Theater speelt „Sprookjes uit New York"
DANSSCHOOL
T. GRIEK
m m
m0tm
I
Satirische schetsen met weinig diepgang van J. P. Donieavy
Les Amitiés particulières", subtiele
behandeling van delicaat probleem
La Scala in Moskou
Op 1 oktober wordt het tweede t.v.-net
officieel in gebruik genomen
DONDERDAG 3 SEPTEMBER 1964
13
De Toneelgroep Theater heeft onder nieuwe leiding (C. Groenier, Else Hoo-
mans, Stemeberg en Hans Croiset) een eerste paging gedaan een eigen artistiek
gezicht te laten zien met de première van „Sprookjes uit New York" (Fairy
tales of New York) van J. P. Donieavy. Bij de première gisteravond in de Kleine
Komedie te Amsterdam is door het artistiek getinte publiek veel gelachen en
geapplaudisseerd, meer dan deze toch niet erg spitse satire op het bonte leven
van New York mijns inziens verdiende.
Men ziet een viertal tamelijk losse scènes alleen verbonden door de ge
meenschappelijke hoofdpersoon waarin vier aspecten van de Amerikaanse
samenleving worden gehekeld, niet bijzonder origineel, niet opvallend geestig
en vooral minder diep peilend dan men van een jonge auteur die zelf Amerikaan
is en de meeste van de beschreven situaties schijnt te hebben beleefd, zou
mogen verwachten. Wie veertien dagen in New York is geweest kan met net
zoveel kennis van zaken spreken over de verdringing van het doodsbegrip, de
verering van succesvol koopmansschap, de altijd sluimerende rassenwaan en
de aanbidding van geld zoals dat alles in menige oppervlakkige grap over
Amerikanen een rol speelt en merkwaardigerwijze zelfs de hoofdschotel van
dit stuk uitmaakt.
EEN ENKELE MAAL krijgt men de
de indruk dat de schrijver iets dieper wil
tasten, bijvoorbeeld wanneer de stroom
boter met luxueuze afval uit de New
Yorkse haven, ter sprake komt, maar dan
dwaalt de aandacht weer af naar practi
cal jokes of naar een of andere gefor
ceerde slotfrappe.
Bij deze bezwaren kan bovendien ge
voegd worden dat we hier nauwelijks
van toneel kunnen spreken omdat noch
botsingen van gevoelens of meningen,
noch werkelijk herkenbare individuele
karakters in het stuk voorkomen.
Film van Jean Delannoy in Venetië
Het Nederlands
Danstheater
Geen nieuwjaarswens bij
Toneelgroep Theater
J. M. Brandei voortaan
alleen adviseur van REM
Weekjournaal verschuift naar zaterdagmiddag
De radio geeft vrijdag
T el evisie pro gramma
TV-naheschouwingen
Herdenkingen
J. Damshuizer
OVERIGENS MOET MEN (het aller
nieuwste) Theater nageven dat deze eerste
voorstelling kennelijk met de uiterste ar
tistieke zorg is omringd. Regisseuse Elise
Hoomans heeft vooral de komische en ka
rikaturale kanten van de vier sketches
met uitzonderlijke kundigheid naar voren
gehaald. Er was zo een enkele maal een
nerveuze gespannenheid bereikt die aan
echt theater deed denken. Een groot aan
deel in het kennelijke succes bij het pu
bliek had ook de werkelijk ingenieuze en
hoogst vermakelijke aankleding van Her
man Gordijn. Vooral in het zachtgroene
sterfhuis werd met geringe middelen zeer
exact het beoogde afstotelijke effect be
reikt. Ook de boksadviezen van Baby de
Voogd uit Arnhem verhoogden in het des
betreffende fragment sterk de indruk van
(overigens overbodige) authenticiteit.
HANS CROISET in de hoofdrol speelde
het met indrukwekkend gemak klaar een
grote verscheidenheid van stemmingen te
tonen, zonder dat hij er in slaagde daar
uit een samenhangende figuur op te bou
wen.
Door Bernhard Droog en Hans Tiemeijer
werd een elftal typen aangedragen waar
van de trefzekerheid uiteraard niet met
diepgang gepaard ging.
