Het drievoudige jubileum
van
Pï'I I
m.ÊTrJ
s
I mJr 4 1«O* V
Overzichtsexposities van Andriessen en
Verwey in Utrecht feestelijk geopend
21
Hildebrand was met
zijn „Camera" de
schepper van het
moderne Nederlands
IBlf
v
ZATERDAG 12 SEPTEMBER 1964
i; .ivafev«
TV-nabeschouwingen
Avond van halve uurtjes
Twee gesjochte Haarlemse jongens
4
De radio geeft zondag
De radio geeft maandag
T el ev hiepro gramma
GING HET NAAR recht en rede, dan verkeerde Haarlem de komende maan
den in één voortdurende feestroes, want een zijner edelste zonen viert een drie
voudig jubileum. Het zal morgen, 13 september, in de eerste plaats honderd-
v '1 f f i 8 jaar geleden zijn dat uit het huwelijk van de apotheker Martinus
Nicolaas Beets met Maria Elisabeth de Waal Malefijt een zoon geboren werd.
Maar het is tevens honderdvijfentwintig jaar geleden dat diezelfde
zoon in Leiden promoveerde tot doctor in de theologie en de studentenbaret
verwisselde voor de predikantensteek. En het geschiedde in hetzelfde jaar dat
hij als auteur van een noch door hemzelf noch door anderen geëvenaard
meesterwerk, de Camera Obscura van Hildebrand, voor het voetlicht trad en
Nederland met verbazing en bewondering vervulde. Het is te vrezen dat van
een groots jubileum weinig zal terechtkomen. Verwacht mag natuurlijk worden
dat de kleine, selecte en toegewijde kring die zich de Broederschap der
vrienden van de Camera Obscura noemt, doch die meer in het
verborgen bloeit dan voor de roem van haar troetelkind wenselijk ware, zich
op de geboortedag van Nicolaas Beets niet onbetuigd zal laten. Maar zal onze
burgemeester in vol ornaat van het stadhuisbordes de roem van onze grootste
burger zingen? Zal het gemeentebestuur een krant leggen aan de voet van de
sokkel waarop de gehuldigde gereed staat voor deze eer met de hoed in de hand
te danken? Zullen er concerten worden gegeven te zijner ere? Optochten worden
georganiseerd als ten tijde van Herman Moerkerk? Zullen de Erven Bohn aan
elk Haarlems schoolkind een exemplaar van de nieuwste druk der Camera ten
geschenke geven? Wij betwijfelen het.
SCHERTS TER ZIJDE. Er is alle reden om weer eens een
ogenblik aandacht te vragen, niet zozeer voor Nicolaas Beets,
student, predikant, hoogleraar in de godgeleerdheid en jaren
achtereen de „poet laureatevan het Nederlandse volk, maar
wel voor Hildebrand die op de grens van twee werelden,
het bruisende en ongebonden studentenleven en de ernstige
maatschappij met haar opdrachten een boek schreef, waar
van de figuren enig in Nederland en waarschijnlijk in de
wereld meer dan honderd jaar later in steen zouden
worden vereeuwigd, zonder dat zij die vereeuwiging behoef
den, omdat zij die reeds gevonden hadden in de harten der
Nederlanders in het algemeen en der Haarlemmers in het
bijzonder. Er is, een kleine vijfentwintig jaar geleden, in de
wereld der Nederlandse litteratuurwetenschap heel wat ge
schreven over wat men toen heeft genoemd: het probleem-
Beets, een probleem dat men zou kunnen omschrijven met
de woorden:
hoe is het mogelijk dat iemand die op zijn vijfen
twintigste jaar een geniaal boek schrijft, daarna niets
van wezenlijk belang meer produceert en zich „zestig
jaar lang zonder protest een leven van gekroonde
onbenulligheid laat welgevallen"?
