Oude meesters en nieuwe aspecten in de Dokumenta-III te Kassei v l 1 L V HET WEEKEINDE Wetenschappelijk onderzoek naar de achtergrond van „schlager"-successen ■Ill en t.v.- NEGEN MUZEN Spaans boek over prinses Irene en prins Charles Orgelconcerten in de Grote Kerk !u MAANDAG 3 AUGUSTUS 1964 5 Dirigent West er daal in Lisse overleden O Noordzee-TV koopt buitenlandse programma's N.V.V.-personeel koopt kunst voor eigen gebouw R W nabeschouwiitKM „Geen cultureel gekanker op het populaire lied" f v lyii 4Tj - - p De radio geeft dinsdag HILVERSUM I. 402 m. 7.00 AVRO. 7.50 VPRO. 8.00-24.00 AVRO. T elevisieprogramma OVERZICHTELIJKER dan de vorige, omvat de derde Dokumenta „maar" een 1450 werken van een 250 kunstenaars. Wie het als een soort sport aanpakt, kan in één dag van 10.00 tot 22.00 uur alles gezien, zoniet bekeken hebben. Maar die ene dag is beter besteed aan de Alte Galerie alleen, met de tekeningen en de 29 „Meisterkabinette"De „meesters" zijn er met een keuze uit dat deel van hun oeuvre, dat volgens de Dokumenta ons op het ogenblik het meest te zeggen heeft. Men wil hier dus gelijktijdig grote kunst bieden èn materiaal voor het nagaan van de ontwikkelingsgeschiedenis. Zo bepalen Brancusi (sculptuur van de massa) en Gonzalez (plastische constructie) de grenzen, waarbinnen zich de beeldhouwkunst ontplooide tot de „bewogen beweging"Zo althans is het volgens het boekje, maar bij Brancusi treedt ook al een immaterialisering van de sculp tuur op. Omgevingslicht en reflexen lossen zijn gepolijste bronzen in steeds weer veranderende mate op en zo zijn ze ook te zien als een voortdurend proces in plaats van als een definitieve toestand. Als tegenpolen in de schilderkunst kan men Mondriaan en Kandinsky opperen, maar Kassei presenteert de Kandinsky van het Bauhaus, die met geometrische vormen jongleerde. PUUR GENOT zijn de warm doorzinder de Bonnards. Zelfs de „Badkuip", die naar motief vlak bij Degas staat, heeft niets ontnuchterends. Genietingen zijn ook de stillevens van Braque, de Matisses tot op het laatst. Dat men Derain niet uit voeriger kon tonen lijkt ons geen groot gemis. Wij zien hem door al zijn meta morfosen heen als een habiele, verkapte academicus. Een vreemdeling in Frankrijk is de ge teisterde Soutine, wiens werk ook maar In beperkte mate voor Duitsland beschik baar bleek te zijn. En de Amerikaan Rothko, die de vorige keer met werk uit enkele collecties werd getoond, heeft het laten afweten. Dat nu is wel een kapi taal gemis voor de Dokumenta. Lovis Corinth krijgt hier met schilderijen uit zijn laatste jaren, toen hij de zomers in Walchensee door bracht, zijn verdien de plaats onder de meesters. Hij zag zich graag als het machtige schilderdier in de versie van zijn periode, maar in zijn werk ls soms ook een kloeke tederheid als van een Rik Wouters in steviger uitvoering. Het Keulse Wallraf Richartzmuseum be zit van hem een doek van oudmeesterlijke allure, expressionistisch meer in tijdeloze dan in historische zin. Ook op de beteke nis van Schlemmer wordt de nadruk ge legd, onder meer met een aantal van zijn kleine, intieme „Fensterbilder". En dan is er de eenzame reus Beckmann, die gelijk tijdig navrant ais een Dreigroschenoper- deuntje èn ongenaakbaar voornaam kon zijn. De leegte die hij met de nadruk van zijn vorm bestreed, kleeft als een ende mische triestheid aan zijn contouren. Léger kende dit probleem niet, de mens in het machinetijdperk met werkelijke blijheid bezingend