R. Mulder, de organisator van het gisteren geëindigde N.Ph.O.-jubileum seizoen Prijsuitreiking in het stadhuis Utrecht krijgt eigen foto- en filmarchief NEGEN MUZEN ZATERDAG 11 JULI 1964 Perfecte voorbereiding van drie jaar waarborg voor het succes TV-nabeschouwingen AVRO-„Stimmung" Met Ruysdael gesigneerd schilderij ontdekt Succes in „Raymonda" voor Doreen Wells De radio geeft zondag De radio geeft maandag T elevisieprogramma BESLUIT VAN HET ORGELCONCOURS Jos de Klerk VEZENO ZAANDAM WESTZIJDE 212 - TEL. 6 3441 (Van onze kunstredacteur) BINNENKORT VALT weer de grote stilte van het zomer seizoen; het Holland Festival eindigt woensdag, de Haar lemse Orgelweek vandaag; koren en andere ensembles zijn met vakantie. Het seizoen, afgezien dan van de typisch zomerse evenementen, is ten einde. Ook dat van het N.Ph.O., dat zijn honderdvijftigjarig bestaan gevierd heeft. Een groot gebeuren in het bestaan van dit orkest. De viering bleek een sterke impuls voor de publieke belangstelling (en dat terwijl bij vele andere kunstinstellingen dit jaar juist een daling in de belangstelling is geconstateerd). In de gehele provincie is het jubileum gevierd, Texel, Alkmaar, Hoorn, Zaandam, Haarlem, Aalsmeer en Hilversum. Wie herinnert zich niet het galaconcert, dat op 29 november gegeven werd, een week na cle moord op Kennedy? De perfecte organisatie van het jubileumseizoen is verzorgd door R. Mulder, directeur van het N.Ph.O., die er al in begin 1961 mee begonnen is. Bij de receptie in het Provinciehuis hoorden wij op 29 november een gast vragen: „Ik weet nu wèl wie de stoelen op het podium heeft gezet, maar niet wie deze dag zo perfect georganiseerd heeft". We hebben toen ons steentje bijge dragen om die fout te corrigeren en gelöven dat nu, aan het eind van het seizoen, het ogenblik gekomen is om de man met huid en haar de eer te doen toekomen voor het grote seizoen dat hij gemaakt heeft. R. MULDER, 38 JAAR, zetelt in een hoekkamer van het Concertgebouw aan de Lange Begijnestraat-Klokhuisplein. Hij heeft er een prachtig uitzicht op de Bavo. Een klein, intiem te noemen kamer tje. Hij wil wel over het seizoen ver tellen. Als we hem zeggen dat het om hèm gaat is, is zijn reactie precies goed: „Nou, dat vind ik leuk, maar laten we eerst over het orkest hebben dat enorm heeft ge werkt. Stel je maar eens voor, 103 orkest concerten een record en 47 begelei dingen. Dat is 150 avonden." We ken nen hem al lang. Een vriendelijke man, maar hard als het belang van de zaak dat eist. Iemand die niet graag het podium zoekt, maar ten bate van het orkest van geen wijken weet als dat nodig is. Toen hij hier pas kwam noemden ze hem: de Afsluitdijk. Dat was in de kritieke periode toen men de H.O.V. wilde opheffen om uit een fusie Haarlem, Rotterdam, Den Haag één nieuw orkest te vormen. „We gaven in die tijd zo'n 60 a 65 concerten en Verzorgden veel begeleidin gen. Maar met die cijfers konden we niet bewijzen dat we hier broodnodig waren. Ik heb toen tegen de klippen op begelei dingen afgesloten, zelfs in Apeldoorn, Zwolle, Groningen en Leeuwarden, 't Or kest heeft zich beroerd gewerkt. Maar we hadden toch zoveel bezette data ge creëerd dat ze er in Den Haag niet meer omheen konden." Hij is bij de toenmalige H.O.V. in oktober 1948 gekomen. „Ik las een stukje in de krant dat mijn voor ganger zijn post moest verlaten. Ik schreef een briefje. Vijf dagen later was de zaak beklonken. Hij was toen 23 jaar. Hij had een goede staat van dienst. Na zijn h.b.s.