Er is over dit vraagstuk in den brede gediscussieerd en
men heeft er allerlei bijgehaald van Beets' geldingsdrang af
tot zijn predikantenroeping toe. Maar ik geloof dat Lodewijk
van Deyssel reeds in 1905 in de achtste bundel zijner Ver
zamelde Opstellen de kern van de kwestie heeft aangeraakt
door te betogen dat de scheidslijn in het leven van Beets
niet, zoals men pleegt aan te nemen, ligt na de verschijning
van de Camera, maar dat die lijn dwars door de Camera
heen loopt, tussen, om het nu maar grof aan te duiden,
Stastok, Nurks en Buikje enerzijds en Kegge, Witse en Teun
de Jager aan de andere kant. Met de woorden van Van
Deyssel: „Ontroerend is, hoe men, het geheele verhaal der
Familie Kegge door, den schrijver den geestes-stand zoeken
ziet, dien hij eens bezat en daarna voor goed verloor, den
hoogen, onvergetelijken toon, dien hij eens in zich had ver
nomen en daarna altijd missen moest".
MEN MAG NIET concluderen dat Van
Deyssel niet óók voor de verhalen „aan de
verkeerde kant der scheidslijn" bewonde
ring zou koesteren. Integendeel. Hij spreekt
van „zeer voortreffelijke kunst", maar
kunst waaraan „het sublime" ontbreekt. Ik
geloof dat Van Deyssel gelijk had. Het is
niet zo dat wij voor het raadsel staan hoe
een geestig jonkman plotseling en defini
tief tot een stijve dominee kon verworden.
Het raadsel is, hoe iemand die van kinds
been af dominee was, zich opeens en een
maal tot kunstenaar kon verheffen, niet
in de gehele Camera, maar in enkele stuk
ken ervan en merkwaardiger wijze juist de
oudste, de stukken die reeds van de eerste
druk de kern vormden: Stastok, Nurks en
Buikje. Ook in Kegge, ook in Gerrit Witse
zijn stralende en blinkende passages, maar
daarnaast zijn er doffe plekken, fragmenten
waar de auteur vlucht in sentimentaliteit
of prekerigheid. De geschiedenis van Su-
zette Noiret is van het eerste, het hoofd
stuk De Grootmoeder van het tweede een
voorbeeld. Eigenlijk was Hildebrand geen
novellist. Een intrige opzetten ging hem
maar matig af. Het is toch eigenlijk wel
armoedig dat er zulk 'n parallellisme be
staat tussen twee verhalen in één bundel:
de gehele opzet van De familie Stastok
herhaalt zich in De familie Kegge: een stu
dent komt logeren, maakt kennis met de
familie en treedt als reddende engel op om
ïich daarna bescheiden terug te trekken.
MAAR WAT IS DAN het onweerstaan
bare in dat boek de Camera Obscura, waar
over ik hier voor een herdenkingsartikel
al veel te veel kwaad heb gesproken? Het
is wat Potgieter in zijn beroemde beschou
wing over De Kopyeerlust des
dagelijkschen levens reeds heeft
genoemd: de t a a 1. En het is dan ook de
taal der Camera, het is de zin, ja het
woord der Camera die inspirerend werken
op de leden van dat intieme genootschap
dat zich de Broederschap der
vrienden van de Camera
Obscura noemt. Evenals de Rede
rijkerskamer voor Uiterlijke Welsprekend
heid uit Hildebrands studentenjaren is de
huidige Broederschap een vereniging zon
der reglementen, zonder voorzitter, zonder
agenda, ja, zonder doelstelling. De weinige
leden de Broederschap is vrij exclusief
plegen elkaar op onverwachte plaatsen,
tijden en gelegenheden aan de tand te voe
len door elkaar over en weer vragen te
stellen aan welker beantwoording een ge
degen kennis van de Camera ten grondslag
ligt. Die beantwoording dient ogenblikke
lijk, ja zelfs telefonisch te geschieden. Wan
neer thans een tip wordt opgelicht van de
sluier welke de werkzaamheden der
Broederschap bedekt, dan geschiedt dat
louter en alleen om nogmaals en nogmaals
de aandacht te vestigen op de taalrijkdom
der Camera. In een tijd waarin soms alle
gevoel voor normen, alle eerbied voor zorg-
DE LEDEN DER BROEDERSCHAP
hebben de vraagstelling en hare beant
woording tot een kunst verheven. Er is de
eenvoudige vraag aan de beginneling:
vuldig taalgebruik zoek schijnt, is dat van
de allergrootste betekenis. Wie Nederlands
wil leren, hij leze en herleze de Camera
Obscura.
Waar had mejuffrouw Van Naslaan haar
'lief patroontje van een kraagje' vandaan?
