Vredesoproep uit Praag Duitse volkskerken en de doop Balans van een conferentie Heus, lit is een chte kerk Predikant voor justitie Rabbijn Pereira in hoofdsynagoge „Er groeit meer onderling begrip" Missieschip voor Soenda-eilanden VRIJDAG 31 JULI 1964 Erbij PAGINA TWEE Pax Chrisfi-congres in Den Bosch Uitbreiding Kardinaal Alfrink: Oproep Uitwisseling Kolonialisme Menselijkheid Koude oorlog ■»b Kerken mogen dan door velen als hei lige huizen wor den beschouwd, bij de bouw ervan kennen de heden daagse architecten toch nog maar weinig heilige huisjes. We heb ben al enkele ma len op deze pagina een vreemd model laten zien, maar het hierbij getoon de is toch wel heel revolutionair. De foto toont een ex en interieur van de kerk van de pa ters van het Heilig Sacrament bij het Belgische plaatsje Sleihage. Gewaagd is de structuur ze ker, maar niemand zal er zonder meer langs lopen. De interkerkelijke commissie voor de inrichtingen van het departement van Justitie, die namens de kerken in ons land toezicht heeft op de huizen van bewaring, rijksasiels, opvoedingsge stichten, tucht- en politiescholen, heeft als hoofdpredikant voorgedragen ds. C. Brüsewitz, doopsgezind predikant te Utrecht, als opvolger van wijlen ds. J. W. van der Linden uit Den Haag. Ds. Brüsewitz heeft de voordracht aan vaard. Zijn eventuele benoeming zal op 1 Januari ingaan. Heeft de tweede christelijke vredesconferentie in Praag aan het doel beantwoord? Is zijn inderdaad tot een duide lijk appel geworden op de wereldopinie en heeft zij de zaak van de vrede voor alle volken een eind dichterbij gebracht? Het is moeilijk om dit concreet te zeggen. De even nuchtere als bewogen president prof. Hrnodka acht het dan ook nog niet mogelijk nu al de balans op te maken. Want op enthousiasme alleen kan men niet afgaan (dat was er genoeg). Te veel van zulke congressen zijn spoorloos in de mist der geschiedenis verdwenen. De onafhankelijkheid van alle vol ken vergt opruiming van de resten van kolonialisme als in Angola, Mozambique en Portugees Guinea. Een nieuw kolonialisme dreigt ech ter via politieke onderdrukking, het de mens vrij moet staan zich al of niet te laten dopen. In de doop belijdt men naar hun opvatting dat men zich naar Jezus Christus als „Christen" wil laten bestempelen en dat men dienover eenkomstig wil leven. Dit nu kan men uiteraard geen mens opleggen, zo schrijft dr. Fast, tenzij men genoegen wil nemen met 'n bloot naam-christen- dom, hetgeen men overigens tegenwoor dig allerwegen aantreft. Het gist in de Landeskirche. Men wil er niet langer genoegen nemen met de ze opvatting en de vraag naar de doop (-leeftijd) wordt er weer ter sprake ge bracht, aldus dr. Fast, die het stand punt van Karl Barth dan aanhaalt. Veel predikanten en theologen zijn het wel met Barth eens, maar zij plegen niettemin in de praktijk de kinderdoop nog wel. Pas de laatste jaren zouden er dominees zijn gekomen, die de conse quentie uit hun standpunt hebben ge trokken. „In zoverre, dat zij niet weigeren de doop aan kinderen te bedienen, wan neer hun dit wordt verzocht. Neen, dat niet, maar: zij vestigen de aandacht van hun gemeenteleden er op, dat de doop ook kan worden uitgesteld tot op latere leeftijd, en dan natuurlijk vrij willig. Deze dominees onderstreepten dit standpunt door hun eigen pasgebo ren kinderen niet te dopen". In zijn mededelingenblad vertelt dr. Fast dat er thans alom in de onderschei dene Landeskirchen van Duitsland kleine groepjes predikanten zijn, dia niet slechts theoretisch, maar ook in feite de doop der mondigheid voorstaan en trachten te bevorderen. Zonder moeilijkheden is dat echter niet ge gaan, want zij ontmoeten veelal ernstig bezwaren op hun weg, voornamelijk van de kant van hun hogere kerkelijke organen. Een uiterste geval is geweest het ontzetten uit het ambt van een dominee, die evenwel onmiddellijk door een andere Landeskirche weer werd aangenomen. Begin 1964 heeft in het „huis der ont moetingen" van de evangelische aka- demie te Mülheim/Ruhr een samen- spreking tussen zulke predikanten plaatsgehad. Het onderwerp was: „De theologische grondslag en de kerkelij ke praktijk van de doop". Men had daarbij dr. Fast uitgenodigd een voor dracht te houden over „De doopop- vatting