w Panisch geladen perfectie in „De Stratenveger" van Gatti l 1 Haanstra's „Alleman" drie maal bekroond in film-Berlinale CURLEW RIVER een teleurstelling Arie Keyzer uit Middelharnis winnaar van het Internationaal Improvisatieconcours 1 Zilvervloot" voor „Drommedaris" Mj n Nederlandse cultuur als vaarprogramma opera van Britten Japans uitgangspunt leidt tot xeer Engels resultaat 9 WOENSDAG 8 JULI 1964 r Frank Onnen m. V nabeschouwingen iWB| Woningbouw uit en thuis J. Damshuizer De radio geeft donderdag T elevisieprogramma "as Bunge ONDER GROTE BELANGSTELLING had dinsdagavond in de Grote of St. Bavokerk te Haarlem het veertiende Internationale Orgel Improvisatie Con cours plaats. De vijf kandidaten, onder wie uiteraard de winnaar van het vorige jaar, de Oostenrijker Wilfried Grase- mann, hadden als opgave het improviseren van een „Pre ludium en Fuga" speelduur ongeveer twaalf minuten op een thema van het jurylid, de vermaarde blinde organist André Marchal uit Parijs. Het was een gegeven dat voor de opbouw van de Prelude dankbare motieven bevatte, maar voor de constructie van de Fuga ritmisch nog al wat weerstanden wekte. Jury leden waren, naast André Marchal: Hans Haselböck uit Wenen en Piet Post uit Leeuwarden. ZOALS GEBRUIKELIJK bleven jury en publiek onkundig in welke rangorde de kandidaten optraden. Men oordeelde dus naar de speelbeurt. Doch terwijl na afloop de juryleden beraadslaagden, werd het publiek toegelicht hoe die volgorde ge weest was. Nummer 1 (Arie Keyzer uit Middelharnis) vatte voor zijn Prelude het thema bij de staart aan. De laatste maat maakte hij tot een kerngedachte, die hij positief gestalte gaf in een pleno-registratie en later aardig ontwikkelde in milde timbres. Verder speculeerde hij op interessante wijze op een achtsten-motief uit de tweede maat, om uiteindelijk het kopmotief in het ge ding te brengen. Het kwam mij voor dat de speler het thema van de Fuga hier en daar naar zijn hand zette. Na de reëxpo- sitie hoorden we een interessante doorwer king in de „taille". Na een grote climax volgde een stretto met opmerkelijke ele menten. Maar de improvisator had nog een verrassing in petto: even een terug grijpen op het kernmotief van de Prelude. Nummer twee (Hans Gebhard uit Kiel) begon zijn Prelude met het weven van een stramien, waarop hij de motieven zou bor duren tot een effectrijke fantasie. En weer was het die laatste maat (een sext van twee halven) die het vooral moest doen, doch ook de drie achtsten van de tweede maat, en het „Senfzermotief" dat er op volgt, werd aardig uitgebuit. De coda klonk mooi, maar zonder veel bewijs voering. De Fuga verliep vrij ordelijk. De climax nam een klankrijke positieve aan loop, maar een weinig duidelijk stretto verzwakte het betoog. Overigens al met al een kleurschone prestatie. Nummer drie (Guy Bovet uit Genève) concentreerde zich in zijn Prelude op het achtsten-motief, dat hij uiteindelijk ook extra vergroot aanwendde, maar vooral tot gelding bracht in combinatie met het „Senfzermotief". De speler borduurde nu eens niet op een gebruikelijk stramien van vlot zwevende figuratie, maar tekende het motievenspel af op een rustig harmonisch plan. In de Fuga kwamen de episodes deugdelijk hun taak vervullen met motief verwerking als in de Prelude. Dit spel was interessant, zelfs in de coda, maar het „quod erat demonstrandum" van de fuga bleef er mee in het dak steken. jHjtp Wethouder D. J. A. Geluk wenst Arie Keyzer geluk met zijn overwinning in het improvisatieconcours. PARIJS. Roger Planchon, de jonge toneelleider van het