en nu van pop-art-gezichtspunt uit hoger opdoemend dan ooit. NIET ALTIJD overtuigen de argumen ten, waarmee sommige levenden tot het gezelschap van de meesters worden ge promoveerd. Arp blijkt tezeer een tente nier van zijn trant, een gezeten Arpist, die altijd wel mooie dingen maakt. Van Chagall worden grote doeken uit de laat ste jaren getoond, die slechts weemoed wekken om de dichter die hij eens was. Eigenlijk is de Kokoschka van 1955 af, zoals hij hier aanwezig is, een schilder van betekenis, mits men niet zijn vroege re werk tegen hem aanvoert. En mits men de portretten en ansichtkaarten ver geet, die hij op bestelling gaarne levert. Het werk van Wols zal tijdelijk misschien wat terzijde worden gedrukt door de an ti-informele stroom van het moment, maar wat leven peintuur en schrift in de gro tere formaten die hier van hem hangen! Kirchner wordt gepresenteerd met zijn beste werken uit zijn Berlijnse jaren, toen hij inderdaad zowel kunstgeschiedenis als schilderijen maakte. Van Miró zijn er on appetijtelijke, druilerige olies op papier uit 1960. nm* r* Léger: „Hulde aan de schilder David", 1951. WEL BIJZONDER actueel zijn thans Ernst en Schwitters, die hier elk een ei gen zaal hebben, maar bij geen ander vermengen zich actualiteit en pure ver rukking als bij Paul Klee, van wie men speciaal grote formaten uit zijn laatste scheppingsperiode heeft gekozen. Giaco- metti en Marini worden zowel als beeld houwers getoond als met schilderijen en tekeningen. Als schilder in tekenaarstrant, tastend naar mens en ding in de ruimte, spreekt Giacometti ons nog sterker aan dan als de kneder met overgevoelige vin gertoppen van één steeds wegschrompe- Onder de 40- tot 60-jarigen, die de Do kumenta als belangrijke rijpe kunstenaars voorstelt, zijn alleen enkele Duitsers de Nederlandse liefhebber niet welbekend en die zijn in een zo groot verband niet di rect vermeldenswaard. Van de Nederland se kunstenaars zijn alleen Corneille en Lu- cebert in de klasse van gearriveerden ge plaatst. Meer „nieuwe namen" treft men aan in de rubriek „Aspekte 1964". Onze landgenoot Constant, achter wiens schilderijen van omstreeks 15 jaar gele den nu de musea met een „Cobra"-collec- tie heen zitten, had jarenlang met metaal- dradige urbanistische visioenen te kam pen. Blijkens enkele grote doeken van 1963, herinneren zich zijn penselen die „Co- bra"-tijd nog als de dag van gisteren, zo dat zijn doeken verser, onvermoeider zijn dan die van zijn vroegere bontgenoten. Ook doet de trant niet verouderd aan en desgewenst mag men er nu „nieuw figuratief" tegen zeggen. Martin Engel man is ook onder de „Aspekte" gerubri ceerd, terwijl Appel en de graficus Hey- boer onder „Schilderij en beeld in de ruimte" vallen. DE „ASPEKTE" zijn soortelijk de wel bekende, met namen als Horst Antes (nieuw figuratief), Arman (afvalvergaar- der), Rauschenberg (pre-pop) en, nee, niet Bacon, die heeft 'n zaaltje als arrivist. „Licht en beweging" zit ditmaal op zol der, maar zal groot gebracht worden op de volgende Dokumenta, die voorts voor al over industriële vormgeving zal gaan. Een veilige keuze in een artistiek onge wisse tijd. Dolf Welling De dirigent J. Th. Westerdaal van de Chr. Gem. Zangvereniging „Excelsior" en het Jeugdkoor „Klein Excelsior" uit Lisse is na korte ziekte op 66-jarige leeftijd overleden. Hij heeft „Excelsior" 38 jaar als dirigent op uitnemende wijze gediend. In 1965 zou hij zijn gouden jubileum vie ren, waarop al zijn koren