tw DICK VAN DYKE: PECHVOGEL VAN DE TV IS GELUKSKIND THUIS f DE IN DE KOMENDE WEEK NTS breidt uit A ZATERDAG JULI 1964 Erbü PAGINA VIER De Beatles in Treslong Onderscheiding Dick van Dyke en zijn vrouwelijke partner Mary Tyler Moore in zijn wekelijkse televisieshows. Donderdagavond het t.v.-spel ,JDe tweekoppige adelaar" van Jean Cocteau met Josephine van Gasteren in de hoofdrol Duizendpoot Geluksvogel Midzomer. Dat wil zeggen, dat men niet al te zwaarwichtige tele visieprogramma's moet verwachten. Die zullen de kijkers ook niet vragen. Het accent ligt op het gemoedelijke vanwege de financiën en de tech nische mogelijkheden meestal niet erg ingewikkelde amusementspro gramma's en buitenlandse series, die dan ook al weer voor het merendeel in het vrij onbeduidende vlak liggen. Wie zal het trouwens de televisiesec ties kwalijk nemen, dat zij hun kruit droog houden tot er weer meer kijkers voor de beeldbuis plaats nemen? Documentaire Amerikaanse verkiezingen ZONDAG. Ook in de zomermaanden wordt aan sport gedaan; vandaar dat België. Ons land wordt vertegenwoor digd door vijf dames, nl. Shirley Zwe- rus, Willeke Alberti, Trea v.d. Schoot, Ilonka Beluska en Rita Hovink; België bindt de strijd aan met Louis Lava, Kalinka, José Thomas, Bert Amori en Jean Marc Bertie. Voor de begeleiding zorgen het kwintet van pianist Willy Albimore en het orkest van Francis Bay. Impresario Lou van Rees heeft deze maal weer de leiding van de ploeg. Hij had zich teruggetrokken, omdat twee jaar geleden de jury voornamelijk uit Belgen bestond en die mochten het Nederlandse gezelschapje niet zo erg. Nu vertrouwt Lou van Rees die zelf een belangrijk aandeel heeft gehad in de voorbereiding van de vijf zangeres jes erop, dat de onpartijdigheid teruggekeerd zal zijn. De Nederlandse juryleden zijn Willem Duys vorig jaar ploegleider en toen scheldend op Lou van Rees, maar de ruzie is bij- De Nederlandse Knokke-ploeg met v.l.n.r. Lou van Rees, Shirley Zwerus, Rita Hovink, Ilonka Beluska, Willeke Alberti, Willem O'Duys, Trea van der Schoot en Jef de Groot (dinsdagavond). na het gebruikelijke weekjournaal de al even gebruikelijke Sport in Beeld-uit zending te zien is. De Vara vervolgt het programma om half negen met een luchtig vakantieprogramma rond Cor Steyn, de populaire hammond-organist, die sinds jaar en dag de Varaprogram- ma's opluistert en die voor de oorlog vooral als organist van het City Theater bekendheid kreeg. Zijn hechte banden met Dorus hebben van hem een regel matige televisiemedewerker gemaakt en vooral in Duitsland heeft hij op dat ge bied een uitstekende naam gekregen. De Nederlandse kijkers staan trouwens ook altijd nog paf van zijn enorme virtuosi teit. Andere medewerkers zijn Tante Leen, het Cocktail Trio, Philippine Aeckerlin, Betsy en Max Anders, die zichzelf begeleiden op allerlei instru menten, het kinderkoor De Krekels o.l.v. Lord Werf en het Dubbelman kwartet van Geert de Boer. Na dr. L. de Jong, een Amerikaanse filmdocumentaire over de emotionele gebeurtenissen, die vooraf gingen aan de verkiezing van John Kennedy tot president van de Verenigde Staten. Ken nedy werd een dusdanig begrip in de wereld, dat men zich nauwelijks herin nert met welk een kleine meerderheid hij in 1960 werd gekozen. De verkie zingscampagne was opwindend in dat jaar: vooral de televisiedebatten tussen Kennedy en zijn tegenstander Nixon trokken de aandacht. „Op weg naar het Witte Huis", zoals deze documentaire genoemd werd kreeg op het filmfesti val van Cannes een hoge onderschei ding. Na het tweede journaal enkele beelden van de Tour de