Volkstheater uit de Lyonnese voorstad Villeurbanne die in Parijs nog altijd Jean-Louis Barrault als bespeler in het Theatre de France vervangt, heeft de Parijzenaars nu met een nieuw en belangrijk stuk uit zijn vaste repertoire in kennis gebracht. Een werk van Armand Gatti dat „Het denkbeeldige Leven van de Stratenveger Auguste Geai" is geheten en dat meerdere gelijkenissen vertoont met „La Re mise", het stuk waarmee Planchon onlangs zelfs als auteur debuteerde. Die gelijkenissen: ook Armand Gatti heeft de stof voor Auguste Geai aan zijn eigen leven ontleend, en bij die dramatisering van zijn autobiografie werd opnieuw Brecht als lichtend voorbeeld ter inspiratie gekozen. Armand Gatti werd veertig jaar geleden in Monaco geboren als zoon van een Ita liaanse vader en een Russische moeder. Een arm emigranten gezin waarin de zoon al vroeg de kost moest helpen verdie nen. In Armands vijftiende jaar over leed de vader en breekt voor Armand het bittere leven aan van de twaalf am bachten en de der tien ongelukken. Hij wordt knecht in een verhuisonder- neming, assistent diaken, doodgraver, en hij beoefent nog ettelijke andere baan tjes om de hoofden van zichzelf, zijn moeder en broertjes en zusjes boven wa ter te kunnen hou den. Ondertussen ziet hij ook nog kans in zijn weinige vrije uren, door zelfstudie, het baccalaureaat te halen. Hij gaat schrij ven, verhalen, ge dichten, toneelstuk ken en samen met de pastoor zijn moe der had hem een streng katholieke op voeding gegeven richt hij een theater troep op waarmee Molière en andere klassieken worden gespeeld. Tijdens de be zetting duikt hij, in 1943, onder in de be kende maquis van Corrèze. Hij wordt ge arresteerd, ter dood veroordeeld, gedepor teerd na, vanwege zijn jonge leeftijd, van een nazi-rechtbank gratie te hebben ge kregen. Hij weet naar Engeland te vluchten en wordt per parachute weer in Frank rijk, zijn geadopteerde vaderland, gedropt. Na de oorlog wordt hij eerst journalist en voor zijn buitenlandse reportages ont vangt hij de gewichtige Prix Albert Londres. Als toneelschrijver vestigt Jean Vilar voor het eerst de aandacht op Gatti door diens „Crapaud Buffle" op te voeren, een stuk waarvoor echter maar een karig succes zal zijn weggelegd. Niettemin zet Gatti ook zijn carrière als dramaturg on vermoeid voort om zich gelijktijdig nog als een cineast van betekenis te ontpoppen in welke hoedanigheid hij met twee inter nationale prijzen van de filmfestivals van Cannes en van Moskou zal worden onderscheiden. DIE MATERIE welke zijn eigen bewo gen leven hem heeft opgeleverd, wordt door Gatti in dit stuk ondertussen niet zon der meer, en op naturalistische trant, „in scène gezet". Hij gaat zelfs veel verder dan Planchon die in de gedramatiseerde kronieken van zijn leven de chronologie verbrak, door de verschillende fasen in «en grillige afwisseling met elkander te verbinden. De „desintegratie" heeft bij Auguste Geai, de straatveger die aan zijn verwonding zal sterven. Gatti een veel verdere staat bereikt. Men zou bij hem kunnen spreken van een (ge dramatiseerde) vivisectie op het gevoel of het hart en het verstand. Die uiter lijke gebeurtenissen zijn hier, als het wa re, geëxplodeerd en het publiek wordt zo geconfronteerd met een veelheid van beel den, snapshots, flash backs, close ups, die stuk voor stuk betrekking hebben op ge beurtenissen die de schrijver heeft beleefd maar waarvan het rationele verband ge heel lijkt te zijn verbroken. Een toneel conceptie die denken doet aan de effecten van een electroshockde zaal wordt onder hoogspanning