van de zestiende-eeuwse do pers". Zodoende kon hij aan de confe rentie deelnemen. Voor alles kwam daar de leer van grootmeester Karl Barth ter sprake. Deze emeritus-professor was zelf wel aanwezig maar niet als inleider. Het resultaat van de conferentie was een open brief aan alle hervormde Landeskirchen, met het verzoek de vra gen omtrent de doop(-leeftijd) op nieuw in studie te nemen; geen maat regelen te nemen tegen leden der kerk, die de doop van hun kinderen uitstel len en tenslotte: hte bepalen van de doopleeftijd vrij te laten. Dr. Fast besluit zijn artikel met de ernstige waarschuwing dat deze initia tieven der onderscheidene Landeskir chen ook de Duitse doopsgezinden tot hernieuwde bezinning op wezen en vorm van de doop dienen te voeren, „anders komen wij op een goede dag tot de ontdekking, dat de volkskerken mennister zijn dan wij, mennonieten".. Rabbijn H. Rodrigues Pereira zal aa* het hoofd komen te staan van het Jood se onderwijsapparaat in de hoofdstad. Deze benoeming aan de Nederlands Is raëlitische hoofdsynagoge is opmerke lijk, omdat de heer Pereira een Sefar dische jood is. Deze Sefardische joden zijn in Nederland bekend als „Portu gese joden". Tot de hoofdsynagoge be horen verder alleen Asjkenasische o* Hoogduitse (onder wie Nederlandse) joden. Rabbijn Pereira werd in 1931 in Haarlem geboren. Zijn opleiding ont ving hij aan het Portugees Israëlitisch Seminarium te Amsterdam, waar zijn oom, de opperrabbijn Rodrigues Perei ra, vrijwel de enige docent is. Rabbijn Pereira heeft in september 1963 zijn rabbinale graad gehaald. Het onderwijs van de Portugees Is raëlitische gemeente zal nu worden ge combineerd met dat van de Nederlands Israëlitische hoofdsynagoge. Rabbijn Pe reira zal leraar blijven in de joodse vakken op het Joods lyceum in Amster dam. Bepleit wordt een verbod tot levering van atoomwapens aan gegadigden, die deze nog niet bezitten (geen multi laterale atoommacht), terugtrekking van bezettingstroepen uit vreemde landen, militaire of ondergrondse in menging in de aangelegenheden van andere landen, vrijheid en volle onaf hankelijkheid voor alle volken, die nog van een vreemde macht afhanke lijk zijn. Als een bruikbare weg wordt daartoe aangewezen: uitbreiding van uitwisse lingsprogramma's, bezoeken en oecume nische werkkampen met name voor jon geren. Welbewuste coëxistentie moet uitgroeien tot pro-existentie voor alle mensen. Wij willen op die weg een avant-garde zijn en wij roepen alle mensen van goede wil op met ons te gaan, besluit de boodschap. Als praktische maatregel, die auto matisch voortvloeit uit de verbreding van de internationale vredesarbeid, be trok de conferentie een aantal Afri kanen, Aziaten en Latijns Amerikanen als internationale secretarissen in het permanente organisatorische werk. Bovendien zullen in tal van landen re gionale comités worden opgericht, waar die tevoren nog niet bestonden, zulks overigens steeds op initiatief van het betrokken land zelf. Het algemene uitvoerende comité werd uitgebreid tot 25 leden. Daarin nam voor Nederland prof. dr. J. de Graaf de plaats van prof. dr. A. J. Ras- ker in. Voorts werd besloten meer aan dacht te schenken aan de informatie. Naast het reeds bestaande tijdschrift zal een regelmatig verschijnend bulletin uitkomen. Inderdaad, dit is de ark van Noach. Ditmaal echter voor een heel ander doel gebruikt, want de tekening dient als blikvanger voor een advertentie van El Al, de Israëlische luchtvaartmaat schappij, in een Engels blad. Het motto: „We've been in the travel business a long time". Het klopt niet helemaal, want toen Noach met zijn ark uitvoer, had hij op dit gebied echt nog geen enkele ervaring. Het thema van het internationale con gres van de katholieke vredesbeweging „Pax Christi", dat van 8 tot 10 sep tember in 's Hertogenbosch wordt ge houden, is „De kerk over vrede en oor log in het atoomtijdperk". Sprekers zijn kardinaal Alfrink als president van de Nederlandse afdeling van de Pax Christi-beweging, de in ternationaal voorzitter kardinaal Fel- tin, minister-president V. Marijnen, burgemeester Lambooy van 's Herto genbosch, Alastair Francis Buchan, di recteur van de „Institute for Strategie Studies" te Londen, dr. Reneé Coste, hoogleraar in het