zich reeds aan het voorbereiden waren. Het stoffelijk overschot wordt dinsdag middag ter aarde besteld te Badhoeve dorp. Om 2 uur wordt een rouwdienst ge houden in de Immanuelkerk, waarna om 3 uur de begrafenis op de Nieuwe Alge mene Begraafplaats aan de Vijfhuizerweg. Sotheby's resultaten. In het vrijdag af gesloten 220ste seizoen heeft Sotheby's, 's werelds centrale kunstveiling, de on gekend grote omzet van 13.257.250 pond sterling bereikt. De Britse firma, die in de loop van juli een meerderheids belang verwierf in de Newyorkse Parke Bennet Galleries, verklaarde, dat de totale 1 omzet ruim driemaal zo groot was als die van 's werelds op één na grootste houder van kunstveilingen. Klee: „Vruchten op blauw", 1938 lend motief. Marini daarentegen dist het in zijn beelden zo treffende ruiterthema op zijn doeken zo smakelijk op, dat hij aan de picturale kleinkunst van futuristen herinnert en aan een martini on the rocks. GEEN NIEUWE gezichtspunten bieden de groepen werk van Laurens, Lehm- bruck, Moore en Nolde. Evenmin die van Picasso, maar vermeldenswaard is dat hij de proef met zijn recente werk veel be ter doorstaat dan Chagall of Kokoschka. Bonnard: Nizza1921 MADRID (AP) Het Spaanse weekblad „Hoja del Lunes" heeft vandaag een boek bespreking gepubliceerd over een boek getiteld „Irene en Carlos" dat in Spanje is uitgekomen. In de bespreking door Lucio del Alamo werd het boek, over de verhouding van prinses Irene en Charles de Bourbon- Parma, dat geschreven werd door de Spaanse auteur Manuel Pereda, een „ro man over de liefde" genoemd, die eerlijk is geschreven, zonder lyrische ontboeze mingen en zonder politieke tendens. (Van onze correspondent) De leiding van de Noordzee-televisie is druk bezig met het aankopen van over het algemeen buitenlandse programma's Men heeft beslag gelegd op de western serie „Wagon Train" met Ernest Borg- nine, Richard Montelban en Cesar Rome ro. De N oordzee-Televisie zal tevens in haar uitzendingen de series „Robin Hood", „The Saint" „en de onzichtbare man' opnemen. Het N.V.V. zal aan zjjn personeel, dat in het nu bjjna afgebouwde gebouw in de Amsterdamse Tuinstad Slotermeer zal worden ondergebracht, gelden ter beschik king stellen om naar eigen inzicht kunst werken voor de werkkamers aan te schaffen. Het verbondsbestuur van het N.V.V. en dr. L. Gans hebben in gezamenlijk overleg besloten op 28 september in het nieuwe gebouw een expositie te houden van eigentijdse beeldende kunst. Uit de circa 150 geëxposeerde schilderijen van 30 kunstenaars zal het personeel een keuze mogen doen. De tentoonstelling duurt tot 9 oktober. De prijzen variëren van 60 tot 1500. De ongeveer 275 werknemers inclusief die van een viertal in het N.V.V.-gebouw ondergebrachte aangesloten bonden kunnen de schilderijen ook voor zichzelf kopen. In de Grote of St. Bavo Kerk zal dins dag 4 augustus, 's avonds van 89 uur, de organist Piet Kee een concert geven op het Müllerorgel. Zijn programma vermeldt, van Adriano Banchieri (15671634), a. Toccata per l'elevazione, b. Fantasia; van Girolamo Frescobaldi (15831643), a. Canzona, b. Toccata per l'elevazione; van Dietrich Buxtehude (16371707), Preludium en fuga in fis kl. t.; van Johann Sebastian Bach (16851750), Drie „Schübler"-koralen: a. Wer nur den lieben Gott ldsst walten, b. Wachet auf, ruft und die Stimme en c. Wo soli ich fliehen hin; van Arthur Honegger (18921955), Choral; van Jehan Alain (19111940), Ballade; en tot slot van Paul