„Nothing but a Man" van jonge Amerikanen
een zuiverder visie op het rassenprobleem
ERE-EXPOSITIE PIET VAN EGMOND
Laurel en Hardy-recept voor
Johnny Kraaykamp en Rijk de Gooyer
DANSSCHOOL
T. GRIEK
Het filmfestival van Venetië
J. W. Rengelink heeft gecapituleerd als
laatste strijder voor NTS-zelfstandigheid
Antieke meubelen houden waarde
Dansen toen en nu
in het Haagse Pulchri
Orgelconcerten
in de Grote Kerk
NEGEN MUZEN
ZATERDAG 29 AUGUSTUS 1964
7
Operageding thans
voor het Hof
De radio geeft zondag
De radio geeft maandag
T elevisieprogramma
Michelangelo-expositie
in Teylers verlengd
„Alleman" onderscheiden
(Van onze speciale verslaggever)
VENETIË (Zaterdagochtend) „Venetië" is weer anders dan andere festivals.
De aankomende sterretjes ontbreken, hoewel hun kansen hier in het frivole
badleven toch goed moeten liggen. In Cannes reiken beeldschone meisjes
allerlei soorten papieren uit of wijzen de bezoekers hun plaatsen met een air
van: wie goed kijkt ziet dat er meer in mij steekt dan een meisje zonder meer.
Maar in Venetië is een ouvreuse gewoon een ouvreuse en een secretaresse een
secretaresse. Dat is zowel praktisch als rustiger. Zelfs de fonkelnieuwe filmster
Soraya, die bepaald de publiciteit niet schuwt, is snel uit de gondel gestapt om
te vermijden dat een leger van honderden filmjournalisten het haar lastig
zouden gaan maken.
DE OFFICIëLE COMPETITIE is giste
ren begonnen met een Amerikaanse inzen
ding „Nothing but a Man". Het rassenpro
bleem wordt hierin benaderd op een ande
re manier dan die van de misdaad, de
geweldpleging etc. Het met wollen hand
schoenen vernederd worden van de neger
is een belangrijk filmthema, maar moei
lijk uit te werken, zoals enkele onafhanke
lijke jonge Amerikanen hebben bewezen
met een script dat zij als het ware uit
de improvisatie hebben laten groeien. Zij
hebben het in de loop van lVz jaar met
een budget van 230.000 dollar buiten Hol
lywood om ontwikkeld tot een in zijn pri
maire soort innemend werkstuk.
DUFF ANDERSON is een jonge neger,
die door zijn levenswijze nooit rechtstreeks
geconfronteerd is geweest met de verhou
ding blanken-negers. Als wegwerker bij de
spoorwegen kan hij rustig zijn gangetje
gaan en zeggen wat hem voor de mond
komt. Het wordt anders als hij de doch
ter van een dominee ontmoet, die ondanks
Duffs geringere ontwikkeling voor hem
kiest om zijn zelfbewustheid en onafhan
kelijkheid. In haar omgeving hebben de
negers zich geschikt in hun lot tweederang
burgers te zijn. Anderson aanvaardt dat
niet en als hij na zijn huwelijk met Josy
naar vaster werk zoekt, zal hij zich ook
moeten aanpassen. Men ziet hem ook in
negermilieu als een opstandige, een rust
verstoorder en hij dreigt een outcast te
worden, want Anderson is te trots om het
hoofd te buigen.
De blanken zijn lang niet allen onwel
willend, een in vele tientallen jaren ge
groeide verhouding wordt door enkelen
uitgebuit om een terreur uit te oefenen,
die de eenling nog machteloos doet staan.
Als Anderson niet meer tegen de moei
lijkheden op kan vlucht hij weg van zijn
zwangere vrouw. Maar dat lost geen pro
blemen op, dat leert Anderson inzien. Hij
moet met zichzelf in het reine komen en
ook met zijn vrouw; zijn ongebondenheid is
geen vrijheid, het verwerven van humane
waardigheid vraagt zekere opofferingen,
die concessies lijken maar onbetwist eer
der naar het beoogde doel voeren.
De 36-jarige regisseur, Michael Roemer,
moest als 10-jarig Berlijns jongetje naar
Engeland vluchten. Met zijn studievriend
van Harvard, Robert Young maakte hij
een jaar of wat geleden een documentai
re over de armoede op Sicilië. De Ameri
kaanse t.v.-opdrachtgeefster vond het re
sultaat van een uur film te navrant voor
de kijkers en deed de kopie in een kluis
verdwijnen waar hij nu nog ligt. Het twee
tal gaf de moed niet op en startte een
onafhankelijke produktie met vier be
roepsacteurs in de hoofdrollen. In docu
mentaire stijl en met langdurige hulp
van niet-acteurs werden de opnamen ge
maakt in die gebieden in het zuiden van
de States, die als de zelfkant kunnen
worden aangemerkt.