France. Hoofdfilm: Michael Strogoff MAANDAG. De Comedy Caper van deze avond laat als hoofdpersoon weer eens Billy Bevan zien. Hij is door een erfenis plotseling eigenaar geworden van een chique damessalon. Voorwaar de voor het eigenaarschap is, dat hij en z'n compagnon vrijgezellen moeten zijn. Maar Billy heeft al een vrouw en moet dus allerlei vreemde capriolen uithalen om ongetrouwd te lijken. Openbaar Kunstbezit is voor de tweede keer ge wijd aan de Egyptische kunst. Na een kort tekenfilmpje over een violist en een bassist de hoofdfilm: Michael Stro goff. de koerier van de Tsaar, een ro mantisch, spannend verhaal, verfilmd door George Nicholls, met in de hoofd rollen Anton Wallbrook, Akim Tamiroff Elisabeth Allan en Marga Graham. Het is een overbekend verhaal, dat van Wladimir en Michael, een verhaal van dappere strijders, spionnen, doodvon nissen en niet te vergeten van de ver schrikkelijkste aller straffen, nl. het met gloeiende ijzeren staven uitbranden van de ogen. Indertijd heeft dit klassie ke verhaal model gestaan voor een hoorspelserie, waarvoor zo ongeveer heel Nederland thuis bleef. Alvorens het laatste nieuws aan bod komt eerst nog ter afsluiting van de filmavond een kor te documentaire over het plaatsje Par ma, waar de bevolking zich opmaakt om te genieten van de opvoering van een Verdi-opera, wat in Italië een ge weldige gebeurtenis is. Songfestival in Knokke DINSDAG. Een korte documentaire opent dinsdagavond 't Avroprogramma. Het is „Een landschap verandert", waarin het leefbaar maken van een nieuwe polder werd verfilmd. Feike van der Woord is de samensteller. Kwart voor acht een kwartiertje voor de tie ners met Freddy and his Dreamers, een van de vele Engelse gitaar- en zang groepjes die de laatste maanden de wereld hebben veroverd. Geen Beatles, maar toch wel net zo iets. Na het jour naal en Televizier gaan Dick van Dyke en echtgenote weer een aantal vreemde belevenissen tegemoet. De hoofdschotel van het televisiemenu is de rechtstreek se reportage, die de Avro in samen werking met de Vlaamse televisie geeft van het zesde zangfestival om de Euro pese beker in het Casino te Knokke. Nederland treedt in het strijdperk tegen gelegd en Jef de Groot. De uitzen ding duurt een uur. Profiel van Kroesjtsjev WOENSDAG. In het kinderprogram ma Verrekijker, Nieuws van het t.v.- eiland, kabouter Kandelaar en een Pop pentheater. Om half acht presenteert de V.P.R.O. een film uit 1927, getiteld Tracked by the police, waarin de be kende filmhond Rin tin tin de hoofdrol speelt, die in de periode van de stomme film nog veel beroemder was dan Lassie nu. Hij kon alles, die trouwe herder. Na het journaal een jazzprogramma, getiteld 7 en 4. Die zeven zijn de leden van het Septet van Herman Schoonder- walt een van Neerlands grootste jazz- solisten de vier zijn Conny van den Bosch, Ann Burton, Hans Boskamp en Donald Jones. Eerlijk gezegd lijkt het ons een nogal vreemd gezelschap, want Conny en Hans kan men beslist geen jazzvocalisten noemen. De beide ande ren mogen zich misschien het predikaat aanmatigen. Uitgevoerd zullen worden werken van Dave Brubeck, Duke Elling ton, Miles Davis en een aantal Neder landse componisten. De samenstelling is van Rob van der Linden en Ernst van Altena. De laatste vertaalde alle teksten, want er wordt alleen maar Nederlands gezongen in dit programma. „It 's mad world" zeggen vervolgens Rob v.d. Linden en Simon van Collem. Ze behandelen de slapstick van Mare Sennett en Stanley Kramer. Gekke filmpjes, zoals we ze van de maandag avond kennen. Twintig over negen een heel bijzondere