Liselot Beekmeij er excelleerde als een
aantal oerdomme Amerikaanse meisjes.
Hans Andreus had een mooi met alle
mogelijke beroeps jargons doorspekte ver
taling geleverd waarin hij echter naar
mijn smaak te vaak de moeilijkheden
uit de weg ging door Amerikaanse ter
men te laten staan.
MEN KAN DE Arnhemse spelers dus
van harte feliciteren met deze verzorgde
eerste opvoering, eerder dan de kersverse
dramaturg Dolf Verspoor met de introduc
tie van deze, eerder journalistiek dan thea
terkunst bedrijvende jonge Amerikaanse
schrijver.
Hans van den Bergh
Bernard Droog, Hans Tiemeijer en
Hans Croiset in „Sprookjes uit New
York" van J. P. Donieavy.
•53»
DE EERSTE FRANSE FILM, die het Venetiaanse festival te zien kreeg, Jean
Delannoy's „Les amitiés Particulières", naar het boek van Peyrefitte, zal in ons
land zeker een even moeilijke weerklank vinden als Yves Roberts „La Guerre des
Boutons" en Frangois Truffauts „Les 400 ooups". Dat zou echter onverdiend zijn
want Delannoy, die een oeuvre op zijn naam heeft staan van omstreeks veertig films,
regisseerde voldoende uitschieters om het woord routinier misplaatst te noemen.
Enkele titels: „L'Etemel Retour", „Dieu a besoin des Hommes", „Les Jeux sont
Faits", „Le Gargon Sauvage", twee Maigrets, „Chiens Perdus sans Collier", kortom
een oeuvre van thrillers, speelfilms en kostuumfilms met een rijke verscheidenheid.
Dat Delannoy toch nooit tot de grote Franse filmmeesters wordt gerekend zal
voort komen uit de afwezigheid van een eigen markante stijl. Hij is een toegewijd
vakman, die zich in dienst stelt van zijn verhaal.
IN ZIJN JONGSTE film is hem dat te
stade gekomen, want hoe kon anders een
zo hachelijk onderwerp door een prote
stantse regisseur nog wel verwezenlijkt
worden? Obstakels zijn er overigens ge
noeg geweest. Het boek van Roger Peyre
fitte, dat in 1945 al de Prix Renaudot ont
ving, moest bijna twintig jaar blijven lig
gen voor Delannoy kon zeggen dat deze
poging, terug te gaan tot de bronnen van
de volwassenwording, het openleggen van
de mysteries der adolescentie, zijn mooiste
filmervaring was. De sympathieke pro-
ductrice Christine Gouze-Renal heeft jaren
moeten vechten tegen vóór-censuur, finan
ciers, die niet over de brug wilden ko
men etc. en ook nu, na de eervolle invi
tatie uit Venetië, is de strijd nog niet ge
streden. De verwachting bestaat dat met
name de katholieke Italiaanse pers wel
voor wat rumoer zal zorgen. Dat wordt
dan de strijd tegen een meesterwerk, de
beste prestatie die Delannoy tot dusverre
leverde. De Fransman heeft zich bepaald
niet verlaagd met deze verfilming zoals
Frangois Mauriac hem kapittelend voor
hield de bejaarde katholieke schrijver, die
in een adem Peyrefitte als een hypocriet
afdeed.
DE FILM VERPLAATST ons, evenals
het boek, naar het jaar 1925. De jezuïten-
internaten waren toen veel meer dan nu
afgesloten gemeenschappen. De gepassio
neerde vriendschap, die twee elitekinde
ren op dit college wederzijds opvatten
wordt daardoor veel meer begrijpelijk.
Het is een zuivere jongensvriendschap, die
echter door de paters niet wordt begrepen.
Volwassenen en jeugd hebben hun eigen
wereld met een eigen moraalcode en een
eigen ethiek. De oudste van de twee ka
meraden pleegt verraad tegenover zijn
wereld als hij wordt betrapt. De onbuigza
me jongere scholier pleegt gekwetst zelf
moord. Tegenover deze pure verhouding
stelt het verhaal de drang naar vertrou
welijkheid van een jonge priester, die
daar niet in slaagt. Hij moet het college
verlaten.