Het resultaat is in de categorie „eer
stelingen" van dit festival niet slecht te
nomen. Op een simpele, rechtstreekse
manier wordt verteld, Ivan Dixon en de
jeugdzangeres Abbey Lincoln leveren een
inzet als alleen negeracteurs die kunnen
hebben. De film maakt ook op een goede
wijze het anders-zijn van de neger in te
kenende trekjes waar.
Als „Nothing but A man" is dit een
film die het niet in melodrama zoekt, de
te gering uitgewerkte hoofdkarakters zijn
sympathiek aangegeven, maar ook niet
meer. Michael Roemer en Robert Young
hebben echter de weg gewezen naar as
pecten van de rassenprobleem, die in he
laas te veel goed bedoelde maar versim
pelde films worden weggelaten. En dat
is niet gering.
MAANDAG AANSTAANDE, 31
augustus, wordt Haarlems stilste schilder,
Piet van Egmond, 75 jaar. Dit feit heeft
een aantal vrienden ertoe gebracht een
ere-expositie van zijn werk in te richten
en daarmee te bereiken wat Van Egmond
zijn leven lang heeft afgewezen: een eigen
tentoonstelling. Want hoewel in onze
bladen in 1931 de Haarlemse onvolprezen
criticus J. H. de Bois al voorspelde dat
er een groot schilder in Van Egmond
stak een uitspraak die door vele critici
in de loop der jaren (bij groepsexposities)
steeds is herhaald de stille werker van
de Kampersingel heeft de gunst der publi
citeit steeds weten te weren.
„WIE OOK MAAR een weinig de sfeer
van de Haarlemse hofjes van zich af weet
te schudden, zal moeten toegeven dat de
meer dan honderdjarige tante in Van
Egmond en Wagemaker een paar gezonde
en levenskrachtige neefjes heeft, die mis
schien in de toekomst er voor zullen
zorgen, dat tante niet aan bloedzwakte
komt te overlijden", schreef Dé Bois
(door H. P. Baard geciteerd in de fraai
uitgevoerde catalogus).
Beide oude vrienden, Van Egmond en
Wagemaker, stonden gisteravond in Mu
seum Van Looy tegenover elkaar: de een
temidden van de voor het eerst openbaar
bijeengebrachte resultaten van zijn leven,
de ander een internationaal vermaarde
en erkende schilder. „Nooit was je te
vreden met wat je maakte", zei Wage
maker, ,,'t was weer een rotding, zei je".
ORGELCONCERT FEIKE ASMA
Op vrijdag 4 september, 's avonds 8 uur,
tal de organist Feike Asma een orgelcon
cert geven in de Wilhelminakerk aan de
Ced. Oude Gracht te Haarlem.
Dit concert is het eerste in de reeks die
het Comité van Orgelvrienden in het sei
zoen 1964/'65 heeft georganiseerd. Het pro
gramma vermeldt werken van Joh. Seb.
Bach, César Franck, Jan Zwart, Jean
Langlais, Ch. M. Widor en Com. de Wolf.
„Je wroet, zoals De Bois al over je schreef,
diep in de materie maar nog dieper in
de kleur. Soms was je echt te critisch
voor jezelf, maar voor anderen was je
altijd mild. Voor nieuwe stromingen stond
je altijd open, maar dan zei je soms ook:
„Och, eigenlijk ben ik al dood". Wie dit
werk nu ziet weet dat je om de dooie
dood niet dood bent. Ik vind het een
openbaring en ik wens de gemeente Haar
lem geluk met deze tentoonstelling die
ik heel erg belangrijk vind".
Zo opende Wagemaker de expositie van
het werk van zijn oude vriend, met wie
hij in de twintiger jaren zo veel optrok,
samen schilderend, hier en in Parijs. Zon
der weemoed om die gouden tijd maar
warm en hartelijk vertelde Wagemaker
uit die periode, waarin Van Egmond huis
schilder was en Wagemaker decoratie
schilder.
„Weet je nog dat je van je laatste cen
ten een grote lap linnen had gekocht
waarop je langs de Seine ging schilderen
en door de wind dat ding in het water
kwam. En wij maar roepen, tot een schip
per gebaarde van kalm maar en het ding
met een boothaak pats ophaalde en
jij moest nog dankbaar zijn ook, met dat
doek met die enorme scheur erin."
De directeur van de Haarlemse ge
meentemusea, de heer H. P. Baard, had
de bijeenkomst ingeleid met een kort
toespraakje waarin hij meedeelde dat de
gemeente het doek „Tout au bon marché"
(1929) heeft aangekocht. Onder applaus
overhandigde hij de schilder het eerste
catalogusexemplaar. Na de opening door
Jaap Wagemaker overhandigde Poppe
Damave, die met mevr. J. A. de Vries,
Frans Funke, Frans Verpoorten, Levinus
Tollenaar en Jaap Wagemaker het werk
comité heeft gevormd, aan Piet van
Egmond een enveloppe met een fors
door de vrienden bijeengebrachte
bedrag. Tot slot sprak mevr. W. Rees-
Boogaard: „Je hebt 't alleen gedaan en
alles alleen uitgevochten."