uitzending, nl. een por tret van Kroesjtsjev. Het programma wordt uitgezonden in verband met het bezoek van minister Luns kort tevoren aan de Sovjet-Unie. Het interessante as pect is, dat het hier een Russische pro- duktie betreft. Het kan een boeiende kennismaking zijn met de Russische televisie. En het kan al even belang wekkend zijn te zien, hoe de Russen over hun eerste minister denken of misschien beter gezegd, hoe hij over zichzelf denkt. Bouke Poelstra verzorg de de Nederlandse tekst. De avond wordt besloten met de rubriek Ziek zijn, beter worden van dr. A. C. van Swol. Deze aflevering behandelt de voeding in het algemeen en meer in het bijzonder de voedingsproblemen van sportmensen. Gezien de voorbereidingen voor de Olympische Spelen, lijkt het een pro gramma, dat voor zeer velen leerzaam kan zijn. Niet alleen trouwens voor de topatleten. Iedereen die aan sport doet, dient zijn voeding daarbij aan te passen, teneinde zijn lichaamsconditie zo goed mogelijk op peil te houden. Achter de schermen van de revue DONDERDAG. Adelheid van der Most regisseert in het vrouwenprogramma van de Avro donderdagmiddag een kort tv-spel van Tan ja Smit, getiteld Vakan tie zonder grenzen. Onderwerp is het probleem van de vakantiehoudende jon gens en meisjes, die (minderjarig) er samen op uit trekken. Mevr. dr. Swel- heim de Boer zal haar licht laten schij nen over dit vraagstuk, dat zovele ouders bezig houdt. De moeder in het tv-spel is Mela Soesman, de vader Lex Goudsmit, de jongen Bram v.d. Vlugt en het meisje Hanna van der Vlugt. Voorts komt er nog een kunstschilder in voor, gespeeld door Huub Rooymans. Het avondprogramma begint met een directe reportage uit Scheveningen, waar men niet alleen beelden te zien krijgt van de beroemde visafslag, maar ook van de internationale visserij-ten- toonstelling Rijk is de Zee, de grootste manifestatie op visserijgebied, die ooit in Nederland werd gehouden. De ten toonstelling beslaat een oppervlakte van ruim 20.000 vierkante meter. Wim Ruth is de presentator van deze reportage, die door Ger Roos wordt geregisseerd. In de serie Levend Theater zond de Avro in het verleden drie documentai res van Will Simon uit, die respectieve lijk handelden over de totstandkoming van een toneelopvoering, een ballet en een televisiespel: Toi, Toi, Toi, Pas voor Pas en Achter de Schermen. Een vierde documentaire van deze aard wordt vanavond uitgezonden. Onder werp is nu het ontstaan van een revue. Will Simon belicht in deze documentai re, getiteld Samen uit, alle facetten waaraan een revue moet voldoen om tot een snel, kleurig en vloeiend geheel zonder haperingen te komen. Aan het programma werken mee Willy Walden en Piet Muyselaar, Mieke Telkamp, Do nald Jones, Aase Rasmussen, het re vueorkest van Bill Stanford en natuur lijk de girls van de revue. Na dit half uurtje het tv-spel van de week. Het is de Tweekoppige Adelaar van Jean Coc- teau in een opvoering, zoals het Nieuw Rotterdams toneel die in het afgelopen seizoen gaf. Medespelenden zijn o.m. Josephine van Gasteren, Hans Culeman, Annette Nieuwenhuyzen, Johan Schmidt en Arnold Geldermans. De regie èn de televisiebewerking zijn van Frans Boer lage; de camera wordt gehanteerd door William Vogler. Cocteau's stuk handelt over een vorstin, die zich na de dood van haar man heeft teruggetrokken op haar kasteel. Haar man is gedood door de revolutionairen. Deze eisen nu ook de dood van de vorstin. Een dichter wordt aangewezen om het vonnis te voltrek ken, doch in plaats van zijn taak te vol brengen, raakt hij verliefd op haar. Toch doodt hij haar, nadat zij vergif heeft gedaan in zijn drank. Mogelijk ook deze avond weer een re portage uit Knokke, nl. als de Neder landse dames tot de finale doordringen. Engelse politie-film VRIJDAG. Barend de Beer knort het spits af van het N.C.R.V.