Met een puurheid, die tot dusverre
slechts van een Bresson bekend was,
heeft Delannoy zijn hachelijk taak prach
tig volvoerd. Het zou niet verbazen als
„Les amitiés particulières" een prijswin
naar werd. Hij heeft een reeks van
knaapjes in een sobere, serene sfeer on
bevangen laten spelen, de vertolkingen
van Michel Bouquet, Louis Seigner en Lu-
cien Nat in de priesterrollen hebben de
simpele zeggingskracht passend bij het
onderwerp. De twee pubers, Didier Haude-
pin (bekend uit „Moderato Cantabile" en
het toneelstuk „Des Clowns par Milliers"
met Yves Montand) en Francis Lacom-
brade, spelen hun rollen met grotere stel
ligheid dan met de twijfel van hun jaren
valt te rijmen. Dat is het enige bezwaar
dat zich tegen deze fijn doorvoelde film
laat maken.
DE EERSTE DAGEN van de mostra
hebben in het teken van Ingmar Berg
man gestaan. Zijn eerste kleurenfilm werd
vertoond, die maar matig enthousiast is
ontvangen, en daarnaast was er een re
trospectieve van zijn allervroegste werken.
De angst voor Bergman-indigestie ontpop
te zich als ongegrond. Toen hij in 1948
als dertigjarige begon met „Havenstad",
„Gevangenis" en „Dorst" liet het zich nog
niet aanzien dat hij een cineast van wereld
betekenis zou worden. Wie wil beweren
van wel is een koffiedikkijker. Drie maal
houdt hij zich bezig met abortusproble
men, echter in een sfeer van Scandina
visch miserabilisme, dat bij - ons terecht
nooit aansloeg. Treetje voor treetje ziet
men Bergman door de techniek omhoog
gaan. Soms rolt hij alle trappen weer af.
Na vier jaar is zijn vaardigheid zo ge
groeid dat hij de rechtstreekse banaliteit
van zijn onderwerp kan ontstijgen om er
op hoger plan de toeschouwer in te laten
delen.
Het Nederlands Danstheater heeft de eer
ste voorstelling gegeven van het seizoen
van 1963/1965 in het gebouw van de Ko
ninklijke Opera te Gent. Het programma
van deze galavoorstelling, die opgeno
men was in het festival van Vlaanderen,
vermeldde het „Madrigalesco" van Ben
jamin Harkarvy en drie balletten van Hans
van Manen, „De Maan in de Trapeze",
het jazzballet „Klaar Af" en de „Sympho-
nie in drie delen" van Igor Strawinsky.
Het gedeelte vóór de pauze werd opge
nomen voor de Vlaamse televisie. Op zon
dag 6 en maandag 7 september geeft Het
Nederlands Danstheater twee voorstellin
gen in het festival van Besangon.
Het Nederlands Danstheater heeft deze
zomer deelgenomen aan diverse festivals;
zeven voorstellingen in het mei-festival
van Belfast, acht in het Holland Festival,
twee in het festival van Angoulême.
DRS. J. F. VAN STEGEREN
SECRETARIS RADIORAAD
Drs. J. F. van Stegeren uit Heemstede,
thans administrateur bij het Departement
van Binnenlandse Zaken in Den Haag en
tot mei van dit jaar referendaris van de
gemeentesecretaris te Heemstede, zal daar
naast optreden, zulks met ingang van 1
september j.l., als secretaris van de Radio-
raad.
In navolging van de Nederlandse Come-
die zal de toneelgroep „Theater" bij de
nieuwjaarspremière geen Thomasvaer en
Pieternel meer laten optreden voor het uit
spreken van een jaaroverzicht en de ge
lukwens.
Vorig jaar ondervond dit in Nijmegen
moeilijkheden, toen regisseur Carel Briels
zich gekwetst voelde door de strekking van
de tekst en aan zijn ongenoegen op hard
handige wijze uiting gaf. De toneelgroep
„Theater" zal dit jaar de nieuwjaars
wens laten verzorgen door het politiek ca
baret van Sieto Hoving, dat zich ook aan
een jaaroverzicht voor stad en streek zal
wagen.
