De laatste dagen van „Het Kalfje' stervende
uitspanning op het mooiste plekje van Amsterdam
Technici op REM-eiland moesten vlak
voor eerste uitzending de zaak redden
1
1
HET WEEKEINDE
Orgelconcerten
in de Grote kerk
BBC voorziet in behoefte
van Nederlandse
luisteraars
Amerikaans koor
heden in de Bavo
NEGEN MUZEN
MAANDAG 17 AUGUSTUS 1964
5
Merkwaardig conflict om brok goudengrond
Vic Oliver overleden
Jaap Stigter
Italo Podesta overleden
Schema tot op de minuut nauwkeurig
nabeschouwingen
Ad Interim
Enthousiast begin
van TV-Noordzee
De radio geeft dinsdag
T elevisieprogramma
„DE GEMEENTE WIL mijn dochter en mij graag weg hebben. Indien er
echter geen oplossing komt, blijven we zelfs nog in een noodbehuizing op ons
terrein zitten, nadat het gebouw een puinhoop geworden is". Aldus de weduwe
J. A. H. L. Hamel-van Wilpe, eigenares van de eertijds vermaarde uitspanning
„Het Kalfje" aan de Amstel. Als zangpedagoge van tal van bekende artiesten
onder wie Louis Davids, Johan Heesters en Harry Boda heeft zij zich naam
verworven. Sedert enkele maanden' is het (in 1610 op koeienhuiden gefundeerde)
gebouw voorgoed gesloten. Ernstig verval maakte het niet langer verantwoord,
gasten te ontvangen. De laatste dagen van het Kalfje, waar op zomerse dagen
soms 23 obers duizenden terrasklanten bedienden, worden gekenmerkt door
een merkwaardig conflict. Mevrouw Hamel heeft reeds een sloopvergunning
verkregen en de gemeente kijkt met argusogen naar het „gouden" brok grond,
dat door oud-burgemeester a Ailly eens „het mooiste plekje van Amsterdam"
genoemd werd.
„OP HET UITBREIDINGSPLAN-
Buitenveldert zijn we uitgespaard. Er
moet terwille van het landschapskarakter
wéér zo'n soort Kalfje komen. Achter de
tekentafel is het mooi uitgekiend: 1200 m
oppervlakte en 12 m hoog. Want ik heb
naast m'n deur de fraai gereconstrueerde
Riekermolen gekregen en die moet rond
om goed zichtbaar blijven, hoewel de
boomkruinen aan mijn kant erboven uit
steken. De gegadigden voor het
terrein staan in de rij. Een groot hotel
wil 6'/2 miljoen neertellen om een
nieuw bedrijf te stichten. De Vrije Uni
versiteit voelt voor een studententehuis
met mensa. Een verzekeringsmaatschap
pij heeft ook al plannen om niet te
spreken over de vele particulieren, die
hier een droomhuis-met-tuin zouden wil
len projecteren.
„Terwijl ik schitterende aanbiedingen
heb, zit ik met een veel te laag bod van
de gemeente. Niets mag. Geen hoog
bouw. Geen particuliere bouw Geen
oppervlaktebouw. En in de horecasector
bestaat voor het énig mogelijke geen be
langstelling, want de tijden zijn veran
derd en je kunt een nieuw Kalfje op
zo'n lap grond van plm. 10.000 m2 niet
in een lucifersdoosje stoppen".
HOE DAN OOK mevr. Hamel zal af
scheid moeten nemen van haar Kalfje. En
dit valt haar bijzonder zwaar, omdat dit
bedrijf haar in vervlogen jaren eens dwong
tot een beslissende keuze Ze zegde niet
slechts haar grote droom, zangeres te wor
den, voorgoed vaarwel, maar deed ook af
stand van het pedagogische werk, dat haar
veel bevrediging schonk.
Ze had een zeer eigen techniek om een
stem te „verleggen" of te vormen. Louis
Davids zocht bij haar zijn toevlucht en
met succes toen door zijn ziekte de
stem begon te kwijnen. Ook mensen als
Willy Walden, Piet Muyselaar, Emiel van
Bosch, Beppie de Vries en Mimi Lebret
behoorden tot haar leerlingen Het was
haar hobby om magere en ongeschoolde
stemmen „eruit te halen". Veel oudere ar
tiesten zuilen zich nog haar kernachtige
uitspraken herinneren, zoals bij het rei
ken naar hoge noten: „Kruip niet in een
lampeglas".
