 18.00 Kapel van de Ko ninklijke Luchtmacht. 18.20 Klassieke grammo foonmuziek. 19.00 Nieuws en weerpraatje. 19.10 Duitse volksliedjes (opn). 19.30 Radiokrant. 19.50 Moderne muziek (gr.). 20.30 Tot ziens in Jeruzalem, bijbel-quiz. 21.05 Lichte grammo foonmuziek. 21.30 Dichter bij Jan Wit, klank beeld. 22.05 Wereldpanorama. 22.15 Lichte gram- mofoonmuz. 22.30 Nieuws en herhaling SOS-be- richten. 22.40 Avondoverdenking. 22.55 Boekbe spreking. 23.05 Nederlands kamerkoor: geeste- liike liederen. 23.40 Het Evangelie in Esperanto. 23.55-24.00 Nieuws. BRUSSEL 324 m. 12.00 Nieuws. 12.03 De ronde van de derde man. 12.08 Landbouwkroniek. 12.15 Amuse mentsmuziek. (Om 12.25 Weerbericht en mede- VOOR ZATERDAG NTS: 14.00-17.00 en 17.45-19.30 Eurovisie: Direkte reportage van het Internationale tennistournooi te Wimbledon van de fina le dames enkelspel, heren dubbel, dames dubbel en gemengd dubbel. AVRO: 17.00 Voor de kinderen. 17.30 Pinky en Perky, TV-film, (tot 17.45). 19.30 Top Cat, TV- film. NTS: 20.00 Journaal en weerover- zicht. AVRO: 20.20 Televizier. 20.50 Dick van Dyke Show (dl. 18). 21.15 Chansons. 21.40 Frinton Potassy, TV-film. 22.20 Zomeravondmelodie. NTS: 22.45 Journaal. 22.50-23.00 Filmverslag van de Tour de France. VOOR ZONDAG NTS: 14.00-17.00 en 17.45-19.30 Eurovisie: Dl- rekte reportage van het Internationale tennis toernooi te Wimbledon van de finale dames en kelspel, heren dubbel, dames dubbel en ge mengd dubbel. AVRO: 17.00 Voor de kinderen. 17.30 Pinky en Perky, T.V.-film. (tot 17.45) 19.30 Top Cat, T.V.-film. NTS: 20.00 Journaal en weer- overzicht. AVRO: 20.20 Televizier. 20.50 Dick van Dyke Show (dl. 18). 21.15 Chansons. 21.40 Frinton Potassy, T.V.-film. 22.20 Zomeravond- melodie. NTS: 22.45 Journaal. 22.50-23.00 Film verslag van de Tour de France. Experimentele uitzendingen op het tweede net (kanaal 27). NTS: 20.20 Hartendrie, interstedentoernool. 21.50-22.20 Klassiek pianoconcert. KRO: 11.00-H-12.15 Hoogmis. NTS: 19.30 Week- journaal. 19.55 Journaal. 20.00 Sport in beeld. NCRV: 20.30 Voordracht. NTS: 20.45 De geschie denis van de oude eik, documentaire film. NCRV: 21.30 Onder vier ogen, interview. 22.00 Zangrecital en interview. 22.25 Dagsluiting. NTS: 22.35-22.40 Journaal. VOOR MAANDAG IKOR: 19.30 Het Woord aan het woord, pro gramma n.a.v. de conferentie van leidinggeven de figuren uit de Wereldkerk, te Driebergen. NTS: 20.00 Journaal en weeroverzicht. VPRO: 20.20 LONDO MANE, TV-film. 20.35 The man who came to dinner, speelfilm. 22.10 Josef Kilian, speelfilm. NTS: 22.45 Journaal. 22.50-23.00 Film verslag van de Tour de France. delingen). 12.50 Beursberichten en programma overzicht. 13.00 Nieuws. (Om 13.15. 14.05 en 15.05 Reportage van de Tour de France). 13.20 Lich te muziek. 14.00 Nieuws. 14.03 Amusementsmu ziek. 14.30 Muziek voor sportliefhebbers. (Om 15.00 Nieuws. Tussen 15.45 en 17.00 Reportage van de Tour de France). 16.00 Nieuws. 16.03 Beursberichten. 16.09 Voor de zieken. 17.00 Nws. 17.15 Latiins-Amerikaanse muziek. 17.30 Klassie ke pianomuziek. 18.00 Nieuws. 18.03 Voor de sol daten. 18.28 Paardesportberichten. 18.30 Amuse mentsmuziek. 18.45 Uitslagen Tour de France. 19.00 Nieuws, radiokroniek en correspondentie uit Nederland. 19.40 Operamuziek. 20.00 Kamer muziek. 21.00 Jazzmuziek. (Om 22.00 Nieuws en berichten). 23.15 Nieuws. 23.20 Gevarieerde mu ziek. 23.55 Nieuws. 24.00-0.45 Voor de zeelieden.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1964 | | pagina 21