T.V.-ZENDER WIERINGERMEER
In het Robbenoord tussen de Sluitgat-
weg en de Noorderdijkweg in de gemeente
Wieringermeer zijn de voorbereidende
werkzaamheden voor de tv-zender Wie
ringermeer in volle gang. Een aannemers
bedrijf uit Badhoevedorp heeft het bos-
terrein geëgaliseerd en heeft daarop een
laag zand aangebracht. Gisteren heeft een
bouwmaatschapp uit Capelle aan de IJssel
een begin gemaakt met het in de grond
brengen van ongeveer zeventig palen met
een lengte variërende van 13 tot 19 V2 m.
Hierop zullen de zendermast en het zender-
gebouw rusten.
HET ITALIAANSE opera-gezelschap La
Scala is in Moskou aangekomen voor een
bezoek van zes weken, dat het hoogtepunt
zal worden van het nieuwe theater-seizoen
in de Russische hoofdstad (men zie ook
Erbij van vrijdag j.l.). Met twee Russi
sche vliegtuigen werden 340 ledenvan het
gezelschap, zangers, dansers, koor- en or
kestleden uit Milaan overgevlogen. Twaalf
leden van het gezelschap zijn later gear
riveerd met de zangeres Birgit Nilsson.
La Scala opent het seizoen in Moskou op
5 september.
Reeds hebben duizenden Moskovieten in
lange rijen gestaan om kaarten en het
ziet ernaar uit dat de zalen uitverkocht
zullen zijn. Op het vliegveld werd het ge
zelschap begroet door vooraanstaande per
soonlijkheden uit de Russische culturele
wereld, onder wie Mikhail Tsjoelaki, di
recteur van het Bolshoi Theater, en de
Russische balletdanseres Maya Plisetska-
ja. Oude vrienden begroetten elkaar met
kussen en omhelzingen. Er waren enorm
veel bloemen naar het vliegveld gebracht.
REM-directeur J. M. Brandei zal als
adviseur aan de Reclame Exploitatie
Maatschappij verbonden bljjven, nu h(j
terugkeert naar Rome om zich te wijden
aan zijn eigen t.v.-produktiemaatscbappij.
Er is nog geen nieuwe directeur voor de
REM gevonden. Mr. J. Landré van de
Nederlandse Film Produktiemaatschappij
wordt als opvolger genoemd, maar volgens
de heer Brandei is deze alleen maar advi
seur voor binnenlandse t.v.-producties. De
scheidende REM-directeur heeft meege
deeld dat de Amsterdamse n.v. Oscar
Films, die tot nog toe zeer nauw betrokken
was bij de activiteiten van Televisie
Noordzee, in het vervolg buiten spel staat.
De REM-produkties zullen worden vervaar
digd door diverse andere Nederlandse
maatschappijen. De breuk met Oscar
Films is overigens niet volledig. Dit bedrijf
blijft betrokken bij de produktie van radio
programma's voor de REM.
Advertentie
ZIJLWEG 49 - HAARLEM - TEL. 14441
Een nieuw seizoen gaat beginnen in onze geheel nieuw gebouwde
danslesstudio Wij vormen clubs voor beginners en gevorderden.
Werelddansprogramma Alle leeftijden.
Betaling lesgeld, bij inschrijving 5.restant desgewenst 2.50 per week.
Iedere zondagavond gezellig dansen voor onze leerlingen. Aanvang 8 uur.
Een scène uit Molière's „De inge
beelde zieke", dat in een vertaling
van Johan Hoogstraten als t.v.-spel
door de N.T.S. wordt uitgezonden op
De regie is van Kees van Iersel.
donderdag 3 september. De foto toont
Wim van den Brink als Argan. De
produktie is in samenwerking met de
toneelgroep Studio tot stand gekomen.
