Bergmans „Spreek mij met van vrouwen DANSSCHOOL T. GRIEK «UITGAAN IN HAARLEM J. BRIJS „TOTAL" Kleurbarrière doorbroken in satirisch blijspel van Zweed De Nieuwe Komedie en Arena het nieuwe seizoen Anne Frank-prijzen voor auteur, criticus en acteur Gracie Allen overleden De achtergronden van het ontslag van NT.S programmacommissaris Rengelink m in VRIJDAG 28 AUGUSTUS 1964 21 TENTOONSTELLINGEN MUZIEK BALLET EN CABARET nabeschouwlngen „De macht van nul" een intrigerend spel BENZINE - SERVICESTATION Wassen - smeren - reparatie Dag en nacht Zijlweg 39-41 - Haarlem Tel. 14308 De radio geeft zaterdag T elevisieprogramma Van onze speciale verslaggever) VENETIë, vrijdagmorgen. De Zilveren Film Biennale van Venetië is gister avond laat begonnen, toen de temperatuur op het zondoorstoofde Lido tot een redelijke waarde was teruggezakt. Niemand wil het iemand met deze warmte lastig maken, de festivalleiding wel in de laatste plaats en daarom heeft men slechts een twaalftal uit honderdtwintig aangeboden films gekozen om mee te dingen. En wie dan per se meer wil kan nog kijken naar heel oude Scandinavische films, naar wat documentaires en de prijswinnaars van de andere festivals dit jaar. VENETIë KAN DAT doen als laatste in de rij. De Dogen-stad eist de eer op het oudste filmfestival ter wereld binnen zijn wateren te hebben (van 1932) en zo men Berlijn het meest commerciële film festijn kan noemen, verdient de Biennale de aanduiding van het meest artistieke filmfestival. Dat maar twaalf films mee dingen ligt voornamelijk aan de „artis tieke crisis op filmgebied" zoals de film- bestuurderen dat uitdrukken. En met een nog steeds groeiend aantal festivals wordt de spoeling dunner en dunner. Vooral voor Venetië als laatste wordt het dan lastig goed voor de dag te komen. Toch lijkt dat wel gelukt. De eerste kleuren films van Bergman en Antonioni prijken bijvoorbeeld op het programma. DE GENIALE ZWEED heeft gisteren kunnen tonen welk een begenadigd kun stenaar hij is. Er waren niet zo gunstige berichten over zijn komedie „For att inte tala om alia dessa kvinnor" uit Stock holm gekomen maar die zijn slechts deels de onderschrijven. Hij mag dan niet de briljante satiricus zijn die hij in deze ko medie zo graag had waar gemaakt, ander zijds heeft hij zijn rijke persoonlijk idioom ditmaal verruimd met een nieuwe dimen sie; die van de kleur. Hij is eigenlijk de eerste filmer, die de kleurenbarrière waar lijk heeft doorbroken. In deze moeilijke materie brengt het gros der cineasten het niet verder dan het bezigen van de kleur tjes die toevallig voor de lens komen. Het resultaat lijkt dan ook meestal op wat kleuters met noeste vlijt in prenteboeken neerzetten. MET ZIJN KLEUREN heeft de Zweed echter in artistieke zin iets aan zijn jong ste film toegevoegd. Hij blijft daarbij heel principieel de filmer van een sfeerrijk clair obscur. Maar bovendien geeft hij aan de achtergronden bewust die tinten mee (in violet en groen vooral) die het beoogde klimaatsbesef bij de toeschou wer duidelijk versterken. Hij ballanceert fijn gevoelig tussen de surrealistische sfeer van Willink en een broze lichtheid vol smetteloos wit. De film schenkt een waar ooggenot en dat maakt dat de in de voor de hand liggende burlesken gesmoorde in houd gemakkelijker is te aanvaarden. Het is niet voor de eerste maal dat Bergman in het lichtere genre niet zo ver reikt. Maar als hij dan onder moet gaan dan blijft het toch met de knipoog van het genie, die cok deze film het zien meer waard maakt dan honderden anderen. Men heeft deze „Spreek