En daar staat haar Kalfje dan nu met
een zwaar gestuite voorgevel en gescheur
de muren voor een hoogst onzekere toe
komst. Het interieur is aan het vervallen
en het enorme fornuis in de keuken met
de indrukwekkende pannen is een zinloos
ding.
Mevr. Hamel vraagt zich zorgelijk af,
wat ze met al haar bedden moet doen en
hoelang het nog duurt, voordat de gesloop
te zachtgroene wastafels beneden opeen
gestapeld door de stervende vloer zak
ken.
„RESTAURATIE KOST volgens deskun
digen een miljoen" verzucht ze en
Mevr. Hamel bij haar zwaar gestutte
Kalfje
voor het interieur kun je er gerust nog
een miljoen bij doen. Slopen is het enige"
In dè tuin liggen 1200 houten stoelen en
In de Grote of Sint Bavokerk concer
teert dinsdag, 18 augustus, 's avonds van
89 uur de Amerikaanse organiste Marilyn
Mason op het Müller-orgel.
Haar programma vermeldt van Giovan
ni (1710—1736) Sontata per Organo; van
Johann Sebastian Bach (16851750) Ca-
nonische variaties over het Kerstlied:
„Vom Himmel hoch, da komm ich her" en
Preludium van fuga in D gr. t.; van John
Cook „Flourish and Fugue (1957) (opge
dragen aan Marilyn Mason); van Searle
Wright Carol en Prelude „Greensleeves"
(1951); van Louis Vierne (18701937) Ca
rillon de Westminster.
Donderdagmiddag 20 augustus, 's mid-
dags van 34 uur bespeelt Kamiel
d'Hooghe uit Brugge.
Zijn programma vermeldt van J. S.
Bach Toccata en fuga in F Dur en de
Partite divera sopra", Gott, du frommer
Gott; van César Franck (18221890)
Tweede Koraal in si mineur; en tenslotte
van Olivier Messiaen (geb. 1908) Uit „Mes-
se de la Pentecöte": Communion (les
oiseaux et les sources), „Sources d'eau,
bénissez le Seigneur, Oiseaux du ciel,
bénissez le Seigneur" (Cantique des trois
enfants), Sortie (le vent de l'Esprit), ,,Un
souffle impétueux remplit foute la mai-
son" (Actes des Apötres).
De 66-jarige Britse televisie- en radio
komiek en acteur Vic Oliver is tijdens de
laatste voorstelling in Johannesburg van
het stuk „Distinguished Gathering" over
leden. Oliver kwam niet op in de tweede
akte en een toneelknecht vond hem op
de grond van zjjn kleedkamer. Een dokter
uit het publiek constateerde de dood.
Oliver was getrouwd met de dochter
van Churchill, Sarah, van wie hij in 1945
scheidde. Hij werd in Wenen geboren
en was de zoon van een Oostenrijkse baron.
Behalve acteur was hij ook musicus. Hij
was sedert 1945 dirigent van het British
Concert Orchestra.
300 tafels te rotten. Daar wordt niet eens
meer over gepraat. Ook het bouwvallige
hotel, dat gesloopt werd ten behoeve van
de Riekermolen („hierdoor kreeg ik een
investeringsstrop van 75.000) noemt zij
slechts terloops. Ze hamert steeds weer
op het onrecht, dat haar aangedaan wordt.
Daarin speelt ook de manege op haar ter
rein, die zij niet weg kan krijgen, een rol.
Tweemaal spande de huurder een kort
geding tegen haar aan, dat zij verloor.
„Ze hebben de tuin grotendeels ver
woest. Bomen gerooid, die in de weg ston
den. Palen uit de stal gebroken, waardoor
het bouwsel bijna in elkaar valt. M'n laat
ste opslagruimte. Het zand van de manege
waaide op het terras in de consumpties.
En dan de overlast van vijf honden. Dat
heb ik er allemaal ook nog bij."
Het principe „behoud van landschapska
rakter vindt zij gezond, maar dan moet
men ook consequent blijven. Ze wijst:
„Kijkt u eens naar de overkant van de
Amstel de Diemerkant. Is die boerde
rij daar geen juweel, dat om een kleuren
foto vraagt? Let u vooral eens op de
weerspiegeling in het water. Nu die
moet ook verdwijnen. Samen met andere
schilderachtige boerderijen in die strook,
die het landschap zo schitterend stofferen.
Al deze boeren zijn aan het procederen te
gen de gemeente, omdat die hen voor een
appel en een ei wil wegkopen. En als de
boel plat is, weet u, wat er dan komt?