-programma. Hij wordt op de voet gevolgd door de razende racemonsters, die in Cinemato- mobile de vooruitgang van de automo biel illustreren. Het is het derde filmpje in deze Franse serie. Na het Journaal nog eens weer een aflevering van het luchtige winterprogramma Capriolen, waarmee de N.C.R.V. in de sombere maanden, die achter ons liggen aardig succes had. We kennen de medewerkers zo langzamerhand: de Gay Twens, het Barbershop-kwartet, dokter Nuts en his crackers, de OK Wobblers. In de plaats van Jenny Arean en Jacco Van Renesse die de tv-wereld de rug hebben toe gekeerd om elders hun geluk te gaan beproeven zingen nu de ex-musical ster Nelly Frijda en de jonge zanger René Frank. Verder is er een danstrio van Frans Lafall, die samen met Kitty Knappert ook de choreografie verzorgt. De muzikale leiding berust als vanouds bij Pi Scheffer, de teksten zijn van Alexander Pola en de regie heeft Ruud Keers. Kampioen-doe-het-zelver Joop Doderer zorgt voor een wijze les in het kader van de leerzame reeks Doe het vooral zelf. Attentie neemt een hele hap tijd in beslag, alvorens de serie Ghost Squad aan de beurt komt. Deze span nende Engelse films over dat merk waardige politiecommando van speciale agenten, die helemaal op hun eigen houtje worden uitgezonden om zonder hulp moeilijke en ingewikkelde myste ries op te lossen, heet vanavond De Weg naar het Bankroet. Anthony Marlowe en Michael Quinn spelen de hoofdrollen. Het gaat om enkele rijke financiers, die om bepaalde redenen het land willen verlaten en die daarbij in handen vallen van wat zich noemen „behulpzame" lie den, wier oogmerken meer het helpen van zichzelf dan van die bankiers be treffen. Ds. v.d. Bosch sluit deze avond. Fiesta Gitana ZATERDAG. De middaguren zijn spe ciaal voor de tieners, want op veler verzoek herhaalt de VARA dan de film, die werd gemaakt van het optreden van The Beatles in Treslong in Hillegom, compleet met de interviewtjes van Her man Stok. Ook het speciale filmpje, dat gemaakt werd van de Beatle-tekenwed- strijd wordt nog eens vertoond. Om half acht start het avondprogramma met een nieuwe aflevering van de aflopende filmserie Vrije Nieuwsgaring met Mi chael O'Toole en z'n persbureau. De tieners maar niet zij alleen zullen na het journaal en Achter het Nieuws kunnen genieten van een bijzonder aar dig programmaatje, dat de VARA on langs opnam, toen het zanggroepje Les Surfs Nederland bezocht. Berend Boude- wijn heeft de zes jongens en meisjes uit De Nederlandse Televisie Stichting bouwt niet alleen in Hilversum, waar in sneltreinvaart de nieuwe studio in het omroepkwartier uit de grond komt. Ook in Bussum zijn thans verbouwin gen gaande. In de buurt van de St. Vitusstudio zijn enkele winkelpanden aangekocht, waarin de timmerlieden aan het werk zijn gegaan. De oude Vi tusstudio krijgt daardoor uitbreiding, waardoor allerlei technische apparatuur uit het gebouw kan worden gehaald. Ook komt er nu ruimte voor een ar chief van bandopnamen en voor een kleine studio, waar in besloten kring ingeblikte programma's kunnen worden vertoond. De aankopen hebben boven dien het voordeel, dat de beide Bussum- se studio's Irene en Vitus veel dichter bij elkaar komen te liggen, doordat de uitbreiding tussen beide gebouwen ligt. Er zijn, aldus verluidt in Bussum, nog meer plannen om tot aankoop van hui zen over te