mij niet van vrouwen" wel een variatie van Bergmans „Glimlach van een zomernacht" genoemd. HET GAAT DAN OOK soortgelijk over de caprices van (zeven) vrouwen, die in dit geval een muziekgenie omringen om de ridicule verering rond deze kunstenaar en om diens verhouding tot zijn critici, hier gepersonifieerd in de biograaf Corne lius. Een sleutelgatkijker, profiteur en po seur, die in zijn jacht op de maestro niet slaagt omdat hij voornamelijk naar bijza ken zoekt en niet naar de essentie van Felix, namelijk diens kunst. Negen jaar BERGMAN IS NEGEN JAAR ouder ge worden na zijn „Glimlach" en na de diepe ernst van zijn kamerspelen die wezen lijk is voor deze domineeszoon is de lichtvoetigheid van het galante blijspel hem ontglipt. Het duidelijkst wordt dat in het spel van Jarl Kulle, toch een zeer kundig acteur, die de regisseur niet zo moeiteloos de biograaf heeft laten doen dat men er echt in gaat geloven. Veel van de vermakelijke vondsten zijn juist te zwaar uitgewerkt. Neem bijvoorbeeld de wijze waarop Kulle onhandig met het borstbeeld van Felix balanceert. Hij heeft eenvoudig niet dat dansante dat Chaplin in zijn vergelijkbare wereldbol-scène uit „De Dictator" weet te bereiken. In een flitsende stijl met een handvol stijltechnie ken tussentitels, zwart-wit-scènes, beeldversnelling etc. heeft Bergman een soortgelijke onthulling willen doen als Fel lini in „Achtenhalf". Het script was ove rigens al klaar voor Fellini begon te draaien zodat van beïnvloeding geen spra ke kan zijn. WAAR DE ITALIAAN echter het episo dische grandioos wist samen te vatten en objectief zichtbaar maakte werd Berg man belerend in zijn wijsheden, die net niet puntig genoeg zijn. Dat het genie uit Stockholm zijn filmlandschap fraai wist uit te breiden op een manier die eigen lijk nog niemand voor hem zo tot stand bracht met een vasthoudendheid, die hij maar in enkele beelden laat varen, ver doezelt de zwakheden. De rekening, die hij in „Spreek mij niet van vrouwen" heeft willen vereffenen toont op sommige pun ten te veel persoonlijke geraaktheid. Die De eerste officiële première van de toneelgroep De nieuwe Komedie, in het Haagse Diligentia, is Samuel Becketts „Fin de Partie" (Eindspel), op zondag 4 oktober. Behalve Paul Meyer (die weer bij zijn oude gezelschap is terugge keerd) en Peter van der Linden, zullen in deze voorstelling, die door Erik Vos wordt geregisseerd, als gasten optreden Hetty Beck en Johrf Lanting. Er wordt gespeeld in de vertaling van Jacoba van Velde en Wim Vesseur ontwierp de decors. Omdat dit wrange, niet bepaald opwekkende stuk kort is, zullen de beide gasten vóór de pauze ieder een stukje solotoneel verzorgen. John Lanting zal uit de bundel „Een Hongerkunstenaar" van Franz Kafka „Een Verslag voor een Academie" voordragen, het verhaal van een aap die mens is ge worden. Hetty Beck komt daarna aan bod met een fragment uit de aangrijpende ro man „De grote Zaal" van Jacoba van Velde, „De laatste Getuigenis van een oude Vrouw". Een nogal moeilijk pro gramma, dit drietal trieste stukken. Erik Vos stelt zich dan ook voor er een soort introductie aan vooraf te laten gaan. Op 6 november wordt de première ge geven van Thornton Wilders „Our Town" (onze stad), waarvoor de vertaling van Caro van Eyck gebruikt zal worden. Voor deze voorstelling is de Belgische regis seur Walter Tillemans van Het Nationaal Toneel van België geëngageerd. Johan Bogaerts ontwierp de decors, Leontien van Beurden de kostuums. Op 2 januari zal in Diligentia „Paard eet Hoed" in pre mière gaan. Erik Vos, die ook deze