PETRA KRAUSE bouwde zich een
vanuit een
invalidewagen
tv-carrière op
IN DE KOMENDE WEEK
Colleges per tv
RAY CHARLES KOMT
NAAR NEDERLAND
Zomers amusement
VRIJDAG 17 JULI 1964
ErbH
PAGINA ZES
f ±*r Té-
jp
Petra Krause voor de camera.
Carrells Montreux-show
Vrijdagavond een programma rond Frangoise Hardy.
BLUMKJMMt^A J*
ZONDAG. Het is nooit een vraag,
waarnaar men op een rustige zondag
avond voor half negen kan kijken: het
weekjournaal, het laatste nieuws en
Sport in Beeld. Om half negen neemt
de KRO de dienst van de NTS over en
zij presenteert een Franse show, die
draait om de vermaarde niet meer
zo heel jonge Franse music-hall ster
Line Renaud. Zij zingt en danst en
krijgt daarbij de assistentie van Les
Fingers en het ballet van de Nederland
se Fransman Dirk Sanders, die steeds
meer van zich doet spreken. Het is
merkwaardig, welk een balletfaam de
laatste jaren door Nederlanders in het
buitenland wordt opgebouwd. Line Re
naud in 1928 geboren als Jacqueline
Enté begon haar carrière na de inva
sie, toen ze zong voor de geallieerde
troepen in Normandië. Het succes was
matig; ze maakte pas naam toen ze
met de orkestleider Lou Gasté trouwde
en een Amerikaanse tournee maakte.
Ze staat bekend als een opgewekte vro
lijke collega, die een broertje dood
heeft aan sterallures. Ze heeft enkele
hoge onderscheidingen gekregen voor
haar platen en ontpopte zich in Ame
rika als een t.v.-ster van ongewone al
lure. „Bonsoir mes souvenirs" heet de
show. „Hoogspanning op kabels" is ver
volgens een Amerikaans programma,
dat niets te maken heeft met elektrici
teit, maar met acrobaten, die op een
koord ver boven de grond halsbreken
de toeren uithalen. Het is een NBC pro-
duktie. Natuurlijk ontbreekt ook op deze
zondag niet het concert van het Kunst-
maandorkest. Theo Bruins, een van de
beste Nederlandse pianisten en hoofd
leraar aan het Utrechtse conservato
rium is de solist in het Scherzo uit het
pianoconcert in d van Henry Charles
Litolff, in 1818 te Londen geboren en in
1891 te Parijs overleden.
Documentaire over
aanslag op Hitier
MAANDAG. De wekelijkse filmavond
wordt deze keer geopend met een film
documentaire, die wordt uitgezonden
onder auspiciën van het Convent van
Kerken. Kerk in Eenzaamheid is de ti
tel van deze film over leven en stre
ven van de Franse Hugenoten in heden
en verleden. Na het journaal de hoofd
film, een rolprent van Pat Jackson, ge
titeld Virgin Island ofwel het eiland on
zer dromen, vrij vertaald. De hoofdrol
len worden vertolkt door Virginia Mas-
kell en Sydney Poitier. Het is een ge-
noegelijke film. De hoofdschotel van dit
maandagse menu wordt evenwel ge
vormd door de CBS-documentaire, die
de Nederlandse titel meekreeg „Samen
zwering tegen Hitier". De Amerikanen
besteedden bijzonder veel tijd en geld
aan dit produkt, dat is gemaakt n.a.v.
het feit, dat het op deze dag juist twin
tig jaar geleden is, dat een groep Duit
se generaals probeerden hun „Führer"
Adolf Hitler om het leven te brengen.
Hoofdpersoon in dit complot was de ko
lonel Klaus Philipp graaf Schenck von
Stauffenberg, 37 jaar oud, die tijdens
een stafbespreking een bom plaatste on
der de tafel van de gevreesde dictator.
De bom ontplofte, maar Hitier werd
slechts licht gewond. Von Stauffenberg
boette met zijn leven voor deze daad.
