Parijs is geen rem voor onze creativiteit"
„Slechts 5% van Amerikaanse
huwelijken is echt gelukkig"
VARKENS-STAARTJES PRUIK
Olympische mannequins
Santa Monica-saus
Psychiater op Londens congres:
De volmaakte secretaresse
Chemicaliën in textiel
veroorzaken eczeem
VRIJDAG 28 AUGUSTUS 1964
Erbij
Een maand na de Parijse wintercollec
ties maakt Holland zich op voor de
modepremières. Waarom zo laatHet
handjevol ontwerpers, dat wij rijk zijn,
maakt er geen geheim van: voor een
deel putten zij hun inspiratie uit Parijse
bron. In de week van de Parijse premiè
res kijken ze op z'n minst één show aan.
Voor Dick Holthaus was dat dit jaar
Dior. Voor Ferry Offerman en Ernst
Jan Beeuwkes uit Den Haag) Lanvin
en Car din. Max Heymans hoeft, naar
zijn zeggen, niets te zien, maar alleen
maar de sfeer te proeven van een weekje
Parijs. En Jean Louzac uit 't Haagje
verklapt, dat hij - als hij een nieuwe das
bij Cardin koopt - meteen ook een oogje
waagt aan de nieuwe collectie. Natuur
lijk gaat dat niet voor niets. De toegangs
prijzen tot de shows zijn gepeperd. Ge
middeld 2000,-. Daarvoor krijgt met
achteraf dan nog wel een grondpatroon
toegestuurd van een model, dat dan ge
kopieerd mag worden. Voor de meesten
is dit echter hun eer als ontwerper te na.
Voor een buitenstaander klinkt dit alle
maal misschien nogal wat dubieus en
teleurstellend. Het is het minder dan het
lijkt. De Parijse mode geeft nu eenmaal
de toon aan. De vrouwen, die zich bij
onze couturiers laten kleden, willen
graag naar die laatste mode gekleed
gaan. Of, zoals Holthaus zegt: „Ik kleed
geen typisch Hollandse vrouw. Ik kleed
mijn klanten zó, dat zij zich overal thuis
voelen. In Parijs, Rome of New York".
Zo'n week Parijs hoeft bepaald niet
remmend te werken op de eigen creati
viteit. Daarvan geven de collecties van
Holthaus en Heymans zeker blijk. Trou
wens vraagt een goede vertaling van de
Parijse mode niet evenveel meester
schap als het origineel? In onderstaande
portretjes geven de ontwerpers al dan
niet - de contouren aan van hun nieuwe
winterplannen en wat zij denken van de
Nederlandse mode.
In een dansschool te Tokio
lopen dag-in dag-uit 21 lieftal
lige Japanse meisjes met een
boek op het hoofd. De Oosterse
schonen, die allemaal rond de
20 jaar zijn, moeten leren zich
zo gracieus mogelijk voort te be
wegen. Alom erkende meester
van de Japanse danskunst, Kat-
sura Hanayagi, is voortdurend
bezig zijn aantrekkelijke leer
lingen te onderwijzen. Deze meis
jes zullen namelijk tijdens de
Olympische Spelen voor de ogen
van vele honderdduizenden, in-
plaats van boeken, de medailles
naar de ceremonieplaatsen moe
ten dragen.
(Van onze moderedactrice)
Dick Holthaus (35), Van Baerle-
straat 12, Amsterdam.
110 man personeel
6000 geregistreerde klanten
Confectie voor Bijenkorf, Amster
dam en Bonwit Teller, New York
Eigen huis- en Mercedesbezitter
Hobbie: binnenhuis-architectuur
Hij geeft maandag zijn première. Als
vanouds in zijn salon aan de Amster
damse Van Baerlestraat. Op de plaats
waar dan de gouden stoeltjes zullen
staan, liggen nu nog tientallen rollen
stof op elkaar gestapeld. Hij zegt: „Ik
haal m'n stoffen overal vandaan. Uit
Parijs, Berlijn, Londen. M'n collectie?
Nee, daarover kan ik u niets zeggen.
Die blijft tot het laatste moment ge
heim. Ze was voor het grootste deel al
af toen ik naar Parijs ging. Wat mij
interesseert in die Parijse shows is niet
de lijn, maar de coupe. Daarom neem ik
ook altijd een coupeuse mee. Ik hoef
ook altijd maar één collectie te zien.
Dit jaar was dat Dior. Hoe meer je ziet,
hoe moeilijker je het voor jezelf maakt.
En Dior is heel goed. Hij wordt over de
hele wereld gekopieerd. Bovendien ge
bruikt hij rijke stoffen en bewerkingen.