voor stelling regisseert, hoopt deze Nederland se vertaling (van de hand van Johan de Meester) van Eugene Labiche's „Un Cha- peau de Paille d'Italie" met een extra subsidietje waaraan volgens zeggen ge werkt wordt als een soort musical te kunnen presenteren. Persoonlijk heeft Erik Vos aanbiedingen om in Tel Aviv en in Kopenhagen te ko men regisseren, hetgeen als een gevolg mag worden beschouwd van het succes, dat De Nieuwe Komedie met „De ge croonde Leersse" in Engeland heeft ge had. Hij weet echter nog niet of hij ge legenheid zal hebben deze eervolle aanbie dingen te accepteren. HET WERK VAN DE Nieuwe Komedie moet niet verward worden met dat van de onder hetzelfde dak huizende Toneel groep Arena. Want dat is uitgesproken jeugdtoneel. Hoezeer beide gezelschappen ondanks hun nauwe banden wel geschei den zijn blijkt uit het feit, dat Erik Vos, die acht jaar lang ook artistiek leider van Arena is geweest, die leiding nu in han den heeft gegeven aan Berend Boudewijn. De eerste voorstelling gaat zaterdag 19 september in première: „De Prins uit het Zuiden", een stuk van Nicholas Stuart Gray, dat door Magda Berg werd ver taald en dat door Berend Boudewijn wordt geregisseerd. Leontien van Beurden ont wierp decors en kostuums. Een week la ter, op 26 september gaat „De verloren Trouwring" in première, een jeugdstuk dat Jan Staal in opdracht van Arena heeft geschreven en dat een soort jacht op de onder water verdwenen trouwring van een sluiswachter tot onderwerp heeft. Ook hier zal Berend Boudewijn de regie voeren. „Wie is de Dief?", een stuk dat door Peter van der Linden werd geschre ven, is de derde première van het sei zoen. De naam van de regisseur staat nog niet vast, maar dit Jan Klaassen- •chtige spel zal waarschijnlijk door een jonge gastregisseur in scène worden ge zet. Het stuk gaat op 10 oktober in Dili gentia in première. Twee weken later gaat De Kikkers", Aristophanes' blijspel. Hier voert Berend Boudewijn weer de regie. Tenslotte heeft de nieuwe artistieke lei der van de toneelgroep Arena dan nog plannen voor een instructief programma onder de titel „Wat is Toneel?" subjectiviteit stond een meesterwerk in de weg. En de critici blijven toch schrijven men merkt het aan dit stukje en ieder, ook Bergman, moeten wij nemen voor wat zij zijn. „DE STOELENDANS der vrouwen" komt minder geprikkeld op het celluloid met een grote reeks van bekende namen als van Eva Dahlbeck en Harriet en Bibi Andersson. Het is de vraag of Bergman niet veel meer van de vrouwen dan van de critici te lijden heeft gehad. Ook nu weer hanteert hij virtuoos het bekende thema van de zoeker, die zijn idealen bij het zwakke geslacht nooit volmaakt aan wezig vindt. Bergman zal in zijn volgende film weer overstapnen naar het drama en dat is een goed teken. „De Demon" zal volgende zomer in cinemascoop waar schijnlijk op een der Shetland eilanden worden gerealiseerd. De revanche voor een rijke, maar desondanks niet helemaal bevredigende film? De staatssecretaris van Onderwijs, Kun sten en Wetenschappen drs. L. J. M. van de Laar heeft de Anne Frank-prijzen, die dit jaar bestemd zijn voor verdienstelijke jonge kunstenaars op het gebied van het toneel, toegekend aan de toneelschrijver E. Brent Besemer te Skibbereen (Ierland), de toneelcriticus K. N. van Muyden in Den Haag en de regisseur Peter Oosthoek te Amsterdam. De jury, die de staatssecretaris bij de toe kenning van deze prijzen van advies heeft gediend, bestond uit de heren B. van Eys- selsteijn, voorzitter; drs. D. de Lange en J. Meulenbelt, leden; en