gaan. Madagascar al eens in zijn rubriek „Uit" laten zien en alle kijkers waren toen opgetogen over het spontane optre den van de broertjes en zusjes. Van daar, dat de VARA hen uitnodigde, nog eens te komen. Vijf en veertig minuten vullen de jongelui. Ze onderbraken er even een tournee, voor door Duitsland en Italië. Coco, Pat, Rocky en Dave met hun twee zusjes Monique en Nicole zijn geboren op Madagascar, waar hun vader belastingambtenaar is. Hij heeft behalve dit zestal nog zes kinderen. Dat zij niet bij Les Surfs horen komt alleen maar, omdat ze nog te jong zijn. Zingen, dansen en pret maken doen ze net zo goed als hun beroemde broertjes en zus jes, die na een zangwedstrijd in Mada gascar te hebben gewonnen, naar Parijs werden gehaald, waar ze een stormach tig succes oogstten. Sindsdien reizen za heel Europa door. Coco is de leider. Hij is twintig. Met haar vijftien jaren is Monique de jongste van het gezel schap. De bekendste liedjes van Les Surfs zijn Reviens vite et oublie, T'en vas pas comme ga, A présent tu peux t'en aller en vooral de Franse versie van I only want to be with you. Ellen Blazer, die het programmaatje regis seerde noemde het „Ingeblikte zon", vanwege de spontaneïteit en levenslus tigheid van het zestal, dat voortdurend z'n optreden onderbreekt voor het ma ken van grapjes en door het volkomen ongedwongen beantwoorden van vragen. Na dit brokje natuur komt Perry Mason opdraven om zijn zoveelste rechtzaak te winnen. Het gaat deze keer om twee rivalen uit de financiële wereld, die el kaar de loef proberen af te steken, waarbij het met moraal en wet niet al tijd even nauw wordt genomen. De dag wordt besloten met een opname van het Fiesta Gitana, waarvan we al eerder het een en ander te zien kregen. Spon tane muziek uit het zonnige zuiden, met flamenco-zang en dans. (Van onze radio- en t.v.-medewerker) Enkele weken geleden wisten de programmasamenstellers van de AVRO- televisie de hand te leggen op een flink aantal nieuwe afleveringen van de Amerikaanse Dick van Dykeshow en zij waren daarmee zeer in hun schik. Terecht! Na de uitzending van de eerste aflevering het vorige seizoen bleek al onmiddellijk dat de Dick van Dykeshow bij het Nederlandse kijkerspubliek aansloeg. Uit alle windstreken kwamen enthousiaste brieven, nagenoeg alle recensenten waren welwillend in hun beoordeling en de concurrerende omroep beden slikten moeizaam hun afgunst weg toen ze hoorden dat de AVRO nog blikken vol van de Dick van Dyke-avonturen had klaarliggen. Sindsdien zijn de plezierige gebeurte nissen rond de Amerikaanse tekst schrijver Rob Petrie (zoals de hoofd persoon van de serie eigenlijk heet, ter wijl niemand dat blijkt te weten) ge meengoed geworden in de Nederlandse huiskamers. Het programma heeft inmiddels zijn achttiende aflevering beleefd (binnen het jaar!) en dat is naar Nederlandse begrippen niet alleen een opmerkelijk hoog aantal voor een buitenlandse se rie maar ook een bijna uniek te noe men frequentie. AVRO-t.v. presenteert de Dick van Dyke show met dit tempo omdat zij weet dat de kijker niet gauw genoeg krijgt van deze met vaart, humor en goede smaak gemaakte programma's en misschien ook wel omdat zij er zo'n ferme hoeveelheid van op de kop heeft kunnen tikken. De voorraad van dit moment is nog toereikend voor een heel seizoen uitzendingen één of twee maal per maand. Dick van Dyke schijnt voorlopig nog niet van plan de serie te beëindigen. Hij blijft aan de lopende band op de gevonden formule doorborduren en het opmerkelijke is dat zijn produkten nog steeds van 'n weldadige oorspronkelijk