Dat is iets waar ik zelf ook erg van
houd. Nee, die boerinnelijn, daaraan
doe ik niet mee. Dat kunnen maar zo
weinig vrouwen dragen. Toch kleed ik
mijn klanten graag jong. Waarom moet
een bejaarde vrouw er hier in Neder
land altijd oud uit zien? De hele mode
van de laatste jaren is toch jong. Denk!
u, dat ik weieens stil sta bij mijn oude
dalg? Welnee, ik denk nooit aan mor
gen. Ik ben een mens, die nü leeft, die
in zijn tijd staat. En die ook voor die
tijd ontwerpt".
Jan Jansen (22), Jonge Roeien-
steeg 16, Amsterdam.
Deze jonge schoenontwerper debu
teert deze winter in de haute chaus-
sure. Hij heeft namelijk een aantal
schoentjes gemaakt bij de coliectie van
Dick Holthaus. Helemaal geïnspireerd
op Parijs zijn z'n dagschoentjes met
laag hakje en vingertopneus, waarin
gebreide kousen zullen worden gedra
gen. Als materiaal gebruikte hij zwart
of bruin leer en langharig suède. Zijn
avondschoentjes hebben een vrij smal
hakje en zijn van satijn.
Het is seer wenselijk dat er een eti-
ketteringssysteem wordt ingevoerd,
waardoor de detailhandel en de consu
ment gewaarschuwd worden voor de sa
menstelling van de gebruikte textiel-
veredelingsmiddelen. Dit is de mening
van dr. K. E. Malten, lector in de ar-
beidsdermatologie, geuit in een publi-
katie getiteld „Textielveredelings-
middelen als oorzaak van contactec
zeem".
In kleding, zo schrijft dr. Malten, wor
den tegenwoordig veelal chemicaliën
verwerkt ter veredeling van het klas
sieke produkt. Hierdoor wordt onder
meer verbetering van kleurechtheid en
kreukherstellend of waterafstotend ver
mogen verkregen. In de laatste jaren
werden 66 patiënten met contacteczeem
in onze polikliniek gezien. Bij 27
van hen hadden inderdaad de lapjes-
proeven met textielstoffen een of meer
positieve resultaten. In totaal werden
66 stoffen onderzocht. Hiervan verwek
ten 34 een positieve reactie.
Max Heymans (45), Nicolaas Wit-
senstraat 16, Amsterdam.
Ook hij bewaart een sfinxachtig
zwijgen over zijn collectie, die 14 sep
tember haar première beleeft. Vanach
ter zijn donkere zonneglazen, zegt hij:
„Ik kleed een hele kleine kring vrou
wen. 't Is een te exclusieve collectie om
er iets over los te laten. Ongeveer 35
modellen. Zoals ieder jaar breng ik een
„hommage" aan Chanel. Gewoon, omdat
ik wèg ben van die prachtige tweed-
paikjes, die zij maakt. Voor de rest.
ik ben zoals altijd in Parijs geweest,
maar ik zie nooit één show. Ja, in de
week van de collecties. Maar ik heb
genoeg aan de sfeer op straat. Daar doe
ik al voldoende inspiratie op. De Pa rij se
vrouw heeft van nature heel veel chic.
Of ik me in leven kan houden met de
haute couture? Ik kan er mee rond
komen. Maar voor de confectie zou ik
niet kunnen werken. Niet omdat ik het
beneden m'n stand vind, maar omdat
het me te veel zou zijn. Ik heb m'n
handen al vol aan de couture. Ik zou
er niets meer bij kunnen doen".
(fijne puddingsaus)
Voor vier personen.
Benodigdheden: 1 eetlepel boter, 1 eet
lepel bloem, V, kopje suiker, l/« kopje
melk, het geel van een ei, 1 banaan,
1 snuifje zout, Vi kopje zoete room.
De boter zacht kloppen. De bloem en de
suiker er doorheen roeren. De gekookte,
koude melk met het eigeel vermengen
en toevoegen. Het mengsel ongeveer
drie minuten laten koken op een zachte
vlam. Hierna af laten koelen. Dan de
banaan en de stijf geklopte room er
doorheen roeren.
LONDEN. Een recent onderzoek heeft aangetoond, dat vier van de tien
vrouwen met iemand anders zouden trouwen als ze de mogelijkheid daartoe
hadden. Drie op de tien echtgenoten zouden hetzelfde doen. Dit heeft de
Amerikaanse prof. Norman Brill van de California-universiteit verklaard tijdens
een lezing voor het eerste congres voor sociale psychiatrie, dat onlangs in
Londen werd gehouden.