H. J. Michael, secretaris. In het Cedars of Lebanon Hospital te Hollywood is vannacht aan een hartaan val overleden de actrice Gracie Allen. Het overlijden werd hedenmorgen .be vestigd door de perschef van het zieken huis Arthur Wilde. Gracie Allen, die 34 jaar lang met haar echtgenoot George Burns voor radio en tv is opgetreden in de Burns and Allen show, was 58 jaar. Zij had zich in 1958 van het toneel teruggetrokken. In „Achter het Nieuws" heeft de afgetreden programmacommissaris van de NTS, J. W. Rengelink, gisteravond aan de kijkers verantwoording afgelegd van zijn besluit de functie, die hij sedert de oprichting van de Nederlandse televisie heeft bezet, neer te leggen. Het was een bewogen en zeer oprechte verantwoording, maar de outsiders de leken, die 99 percent van de kijkers vormen zullen er weinig wijzer van zijn geworden. Zij immers weten niet wat de NTS is, in welke verhouding de NTS staat tot de omroepen, wie het bestuur vormen van de NTS, welke de taken zijn van de NTS, en hoe de wijze van werken is bij de NTS. In een tweetal artikelen zullen wij trachten uiteen te zetten wat en wie zich verschuilen achter de drie letters NTS en welke de achtergronden zijn van het thans naar buiten getreden maar reeds geruime tijd smeulende conflict in de hoogste NTS-regionen. DE N.T.S. IS VAN HUIS uit het orgaan, dat als een dak op de vijf omroepzuilen rust en het verband daar geheel moet ga randeren. Opgericht om de noodzakelijke coördinatie tussen de omroeporganisaties te bevorderen, kreeg de stichting evenwel van hogerhand ook een eigen taak de taak om onafhankelijke televisie-uitzendin gen te verzorgen. De N.T.S. werd door de regering aangewezen als wapen tegen eventuele overheersing van een der zui len en als een verkapte tegemoetkoming aan de voorstanders van een nationale te levisie. Daarom kreeg zij ook eigen zend tijd veertig percent van de beschikbaar gesteld tijd of driemaal zoveel als ieder der grote omroepen en een raad van bestuur. DAT DE N.T.S. DESONDANKS door vrijwel alle omroepfunctionairssen als een „wassen neus" wordt beschouwd, als een orgaan, waar je pas na het eigenbe lang rekening mee houdt vindt zijn oor zaak in de merkwaardige verhouding waartoe de N.T.S. staat tot zijn componen ten en in de al even merkwaardige sa menstelling van het N.T.S.-bestuur. Om met het laatste te beginnen: de N.T.S.-top bestaat uit een door de kroon benoemde voorzitter (E. Schüttenhelm) en een aantal eveneens door de kroon be noemde leden, een regeringscommissaris buitenstaanders zo u wilt maar die na mens de regering een oogje in het tele- visiezeil houden, maar in de praktijk met de feitelijke bestuursaangelegenheden wei nig of niets van doen hebben. Anders ge zegd: de lakens worden uitgedeeld door de overige leden van de top, en dat zijn stuk voor stuk hoog geplaatst omroepfunctiona- rissen, te weten: de programmacommisa- ris (tot gisteren J. W. Rengelink, tevens VARA's televisiesecretaris), de financieel commissaris (drs. A. van der Made, te vens directeur van de KRO), de commis saris voor personeelszaken (J. C. Bonge- naar, tevens financieel-economisch direc teur van de AVRO), de commissaris voor techniek (W. van Veen, tevens bestuurs lid van de N.C.R.V.) en de secretaris, (mr. H. van Doorn, tevens voorzitter van de KRO). Voorts zijn de vijf omroepen nog eens in de N.T.S.-top vertegenwoordigd door een speciale afgevaardigde. De heer Rengelink is behalve programmacomissa- ris ook afgevaardigde van de VARA en de ze functie zal hij blijven bekleden. DE MANNEN DIE HET IN DE N.T.S. te zeggen hebben, zitten dus ook thuis in het omroepgezin aan het hoofd van de ta fel en dat is al jaren het knelpunt van on telbare N.T.S.