Centrum opent het toneelseizoen met „Het Spaanse riet" van Miguel de Casilla La Celestina", Spaanse tragikomedie rondom fascinerende hoofdpersoon TONEEL IN HAARLEM HET WEEKEINDE B. en W. van Amsterdam over opera-nieuwbouw Hilversum III komt in najaar '65 in de ether Prijsvraag voor studenten Haagse opvoering in modernebekorte versie 4 MAANDAG 7 SEPTEMBER 1964 5 99 Hl De radio geeft dinsdag T elevisieprogramma TV-nabeschouwingen De Toneelgroep Centrum heeft zater dagavond in de Haarlemse Stadsschouw burg (die van een fraai nieuw voor gor dijn is voorzien) het seizoen 1964-1965 geopend met wat de directie van het gezelschap de „jaarlijkse thriller" noemt. De keus daarvoor was deze keer gevallen op „Het Spaanse riet" van een zekere Miguel de Casilla, omtrent wie ons niets naders bekend is. Als deze schrijver werkelijk zo Spaans is als zijn naam doet vermoeden, zal hij wel een behoorlijk eind buiten het machtsbereik van gene raal Franco wonen; anders zouden de in zijn toneelspel geuite denkbeelden hem wel heel gauw persoonlijk hebben laten kennismaken met het zwiepende Spaanse rietje waarop de Nederlandse titel van het werk slaat. Het stuk bevat namelijk, onder meer, een flinke portie critiek op de onderdrukking door het fascistische regime en de vooringenomenheid van Spanje's politie en kerk tegenover „an dersdenkenden". Maar dat „onder meer" is de zwakke kant ervan. Want „Het Spaanse riet" is niet helemaal een poli tieke aanklacht; het is ook niet helemaal een speurspel, een folkloristische ko medie, een stuk sociale critiek of een burgerlijk drama. Maar het bevat ele menten van al die soorten toneelwerk. De schrijver (of schrijfster, als Miguel de Casilla een pseudoniem mocht zijn) heeft de toeschouwers wat al te veel van het goede willen bieden, en juist daardoor faalt het stuk in elk van die categorieën. TOCH IS DE OPZET ERVAN wel aar dig. Het gesol rondom een Duitser, die in Spanje om persoonlijke, niet-politieke re denen zijn „verdwijning" arrangeert maar daarbij tegen zijn bedoelingen in wérkelijk verdwijnt, met het gevolg dat zijn helpers bij het complot in de grootste moeilijk heden komen, schept vele amusante situa ties. Het stuk had een vermakelijk speur spel kunnen worden als de auteur die lijn had volgehouden. Maar als hij de Spaan se politiek er bij te pas brengt wordt hij heel ernstig, hetgeen op zichzelf begrijpe lijk, maar voor het stuk funest is. En hij raakt het dramatische spoor helemaal bijster als hij verwacht dat het lot van een Duitse dame, die hij aanvankelijk heeft toegerust met alle denkbare onsym pathieke „Duitse" eigenschappen, tegen het slot opeens ons hart zal breken wan neer blijkt dat haar onfrisse broertje niet alleen alle anderen maar ook haar heeft willen bedriegen. We hebben ons dan trou wens al zo opgelucht verzoend met de dood van de naarling, dat de thriller tegen die Akkoord met liquidatiebesluit VARA handhaaft „Zo is het" De V.A.R.A.-Verenigingsraad heeft zich zaterdagmiddag uitgesproken tegen het besluit van de televisiedienst om de po pulaire quiz van Theo Eerdmans in het komende seizoen over kanaal 2 uit te zenden. Televisiekijkend Nederland zal dus deze (nieuwe) quiz, die onder de titel „Tel uit je winst" op de beeldschermen via het eerste net kunnen volgen. De quiz, die oorspronkelijk om de twee weken op maandag- en zaterdagavond zou wor den uitgezonden, zal in november op het eerste net op zondag en dinsdag op de schermen verschijnen. Het