heid en charme zijn. Enige tijd gele den mochten de makers van de Dick van Dyke shows maar liefst een drie dubbele Emmy Award (voor spel, tekst en presentatie) in ontvangst nemen en deze onderscheiding voor televisie gebeurtenissen staat in Amerika zeer hoog genoteerd. Europa had eigenlijk nog nooit ge hoord van de beweeglijke, olijke en stellig talentrijke jongeman met de Ne derlands klinkende naam vóór zijn te levisieshows (in feite zijn het geen shows, maar komische eenacters) hun massale goodwill-reis naar Europese contreien m&akten. Engeland ging als eerste door de knieën voor Van Dyke's humor. Duits land volgde. Daarna Nederland en Zwe den. In al die landen, waar miljoenen televisiekijkers de vriendenkring van Dick van Dyke uitmaken, is dezelfde zesendertigjarige, 1. m. 89 lange Ameri kaan een bekende en een onbekende. Hij stapt regelmatig de miljoenen huis kamers binnen zonder dat zijn naam de klank heeft van sterren als Frank Sinatra, Elvis Presley, Sammy Davis, Bob Hope, Jack Benny, of desnoods Pat Boone of Perry Como, maar hij is desondanks een vertrouwde en ge waardeerde bezoeker. En wie of wat mag die gloednieuwe volksvermaker dan wel zijn? Vraag hem niet naar zijn beroep, want u schrikt ervan. Dick van Dyke is niet voor één gat te vangen, maar staat grinnikend achter tal van gaatjes. Als hij ij del was, zou zijn zeer lange naambord vermelden: acteur, zanger, danser, cabaretier, imitator, gooche laar, schilder, beeldhouwer, binnen huis-architect, fotograaf en automon teur. Al deze beroepen heeft hij uitge oefend of oefent hij nog steeds uit. Men zou hem een man van twaalf am bachten en dertien ongelukken kunnen noemen, ware het niet dat hij geen twaalf doch elf beroepen heeft of had en niet één mislukking. Volgens zijn vrienden zou hij in het goochelen of in de fotografie even goed de kost kunnen verdienen als in de t.v.- studio's. Dick van Dyke heeft zijn feeling voor de showbusiness niet van huis uit mee gekregen. Zijn vader was werkzaam bij een scheepvaartmaatschappij en zijn moeder had al evenmin theater ervaring of zelfs maar aanleg. Desondanks werd Dick na zijn eerste grote optreden in de Broadway-show „Boys against the girls" onmiddel lijk voor vol aangezien door publiek en pers. Zijn zang en dans werden hoog geprezen, terwijl hij noch in het een noch in het ander ooit enige scholing had gehad. Hij was wat men noemt een natuurtalent en dat zagen de tele visieproducers van C.B.S. prompt in. Hij kreeg een engagement voor een ochtendshow en toen die een groot suc ces bleek bij de kijkers kwam hij in recordtijd op de rol van grote avond successen als de Ed Sullivan-, de Perrj Como- en de Jack Paarshows. Vandaag de dag staat hij met zijn eigen comedies boven aan de rang van Amerika's televisie-amusement en tus sen de bedrijven door treedt hij nog op in theatermusicals, films en toneelpro- dukties. Hij is overal voor te vinden en vliegt van noord naar zuid en oost naar west om „even een regisseur uit de moeilijkheden te halen" en tussen neus en lippen snel een rolletje te vervullen. De kreet „in noodgevallen laten we Dick van Dyke wel opdraven!" is in de Ame rikaanse showbusiness min of meer een gevleugelde zinsnede geworden. Intussen vindt hij ook nog tijd voor zijn gezin (vier kinderen) en zijn on telbare hobbies (autorijden, schilderen, spelen met zijn uitgebreide spoorweg emplacement en filmen). Onder zijn vrienden staat hij te boek als de ge luksvogel, die maar iets hoeft aan te pakken om er een succes van te maken.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1964 | | pagina 14