- tijd in Amsterdam (waar hij 11 oktober 1925 is geboren) was hij secretaris van de violist Willem Noske. Tijdens de oorlog leidde hij met een vriend een klandestien concertbureau („Renesse trad op voor een overhemd, Anthon van der Horst voor een pond bonen per bezoeker, Nel Oosthout, een verre tante van me, kwam ook dik wijls") dat na de oorlog officieel werd en bijzonder goed liep. Maar bij de geldsane- ring liep het bedrijfe stuk. „Mijn vriend was te idealistisch, kunstenaars mochten volgens herd'principieel géén risico lopen.' Mulder werd administrateur bij het Nederlands Volkstoneel van Ben Groene- veld en Ferd. Sterneberg. Het beviel hem daar niet en terwijl hij zich bekwaamde voor het reclamevak als copywriter, las hij het krantenbericht dat hem binnen viif dagen bij de H.O.V. bracht." bewijzen, receptiebewijzen, busplaatsen enzovoorts waren er in totaal zesen twintig mogelijkheden. Dat heb ik dan maar ook zelf gedaan, samen met mijn secretaresse mej. Inger Roschar die me geweldig geholpen heeft." Hij had een hele karthoteek met de diverse rubrieken ervoor ingericht, ,,'t Kon anders alleen maar mis gaan". Toen kwam de heksenketel. Op 21 november was zeker dat prinses Margriet zou ko men. Op 22 november werd president Kennedy vermoord. Op 23 november kwam het bericht dat de prinses niet| kwam. De commissaris der koningin zeg de toen ook de gala-receptie in het Pro vinciehuis af. In het weekeinde werden kaarten gedrukt dat het gala-concert dan ook verplaatst werd naar een latere da tum. Maar op maandag 25 november kwam het bericht dat de prinses wèl zou komen. Toen lagen er twee stellen brieven gedrukt klaar: een voor het geval het wèl doorging, een voor het geval het niet doorging. TOEN DEED HET PROBLEEM van de avondkleding zich voor. Er werden kaar ten gedrukt dat klein ayondtoilet werd gevraagd. Toen meldde het Hof dat de rouw alleen voor het koninklijk huis gold, dus iedereen kon toch groot avondtoilet dragen. Mulder kreeg het geheime num mer van staatssecretaris Van de Laar om hem steeds op de hoogte te houden van de nieuwste kledingvoorschriften. Inmid dels regelde Mulder de pendeldiensten per bus van het Concertgebouw naar de Griffie. Toen de avond zélf uiteindelijk begon zag men hoge autoriteiten in rok én smoking. Om vijf over acht zou de prinses arriveren. Soestdijk had dat be loofd: „Het Hof komt nooit een minuut te laat en niet een minuut te vroeg"Maar om vijf voor acht meldde de mobilifoon- dienst dat de prinses al op De Dreef was. Regisseur Mulder zorgde ervoor dat het nog verspreide ontvangstcomité op tijd in de hal was. Ook staatssecretaris Van de Laar, nog maar kort in functie, was tien minuten te vroeg. „Hij ging gewoon tussen het publiek naar binnen, niemand kende 'm nog". DIT IS DAN het slopendste onderdeel van de organisatie, maar een goed voor beeld van de perfectie waarmee de N.Ph.O.-directeur de zaak heeft geregeld, en de slagvaardigheid waarmee hij de post „onvoorzien" kon opvangen. En dan is er nog niet gesproken over de jeugdconcer- ten: per avond kwamen er zestienhonderd leerlingen uit alle delen van de provincie naar Haarlem; Mulder regelde de bus verbindingen zó dat zowel de leerlingen uit Grootebroek als die van Halfweg om kwart over zeven in de zaal waren. Hij had daarvoor 120 bussen tot zijn beschik king. Enthousiaste dankbrieven van schoolhoofden onderstreepten het succes van deze concerten. In