omstreden satirische actuele pro gramma „Zo is het toevallig ook nog 'ns een keer" zal op zaterdagavond op het eerste net gehandhaafd worden. De aan vang zal ongeveer om half tien zijn. In de toekomst zal er beter ovreleg bestaan tussen de programmaleiding en de mede werkers van „Zo is 't" inzake het vast stellen van de juiste normen. Dit laatste geldt ook voor het litteraire programma van H. A. Gomperts, die door zijn conflict met de A.V.R.O. nu medewerker van de V.A.R.A. is geworden. Bovendien zal de heer Gomperts deel gaan uitmaken van een cultureel forum dat zich op donder dagavond zal gaan bezighouden met ac tuele zaken op het gebied van de cultuur in de ruime zin. De omroepsecretaris J. B. Broecks deel de mee dat het hoorspel nog niets aan populariteit heeft ingeboet. De V.A.R.A. heeft het grote hoorspel daarom gehand haafd op woensdagavond. Bovendien zal er wekelijks op zaterdagavond een span nend luisterspel van een half uur te be luisteren zijn. In het najaar '65 zal Hil versum III gaan uitzenden, deelde de heer Broecks mede. Het is nog niet bekend wie het nieuwe net zal bezetten. De zend tijd moet billijk over de verschillende omroepen verdeeld worden. De minister van Binnenlandse Zaken heeft voor studenten van de Nederlandse universiteiten en hogescholen een prijs vraag uitgeschreven over een eventuele grondwetswij zigiing. Gevraagd wordt een nog ongepubliceer de studie over „De veranderingen in de opvattingen omtrent de betekenis van de Grondwet voor het Koninkrijk der Neder landen sinds 1945". De prijs bestaat uit 1.000,-. Voorts kun nen twee eervolle vermeldingen worden toegekend, elk van 250. Een commissie, bestaande uit mr. A. M. Donner, prof mr. J. van der Hoeven, prof. mr. H. J. M. Jeukens,prof. mr. P. J. Oud en prof. mr. J. V. Rijpperda Wierds- ma, zal adviseren bij de prijstoekenning. De inzending, waaraan de prijs wordt toe gekend, zal worden gepubliceerd. Elisabeth Andersen en André van den Heuvel in „Het Spaanse riet" van Miguel de Casilla. tijd geen enkele „thrill" meer bevat. De brute arrestatie van de anti-fascist erva ren wij daarna alleen nog maar als een slot dat aangrijpend zou zijn geweest als het na een heel ander stuk en ze- kef niet na een speurspelletje zou zijn gekomen. De knappe opvoering door Centrum heeft nog veel van de zwakheden van het stuk verdoezeld. Walter Kous heeft opnieuw ge toond een ingenieus en gevoelig regisseur te zijn, die zich geen enkele dramatische mogelijkheid laat ontgaan. Het was niet zijn schuld dat verschillende van die mo gelijkheden in het onderhavige stuk nu eenmaal niet bij elkaar konden worden aangepast. De drie Spaanse vrouwen grootmoe der, moeder en dochter bij wie de louche Duitser gelogeerd heeft, werden treffend vertolkt, respectievelijk door Nell Knoop, Henny Orri en Ina van der Molen. Nell Knoops uitbeeling van het oude vrouwtje, dat zich ook door buitenlanders geen knollen voor citroenen laat verkopen, was van begin tot eind een kostelijke crea tie. De intense, geladen speeltrant van Henny Orri kwam in de rol van de naar lotsverbetering hunkerende pensionhoud ster heel goed tot gelding. En Irma van der Molen slaagde er wonderwel in, de karak tertrekken van de twee oudere vrouwen als een echte telg uit hetzelfde geslacht in jeugdiger en moderner vorm tot uiting te brengen. DE MAN IN HET HUIS, de anti-fascist Paco, was bij André van den Heuvel in goede handen; hij maakte er een levens echte figuur