Het Huis ten Bosch opengesteld
DANSSCHOOL
T. GRIEK
II
m
De Ne
Duitse heksenjacht op het Engelse
meisje-van-plezier Fanny Hill
Muzen
„Sael van Oranje" in een echt Hollands paleis
mmsmm
Vlaamse t.v. gaat Vlaamse
romans verfilmen
Middeleeuwse fresco's in
Sint Servaas ontdekt
WOENSDAG 19 AUGUSTUS 1964
11
Theo de Vries
„Venus bespied" nu
in t.v.-bewerking
H
KJ
iWf
wmmm
Elseviers Weekblad
voortaan in tweeën
De radio geeft donderdag
T elevisieprogramma
Italiaanse communisten
bedanken paus Paulus VI
SLECHTS ENKELE WEKEN per jaar kan men het mooi
ste paleis" van ons vorstenhuis bewonderen. Wanneer ik
schrijf „mooiste paleis" dan bedoel ik dat ook zo. Afgezien
van paleis Soestdijk dat met zijn moderne vertrekken niet
zo beantwoordt aan het historische begrip van een paleis
is slechts Huis ten Bosch, zowel wat betreft ligging als om
geving, tuinen, gebouwen en vertrekken nog een „echt" pa
leis. Natuurlijk is het geen Versailles of Schönbrunn, om van
andere buitenlandse paleizen maar niet te spreken. Maar
deze missen allemaal juist wat we van een Hollands paleis
verwachten; het wat huiselijke, intieme karakter dat ons nu
eenmaal kenmerkt. Dit oude „huys in 't bosc.h, genaemt de
Oranjezael" heeft allure. Ik ken geen mooiere zaal in ons
land dan de grote Oranjezaal met het imposante trapportaal
en de Japanse kamer als anti-chambre. Het naleis is gebouwd
op last van stadhouder Frederik Hendrik die graag op ver
langen van zijn vrouw Amalia van Solms nabij Den Haag
een buitenpaleisje wilde bezitten. Eigenlijk moest het meer
een klein buitenhuis worden: een verblijf om uit te rusten
an de vermoeienissen van zijn veldtochten in de zomer en
het hofleven in de winter. Iets dat toen zeer vermoeiend ge
weest moet zijn. Huygens bouwde zijn buitenhuis „Hofwijck"
en Amalia van Solms wilde „onder het lommer van het
eeuwenheugend geboomte van dat Bosch wandelen en over
de wisselingen van haar leven mijmeren" Op 17 mei 1645
werd aan de prinses een terrein „groot 18 morgen, 470 roe
den" afgestaan. Het was een „parthije elstaekers, weye, val-
leye en wildernisse, gelegen op 't oosteijnde van 't Haegsche
Bosch, aan de noordwestzijde van de besuvdenhoutschen
*ech".
NOG GEEN TWEE MAANDEN daarna heeft de bouwmeester Pieter Post, de man
die later, bijgestaan door Jacob van Campen, dit gebouw groots zal maken, een perste
ontwerp gereed. Het voornaamste deel is een grote centraal gelegen zaal; een enorme
tuinkoepel. Na de goedkeuring van het plan door Frederik Hendrik zijn twee maanden
verder de tekeningen zover uitgewerkt dat de eerste steen kan worden gelegd. In die
tijd bestond er voor deze „oranjezaal" nog geen naam en Huygens heeft toen een
aantal namen moeten voorstellen, waarvan geen enkele echter ondanks het feit
dat er voortreffelijke bjj waren genade heeft kunnen vinden in de ogen van de
prinses, noch in die van het publiek. Het bleef „lusthuys in 't Bosch" of „Oranjezaal".
Toen stadhouder Frederik Hendrik op 14 maart 1647 overleed was de grote zaal al
aanbesteed, maar waarschjjnljjk is tóén pas het denkbeeld geboren de oranjezaal een
passende bestemming te geven: namelijk de triomf van de prins te vereeuwigen. En
zo vinden we dan in de grote zaal op alle wanden schilderingen die het leven van
deze Oranjetelg vereeuwigen of symbolisch voorstellen.