Hindemith (18951964), Sonata I (Maszig schnell Sehr lansam Phantasie Ruhig bewegt). Donderdag 5 augustus concerteert Piet Kee, 's middags van 34 uur, wederom in de Grote Kerk. Hij vertolkt van Jan Pietersz. Sweelinck (15621621), Variaties over „Allein Gott in der Höh' sei Ehr"; van Juan José Caba- nilles (16441712), Passacalles; van Die trich Buxtehude Preludium en fuga in fis kl. t.; van Johann Sebastian Bach, Sonata I (Allegro moderato adagio allegro); van Hugo Distler (19081942), a. Partita over „Frisch auf, gut G'sell", b. Koraal- bewerking „Ach wie flüchjig, ach wie nichtig; en van Paul Hindemith, Sonata I (Maszig schnell Sehr langsam Phan tasie Ruhig bewegt). Het doorgaans goede beeld dat de NTS dit weekeinde gaf van de Europese roei- kampioenschappen voor dames op de Bos baan, werd gesteund door een kundig en enthousiast uitgesproken commentaar van Aad van Leeuwen. De zaterdagavond-editie van AVRO's Televizier bevestigde, dat er hard gewerkt wordt aan de verbetering van deze ru briek. Goede onderwerpen over de maan- raket, de Nederlandse wegenbouwplannen en over Fiesta Tours hadden de redactie echter niet mogen verleiden, de haar toe gemeten tijd te overschrijden; door wat minder gepraat had men dat kunnen voor komen. Een kortstondig ruzietje met de goede buurvrienden en de vrijgevige eerste lief de van zoonlief van 16 jaar waren de on derwerpen van resp. de Dick van Dyke- show en de show „Alles draait om Moe der", die gisteravond op het scherm kwam. Hoe goed herkenbaar en lichtverteerbaar deze Amerikaanse series-naar-het-leven ook zijn, toch bekroop ons de vraag, of de televisie niet teveel van al dit goe de geeft. In de Intertel-produktie „Coeur de Pa ris" bevestigde Zizi Jeanmaire tegen ech te en minder echte achtergronden van het Lichtstadcentrum haar kwaliteiten als ballerina, showdanseres, chansonnière en mime-speelster. In deze laatste kwaliteit werd zij als het ware meegenomen door de befaamde Marcel Marceau in een nummer, dat weinig verrassende elemen ten had en mede daardoor veel te lang duurde. Een zeker gebrek aan originali teit kenmerkte trouwens het gehele pro gramma, waarin ook nog even Maurice Chevalier met zijn strooien hoed optrad als een vitale twist-zanger-op-leeftijd. Met enige min of meer pikante dansen van Zizi werd het een goede show van grote en dus geroutineerde artisten. De voordrachtskunst van Nel Oosthout werd al eens eerder als vooroorlogs en verouderd afgewezen; wie dit genre nog niet kende, kon er gisteravond mee kennis maken dankzij de NCRV, die erin slaagde deze kunstenares eindelijk ook eens voor de t.v.-camera's te krijgen. Dit debuut maakte wel duidelijk, dat de kunst van mevrouw Oosthout in ieder geval niet geschikt is voor het medium t.v. dat de uitvoerende en het publiek te dicht bij el kaar brengt. Met haar levensgroot gere gistreerde mimiek en haar vaak knappe geluidsimitaties liet zij niets van een fan tastisch oertijd-verhaal van Rudyard Kip ling aan de fantasie over en toch hadden wij, al die knappe techniekjes ten spijt, de grootste moeite de voordracht in ons op te nemen. Het was meer Oosthout dan Kipling, veel meer. De NCRV had deze begaafde kunstenares misschien beter dit debuut kunnen besparen. Damshuizer WAT MAAKT het populaire lied, de „top-hit", de schlager of hoe men het ook noemen wil, eigenlijk zo geliefd? Dit is een van de belangrijkste vragen waar dr. Her man J .de Groot uit Utrecht zich sinds maanden mee bezighoudt. Onder