van, die de geloofwaardigheid van het geheel aanmerkelijk verhoogde. De tweeslachtige rol van de Duitse dame het grote struikelblok van het stuk werd gespeeld door Elisabeth Andersen,;, zij deed moedige pogingen om de rol een aanvaardbaar karakter te geven en de fi guur enigermate tot leven te bréngen, maar zelfs haar talent kon deze Erika niet doen ontluiken. Broes Hartman maak te zijn entree bij Centrum als een Guar- diia Civil met 't hart van een boerenjon gen en een minimum aan verstand, een van die aardige typeringen waarin Hart man ook bij de Haagse Comedie vaak uitblonk. Mies Bouhuys had voor een zo vlotte en kernachtige Nederlandse tekst gezorgd dat het geen vertaling meer leek en Herman Gordijn tekende voor een heel schilderachtig maar wel wat ingewikkeld decor. Spelers, regisseur en decorontwerper werden aan het slot beloond met een enor me bloemenhulde en hartelijk première- applaus van de stampvolle zaal. Voor het begin van de voorstelling was de onlangs overleden directeur van de schouwburg, Herman Deinum, herdacht door Guus Hermus, die in sobere woorden herinnerde aan de voortreffelijke manier waarop de heer Deinum zijn taak zovele jaren lang heeft vervuld. Simon Koster B. en W. van Amsterdam stellen de ge meenteraad voor het ontbindingsbesluit van de Nederlandse Opera goed te keuren. B. en W. zijn met de staatssecretaris van O. K. en W. van mening dat een nieuw te stichten opera instituut in Amsterdam zal moeten worden gevestigd. B. en W. overwegen daarbij dat de huidige Neder landse Opera daar steeds is gevestigd ge weest en dat haar medewerkers zowel in de artistieke als in de technische en ad ministratieve sector te Amsterdam wonen of op andere wijze aan de stad zijn ver bonden. Als de nieuwe opera te Amster dam wordt gevestigd, zullen haar werk zaamheden voortbouwen op een operatra ditie, die zich daar reeds heeft ontwikkeld. Een sterkere binding van het opera-in stituut aan de overheid in casu de rijks overheid dan tot nu toe het geval is ge weest, achten B. en W. juist. De nieuwe stichting kan door het Rijk in het leven worden geroepen en de bestuursleden zul len door de rijksoverheid kunnen worden benoemd en ontslagen. In het bestuur zal een Rijks-gedelegeerde zitting hebben. B. en W. achten het hun plicht te be vorderen dat er in Amsterdam een goe de huisvesting voor dit instituut tot stand zal worden gebracht. De theatersituatie in Amsterdam is van dien aard, dat het bouwen van een muziektheater gemoti veerd is. Van een dergelijk gebouw zal de nieuwe opera uiteraard niét de uitsluiten de gebruikster kunnen zijn. Bij de bouw zal rekening moeten worden gehouden met de mogelijke ontwikkeling van deze nieuwe instelling voor muziekdramatische kunst. De structuur van het gebouw zal daarom een flexibel karakter dienen te bezitten. De nieuwe opera zal dan in een later stadium een complete accommodatie in het gebouw kunnen verkrijgen. Het ligt voor de hand dat met de ver wezenlijking van een nieuw gebouw een reeks van jaren zal zijn gemoeid. In deze periode zal de Stadsschouwburg ook voor de opera beschikbaar moeten blijven. B. en W. hebben maatregelen in overweging, die een verbetering van de zo bezwaar lijke samenwoning in de naaste toekomst beogen. Pianoconcours. De in Frankfort wonende 27-jarige Amerikaan Michael Ponti heeft de eerste prijs gewonnen van het zes tiende jaarlijkse Ferruccio Busoni piano concours in de Noorditaliaanse stad Bol zano. De prijs bestaat