HET GROOTSTE STUK is dat waarop
we Frederik Hendrik in een triomfwagen
zien. Het schilderij neemt een gehele wand
in beslag. Het is van de hand van Jacob
Jordaens. Een monumentaal schilderij
dus. Het is geflankeerd door allerlei an
dere symbolische schilderijen, zoals „De
triomftocht" of „De tijdt". U moet zelf
in deze zaal geweest zijn om een goede
indruk te hebben van de warme tonen
en het voorname geheel. De afmetingen
blijken uit de foto; men lette eens op de
banken. Precies driehonderd jaar geleden
1664 schreef Pieter Post dan ook een
boek over zijn bouwwerk „De sael van
Oranje".
Na het overlijden van prinses Amalia
van Solms komt het paleis aan haar doch
ter, die het enkele jaren later afstaat aan
haar neef, de koning-stadhouder Willem
III. Deze heeft dit paleis vaak benut. Zo
is van de hand van Marot een gravure
bekend waarop wij een groot hofbal zien,
gegeven in december van het jaar 1686 en
die iets toont van de splendeur van het
toenmalige stadhouderlijke hof. Na de
dood van Prins Willem III treden er moei
lijkheden op. Er zijn geschillen, voorna
melijk over de nalatenschap van dit pa
leis. Het heeft dertig jaar geduurd voor
«lies is geregeld.
STADHOUDER WILLEM IV krijgt het
gebouw dan in zijn bezit en hij laat het
grondig verbouwen. Misschien te grondig,
maar niet geheel onbegrijpelijk; het moest
naar de eisen des tijds ingericht en be
woonbaar gemaakt worden. Reeds in 1733
werd met de verbouwing begonnen. Er
komen twee vleugels bij. In de Franse
tijd is het paleis enige tijd de woning van
raadpensionaris Rutger Jan Schimmelpen-
ninck. Daarna komt het weer aan de Ko
ninklijke familie. En vooral in de eerste
helft van onze eeuw is het paleis vaak ge
bruikt. Tijdens de jaren 1950 tot en met
1956 werd het gebouw geheel gerestau
reerd en op niet altijd even gelukkige
wijze aangepast aan de eisen van de
tegenwoordige tijd.
ALS U HET PALEIS betreedt dan komt
u, na de trap opgegaan te zijn, eerst in
de Chinese kamer. Prachtig borduurwerk
zien we er. Natuurlijk in stijl. Dan komen
we in de witte eetzaal. De wandschilde-
van het Nederlandse volk ter gelegenheid
van het zilveren huwelijksfeest in 1962.
DAN KOMEN WE, door een kleine keu
ken, in de Japanse kamer. Ook weer een
stijlkamer; en tenslotte betreden we dan
de hoofdzaak, de Oranjezaal, waarover we
reeds spraken. Tenslotte verlaten we het
paleis door de vestibule. Bij deze rond
gang hebben we ruimschoots de gelegen
heid een blik in de fraai aangelegde tuin
te werpen. Als we dan het gebouw verla
ten hebben, zijn we een prettige ervaring
rijker geworden. Een schoon gebouw uit
het rijke tijdperk van onze vaderlandse
geschiedenis „sprak" tot ons over tijden
die onherroepelijk voorbij zijn.
Advertentie
ZIJLWEG 49
HAARLEM - TEL. 14441
Op ZATERDAG 22 AUGUSTUS gaat bij ons de vlag uit
Dan openen wij op feestelijke wijze onze geheel nieuw gebouwde
DANSLESSTUDIO.
KOMT U OOK EVEN KIJKEN
Onze school is deze dag geopend van 25 en 's avonds van 710 uur.
MAANDAG 24 AUGUSTUS is de dag waarop de inschrijving begint
voor UW DANSLES
PROSPECTUS wordt op aanvraag gaarne toegezonden.