supervisie van prof. dr. D. S. Groenman, voorzitter van de faculteit der Sociale Wetenschappen van de Rijksuniversiteit in Utrecht, stelt hij een sociologisch onderzoek in naar het verschijnsel „top-hit". De Stichting voor Zuiver Wetenschappelijk Onderzoek subsi dieert dit onderzoek en daarom is dr. De Groot, eigenlijk verbonden aan het Sociolo gisch Instituut van de Utrechtse Universiteit, tijdelijk in dienst van de stichting Z.W.O. Het onderzoek, dat in september van het vorig jaar officieel is gestart, zal in de loop van 1965 worden afgesloten, maar heeft in het stadium waarin het nu verkeert al een paar interessante conclusies opgeleverd. HET ONDERZOEK heeft zich niet be ziggehouden met de melodie; het is een Sociologisch onderzoek dat zich niet inter esseert voor de musicologische waarde van het populaire lied. Men heeft in het bijzonder de laatste halve eeuw onder de loep genomen. Bij het onderzoek zijn slechts enkele personen wat althans de uitvoering betreft betrokken. Men gaat te werk volgens de methode van inhouds analyse. Er is dus geen legertje van en quêteurs op weg om de goegemeente te ondervragen. Wél worden er interviews af genomen, maar dan zijn artiesten, compo nisten, tekstschrijvers, impresario's, ma nagers en andere figuren uit de platen industrie de andere partij in de vraagge sprekken. De Utrechtse onderzoekers heb ben een duizendtal liedjes gekozen, die het publiek de laatste halve eeuw met plezier heeft geneuried, gegalmd dan wel subtiel ten gehore heeft gebracht. Men moest een keus doen uit een areaal van tienduizen den liedjes. Een commissie van experts bestaande uit vier Nederlanders (onder wie Hugo de Groot en Melle Weersma) en een Engelsman adviseerde de wetenschaps mensen bij hun selectie. Van de duizend liedjes die men koos, bestaat een vijfde Vi -W: AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym nastiek. 7.20 Lichte grammofoonmuziek. VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00 Nws. 8.15 Lichte grammofoonmuziek. 9.00 Och tendgymnastiek. 9.10 De groenteman. 9.15 Oude kamermuziek (gr.). 9.35 Waterstan den. 9.40 Morgenwijding. 9.55 Boekbespre king. 10.00 Lichte grammofoonmuziek. 10.50 Voor de kleuters. 11.00 Nieuws. 11.02 R.V.U.: Het poppenspel als eigen kunst uiting, door W. Meilink. 11.32 Voor de zie ken. 12.10 Licht pianoduo. 12.20 Regerings uitzending: Uitzending voor de landbouw. 12.30 Mededelingen t.b.v. land- en tuin bouw. 12.33 Metropole orkest. 13.00 Nieuws. 13.15 Mededelingen, eventueel actueel of grammofoonmuziek. 13.25 Beursberichten. 13.30 Dansorkest en zangsolisten. 14.00 Voor de kinderen. 15.00 Stereofonische uit zending: Alt en piano: klassieke liederen en negro-spirituals. 15.20 Het kan niet al tijd kaviaar zijn, hoorspel (12e en laatste deel herhaling van 5 mei 1963). 16.00 Nieuws. 16.02 Altvioolduo: klassieke mu ziek. 16.30 Selecties uit bekende musicals (gr.). 16.55 Lichte muziek voor de jeugd. 17.25 New York calling, praatje. 17.30 Voor de teenagers. 18.00 Nieuws. 18.15 Eventueel actueel. 18.20 Orgelspel: amusementsmu ziek. 18.30 R.V.U.: 1. Suriname: Tussen Co- rantijn en Marowijne, geologische, geogra fische, klimatologische situering met plan ten en dieren, contact met de buitenwe reld een uitzending in samenwerking met de Sticusa, door dr. J. H. E. Ferrier. 19.00 Stereofonische uitzending: Pianoreci tal: klassieke muziek. 19.30 Hello!, Here's Harris, licht programma. 20.00 Nieuws. 20.05 Lichte muziek in Europa. 