Jóop Geesink's pretpark Holland Prome
nade. Dat mag wèl. Dat is géén verkrach
ting van het landschap".
INMIDDELS ZIJN verschillende deskun
digen het met mevr. Hamel eens, dat
een weloverwogen oppervlaktebebouwing
boven de 1200 m zich zeer goed laat rij
men met het schoonheidsaspect van dit
rembrandtieke hoekje aan de Amstel.
„Men vergeet, dat mijn bedrijf met de
weggebroken waranda en de verdwenen
bijgebouwen altijd veel groter is geweest
dan 1200 m. Hier kan al op historische gron
den geen klein bedrijf staan. Altijd had
den we partijen en grote diners, maar de
mensen nemen er in deze tijd geen genoe
gen meer mee, in verschillende zalen te
zitten. Ze willen in één grote zaal. En het
personeel wil douches en kleedkamers- an
ders komt het helemaal niet. Nogal een
mooie tijd! Dan zijn er nog de proble^
men van het enorme zonneterras. Waar-
moeten die mensen blijven, als het weer
omslaat en er binnen geen ruimte is?
De telefoon gaat, maar ze maakt een
afwerend gebaar. „Laat maar gaan. Uit al
le hoeken van het land bellen ze me nog
op, omdat ze met een boot of bus willen
komen. Dagjesmensen, studenten, brui
lof tsgangers. Het doet me nog steeds pijn
om te zeggen: nee, we zijn gesloten".
En tot slot: „Het is erg triest om op je
oude dag na de dood van je man dit alles
te moeten meemaken. Maar deze laatste
strijd in mijn leven vecht ik uit. Of een
goed bod van de gemeente of een ruimere
-bebouwingskans. Het Kalfje was_-$e.
lang een koe en dat moet het blijvlir'.
De B.B.C. maakt aan het eind van deze
maand een begin met een aanzienlijke uit
breiding van zijn radio-uitzendingen.
Naast de Home Service en het Light Pro-
gramme zal overdag een speciaal pro
gramma van serieuze muziek worden ge
boden. Hiervoor wordt gebruik gemaakt
van het zendernet voor het Derde pro
gramma, waarvan de middengolfzender
Droitwich op 464 meter bij daglicht in ons
land uitstekend te ontvangen is.
Voorlopig komt het Muziekprogramma
alleen op zondagen in de ether, maar te
gen maart van het volgend jaar zal de
gehele uitbreiding, welke negentig zend
uren per week (een derde van het be
staande binnenlandse programma van de
Engelse omroep) bedraagt, zijn beslag heb
ben gekregen. Daarbij is een verlenging
van het Lichte programma (langegolf 1500
meter) inbegrepen. Het „Light" zal een
uur eerder beginnen, namelijk om half zes
's morgens, en twee uur na middernacht
sluiten.
De Engelsen beschikken dan over drie
verschillend gerichte radioprogramma's: de
voornamelijk informatieve en educatieve
Home Service, het Lichte programma dat
behalve veel muziek ook sport, spelletjes
cabaret en ontspannende luisterspelen biedt
en een serieus programma dat overdag de
bekende werken uit het internationale mu
ziekrepertoire en 's avonds meer experi
mentele en in het algemeen geconcentreer
de aandacht vragende stof omvat.
Tot nu toe was Frankrijk het enige land
dat een dergelijke functionele indeling van
het omroepbedrijf kende. Daar het Franse
muziekprogramma uitsluitend over FM-
zenders wordt verbreid, profiteren daar
van alleen de abonnees op de Draadom
roep.
In ons land is weliswaar vaak gespro
ken over een uitbreiding van de radiopro
gramma's, zowel door de uitzendingen tot
in de nachtelijke uren te verlengen als
door het op gang brengen van een derde
programma via FM-zenders. Van het een
noch het ander is ooit iets gekomen als
gevolg van omroeppolitieke impotentie. De
noodzaak daartoe wordt trouwens, gezien
de voorzieningen welke het bevriende bui
tenland treft, steeds minder. Wie 's nachts
de slaap niet kan vatten, kan zich 'heel
geschikt door Franse en Luxemburgse en
straks ook door Engelse zenders laten ver
strooien. Wie overdag behoefte heeft aan
een nimmer opdrogende bron van kermis-
klanken, is allang vaste afnemer van Ra
dio Veronica of een der andere pretsche-
pen geworden. De melomanen gaan nu en
bloc naar de B.B.C. luisteren. Voor Hilver
sum heeft deze ontwikkeling het voordeel
dat het steeds minder critiek behoeft te in
casseren omdat niemand er meer op af
stemt. De Nederlandse luisteraar is, zonder
revolutie in het omroepstel, toch aan zijn
trekken gekomen. Hetgeen wel jammer is
voor al die makers van rapporten over
het omroepvraagstuk.