Hij werd door een bataljon van Remer
doodgeschoten. Niet alleen worden de
beweegredenen van de generaals
streden ze tegen onrecht of wilden ze
slechts de dreigende nederlaag voorko
men om de eer van Duitsland en het
soldatendom te redden? aan een in
dringende beschouwing onderworpen,
maar bovendien probeerden de film
mensen uit te zoeken, wat er van de
rebellerende groep geworden is. Enke
len van hen worden in deze documen
taire geïnterviewd, evenals de weduwe
Von Stauffenberg.
De Nederlandse koopvaardij
onder de loep
DINSDAG. Natuurlijk Barend de Beer
met zijn verhaaltje voor het slapen
gaan op de N.C.R.V.avond Hij wordt
gevolg door de Beverly Hillbillies, die
deze keer opnieuw Tante Pearl in de
schijnwerper plaatsen. Bijna dreigt het
tot een huwelijksaanzoek en uiteindelijk
zelfs tot een trouwpartij te komen,
maar Jed redt uiteindelijk tante of
is het mr. Brewster? Na het Journaal
en Memo voor de derde keer „Djez
zien", het instruktieve jazzprogram-
maatje, waarmee de N.C.R.V. vele jon
ge kijkers aan zich heeft verplicht. Rita
Reys en Pim Jacobs krijgen deze keer
versterking voor hun trio van Cees See,
slagwerk en Herman Schoonderwalt, alt
sax. Als buitenlandse gast treedt op de
Amerikaanse trompettist Donald Byrd.
Het programma werd indertijd opge
nomen in Extase in Alkmaar. Hoogte
punt van de avond was „On the trial",
waarin Donald Byrd zowel zijn verbluf
fende techniek als zijn dromerige, me
lancholieke jazzkunst demonstreerde.
Schoonderwalt en de Jacobsen bleken
de grote trompettist uitstekend aan te
voelen. Rita zong o.m. „I love you"
van Cole Porter, „Broadway" en „You
go to my head", waarmee ze de aan
dachtig luisterende liefhebbers aan haar
voeten kreeg. Ook op deze avond een
documentaire en wel een produkt van
Nico van Vliet, die de Nederlandse koop
vaardij onder de loep neemt. Na de ver
koop van twee van de grootste Neder
landse passagiersschepen is er aanlei
ding, aldus Van Vliet, om ons af te
vragen, of die koopvaardij, waardoor
ons land eens beroemd werd, „het schip
in" gaat. Alle aspecten van de zeevaart
komen aan de orde, zowel de kustvaart
als de lijndiensten en de tankvaart. Van
het schip naar de prairie, want „Trial
at Devil's canyon" (Het recht krijgt
zijn loop) is een echte ouderwetse
knokfilm, waarin een rentmeester ver
moord wordt om de poet. De zaak lijkt
eenvoudig, maar de sheriff vertrouwt
het zaakje niet enenfin, het recht
krijgt zijn loop. De sheriff is Lee Jee
Cobb, geen kleine jongen in het wereld
je van de galopperende paarden, de sa
loons en de rokende revolvers. Ds. L.
Schuurman uit Voorburg zal er een hele
toer aan hebben om na dit geweld de
sfeer van een dagsluiting te creëren.
Tweede aflevering
„Nieuwe Oogst"
WOENSDAG. Na het Jeugdjournaal
in de middaguren een jeugdfilmpje, dat
de eerste prijs verwierf op het interna
tionale jeugdfilmfestival van Venetië.
Het heet De Prijs. Een Australisch jon
getje heeft een prijs gewonnen, maar
onderweg naar huis wordt hem z'n tro
fee afgenomen door een stel jaloerse
knaapjes. Samen met een vriendinnetje
gaat hij op pad om de beker terug te
krijgen. De kleine kijkers kunnen ook
nog kijken naar een Amerikaans filmp
je over de Niagara watervallen. In de
vooravond herhaalt de Avro een docu
mentaire van Fred Hagens over Fries
land, z'n land en z'n koeien, getiteld
„Rhapsodie in zwart en wit". Het pro
gramma werd eerder uitgezonden in
1961. Na het journaal de tweede afle
vering van de veelbesproken uitzending
Nieuwe Oogst, waarin wederom een
aantal al dan niet talentvolle beginne
lingen in het moeilijke amusementsvak
zich voor een jury wagen. Een uur lang
zullen Karei Prior, Skip Voogd, Bep
Ogterop en Pim Jacobs luisteren naar
hun prestaties en hun oordeel geven.
