Nederlandse herenmodebeurs is een toetssteen voor het silhouet 1965 I m Q Kv m A rX 7li Echec van Duitse film in Venetië I p f DE MODE AAN ZET 0üh3 PRESENTEERT Het Unica-filmfestival Marcel Matthijs overleden O DINSDAG 1 SEPTEMBER 1964 4 De radio geeft woensdag T elevisieprogramma De kleuren W) Hie* ^jf^PbrreN; MORGENS VROEG IN HET KAMP VAN DE, VOGELVKUeN, PIEP IN HET005..-EEN WEEK NA DE ONTSNAPPING OP HET KASTEEL VAN NOTTINGHAM.... WH ZINGE N OVER Db to$\\009, gewond &ESTE. Monnik, hoe GAAT *7 VANMOJ2_ OEN MET ONZE ZIEKE fCOSlN.HIBE, EEN SlOiOE ZWAAR. BIER. /SIECHTeR. DAN ooit; I H'J a A m geweld opstaan V IK PEN NU LANG GENOEG GEPEST DOOR JOU EN DIE DIE—, DIKKE MONNIK KOPlN NU NIET OPSTAAN KALM NU'. DRINK WATj ■*W\J "Tl L IMARIAN mUBNÜ HPLOTSELING HOORT MEN HET SCHERPE ïJFLUITENDE. GELUID VW EEN PUL? EEN WAARSCHU WING? IEMAND NADERT HET KAMP- „Tonio Kröger" onnoemelijk vervelend De mode aan zet.dat is het motto van de negentiende herenmodebeurs, die van 31 augustus tot en met 3 september in het Amsterdamse RAI-gebouw ge houden wordt. De herenmodebeurs Am sterdam, een jaarlijkse topmanifestatie van al het nieuws op de Nederlandse herenmodemarkt heeft, een week na de internationale Herrenmodewoche in Keulen, een grote tip van de modesluier voor 1965 opgelicht. Van de sluier voor ons land welteverstaan, want zeer veel van wat wij gisteren tijdens de eerste show van de Nederlandse herenmode beurs te zien kregen werd ook in Keulen geshowd. Weer een bewijs dat de mode zeer steeds meer internationaliseert, het geen én voor de consument én voor de fabrikanten een gunstige tendens is. In grote lijnen kunnen we stellen dat de modelijn 1965 voor de Nederlandse man dezelfde zal zijn als die, welke we in de verslagen van de Herrenmodewoche in HILVERSUM I. 402 m. 746 kc.s. 7.00- 24.00 NCRV. NCRV: 7.00 Nieuws. 7.10 Dagopening. 7.20 Lichte grammofoonmuziek. 7.45 Ra diokrant. 8.00 Nieuws. 8.15 Gewijde mu ziek. 8.30 Lichte orkestmuziek (gr.) 8.45 Koorzang: volksliederen (gr.). 9.00 Voor de zieken. 9.35 Waterstanden. 9.40 Voor de huisvrouw. 10.10 Klassieke muziek (gr.) 10.30 Morgendienst. 11.00 Klassieke grammofoonmuziek. 11.15 Oslo, klank beeld. 11.45 Lichte grammofoonmuziek. 12.30 Mededelingen t.b.v. land- en tuin bouw. 12.33 Lichte orkestmuziek en solis ten. 12.53 Grammofoonmuziek, eventueel actualiteiten. 13.00 Nieuws. 13.15 Lichte orkestmuziek. 13.35 Transistor: licht va kantieprogramma. 15.00 Klassieke gram mofoonmuziek. 15.30 Klassieke kamermu ziek (gr.) 15.50 Bij bel vertelling voor de jeugd. 16.00 Voor de jeugd. 17.15 Dansmu ziek (gr.) 17.25 Orgelspel met ritmische begeleiding en zang. 17.55 Het Spektrum: reportage van de officiële oepning van een nieuwe kweekschool. 18.10 Koorzang: Geestelijke liederen. 18.30 Radio-Volks- Universiteit: Chateau de Méridon, door A. Gombert. 19.00 Nieuws en weerpraatje. 19.10 Muziek van Het Leger des Heils (gr.) 19.30 Radiokrant. 19.50 Lichte gram mofoonmuziek. 20.05 Blaasensemble. 20.25 Omroeporkest en solist: moderne muziek. 21.15 Daphne, opera (opn.) 22.30 Nieuws en SOS-berichten. 22.40 Avondoverdenking. 22.55 Daphne, opera (vervolg - opn.). 23.30 Het Godsbeeld bij Gezelle: Schep per of Verlosser?, lezing. 23.45 Strijkor kest en solisten: klassieke muziek (gr.). 