J. H. Bartman
Zaterdagnacht is in Parma de Italiaanse
dirigent Italo Podesta overleden, die reeds
op jeugdige leeftijd het Metropolitan Or
kest'in New York dirigeerde. Hij wérd 78
jaar (DPA).
(Van onze correspondent)
AAN BOORD VAN HET R.E.M.-EILAND: met een zucht van opluchting schoof
R.C.A.-hoofdingenieur Max Thompson zijn stoel achteruit. Geluidloos was de rode
secondenwijzer van de studioklok in de bedieningsruimte van de R.E.M.-t.v.-zender
het nulpunt gepasseerd en op hetzelfde ogenblik had het starre testbeeld op de monitor
plaats gemaakt voor de vrolijke glimlach van de omroepster Marjan Bierenbroodspot.
De spanning was geweken; het Kritieke Ogenblik Zaterdagavond Half Zeven was
zonder moeilijkheden gepasseerd.
„Tientallen van die zenders heb ik nu
al gebouwd en in bedrijf gesteld, maar
gelukkig heb ik nog steeds dat bevrij
dende gevoel als de eerste uitzending is
begonnen". Voldaan knipoogde mr. Thomp
son naar de charmante verschijning op
het lichtgevende scherm: TV-Noordzee was
in de lucht. Op datzelfde ogenblik kwam
het meisje ook in de Nederlandse huiska
mers via kanaal 11. Tot zelfs in Zwolle,
Arnhem en Den Bosch.
Het groepje technici in de kleine con
trolekamer op het eiland voor de Neder
landse kust toonde zijn vreugde niet zo
uitbundig. Met enige angst dachten de
mannen nog aan de paniek van een half
uur eerder, toen een slecht contact de
meters op de vast warmdraaiende zender
in een alarmerende stand had gebracht.
Koortsachtig was er naar de oorzaak van
de storing gezocht. De van opwinging dan
sende Belgische ingenieur André Kesteloot
naast mr. Thompson de verantwoorde
lijke man had de fout tenslotte na
tien minuten gevonden.
Dat beslissende ogenblik had niemand
vergeten. De ingehouden stemming bewees
het respect voor het gewicht van de grote
gebeurtenis. De knipoog van de Australiër
Thompson, een handdruk, een opgestoken
duim of een brede grijns illustreerden de
tevredenheid voldoende. De beelden op de
controlepanelen zeiden verder genoeg. Het
eerste contact met de kijkers was gelegd.
Ir. P. S. Heerema „mijn werk is nu
afgelopen, tv-zaken houd ik zo ver moge
lijk op een afstand" kon tevreden naar
de wal telefoneren dat de uitvoering van
het schema, dat twee maanden geleden in
werking was getreden, tot op de minuut
had geklopt. Achter de controletafel zorg
de de uitzendingsco5rdinator Van Royen
ervoor, dat die nauwkeurigheid bleef ge
handhaafd. Met de stopwatch in de hand
vergeleek hij de duur van de program
ma-onderdelen met de geschatte tijden.
Zonder haperingen gleden de films door
de projectors, wisselden dia's het bewe
gende beeld af. Het opwindende eerste ex
periment verliep verder met de regelma
tigheid van een routinehandeling.
De taak van Max Thompson en zijn
medewerkers is vrijwel beëindigd. Nog
twee weken kunnen de technici op het
eiland en op de vaste wal hun proeven
nemen. Het publiek krijgt evenveel tijd
om aan zijn derde zender te wennen, want
op 1 september gaat TV-Noordzee officieel
beginnen. Het stadium van voorbereiding
is voorbij. De REM is een voor ieder duf
delijk waarneembare realiteit geworden.
Het platform staat er, de organisatie func
tioneert en de zender werkt.
Zaterdagavond waren ruim een kwart
miljoen televisietoestellen in ons land op
de REM-zender TV-Noordzee afgestemd.
De andere helft ontving TV-Noordzee wel
goed, ofschoon van deze groep slechts on
geveer een kwart van de ontvangstinstal
latie was uitgebreid met een REM-antenne.