De A.V.R.O.-Televisie presenteert de
kijkers op donderdag 10 september van
21.10 tot 22.40 uur „Venus bespied" van de
Engelse toneelschrijver Christopher Fry,
pseudoniem voor Christopher Hammond,
die in 1907 te Bristol is geboren. In op
dracht van de befaamde Engelse acteur Sir
Laurence Olivier schreef Christopher Fry
eertijds „Venus Observed". Het stuk is in
alle grote schouwburgen op het repertoire
geweest.
In „Venus bespied", dat in de vertaling
van Bert Voeten en in samenwerking met
de Haagse Comedie onder spel- en tele
visieregie van respectievelijk Paul Steen
bergen en Ton Lensink op het scherm
wordt gebracht, ziet men onder meer
Anne-Marie Heyligers als Perpetua, Annie
de Lange als Rosabel Fleming, My ra Ward
als Hilde Taylor-Snell, Ida Wasserman als
Jessie Dill, Kees Coolen als Bates, Manfred
de Graaf als Dominic, Gerard de Groot als
Kapitein Fox Reddleman, Bob de Lange
als Herbert Reedbeck, Wim van Rooy als
Edgar, zoon van de hertog van Altair, en
Paul Steenbergen als de hertog zelf. De
decors zijn ontworpen door Nic v. Baarle.
Het Huis ten Bosch.
ringen zijn van de hand van Jacob de Wit,
die een meester was in het imiteren van
beeldhouwwerk en dan voornamelijk in
bas-reliëfs. Zijn schilderingen worden ook
wel, wat familiair, „Witjes" genoemd.
Op een tafel zijn verschrikkelijk grote
en veel te pompeuze zilveren voorwerpen
tentoongesteld. Verder zien we er een aan
tal serviesstukken. Een deel daarvan heeft
een gekroonde W. Dit servies is indertijd
(in 1892) door president Carnot van Frank
rijk aan koningin Wilhelmina geschonken.
Bovendien staat er een deel van de aan
vulling op dit servies van Sèvres-porselein,
waarop een gekroonde J.B.; het geschenk
De Oranjezaal met het wandgrote
schilderij van Jacob Jordaens.
Vestzaktheater. Vrijdag 21 augustus opent
het Vestzaktheater te Amsterdam zijn
vierde seizoen met de première van drie
korte stukken: „De Gieren" van de
Vlaamse auteur Pieter de Prins, „Hal
te", het eerste stuk van de jonge Neder
landse auteur Jan Banen en „De Graf
bewaker" van Franz Kafka, het enige
toneelstuk dat deze auteur heeft ge
schreven. De regie is in handen van
Wim Burkunk. Medespelenden zijn: Pia
Barendrecht, Mieke Geurts, Bep de
Leeuw, Ed Bollmann, Wim Burkunk,
Peer Mascini en John Smit.
Schilderprjjs. De Europaprijs van de stad
Oostende voor de schilderkunst is voor
1964 toegekend aan de Belgische schilder
Jacques Chemay. De Nederlandse schil
der Pieter Defesche was een van de vier
winnaars van een gouden medaille.
Met ingang van het nummer van 5 sep
tember zal Elseviers Weekblad in twee
delen aan zijn abonnees in Nederland en
België worden verzonden. Verschillende
overwegingen leidden tot deze ingrijpen
de wijziging. Het weekblad heeft een om
vang gekregen die bezwaren ging opleve^
ren, zowel wat het bestellen als de han
teerbaarheid voor de lezer betreft. Het
eerste deel zal de abonnees op woensdag
bereiken en wordt kortheidshalve aange
duid als het deel „voor de zakenman en
zijn staf". Het tweede deel „opinie en ont
spanning" genoemd, zal vrijdag bij de
abonnees arriveren. De losse nummers zul
len tezamen gevoegd op donderdag op de
gebruikelijke verkooppunten verkrijgbaar
zijn.