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m ,1007 kc.s. 7.00 VARA. 9.40 VPRO. 8.00-24.00 VARA. VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym nastiek. 7.20 Socialistisch strijdlied. 7.23 Lichte grammofoonmuziek. (Om 7.30 Van de voorpagina). 8.00 Nieuws en socialis tisch strijdlied. 8.18 Lichte grammofoon muziek. 8.50 Ochtendgymnastiek voor de vrouw. 9.00 Kookpraatje. 9.05 Klassieke grammofoonmuziek. VPRO: 9.40 Boekbe spreking. VARA: 10.00 Lichte grammo foonmuziek. 11.00 Nieuws. 11.02 Voor de vrouw. 11.40 Instrumentaal trio: klassieke en moderne muziek. 12.00 Stereofonische uitzending: licht orkest. 12.30 Mededelin gen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Voor het platteland. 12.38 Orgel en zang: lichte mu ziek. 13.00 Nieuws. 13.15 Actualiteiten. 13.20 Stereofonische uitzending: licht ensemble. 13.45 Peking benaderd door zijn buren, lezing. (VI). 14.00 Romantische concert stukken (gr.). 14.50 Hoe helpen wij Afrika, toespraak. 15.00 Voor de jeugd. (Om 16.00 Nieuws.) 16.50 Voor de zieken. 17.20 Ten toonstellingsagenda. 17.25 Stereofonische uitzending: Ballroomorkest. 17.45 Europees honkbalkampioenschap in Milaan. 17.50 Regeringsuitzending: geven en nemen. Tips voor en van weggebruikers. 18.00 Nieuws. 18.15 Lichte grammofoonmuziek. 18.20 Uit zending van de Pacifistisch Socialistische Partij: Eerst schieten, dan praten?, le zing door prof. dr. J. de Graaf. 18.30 Ste reofonische uitzending: Licht ensemble. 19.00 Voor de kinderen. 19.10 Artistieke Staalkaart. 19.40 Stereofonische uitzen ding: licht instrumentaal trio met zangso liste: jazzmuziek. 20.00 Nieuws. 20.05 Drie dagen - aanloop tot de Tweede Wereldoor log, documentair klankbeeld. 20.35 Hoog tepunten uit de operette Der Bettelstudent (gr.) 21.15 Natafelen: licht programma 21.45 Stereofonische uitzending: Promena de-orkest. 22.20 Sport halverwege. 22.30 Nieuws. 22.40 Balans: hoofd- en bijzaken uit het dagelijks gebeuren. 22.55 Instru mentaal kwartet en omroepkamerkoor: moderne werken. 23.55-24.00 Nieuws. VOOR DINSDAG 20.20 Politieke uitzending V.V.D. AVRO: De Hemel kan wachten, speelfilm. NTS: NTS 19.30 Agrarisch nieuws. 20.00 Journaal. KRO: 20.20 Brandpunt. 20.40 Zomer-carrousel, amusementsprogramma. 21.35 Maastricht Vestingstad, filmre portage. 22.00 Een uur met Hitchcock, TV-film. -NTS: 22.55-22.23.00 Journaal. PROGRAMMA TV-NOORDZEE Dinsdag 1 september: 18.30 u.: De hoed van de keizer (Wilhelm Teil-serie); 19.00 u.: Popeye in Rome; 19.11 u.: Club de Piano (eigentijdse amusementsmuziek); 19.29 u.: Bob Cummings Show. 22.00-23.00 u.: „Reis genoot gevraagd", film uit de Duitse serie „Das Kriminalmuseum". VOOR WOENSDAG NTS: 17.00 De Verrekijker, internatio naal jeugdjournaal. VARA: 17.10-17.45 Voor de kinderen. 19.30 Top of Flop. NTS: 20.00 Journaal. VARA: 20.20 Achter het nieuws. 20.45 T.V.-film. 21.15 100 jaar socialistische Internationale. 