-problemen. De heren moe ten twee heren de eigen omroep en de als concurrent beschouwde N.T.S. dienen en dat is een nog veel onmogelijker aange legenheid dan het voor de eerste de beste buitenstaander al lijkt. Want wat is het geval-' VARA en V.P;R.O. zijn voorstan ders van een zo onafhankelijk mogelijk werkende N.T.S. Zij willen dat de N.T.S. zijn 40 pet. zendtijd voor 't merendeel op eigen kracht, met eigen personeel en eigen programma's vult. K.R.O., AVRO en N.C.R.V. vinden dat de N.T.S. onder de hoede van de vijf voogden moet blij- Advertentie ZIJL WEG 49 - HAARLEM - TEL. 14441 Aanmelden van NIEUWE LEERLINGEN dagelijks van 3—6 en 7—10 uur. Wij stellen clubs samen voor beginners en gevorderden Speciale clubs voor scholieren, gehuwden en Werelddansprogramma. Betaling lesgeld, bij inschrijving f 5.Restant desgewenst 2.50 per week. Voor onze oud-leerlingen a.s. ZONDAGAVOND gezellig dansen - Aanv. 8 uur. Vishal, Grote Markt: Een keuze uit het grafisch oeuvre (1904-1963) van Picasso. Dagelijks van 10-17 u„ 's zondags van 13-17 u„ zaterdagavonden van 20.30- 22.30 u. Tot en met 6 september. Frans Halsmuseum, Groot Heiligland 62: Permanente tentoonstelling van werken uit de Haarlemse school van de 16de tot en met de 19de eeuw, waaronder Hals' meesterwerken. Geopend dagelijks van 10-17 u„ zon- en feestdagen van 13-17 u. Tot en met 5 september ook elke zater dagavond van 20.30-22.30 u. (kaarslicht, muziek). Prentenkabinet: Grafiek van Dürer en tijdgenoten. Tot 6 september. Teylers Museum, Spaarne 16: Tekeningen van Michelangelo ter herdenking van diens sterfdag 20 mei 1564. Voorts de permanente expositie van schilderijen 19de en 20ste eeuw. Tekeningen Holland se, Italiaanse en Franse school 16de tot en met 19de eeuw. Fossielen, historisch- natuurkundige instrumenten, mineralen, 31-toons Fokker-orgel. Op werkdagen (behalve maandag) geopend van 10-17 u. en de eerste zondag van de maand van 13-17 u. Tot 30 september duurt de Michelangelo-expositie. Woonhuis Jacobus van Looy, ingang Kleine Houtweg 103: Geopend donderdag van 10-12.30 u. en van 13.30-17 u. Zon- en feestdagen van 14-17 u. Museum Huis Van Looy, Kleine Houtweg no. 103: Ere-expositie van werken van Piet van Egmond ter gelegenheid van zijn vijfenzeventigste verjaardag. Dage lijks 10-17 u.; 's zondags 13-17 u. Tot en met 27 september. Kunstzaal „In 't Goede Uur", Korte Hout straat-Nieuwe Kerksplein: Expositie van lino's en pastels van Jan Kuiper. In de maand september tekeningen van Henk Klein. Dagelijks geopend van 10-18 u. en van 20-24 u. 's Zaterdags en zondags van 10-18 u. en van 20-21 u. Kunstcentrum De Ark, Nieuw Heiligland Dagelijks van 10-20 u. Tot en met 13 sep tember: „In de Ark wordt getekend",) tevens expositie door Joop Koopman. Bisschoppelijk Museum, Jansstraat 79: Tekeningen van het Vaticaans Concilie door Frederick Franck (tot 31 augustus). Voorts permanente expositie van oude religieuze kunst, schilderijen, middel eeuwse beeldhouwwerken, handschriften en kunstnijverheid. Dagelijks, behalve maandag, geopend van 10-12.30 u. en van 13.30-17 u.: zon- en feestdagen van 14- 17 u. Marius Bauerlaan 7, Aerdenhout: Tentoon stelling van schilderijen van Hugo Land heer. Geopend op zaterdag van 14-17 u. of na afspraak, tel. 43644. Cruquius Museum, Heemstede: Historische stoommachines en grote maquette van Nederland met waterstanden en over zicht overstromingsramp 1953. Dagelijks van 9-12.30 en 13.30-17.00 u„ zondag 10- 17 u. Dinsdag 1 september, Grote of St. Bavo- kerk, 20-21 u,: orgelconcert door Albert de Klerk. Donderdag 3 september, Grote of St. Bavo- kerk, 15-16 u.: orgelconcert door Klaas Bolt. Donderdag 3 september, Concertgebouw, 20.15 u.: NJPh.O.