We blijven hierna in de wedstrijdsfeer,
want om twintig voor tien schakelt de
NTS over naar het White City Stadion
in Londen, waar Aad van Leeuwen
commentaar gaat geven bij het grote
jaarlijkse paardenevenement, „The hor-
se of the year show". Een directe re
portage tot half elf.
T.v.-musical „Waterproef"
DONDERDAG. Na Barend de Beer de
ze keer Lassie met als ondertitel „Een
dag zwerver", hetgeen voor zich zelf
spreekt. Memo ontbreekt ook in dit
NCRV programma niet. „Alles draait
om moeder" brengt de kijkers vervol
gens in de geschikte stemming om een
uurtje te kijken naar de musical „Wa
terproef" waarvoor Benny Vreden
die, sedert Barend Bluf verdween, een
bestaan heeft gezocht in de commer
ciële radio de tekst en muziek le
verde. „Waterproef" is opgenomen in
Loosdrecht. Medewerkenden zijn o.m.
Benny Vreden zelf, Ida Bons, Philippine
Aeckerlin, Therese Steinmetz, Bob Ver-
straete, John Lanting, Fred Wiegman,
Ton van Otterlo, Conny Renoir (de moe
der van de musical-ster Jenny Areans)
en niet te vergieten het Cocktail Trio,
dat een belangrijke rol is toebedeeld in
deze „waterige" historie.Het idee voor
de musical kwam van de dochter van
Benny Vreden, die als beloning een
klein rolletje toebedeeld kreeg in dit
vrolijke zangspel, dat gaat over jjet le
ven van vakantiegangers aan de plas.
De avond wordt afgesloten met een En
gelse documentaire van de BBC over
het ontstaan en de ontwikkeling van de
spoorwegen, waarbij uiteraard de na
druk komt te liggen op het stoomtijd
perk, dat Engeland nog lang niet ach
ter zich heeft. Het is een filmpje voor
de vele mannen, die in de romantiek
van „het spoor" geloven. Zij weten, dat
Trevithick in 1801 bij Londen het eer
ste spoorlijntje ter wereld aanlegde en
dat de echte spoorwegen hun ontwikke
ling begonnen, toen Stephenson in 1825
voor het eerst zo'n ijzeren paard
over de rails liet daveren. Uit de jaren
van de dikke stoomwolken uitbrakende
locomotieven, zoals ze nu alleen nog
maar in musea te vinden zijn, krijgen
we heuse filmbeelden te zien.
Optreden Frangoise Hardy
Het feit, dat de vakanties de Neder
landse televisiemakers dwingen om
hun kijkavondjes voor een niet on
belangrijk deel uit buitenlandse pro-
dukties samen te stellen, heeft niet
alleen maar kwade kanten. De kijkers
komen daardoor in de gelegenheid
kennis te nemen van documentaires,
die geen Nederlander ooit zou kun
nen maken. En per slot van rekening
is televisie ook nog altijd ver-zien,
dat wil zeggen de blik verruimen.
Deze week enkele goede voorbeelden:
een Amerikaanse film over de aan
slag op Hitier, een Franse amuse
mentsshow en een kerkelijke docu
mentaire van over de grens over de
Franse Hugenoten. Overigens gaat
het geen eigen werk deze week niet
op. We krijgen een aantal documen
taires van eigen bodem te zien,
amusement uit Bussum en zowaar een
complete zomerse musical,
waaraan de NCRV veel werk heeft
besteed.
Franse show met Line Renaud
Donderdagavond de musical „Waterproef',, waaraan meewerken v.l.n.r. Bob
Verstraete, Ida Bons, Ton van Otterloo en Theresa Steinmetz.
VRIJDAG. Het programma start om
halfacht met een aflevering in de
reeks B.B.C. films Expeditie. Deze keer
„Oerwoud in Malakka". Na het jour
naal en Achter het Nieuws voor de
tweede keer de door Perry Como gepro
duceerde (puur commerciële) film
„Happy": de hardop denkende baby,
die nuchter commentaar geeft op de
onhandigheden van zijn ouders. Een
filmkomedie, zoals we er al zoveel uit
Amerika gekregen hebben: „naar het
leven getekende" belevenissen van een
familie, waarbij vader, moeder, dan wel
in dit geval baby, vooral de belang
stelling krijgen.