Aalsmeer, Zaan dam. Hoorn, Hilversum, Beverwijk, Heilo, Alkmaar en Texel met bijna steeds ontvangsten waren de jubileumconcer ten niet minder succesrijk. Een grandioos slot kreeg het jubileumseizoen met een uitverkocht huis voor Beethovens Ne gende. En Rob Mulder, directeur van het N.Ph.O., zegt er alleen maar van: „Jam mer dat het voorbij is Maar hij kan zich nu volledig weer gaan wijden aan zijn werk in de commis sies van het Contactorgaan van Neder landse Symfonie- en Opera-orkesten: het plan Jonge Dirigenten, de commissie Groepsindeling, de commissie secundaire arbeidsvoorwaarden, de commissie Koor begeleidingen, de commissie Orkesten- beleid, Televisie-commissie en de Onder handelingsdelegatie Vakbonden. Het is prettig om iets te doen te hebben De directeur van het N.Ph.O.. R. Mulder, in zijn werkkamer. De gemeente Utrecht is van plan, een foto- en filmarchief aan te leggen. Men wil niet alleen de veranderingen in de binnenstad (die onder meer het gevolg zul len zijn van de realisering van het plan Hoog Catharijne en de aanleg van een ringweg) op film, foto of dia vastleggen, maar ook de belangrijke projekten die in de nieuwe wijken worden uitgevoerd. Het beeldarchief zal worden opgebouwd door het bureau voorlichting van de ge meente, dat de gewenste opnamen zal laten maken. Ook houdt men rekening met aan biedingen van particulieren voor het archief. AVRO's Televizier de geschiedenis, het werk en de betekenis van de Onderzee dienst en van de Marine Luchtvaartdienst toe. „Schön war die Zeit" is de titel, die Intertel ongewild ironisch gaf aan het Peter Kreuder programma, dat vervolgens op de beeldbuis kwam. Wie kon vergeten (tenzij hij het niet wist) dat die „Zeit", ondanks „Nachte voller Seligkeit" en „Nachte im Mai" niet zo erg „schön* was en wie bovendien de vereiste „Stim- mung" kon opbrengen, heeft wellicht veel genoegen beleefd aan deze zeer knap opge bouwde show van regisseur Chuck Kerre- mans. De AVRO hechtte zijn eigen naam weer aan „De eerste preek", een t.v.-spel van het Richard Boone Theater. Even gekun steld als het wat decadente artistenfeestje, waarin de stoere, jonge pater verzeild raakte, was dit verhaal rond het aloude biechtgeheim. Het was weer duidelijk ge schreven op de speelwijze van dit gezel schap uitstekende acteurs, dat kennelijk liever zeer expressieve typen dan levende mensen voor de camera brengt. Maar hoe kunstmatig samengesteld deze botsing tus sen priester en „wereld" ook was, hoe ge maniëreerd zij ook in beeld werd gebracht, toch was (Jeze uitzending van drie kwartier vreemd genoeg wel boeiend. Theater is ten slotte ^llusie. J. Damshuizer De reiniging van een weinig aantrekke lijk 17de eeuws romantisch werk van Mom- mers, dat zelfs voor 500, nog niet van de hand ging, heeft de signatuur van Ja cob Ruysdael te voorschijn gebracht. De eigenaar is de kunstverzamelaar H. B. A. Diederik uit Den Haag. Ongeveer een jaar geleden kocht hij het stuk, dat in de kunstveiling De Waard aan de Haagse Stadhouderslaan werd aangekondigd als een schilderij uit de 17e eeuw, voor een bedrag van duizend gulden. De heer Diederiks liet het schilderij in de etalage van kunsthandel A. Baer van de Veenkade ophangen maar niemand dacht er ook" maar een ogenblik aan voor het schilderstuk van Mommers 1250 neer te tellen. Toen het aan de Veenkade niet wilde lukken gaf Diederiks zijn bezit een plaatsje in een kunstzaak aan het Noord einde, met prijskaartje 500,-. De Russische