-zomerconcert o.l.v. Ma- rinus Adam met als solisten de pianist Alwin Bar en de organist Albert de Klerk. Programma: Mozart, Haydn Saint Saëns. In 't Goede Uur, Korte Houtstraat-Nieuwe Kerksplein: Dagelijks van 21-22 u.: (tot september) zomerprogramma van klas sieke grammofoonplaten. De Ark, Nieuw Heiligland: Dagelijks van 20-23.30 u grammofoonplaten. Zaterdag 29 augustus, Openluchttheater Bloemendaal, 20.15 u.: Het Nationale Ballet met „La Bayadère" (Marius Peti- pa/Leon Minkus), het Paviova-herden- kingsprogramma en „Graduation Ball". Cabaret Adam en Eva, Raamvest: Dage lijks van 21-23.15 u.: Zomerprogramma door Frans en Fiet Koster, Cees van Oyen en Enrico Neckheim (gedurende augustus). Waagtaveerne, Damstraat-Spaarne: Iedere vrijdag en zaterdag van 20-01 u.: Inter nationale volksliederen en chansons, dit weekeinde door Coby Schreyer, Ronnie Potsdammer, Sonja Bernd en Martin Lodewijk. In september gesloten. „ACHTER HET NIEUWS" bevatte weer van die tantaliserende beelden van de De mocratische Conventie, via Telstar en Eurovisie (Londen) naar het Europese continent doorgeseind. Als Amerikaan zou ik een snipperdag opnemen en de gehele dag aan het toestel gekluisterd zo'n ver- kiezingsfeest aan me laten voorbijtrekken. Dr. L. de Jong gaf commentaar, het was een N.T.S.-uitzending. Daarna zette de heer Rengelink. een van de bekwaamste, zo niet de bekwaamste televisie-func tionarissen die we hebben, uiteen waarom hij als programma-commissaris der N.T.S. is afgetreden. Nadat de dierenhandel kri tisch onder de loep was genomen, besloot Leo Kool met de onthulling dat de rust in het Zwolsman-reservaat slechts schijnbaar is. Drie hoge functionarissen blijken plot seling hun ontslag te hebben aangeboden. Voordat het intrigerende televisie-spel „De Macht van Nul" bezit van ons nam, hield Thom Keiling een causerie over Zuidamerikaanse muziek en muziekinstru menten. Zijn jeugdige publiek noodzaakte hem op jolig-vaderlijke manier te spreken, maar hij deed dat wel aardig, waardoor het best het aankijken waard was. „De Macht van Nul" van Giles Cooper bleek, zoals gezegd, een intrigerend spel, wat zcwel te danken als te wijten was aan de schrijver. Hij goochelde mooi met illusies, maar bleek tenslotte die sfeer van onzekerheid (het gevoel geen grond meer onder de voeten te hebben) alleen te hebben kunnen scheppen door situaties te poneren die niet waargemaakt werden of konden worden. Waarom moesten Gerard Hartkamp en Advertentie ven en niet op eigen benen behoort te staan. Zij willen geen N.T.S. met eigen personeel en eigen programma's maar een N.T.S., die op het gezamenlijke personeel van de omroepen en de door dat personeel gemaakte programma's drijft. DE ACHTERGROND van deze politiek is duidelijk: AVRO, K.R.O. en N.C.R.V. zijn bang voor een nieuwe omroep naast de bestaande; zij vrezen een machtsver schuiving naar de N.T.S. En om dat tegen te houden hebben zij de in feite potsier lijke oplossing bedacht, waarvan de kij kers al niet meer opkijken omdat ze er aan gewend zijn zonder het te doorzien. De regering heeft de N.T.S. op alles zins redelijke gronden 40 percent van de beschikbare zendtijd toegewezen; de N.T.S. heeft geen personeel om deze zend tijd te vullen en daarom schuift men voor een aantal K.R.O., AVRO, N.C.R.V. en VARA-uitzendingen een bordje met de mededeling: N.T.S. Net zo vaak als nodig is om 40 percent zendtijd te vullen. Een voor-de-mal-houderij, die kant noch wal raakt en die ook nogal beangstigt. Want het feit dat een aantal belangengroepen hun monopoliepositie op zo'n ongrijpbare wijze kunnen handhaven is op zijn zachtst gesteld beangstigend. Alwin Bar (zie foto) is donderdag a.s. 3 september solist in het pianoconcert KV 482 van Mozart, tijdens het zevende N.Ph.O.