Alvorens Henk de By aan bod
komt met zijn kunstrubriek Sig
nalement. „Tijd voor Tieners" een pro
gramma rond het bekende Franse zan
geresje Francoise Hardy. Het onschul
dige meisje met de slobberjurk, dat we
nog kenden van het Grand Gala du
Disque, toen ze van Godfried Bomans
de tienerprijs in ontvangst mocht ne
men. Frangoise is in ons land geweest
voor een eigen showt je, dat werd ge
regisseerd door Nico Knapper. Ze
schrijft haar liedjes zelf de muziek
zowel als de tekst. Ook „Tous les gar-
gons et les filles", waaraan ze haar
beroemdheid te danken heeft, compo
neerde ze zelf. Haar voordracht is
merkwaardig eenvoudig.Vanavond hele
maal, want het is een (onhebbelijke)
gewoonte van de t.v.-mensen om dure
sterren uit het buitenland te halen en
hen dan play-back te laten optreden,
d.w.z. een plaat te draaien en hen al
leen maar de lippen te laten bewegen.
Zo ook Frangoise, die bij de opname
bovendien nogal opgewonden was, om-
Haar betoverende glimlach straalt
tot ver over de landsgrenzen, fasci
neert behalve dertig miljoen televisie
kijkers van de Bondsrepubliek enige
miljoenen niet betalende medekijkers
uit de buurlanden en zorgt ervoor,
dat zij iedere maand enige honderden
brieven van vereerders kan beant
woorden. Dat zij door haar glimlach
de populairste televisieomroepster
van West-Duitsland geworden is, wil
Petra Krause nog niet geloven. Maar
de journalisten, die haar als een
Hollywood-ster belagen, weten wel
beter.
Helaas werden verschillende repor
ters niet alleen gedreven door de
honger naar een story over een roem
rijke carrière. Het feit namelijk, dat de
charmante 24-jarige blondine in een in
validewagen voor de camera moet zit
ten, werd door een aantal boulevard
bladen benut, om artikelen te schrijven,
die speciaal op het sentiment van de
lezers moesten werken. Petra was boos.
Niets haat zij meer dan medelijdende
woorden en medelijdende blikken en nu
kwamen natuurlijk uit de rijen kijkers,
die al twee jaar lang haar gezicht ge
zien hadden zonder haar lot te kennen,
eindeloze blijken van medeleven, die zij
net zo lief niet ontvangen had.
Petra heeft nooit verzwegen, waarom
zij in een invalidewagen moet zitten.
Dat haar benen tengevolge van een
zelfmoordpoging sedert bijna drie en
een half jaar verlamd zijn. Zij sprong
in een toestand van diepe depressie uit
de vierde verdieping van een flat in
München. Dat men bij gebrek aan
nauwkeurige gegevens maar verzon,
dat zij dit gedaan had uit liefdesver
driet, maakte haar begrijpelijk
woedend. Temeer daar zij zich nu tot
de gelukkigste mensen ter wereld
rekent.
Sinds kort is zij namelijk getrouwd.
Echtgenoot Uwe Nettelbeck, eveneens
24 jaar oud, is filmcriticus bij een groot
weekblad. Recensent Nettelbeck zal
overigens binnenkort, als de Westduitse
film „Der Damm" in de bioscopen gaat
lopen, de zware taak hebben, zijn eigen
vrouw te becritiseren. Petra's eerste
speelfilm, tevens het eerste avondvul
lende werk van de onderscheiden Joego
slavische regisseur van korte films,
Vlado Kristl, is niet de geschiedenis
van haar leven, zoals foutief werd
medegedeeld. Zij heeft al twee filmpro
ducenten de deur gewezen, die tracht
ten haar intieme leven te ontfutselen.
„Der Damm" toont haar alleen als een
vrolijk-speels meisje, dat minnaar num
mer één met behulp van minnaar num
mer twee in vertwijfeling brengt.