Het antwoord: Zij zag het b ij Van
Drommelen, wint natuurlijk aan
waarde, wanneer er aan kan worden toe
gevoegd: waar ook Pieter zijn puimsteen
kleurige glacé handschoenen kocht, die
later bij het roeitochtje als vellen om zijn
Vingers zouden hangen.
Van edeler allooi is een vraag als: hoe
legde bij zijn bezoek aan de Kegge's Van
der Hoogen zijn hoed neer? Antwoord: z o
voorzichtig alsof hij een uitge
blazen eierschaal geweest was.
Want in dit antwoord trilt de bewonde
ring door voor de wijze waarop Hilde
brand met een enkel woord een sujet
typeert. Men ziet de charmante op de
tenen, met een danspas als 't ware, door
de kamer gaan en zijn hoed neerv lij e n.
De afleveringen van de „Beverley Hill
billies" en van „Dial 999" deden het ver
moeden rijzen, dat de makers van deze
series, verleid door het succes, alsmaar
door willen gaan, de uitdroging van hun
inspiratiebronnen ten spijt. De familie
Clampett moest in het luxe dorp Beverley
Hills van haar onderontwikkeld aanpas
singsvermogen getuigen met een jodelcur-
sus van tante Pearl en een honden- en
kattencircus van Elly May; het avontuur
van Inspecteur Maguire in een Brits pro
vinciestadje was zo geforceerd, dat alle
stoere mannelijkheid, culminerend in de
beproefde einddreun nu hinderlijk werd.
Voor de laatste keer kwam de NCRV-
rubriek „Attentie" uit in de vorm, waarin
wij haar reeds enige jaren zagen. Ver
smolten met „Memo" komt dit actualitei
ten-magazine in een nieuwe opzet in okto
ber op het scherm. In de aflevering van
gisteravond was het pure gepraat nog
sterk aanwezig; goede reportage over de
aanleg van het aardgasnet en over de bouw
valligheid van de Amersfoortse „Lange Jan'
rechtvaardigden niettemin de mening, dat
de NCRV op het gebied van de actualitei
ten de goede kant op gaat.
Het eerste deel van het amusementspro
gramma „Op, Sinjoorke", geregisseerd door
Ruud Keers, was zuidelijk leutig, ja zelfs
geestig. De Vlaamse vocalist Louis Neefs,
die niet ongeschikt zou zijn voor een rol
in een musical, toonde veel begrip voor
de esprit van de liedjes, die hij moest
brengen. Het had beter daarbij kunnen blij
ven, want zowel de zangeres Marva als
Jos Ghijsen, die droog een soort van „cur
siefje" voordroeg schenen slechts uitge
nodigd te zijn, om het halfuurtje, dat voor
Neefs teveel was, dan maar wat op te
vullen.
J. Damshuizer
SS
„TWEE GESJOCHTE HAARLEMSE JONGENS", zo kenschetste de schilder
Kees Verwey zichzelf en de beeldhouwer Mari Andriessen, toen hun beider
tentoonstelling, ingeleid door de Amsterdamse hoogleraar dr. H. L. C. Jaffé,
geopend was door de burgemeester van Utrecht, jhr. mr. C. J. A. de Ranitz in
het Centraal Museum aldaar. Twee Haarlemse kunstenaars viel in het hart van
het land gisteren de huldiging ten deel van twee overzichtsexposities van hun
oeuvre, een evenement welks kwaliteit benadrukt werd door de uitgave van
twee O., K. en W.-monografieën: de aan Andriessen gewijde geschreven en
samengesteld door Marius van Beek, die van Verwey door prof. Jaffé. Het was
een feestelijk gebeuren met slechts één wanklank: burgemeester De Ranitz
constateerde in zijn openingstoespraak niet zonder ironie dat de schriftelijk en
later ook nog telefonisch uitgenodigde vertegenwoordigers van Haarlems ge
meentebestuur om onbekende redenen verstek hadden moeten laten gaan. De
exposities van Andriessen en Verwey, die geopend blijven tot 9 november, be
staan uit respectievelijk 107 en 159 catalogusnummers. De staatssecretaris van
O., K. en W. had zich doen vertegenwoordigen door dr. J. Hulsker, hoofd van
de Afdeling Kunsten.