en de pressie van hevige, korte en voortdurend wisselende emoties geplaatst, waarbij Gatti, evenmin als Planchon, voor de bloederigste en meest realistische scènes a la grand-Guignol uit de weg gaat. DAT „MISERABILISME" van Gatti is niettemin van een heel andere, en drama tisch gesproken, veel hogere orde dan de „tranches de vie" welke Planchon in zijn „Remise" presenteerde. Ik durf zelfs zeg gen dat op deze nieuwe weg der moderne dramatiek tot dusver nog niemand, Joan Littlewood in haar onvergetelijke „What a lovely War" inbegrepen, deze fascineren de en panisch-geladen perfectie wist te be reiken, die Armand Gatti met zijn dubbel ganger Auguste Geai nu heeft gereali seerd. Nummer vier (Bert Matter uit Zutphen) begon met het stramien te breien, waarop hij vooral met de kopnoten van het thema zijn Prelude zou maken. Het maakte een treffend effect toen hij dit motief in rustig tempo en zachte tint uitbreidde om daarna zijn borduurraam weer voor de dag te halen en tenslotte hetzelfde gegeven met pleno-klank in het pedaal te laten klinken. Expositie en reëxpositie met daartussenin een episode hadden een vrij boeiend ver loop, maar verder werd het wel wat veel fantaseren naar geijkte procédés die het altijd wel doen op een orgel, maar toch zonder veel bewijskracht blijven. Gelukkig waren positieve sporen merkbaar in stretto en coda. Nummer vijf (Wilfried Grasemann uit Maria Enzerdorf, Oostenrijk) moest even het instrument op zijn kracht proeven, hoofdzakelijk met gebruik van de slot maat, alvorens hij een fijnzinnig spelletje ging spelen met de beide middenmotiefjes van het thema. De fugatische bewerking van het gegeven dat hij erop liet volgen was op zichzelf wel belangrijk, maar het stond te los van de rest. Het werd met dat al een Prelude met veel aardige dingen, maar als geheel wat onevenwichtig. De Fuga was vrij wat steviger van construe tie; zij maakte met haar cadens en climax op het thema rijkelijk veel effect. Indien de Prelude qua vorm een overtuigender gestalte had gekregen, zou ik deze kandi daat een goede kans voor de bekroning hebben toegedacht. MAAR HET LIEP nu zo dat Grasemann, naar besluit van de jury, de wisselprqs moet afstaan aan de eerst optredende kan didaat van deze avond, Arie Keyzer uit Middelharnis, die ook verleden jaar op het nationale improvisatieconcours te Bols- ward de prijswinnaar was. Afgezien van het feit, dat het gegeven als fugathema een lastig te hanteren object bleek, kan gezegd worden, dat het concours zich op een goed niveau bewoog, want dat de deelnemers in menig opzicht aan elkaar gewaagd waren. Hedenavond is er een concert door de juryleden, die zich ook als improvisatoren zullen laten gelden. Jos de Klerk Het ziet er naar uit dat de grootste fi nanciële zorgen voor de stichting interna tionaal studentencentrum „De Drommeda ris" tot het verleden behoren. De gemeen teraad van Enkhuizen heeft namelijk een voorstel aangenomen om de apparatuur en de installatie van de Drommedoris over te nemen tot een bedrag van ruim 24.000. Indien ook Provinciale Staten met dit voorstel akkoord gaan beschikt de stichting verder over de volgende subsidies: 25.000 van particuliere zijde, 5.000 van de pro vincie en 10.000 van het ministerie van O. K. en W. Uit het bedrijfsleven zijn ook enige toezeggingen gedaan, terwijl bij het Prins Bernhardfonds een aanvraag om fi nanciële steun in behandeling is. De ex ploitatie van de Drommedaris is vrijwel sluitend, zo heeft de stichting medegedeeld. Hendrick de Keyser''. De vereniging „Hendrick de Keyser" tot behoud van