Dit blijkt uit de radio en televisiecon
trole, die door het marktonderzoekinsti-
tuur „Makrotest" n.v. in Amsterdam is
uitgevoerd. Een der directeuren van Ma
krotest, de heer G. Huisjes, lichtte toe,
dat de controle werd uitgevoerd middels
een representatieve telefonische enquête
van tweehonderd vraaggesprekken. Op de
eerste uitzenddag van TV-Noordzee bleek
vijftien percent van de televisiebezitten-
de gezinnen in geheel Nederland afge
stemd te hebben op de REM-uitzendingen
Makrotest houdt dagelijks een steekproef
ter peiling van de luister- en kijkdicht
heid in alle uitzenduren en over geheel
Nederland.
Ook wordt voor de radio- en televisie
controle gebruik gemaakt van de monde
linge enquête, zoals er bijvoorbeeld dins,
dagavond een zal worden uitgevoerd. De
heer Huisjes verwacht dat het telefonisch
verkregen beeld van de luisterdichtheid
zal afwijken van het niet-telefonisch ver
kregen beeld.
CONNIE FRANCIS GETROUWD
Constance Franconero, beter bekend als
de zangeres Connie Francis, is zaterdag
getrouwd met Richard Kanellis, een re
clameman. Voor de 33-jarige Kanellis is
dit het tweede huwelijk. De 26-jarige
mejuffrouw Francis trouwde voor de eer
ste maal. Het huwelijk werd voltrokken
door Nigholas Castellano, de politierech
ter van Newark in het huis van de Fran
conero's in Essex Falls, in de Amerikaanse
staat New Jersey.
Twee minuscule onderwerpen alsmede
een nationaal en een levensgroot inter
nationaal probleem werden zaterdag
avond in „Achter het Nieuws" aan de or
de gesteld. De kléintjes gaan voor, want
de grotere dringen zichzelf wel op. Daar
was eerst een scherpschutter, die zijn
moeizame dagelijkse training beloond zag
met een uitzending naar Tokio. Daar was
verder een geval van klein recht contra
onrecht ergens in Nederland dat persoon
lijk leed met zich meebracht. Nationaal
kwam de heer Zwolsman weer eens op
het tapijt. Hem werd na een officiële cor
rectie de les gelezen bij monde van de
bezetter van Andriessens katheder, een
30-jarige hoogleraar in de economie. Hij
sprak met het hoofd wat parmantig opzij,
maar wist precies waar hij naar toe wil
de: geen prijzenrevoluties, ontketend door
economische opstandelingen. Kwesties als
wets- en rechtsovertredingen en (on?)
rechtmatige daden der overheid reiken
weliswaar dieper, maar het was toch wel
interessant de (on)vrijheid van het indivi
du op economische grond te horen trans
poneren naar het bestuurlijke vlak. Vero
nica, REM, pier: de springstof ligt
langs de weg, of liever: in de zee. Is het
buskruit of dynamiet, zijn of niet zijn?,
dat is de vraag voor de rebellen.
Tenslotte werden achtergronden onthuld
over de Panamakanaalkwestie. Die mag
dan in het pure begin buskruit geweest
zijn, zij is nu zeker dynamiet. De boeken
van de kanaalmaatschappij kwamen niet
op tafel, evenmin trouwens als die van de
EMS. En daarin liggen de knelpunten toch
verscholen.
Hoewel Tsjechisch, eerlijk gezegd, niet
tot onze sterkste talen behoort, hebben we
veel jolijt beleefd aan „Talent te Huur".
We komen er graag rond voor uit, dat er
wel hier en daar begrip ontglipte, maar
door de bank genomen was het een heer
lijk filmpje, waarbij een zeer geraffineerd
gebruik gemaakt werd van de discrepan
tie tussen beeld en geluid. Hier werd ta
lentvol gespeeld met de extra dimensie
van het verschijnsel televisie door de
tweevoudige zintuigelij ke waarneming. De
dubbele bodem werd zicht- en hoorbaar
££6ITlclclKt.
Het clubje „The Brothers Four" bleek
wederom een aardig viertal broers, muzi
kaal goed en toch losjes getraind, dat een
voudige liedjes eenvoudig bracht. Prettig
om te horen en te zien. Al is een klein
halfuur wel tamelijk lang.
Tot slot werd Dick Powel voor een las
tige beslissing geplaatst in een bijzonder
moeilijke situatie, die uitpuilde van on-
natuur. Het kwam niet goed in orde, maar
daaraan kon de gangster ook niet veel
toe- of afdoen.