DE DIRECTRICE van het museum, mej.
dr. El. Houtzager, verwelkomde haar gas
ten en dankte de beide exposanten en de,
zonder uitzondering, spontane bruikleen
gevers, die haar in de gelegenheid te hebben
gesteld het publiek „dit uitzonderlijk
mooie werk" zo volledig te kunnen tonen.
In het bijzonder dankte zij burgemeester
De Ranitz voor zijn komst, waarvoor hij
een begrotingsvergadering had moeten
onderbreken.
PROF. JAFFé gaf in het kort twee ka
rakteristieken van het oeuvre der expo
santen, om duidelijk te maken dat zij bei
den, geldend als realisten en traditioneel-
gebondenen, een duidelijke moderniteit
hebben en typerend zijn voor veel eigen
tijdse kunst. Bij Mari Andriessen onder
scheidde hij een polariteit tussen verstil
ling (het monument aan De Dreef) en
spontane kracht (de Dokwerker). Maar
het is een schijnbare polariteit, zei de in
leider. Andriessen heeft voor beide een
steeds eigen vormentaal, die zichtbaar
maakt wat nog niet zichtbaar is. „Spon
taan en gevoelig, nooit verstard, is An
driessen steeds zichzelf; daarin ligt zijn
kunstenaarschap én moderniteit".
DIE AUTHENTICITEIT om de waar
heid van het moment te ondergaan „dit
is bij uitstek modern" onderkende prof.
Nicolaas Beets in zijn studeervertrek
(gravure uit de Nederlandse Almanak)
voor 1885, H. D. Tjeenk Willink,
(Haarlem).
Tussen haakjes: men nam toen blijkbaar
als bezoeker zijn hoed mede als men de
kamer binnentrad.
Het is zeer waarschijnlijk dat een Broe
der een medebroeder een sigaret of sigaar
aanbiedend, te horen krijgt: Heb j e no g
alt ij d dat strooien soort je? En
als twee broeders elkaar bij de opening
ener tentoonstelling ontmoeten, kan het
haast niet missen of de een voegt de ander
toe: Niet veel zaaks.' waarop deze
repliceert: Hetgeen het g e zei
schap op goede gronden, op
zich kan toepassen.
MEN BESCHOUWE deze activiteit van
de Broederschap der vrienden van de
Camera Obscura niet als een kinderlijke of
zelfs kinderachtige beuzelarij. Wie zich als
volwaardig lid van het gezelschap wil
handhaven is gedwongen telkens weer de
Camera ter hand te nemen. En steeds zal
hij de ervaring opdoen dat van opslaan en
bladeren lezen komt. Het kan niet anders.
Het Nederlands van Hildebrand is zulk
een rijke mijn, is zulk een frisse bron, dat
men er steeds weer uit putten en er zich
steeds weer aan laven kan. Hildebrand is
in zijn Camera de schepper van het mo
derne Nederlands. En dat is van zulk een
veelomvattende betekenis dat men de jonge
auteur niet genoeg eer kan bewijzen. Na
125, na 150 jaar, ja zolang er in ons volk
liefde leeft voor zijn taal waarin Hilde
brands talent „zoo vele nieuwe, te lang
voorbijgeziene, te achteloos verzuimde
aderen ontdekte".
Dr. P. H. Schroder
i»
V
Hildebrand in de Hout.
Jaffé ook bij Verwey, zij het op andera
wqze.
DE DOOR Verwey bij Boot geleerda
disciplinering van eigen onstuimigheid in
dienst van de nauwkeurige observatie,
heeft hem op latere leeftijd vooral kleur-
verhoudingen en ruimtelijke spanningen
doen zien, waarin de dingen hun eigen
waarde bewaren. „Verwey weigert zich
vast te leggen op de waarheid van één
aspect, de waarheid waaraan toevallig
heid is ontnomen". „Hij is een vrijheids-
belever die zich in kleuren lijkt op t«
splitsen". „Zoals hij in een serie tekenin
gen de dichter Kok in vele facetten toch
één beeld heeft gegeven, zo is elk facet
van zijn verbazend veelzijdig oeuvre te
kenend voor de éne persoon, Verwey, die
zij alle samen zijn". Prof. Jaffé gewaagde
nog van Verwey's consequente inconse
quentie, zijn visie dat de werkelijkheid
een spiegel van iets onzichtbaars is, zijn
nooit rechtlijnige veelzijdigheid, zijn kop
pigheid en primaire kijk op de wereld, zo
als de experimentelen die hebben. „Zijn
verwantschap met weleer maakt zijn mo
derniteit te overtuigender".