architectonisch of historisch belangrijke oude gebouwen heeft in eigendom ver kregen de percelen: Lange Leidsedwars- straat 144-146-148-150, Amsterdam; Nieu we Boogerdstraat 16, Zierikzee, Rotter- damsekaai 1, Middelburg; Havenplein 28, Harlingen; Lekdijk 1, Lexmond; Oensel- sestraat 17, Zaltbommel. Via een vraaggesprek met Henk Neu- man vertelde Adlai Stevenson die kans maakt kandidaat voor het vice-president- schap van de Verenigde Staten te wor den, van zijn carrière en zijn ambities. Een filmfragment van een zijner re devoeringen bewees, dat deze politicus een veel geestiger man is dan Rens van Dorth, die er zijn vak van maakt, leuk te doen, maar in zijn cabaretprogramma van gisteravond niet veel verder kwam dan een enkel aardig liedje. Middels 'een goedkope imitatie van een Diepenhorst-fo rum (bepaald niet origineel) lieten van Dorth c.s. enige grieven tegen t.v.-critici los. Als gold het een nieuw feit in de ge schiedenis, werd gesteld, dat die critici zo vaak van mening verschilden. Het ont ging genoemde artiest waarschijnlijk niet, dat hijzelf ook critiek uitoefende t.w. op prof. Diepenhorst en op het instituut van t.v.-forums. Hij wist misschien wel zeker, dat hij daarmede het grote publiek naar De film „Alleman" van Bert Haanstra heeft in het veertiende internationale filmfestival in Berlijn een Gouden Beer gewonnen voor de beste lange documen taire. Voorts kreeg „Alleman" de jeugd- prijs en de Unicritprijs van het inter nationale verbond van filmcritici. De film „De Aanmelding" van de 27-jarige Nederlandse cineast Rob Houwer is be kroond met een Zilveren Beer als onder scheiding in de categorie korte films. In de motivering van de jury wordt ge zegd dat het de Nederlander in zijn tien minuten durende film door gevoelige en dichterlijke filmtaal is gelukt de angsten en herinneringen van een vrouw bij haar aanmelding in een bejaardentehuis tast baar te maken. Houwer was ook kandi daat voor de jeugdprijs. De Oostenrijkse film „Kirdi" kreeg een Gouden Beer voor de beste korte film. Rod Steiger uit Amerika en de Japanse actrice Satsjiki Hidari kregen Gouden Be ren voor de beste persoonlijke prestaties De prijs voor de beste speelfilm ging naar de Turkse rolprent „Soezoez Yaz" van Ulvi Dogan, die er zelf de hoofdrol in vertolkt De man met het meeste succes in het festival is Bert Haanstra met zijn drie prijzen. Op een vraag hoe hij zich voelde, zei hij: „Ik ben helemaal verbijsterd. Het is ongelooflijk." Vooral met zijn derde prijs, die van de internationale filmcritici, is hij gelukkig. „Ik heb in het hotel rond gedanstde prijs van de critici is zeer belangrijk." De Gouden Beer voor zijn „Alleman" is de derde achtereenvolgende Gouden Beer voor Nederlandse documentaires in het Berlijnse filmfestival. Haanstra is nu van plan voor het eerst in 2'/a jaar met vakantie te gaan. En daar na? „Ik heb verschillende aanvragen voor het maken van films. Ik heb een vaag idee om naar Israel te gaan om een do cumentaire te maken daar heb ik veel belangstelling voor." Hij heeft een uitno diging ontvangen om een soortgelijke film als Alleman over Duitsland te maken, maar hij had dit afgewezen „omdat dit iets is wat men alleen kan doen in zijn eigen land en niet in een ander land." de mond praatte. En dat nu is niet de taak van de recensent. Overigens moest Fred Kaps met enige knappe en grappige goochel-manipulaties dit programma red den. De documentaire „Over de streep", door Hans Bik samengesteld in samenwerking met de Vlaamse televisie, leerde ons niet zoveel nieuws over de verschillen, die