danser Rudolf Noerejev en de Engelse ballerina Doreen Wells heb ben vrijdagavond in Spoleto een triomf be haald toen zij met het Londen Royal Bal let in het kader van het Festival der twee Werelden optraden met het ballet „Ray monda." Het doek moest aan het slot 15 maal gehaald worden. Het was Noerejevs debuut als choreo graaf van een groot ballet. De critici zijn het erover eens, dat hij een grootse pres tatie heeft geleverd. Voor de 27 jaar oude Doreen Wells, die Margot Fonteyn (zie ons blad van gisteren) vrijwel zonder repetities verving, was het de kans van haar leven. Gian-Carlo Menotti, de organisator van het Festival der Twee Werelden, had voorspeld dat een nieuwe ster geboren zou worden als mis Wells zou dansen. HIJ IS GEEN IDEALIST. „Ergens moet je commercieel met je benen op de grond blijven." Hij is redelijk. We komen dus voor hem: „Dat vink ik leuk". Ook dat is een vorm van „met de benen op de grond blijven". Toen hij in 1948 begon, reali seerde hij onmiddellijk, voortreffelijk ge bleken, ideeën. De volksconcerten werden de vrijdagserie. Hij voerde de vakbonds concerten in. De serie werd de eerste keer al een succes: uitverkocht huis. Hij maak te de abonnementen goedkoop, en ook door solisten attractief. In het voorjaar van 1951 haalde hij Menuhin naar Haarlem en mar keerde daarmee zijn streven om telkens iets aparts te brengen. Hij kreeg het voor elkaar dat Jo Vincent haar laatste concert in Haarlem gaf. Een enorm succes; zelfs de generale repetitie moest voor het pu bliek worden opengesteld. Mulder heeft toen ook voor elkaar gekregen dat het grote koor was samengesteld uit leden van alle Haarlem koren. Het concertge deelte vóór de pauze verkocht hij aan de VARA, dat na de pauze aan de N.C.R.V. Hij organiseerde het jubileumfoncje en smaakte het genoegen dat het podium van Haarlem de plaats werd, waar Jo Vincent de onderscheiding van de Huisorde van Oranje ontving. Hij engageerde Alexander Brailowsky voor Haarlem en toen hij hoorde dat het Concertgebouworkest in één seizoen Casadesus, Menuhin, Milstem en Oistrakh exclusief had geëngageerd, kwam hem dat zijn eer te na. Hij vroeg de Russische ambasade of dat zo maar kon, Oistrakh alléén in Amsterdam. Nee, Haarlem kon hem ook krijgen. Hij pro grammeerde de grote Russische violist in de Beethovencyclus. Inmiddels hoorde hij niets meer van of over Oistrakh. Via Oskar Back kreeg hij in Brussel tijdens het Concours Reine Elisabeth, een onder houd met de Rus, die het gesprek zo ple zierig vond, dat hij op voorhand alvast een toegift beloofde: een romance van Beethoven. Mulder: „Dat had Amsterdam niet eens ROB MULDERS POLITIEK is: om de twee jaar een grote solist. „Vroeger moest je zo'n 2500 gulden hebben. Nu is duizend dollar 3800) al een minimum voor een solist. Rubinstein vraagt zelf 6000 gulden". „Toen ik na de repetitie in Haarlem met Oistrak ging lunchen dacht ik: dat zal wel van die dure kaviaar worden. Maar hij wilde alleen gekookte aardappelen, jene ver, haring en sigaren. Een heel symPa" thiek mens, een eenvoudige kerel." Het was ook weer een idee van Mulder om Hans Richter Haaser te engageren voor de vijf Beethovenconcerten in drie avonden. „Zijn impressario heeft die stunt overge nomen en biedt het nu overal aan. Het gaat uitstekend." NA HET JUBILEUMSEIZOEN voelt de N.Ph.O.