(Van onze correspondent)
HILVERSUM, GPD, 3 september. De toekomst zal moeten leren of we ei
op vooruitgaan of niet nu per 1 oktober het tweede t.v.-net definitief bezet wordt.
In elk geval is er een gerede kans dat de programma's van de omroepvereenigingen
zich beter aan de tijd houden (zelfs AVRO's Willem Duys) dan ooit te voren.
Want programma-commissaris van de N.T.S., Jan Willem Rengelink, (tot 1 oktober)
heeft verklaard: „Men zal zich per 1 oktober strak moeten houden aan de program
mering. Het gaat niet op dat een kijker bij het wisselen van de ene op de
andere zender merkt dat hij of te laat of te vroeg is". Het gaat dus op het spoor
boekje lijken, alles moet op tijd vertrekken en ook aankomen. Een der perschefs
van de omroepverenigingen zei ons zelfs: „Wij zijn van plan een programma dat
uitloopt doodgewoon af te breken". Men spreekt thans in Hilversum niet meer van
net I en net 2, maar van Nederland I en Nederland 2. Dus geen Lopik of IJsel-
stein.
DE N.T.S. IS TECHNISCH geheel klaar
voor de bezetting van het tweede net. De
experimentele periode is afgesloten, per 1
oktober zullen elke avond twee zenders op
de beeldbuis ontvangen kunnen worden.
Met dien verstande dat er zo'n kleine 30
uur op Nederland 1 en 17 uur op Neder
land 2 worden verzorgd.
De N.T.S. is dus technisch klaar, men
heeft een dubbele apparatuur voor ampex,
voor film en voor montage. Voorlopig ont
breekt nog wel een tweede presentatie
studio, maar men heeft er een proviso
risch ingericht in de Vitus-studio in Bus-
sum. Een kwestie van enkele maanden en
dan zal de bakkerij naast die studio, een
presentatie-studio zijn.
De programmering van de Nederlandse
televisie-stichting-programma's heeft wat
veranderingen ondergaan. Het weekjour
naal van zondagavond van 19.30 tot 19.55
uur verhuist naar de zaterdagmiddag en
wordt uitgezonden van 15 uur tot 15.25 uur.
De vrijgekomen tijd op zondagavond wordt
op Nederland 1 dus, eenmaal in de twee
weken door de N.T.S. met zogenaamd ge
richte documentaires verzorgd en een
maal in de twee weken door het Convent
van Kerken (IKOR), met kerkelijke uit
zendingen. Gelijktijdig over beide netten
wordt van 20 uur tot 20.05 een kort N.T.S.-
journaal uitgezonden. Het tijdstip van de
journaal-uitzending op de overige dagen,
blijft het zelfde. Met dien verstande dat
de eerste minuut, namelijk die met de
„head-lines" over beide netten gaat. Er
is dus geen journaal op het tweede net
gekomen, zoals men aanvankelijk had ver
wacht en gehoopt. Het kan eenvoudig niet,
omdat de technische faciliteiten' ontbre
ken. Mankracht zou slechts een secundai
re zaak zijn.
SPORT IN BEELD wordt met vijf mi
nuten bekort en is nu van 20.05 tot 20.30
uur, omdat op zondagavond over beide
netten, eerst van 20 uur tot 20.05 een kort
journaal wordt gegeven. Van 22 uur tot
22.10 uur echter komt er een compensa
tie, namelijk een aflevering van Sport in
HILVERSUM I. 402 m. 7.00-24.00 NCRV.
NCRV: 7.00 Nieuws. 7.10 Dagopening.
7.20 Lichte grammofoonmuziek. 7.45 Ra
diokrant. 8.00 Nieuws. 8.15 Schotse mili
taire orkesten (gr.). 8.40 Stereofonische
uitzending: Meisjeskoor en instrumentaal
sectet. 9.00 Voor de zieken. 9.35 Waterstan
den. 9.40 Moderne orkestwerken (gr.). 10.30
Morgendienst. 11.00 Klassieke grammo
foonmuziek. 11.15 In 't zilver, programma
voor oudere luisteraars. 12.00 Oud worden
jong blijven, muzikale herinneringen.