uit een half mil joen lire (drieduizend gulden) en uit contracten met de Italiaanse radio en televisie en met concertzalen in Rome, Florence, Venetië, Palermo, Bologna, Triest en La Scala in Milaan. De Amsterdamse schilderes Jacoba Surie, een van de „Amsterdamse Joffers" heeft zaterdag haar vijf entachtigste verjaardag gevierd. De foto toont de jarige aan haar schrijftafel. HET IS ONGETWIJFELD een gebeurtenis wanneer men een, in de littera tuurgeschiedenis zó beroemd stuk als „La Celestina" van Fernando de Rojas eindelijk eens in een opvoering te zien krijgt. En zaterdagavond is dat dan, dank zij de Haagse Comedie, het geval geweest in de Koninklijke Schouwburg te Den Haag waar het publiek na afloop vooral de vertolkster van de hoofdrol Ida Wasserman en de ontwerper van de schitterende decors Harry Wich uitbundig heeft gehuldigd. Dit vijftiende(!!)-eeuwse Spaanse stuk (dus nog een goede eeuw ouder dan Shakespeare), dat oorspronkelijk „de Tragi-Comedie van Calisto en Melibea" heette, heeft na zijn ontstaan in korte tijd een enorme populariteit ver worven zoals uit de ruim tachtig edities blijkt. Die bekendheid is waarschijnlijk meer aan de fascinerende figuur van de heksachtige Celestina te danken geweest dan aan het ietwat zoetelijke liefdespaar rond welk de handeling zich afspeelt, zodat het stuk ook onder de naam la Celestina de geschiedenis is ingegaan, en die eigennaam in Spanje tot soortnaam is geworden voor koppelaarster. HET STUK IS oor spronkelijk een ro man in toneelvorm bestaande uit 21 be drijven. Het is dus duidelijk dat voor de uitvoeringspractijk een behoedzame keu ze moest worden ge maakt om binnen een redelijke speeltijd tot een afgerond beeld van de handeling te komen. Regisseur Joris Diels is hierin gedeel telijk geslaagd. Hij heeft kans gezien om in ongeveer drieën half uur aan de hoofdfiguur volledig recht te doen, zozeer zelfs dat na haar dood (ook al werd die wat later geplaatst het stuk een aan zienlijke inzinking vertoonde. Maar zij paden van de hande ling en bijfiguren zoals de twee knechts van Calisto en hun rol in de gebeurte nissen) kwamen nood zakelijkerwijs min der goed uit de verf. Ook kon er nauwe lijks gezegd worden HILVERSUM I. 402 m. 746 kc.s. 7.00- 24.00 KRO. KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Morgengebed. 7.15 Ouvertureradio voor vroege men sen. 7.55 Overweging. 8.00 Nieuws. 8.15 In leiding Hoogmis. 8.20 Hoogmis. 9.20 Klas sieke grammofoonmuziek. 9.35 Waterstan den. 9.40 Schoolradio. 10.00 Voor de kleu ters. 10.15 Lichtbaken, lezing. 10.25 Klas sieke grammofoonmuziek. 11.00 Voor de vrouw. 11.30 Lichte grammofoonmuziek. 11.50 Volaan.vooruit, praatje. 12.00 Angelus. 12.04 Lichte muziek. 12.30 Mede delingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Voor de boeren. 12.45 Platennieuws. 12.45 Katholiek nieuws. 13.00 Nieuws. 13.15 Dans- orkest. 13.35 Lichte grammofoonmuziek. 14.00 Voor de plattelandsvrouwen. 14.10 Raaien maar!!!, muzikaal spelletje. 15.10 Strijkorkest: lichte muziek. 15.3,0 Als de dag van gisteren, klankbeeld. 16.00 Voor de zieken. 16.30 Christen-zijn in de praktijk: programma over bijstand aan ongehuwde moeders. 17.00 Voor de jeugd. 17.50 Rege ringsuitzending: Driehonderd jaar geleden Nieuw Amsterdam, omgedoopt tot New York, door W. Meyer, 18.00 Lichte gram mofoonmuziek voor de tieners. 18.20 Uit zending van de Katholieke Volkspartij: kaarten op tafel. Een uitzending over poli tieke zaken die de aandacht verdienen. 