-directeur zich als in een vacuum. „Het is jammer dat het voorbij is." On begrijpelijk, als men weet wat er aan de organisatie zoal te pas is gekomen. Alleen al voor de gala-avond. Daarvoor had hij een negen pagina's tellend draaiboek ont worpen, van minuut tot minuut geregeld en zelfs aanwijzingen bevattend voor twee verpleegsters, mobilofooninstallatie en twee parapluies. Bij het verzenden der Uitnodigingen, -parkeerkaarten, concert HILVERSUM I 402 m. 8.00 VARA. 10.00 IKOR. 12.30 AVRO. 17.30 VARA. 20.00-24.00 AVRO. VARA: 8.00 Nieuws, sportmededelingen, post- duivenberichten en socialistisch strijdlied. 8.18 Weer of geen weer, gevarieerd programma. 9.45 Geestelijk leven, toespraak. IKOR: 10.00 Grammofoonmuziek. 10.05 Ethiek van het straf fen. lezing. 10.20 Grammofoonmuziek. 10.30 Kerkdienst. 11.30 Vraag en antwoord. 11.40 Grammofoonmuziek. 11.45 De kerk in de spie gel van de pers, bespreking van aktuele arti kelen uit dagbladen en periodieken. 12.00 Het Geladen Schip. AVRO: 12.30 Lichte orkestmu ziek en zangsoliste. 13.00 Nieuws en postduiven- berichten. 13.07 De toestand in de wereld, le zing. 13.17 Mededelingen of grammofoonmuziek. 13.20 Carrousel, licht programma. 14.15 Omroep orkest: Werken van Nederlandse componisten, (stereofonische uitzending). 15.10 Boekbespreking 15.30 Koorzang met orgelbegeleiding. 16.00 Klas sieke kamermuziek, (stereofonische uitzending). 18.30 Sportrevue. 17.00 Licht ensemble en zang solist. VARA: 17.30 Hoorspel voor de jeugd. 17.50 Nieuws en sportuitslagen. 18.05 Sportjour naal. 18.30 stradiva-Sextetstereofonische uit zending). 19.00 De kleine vossen. gesprek over gebeurlijkheden in het dagelijkse leven. 19.30 Pianorecital: klassieke muziek. AVRO: 20.00 Nieuws. 20.00 Die schone Galathée, ope rette (uitvoering in verkorte vorm). 21.00 Kijk nou es even, licht programma. 21.20 Holland Fes tival 1964: Sopraan en piano: klassieke en mo derne liederen. 22.00 Lichte- en dansmuziek. 22.30 Nieuws. 22.40 Actualiteiten. 22.55 Lichte or. kestmuziek (gr.) 23.30 Jazzmuziek. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM II 298 m. 8.00 NCRV. 10.00 KRO. 17.00 CONVENT VAN KERKEN. 18.00 NCRV. 20.15-24.00 KRO. NCRV: 8.00 Nieuws en weeroverzicht. 8.15 Geestelijke liederen, (gr.). 8.30 Morgenwijding. 9.00 Gewijde muziek. 9.45 Nieuws en waterstan den. KRO: 10.00 Inleiding hoogmis. 10.05 Hoog mis. 11.15 Klassieke en moderne grammofoon muziek. 12.00 Uit het land van de dichter, lit teraire lezing. 12.20 Lichte grammofoonmuziek, 12.50 Buitenlands commentaar. 13.00 Nieuws 13.10 Lichte grammofoonmuziek. 13.30 Licht jeugdensemble en jeugdkoor. 14.00 Viool en pia no (opn.): Klassieke muziek. 14.45 Vrouwen koor: geestelijke liederen. 15.00 Lichte gram mofoonmuziek, sportreportages en -uitslagen. (Tussen 16.00 en 17.00: Tour de France 1964). 16.30 Lichte grammofoonmuziek. Convent van Kerken- 17.00 Kerkdienst van de Vrije evange lische Gemeente. 18.00 Negro spirituals (gr.). 18.10 Oude kamermuziek (gr.). 18.30 Een nieuw huis voor de wereldraad van Kerken, reporta ge. 18.45 Vocaal ensemble: geestelijke liederen 19.15 Het werk van de Heilige Geest, lezing. 19.30 Hobo en althobo met orgelbegeleiding: klas sieke en moderne muziek. 20.00 Nieuws. 20.08 Reflex, een wekelijkse bespiegeling over leven en samenleven. KRO: 20.15 Licht orkest: zwerf tochten door gedroomde en werkelijke werel den (dl. 21). 21.35 Oliver, musical. 22.20 Nabe schouwing over de Tour de France. 22.25 Boek bespreking. 22.30 Nieuws. 22.40 Avondgebed. 22.50 Lichte grammofoonmuziek. 23.20 Idem. 23.55-24.00 Nieuws. BLOEMENDAAL. 