21.55 Filmvenster. NTS: 22.25-22.30 Journaal. Experimentele uitzendingen op het tweede net (kanaal 27). NTS: 20.45—22.30 Operatie Cicero (Five Fingers), speelfilm. (Beide keuringen 14 jaar.) Keulen aanduidden. De slanke, afkledends colberts, langer dan voorheen met de af lopende schouders en een bredere borstr partij en pantalons zonder omslagen met vrij smalle pijpen vormen een belangrijk kenmerk. De cabanlijn, afgeleid van de uniformachtige zeemansdracht, de hoeki ge double-breasted colberts met vier- of zesknoopssluiting vormt in 1965 voor de Nederlandse herenmode een belangrijk sil houet. Dat geldt zowel voor de vrijetijdskle- ding, voor de sportcolberts, als voor de regenkleding. Opvallend van het tijdens de opening van de Nederlandse herenmo debeurs geshowde, waren variëteiten in de pantalons. We zagen pantalons met schui ne steekzakken voor op het been, met bre de heupbanden, op de dracht van de Spaanse mannen geïnspireerd, en vrije- tijdspantalons met heupriem. De grote zachte ruiten en overruiten, de karo's en überkaro's, die we in Keulen zo veelvuldig zagen, werden ook in Amster dam geshowd, echter niet in die mate. De modekleuren in 1965 voor de kos tuums en overjassen zijn voornamelijk grijs en blauw. Voor de combinaties zocht men het, evenals het vorige jaar, nog veelvuldig in de cameltinten, zoals cognac, vicuna, whiskey en camel, het meest ge combineerd met zwarte pantalon. Een en kele Prince de galle en pepita werd ge showd, maar het is duidelijk dat deze des sins voor de komende tijd minder in de belangstelling zullen staan. De vrijetijdskleding was bijzonder fleu rig, vooral de strandsets, zoals het model Locarno", een donkerblauwe, met rood witte strepen gedessineerde set in drie de len. Het spreekt vanzelf dat bij de costuums de lightweights helemaal „in" zijn. De fa brikanten van herenkleding streven er be wust naar hun collecties van die stof te vervaardigen die èn modieus èn sterk èn gemakkelijk draagbaar zijn. Een bijzonder mooie combinatie was het model „Strand", een camelkleurig colbert met zachte grote ruit en bijpassende beige uni-pantalon, waarbij een grote hoed, een soort Stetson gedragen werd. Dit model kreeg na afloop van de show terecht een prijs. Ook tijdens de show van de Nederlandse herenmodebeurs bleek weer dat de twee rijers enorme terreinwinst boeken. Zeer vele costuums hebben een doublebreasted colbert en ook de combinatiecolberts in navolging van de cabanlijn zijn dik wijls in tweerij-uitvoering. Zeer mooi was ook het model Milano, een camelkleurige doublebreasted blazer met grote opgestikte zakken, zeer hoge zij- splitten, die gecombineerd werd met een zwarte pantalon. Bij de overhemden die tijdens de heren- modeshow werden getoond, kregen we een indruk van het assortiment overhemden dat voor de Nederlandse man ter beschik king ligt: de klassieke witte hemden, pas teltinten zoals blauw en crème, de ge streepte dessins, die weliswaar wat op de achtergrond zijn geraakt maar die toch nog voorhanden zijn, de hemden met de korte afgeronde boord en de hemden met de extra lange boordpunten, die door hun onpractische dracht waarschijnlijk nooit een succes zullen worden. Het gekleurde overhemd is zeker in zijn opmars niet meer te stuiten. Over de avondkleding valt niet veel nieuws te vertellen. Het is verheugend dat de Nederlandse herenmodefabrikant ook in de avondkleding wat meer fantasie brengt. Er zijn in 1965 vlotte donkergrij ze en anthracietkleurige smokings en avondcombinaties van een wit colbert ge dragen op een zwarte gebiesde pantalon. De