Nog lang bleven de zeer vele aanwezi
gen bijeen om tijdens een informele recep
tie de zo hartelijk gewaardeerde schilder
geluk te wensen. Maandag, op zijn ver
jaardag, publiceren wij een interview met
Piet van Egmond.
Van Andrzej Munk, bij wijze van hom
mage, is gisteren in het Lido Filmpaleis
de film vertoond, die deze te jong gestor
ven Pool zelf niet meer heeft kunnen vol
tooien, „De Passagiere". Munk verhaalt
in schokkende beelden die niets verhullen
en op breed scherm de afschuwelijke rea
liteit van een concentratiekamp. Dat doet
hij via de herinnering van een Duitse
kampbewaakster die jaren later aan boord
van het schip gaat. De episoden op het
schip waren nog niet gefilmd, wel waren
de foto's voor de voornaamste taferelen
opgenomen. Die zijn met grote toewij
ding in de film verwerkt, zodat een even
navrant als imposant kunstwerk is ont
staan, dat de gedachten aan een gruwe
lijk verleden levend houdt.
De civiele kamer van het Amsterdam
se Gerechtshof zal op 13 oktober arrest
wijzen over de rechtmatigheid van het li-
kwidatiebesluit van het bestuur der Neder
landse Opera. De kamer behandelde don
derdag in hoger beroep de zaak van de Ne
derlandse beroepsvereniging voor Muziek
dramatische Kunst contra het bestuur der
Stichting De Nederlandse Opera.
De vereniging, waarvan bijna alle
werknemers van de opera (200) lid zijn,
vraagt een verbod tot ontbinding zolang de
arbeidscontracten niet wettelijk zijn afge
wikkeld. In eerste instantie heeft de ver
eniging een kort geding, dat in mei voor
de president van de rechtbank diende, ver
loren. De aanleiding tot het ontbindingsbe-
sluit van het operabestuur was de weige
ring van 34 orkestleden tot proefspelen.
Gisteren zijn de pleidooien gehouden, tij
dens welke de raadsman van de vereni
ging, mr. R. J. Polak, als nieuw argu
ment aanvoerde dat de Raad voor de
Kunst de ontbinding heeft afgeraden in
zijn nimmer gepubliceerde advies aan de
Staatssecretaris van O. K. en W.
(Van onze radio- en t.v.-medewerker)
HILVERSUM, 26 augustus. De AVRO-televisie heeft de komieken Johnny Kraay
kamp en Rijk de Gooyer in het grijze verleden een onafscheidelijk duo weer
bijeen gebracht voor zaterdagavond-grapjasserij. Traden Johnny en Rijk eertijds
onveranderlijk samen op in zelfgemaakte sketches te beginnen in oktober zullen
de kijkers hen kunnen zien in Engelse televisiekomedies, die aan de overkant tot de
meest eclatante successen van de commerciële televisie behoren. Volgens het be
proefde recept van „het dolle mannetje en de aangever" (Stan Laurel en Oliver Hardy)
hebben de Engelse tekstschrijvers S. C. Green en R. M. Hills rond de Britse komieken
Morecombe en Wise een serie dwaze avonturen gecomponeerd, die vanaf de eerste
uitzending (ongeveer een jaar geleden) bij alle lagen van het verwende Britse kijkers
publiek aansloegen.
NU ZIJN MORECOMBE EN WISE in
heel Engeland een begrip en de schrij
vers Green en Hills behoren tot de best
betaalde televisie-schrijvers, die er in
Groot-Brittannië rondlopen. En dat zijn er
nogal wat. Hoe populair Morecombe en
Wise zijn, bewijst iedere Brit die u in
Londen op straat aanklampt om hem zijn
mening over het duo te vragen. Wij heb
ben dat uitgedaagd door een trotse re
gie-assistent van A.T.V. vijfmaal op een
dag gedaan en het resultaat was onveran
derlijk een brede grijns op het gezicht
van de aangesprokene. De namen More
combe en Wise zijn inderdaad voldoende
om het gezicht van iedere Engelsman uit
de plooi te halen.
GREEN EN HILLS hebben hun kome
dies op het lijf van Morecombe en Wise
geschreven en de vraag rijst of dezelfde
teksten ook al worden ze verhollandst
evenveel succes zullen oogsten uit de
monden van onze Kraaykamp en De Gooy
er. AVRO's Karei Prior is daarvan over
tuigd. „Ze zouden voor hen gemaakt kun
nen zijn!" zegt hij enthousiast. „Toen ik
die teksten voor het eerst onder ogen kreeg,
dacht ik meteen aan Johnny en Rijk".
Johnny Kraaykamp is ook bijzonder blij
met de teksten van Green en Hills." Hij
heeft al eerder (in zijn K.R.O-tijd) met
Engels tekstmateriaal gewerkt. „Maar dit
is iets anders", zegt hij. „Hier kunnen
Rijk en ik iets mee doen. Ja, die kome
dies zijn ons op het lijf geschreven."