WILLEM DUYS REIKT EDISONS UIT
Willem Duys heeft enkele jaren gesuk
keld met een groot aantal problemen, als
hij zijn Grand Gala du Disque organiseer
de. Het grootste was de laatste tijd wel,
wie de Edisons moest uitreiken. Wim Son-
neveld heeft het twee jaar geleden zo aar
dig gedaan, dat er vorig jaar voor nie
mand meer aardigheid aan was. Godfried
Bomans werd echter bereid gevonden,
maar zijn spotternij ging nog verder dan
die van Sonneveld en dat namen de pla-
tenmannen niet allemaal. Willem Duys
heeft nu de knoop doorgehakt en de ge
makkelijkste van alle oplossingen gevon
den: dit jaar gaat hij zelf namens de jury's
de prijzen ofwel de Edisons uitreiken,
De klassieke èn de populaire.
Piet Römer draagt donderdagavond
voor de NCRV-televisie „De piano"
van de Braziliaanse schrijver Anni-
bal Machado voor, onder regie van
Henk Rigters.
BRUSSEL De Vlaamse televisie, of
tewel de uitzendingen van de Belgische tv
in de Nederlandse taal, heeft het plan een
aantal Vlaamse romans te gaan verfilmen.
Men begint met een boek van Marnix Gij-
sen „Terwille van Leentje".
„Het Laatste Nieuws", een van de grote
Vlaamse dagbladen (oplage 300.000), dat
echter weinig gezag heeft omdat het jour
nalistiek bijzonder slecht in elkaar zit, be
treurt dat deze films zullen worden ge
maakt door een tv-reporter die wel ver
stand heeft van kunst en cultuur doch die
slechts „een betrekkelijke ervaring" heeft
op het terrein van de film. In ieder geval
is het idee van de BRT te prijzen. Men
besteedt daar voor de verspreiding van de
Vlaamse kunst naar verhouding zeer veel
zendtijd en telkens opnieuw blijkt weer
dat men het experiment daarvoor niet
schuwt
(Van onze correspondent)
BONN. De Westduitse justitie is een heksenjacht begonnen op het lichte meisje
Fanny Hill, geestesprodukt van de 18de-eeuwse Engelsman John Cleland. Nadat het
boek met de weinig puriteinse historie van Fanny Hill (oorspronkelijk „Memoirs of
a Woman of Pleasure" geheten) sinds het begin van zijn nu al 200-jarig bestaan
ontelbare malen door rechters in Engeland en de Verenigde Staten nauwkeurig op
zijn merites is onderzocht en daarop voor de verkoop vrijgegeven, acht „Amtgerichts-
rat" dr. Schweiger in München het noodzakelijk nog eens helemaal van voren af aan
te beginnen. Hij heeft dan ook de inbeslagneming gelast en verdere verkoop verboden
van Fanny Hill's avonturen zoals ze zijn uitgegeven door de Münchense uitgever
Kurt Desch.
Ria Exel in Berlijn. Gedurende de herfst
zal in de Galerie im Hansaviertel in
Berlijn een tentoonstelling worden ge
houden van werk van de Haagse schil
deres Ria Exel. De Amerikaanse criticus
Cherry Gerber zal deze tentoonstelling
inleiden.
Hart voor fanfare. De mensen van Hol-
thees-Smakt bij Venraij hebben er bin
nen een maand voor gezorgd dat de fan
fare nieuwe uniformen kreeg ter waarde
van 18.000 gulden, waarvoor per gezin
minimaal 25 gulden op tafel werd ge
legd. In februari ontving hetzelfde korps
een geheel nieuw instrumentarium ter
waarde van 84.000 gulden, welke som
ook grotendeels door dezelfde dorpsge
meenschap werd opgebracht. Met een
groot feest zullen aanstaande zaterdag
de uniformen tijdens een dorps vergade
ring worden overgedragen.