Er waren nog meer sombere geluiden te horen op dit congres. In een andere
lezing schilderde de Engelse psychiater dr. Gerald Tewfik een huiveringwek
kend beeld van de moderne welvaartsmaatschappij, zoals geheel West-Europa
en Amerika die sinds een aantal jaren kennen.
Sprekend over de symptomen van
deze „zieke samenleving" zei hij: „Ge
weld en sexuele overprikkeling vullen
onze boeken, films en t.v.-schermen;
gezinnen vallen uiteen, de mensen ver
liezen sexueel de grond onder hun voe
ten en zien geen enkel doel meer voor
de toekomst".
De gegevens van prof. Brill konden
als een bewijs dienen voor deze visie.
„In Amerika wordt geschat, dat niet
meer dan ongeveer 5 percent van de
huwelijken werkelijk gelukkig is. de
rest varieert van betrekkelijk goed tot
allerellendigst", zei hij.
Prof. Brill gaf het volgende „recept"
voor een gelukkig huwelijk: „De vrouw
die van haar man verwacht dat hij een
rots van betrouwbaarheid, zekerheid en
geduld is en tegelijk een impulsieve,
altijd voor een pretje te vinden Don
Juan, moet rekenen op een teleurstel
ling".
„De man die meent dat zijn vrouw
tegelijk een uitstekende minnares,
kookster en vrouw van de wereld moet
zijn enerzijds intelligent, onafhanke
lijk en betrouwbaar, anderzijds hulpe
loos en steun bij hem zoekend loopt
eveneens kans op een boze verrassing".
De Engelse dr. Tewfik zei in zijn re
de: „De mensheid heeft een verschrik
kelijke prijs betaald voor de zogenaam
de weldaden van de vooruitgang. Wij
lijden aan een psychologische ziekte,
die zich uit in sociale geïsoleerdheid,
materiële en persoonlijke onvoldaan
heid, het gevoel dat ons leven en wij
als individu volkomen zinloos zijn. Wij
geven meer uit aan defensie of bewa
pening dan aan het bouwen van huizen,
meer aan tabak en drank dan aan ge
zondheidszorg en scholenbouw. In dit
land werd vorig jaar 1 miljard pond
(10 miljard gulden) vergokt. Het leven
moet inderdaad wel erg leeg zijn".
Ferry Offerman (59), Van Baerle
straat 110, Amsterdam.
9000 geregistreerde klanten
Werkt ook voor de confectie
Klanten: o.m. mevrouw Stikker,
Zijlstra, Teddy Scholten
Heeft buitenhuis in Vinkeveen (met
onder meer een Degas), een
Dodge en een jacht.
Hobbie: jade- en ivoor-verzameling
Ferry Offertnan met Duits accent en
zonnebril gaat deze winter de pre
mière is op 21 september veel nerts
en tweeds gebruiken. Ook hij heeft
Parijs gezien. Maar hij is er niet onder
ste boven van.
„Deze mode komt helemaal tege
moet aan de zucht om jong te blijven
van tegenwoordig. Bovendien heeft de
Parijse modewereld geen leider meer.
Zoals bijvoorbeeld Dior indertijd. Die
man maakte de mode. Daar zat de hele
wereld op te wachten. Maar nu ont
werpt iedereen maar zo'n beetje voor
zichzelf. Goed, nu roepen ze dus weer
over die André Courrèges. Misschien
wordt dat de man van de toekomst.
Maar wat hij maakt vind ik geen haute
couture. Dat is goed voor de sportieve
en wat mannelijke vrouw, 't Is tegen
woordig net de omgekeerde wereld.
De mannen draigen lang haar en de
vrouwen lange broeken. Je ziet het ver
schil niet meer. Trouwens ik heb een
commercieel bedrijf. Ik wil me niet aan
dit soort experimenten wagen. Ik heb
twee patronen: een van Lanvin en een
van Cardin. Van Lanvin heb ik het
model van die rok, die eindigt in een
tulpenbol. Ik gebruik de patronen
alleen als basis. Als een soort uitgangs
punt. Niet om ze letterlijk te kopiëren.
Of ik er iets kwaads in zie in dat naar
Parijs gaan? Nee, waarom? De hele
wereld inspireert zich toch in Parijs. Ik
herinner me, dat ik jaren geleden met
Capucci samen bij Dior zat. Dat is nu
zelf een grote ontwerper geworden.
Maar die schaamde zich er toch ook
niet voor".
2
Ernst Jan Beeuwkes (32), Noord
einde 62 b, Den Haag.
Hij is de benjamin onder de vader
landse couturiers. In Den Haag heeft
hij zich een goede reputatie opgebouwd.
Onder zijn klanten telt hij verschillen
de diplomatenvrouwen en dames van
het Hof, maar ook actrices als Fia
Carelsen en Georgette Hagedoorn. Een
ander publiek dus dan in Amsterdam.