DE AVRO WERD OP de serie attent
gemaakt door zijn Londense televisie-ad
viseur, Norman Murray, die al enige tijd
geleden laaiend van enthousiasme meld
de: „Nou hebben we hier toch iets gewel
digs. Dat moeten jullie zien!" Aanvanke
lijk speelde men bij de AVRO met de ge
dachte de komedies in hun oorspronkelij
ke versie, voorzien van Nederlandse on
derschriften op het scherm te brengen. Tot
Prior in gesprek raakte met Johnny
Kraaykamp en Rijk de Gooyer en het
tweetal warm praatte voor het idee.
Murray, die al vaker „raak" getipt
heeft bij zijn opdrachtgevers, gelooft niet
dat het Nederlandse kijkerspubliek anders
op de humor van Green en Hills zal rea
geren dan de Engelsen het doen. „De
grapjes die erin uitgehaald worden zijn
internationaal", zei hij. „Die zullen de
Nederlanders net zo goed doen schudden
van het lachen als de Engelsen".
Bij A.T.V. zei men ons: „We kunnen u
nu helaas geen van de Morecombe en Wi-
se-shows laten zien, want het is vakantie.
Maar de Nederlanders zijn gelukkige men
sen, dat ze ze in de toekomst regelmatig
te zien zullen krijgen".
(Van onze radio- en t.v.-medewerker)
VARA's televisie-secretaris heeft zijn functie van programma-commissaris bij de
N.T.S. niet zonder dramatisch vertoon neergelegd. Hij gaf een plechtig perscommu
niqué uit om zijn besluit met redenen te omkleden en nam zelfs plaats tegenover de
miljoenen televisie-kijkers met een breedsprakige uiteenzetting van zijn gevoelens
en die zijner tegenstanders. Het ligt niet in de aard van de zelfverzekerde, koppige
en in Hilversumse kringen als weinig toegankelijk bekend staande Jan Willem
Rengelink zo nadrukkelijk in de ring te stappen. Hij is er meer de man naar
zwijgend de touwtjes in handen te houden. Dat hij desondanks de afgelopen dagen
alle aandacht op zich gevestigd heeft, was pure opzet. Hij gaf dat zelf ruiterlijk toe
toen hij verklaarde, dat hij hoopte door zijn heengaan het probleem zo scherp moge
lijk te stellen.
NAAR ONZE MENING heeft hij met
zijn aftreden evenwel gecapituleerd voor
het standpunt van z(jn tegenstanders:
A.V.R.O., K.R.O. en N.C.R.V., die de N.T.S.
zuiver als dienend orgaan, als verlengstuk
van de omroepen wensen te beschouwen
en niet als zelfstandige organisatie. De
nieuwe programma-commissaris zal waar
schijnlijk zijn felste opponent Siebe van
der Zee (AVRO's televisie-directeur) zijn
en als die niet gekozen mocht worden, be
hoort zijn opvolger in ieder geval tot K.R.O
of N.C.R.V. evenzeer voorstanders van
een nietszeggende N.T.S. Als Jan Willem
Rengelink ooit de hoop heeft gekoesterd
een N.T.S. met eigen personeel en eigen
programma's door te drukken, heeft hij
die hoop door af te treden nu zelf de bo
dem ingeslagen.
DE NT.S. ZAL BLIJVEN wat zij is: een
orgaan waarin de omroepen moeizaam tot
coördinatie trachten te komen; een orgaan
met eigen zendtijd, maar (behalve dan het
N.T.S.-joumaal) zonder eigen program
ma's; een orgaan dat een beetje K.R.O.,
een beetje AVRO, een beetje N.C.R.V. 'en
een beetje VARA is, maar geen etiketloos
programma-brenger zoals de minister des
tijds heeft bedoeld. Er zal niets verande
ren. De N.T.S. bestaat nu eenmaal en
heeft tot ongenoegen van de zuilen eigen
zendtijd.
Voor specifieke N.T.S.-uitzendingen als
deelname aan internationale produktie-
uitwisselingen (Montreux), het Eurovisie
songfestival, nationale programma's en
dergelijke zullen regisseur en producers
van een der omroepen worden aangetrok
ken. Net als voorheen. En die functionaris
sen zullen dat N.T.S.-werk immers als een
vervelende extra-belasting blijven zien. Zij
hebben de handen tenslotte al vol aan de
eigen programma's. De rest van de (19
uur per week) N.T.S.-zendtijd zal gevuld
worden met normale omroepprogramma's,
voorzien van het N.T.S.-embleem.
DE PRAKTIJK VAN DIT laatste is een
merkwaardige aangelegenheid. Een regis
seur van een der omroepen weet nooit of
zijn produkt nu als uitzending van zijn ei
gen zuil de lucht in gaat dan wel als
N.T.S.-prestatie. Hij ziet dat pas als het
programma op de beeldbuis verschijnt.
Voor de kijkers maakt dat weinig of niets
uit. Halverwege een K.R.O.-avond wipt
plotseling bij de aanvang van een pro-
Advertentie
ZIJLWEG 49 - HAARLEM - TEL. 14441
Aanmelden van NIEUWE LEERLINGEN dagelijks van 36 en 710 uur.