FANNY WERD DOOR Desch in zijde ge
bonden en te koop gesteld voor niet min
der dan achtenvijftig mark. Hoewel Desch
zelf niet over oplagecijfers wil spreken,
weet „Der Abend" te melden dat van deze
luxe-uitgave in de Duitse Bondsrepubliek
al meer dan 10.000 exemplaren zijn ver
kocht; bij de drukkerij zijn nog 1380
prachtexemplaren. Rechter Schweiger:
„Dat de tekst stilistisch bijgevijld is, de
illustraties door kunstige hand werden ver
vaardigd en het geheel goed gedrukt en in
kunstzijde gebonden, kan aan dit geschrift
niet het karakter van grove ontuchtigheid
ontnemen"De heer Schweiger vergiste
zich in de kwaliteit van, de zijde, ze was
tcht.
SCHWEIGERS BESLUIT bleek besmet
telijk: kort na zijn initiatief in München
volgden verbod en beslagname in Berlijn
en in Neurenberg, terwijl de boekverko
pers in andere steden gelaten op de daden
van hun plaatselijke politiekorpsen wach
ten. De affaire is des te opvallender, als
men bedenkt dat er behalve de Fanny Hill
van Kurt Desch in de Bondsrepubliek
vrijelijk, en door de politie ongehinderd, te
koop zijn één pocket-uitgave, twee biblio
fiele uitgaven en natuurlijk de Engelse- en
Amerikaanse pocketedities, die het meeste
aftrek vinden. Uitgever Desch weet nog te
vertellen dat er in 1910 al een vertaling
van Cleland's meesterwerk in Duitsland
verschenen is, terwijl Ralph Ginsburg in
zijn „Unhurried View of Erotica" spreekt
HILVERSUM I. 402 m. 746 kc.s. 7.00
AVRO. 7.50 VPRO. 8.00-24.00 AVRO.
AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym
nastiek. 7.20 Lichte grammofoonmuziek.
VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00 Nws.
8.15 Lichte grammofoonmuziek. 9.00 Och
tendgymnastiek. 9.10 De groenteman. 9.15
Pianorecital: klassieke muziek (gr.) 9.35
Waterstanden. 9.40 Morgenwijding. 10.00
Arbeidsvitaminen (gr.). 10.50 Voor de kleu
ters. 11.00 Nieuws. 11.02 Huishoudelijke za
ken, lezing. 11.15 Omroeporkest en piano:
Moderne muziek. 12.00 Dansorkest en zang
solisten. 12.30 Mededelingen t.b.v. land- en
tuinbouw. 12.33 Metropole-orkest: amuse
mentsmuziek. 13.00 Nieuws. 13.15 Medede
lingen, eventueel actueel of grammofoon
muziek. 13.25 Beursberichten. 13.30 Licht
instrumentaal ensemble en zangsolist. 14.00
Klassieke kamermuziek. 14.45 Chansons.
15.15 Operettemuziek (gr.) 16.00 Nieuws.
16.02 Altviool en piano: moderne muziek.
16.30 Voordracht. 16.45 Orgelspel. 17.00
Minjon. 17.55 Kasba 64: gesproken brief
uit Marokko. 18.00 Nieuws. 18.15 Eventueel
actueel. 18.20 Lichte orkestmuziek en zang
soliste. 19.00 Sportparade. 19.30 Zing met
ons mee: liedjes. 20.00 Nieuws. 20.05 Hol
land Festival 1964: Rotterdams Philharmo-
nisch orkest: moderne muziek. 20.55 Bondig
bulletin: wekelijksb kunstnotities. 21.20 Der
Vogelhandier, operette in verkorte
vorm (opn.). 22.30 Nieuws. 22.40 Actuali
teiten. 23.05 Pizzicato: nieuwsflitsen en ac
tualiteiten uit de lichte muziekwereld. 23.55
-24.00 Nieuws.
HILVERSUM II. 298 m. 1007 kc.s. 7.00
KRO. 11.45 VPRO. 14.15-24.00 NCRV.
KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Morgengebed.
7.15 Lichte grammofoonmuziek. 7.55 Over
weging. 8.00 Nieuws. 8.15 Lichte grammo
foonmuziek, toeristische tips, praatje voor
de vrouw en programma voor de kinde
ren. 10.00 klassieke en lichte grammofoon
muziek en praatje voor de vrouw. 11.00
Voor de zieken. VPRO: 11.45 Lichte gram
mofoonmuziek. 12.15 Leven op het land,
gesprek. 12.30 Mededelingen t.b.v. land- en
tuinbouw. 12.33 Deze Week. 13.00 Nieuws.
13.15 Klassieke grammofoonmuziek. 13.45
Voor de vrouw.. NCRV: 14.15 Lichte gram
mofoonmuziek. 14.40 Licht ensemble. 15.00
Klassieke grammofoonmuziek. 15.35 Mo
derne liederen. 17.00 Voor de jeugd. 17.30
Lichte grammofoonmuziek voor de teen
agers. 18.15 Sportagenda. 18.20 Metropole
orkest. 19.00 Nieuws en weerpraatje. 19.10
Geestelijke liederen (gr.). 19.30 Radiokrant.
19.50 licht pianospel (gr.). 20.25 Operette-
en musical-fragmenten (gr.). 21.10 Piano
trio: moderne muziek. 21.40 Zet - Pé, licht
programma. 22.00 Kerkorgelconcert. 22.30
Nieuws en herhaling SOS-berichten. 22.40
Avondoverdenking. 22.55 Boekbespreking.
23.00 Platennieuws. 23.55-24.00 Nieuws.
BRUSSEL 324 m.
12.00 NIEUWS. 12.03 Grammofoonmuziek
12.15 Gevarieerde muziek. (Om 12.25 Weer
bericht en mededelingen). 12.50 Beursbe
richten en programma-overzicht. 13.00
Nieuws en weerbericht. 13.20 Kamermu
ziek. 14.00 Nieuws. 14.03 Klassieke muziek.
(Om 15.00 Nieuws). 15.30 Lichte muziek.
16.00 Nieuws. 16.03 Beursberichten. 16.09
Liederen. 16.40 Klassieke en moderne mu
ziek. 17.00 Nieuws en weerbericht. 17.15
Voor de kinderen. 17.50 Orkestmuziek.
18.00 Nieuws. 18.03 Voor de soldaten. 18.28
Paardesportberichten. 18.30 Moderne mu
ziek. 19.00 Nieuws, weerbericht en radio
kroniek. 19.40 Lichte muziek. 20.00 Moder
ne muziek. 22.00 Nieuws en berichten.
22.15 Dansmuziek. 22.50 Volksmuziek. 23.00
Nieuws. 23.05 Operamuziek. 23.05 Opera
muziek. 23.55-24.00 Nieuws.
VOOR WOENSDAG
NTS: 17.00 De Verrekijker, internatio
naal jeugdjournaal. AVRO: 17.10-17.45
Voor de kinderen. 19.30 Dick van Dyke
Show, TV-film. NTS: 20.00 Journaal en
weeroverzicht. AVRO: 20.20 AVRO's Te-
levizier. NTS: 20.40 Oostenrijkse boeren
bruiloft, balletfantasie. AVRO: 21.10 Niew
we oogst II, TV-debuut van jonge talen'
ten. 22.10 Rijkspolitie, 'n prachtpositie,
documentaire. NTS: 22.35-22.40 Journaal.
Experimentele uitzendingen op het tweede
net (kanaal 27).
NTS: 20.20 Indische droomsteden, film.
20.40-22.00 Lente in Parijs, film.
VOOR DONDERDAG
NCRV: 15.00-15.45 Voor de vrouw. 16.00-
16.15 Voor de kinderen. 19.30 Barend de
beer, film voor de kinderen. 19.35 Cinema-
tomobile, documentaire. NTS: 20.00 Jour
naal. NCRV: 20.20 Memo. 20.35 Spiegel
beeld. TV-film. NTS: 21.00 Don Juan, bal
let. NCRV: 22.05 Voordracht. 22.35 Dag
sluiting. NTS: 22.45-22.50 Journaal.