-zomerconcert dat onder leiding van Marinus Adam gegeven zal worden. Het programma wordt geopend met de Londense Sym fonie (no. 104, in D) van Haydn. Na de pauze is Albert de Klerk solist in de Orgelsymfonie van Camïlle Saint Saëns. Alwin Bar werd in 1941 in Ubbergen geboren. In 1958 ging hij op aanraden van zijn veel zijdige pianoleraar Hans Osieck naar de Toonkunst Muziekschool te Haar lem, om daar piano als vak te stu deren bij Piet Vincent, wiens lessen hij nog steeds volgt. Hij studeert aan de Amsterdamse Universiteit musico logie bij prof. dr.K.Ph.BernetKempers en bij prof. dr. Jos Smits van Waes- berghe. Reeds verscheidene malen trad hij solistisch op, o.a. met het N.Ph.O. in 1962. Ton van Duinhoven die arme Frans van der Lingen de richting van de krankzin nigheid opdrijven? Heeft de schrijver Cooper een goedkopere oplossing versmaad (Van der Lingen werkte aan een staats geheim wapen, daarom moesten vijande lijke spionnen zijn brein in de war bren gen zodat het wapen niet voltooid zou kun nen worden, of iets dergelijks), omdat het hem niet om een afgerond verhaaltje ging maar om een Kafka-achtige situatie waarin iemand desnoods zonder (aanwijs bare) reden werd belaagd? Hoe dan ook, het was een onorthodox stuk, met goede dialogen en een handeling die nieuwsgierig maakte. Daar kwam bij dat Herman For tuin het stuk (misschien meer nog de spe lers) goed geregisseerd had, en dat de rol bezetting niets te wensen overliet. Frans van der Lingen is een gevoelig, heel zuiver spelend acteur, Ton van Duin hoven brengt behalve zijn grote acteer talent ook nog zijn persoonlijkheid mee, en Annette Nieuwenhuyzen is een van de meest intrigerende actrices die we op het scherm te zien krijgen. Haar levensecht heid dankt zij aan een zekere, van nature meegekregen gekunsteldheid, die dankzij haar grote persoonlijkheid haar spel niet onnatuurlijk maakt, maar juist extra na tuurlijk: tonic met meer tic. Gerard Hart kamp, Annie Leenders en Trins Snijders voegden zich wonderwel in het geheel. Ad Interim HILVERSUM I 402 m. 7.00 VARA. 9.40 VPRO. 10.00-24.00 VARA. VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym nastiek. 7.20 Socialistisch strijdlied. 7.23 Lichte ochtendklanken. (7.30 Van de voor pagina, praatje). 8.00 Nieuws, postduiven- berichten en socialistisch strijdlied. 8.18 Lichte grammofoonmuziek. 8.30 Wegwij zer: tips voor vakantie- en snipperdagen. 8.40 Lichte grammofoonmuziek. 9.35 Wa terstanden. VPRO: 9.40 Alle vijf, overden king. 9.55 Voordracht. VARA: 10.00 Bui tenlands weekoverzicht. 10.15 Z.O. 135: gevarieerd programma. (11.00 Nieuws). 12.30 Mededelingen t.b.v land- en tuin bouw. Aansluitend: Postduivenberichten. 12.33 Sportnieuws. 13.00 Nieuws. 13.15 VA- RA-Varia. 13.20 Radio Jazzclub. 13.50 Uit laat: programma voor de twintigers. 14.25 Metropole-orkest en zangsoliste: amuse mentsmuziek. 15.05 Gesproken portret. 15.20 Reportage laatste gedeelte hockey wedstrijd NederlandGroot-Brittannië; 15.30 De Metropolitan 1900-1925. (Om 16.00 Nieuws. 16.30-16.50 Boekbespreking). 17.30 Stereofonische uitzending: Tango-Rumba orkest en zangsolisten. 