Wij stellen clubs samen voor beginners en gevorderden
Speciale clubs voor scholieren, gehuwden en Wereiddansprogramma.
Betaling lesgeld, b(j Inschrijving 5.Restant desgewenst f 2.50 per week.
Voor onze oud-leerlingen a.s. ZONDAGAVOND gezellig dansen - Aanv. 8 uur.
HILVERSUM I. 402 m. 8.00 VARA. 12.00 AVRO.
17.00 VARA. 18.30 VPRO. 20.00-24.00 AVRO.
VARA: 8.00 Nieuws, sportmededellngen, post-
dulvenberichten en socialistisch strijdlied. 8.18
Voor het platteland. 8.30 Weer ol geen weer,
gevarieerd programma. 9.45 Geestelijk leven,
toespraak. 10.00 Instrumentaal ensemble en so
list: klassieke muziek. 10.30 Litterair vraagge
sprek. 11.10 Operamuziek (gr.) AVRO: 12.00
Licht muziekprogramma. 13.00 Nieuws. 13.07
De toestand in de wereld, lezing. 13.17 Mede
delingen ol grammofoonmuziek. 13.20 Café-chan-
tant Adam en Eva, cabaret. 13.50 Boekbespre
king. 14.00 Lichte grammofoonmuziek. 14.30 Ra
dio Kamerorkest en solist: Klassieke muziek.
15.30 Tour d'Europe, toeristisch programma.
16.00 Dansorkest en zangsolisten. 16.30 Sportre-
vue. VARA: 17.00 Discobal: dansmuziek voor
tieners. 17.30 Voor de jeugd. 17.50 Nieuws, sport
uitslagen en sportjournaal met Europees honk
balkampioenschap in Milaan. VPRO: 18.30 Om
een gelovig Humanisme, lezing. 18.45 Zomaar-
tijd, licht programma. 19.30 Korte Vrijzinnig
Hervormde kerkdienst. AVRO: 20.00 Nieuws.
20.05 Klassieke grammofoonmuziek. 21.00 Vier
septemberdagen vol spanning, hoorspel. 21.35
Instrumentaal ensemble en zangsolisten: Joodse
liederen. 21.55 Voordracht. 22.10 Lichte Italiaan
se grammofoonmuziek. 22.30 Nieuws. 22.40 Ac
tualiteiten. 22.55 Operamuziek (gr.). 23.55-24.00
Nieuws.
HILVERSUM II: 298 m. 8.00 KRO. 10.00 Convent
van kerken. 11.15 KRO. 17.00 IKOR. 19.30
NCRV. 20.15-24.00 KRO.
KRO: 8.00 Nieuws. 8.15 Klassieke grammo
foonmuziek. 8.25 Inleiding hoogmis. 8.30 Hoog
mis. 9.30 Klassieke grammofoonmuziek. 9.45
Nieuws. Convent van kerken: 10.000 Ge
reformeerde kerkdienst. KRO: 11.15 Klassieke
grammofoonmuziek. 12.00 In het land van de
dichter, litteraire lezing. 12.20 Populaire gram
mofoonmuziek. 13.00 Nieuws. 13.10 Lichte gram
mofoonmuziek. 13.30 De Springplank: muziek
voor en van tieners. 14.00 Promenade orkest,
radiokoor en zangsolisten: Operamuziek. 14.45
Radiokoor: klassieke muziek. 15.00 Lichte gram
mofoonmuziek, sportreportages en -uitslagen.
16.30 Gewijde muziek (opn.). IKOR: 17.00 Neder
duits Hervormde kerkdienst. 18.00 Oecumenisch
nieuws. 18.10 Koorzang: geestelijke liederen.
18.30 Diensten of Dienstbaar, klankbeeld over
kerkelijke activiteiten. 18.45 Grammofoonmu
ziek. 18.50 De kerk aan het werk: actualiteiten
van het kerkelijk erf. 19.00 De Open Deur, veer
tiendaagse rubriek. NCRV: 19.30 Tenor en orgel:
klassieke liederen. 20.00 Nieuws. 20.08 Reflex:
een wekelijkse bespiegeling over leven en sa
menleven. KRO. 20 15 Die Fledermaus, operet
te (1ste acte). 21.15 Reisoogst: zwerftochten door
gedroomde en werkelijke werelden. 21.35 Klas
sieke grammofoonmuziek. 22.25 Boekbespreking.
22.30 Nieuws. 22.40 Avondgebed. 22.50 Licht in
strumentaal trio: jazzmuziek. 23.10 Lichte gram
mofoonmuziek. 23.55-24.00 Nieuws.
BLOEMENDAAL. 245,3 m. - 1223 kHz.
9.30 ds. G. Toornvliet. 11.00 ds. G. Toornvliet -
uitzending van dienst voor belangstellenden, ge
houden op zondag 23 augustus. 16.00 ds. J. A van
Arkel van Haarlem-Noord.