dagelijkse shows van de herenmo debeurs zijn echter niet het enige evene ment. Zeker even instructief voor een beeld van de herenmode 1965 zijn de ruim honderdtwintig stands, waarin vele Neder landse fabrikanten hun collecties tonen. Berry Zand Scholten ivi Twee double-breasted. kostuums, zo als deze tijdens de herenmodebeurs in Amsterdam werden geshowd, lange revers, rechts de vierknoopsr sluiting met korte revers. De panta lons zijn smal en zonder omslagen. Links de tweeknoopssluiting met JAMES MASON GESCHEIDEN De 53-jarige Britse acteur James Mason is maandag in Santa Monica, Californië, na een huwelijk van 23 jaar van zijn vrouw Pamela gescheiden. Mevrouw Mason kreeg een vergoeding van ruim IV2 miljoen dol lar. Het paar heeft twee kinderen die aan mevrouw Mason zijn toegewezen. ■- ™l-=/ A.-Gy ■'■S'— v y. JT m 1 (Van onze speciale verslaggever) VENETIË, 1 september (GPD). - Tien percent van de ingezonden speel films werden maar tot de zilveren Mos tra toegelaten. Het selectiecomité was onverbiddelijk. Zelfs toen Robert Rossen zijn „Lilith" terugtrok nadat al te spraak zame festivalbestuurderen er zich in het openbaar laatdunkend over hadden uit gelaten, vond men het niet nodig de vrij gekomen plaats door een andere film te doen bezetten. Venetië wilde het mooi houden en proclameerde een rustdag zo dat de uitgebreide festivalkolonie zich nu een beetje gaat voelen ah de renners karavaan in de Tour de France. Het zou natuurlijk allemaal niet zo erg zijn als men kon kijken naar een dozijn meester werken. Het tegendeel is echter het ge val. Festivaldirecteur Luigi Chiarini, die zich nota bene bij het begin haastte te verklaren dat de selectiebeslissingen una niem werden genomen, had geen beste dag toen hij zijn programma tot maar twaalf films beperkte. Zij zoveel middel matigheid maken pers en publiek dan wel liever zelf uit wat goed is en wat niet. DE ACHTERGRONDEN tot deze beslis singen zij n aan niet-Italianen nimmer hele maal duidelijk. Het heeft met politiek te maken, de regelmaat, waarmee de festi valdirecteuren op het Lido gewipt worden vertoont overeenkomst met het tempo, dat Franse minister-presidenten vóór De Gaulle namen om af te treden. Toen da „Osservatore Romano" dan ook een klein jaar geleden zijn betuttelende stem in de richting van Venetië liet klinken om de „communistische" gerichtheid aan te val len zou dat wel eens beslissend geweest kunnen zijn voor de keuze van dit jaar. Bijna alle vooraanstaande Italiaanse ci neasten zijn links georiënteerd. Doet men een keuze dan komt dat in de getalsver houding al spoedig naar voren tot ongenoe gen van het Vaticaan. Zelfs een boven alls twijfel verheven katholieke cineast als Fel- lini die elk van zijn nieuwe werken met gebed begint kan het de heren lang niet altijd naar de zin maken. Chiarini deed een slimme zet: weinig films be tekent ook weinig linkse films. Voilé. Of de directeur de haven zal halen nu hij wat zeilen heeft gestreken moet de toekomst leren. DE DUITSE FILMINDUSTRIE raakt steeds verder op het verkeerde spoor. Het aantal regisseurs, waarop vast mag wor den gerekend voor tenminste redelijke films, daalt constant. Rolf Thiele, die in 1958 de roos trof met „Das Madchen Rose- marie" heeft zijn