12.30 Mededelingen t.b.v. land- en tuin
bouw. 12.ó3 Lichte orkestmuziek en zang
soliste. 12.53 Grammofoonmuziek eventu
eel actualiteiten. 13.00 Nieuws. 13.15 Accor
deonorkest. 13.35 Amusementsmuziek (gr)
13.60 Marsmuziek (gr.). 14.05 Schoolradio.
14.25 Lichte grammofoonmuziek. 15.15 Voor
de vrouw. 15.45 Klassieke kamermuziek
met toelichting. 16.15 Duizendschoon: Va
rens in huis, lezing. 16.30 Stereofonische
uitzending: Sopraan, tenor en piano. 16.50
Grammofoonmuziek. 17.00 Voordracht van
gedichten. 17.20 Vocaal ensemble. 17.40
Licht instrumentaal kwintet. 18.00 Natio
naal Jeugd! orps v.d. Nederlandse Federa
tie v. Christelijke Muziekbonden: Moderne
muziek. 18.20 Voor de jeugd. 18.50 Rege
ringsuitzending: Bescherming Bevolking.
19.00 Nieuws en weerpraatje. 19.10 Van
horen zeggen en zingen. 19.15 Licht in
strumentaal trio. 19.30 Radiokrant. 19.50
Klassieke kamermuziek. 20.05 Dit kleine
meer, waarin zes eeuwen, klankbeeld over
Edam. 20.50 Geestelijke liederen. 21.20
Commentaar of discussie. 21.30 Lichte or
kestmuziek. 22.00 Klassieke grammofoon
muziek. 22 30 Nieuws en SOS-berichten.
22.40 Wijd als de wereld: internationale
oriëntatie in kerk, zending en oekumene.
23.00 Fluit en piano: moderne muziek.
23.20 Fragmenten uit musicals en ope
rettes (gr.). 23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM II. 298 m. 7.00 VARA. 9.40
VPRO. 10.00 VARA. 13.00 AVRO.
16.00 VPRO. 21.00-24.00 VARA.
VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym
nastiek. 7.20 Socialistisch strijdlied. 7.23
Lichte grammofoonmuziek. (Om 7.30 Van
de voorpagina). 8.00 Nieuws en socialis
tisch strijdlied. 8.18 Lichte grammofoon
muziek. 8.30 Licht orkest met vocale en
sembles en zangsolisten. 8.50 Ochtendgym
nastiek voor de vrouw. 9.00 Te land en
te water, een informatief programma voor
weg- en wöterweggebruikers. VPRO: 9.40
Morgenwijding. VARA: 10.00 Mezzo-so
praan en piano: Klassieke liederen. 10.22
Pianorecital: moderne muziek. 10.45 Voor
de kinderen. 11.00 Nieuws. 11.02 Voor de
vrouw. 11.40 Zij die van de zon leven:
vakantiedagboek (herhaling van 8 augus
tus 1964). 12.15 Europees honkbalkampioen
schap in Milaan. 12.20 Regeringsuitzen
ding: Uitzending voor de landbouw. 12.30
Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw.
12.34 Stereofonische uitzending: Instrumen
taal septet: amusementsmuziek. AVRO:
13.00 Nieuws. 13.15 Mededelingen, eventu
eel actueel of grammofoonmuziek. 13.25
beursberichten. 13.30 Licht orkest met
zangsoliste. 14.00 Gitaarspel. 14.20 De man
met de hoge hoed, klankbeeld over Os
car Hammerstein (herhaling van 21 april
1964). 14.40 Gastenmiddag, gevarieerd pro
gramma. VPRO: 16.00 Nieuws. Aanslui
tend: Sterk door werk, programma voor
oudere luisteraars. 16.15 Semi-klassieke
muziek (gr.) 16.40 Voor de jeugd. 17.00
Muziekkalender. 17.30 Klassieke grammo
foonmuziek. 18.00 Nieuws. 18.15 Amuse
mentsmuziek. 18.30 Sportspiegel. 18.40
Jazzleven in België: muzikale lezing. 19.00
Kiosk: bespreking van artikelen uit zojuist
verschenen weekbladen. 19.10 De humor,
lezing. 19.30 Klassieke grammofoonmuziek.