245,3 m. - 1223 kHz. 9.30 ds G. Toornvliet. 11.00 ds. G. Toornvliet uitzending van dienst voor belangstellenden, ge. houden op zondag 5 juli. 16.00 ds. P. N. Kruyswijk BRUSSEL 324 m. 12.00 Nieuws. 12.03 De Ronde van de Derde Man. 12.08 Grammofoonmuziek. 12.15 Amuse, mentsmuziek. 12.55 Programma-overzicht en be richten. 13.00 Nieuws en weerbericht (Om 13.15 14.05 en 15.05 Reportage Tour de France). 13.20 Voor de soldaten. 14.00 Nieuws. 14.03 Vlaamse volksmuziek. 15.00 Klassieke muziek. (Om 15.30, 16.00, 17.00, 18.00, 19.00, 20.00, 20.55 en in aan- de automobilisten). 15.30 gevarieerd programma met reportages en sportberichten. (Om 17.00 en 18.00 Nieuws). 18.30 Katholieke uitzending. 19.00 Nieuws. 19.40 Gevarieerd programma. 21.00 Programma voor de teenagers. 22.00 Nieuws. 22.20 Programma voor de teenagers. 23.00 Nws, 23.05 Sportuitslagen. 23.15 Dansmuziek. 23.55- 24.00 Nieuws. HILVERSUM I. 402 m. 7.00-24.00 AVRO. AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgymnastiek. .20 Kinderkoor (opn.). 7.35 Lichte grammofoon muziek. 8.00 Nieuws. 8.15 Klankjuwelen (gr.). -.00 Gymnastiek. 9.10 De groenteman. 9.15 Klas sieke grammofoonmuziek. 9.35 Waterstanden. 9.40 Moigenwijding. 10.00 Arbeidsvitaminen (gr.) 11.00 Nieuws. 11.02 Voor de vrouw. 12.00 Dans- orkest en zangsolisten. 12.30 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Voor ons platteland. 12.40 Lichte orkestmuziek. 13.00 Nieuws. 13.15 Mededelingen, eventueel actueel of grammofoon muziek. 13.25 Beursberichten. 13.30 Adriana Le- couvreur, opera. In de pauze: voordracht. Van af 16.00 Eventuele onderbreking voor reportage Tour de France 1964. 16.00 Nieuws. 16.02 Orgel spel. 16.15 Lichte grammofoonmuziek. 17.00 Log boek 1901. 17.35 Country and Wester Music (gr.) 18.00 Nieuws. 18.15 Eventueel actueel. 18.20 Pro menade orkest, met zangsoliste en harp. 19.00 Klassieke grammofoonmuziek. 19.40 Van, voor en door amateurs. 20.00 Nieuws. 20.05 De Vuur toren, hoorspel. 21.30 De Zaaiers-show: licht or kestmuziek en solisten. 22.30 Nieuws. 22.40 Ac tualiteiten, met nabeschouwing Tour de France 1964. 23.02 Londens Symfonie-orkest: moderne muziek. In de pauze: 23.25-23.55 Voordracht. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m. 7.00-24.00 NCRV. NCRV: 7.00 Nieuws. 7.10 Dagopening. 7.20 Lichte grammofoonmuziek. 7.45 Radiokrant. 8.00 Nieuws. 8.15 Gewijde muziek, (gr.). 8.30 Lichte grammofoonmuziek. 8.45 Jagersliedjes (gr.). 9.00 Verzoekprogramma voor de zieken. 9.40 Voor de vrouw. 10.10 Klassieke grammofoonmu ziek. 10.30 Rondom het Woord: theologische etherleergang. 11.05 Lichte grammofoonmuziek. 12.00 Touristische tips, 12.25 Voor boer en tuin- der. 12.30 Mededelingen t.b.v. land- en tuin bouw. 12.33 Licht ensemble. 12.53 Grammofoon muziek, eventueel actualiteiten, 13.00 Nieuws. 13.15 Licht ensemble. 13.45 Operafragmenten (gr.). 14.05 Schoolradio. 14.35 Radio-Vossenjacht: luisteraars op zoek naar radio-reporters (her haling van donderdag 2 juli jl.). 15.35 Vocaal ensemble: klassieke en moderne liederen. 16.00 Eijbeloverdenking. 16.30 Blokfluit en clevecim- bel. oude muziek. 17.00 Voor de kleuters. 17.15 Voor de jeugd. 17.30 Lichte grammofoonmuziek. 17.50 Regeringsuitzending: De transmigratie van de bewoners in het Brokopondo-stuwmeer-ge- bied, door Pater E. Baneke. 18.00 Koninklijke Militaire Kapel: marsmuziek. 18.20 Klassieke en moderne grammofoonmuziek. 19.00 Nieuws en weerpraatje. 19.10 Licht instrumentaal kwar tet. 19.30 Radiokrant. 