BRUSSEL 324 m.
12.00 Nieuws. 12.03 Amusementsmuziek. 12.55
Programma-overzicht. 13.00 Nieuws en weerbe
richt. 13.20 Voor de soldaten. 14.00 Nieuws.
14.03 Opera- en Belcantoconcert. (Om 14.30,
16.00. 37.00, 18.00, 18.25. 19.00, 20.00. 20.55 en in
aansluiting met het nieuws van 22.00: Wegwij
zer voor automobilisten. (Om 17.00 en 18.00
Nieuws). 13.30 Katholieke uitzending. 19.00 Nws.
en weerbericht. 19.40 Gevarieerd programma en
berichten voor de weggebruikers. 21.00 Operette
klanken. 22.00 Nieuws. 22.20 Dansmuziek. 23.00
Nieuws. 23.05 Klassieke muziek. 23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM I. 402 m. 746 kc.S. 7.00 VARA.
9.40 VPRO. 10.00-24.00 VARA.
VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgymnastiek.
7.20 Socialistisch strijdlied. 7.23 Lichte gram
mofoonmuziek. (Om 7.30 Van de voorpagina,
praatje). 8.00 Nieuws en socialistisch strijdlied.
8.18 Lichte grammofoonmuziek. 8.50 Gymnas
tiek voor de vrouw. 9.00 Stereofonische uitzen-
dng: Klassieke grammofoonmuziek. 9.35 Water
standen. VPRO: 9.40 Door dubbele focus, over
denking. VARA: 10.00 Lichte grammofoonmuziek
11.00 Nieuws. 11.02 Voordracht. 11.20 Onbe
woond: interview en grammofoonmuziek. 12.00
Amsterdamse Politiekapel. 12.30 Mededelingen
t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Voor het platte
land. 12.39 Stereofonische uitzending: licht in
strumentaal kwintet. 13.00 Nieuws. 13.15 Voor de
middenstand, praatje. 13.20 Stereofonische uit
zending: Instrumentaal Trio: semi-klassieke
muziek. 13.45 Portugal onderdrukking en ver
zet in een Politiestaat, lezing. 14.00 Klassieke
pianomuziek (gr.) 14.40 Klassieke kamermuziek.
15.00 Onsterfelijkheid met marsmuziek, hoorspel.
16.00 Nieuws. 16.02 Sociëteit: Zestig minuten voor
boven de zestig. 17.00 Oude liedjes. 17.15 Lichte
orkestmuz. (gr.) 17.20 Stereof. uitz.: Dansorkest
met zangsolisten. 17.55 Eur. honkbalkampioen
schap in Milaan. 18.00 Nieuws. 18.15 Licht instru
mentaal trio. 18.35 Instrumentaal ensemble en
zangsolisten. 19.00 Stereofonische uitzending:
Ritmisch strijkorkest. 19.30 Metropole-orkest en
solisten 20.00 Nieuws. 20.05 Radio Filharmo
nisch orkest en solist: Klassieke muziek. 21.35
Ik zou wel 'eskleine wensen van beschei
den mensen. 22.05 Licht orkest, licht vocaal en
semble en zangsolisten 22.30 Nieuws. 22.40 Ba
lans: actuele kroniek. 22.55 Weerklank: muziek-
revue. 23.30 Lichte orkestmuziek (gr.) 23.55-24.00
Nieuws
HILVERSUM II. 298 m. 1007 kc.S. 7.00-24.00
NCRV.
NCRV: 7.00 Nieuws. 7.10 Dagopening. 7.20
Lichte grammofoonmuziek. 7.45 Radiokrant. 8.00
Nieuws. 8.15 Gewijde muziek (gr.) 8.30 Lichte
grammofoonmuziek. 9.00 Verzoekprogramma
voor de zieken. 9.40 Voor de vrouw. 10.10 Mo
derne grammofoonmuziek. 10.30 Rondom het
Woord: theologische etherleergang. 11.05 Lichte
grammofoonmuziek. 12.00 Toeristische tips. 12.25
Voor boer en tuinder. 12.30 Mededelingen t.b.v.
land- en tuinbouw. 12.33 Orgelspel: populaire
muziek. 12.53 Grammofoonmuziek, eventueel ac
tueel. 13.00 Nieuws. 13.15 Musette-ensemble met
zangsolist. 13.40 Amusementsmuziek (gr.). 14.05
Schoolradio. 14.35 Klassieke grammofoonmuziek.
15.40 Vocaal ensemble: moderne liederen. 16.00
Bijbeloverdenking. 16.30 Pianokwartet: klassie
ke muziek. 17.00 Voor de kleuters. 17.15 Kleu
terliedjes (gr.). 17.30 Lichte grammofoonmu
ziek. 17.50 Regeringsuitzending: Culturele ont
moetingen in Suriname en de Nederlandse An
tillen, door Raymundo Debrot en Peter Creutz-
berg. 18.00 Nederlandse militaire orkesten (gr.).