20.45 Ope rafragmenten (gr.). 21.35 De geschiedenis van een toneelstuk, klankbeeld. 22.15 Gi taarrecital. 22.30 Nieuws. 22.40 Actualitei ten. 23.00 Moderne grammofoonmuziek. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m. 7.00-24.00 KR. KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Morgengebed. 7.15 Lichte grammofoonmuziek. 7.55 Over weging. 8.00 Nieuws. 8.15 Lichte grammo foonmuziek, praatje voor de vrouw, toeris tische tips en programma voor de kinde ren. 10.05 Lichtbaken, lezing (herhaling). 10.15 Klassieke grammofoonmuziek, pro gramma voor de vrouw en lichte grammo foonmuziek. 11.50 Volaan.vooruit, le zing. 12 00 Angelus. 12.04 Lichte grammo foonmuziek (Om 12.30 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33-12.45 Voor de boe ren). 12.55 Katholiek nieuws. 13.00 Nieuws. 13.15 Lichte grammofoonmuziek voor de tieners. 14.00 Voor de plattelandsvrouwen. 14.10 Siesta: A. Raaien maar, muzikaal spelletje. B. Vrouwenkoor en mandoline orkest. C. Hawaiian ensemble. 16.00 Voor de zieken. 16.30 U hebt voorrang, gods dienstig programma. 17.00 Voor de kinde ren. 17.30 Lichte grammofoonmuziek. 17.50 Regeringsuitzending: De televisie in de Ne derlandse Antillen, door Auke Cloo. 18.00 Lichte grammofoonmuziek. 18.50 Voor de kinderen. 19.00 Nieuws. 19.10 Actualiteiten. 19.25 Congres Kerk in Nood, te Königstein, beschouwing. 19.30 Dansmuziek (gr.) 20.00 Promenade orkest' opera-selectie. 20.25 Fis met boventonen, hoorspel, (herhaling van 10 mei 1963). 21.55 Radiophilharmonisch orkest: moderne muziek. 22.05 Klein ra diokoor: geestelijke liederen. 22.20 Actua liteiten of grammofoonmuziek. 22.25 Boek bespreking. 22.30 Nieuws. 22.40 Liedjes. 23.10 Lichte grammofoonmuziek. 23.55- 24.00 Nieuws. BRUSSEL 324 m. 12.00 Nieuws. 12.03 Interludium. 12.10 Tuinbouwkroniek. 12.15 Festivaria. 12.50 Beursberichten. 13.00 Nieuws. 13.20 Kamer muziek. 14.00 Nieuws. 14.03 Operettemu ziek. 15.00 Nieuws. 15.03 Operettemuziek. 16.00 Nieuws. 16.03 Beursberichten. 16.09 Kamermuziek. 16.30 Dansmuziek uit de Re naissance. 17.00 Nieuws. 17.15 Lichte mu ziek. 17.45 Volksconcert. 18.00 Nieuws. VOOR MAANDAG CVK-IKOR-RKK: 19.30 Riesi heeft weer hoop, documentair programma. NTS: 20.00 Journaal en weeroverzicht. 20.20 Tea for two, speelfilm. 21.55 Hollywood the great stars, film. 22.45-22.55 Journaal. VOOR DINSDAG NTS: 19.30 Agrarisch nieuws. 20.00 Jour naal. KRO: 20.20 Brandpunt. 20.40 Zomer wedstrijd. 20.50 Zomercarrousel. 21.40 Een uur met Hitchcock, TV-film. NTS: 22.30 Musycke. 17e eeuwse muziek. 22.55-23.00 Journaal. Experimentele uitzendingen op het tweede net (kanaal 27). NTS: 20.40 Vliegtuigen werken voor ons, filmpje over vliegtuigen. 20.50 Als de kat van huis is, speelfilm. DAVIDS UITGEREIKT In de Siciliaanse stad Taormina zijn aan Shirley Maclaine, Sophia Loren en Peter O'Toole de „David"-onderscheidingen uit gereikt evenals aan de Amerikaanse film producer Sam Spiegel. Shirley Maclain^ kreeg de prijs voor haar titelrol in „Irma la Douce", Sophia Loren voor haar rol in „Yesterday, today and tomorrow" en Peter O'Toole voor zijn rol van Lawrence in „Lawrence of Arabia" voor welke film ook Sam Spiegel werd bekroond. De prijs bestaat uit een klein gouden afgietsel van de David van Dona- tello. 18.03 Voor de soldaten. 18.28 Paardesport- berichten. 18.30 Klankbeeld. 19.00 Nieuws en radiokroniek. 19.40 Evergreens. 20.00 Casinoconcert. 21.00 Gevarieerd program ma. 22.00 Nieuws. 22.20 Gevarieerd pro gramma (vervolg). (Om 23.00 Nieuws). 