Toneelspelen was overigens altijd al
Petra's grote wens. Maar na een lange
vervelende schooltijd zonder veel resul-
De invalide Petra Krause mag zich tot een van Duitslands populairste
t.v.-omroepsters rekenen.
taten, voornamelijk in strenge interna
ten, ontbrak haar daartoe de moed.
Omdat zij van boeken hield werd zij,
zonder dat dit echter van harte ging,
verkoopster in een boekhandel. Haar
vrienden zagen in haar een gelukkig
meisje. Zij scheen tenminste altijd op
geruimd en vol levensvreugde. Mis
schien was zij gelukkig en ongelukkig
tegelijk, ook toen zij op die morgen van
de 17de februari 1961 vast besloten was
een einde aan haar leven te maken.
Het liep echter anders en daarom be
sloot zij, toen zij na langdurige behan
deling in ziekenhuizen en sanatoria in
een invalidewagen in de wereld terug
keerde, haar leven een ander doel te
geven. Een jaar na de sprong uit de
woning in München kondigde zij in
Hamburg voor de eerste maal het kin
deruurtje van de televisie aan.
Als men haar gadeslaat bij haar
zenuwslopend omroepwerk, merkt men,
dat zij er steeds weer plezier in heeft.
Dat zij geen „steriel televisielachje"
laat zien. Ook voor en na haar televisie
werk speelt dat lachje om haar mond.
Petra Krause heeft die blijheid over
wonnen op veel verdriet. Daarom is het
zo écht.
De universiteit van Leeds is de eerste
in Engeland, die op grote schaal tele
visie gaat gebruiken bij het college ge
ven. Er wordt een gesloten circuit aan
gelegd, dat de studenten in staat zal
stellen tal van demonstraties op de
beeldbuis te volgen. Het betreft niet
alleen operaties van de medische fa
culteit, maar ook proefnemingen en ex
perimenten, die onmogelijk in een col
legezaal gehouden kunnen worden, om
dat ze bijvoorbeeld te gevaarlijk zijn
of omdat ze betrekking hebben op te
kleine onderwerpen.
©3OOOOOOOOOOOOGOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO0OCXDOOOOQOOOOGOOO
dat ze zo weinig tijd had. Toch konden
er vier nieuwe liedjes af, die de tie
ners zeker zullen aanspreken. Het zijn
echte Hardy-liedjes; dat zegt voldoen
de. Overigens werken ook twee Neder
landse jongeren aan dit programma
mee, die beiden verrassend goed voor
de dag komen. Daar is in de eerste
plaats de jazz-vocaliste Leddy Wessel
onlangs op de plaat verschenen met
Johnny Lion and his Jumping Jewels
en nu al Nederlands afgevaardigde naar
het jazzfestival van Juan les Pins
die enkele voortreffelijke songs ten ge
hore brengt. Verder blijkt de jeugdige
reclameman Martin Lodewijk een op
merkelijke figuur te zijn. Hij zingt
zichzelf begeleidend volksliedjes in
een Haarlems cabaret. Lodewijk is een
vurig bewonderaar van Pete Seeger,
die onlangs ons land bezocht. Hij bracht
het jeugdige publiek tijdens de opname
bijna nog meer in extase dan de be
roemde Frangoise en we zullen hem
dan ook ongetwijfeld vaker te zien krij
gen.
Hoorspelacteurs in t.v.-serie
ZATERDAG. De KRO neemt de kij
kers zaterdag mee naar Zandvoort.
Daar staat een camera opgesteld, die
door een reportageploeg wordt gebruikt
om shots te maken van de badplaats op
een (hopeljk zomerse) drukke dag.
Wat er uit komt, zal voornamelijk af
hangen van de omstandigheden, waar
onder de ploeg moet werken. Er kunnen
fraaie beelden zitten in zo'n dagje in
Zandvoort-al-aan-de-zee.Het avondpro
gramma begint met Ivanhoe, brengt na
het Journaal Brandpunt en vervolgens,
afgewisseld met de Zandvoortse beelden
die ook in de avond nog te zien zullen
zijn, een amusementsprogramma uit de
Belgische badplaats Knokke. Het song
festival is er al afgelopen. Daarom
trok de KRO er met een eigen groepje
artiesten heen, waarvan de belangrijk
ste is Undine von Medvey, de met zo
veel tam tam aangekondigde ster, die
in het afgelopen winterseizoen haar be
loften op geen stukken na inloste. Het
waren geen daverende shows, die de
Duits-Nederlandse voor de KRO bracht.