Betekent dat ook een andere mode?
„Ja", zegt hij. „In Amsterdam durft
het publiek meer. Daar kun je gewaag
dere dingen doen. Den Haag is behou
dender. Ze houden hier van eenvoud,
niet van excentriciteit. De chic moet
spreken uit de materialen. Daarom ge
bruik ik rijke stoffen, die allemaal uit
Parijs komen en heel exclusief bont.
Wat ik in Parijs enorm vond, dat waren
die mantels, die van binnen gevoerd
waren met bont. Op die manier loop je
er heerlijk warm bij zonder dat ja
iemand de ogen uitsteekt. In mijn col
lectie (première 16 september) ga ik
veel tweeds brengen en veel bont, maar
dat doe ik ieder seizoen eigenlijk al.
Iets nieuws zijn m'n lange broeken.
Daar zou ik dan wel graag de beper
king „alleen voor binnenshuis" bij
willen maken. Ik maak ze van tweed
en brokaat, 't Is een elegante gast-
vrouwen-dradht". Ernst Jan Beeuwkes
kent de Parijse mode niet alleen van
de shows. Ook zijn opleiding als mode
ontwerper kreeg hij in Parijs aan d«
Chambre Syndicale de la Couture Pari-
sienne. Later werkte hij als hoeden-
ontwerper bij een Parijse modiste. Dat
was de springplank naar de Hollandse
mode.
De laatste grit op het gebied van de haarmode komt uit Italic en bestaat uit
een pruik van raffia. De pruik wordt in allerlei kleuren en stijlen vervaardigd.
Op dit plaatje een varkens-staartjespruik voor de tieners.
Een vooraanstaand Brits zaken- j
man zette uiteen welke eigen-
schappen een volmaakte secre-
taresse moet bezitten. Hij noemde: -
1. De evenwichtigheid van Mar- 8
lene Dietrich (die 62 jaar oud 8
is en grootmoeder, maar die S
nog volle theaterzalen trekt 8
over de hele wereld).
2. De charme van prinses Gracia
(die 34 jaar is en dié 8 jaar
geleden haar filmcarrière op- 8
gaf om prins Rainier van Mo-
naco te trouwen).
3. De kennis van mevr. Vijaya -.
Pandit (die 63 jaar oud is, 8
zuster van wijlen president g
Nehroe en gewezen presi
dente van de Assemblee van
de Verenigde Naties).
4. De vastberadenheid van He
len Keiler (die 84 jaar oud is
en die, hoewel blind en doof,
hear leven heeft gewijd aan
de zorg voor gehandicapte
kinderen).
5. Het uithoudingsvermogen van
Barbara Moore (die 60 jaar oud
is en die als een van haar 8
atletische prestaties, in 1960 g
de meer dan 300 mijl tussen
San Francisco en New York
in 85 dagen aflegde).
Zeer indrukwekkend allemaal,
maar zou een vrouw die al deze
eigenschappen bezit nog tevreden
zijn met een baantje als secre
taresse?
ooocx9oooooooooOOoooooooooodoooooooocxdoocx50Cxxxxxx)ooo
Jean Louzac (35), Van Lugtenburg-
straat 7, Voorburg.
Hij toont het laatst zijn collectie: in
de eerste week van oktober. Waarom
„Mijn meeste klanten (Amerikaansen en
ambassademensen) zijn in september
nog op vakantie. Bovendien sta ik hele
maal los van mijn collega's in de mode.
Balencialga en Givenchy tonen ook
altijd heel laat. Dat geeft het iets
exclusiefs. Bij mij komt ook beslist niet
iedere journaliste binnen. Ik heb geen
behoefte aan veel publiciteit. Dat heb
ik namelijk niet nodig. Ik heb m'n
eigen klantenkring. Nee, ik ben niet
naar Parijs geweest. Ik moet er nog
wel naar toe, maar mijn collectie is dit
jaar geïnspireerd op Spanje. Ik ben dol
op vlammende kleuren: knalrood en
Broektailleur en diep gedecolleteerde
cocktailjapon waarin b.h. van
mousseline.
ingetogen zwart. Dat wil niet zeggen,
dat ik gewoon aan Parijs voorbij ga. Ik
breng bijvoorbeeld de broek-tailleur
zoals Heim die heeft gelanceerd. En als
bijzonderheid het laagste decolleté, dat
ik ooit heb getoond. Tot aan de navel.
De buste blijft bij mij wel bedekt", maar
ik gebruik b.h.'s van vleeskleurige
mousseline, 't Lijkt dus net bloot, maar
't is 't nèt niet