PROF. JAFFé, die beider artistieke per
soonlijkheid van hun begin af illustreerde
met besprekingen van diverse werken, en
constateerde dat voor beiden het maken
van Van Deyssels portret een nieuwe ont
wikkeling markeerde, besloot zijn inleiding
met te zegigen dat beider opvatting van
artistieke creativiteit gelijk is; „niet alleen
als Haarlemmers maar als nationale mees
ters krijgen zij hier op geëigende wijze de
hulde die hen toekomt".
Jhr. De Ranitz hield een sympathieke
openingstoespraak, waarin hij ook ge
waagde van zijn belangstelling voor de
Academie '63 te Haarlem waaraan beide
exposanten verbonden zijn geweest. Na de
opening dankte de heer Verwey, mede
namens zijn collega, mej. Houtzager, voor
haar zorgen. Haar werd een boeket fraaie
rozen overhandigd.
De vele aanwezigen, onder wie de zo
juist herstelde A. Roland Holst, verbleven
nog lang in de zalen.
Wij komen uitvoerig op de exposities en
de beide monografieën terug.
Mej. dr. El. Houtzager, directrice van
het Centraal Museum, de beeldhou
wer Mari Andriessen en burgemees
ter De Ranitz in gesprek na de
opening van de exposities.
HILVERSUM I. 402 m. 8.00 KRO. 10.00 IKOR.
11.15 KRO. 17.00 CONVENT VAN KER
KEN. 18.15 IKOR. 19.30 NCRV. 20.15-24.00
KRO
KRO: 8.00 Nieuws. 8.15 Moderne pianomu
ziek (gr.). 8.25 Inleiding Hoogmis. 8.30 Hoog
mis. 9.30 Klassieke liederen (gr.). 9.45 Nieuws.
IKOR: 10.00 Hervormde Kerkdienst. 11.00 Vraag
en antwoord. 11.10 Oecumenisch nieuws. 11.15
Radiokamerorkest en -koor: moderne muziek.
11.30 Modei ne grammofoonmuziek. 12.00 In het
land van de dichter, literaire lezing. 12.20 Week
van de Kooorzang: Delfts Madrigaalkoor: Volks
liederen. 12.50 Buitenlands commentaar. 13.00
Nieuws. 13.10 Lichte grammofoonmuziek. 13.30
Week van de Koorzang: Koren en instrumen
taal ensemble. 14.00 Instrumentaal ensemble*
Klassieke kamermuziek. 14.20 Radio Filharmo
nisch orkest en solist: klassieke muziek. 15.00
De vliegende Hollander, lezing. 15.10 Lichte
grammofoonmuziek, sportreportages en sport
uitslagen. 16.30 Geestelijke muziek (gr.) CON
VENT VAN KERKEN: 17.00 Christelijk Gerefor
meerde kerkdienst. IKOR: 18.15 Het Credo in
verschillend muzikaal gewaad, lezing. 18.30
Mensen, gesprek. 18.45 Grammofoonmuziek. 18.50
De Kerk aan het Werk: actualiteiten van het
kerkelijk erf. 19.00 De Open Deur. 19.30 (NCRV)
Week voor de Koorzang: Vocaal ensemble: oude
en moderne liederen. 20.00 Nieuws. 20.08 Medi
tatie. KRO: 20.15 Klassieke orkestmuziek (gr.).
20.40 Reisoogst, zwerftochten door gedroomde en
werkelijke werelden. 21.00 Die Fledermaus, ope
rette (2e en 3e acte - opn.) 22.25 Boekbespre
king. 22.30 Nieuws. 22.40 Avondgebed. 22.50 Pro
menade-orkest en zangsolisten: amusementsmu
ziek. 23.30 Barokmuziek (gr.) 23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM II. 298 m. 8.00 VARA. 12.00
AVRO. 17.00 VARA. 18.30 VPRO. 20.00-
24.00 AVRO.
VARA: 8.00 Nieuws, sportmededelingen, post-
duivenberichten en socialistisch strijdlied. 8.18
Voor het platteland. 3.30 Weer of geen Weer,
gevarieerd programma. 9.45 Geestelijk leven,
toespraak. 10.00 Klassieke grammofoonmuziek.