het Nederlandse en het Belgische woningbouw beleid vertonen. Het moge waar zijn, dat de woningbouw in Nederland gehinderd wordt door een overmaat aan bepalingen, ons land heeft in ieder geval 100.000 krot woningen minder dan België, dat b.v. een onbelemmerde bouw van landhuizen en bungalows kent. Dit praatprogramma leverde een conclusie op, die nog niet eens zo in het nadeel van de Nederlanders uit viel. Enige onwaarschijnlijke elementen maak ten dat het volgende uurtje met Hitch cock niet al te enerverend, maar toch wel spannend en ontspannend, was. Zijn film „Ride the nightmare" was wederom een voorbeeld van vakmanschap. De Holland-Amerika Lijn gaat dit na jaar twee „Netherlands Festival Sailings" organiseren aan boord van het s.s. „Rot terdam" een tijdens een reis van Rot terdam naar New York, en een op de terugreis. De bedoeling van deze „sailings" is de passagiers, voor een groot deel Amerika nen, in de gelegenheid te stellen kennis te maken met culturele aspecten van Ne derland. De componist Jaap Geraedts zal bijvoorbeeld deze reizen meemaken en in samenwerking met het 12 man sterke scheepsorkest en op de terugreis het Amsterdams Studentenkwintet, in een aan tal lezingen over het Nederlandse muziek- gebeuren vertellen. De Nederlandse heden daagse beeldende kunsten zullen worden belicht door dr. L. Gans, voormalig con servator van het Stedelijk Museum in Am sterdam, die daarvoor werken van 18 schilders, schilderessen en beeldhouwers meeneemt en er exposities van samen stelt. Documentaires over Nederlandse beeldende kunst zullen worden vertoond en causerieën zullen worden gehouden. De letterkunde zal worden belicht door Dolf Verspoor. De chef-kok zal de Neder landse eetcultuur ter tafel brengen, aan. de Nederlandse bloemen zal veel aan dacht worden geschonken, het Neder landse affiche zal worden geëxposeerd en een Amsterdams draaiorgel zal meehelpen de stemming er in te houden. iA e rf* IN DE WESTERKERK te Amsterdam heeft gisteravond de continentale première plaats gehad van de nieuwste opera van Benjamin Britten: „Curlew River" („curlew" is de naam van een watervogel, de wulp). De combinatie van een kerkgebouw en een opera-uitvoering mag op het eerste gezicht vreemd lijken, ze wordt verklaard door het feit dat het hier een soort moraliteit betreft, of zoals de componist zelf aangeeft, een parabel „for church performance", aldus de religieuze strekking van zijn werk onderstrepend. In wezen is hier sprake van een dubbele transpositie, want het uitgangspunt voor „Curlew River" is te vinden in een Japans Nö-spel dat Britten tijdens een bezoek aan Tokio in 1956 zag en dat hij, in samen werking met de librettist William Plomer, omsmeedde tot een mysterie-spel in christelijke zin, met behoud van eigenaardigheden als een bezetting van uit sluitend mannenrollen (ook de figuur van de waanzinnige moeder, die door een tenor gezongen wordt), een spaarzaam instrumentarium: fluit, hoorn, altviool, contrabas, harp, vijf trommen, vijf klokken, gong en orgeltje, en een eenvoudig toneelvlak, dat bestaat uit een ronde, iets hellende schijf met een brug voor opkomen en afgaan. HILVERSUM I. 402 m. 7.00 AVRO. 7.50 VPRO. 8.00-24.00 AVRO. AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym nastiek. 7.20 Lichte grammofoonmuziek. VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00 Nws. 8.15 Lichte grammofoonmuz. 900 Och tendgymnastiek. 9.10 De groenteman. 9.15 Oude orkestmuziek (gr.). 9.35 Waterstan den. 9.40 Morgenwijding. 10.00 Arbeidsvita minen (gr.). 10.50 Voor de kleuters. 11.00 Nieuws. 