18.30 Lichte grammofoonmuziek. 18.50 Van klanten en wanten weten: programma voor de Middenstand. 19.00 Nieuws. 19.10 Actualiteiten. Aansluitend: Concilie-jour naal. 19.35 Lichte grammofoonmuziek. 20.10 Radio Philharmonisch orkest: Moderne muziek. 20.45 Een Zwanezang, hoorspel. 21.15 Viool en piano: klassieke muziek. 22.20 Het Internationaal Congres van de Ka tholieke Vredesbeweging Pax Christi. 22.30 Nieuws. 22.40 Liedjes uit allerlei landen. 23.10 Lichte grammofoonmuziek. 23.55- 24.00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m. 1007 kc.s. 7.00 AVRO: 7.50 VPRO. 8.00-24.00 AVRO. AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym nastiek. 7.20 Lichte grammofoonmuziek. VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00 Nws. 8.15 Lichte grammofoonmuziek. 9.00 Och tendgymnastiek. 9.10 De groenteman. 9.15 Klassieke grammofoonmuziek. 9.40 Mor genwijding. 10.00 Arbeidsvitaminen (gr.). 10.50 Voor de kleuters. 11.00 Nieuws. 11.02 Voor de zieken. 12.00Picht instrumentaal ensemble en zang. 12.20 Regeringsuitzen ding: Voor de landbouw. 12.30 Mededelin gen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Dans- orkest en zangsolisten. 13.00 Nieuws. 13.15 Mededelingen, eventueel actueel of gram mofoonmuziek. 13.25 Beursberichten. 13.30 Lichte orkestmuziek en zangsolist. 14.00 Logboek 1932 (herhaling van 1 juni 1964). 14.40 Voor de kinderen. 15.00 Vioolrecital: klassieke muziek. 15.20 Een gevoelvolle reis, hoorspel. 16.00 Nieuws. 16.02 Stereo- fonisch uitzending: Pianorecital: moderne muziek. 16.30 Voor de jeugd. 17.30 New York calling. 17.35 Lichte grammofoonmu ziek voor de tieners. 18.00 Nieuws. 18.15 Eventueel actueel. 18.20 Lichte orkestmu ziek (gr.) 19.00 Fragmenten uit de opera Sigurd (gr.) 19.55 Nieuws. 20.00 Nordring, een muzikaal paspoort voor Noord-Europa. 21.00 Adelbrieven van de sport, program ma over de sport in het oude Hellas. 21.10 Lichte grammofoonmuziek. 21.45 Wereld kampioenschappen wielrennen in Frank rijk. 21.55 Kerkorgelconcert. 22.30 Nieuws. 22.40 Actualiteiten. 23.00 Romantische or kestwerken (gr.) 23.55-24.00 Nieuws. BRUSSEL 324 m. 12.00 Nieuws.. Daarna: Reportage wiel rennen. 12.03 Grammofoonmuziek. 12.15 Lichte muziek. 12.25 Weerbericht en mede delingen voor de scheepvaart. 12.30 Lichte muziek. 12.50 Beursberichten en program ma-overzicht. 13.00 Nieuws en weerbe richt. 13.20 Kamermuziek. 14.00 Nieuws. 14.03 Operettemuziek. (Om 15.00-15.03 Nieuws). 16.00 Nieuws. 16.03 Beursbe richten. 16.09 Kamermuziek. 16.30 Gram mofoonmuziek. 17.00 Nieuws en weerbe richt. 17.15 Lichte muziek. 17.45 Volks muziek. 18.00 Nieuws. 18.03 Voor de sol daten. 18.28 Paardesportberichten. 18.30 Lichte muziek. 18.45 Sportkroniek. 18.52 Lichte muziek. 19.00 Nieuws, weerbe richt en radiokroniek. Daarna: Reportage wielrennen. 19.40 Gevarieerde muziek. 19.50 Syndicale kroniek. 20.00 Muzika'al amusementsprogramma. (Tussen 21.00- 21.20 Reportage wielrennen). 21.00Amuse- mentsprogramma. 21.30 Kamermuziek. 22.00 Nieuws. 22.15 Volksmuziek. 22.45 De Zeven Kunsten. 23.00 Nieuws. 23.05 Klas sieke muziek. 23.55 Nieuws. 24.00-0.10 Berichten voor de scheepvaart. VOOR MAANDAG NTS: 19.30 Comedy Caper: The stunt man, T.V.-film. 19.45 Openbaar kunstbe zit. 20.00 Journaal en weeroverzicht. 20.20 Dit is Noorwegen, korte film. 20.45 The intruder (De indringer), speelfilm (beide keuringen 14 jr.). 22.05 Reis door het Ama zonegebied, documentaire. 