10.30 Literair vraaggesprek. 11.00 Promenade
orkest en koor met solisten: amusementsmu
ziek. AVRO: 12.00 Amusementsorkest met
zangsolisten. 13.00 Nieuws en eventueel postdui-
venberichten. 13.07 De toestand in de wereld, le
zing. 13.17 Mededelingen of grammofoonmuziek.
13.20 En Passant, cabaret. 13.50 Boekbespreking.
14,00 Lichte grammofoonmuziek. 14.40 Wiener
Festwochen 1964: Bariton en piano: klassieke
liederen. 15.00 Stereofonische uitzending: Clave-
cimbelrecital: oude muziek. 15.24 Oud-Franse
hofmuziek (gr.). 15.30 Tour d'Europe, toeris
tisch programma. 16.00 Dansorkest en zangso
listen. 16.30 Sportrevue. VARA: 17.00 Dansmu
ziek voor tieners (gr.). 17.30 Voor de jeugd.
17.50 Nieuws, sportuitslagen en sportjournaal.
VPRO: 18.30 De kerkdienst, lezing over de ere
dienst. 18.45 Zomaartijd, licht programma. 19.30
Korte protestantse kerkdienst. AVRO: 20.00
Nieuws. 20.05 II tabarro, opera (gr.). 21.00 Por
tret van een oude man, hoorspel (herhaling van
11 maart 1962). 21.35 Metropole orkest. 22.00
Sport in de literatuur, voordracht. 22.10 Lichte
Italiaanse muziek (gr.). 22.30 Nieuws. 22.40 Ac
tualiteiten. 22.55 Carmina Burana, wereldlijke
cantate (gr.). 23.55-24.00 Nieuws.
BRUSSEL 324 m.
12.00 Nieuws. 12.03 Amusementsmuziek. 12.55
Progr. overzicht. 13.00 Nieuws. 13.20 Voor de
soldaten. 14.00 Nieuws, (tussen 14.00 en 17.00
Reportage van de wereldkampioenschappen
wielrennen op de baan). 14.03 Grammofoonmu
ziek. 15.30 Sportuitzending met gevarieerde mu
ziek en reportages. 'Om 17.00 Nieuws). 18.00
Nieuws. 18.05 Pianorecital. 18.30 Katholieke uit
zending. 19.00 Nieuws. 19.40 Gevarieerd pro
gramma met berichten voor de weggebruikers.
21.00 Klassieke muziek. 22.00 Journaal en be
richten. 22.15 Dansmuziek. 23.00 Nieuws. 23.05
Stemmig avondprogramma. 23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM I. 402 m. 7.00-24.00 NCRV.
NCRV: 7.00 Nieuws. 7.10 Dagopening. 7.20
Lichte grammofoonmuziek. 7.35 Sportuitslagen
van zaterdag. 7.45 Radiokrant. 8.00 Nieuws en
NCRV-lied. 8.15 Gewijde muziek (gr. en opn.)
8.30 Lichte orkestmuziek uit Zwitserland (gr.).
8.45 Kinderkoor (gr.). 9.00 Verzoekprogramma
voor de zieken. 9.35 Waterstanden. 9.40 Voor de
huisvrouw. 10.10 Klassieke grammofoonmuziek.
10.20 Rondom het woord: theologische etherleer
gang. 11.05 Lichte grammofooonmuziek. 11.55
Licht instrumentaal Trio. 12.25 Voor boer en
tuinder. 12.30 Mededelingen t.b.v. land- en tuin
bouw. 12.33 Orgelspel: populaire muziek. 12.53
Grammofoonmuziek, eventueel aktualiteiten.
13.00 Nieuws. 13.15 Musette-ensemble en zang
solist. 13.40 Muziek uit de musical Westside Sto
ry (gr.). 14.05 Schoolradio. 14.35 Klassieke or
kestmuziek (gr.). 15.15 Week voor de Koorzang:
Utrechts Motetgezelschap: Oude en moderne lie
deren. 16.00 Bijbeloverdenking. 16.30 Week voor
de Koorzang: Geestelijke liederen. 16.50 Klas
sieke pianomuziek (gr.). 17.00 Voor de kleuters.