11.02 Huishoudelijke zaken, lezing. 11.15 Omroeporkest: klassieke en moderne muziek. 12.00 Instrumentaal ensemble en zangsolisten: jazzmuziek. 12.30 Mededelin gen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Metro- pole-orkest en accordeon. 13.00 Nieuws. 13.15 Mededelingen, eventueel actueel of grammofoonmuziek. 13.25 Beursberichten. 13.30 Licht ensemble. 14.00 Viool en piano: klassieke en moderne muziek. 14.40 En Passant: licht programma. 15.10 Sopraan en piano: klassieke en moderne liederen (stereofonische uitzending). Vanaf 16.00 Eventuele onderbreking reportage Tour de France 1964. 15.40 Lichte grammofoonmu ziek. 16.00 Nieuws. 16.02 Lichte grammo foonmuziek (verv.). 16.45 Voordracht. 17.00 Minjon. 18.00 Nieuws. 18.15 Eventueel ac tueel. 18.20 Pianospel met instrumentale begeleiding (gr.). 18.30 Lichte orkestmu ziek en zangsoliste. 19.00 Sportparade. 19.30 Frank Cordell in Hilversum: klank beeld. 20.00 Nieuws. 20.05 Utrechts Stede lijk Orkest, koren en solisten: Gewijde muziek. (In de pauze: lezing over de kin derkruistochten). 22.20 Wekelijkse kunstno tities. 22.30 Nieuws. 22.40 Journaal met na beschouwing Tour de France 1964. 23.10 Pizzicato Nieuwsflitsen en actualiteiten uit de lichte muziekwereld. 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM II 298 m. 7.00 KRO. 11.45 VPRO. 14.15-24.00 NCRV. KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Morgengebed. 7.15 Lichte grammofoonmuziek. 7.55 Over weging. 8.00 Nieuws. 8.15 Lichte grammo foonmuziek, praatje voor de vrouw, toeris tische tips en kleuterprogramma. 9.55 Lichte grammofoonmuziek en inkooppraat je voor de huisvrouw. 11.00 Voor de zieken. VPRO: 11.45 Lichte grammofoonmuziek. 12.15 Leven op het land, gesprek. 12.30 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Deze Week. 13.00 Nieuws. 13.15 Pro menade-orkest en radiokoor. 13.45 Voor de vrouw. 14.15 Gedeeltelijke uitzending van de bondsdag van de Bond van Christelijk Gereformeerde Vrouwenverenigingen te Utrecht. 15.00 Lichte grammofoonmuziek. 15.20 Holland Festival 1964: Mannenkoor en zangsolisten: klassieke liederen. 17.00 Voor de jeugd. 17.30 Lichte grammofoon muziek voor de teenagers. 18.15 Sport agenda. 18.20 Promenade-orkest en soliste. 19.00 Nieuws en weerpraatje. 19.10 Koor zang (gr.). 19.30 Radiokrant. 19.50 Lichte grammofoonmuziek. 20.20 Radio-Vossen- jacht: luisteraars op zoek naar radio-re porters. 21.30 Lichte grammofoonmuziek. 21.45 Viool en piano (gr.): klassieke mu ziek. 22.00 Kerkorgelconcert. 22.30 Nieuws en herhaling SOS-berichten. 22.40 Avond overdenking. 22.55 Boekbespreking. 23.00 Platennieuws. 23.55-24.00 Nieuws. BRUSSEL 324 m. 12.00 Nieuws. 12.03 De ronde van de der de man. 12.08 Grammofoonmuziek. 12.15 Amusementsmuziek. (Om 12.25 Weerbe richt). 12.50 Beursberichten en program ma-overzicht. 13.00 Nieuws. (Om 13.15, 14.05 en 15.05 Reportage van de Tour de France). 16.00 Nieuws. 16.03 Beursberich ten. 16.09 Muziek voor sportliefhebbers. 17.00 Nieuws. 17.15 Voor de kinderen. 17.50 Amusementsmuziek. 18.00 Nieuws. 18.03 Voor de soldaten. 18.28 Paardesportberich- ten. 18.30 Grammofoonmuziek. 18.45 Uitsl. Tour de France. 19.00 Nieuws en radio kroniek. 19.40 Walsmuziek. 20.00 Klassieke muziek. 20.50 Pianorecital. 21.00 Grammo foonmuziek. 22.00 Nieuws. 22.15 Noordzee- festival. 23.00 Nieuws. 23.05 Opera- en Bel Cantoconcert. 23.55-24.00 Nieuws. VOOR WOENSDAG VARA: 17.00 De Verrekijker, internatio naal jeugdjourn. VARA: 17.10-17.45 Voor de kinderen. 19.30 Top of Flop. NTS: 20.00 Journaal. VARA: 20.20 Achter het nieuws. NTS: 20.45 Paneel, toneelstuk. 