Experimentele uitzendingen op het tweede
net (Kanaal 27). AVRO: 20.35 Thomas Al
va Edison, film. 21.00-22.30 Goede reis,
spel. (herhaling van 20-8-1959).
van ongeveer tien vertalingen in het Duits.
TOCH IS HET mogelijk dat Kurt Desch
zelf schuld draagt aan het boze oog dat de
justitie op zijn Fanny heeft laten vallen.
Hij prijst zijn prachtwerk met veel ge
heimzinnigheid aan; wanneer men in de
boekwinkel vraagt het te mogen inzien
krijgt men ten antwoord dat dit verboden
is en dat men het alleen maar kan kopen.
En als klap op de vuurpijl laat Desch zijn
afnemers op de bestelkaart een verklaring
ondertekenen waarbij deze verzekeren: „Ik
ben meerderjarig en verplicht mij door
mijn ondertekening de „Memoiren der
Fanny Hill" gesloten te zullen bewaren en
ze niet binnen het bereik te zullen stellen
van jeugdige personen onder de 21 jaar,
noch van andere personen van wie ik moet
aannemen dat zij niet de vereiste rijpheid
bezitten om dit boek objectief te kunnen
beoordelen en naar waarde te kunnen
schatten".
OOK IN DE WERELD van de amuse
mentsfilm heeft Fanny Hill tot moeilijk
heden geleid. In Berlijn-Spandau is regis
seur Artur Brauner doende met een Fan-
ny-Hillfilm, die in september in de biosco
pen moet zijn. De rolprent wordt aange
kondigd als „pikant, frivool en ritselend
van erotiek". Een reporter van het ge-
illustreerde massaweekblad Revue repli
ceert daarop; „Wat in deze lichte-meisjes-
avonturen het meeste zal ritselen is het
zilverpapier rond de chocoladerepen van
het Duitse bioscooppubliek". De verslag
gever onthult bij deze gelegenheid 't treu
rige verhaal van hoofdrolspeelster Letitia
Roman uit Italië: „In onze film komt wer
kelijk totaal niets onnets voor", vertelt
Letitia, „Ik ben gewoon gezichtsbedrog.
Zelfs het boezem-bloot wordt door de an
dere dames getoond". En ze voegt er te
leurgesteld aan toe: „Ik heb veel meer te
bieden dan ik in de film mag laten zien".
In de Sint Servaaskerk in Maastricht
zijn bij restauratiewerkzaamheden aan het
priesterkoor onder schilderingen uit 189#
van prof. Cuijpers schilderingen aange
troffen uit de late middeleeuwen en frag
menten van Romaans schilderwerk uit de
elfde eeuw.
De restauratie van het priesterkoor van
de St. Servaas is in mei 1962 begonnen.
Daarbij was het de bedoeling ervaring op
te doen om plannen te kunnen maken
voor de verdere restauratie van de kerk.
Een twintigste deel van de kerk is thans
gerestaudeerd. Dit werk heeft bijna twee
honderdduizend gulden gekost.
ROME (AP) De Italiaanse commu
nistische partij heeft gisteren paus Paulus
VI dank betuigd voor het feit dat hij voor
de genezing van Palmiro Togliatti heeft
gebeden. Zonder de communistische leider
bij naam te noemen heeft de paus op za
terdag een gebed uitgesproken voor het
welzijn „van een Italiaanse politieke lei
der die ziek in het buitenland is".
De ziekte van Togliatti schijnt van in
vloed te zijn op de Italiaanse vakvereni
gingen. De vakvereniging die onder leiding
staat van de communisten, heeft gisteren
bekendgemaakt dat geen stakingen zullen
worden gehouden voor het eind van de
maand augustus.