19.50 Meteoren: muzikale hoogtepunten uit de Steravondprogramma's van het afgelopen seizoen. 20.30 Tot ziens in Jeruza lem, bijbel-quiz. 21.05 Holland Festival 1964: So praan en piano: klassieke liederen. 22.05 We reldpanorama: indrukken uit Oost-Europa. 22.15 Lichte grammofoonmuziek. 22.30 Nieuws en her haling SOS-berichten. 22.40 Avondoverdenking. 22.55 Boekbespreking. 23.05 Stereofonische uit zending: Orkesten-Gala (gr.). 23.55-24.00 Nieuws, BRUSSEL 324 m. 12.00 Nieuws. 12.03 De Ronde van de Derde Man. 12.08 Landbouwkroniek. 12.15 Amusements muziek. 12.25 Weerbericht. 12.30 Amusements muziek. 12.50 Beursberichten en programma overzicht. 13.00 Nieuws en weerbericht. (Om 13.15, 14.05 en 15.05 Reportage Tour de France). 13.20 Lichte muziek. 14.00 Nieuws. 14.03 Radio- schoolkoor 1964; 15.00 Nieuws. 15.03 Lichte mu ziek. (Tussen 16.00 en 18.00 Reportage Tour de France). 16.00 Nieuws. 16.03 Beursberichten. 16 09 Voor de zieken. 17.00 Nieuws, weerbericht en mededelingen. 17.15 Orkestmuziek. 18.00 Nieuws. 18.03 Voor de soldaten. 18.28 Paarde- sportberichten. 18.30 Lichte muziek. 18.45 Ver slag van de Tour de France. 19.00 Nieuws, weerbericht, radiokroniek en Correspondentie ui Nederland. 19.40 Operafragmenten. 20.00 Mo derne muziek. 20.40 Moderne muziek. 21.00 Fes tival te Knokke. 22.30 Nieuws. 22.45 Amuse mentsmuziek. 23.00 Nieuws. 23.05 Gevarieerde muziek. 23.55 Nieuws. 24.00-0.45 Voor de zee lleden. VOOR ZATERDAG NCRV: 15.00 Filmkader. 15.25 Filatelistisch allerlei. 15.45 Kom er maar eens voor, ama teursprogramma. 16.30 Memo. 16.40 Artisnws. 17.00-17.45 Voor de kinderen. NCRV: 19.30 Ba rend de Beer, film voor de kinderen. 19.35 Las sie, TV-film. NTS: 20.00 Journaal. NCRV: 20.20 Memo. 20.35 De Beverly Hillbillies, TV-film. 21.00 De aap uit de mouw, populair wetenschap pelijk programma. 21.30 Lucy Ball, TV-film. 22.20 Dagsluiting NTS. 22.30 Journaal. 22.35- 22.45 Filmverslag van de Tour de France. Experimentele uitzending op het tweede net (kanaal 27) NTS: 15.05-16.40 Sportcocktall. VOOR ZONDAG NTS: 18.30 Laatste gedeelte van het Interna tionaal Concours Hippique in Aken. 19.30 Week- journaal. 19.55 Journaal. 20.00 Sport in Beeld. VARA: 20.30 Cor Steyn en zijn vacantietrein, een luchtig zomeravondprogramma. 21.10 De we reld van vandaag. NTS: 21.20 De weg naar het Witte Huis, filmdocumentaire. 22.35 Journaal. 22.40-22.50 Filmverslag van de Tour de France. Experimentele uitzendingen op het tweede net (kanaal 27). 20.00 NTS: Cavalleria Rusticana opera. 21.05 Pauze. 21.10-22.10 Olympiade, Ja panse TV-film. VOOR MAANDAG NTS: 19.30 De erfenis (Comedy Caper), film. 19 45 Openbaar Kunstbezit. 20.00 Journaal en weeroverzicht. 20.20 Duetto con affetto, teken film. 20.30 Michael Strogoff, de koerier van de Czaar, speelfilm. 21.50 In the mouth of a wolf, film. 22.40 Journaal. 22.45-22.55 Filmverslag van de Tour de France. Advertentie Residentie Vrouwenkoor. Het Residentie Vrouwenkoor onder leiding van Arthur Orobio de Castro heeft in het internatio nale muziekconcours in Llangollen (Wales) een derde prijs gekregen. Het koor keert maandag 13 juli naaar Ne derland terug. WAT VAN DE Orgelmanifestaties oorspronkelijk het zaalconcert was, daarna wegens de bedenkelijke toestand van het Cavaillé Coll-orgel naar de Nieuwe Kerk verplaatst werd, werd ditmaal een H ft uitvoering in de Grote Kerk, gegeven door het NCRV- Vocaal Ensemble onder leiding van Marinus Voorberg, ver- W ^er d°or de blazers