draai later niet meer kunnen vinden, ook niet in de verfilming van Thomas Manns vertelling „Tonio Krö ger". Na touwtrekkerij met de familie Mann kwam een scenario uit de bus van een heimatromantiek, die slechts bij Duit sers in goede aarde kan vallen. Tonio is een knaapje uit Lübeck, zoon van een Duitse consul en een Italiaanse moeder, die in de film gedurig vurig wordt genoemd. Het loopt naar groot-Germaanse maatstaven verkeerd met Tonio af. Hij hunkert naar het zuiden, waar vrij naar Goethe de citroenen bloeien. Aldaar aan wezig overvalt hem de weemoed, die weer naar het noorden doet verlangen. Hij reist naar Denemarken, waar Hamlet de mos terd haalde. De vriendschap van een jeugdvriendin uit München staat de dro mer het meest na. THIELE IS ER ZEER nadrukkelijk op uit geweest kunst met een grote K ts scheppen. De fotografie, die naar Pieck- achtige sepia-etsjes zweemt, heeft daar nog wel eens iets van. Voor het overige is het een eng soort litteratuur gebleven, een staarderige Jean-Claude Brialy moet de tekst van de verteller gestalte geven in zijn spel. Het is het verband tussen de hazewindhond en de voor hem uit rennen de kunsthaas. De Fransman maakt er niet veel van, zijn pantomimes zijn soms zelfs ridicuul. In de regie van kleine jongetjes, die elkaar het lezen van „Don Carlos" aanbevelen is Thiele niet helemaal ge slaagd. De lesjes zijn te mooi geleerd. Thiele dacht aan litteratuur, aan theater en aan stemmige plaatjes met een sfeer vol bewegende camera: „Tonio Kröger" werd onnoemelijk vervelend, met negentig minuten rijkelijk lang, kortom een film om wanhopig bij in het trijp van de bios coopstoel te bijten. In de wereldfilm wedstrijd „Unica", dis te Amsterdam gehouden is en waaraan filmers uit 23 landen hebben deelgenomen, zijn de gouden medailles gewonnen door de Tsjech F. Blizek met „77.297", de Duit ser H. Braig met „Der Ameisen Krieg", ds Italiaan A. Ceccarelli met „Strada di Sa- bia", de Spanjaard J. Pruna met „Don Pa loma" en de Fransman P. Robin met „La mille et deuxième Nuit". De Nederlander M. te Rijdt won een der dertien bronzen medailles met „Tussen half vier en zes". BRUSSEL, 1 september Te Bruggs is op 65-jarige leeftijd de Vlaamse schrijver Marcel Matthijs overleden. Hjj heeft on geveer twintig romans op zjjn naam staan. De bekendste zijn: „De Ruitentikker", „Doppen", „Een Spook op Zolder", „Wis kan dat begrijpen", „Spiegel van Leven en Dood" en „Onder de Toren". „Het Spook op Zolder" is onder de titel „Filomeentje" door Charlotte Kohier bewerkt en honder den malen door haar voorgedragen. Enige van Matthijs' werken zijn ook in het Frans en Duits vertaald. Hij heeft een vrij avontuurlijk leven ge had. Op 11 januari 1899 werd hij in een plaatsje bij Brugge geboren als vierde van een gezin van zeven kinderen. Toen hij elf was verliet hij de school en trok hij de wereld in om in zijn eigen levensonderhoud te voorzien. Zo is hij knecht in een leken broederspensionaat geweest en tuinman. Tijdens de vier jaren van de eerste wereld oorlog was hij boer. Na de oorlog begon hij een zwervend leven en oefende hij een groot aantal beroepen uit. Hij is pas vrij laat tot schrijven gekomen

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1964 | | pagina 4