17.15 Jeugdkoor met piano. 17.30 Lichte gram
mofoonmuziek. 17.50 Regeringsuitzending: Suri
name en de E.E.G., door R. A. Ferrier. 18.00
Militair orkest (gr.). 18.20 Uitzending van de
Partij van de Arbeid. 18.30 Week voor de Koor
zang: Oude Geestelijke muziek (gr.). 19.00
Nieuws en Weerpraatje. 19.10 Duitse volkslied
jes. 19.30 Radiokrant. 19.50 Koor en symfonie
orkest van de Deense Omroep en solisten: El-
verskud, ballade. 20.40 Tot ziens in Jeruzalem,
Bijbelse quiz. 21.25 Meteoren: muzikale hoogte
punten uit de Steravondprogramma's van het
afgelopen seizoen. 22.05 Wereldpanorama. 22.15
Lichte Nederlandse muziek (gr.). 22.30 Nieuws
en SOS-berichten. 22.40 Avondoverdenking. 22.55
Boekbespreking. 23.05 Nieuws en SOS-berichten.
22.40 Avondoverdenking. 22.55 Boekbespreking.
23.05 Stereofonische uitzending: Lichte orkest
muziek (gr.). 23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM II. 298 m. 7.00 VARA. 9.40 VPRO.
10.00-24.00 VARA.
VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgymnastiek.
7.20 Socialistisch strijdlied. 7.23 Lichte grammo
foonmuziek (Om 7.30 Van de voorpagina). 8.00
Nieuws en socialistisch strijdlied. 8.18 Lichte
grammofoonmuziek. 8.50 Ochtendgymnastiek v.
de vrouw. 9.00 Stereofonische uitzending: Klas
sieke grammofoonmuziek. VPRO: 9.40 Door dub
bele focus, overdenking. VARA: 10.00 Lichte
grammofoonmuziek. 11.00 Nieuws. 11.02 Voor
dracht. 11.20 Nederlandse orkestwerken (opn.).
12.00 Stereofonische uitzending: Licht orkest.
12.30 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33
Voor het platteland. 12.38 Stereofonische uitzen
ding: Licht instrumentaal kwintet. 13.00 Nieuws.
13.15 Voor de Middenstand, praatje. 13.20 Ste
reofonische uitzending; Instrumentaal trio. 13.45
Wikken en wegen, praatje. 14.00 Metropole or
kest en koor met zangsolisten: lichte muziek.
14.30 Café Het Paradijs (De duivel in de fles),
hoorspel (herhaling van 20 mei 1964). 15.30 Lich
te orkestmuziek (gr.). 16.00 Nieuws. 16.02 Socië
teit Zestig minuten voor boven de zestig. 17.00
Oude liedjes. 17.15 Stereofonische uitzending:
Licht ensemble met zangsolisten. 17.40 Licht in
strumentaal trio. 18.00 Nieuws. 18.15 Stereofo
nische uitzending: Dansorkest met zangsolisten.
18.50 Openbaar Kunstbezit. 19.00 Stereofonische
uitzending. Ritmisch strijkorkest. 19.30 Een vi
sie op de toekomst: indrukken v. d. zomercon-
ferentie v. d. Katholieke Werkgemeenschap in
de Partij van de Arbeid. 19.45 Regeringsuitzen
ding: Den Haag aan de lijn. 20.00 Nieuws. 20.05
Licht orkest, zangsolisten en licht vocaal en
semble. 20.30 Ik zou wel 'es....: kleine wensen
van bescheiden mensen. 21.00 Radiophilharmo-
nisch orkest en solist: klassieke muziek. 22.30
Nieuws. 22.40 Balans: actuele kroniek. 22.55
Weerklank, muziekrevue. 23.30 Lichte grammo
foonmuziek. 23.55-24.00 Nieuws.
BRUSSEL 324 m.