en strijkers van de „Nederlandse Can- C J n tori/' onder leiding van Maarten Kooy en tenslotte door de organist Klaas Bolt. Men kreeg een programma te horen dat met stijlvolle afronding volkomen voldeed in de sfeer van de kerk. Er was net genoeg verscheidenheid van vocale en instrumentale nummers, om de aandacht te blijven boeien. HET VOCAAL-ENSEMBLE, opgesteld achter het koor, zong 12- en 8-stemmige motetten van Giovanni Gabrieli, waarbij men zich kon indenken hoe in de zestiende eeuw het polyfone koor van de St. Bavo moet geklonken hebben onder leiding van een Potoletus of een Collaerts, die hier toen als „sanghmeester" dienst deden. Maar het is nauwelijks aan te nemen, dat het zo geraffineerd zal geweest zijn als wat Marinus Voorberg met zijn keurig koor bereikt. Maar goed, men ervaart dan hoe deze soort muziek (inbegrepen de mild klinkende en bewogen achtstemmige mis- delen van Hans Leo Haszler) als het ware voor een dergelijke kathedraalruimte ge schapen is, en ook hoe Heinrich Schütz met zijn polyfone Duitse motetten op die traditie voortgebouwd heeft. Het is ten slotte muziek die onze Westerse bescha ving eert in haar nabloei van de Bourgon dische pracht. MAARTEN KOOY bood met zijn muzi kanten een parallel van de vocale presta ties, met een Sonate van Gabrieli en een andere van Jan Krtitel Tolar, muziek die nog met één voet in de kerk staat maar met de andere naar de profane concert ruimte wil, doch hoe dan ook haar oor sprong niet verloochent. Tenslotte als klank tezamen met het orgel een heerlijke combinatie van baroktimbres. Klaas Bolt deed een zeer gelukkige greep in zijn repertoire met het milde Prelu dium in d van Pachelbel en met de toc cata in C van Krieger, welk laatste werk hem, bij alle bewogenheid, de gelegenheid gaf een rijkdom aan orgeltimbres kwistig door de ruimte te laten klinken. NA AFLOOP van het concert had in de ridderzaal van het Stadhuis, onder grote belangstelling de prijsuitreiking van het Burgemeester Cremers overhandigt de wisselprijs aan Arie Keyzer uit Middelharnis. improvisatieconcours plaats. Burgemeester Cremers toonde zich dankbaar en ver heugd deze traditie geworden gebeurtenis met een hartelijk woord van welkom te mogen openen. Speciaal begroette hij de ambassadeur van Luxemburg, die deze sluitingsavond bijwoonde. De burgemeester dankte het publiek voor de ruim betoonde belangstelling op de gegeven concerten. HIJ WEES OP de uitbreiding, die in binnen- en buitenland de te Haarlem ge vestigde orgelcultus gekregen heeft waarover wij ons mogen verheugen. Ver der sprak mr. Cremers woorden van dank tot de juryleden en de commissieleden om ten slotte hulde te brengen aan de deel nemers en inzonderheid de prijswinnaar Arie Keyzer geluk te wensen. Hij overhan digde hem de wisselprijs en een op per kament gedrukte oorkonde. Ook de mede dingers Hans Gebhard, Wilfried Grase- mann, Guy Bovet en Bert Mattir ontvin gen het deelnamebewijs van het Holland Festival-bestuur. Arie Keyzer nam tenslot te het woord om de jury dank te zeggen en lof te brengen aan zijn leraren, George Stam, Adriaan Engels," Piet van de Kerk- hoff en Cor Kee. Men bleef nog geruime tijd in gezellig verkeer bij elkaar. Het jurylid André Marchal had er aan gehouden deze slui tingsavond bij te wonen. Hij betuigde ons zijn bewondering voor het Bavo-orgel en voor wat er in Haarlem aan orgelcultuur zoal omgaat.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1964 | | pagina 17