kerkelijk recht aan de katholieke faculteit van Toulouse en dr. Dominique Dubarle, hoogleraar aan het Institut Catholique van Parijs, Au gust van Istendael, secretaris-generaal van het internationaal christeijk vak verbond, Brussel en dr. W. J. Schuijt, vice-voorzitter van de Pax Christi-be weging in Nederland. De doop blijft vele gesprekken be heersen. Ook in Duitsland is dit het geval en het is interessant om te lezen wat de predikant van de doopsgezin de mammoetcombinatie Emden, Nor den, Leer en Gronau, dr. Heinold Fast daarover schrijft in zijn mede delingenblaadje. Hij besteedt aan dacht aan het uitstel van de doop in de Duitse „Landeskirchen", ongeveer te vergelijken met de Nederlandse hervormde kerk. Dr. Fast wijst er op dat de doops gezinden en de baptisten zich van de vrije kerken wel het opvallendst hier door onderscheiden, dat zij slechts een persoonlijke vrijwillige doop kennen. Terwijl elders de kleine kinderen zo spoedig mogelijk na de geboorte ten doop gehouden worden, menen zij dat Twee nonnen bijten op hun tongen, zo geconcentreerd zijn ze bezig met lassen op de universiteit van Notre Dame, South Bend, Indiana. Het zijn zuster Emmanuel en zuster Mary Luke, die een zomercursus volgen in beeldhouwen op deze moderne manier. lllllllllllllllllllllillllllllllllllllllllllllllllllllllllllilllllllllllilllllllill „Katholieken en protestanten zijn el kaar in doctrine nader gekomen, zon der compromis of offer hunnerzijds wat hun overtuiging betreft." Dit heeft kar dinaal Alfrink verklaard in een rede over christelijke eenheid, die hij in de Georgetown Universiteit van Washing ton heeft gehouden. Hij was van me ning dat er de laatste jaren dramati sche vooruitgang is geboekt. De kardinaal zegt dat zowel katholie ken als protestanten nu erkennen dat hun gescheidenheid een schandaal voor de mensheid is en een rechtstreekse schending van de bedoeling van Chris tus met zijn kerk. Zij zijn gaan inzien hoeveel ze met elkaar gemeen hebben, de katholieken zijn de authentieke evangelische waarden, die de reformatie heeft behouden, gaan waarderen en de protestanten hebben ontdekt, dat de „re formatie meer overboord heeft gegooid dan in het evangelie wordt gerecht vaardigd." De kardinaal wees er op dat de ka tholieken meer belangstelling voor de bijbel hebben gekregen en de soms ex uberante Mariaverering hebben gema tigd, en dat de protestanten meer aan dacht gaan tonen voor de sacramenten en gaan erkennen dat de „gezegende maagd meer serieuze theologische aan dacht verdient." De kardinaal besloot met te zeggen, dat het geen kwestie is van veranderen maar van groter begrip onder leiding van de Heilige Geest (Van een medewerker) Aan concrete resultaten ligt er inder daad niet al te veel op tafel, maar het is de vraag of de christelijke vredescon ferentie daarnaar wel allereerst streeft. Duidelijk is in elk geval wel geworden dat de vredesgedachte en het pleidooi voor een vreedzaam samenleven der volken over de hele wereld in kracht toenemen, wat al hierdoor wordt aan getoond dat zich voor Praag drie- a viermaal zoveel deelnemers hadden aangemeld dan de conferentie kon her bergen. Bovendien, en dat was ook een hoop gevend teken, bestond meer dan de helft van de bezoekers uit nieuwe ge delegeerden of waarnemers, met sterke deelname uit Oost- en West-Duitsland. Heeft het Duitse probleem de confe rentie overschaduwd? Er was een speciale discussiegroep aan gewijd, waarin de meningsverschil len uiteraard soms hoog liepen, maar waaruit tenslotte toch een gemeen schappelijk uitgesproken elkander aan vaarden als christen te voorschijn kwam. In de „Oproep aan regeringen, parle menten en leiders der volken", die aan het einde der slotzitting werd vastge steld, is dan ook de wens uitgesproken dat een vredesverdrag tussen de beide Duitslanden, dat ook een oplossing voor het probleem West-Berlijn zal inhouden, spoedig tot stand zal komen. Maar voor dien moesten de Duitse deelnemers er door figuren van andere nationaliteiten herhaaldelijk aan herinnerd worden, dat de Duitse kwestie niet het wereldpro bleem nummer één is. In diezelfde boodschap wordt de vreedzame coëxistentie nog eens na drukkelijk omschreven als „een dyna mische toestand tussen staten van ver