Maar ze kan veel meer dan ze deed,
deze pittige dame. Vandaar, dat ze zich
nu mag revancheren. Andere medewer
kenden zijn de Niberco Brothers, the
Clevelands en het orkest van Henry See-
gers. Om tien uur de eerste aflevering
van de oorspronkelijke (en Nederlandse)
televisieserie De Rommelpot, waar
voor de litteraire onderwijzer Jack de
Merode de tekst leverde. Het wordt een
serietje in de geest van de Amerikaan
se family comedy's over een gezinne
tje met twee kinderen tieners dat
alledaagse dingen beleeft, die met een
ironische blik worden bekeken.
Het bijzondere van de reeks is, dat
de rollen worden vervuld door leden van
de hoorspelkern van de Nederlandse Ra
dio Unie, die zich nu ook eens kunnen
laten zien. Trudy Libosan en Hans Kar-
senberg - van de hoorspelcursus - spe
len de rollen van de beide tieners. Frans
Somers en Wiesje Bouwmeester zijn hun
ouders en Rien van Noppen hun opa.
Luc van Gent heeft de regie. Als de
eerste afleveringen inslaan, krijgen we
in het winterseizoen meer Rommelpot-
terij. Als slot van de week niet meer
naar Zandvoort maar naar Aalten in de
Achterhoek onder het motto „Een
dagje uut in Aalten". Een gemoedelijk
beeldverslagje van zomaar een dag in
het leven van de Aaltenaren.
Lou van Rees, de impresario, die
zoveel sterren van de eerste orde naar
ons land bracht, heeft het optreden van
Chubby Checker en Frank Sinatra aan
zijn neus voorbij zien gaan. Hij is er
evenwel in geslaagd de vermaarde
blinde rhythme and blues-zanger Ray
Charles te engageren. Ray Charles was
ook vorig jaar in Nederland. Zou het er
deze keer van komen, dat de televisie
camera's aanwezig zijn bij zijn optre
den? Hij is een man met een ongewon-
ne persoonlijkheid, die voor een boeiend
programma zou kunnen zorgen.
De K.R.O.-televisie heeft in haar zo-
merprogramma een drietal uitzendingen
opgenomen, die worden verzorgd door
de amusementsafdelingen van de K.R.O.
de B.R.T. en de R.T.B. Deze program
ma's, gepresenteerd onder de titel „Zo-
mercarrousel", komen uit het Casino
van de Belgische badplaats Knokke. De
uitzending van zaterdagavond 25 juli
vindt plaats onder supervisie van de
K.R.O. Fred Rombouts zorgt voor de
presentatie. Als voornaamste gasten tre
den op de Duits-Hongaarse actrice Un
dine von Medvey, het orkest van Henry
Seegers en de Deens-Nederlander Boyd
Bachman.
De Rudi Carrell-show, die op het te
levisiefestival in Montreux de Zilveren
Roos behaalde, heeft op het festival
van Praag geen succes geoogst. De win
naar van de Gouden Roos van Mon
treux de Amerikaanse Jacky Glea-
son-show was gelukkiger, want die
verwierf de Prijs van de tv-kijkers. Be
langrijke successen behaalde de Duit
se televisie. „Belina, portret van een
zangeres" kreeg de Grote Prijs van de
Stad Praag en het tv-spel „De zaak I
Robert Oppenheim" werd de prijs van
de critici waardig bevonden.
De hoogste onderscheiding voor amu
sementsprogramma's ging naar Tsje-
cho-Slowakije (Talent te huur) en die
voor de ernstige programma's naar de
Sovjet Unie (De Wintereik) Een ere
diploma van de Academie voor Schone
Kunsten kreeg „What a melody"
(Leonard Bernstein, Amerika) de aan
moedigingsprijs voor kunstenaars on
der de dertig werd gedeeld door de
Israëlische mime Samy Molcho en de
Tsjechische cameraman Milan Vilim.