23.05 Gevarieerde muziek. 23.55 Nieuws. 24.00-0.10 Ligging van zeeschepen. deel uit Nederlandse succesnummers. Zou men er van zijn uitgegaan dat èn de me lodie, èn de tekst èn de uitvoerende ar tiesten Nederlanders zouden moeten zijn, dan zou een groot deel van de uitverko renen 200 moeten afvallen. NAAR HET OORDEEL van dr. De Groot komt het Nederlandse populaire lied in vergelijking met de buitenlandse concur rentie niet zo best voor de dag. Niet alleen kwantitatief, maar ook wanneer het op de kwaliteit aankomt. Een bijzondere handi cap voor de Nederlandse tekstschrijvers is dat men het hier moet opnemen tegen het beste van wat de uitheemse concurrentie heeft te bieden. Wij zijn een zeer interna tionaal georiënteerd volk en staan open voor elke buitenlandse in wat voor taal dan ook gezongen topper. De meest populaire songs doemen on voorwaardelijk alle op de Nederlands» markt op. Zij worden niet geweerd, zoals in het buitenland (Frankrijk, Engeland) vaak het geval is. Een andere moeilijk heid waarmee de Nederlandse tekstdichter heeft te kampen is dat hij zich in het bijzonder vergeleken met zijn Britse col lega niet kort en krachtig kan uitdruk ken, ons taaleigen leent zich daar niet voor. Dr. De Groot: „Onze taal is wel mooi, maar niet pregnant". EEN VAN ZIJN eerste conclusies was, nadat hij met zijn assistent de duizend liedjes eens nader had bekeken, dat de on derwerpen in de loop van de laatste vijf tig jaar vrijwel dezelfde zijn gebleven. Men zingt over de liefde, de natuur, de dood. Kortom over die dingen die steeds terugkeren in het dagelijkse leven. Een liedje moet, wil het populair wor den, aan één woord te begrijpen zijn. Zo gauw men moet gaan nadenken is het fout, dan wordt het cabaret. Het bewust luiste ren moet niet nodig zijn, dat wordt al snel irritant, aldus dr. De Groot. Een andere gevolgtrekking die men al heeft kunnen maken, is dat de Nederlandse teksten snel worden overtrokken, speciaal in het senti mentele vlak (de smartlap). FEL KANT DR. De Groot zich tegen het wat hij noemt het culturele gekanker op het populaire lied. Hij is van oordeel dat beweringen als zou van de top-hit een slechte invloed uitgaan, nonsens zijn. „Het populaire lied is gezond, het is simpel eo mooi in zijn eenvoud". EEN ANDERE CONCLUSIE uit het on derzoek is, dat enkele decennia geleden een liedje vaak populair was bij twee, drie generaties tegelijk. Dat is veranderd. Dr. De Groot formuleert het aldus: „De men sen worden op dit terrein vroeger oud, in Engeland en Frankrijk speelt men al be wust op een koperspubliek van tien- tot twaalfjarigen; wij lopen in die dingen ach ter, maar ook bij ons verschuiven die grenzen. De toppers van nu zijn vaak in zwang bij een grote groep van heel jeug digen. De teksten van de liedjes worden erop afgestemd. Neem de Beatles, zij zin gen teksten die eenvoudiger dan eenvoudig zijn, steeds weer herhaald; zodat iedereen, ook de hele jonge kinderen het kunnen be grijpen". Bij het onderzoek heeft men ook de mens achter het populaire lied, die zich beweegt in het wereldje van de hele lichte muze, waarin de top-hit wordt geboren en ge lanceerd, willen belichten. Daartoe dien den talrijke vraaggesprekken met binnen- en buitenlandse befaamde zangers en zan geressen, tekstschrijvers etc. Dit alles zal zijn neerslag vinden in een boek dat in de loop van het volgend jaar verschijnt.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1964 | | pagina 5