„Van Keerrijm tot Song", was de naam
van een wat rommelig Uedprogramma, dat
de K.R.O. zondagavond uitzond. Het bleek
een eenvoudige en wel plezierige formule
om op zichzelf volstrekt niet bij elkaar be
horende liedjes bijeen te brengen: een
grammofoonplatenwinkel waarin een jon
gen en een meisje steeds een nieuwe plaat
uitzoeken om proef te draaien. Dat alles
maakte het programma uiteraard nog geen
eenheid. Folkloristische gezangen als van
Cobi Scheijer, pikante Frans-aandoende
chansons als van Ronnie Potsdammer
gaan moeilijk samen met het genre dat
Willy Alberti brengt of met de afschuwe
lijke vertaling van het liedje dat dit jaar
het songfestival won, en dat, op zichzelf
erg lief, door Sandra werd gezongen.
Nog meer muziek. Als elke zondagavond
waarop de K.R.O. uitzendt, bracht het
Kunstmaandorkest een concert dat ditmaal
was gewijd aan Franse componisten. De
concerten zijn een vertrouwd onderdeel
van de programma's geworden: de K.R.O.
is daarmee de enige omroep, die geregeld
een concert uitzendt. Ook gisteravond
speelde men weer populaire werken, die
gemakkelijk in het gehoor liggen.
Een filmpje over windhonden, hun bazen
en bazinnen, moest de kijker een indruk
geven van een sport die weinigen in ons
land eigenlijk kennen en die door nog veel
minder mensen wordt beoefend. Ad Sonne-
veld, die het had gemaakt, slaagde er
naar ons gevoel niet in zijn onderwerp
zo te behandelen dat kijkers, die onbekend
zijn met deze sport, er veel van opstaken.
Voor het overige bracht de K.R.O. gister
avond het derde deel in de documentaire
serie over de concilies.
(Van onze radio- en t.v.-medewerker)
Zaterdagavond om half zeven was het
dan zo ver. Voorafgegaan door de klanken
van „Ferme jongens, stoere knapen" was
daar de eerste zij het nog experimen.
tele uitzending vqn de N.T.S.-concur
rent en doodsvijand nummer 1 T.V.-Noord-
zee in de lucht. Wie voor dit historisch
gebeuren zijn ontvangtoestel zonder
REM-antenne had ingeschakeld op kanaal
11 kon het met eigen ogen en oren ge
waarworden, maar moest wel genoegen
nemen met zwaar „besneeuwde" beelden.
Alleen de kijkers in de kuststreek en de
kleine groep enthousiasten, die al REM
antenne-voorbereidingen hadden getroffen,
genoten een redelijke ontvangst.
Het premièreprogramma van T.V. Noord
zee was geen daverend succes. Een wat
langdradige documentaire over de bouw-
perikelen van het REM-eiland werd ge
volgd door een zeer oude film („Het Meis
je uit de Etalage") uit de serie Holly
wood Star Playhouse, waarin acteur-dan
ser Ray Bolger de hoofdrol vervulde. De
keuze van deze romige film als eersteling
stelde teleur en moet menigeen verbaasd
hebben.
Een eersteklas amusementsprodukt zou
stellig meer indruk gemaakt hebben en
de door T.V.-Noordzee opgeroepen stem
ming van „Alsjeblieft, en nu geen flauwe
kul meer" beter onderstreept hebben.
Maar mogelijk is men ook bij het kie
zen van programma's nog in het experi
mentele stadium en wordt het straks al
lemaal beter. Ongetwijfeld soepeler en
vrijer dan de gepolijste zuilenpresentatri
ces waren de commercie-omroepsters Mar
jan Bierenbroodspot en Hetty Bennink.
Als om het experimenteel karakter van
deze uitzendingen te onderstrepen, trad
zondagavond tegen half acht een storing
op, zodat de hoofdfilm een ontijdig einde
kreeg.
HILVERSUM I 402 m. 746 kc.s. 7.00
AVRO. 7.50 VPRO. 8.00-24.00 AVRO.
AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym
nastiek. 7.20 Lichte grammofoonmuziek.
VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00 Nws.
8.15 Lichte grammofoonmuziek. 9.00 Och
tendgymnastiek. 9.10 De groenteman. 9.15
Klassieke grammofoonmuziek. 9.35 Water
standen. 9.40 Morgenwijding. 9.55 Boekbe
spreking. 10.00 Arbeidsvitaminentgr.) 10.50
Voor de kleuters, 11.00 Nieuws. 11.02 Voor
de zieken. 12.00 Lichte orkestmuziek. 12.20
Draaiorgelmuziek (gr.) 12.30 Mededelingen
t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Dansorkest
en zangsolisten. 13.00 Nieuws. 13.15 Mede
delingen, eventueel actueel of grammo
foonmuziek. 13.25 Beursberichten. 13.30
Zang en pianospel. 14.00 Voor de kinderen.