18.20 Uitzending van de Partij van de Arbeid.
18.30 Moderne grammofoonmuziek. 19.00 Nieuws
en weerpraatje. 19.10 Koningin Wilhelmina Fonds
toespraak door Minister-President. 19.15 Licht
ensemble: Hollandse volksliedjes. 19.30 Radio
krant. 19.50 Mexicaanse pasadobles (gr.). 20.00
De stem van alle mensen, hoorspel. 21.35 Me
teoren: muzikale hoogtepunten uit de Steravond
programma's van het afgelopen seizoen. 22.05
Wereldpanorama. 22.15 Lichte Nederlandse
grammofoonmuziek. 22.30 Nieuws en herhaling
SOS-berichten. 22.40 Avondoverdenking. 22.55
Boekbespreking. 23.05 Lichte grammofoonmu
ziek. 23.55-24.00 Nieuws.
BRUSSEL 324 m.
12.00 Nieuws. 12.03 Grammofoonmuziek. 12.08
Landbouwkroniek. 32.15 Lichte muziek. (Om
12.25 Weerbericht en mededelingen voor de
scheepvaart). 12.50 Beursberichten en program-
VOOR ZATERDAG
VPRO: 15.00 Zang m. instrumentale begelei
ding: Amerikaanse liedjes. 15.15 De vrolijke
pleegvaders, filmkomedie. NTS: 16.00 Reportage
atletiek Benelux-Frankrijk te Brussel. VPRO:
17.00 Voor de kinderen. 19.30 Portret van de
zwemtrainer Jan Stender. NTS: 20.00 Journaal.
VPRO: 20 20 Vocaal ensemble. 20.45 De oude
draaidoos: showfilms uit de dertiger jaren. 21.45
Chansons. 22.15 De nacht voor maandag, spel.
22.40 Gesprek aan de schrijftafel. NTS: 22.50-
22.55 Journaal.
VOOR ZONDAG
NTS: 19.30 Weekjournaal. 19.55 Journaal. 20.00
Sport in beeld. NCRV: 20.30 Alles draait om
Moeder, TV-film. NTS: Documentaire over Zuid-
Nigeria. NCRV: Harpen aan de vecht: Indruk
ken van de Harpweek 1964. 22.00 Onder vier
ogen, gesprek. NTS 22.30-22.35: Journaal.
VOOR MAANDAG
CVK-IKOR-RKK: 19.30 De monniken van Wat-
Po, documentair programma. NTS: 20.00 Jour
naal en weeroverzicht. 20.20 Politieke uitzen
ding V.V.D. AVRO: De Hemel kan wachten,
speelfilm. NTS: 22.25-22.30 Journaal.
De expositie „Tekeningen van Michel
angelo", die onder auspiciën van de Itali
aanse ambaksade gehouden wordt in het
Teylers Museum, is door zovelen bezocht
dat tot een verlenging ervan tot 30 sep
tember besloten is. Er zijn tot nu toe
ruim 4500 bezoekers geregistreerd.
gramma-onderdeel het N.T.S.-embleem in
het beeld, maar hij ziet dat nauwelijks.
En hij weet dat het de beurt is aan de
K.R.O.
Dat is nimmer de bedoeling geweest
van de minister, die de N.T.S. in 1956
eigen zendtijd toewees. Die minister wenst
de kijker daarmee een percentage pro
gramma's te garanderen, dat niet de ten
dens en het karakter van een speciale
omroep ademde. Hij heeft de N.T.S. ook
nimmer als leenbank van de omroepen
ervan gemaakt. Het is daarom echt wel
jammer dat J. W. Rengelink, de laatste
strijder voor een zo zelfstandig mogelijke
N.T.S., het loodje heeft gelegd.
Advertentie
Secretaires, chiffonières, stoelen, ronde ta
fels, ook uitschuifbaar. Alles van mahonie
hout. Ook kleinmeubelen. Canapé's. Voor
restaureren en inkoop antieke meubelen.
Telef. 12223, Groot Heiligland 64, A. Mudde,
Gasthuisvest 45.
ma-overzicht. 13.00 Nieuws en weerbericht. 13.20
Klassieke muziek. 14.00 Nieuws. 14.30 Klassieke
muziek. (Om 15.00 Nieuws). 15.40 Klassieke mu
ziek. 16.00 Nieuws. 16.03 Beursberichten. 16.09
Voor de zieken. 17.00 Nieuws en weerbericht.
17.15 Amusementsmuziek. 17.30 Pianomuziek.
18.00 Nieuws. 18.03 Voor de soldaten. 18.28 Paar
desportberichten. 18.30 Licht programma. 19.00
Nieuws, weerbericht, radiokroniek en correspon
dentie uit Nederland. 19.40 Operafragmenten.
20.00 Klassieke en moderne muziek. 20.35 Lie
deren. 21.00 Gevarieerde muziek. 22.15 Populaire
muziek. 22.35 De zeven kunsten. 22.50 Gevarieer
de muziek. 23.00 Nieuws. 23.05 Romantische
muziek. 23.55 Nieuws. 24.00-0.45 Berichten voor
de zeelui.