22.45-22.50 Jour naal. T.V. NOORDZEE Maandag 7 september: 18.30 u.: „Eiland- avontuur (science fiction met marionet ten); 19 uur: „Wist u dat?" (over vlieg tuigen); 19.30 uur: „De Sleutel" met stunt man John Drake (Er volgt geen avond uitzending). VOOR DINSDAG AVRO: 19.30 Top Cat, tekenfilm (IV). NTS: 20.00 Journaal. AVRO: 20.20 AVRO's Televizier. 22.40 Bomen met Tak, T.V.-por tret met muziek. NTS: 22.30-22.35 Journ. Experimentele uitzendingen op het tweede net (kanaal 27) NTS: 20.20-22.05 Qivitoq, speelfilm (alle leeftijden). T.V. NOORDZEE Dinsdag 8 september: 18.30 uur: Wil helm Teil; 19 uur: Club du Piano; 19.30 uur: „Dr. Baxter, huwelijkskandidaat" (Bob Cummingsshow)22 uur: „De Naald" (aflevering van „Das Kriminalmuseum"). Ida Wasserman en Jules Croiset in „Celestina" van De Rojas. dat men een indruk heeft gekregen van het oorspronkelijke werk. Tekst bewerker Dolf Verspoor was namelijk zijn als altijd briljante, modernise rende weg gegaan en Joris D iels had bovendien alles wat in het origineel sentiment en pathos is, de lichtelijk iro nische kant opgestuurd, zodat het geheel voor modern publiek zeker grappiger en aanvaardbaarder werd, maar even zeker verder van de Rojas' bedoelingen kwam af te staan. IN DEZE VORM komt het stuk tot op tweederde als een frappante schelmenko medie op ons af, waarin het simpele gege ven van de handige koppelaarster die de smoorverliefde Calisto aan zijn aanvanke lijk onwillige bruidje Melibea helpt, onge meen boeiend blijkt. Maar als de prach tig getekende hoofdfiguur dan door haar trawanten is vermoord komen de laatste bedrijven als onvervalst melodrama uit de bus. De beide bedienden worden onthoofd, Calisto valt per ongeluk en Melibea uit vrije wil te pletter, terwijl haar vader ach terblijft met een bijzonder wrange slotti rade, waarin hij opmerkelijk modern het blinde lot aanklaagt. Daarbij had de voorstelling mijns in ziens kunnen winnen, merkwaardigerwijze door haar nog iets sterker te bekorten. Met name het eerste tafereel na de pauze leek met al zijn vertoon van liederlijke sfeertekening, rijkelijk uitgesponnen en ook had het (typisch uit de leespraktijk afkomstige) mondeling recapituleren van een zojuist bijgewoonde scène beter gecou peerd kunnen worden. MAAR AAN DE opvoering als geheel bewaart men toch de sterke indruk van één geniaal geconcipieerd karakter, dat van de anti-heldin Celestina. met haar me- fistofelisch, uit ellende gegroeid nihilisme en absolute hang naar het kwaad dat zij vernuftig en met grote levenslust dient Het hele scala van verdorven geslepen heid tot volkse schalksheid is door Ida Wasserman met haar telkens weer verba zend rijke talent uitgebeeld en nog tot hoogtepunten gebracht bij haar duivelsbe zwering en haar eerste koppelbezoek. De andere rollen verbleekten daarbij tot de sjablones die zij wel moesten zijn name lijk van de smartelijk verliefde jongeling (Jules Croiset), het hooghartige meisje (ietwat toneelmatig gebracht door Paula Petri) en het verloederde knechtenpaar van Bas ten Batenburg en Jules Royaards. Ook zag men nog een larmoyante vader van Gijsbert Tersteeg en een stel pittige deernen van Camille de Vries en Anne Oostveen. Zoals gemeld waren de oogverblindende decors van Harry Wich die eigenlijk steeds weer onze ontwerper met de meest artis tieke toneelbeelden blijkt te zijn. Opvallend was hierbij ditmaal de schitterende be lichting van Wim Hubel. De voorstelling werd een enkele maal ondersteund door achtergrondmuziek van