19.55 Eerste kolom, dagelijkse dingen vrij
zinnig bekeken. 20.00 Nieuws. 20.05 Kern
fysici bijeen in Genève, reportage. 20.20
Fluit en piano: moderne muziek. 20.50
Boekbespreking. VARA: 21.00 Metropole
orkest. 21.30 Olympische Spelen VIII,
klankbeeld. 22.00 Stereofonische uitzending
Licht grammofoonmuziek. 22.30 Nieuws.
22.40 Elektronisch orgel: lichte muziek.
23.00 Balans: hoofd- en bijzaken uit de ac
tualiteit. 23.15 Lichte grammofoonmuziek.
23.45 Socialistisch nieuws in Esperanto.
23.55-24.00 Nieuws.
BRUSSEL 324 m.
12.00 Nieuws. 12.03 Grammofoonmu
ziek. 12.15 Lichte muziek. (Om 12.25-12.30
Weerbericht en mededelingen voor de
scheepvaart). 12.50 Beursberichten en pro
gramma-overzicht. 13.00 Nieuws en weer
bericht. 13.20 Gevarieerde muziek. 14.00
Nieuws. 14.03 Oude muziek. (15.00 Nws).
15.35 Klassieke muziek. 16.00 Nieuws.
16.03 Beursberichten. 16.09 Boris Godou-
nov, opera. 16.45 Lichte muziek. 17.00
Nieuws en weerbericht. 17.15 Lichte mu
ziek. 17.45 Operafragmenten. 18.00 Nws.
18.03 Voor de soldaten. 18.30 Tips voor de
automobilisten. 18.45 Sportkroniek. 18.42
Marsmuziek. 19.00 Nieuws, weerbericht en
radiokroniek. 19.40 Programma voor de
twintigers. 20.00 Amusementsprogramma.
21.00 Klassieke en moderne muziek. 22.00
Nieuws. 22.15 Klassieke muziek. 22.45 De
Zeven Kunsten. 23.00 Nieuws. 23.05 Kamer
muziek. 23.55-24.00 Nieuws.
VOOR DONDERDAG
KRO: 15.00-15.45 Voor de vrouw. 16.00-
16.15 Voor de kinderen. 19.30 De Flint-
stones, tekenfilm. NTS: 20.00 Journaal.
KRO: 20.20 Brandpunt. 20.40 Kijk op Kunst
NTS: 21.10 De ingebeelde zieke, TV-spel.
KRO: 23.00 Epiloog. NTS: 23.05-23.10 Jour
naal.
TV-NOORDZEE
Donderdag 3 september: 18.30 Het spre
kende paard (met Alan Young); 19.00 Mr.
Magoo; 19.08 De huisvlieg (uit de serie
„Wist u dat"); 19.22 „Surfriding" (uit de
serie „Voor u gezien"); 19.27 „De oorlog
dreigt" (eerste aflevering van „Victory at
Sea"); 22.00-23.00 „The Willy Moran-Story"
(uit serie „Wagon Train").
VOOR VRIJDAG
AVRO: 19.30 W.I.M.- muzikale quiz voor
de tieners. NTS: 20.00 Journaal en weer-
overzicht. AVRO: 20.20 In AVRO's Tele- j
vizier. 20.45 Perpetuum Musicale, muziek-
show. 21.45 Het Richard Boon-theater. NTS
22.35-22.40 Journaal.
Beeld op net 2. De maandagavond is op
Nederland 1 geheel voor N.T.S.-filmpro
gramma's. Een primeur is de Engelse les
voor beginners op dinsdagavond van 19
uur tot 19.30, een cursus van de B.B.C.
die in andere landen met succes is gege
ven. Er zijn 39 afleveringen en men zal
na deze gevolgd te hebben in staat zijn
„tot een eenvoudige conversatie," aldus
verzekerde ons N.T.S.-voorzitter E. Schüt-
tenhelm. Ook een primeur is het journaal
voor gehoorgestoorden, waarvoor extra
zendtijd is aangevraagd. Men is van plan
dit elke dinsdag uit te zenden om zeven
uur.