21.35 De Wegenwacht, documentair programma. VARA: 22.05 Filmvenster. NTS: 22.35 Jour naal. 22.40-22.50 Filmverslag van de Tour de France. Experimentale uitzendingen op het twee de net (kanaal 27). KRO: 19.30 The wind in the reeds, En gelse natuurfilm. 20.10 De Reünie, eenak ter. 20.45 Musik erklingt in Wien, een in ternationale televisieproduktie. 21.10-21.50 Als er een paradijs op aarde zou zijn, filmreportage over India. VOOR DONDERDAG KRO: 15.00-15.45 Kinderen van ons volk, documentair programma. 16.00-16.15 Voor de kinderen. 19.30 De Flintstones, teken film. (dl. 30). NTS: 20.00 Journaal. KRO: 20.20 Brandpunt. 20.40 Kijk op kunst. NTS: 21.10 De schelmenstreken van Scapin, to neelspel. KRO: 22.45 Epiloog. NTS: 22.55 Journaal. 23.00-23.10 Film""""1-" Tour de France. DOOR HET GEHEEL te situeren in on ze historie (de middeleeuwen) en ons deel van de wereld (i-c. Oost-Engeland) wordt gemikt op een groter herkenningsbereik via bekende symbolen. Nu is de vraag of dit gelukt is en hierop zou men kunnen antwoorden: te goed. Want de opvoering, perfect in ieder detail van musiceren en bewegen, wekt nergens ontzetting, voor mijn part onbegrip, ze roept nergens weer standen op. Hoewel ik geen Japanse mu ziek ken, en de componist uitdrukkelijk zegt geen pastiche te hebben willen ma ken, is de indruk toch maar op een buitengewoon kunstvolle manier, op niveau kortom dat de partituur met beleid geborduurd is op het stramien van een scherpe in esthetische vlakjes verdeelde zeurtoon die zo op het eerste gehoor de duldzaamheid van eenvoudige zielen te genover het mysterium tremendum tref fend vertolkt. (Het stuk draait om een genade-teken dat de in zinsverbijstering gevangen moeder ontvangt na het over steken van de Curlew River, op de plaatt waar haar zoontje begraven ligt). HET IS MISSCHIEN typisch Engels om in een tijd als de onze waarin „het Oos ten" als een uitdaging ervaren wordt die om pen eigen antwoord vraagt zie de toneeltechniek van Brecht, de confronta tie met Zen, sommige muzikale experi menten bij Messiaen, Cage, De Leeuw met list en aanpassingsvermogen een re sultaat te bereiken dat het „doet" en bo vendien van (groot) talent getuigt. Liever het compromis dan zich te compromitte ren is een instelling die de Engelsen van oudsher tot matige schilders, slechte koks en goede politici gemaakt heeft. Wat Cur lew River betreft betekent dit dat het stuk een bepaalde plaatjes-achtigheid aan kleeft, ook en vooral muzikaal gesproken, wat zelfs ten koste van de boeiende kracht gaat, want het trage verhaal krijgt wei nig stroomversnelling vanuit de muziek. Ook leek het me niet geheel van preten tie verstoken dat aan de voorstelling, op verzoek van de componist, een woord van de predikant van de Westerkerk vooraf ging, besloten met een kort gebed. Wat moet een „gemengd" publiek daarmee, dat tenslotte voor een avond opera komt, al wordt die dan in een kerkgebouw ge geven? MET DAT AL BLIJFT Britten een com ponist voor wie men sympathie en soms bewondering kan hebben. Van de vier wer ken die tijdens het Festival van hem tot uitvoering kwamen, het War Requiem, de Cantata Misericordium, de Cello Symfo nie en de hier besproken opera, was het eerste stellig het sterkste. Misschien niet het super-meesterwerk waarvoor het hier en daar is uitgekreten, maar zeker het werk van een meester, in het volle ver mogen van zijn inventie en techniek. En verder heeft iedereen recht op zijn inzin kingen, ook een componist van formaat.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1964 | | pagina 9