15.00 Stereofonische uitzending: Bariton en
piano: klassieke en moderne liederen. 15.20
Schrijft U mij eens, hoorspel. 16.00 Nws.
16.02 Nederlands Koorfestival 1964. 16.30
Lichte grammofoonmuziek. 17.25 New York
calling, praatje. 17.30 Lichte grammofoon
muziek voor de teenagers. 18.00 Nieuws.
18.15 Eventueel actueel. 18.20 Promenade
orkest en zangsolist. 19.00 Klassieke ka
mermuziek. 19.30 Lichte romantische mu
ziek. 20.00 Nieuws. 20.05 Lichte orkestmu
ziek. 20.40 Operaconcert (gr.) 21.40 Adel
brieven van de sport, klankbeeld. 21.50
Stereofonische uitzending: Holland Festi
val 1964: Klassieke kamermuziek (opn.).
22.30 Nieuws. 22.40 Actualiteiten. 23.00 Mo
derne jazzmuziek. 23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM II. 298 m. 1007 kc.s. 7.00-
24.00 KRO.
KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Morgengebed.
7.15 Lichte grammofoonmuziek. 7.55 Over
weging. 8.00 Nieuws. 8.15 Lichte gram
mofoonmuziek, praatje voor de vrouw,
toeristische tips en programma voor de
kinderen. 10.00 Lichtbaken, lezing (herha
ling). 10.10 Klassieke muziek, operette- en
operamuziek (gr.) 11.50 Volaan... vooruit,
lezing. 12.00 Angelus. 12.04 Lichte gram
mofoonmuziek. 12.30 Mededelingen t.b.v.
land- en tuinbouw. 12.33 Voor de boeren.
12.45 Lichte grammofoonmuziek. 12.55 Ka
tholiek nieuws. 13.00 Nieuws. 13.15 Lichte
grammofoonmuziek. 14.00 Voor de platte
landsvrouwen. 14.10 Lichte grammofoon
muziek. 15.10 Moderne muziek en kinder
koren met lichte muziek (gr.). 16.00 Voor
de zieken. 16.30 U hebt voorrang, godsdien
stig programma. 17.00 Voor de jeugd. 17.30
Lichte grammofoonmuziek voor de tieners.
17.50 Regeringsuitzending: Lichte muziek
in de Nederlandse Antillen, door Tom Lin-
deyer. 18.00 Even draaien: lichte gram
mofoonmuziek. 18.50 Voor de kinderen.
19.00 Nieuws. 19.10 Actualiteiten. 19.25
Lichte grammofoonmuziek. 20.00 Radio-
philharmonisch orkest en solist: klassieke
muziek. 20.30 Amsterdammers over de
tong, klankbeeld, (herhaling van 14 maart
1964). 21.30 Russische orkestmuziek (gr.).
22.20 Actualiteiten of grammofoonmuziek.
22.25 Boekbespreking. 22.30 Nieuws. 22.40
Liedjes. 23.10 Lichte grammofoonmuziek.
23.55-24.00 Nieuws.
BRUSSEL 324 m.
12.00 Nieuws. 12.03 Grammofoonmuziek. naai.
12.15 Gevarieerde muziek. (Om 12.25 Weer
bericht en meded.) 12.50 Beursberichten
en programma-overzicht. 13.00 Nieuws en
weerbericht. 13.20 Klassieke muziek. 14.00
Nieuws. 14.03 Amusementsmuziek. 14.25
Die Zauberflöte, opera (Om 15.00 Nieuws)
15.35 Amusementsmuziek. 15.45 Moderne
muziek. 16.00 Nieuws. 16.03 Klassieke mu
ziek. 16.30 Kamermuziek. 17.00 Nieuws en
weerbericht. 17.15 Lichte muziek. 17.45
Concert. 18.00 Nieuws. 18.03 Voor de solda
ten. 18.28 Paardesportberichten. 18.30
Amusementsmuziek. 19.00 Nieuws, weer
bericht en radiokroniek. 19.40 Lichte mu
ziek. 20.00 Operafragmenten. (In de pauze
klassieke muziek). 22.00 Nieuws. 22.15
Volksmuziek. 22.35 Orkestmuziek. 23.00
Nieuws. 23.03 Klassieke muziek. 23.55
Nieuws. 24.00-0.10 Voor de zeelui
VOOR MAANDAG
CVK-IKOR-RKK19.30 Sprekend Efese,
documentaire. NTS: 20.00 Journaal en
weeroverzicht. 20.20 Carlton Browne van
buitenlandse zaken, komische film. 21.45
Weense operettemelodieën. 22.40-22.45
Journaal.