12.00 Nieuws. 12.03 Grammofoonmuziek. 12.08
VOOR ZATERDAG
VARA: 15.00 Rawhide: Een moeilijke keuze,
T.V.-film. 15.50 Hoe insecten zich aanpassen,
korte film. 16.00 Reizigers voor Tokio op de
valreep: interviews met Nederlandse deelnemer»
aan de Olympische Spelen. 17.00—17.45 Voor de
kinderen. 17.3019.25 Eurovisie: Wereldkampioen
schappen wielrennen op de baan te Parijs.
VARA: 19.30 Vrije Nieuwsgaring Michaël
O'Toole, in goede dagen, T.V.-film. 19.55 Reactie
op reacties. NTS: 20.00 Journaal. VARA: 20.20
Achter het nieuws. NTS: 20.45 Van slavernij
naar vrijheid: Negerzangers: met foto's, film
fragmenten en prenten uit de slaventijd, VARA:
21.25 Zo maar 'n gast, T.V.-film. 22.15 Stop the
world I want to get off, impressies van de
musical. NTS: 22.55-23.00 Journaal.
TV-NOORDZEE
Zaterdag 12 september: 18.30 „Rusty leert zijn
lesje" (Rin Tin Tin). 19.00 Optreden van the
Rolling Stones in het Scheveningse Kurhaus;
voorts Trea Dobbs ,,ZZ en de maskers" en
Harry Mulisch. 19.30 Vervolg „De onzichtbar»
Man". 22.00 „Een prof om te stelen" (Duitse
film).
Zondag 13 september: 18.30 Robin Hood-film.
19.00 „Kunstlicht op Erwin de Vries". 19.30 Lau-
rel en Hardy in „Alpine Antico". 22.00 „Mijn
goede vriend Krikor" (film).
Maandag 14 september: 18.30 Aflevering Super-
car. 19.00 Aflevering „Wist u dat"-serie (d»
honingbij). 19.30 Dangerman John Drake in ,,D»
schat in het meer".
VOOR ZONDAG
NTS: EUROVISIE: 14.30-15.30 en 17.30-18.11
Wereldkampioenschappen wielrennen op d»
baan in het Pare des Princes te Parijs. 19.30
Weekjournaal. 19.55 Journaal. 20.00 Sport in
beeld. VPRO: 20.30 Antwoord '64: Kerkelijk»
actie. NTS: 20.33 Hildegard Kneff Show. VPRO:
21.05 Cabaretkroniek. 21.50 In één Geest, do
cumentair programma over de geschiedenis van
de Kerk tot aan de 16e eeuw. NTS: 22.30-22.55
Journaal.
VOOR MAANDAG
CVK-IKOR-RKK: 19.30 Het 40-jarig bestaan
van de Willem v. d. Bergh stichting te Noord-
wijk. NTS: 20.00 Journaal en weeroverzicht. 20.20
Zendtijd Politieke Partijen: P.S.P. KRO: 20.30
Muzikale show rondom Rita Reys. 21.00 Kaper-
vlucht naar Cuba (Abschied von den Wolken),
iilm. (Beide keuringen: 14 jaar). 22.25 Concilie
journaal. NTS: 22.35 Journaal.
Landbouwkroniek. 12.15 Gevarieerde muziek.
(Om 12.25 Weerbericht, mededelingen en berich
ten vooor de scheepvaart). 12.50 Beursberichten.
13.00 Nieuws. 13.20 Kamermuziek. 14.00 Nieuws.
14.03 Grammofoonmuziek: l'Italiana in Algeri,
opera. (Om 15.00 Nieuws). 16.00 Nieuws. 16.03
Beursberichten. 16.09 Voor de zieken. 17.00 Nws.
17.15 Gevarieerde muziek. 18.00 Nieuws. 18.03
Voor de soldaten. 18.28 Paardesportberichten.
18.20 Gevarieerde muziek. 18.45 Sportkroniek.
18.52 Zigeunermuziek. 19.00 Nieuws, radiokroniek
en correspondentie uit Nederland. 19.40 Amuse
mentsmuziek. 19.45 Missie-uitzending. 20.00 Ka
mermuziek. 21.15 Lichte muziek. 22.00 Journaal
en berichten. 22.15 Grammofoonmuziek. 22.45 De
Zeven kunsten. 23.00 Nieuws. 23.05 Gevarieerde
muziek. 23.55 Nieuws. 24.00-0.45 Voor de zeelie
den.