Jurriaan Andries- sen en tegen het slot zelfs door wee-ma kende nonnenkoren. Bas ten Batenburg heeft een aantal liederen zeer welluidend gezongen. Hans van den Bergh Als vaste Zaterdagavondmedewerkster van de NCRV zorgde Lucille Ball, deze keer o.m. bijgestaan door de grote film acteur Paul Douglas, voor de nodige lachertjes en brullertjes. Uit allerlei reac ties bleek ons, dat haar pretentieloze, doorzichtige, maar ook knap opgebouwde avontuurtjes toch wel voorzien in een al gemene behoefte, eens geheel bevrijd te kunnen lachen. Op onderhoudende wijze behandelde de gemoedelijke George Noordhoff in zijn ru briek „Hoe bestaat het" de sporten judo en karate. Jon Bluming en Henri Seriese, die dikke bakstenen en driedubbele plan ken met de blote hand doormidden sloe gen dan wel in tweeën stompten, recht vaardigden tenvolle de titel van dit pro gramma. Tot welk een geestdrift de dienaren van het medium televisie een gehele stadsge meenschap kunnen opvoeren, bleek uit de beelden, die Dick van Bommel en Dick van Ruler toonden van de Vlaamse ver sie van het spel „Een tegen allen"; dit dan ter opwarming van het Nederlandse publiek, dat dezelfde quiz binnenkort door de NCRV gepresenteerd krijgt. De eritiek- loze wijze waarop zeer notabele inwoners van Dendermonde en Vilvoorde zich tot meerdere glorie van hun plaats aan dit spel overgaven, deed wel eens griezelig aan. Niettemin deed de sensatie, een hele gemeenschap van een kleine stad in touw te zien voor een niemendalletje, ons ver langen naar de komst van deze rubriek in (het, zoals reeds eerder gebleken is, heus niet zo nuchtere) Nederland. Een grote groep Leidse studenten bleek in het VARA-programma van gisteravond er nog niet geheel aan gewend te zijn. te moeten fungeren als levend decor voor het optreden van een befaamd zangsterretje. Wat stroef was ook de presentatie door Merel Laseur. Het sterretje zelf, Esther Ofarim, uiterlijk wat gelijkend op Gréco, redde gelukkig de uitzending, doordat zij met tal van leuke liedjes opnieuw bewees, dat zij werkelijk goed kan zingen. Als een extra opmerkelijke verschijning in een wat achtergebleven goudzoekers dorp liet Perry Mason, gesteund door de stoere Paul en de knappe Delia, zich niet misleiden door valse sporen en ont maskerde hij, zoals gewoonlijk tijdens de rechtzitting de ware schuldige. Reinhard Ruttmann heeft misschien wel voorlopig zijn familienaam tegen; zijn film over „Documents III", de tentoon stelling van moderne kunst in het Duitse Kassei, bleek weinig meer dan een goede, maar wat stijve reportage te zijn van een evenement dat tot en met kleur behoefde. De herinnering aan die andere Ruttmann (Walter, die met dikke letters in de ge schiedenisboekjes van de cinematografie staat) bevestigde weer eens het zinvolle van Shakespeare's aloude vraag „What is in a name?" Damshui Galerij Orez. De commissaris der koningin in de provincie Zuid-Holland, mr. J. Klaasesz, zal dinsdagavond 15 september de Kunstgalerij Orez in Den Haag offi cieel heropenen. De nieuwe eigenaren van de galerij, Leo Verboon en Albert Vogel, beogen tot internationale samen werking en uitwisseling op het gebied van de beeldende kunst te komen. Zij hebben reeds contacten gelegd met Tokio, New York, Dusseldorp, Parijs en Londen. Voorts zijn besprekingen gaande met de regering van Zuid-Afrika over het samenstellen van een gecombineerde ten toonstelling.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1964 | | pagina 5