REGIONAAL JOURNAAL wil men don
derdagavond geven, na 1 januari van 19.30
tot 20 uur. Een eigen N.T.S.-produktie
wordt de seriedocumentsire „Burgerschap
en Burgerzin" door mr. K. Van de Ploeg
en drs. W. Langeveld. Op Nederland 2 zal
de N.T.S. elke zondagavond het gehele
programma moeten verzorgen. Men zal
dan voornamelijk films vertonen, afgewis
seld met een buitenlandse quiz, of een bui
tenlands t.v.-spel met ondertiteling natuur
lijk, een festivalserie en andere buiten
landse produkties.
Op Nederland 1 zit de N.T.S. 684 mi
nuten per week en op net 2 400 minuten
per week. Men zal ongeveer tweederde
eigen produkties brengen, de rest buiten
landse aankopen.
Behalve journaal, films, de bezetting,
kunstbezit, agrarisch nieuws, enkele docu
mentaires en Eurovisie (plus de sport),
zal het N.T.S.-gedeelte bestaan uit zoge
naamde inbreng-programma's van de
omroepen. Op 1 oktober zal het tweede
net officieel in gebruik worden genomen.
Van half acht tot vijf minuten voor acht
draait er een documentaire over beide
zenders die gewijd is aan de ontwikke
ling van de televisie in ons land.
De vijf minuten tot acht uur zijn voor
minister Bot gereserveerd. Klokslag acht
uur scheiden de programma's zich voor
altijd, want zelfs nationale programma's
zullen niet gezamenlijk komen. De N.T.S.
gaat verder van de gedachte uit dat de
belangrijke gebeurtenissen zoals bijvoor
beeld Prinsesjesdag, beslist over Neder
land l moeten gaan, omdat de kijkdicht
heid op het tweede net thans nog te ge
ring is. Overigens heeft een onderzoek
uitgewezen dat binnen de reikwijdte van
IJselsteins zender (70 km) ongeveer een
derde van de toestelbezitters net 2 kan
ontvangen.
Vijfentwintig jaar geleden begon de
tweede wereldoorlog en dit weinig heug
lijke feit bood Jan Blokker de kans, begin
nend met enige journaalfilms uit die tijd,
in te gaan op de ontwikkeling van de Pool
se film, die sinds kort zijn speciale aan
dacht schijnt te hebben. Op dezelfde avond
ging de VARA terug in de geschiedenis
met een Vlaamse documentaire over hon
derd jaar socialisme, beheerst door de el
kaar opvolgende Internationales. De sa
mensteller Jac. van der Sichel had uiter
aard te kampen met de afwezigheid van
filmmateriaal voor het begin van deze t.v.-
produktie; al kwam het accent van deze
uitzending mede door uiteenzettingen
van de onverwoestbare Camille Huysmans
sterk op het woord te liggen, toch was
zij boeiend en leerzaam.
In een verder niet zo sterke editie van
„Achter het Nieuws" werd een onthullen
de reportage getoond over de honderden
Duitse specialisten, die Egypte helpen bij
de bouw van raketten en ander oorlogs
tuig. Hoe „herdenkerig" deze avond dan
ook was, dit beeldverslag hielp ons besef
fen, dat ook de t.v. de geschiedenis niet
mag vergeten.
Deze nogal ernstige programma-onderde
len werden afgewisseld met ontspannende
uitzendingen, waarvan resp. Glynis Johns
en Greetje Kauffeld het middelpunt wa
ren. De eerste speelde de hoofdrol in een
aflevering van een nieuwe buitenlandse
serie, die niet onvermakelijk, hinderlijk
werd door ingeblikte reacties van een nog
al lacherig publiek. Het weerzien met
Greetje werd bijna een streling voor het
oog door een goede en dus rustige camera
techniek. Dat de in Doetinchem tot stand
gekomen uitzending van „Top of Flop"
visueel rustig was, kon moeilijk gezegd
worden Waarschijnlijk hadden de regis
seur en de cameramensen het daar wat
moeilijk in een te kleine ruimte.