18.00 Nieuws en commentaar. 18.20 Ramblersrevue. 18.43 Elektronisch orgelspel. 19.00 Tijd voor teenagers. 20.00 Nieuws. 20.05 Disco-Festi val. 21.00 Socialistisch commentaar. 21.15 Onbewoond.interview en grammo foonmuziek. 22.00 Volksliedjes (gr.). 22.15 Stereofonische uitzending: Licht instru mentaal kwartet. 22.30 Nieuws. 22.40 Ba lans: actuele kroniek. 2^.55 Stereofonische uitzending: lichte orkestmuziek. 23.25 Lich te grammofoonmuziek. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m. 24.00 KRO. 1007 kc.s. 7.00- KRO: 7.00 Nieuws, 7.10 Morgengebed. 7.15 Klassieke grammofoonmuziek. 7.45 Geestelijke liederen (gr.). 7.55 Overwe ging. 8.00 Nieuws. 8.15 Djinn, gevarieerd programma. 12.00 Angelus. 12.04 Katho liek nieuws. 12.10 Metropole orkest en zangsolist. 12.30 Mededelingen t.b.v. land- ten tuinbouw. 12.33 Nieuwe grammofoon platen. 12.50 Regeringsuitzending: 12 Mil joen schoon. Samenstelling: Wil Muile meister. 13.00 Nieuws. 13.15 Marktberich ten. 13.18 Musicerende dilettanten: jeugd koor. 13.45 Dwars door de groene hel, le zing. (herhaling van 16 juli 1964). 14.00 Voor de jeugd. 15.00 Klassieke grammo foonmuziek. In de pauze: voordracht. 16.00 Voor de jeugd. 16.15 De springplank, jonge artiesten. 17.00 Dansorkest en een instrumentaal ensemble. 17.30 Boekbespre king. 17.40 Dansorkest en een instrumen taal ensemble (vervolg). 18.00 Operapro gramma (gr.). 18.30 Lichte grammofoon muziek. 18.50 Lichtbaken, lezing. 19.00 Nieuws. 19.10 Actualiteiten. 19.30 Radio- philharmonisch orkest en solist: klassieke en moderne muziek. 20.30 Raaien maar!, muzikaal spelletje. 21.30 Ethiopië, Chris ten-eiland in Afrika, lezing. 21.40 Gram mofoonmuziek. 21.45 Lichte grammofoon muziek. 22.15 Wereldoorlog I, documentair programma. 22.30 Nieuws. 22.40 Het schip op de helling: balans en bestek van het 2de Vaticaans Concilie. 22.55 Klassieke grammofoonmuziek. 23.55-24.00 Nieuws. BRUSSEL 324 m. 12.00 Nieuws. 12.03 Lichte muziek. 12.25 Weerbericht. 12.30 Lichte muziek. 12.55 Programmaoverzicht. 13.00 Nieuws. 13.20 Muziek voor de jeugd. 14.00 Nieuws. 14.03 Tips voor de automobilisten. 14.15 Lichte orkestmuziek. 14.30 Lichte muziek. 14.50 Radioweek I15.00 Nieuws. 15.04 Lichte muziek. (Tussen 16.00 en 17.00 Reportage van de atletiekwedstrijd Benelux-Frank- rijk te Brussel). 17.00 Nws. 17.15 Geva rieerde muz. 17.30 Amateurkoren. 18.00 Nws. 18.03 Voor de soldaten, 18.28 Paarde- sportber. 18.30 Orgelmuziek. 10.00 Nws. Daarna: Commentaar uit Amerika. 19.40 Lichte muziek. 20.00 Amusementsprogram ma. 22.00 Nieuws. 22.15 Dansmuziek. 23.00 Nieuws. 23.05 Gevarieerde muziek. 23.55- 24.00 Nieuws. VOOR VRIJDAG KRO: 19.30 Lhasa - verboden stad, film reportage over Tibet. NTS: 20.00 Journaal en weeroverzicht. KRO: 20.20 Brandpunt. 20.50 Midavondserenade: gevarieerd muzi kaal programma. 21.35 Bonanza, TV-film. (9). 22.25 Ik ben met Udocumentaire over de concilies in de geschiedenis van de katholieke kerk (4). NTS: 22.50-22.55 Journaal. VOOR ZATERDAG VPRO: 15.00 Zang m. instrumentale be geleiding: Amerikaanse liedjes. 15.15 De vrolijke pleegvaders, filmkomedie. NTS: 16.00 Reportage atletiek Benelux-Frank- rijk te Brussel VPRO: 17.00 Voor de kin deren. 19.30 Portret van de zwemtrainer Jan Stender. NTS' 20.00 Journaal. VPRO: "0.20 Vocaal ensemble. 20.45 De oude draai- doos: showfilms uit de dertiger jaren. 21.45 Chansons. 22.15 De nacht voor maandag, spel. 22.40 Gesprek aan de schrijftafel. NTS: 22.50-22.55 Journaal.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1964 | | pagina 21