VOOR DINSDAG
NCRV: 19.30 Barend de beer, film voor
de kinderen. 19.35 Lassie. T.V.-film. NTS
20.00 Journaal en weeroverzicht. NCRV
Memo. 20.35 De Beverly Hillbillies, T.V.
film. 21.00 Wegwijzer, vakantiequiz. 21.20
Het besluit, documentaire (Herhaling)
22.30 Dagsluiting. NTS: 22.40-22.45 Jour-
Het Wisconsin State University Con
cert Choir, onder leiding van Caldwell
Johnson, zal vanavond om acht uur een
avondconcert geven in de Grote of Sint
Bavokerk. Dit koor heeft in de afgelopen
jaren grote tournees gemaakt langs ver
scheidene steden in Amerika en Canada.
Het trekt nu door Europa en is sinds
13 augustus in Nederland. Het blijft tot
19 augustus.
NIET ALLEEN STANDAARDWERKEN
als De Messias, Die Schöpfung en het
Weihnachtsoratorium, maar ook belang
rijke koorwerken van 20ste eeuwse com
ponisten als het Te Deum van Kodaly,
Le Roi David van Honegger, Blochs Sacred
Service en Dello Joio's Psalm of David
behoren tot het repertoire van dit koor.
Het Wisconsin State University Concert
Choir, bestaande uit zeventig dames en
heren, biedt een gevarieerd programma
van oude en nieuwe, gewijde en wereldse,
ernstige en lichte muziek. Onlangs werd
met groot succes opgetreden in Washing
ton en New York voor een publiek van
tezamen 14.000 personen.
HET HOOGTEPUNT was toen het op
treden in het State Department Auditorium
in Washington. Dit concert werd opge
nomen door de „Voice of America" en
uitgezonden over de gehele wereld.
Het bijzondere concert te Haarlem is
mogelijk geworden door samenwerking
van de Commissie Culturele Contacten in
Amsterdam, de Stichting Haarlems Bloei
en de kerkeraad van de hervormde ge
meente van de Grote of Sint Bavokerk.
De toegangsprijs, inclusief programma, is
60 cent. Kaarten zijn verkrijgbaar vanaf
half acht bij de kosterij van de Grote
Kerk, Oude Groenmarkt 23.
FESTIVAL VAN KINDER- EN
DOCUMENTAIRE FILMS
Een Russische film heeft zondagavond
de hoofdprijs gewonnen op het Inter
nationale Festival van Kinder- en Docu
mentaire Films te Venetië.
Van de in totaal 45 prijzen kregen de
Verenigde Staten, Italië en Tsjechoslowa-
kije er elk negen. De film, die met de
hoofdprijs bekroond werd, was „Eens was
er een jonge Man" van Vassoly Tsjoekien.
Rusland, Tsjechoslowakije, Polen, Bulga
rije, Hongarije en Joegoslavië (met een
documentaire over Skopje) kregen tezamen
17 prijzen.
Orgelconcours voor amateurs. De stichting
„Pro Organo" organiseert een nationaal
orgelconcours voor amateurs, waarvan
de finale op zaterdag 29 augustus des
middags in de Goede Vrijdag-kapel aan
de Bezuidenhoutseweg in Den Haag
plaats heeft. Zestien organisten, al dan
niet aan een kerk verbonden, die de
muziek niet als hun vak beoefenen en
niet ouder zijn dan 35 jaar, nemen er
aan deel. Veertien schreven in voor d®
interpretatiewedstrijd, zes voor de im
provisatiewedstrijd. Na de voorselectie
op 21 en 22 augustus zullen de acht
finalisten vier voor elke wedstrijd
op vrijdagavond 28 augustus in de
Goede Vrijdag-kapel een deelnemers
concert geven.
Instituut voor de Tropen. In verband met
de tentoonstelling „De wereld van de
bijbel" in het Tropenmuseum te Am
sterdam wordt gedurende de maand
augustus iedere werkdag om 15.00 uur
een filmvertoning gegeven, die gratis
toegankelijk is voor museumbezoekers.
De Eindhovense Schouwburg. Minister Bot
zal op 2 oktober de Eindhovense Stads
schouwburg officieel openen. De toe
spraak van de bewindsman zal worden
gevolgd door een opvoering door ..En
semble" van „De Bruiloft van Figaro"
van Beaumarchais.