schillende maatschappelijke orde, waar in economische wedijver, wetenschappe lijke samenwerking, menselijke ont moetingen en uitwisseling van cultuur en informatie in dienst staan van de vooruitgang", in de huidige situatie de enige verstandige vorm van internatio nale betrekkingen. Vreedzame onder handelingen worden in dit kader ge vraagd over grens- en andere geschillen tussen twee staten: IndiaChina, Zuid- oost-Azië, Verenigde StatenCuba. Op weg naar een algemene totale ontwapening onder internationale con trole, waarvan de noodzaak allengs in de hele wereld wordt erkend, ziet de oproep de volgende etappes: staking van de bewapeningswedloop, verdere vermindering van de militaire macht, bevriezing van de kernwapenvoorraad, stoppen van de ondergrondse atoom- proeven, de schepping van atoom vrije zones en het opgeven van militaire ba ses op vreemd gebied economische uitbuiting en culturele afhankelijkheid, met name in Afri ka, Azië en Latijns Amerika. „Tegen de honger moet de hele we reld in het geweer komen", zegt de op roep. Wat aan bewapeningskosten be spaard zou kunnen worden is al vol doende om een beslissende slag aan deze wereldvijand nummer één toe te dienen. Zuid-Afrika ontsnapte uiter aard niet aan de aandacht der confe rentie, die daar het sterkste voorbeeld van rassendiscriminatie aantrof en der halve alle regeringen van Oost en West dringend verzocht geen enkele steun meer aan de apartheid te verlenen en zeker niet door wapenleveranties. Dankbaar noteert de conferentie in een boodschap aan kerken en christenen uitspraken als van de Wereldraad van Kerken en van-paus Joannes XXIII. als: „Oorlog is tégen Gods wil, ïTods vidt is vrede". Niettemin hebben slechts en kele synoden van kerken de atoomoor log in de ban gedaan. Nog hebben niet alle christelijke gemeenten de rassen vooroordelen overwonnen. Al te vaak komt in de prediking nog koude-oorlogstemming en politieke pro paganda voor. Te weinig doen christe nen voor de verdrijving van de honger of kolonialistische resten, hoewel de Verenigde Naties de liquidatie daarvan al jaren geleden hebben bepleit. Radicaler dan de oorspronkelijke tekst, die slechts sprak van: „Wie zwijgt, ondersteunt de koude oorlog", wijzigde de vergadering deze matte termen in: „Wie zich niet voor de vrede tussen de volken en voor de handhaving van de mensenrechten in zijn eigen land inzet, ondersteunt de krachten van de koude oorlog en draagt bij aan de groei van wantrouwen en spanningen, die in het atoomtijdperk tot een wereldcatastrofe kunnen leiden". Uit de Rotterdamse haven is het mis sieschip m.s. „Ratu Rosari" onderweg naar Soerabaja, van waaruit het in de toekomst geregelde diensten zal gaan onderhouden met de kleine Soenda-ei landen Bali en Timor. De „Ratu Rosari" is ter beschikking gesteld van de congregatie van missio narissen S.V.D., die er de ontwikke lingshulp aan de Kleine Soenda-eilan den mee wil bespoedigen. Het ligt in de bedoeling dat het schip vooral zo genaamde ontwikkelingsgoederen zal gaan vervoeren van Soerabaja naar Bali en Timor. Tot voor kort lieten de verbindingen tussen de kleine Soenda-eilanden veel te wensen over. Vandaar ook, dat men met de „Ratu Rosari" behalve grote hoeveelheden goederen ook dekpassa giers zal gaan vervoeren, voornamelijk ambtenaren, militairen, studenten, scho lieren en missionarissen. Het schip, dat ongeveer 1,2 miljoen gulden heeft gekost en dat de Indone sische vlag voert, is voor twee derde gefinancierd door de Duitse regering. De rest van de bouwkosten zal worden bijeen gebracht door de organisatie van missionarissen S.V.D. in Europa. De „Ratu Rosari" heeft een laadruim te voor tweehonderd ton goederen en veertig ton olie. De lengte van het schip is 49 meter, de breedte 8,60 me ter. In Rotterdam heeft de „Ratu Rosa ri" voor de kleine Soenda-eilanden der tig bruto registerton aan goederen in geladen. Hieronder bevinden zich ve le medicamenten en medische instru menten, die zijn geschonken door de Memisa in Rotterdam. In Hamburg heeft het schip reeds een sleephelling geladen voor scheepsreparaties. De „Ratu Rosari" is het eerste schip, dat voor een dergelijke speciale opdracht is gebouwd.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1964 | | pagina 14