(Van onze correspondent)
DE KOMENDE DRIE weken zijn in de
grote zaal van „Pulchri" heel oude bal
boekjes te zien, boeken over dans en eti-
juette, karikaturale prenten hoe vroeger
de „Branie" gedanst werd en hoe nu een
geestelijke, omgeven door een groep meis
jes, de „twist" demonstreert, opvoedkun
dige werken waarin uitvoerig beschreven
staat, dat het dansen een uitvinding van de
duivel in hoogst eigen persoon is, schilde
rijen van roemruchte Franse zalen, waar
koningen een menuet wagen. Het is een
unieke tentoonstelling onder de titel „Dan
sen Toen en Nu" 250 jaar gezelschaps
dans", die georganiseerd wordt door het
Documentatiecentrum van het Centraal
Dansberaad
EEN INTERESSANTE verzameling, die
de bezoeker nu eens oude „hartsgeheimp-
jes" in de herinnering zal brengen en dan
weer zal laten glimlachen om de enorm
strenge regels, die op een dansschool in
acht moesten worden genomen. Men zal
met genoegen terugdenken aan de tijd dat
een kostbare waaier en een kristallen
reukflacon tot de normale attributen voor
„een avondje uit" behoorden.
Vanmorgen waren de heren P. C. Kas-
telijn en Louis Bouwmeester van het Do
cumentatiecentrum nog druk doende de
laatste hand aan de expositie te leggen.
De bandjes voor de recorder waaruit tij
dens de expositie-uren bijpassende dans
muziek zal klinken werden nog eens op
volgorde gelegd. Het certificaat waarop de
„benoeming" van een stadsdansmeester in
Zutfen, werd nog eens recht gehangen. De
vitrines waar in 't oog springende werkjes
liggen als het Duitse boekje „Tanzen, und
Satan lacht Dazu" en „Der Handschuh",
een dicht bedrukt deeltje over alles wat
met de handschoen in verband met de dans
te maken heeft, werden voor de laatste
maal afgestoft
Vanmiddag is de tentoonstelling geopend
door een vertegenwoordiger van de mi
nister van O. K. en W. „Dansen, Toen en
Nu", is re bezichtigen tot 16 september
dagelijks van 14 tot 17 uur en van 20 tot
22 uur.
In de Grote of St. Bavo Kerk geeft dins
dag 1 september, 's avonds van 8-9 uur, de
stadsorganist Albert de Klerk een concert.
Zijn programma vermeldt van Joh. Seb.
Bach (1685-1750) Passacaglia et Thema
Fugatum c moll; van Guillaume-Gabriel
Nivers (1632-1714) MESSE (a. Kyrie, b.
Fugue, c. Rècit de Cromhorne, d. Duo, e.
A deux Choeurs; a. Et in terra pax, b. Jeu
doux, c. Fugue, d. Récit de Voix humaine,
e. Duo, f. Fugue grave, g. Echo, h. Diminu
tion de la Basse, i. Plein Jeu. Offertoire
en Fugue et Dialogue: a. Sanctus, b.
Fugue, c. Benedictus, d. Agnus Dei, e. A
deux Choers). Anton Heilier (geb. 1923)
Postludium super: „Ite Missa est XI".
Klaas Bolt bespeelt het Müllerorgel
donderdagmiddag 3 september van 15-16
uur.
Zijn programma vermeldt van Dietrich
Buxtehude (1637-1707) Preludium en fuga
a kl. t.; van Jan Pietersz. Sweelinck (1562-
1621) Variaties over: Mein junges Leben
hat ein End; van John Blow (1649-1708)
a. Fuga, b. Voluntary; van John Stanley
(1713-1786) Voluntary in e kl. t. (twee
delen) en Voluntary in a kl. t. (twee delen);
van Joh. Seb. Bach Trio-sonate no. I in
Es gr. t., Allegro moderato, adagio en
allegro; van Ernst Pepping (geb. 1901) a.
Gelobt sei Gott im höchsten Tron en b.
O Mensch, bewein dein Sünde gross; van
Piet Post (geb. 1919) Kleine Partita over:
Halleluja, de blijde toon.
„The Human Dutch" („Alleman") van
Bert Haanstra is in het internationale film
festival te Edinburgh het Certificaat van
Uitnemendheid toegekend door de Schotse
filmcritici. De film werd een week gele
den op het festival vertoond en bleek toen
bijzonder te worden gewaardeerd door de
filmcritici; de toekenning van de prijs was
dan ook geen verrassing.
Zakelijke leider Ensemble. De heer I*
Parijs, zakelijk leider van de Toneel
groep Ensemble, zal per 1 september dit
gezelschap verlaten en in dienst treden
bij de Nederlandse Comedie.
irld Press Photo 1964. Voor de tentoon
stelling World Press Photo 1964, welke
in december in het Haags Gemeente
museum zal worden gehouden, zijn thans
door 100 fotografen uit 26 landen der
aarde 365 foto's ingezonden.