TONEEL IN HAARLEM „De eerbiedige lichtekooi" van Sartre en Synge's „De schaduw in het dal" bij de Toneelgroep Centrum „Het leven dat ik je gaf" van Pirandello bij „Ensemble" HET WEEKEINDE Orgelconcerten in de Grote Kerk Dr. F. R. Noske te Leiden tot hoogleraar benoemd Toneeluitwisseling MAANDAG 14 SEPTEMBER 1964 5 s Russisch staatsensemble naar Amsterdam Simon Koster Kunstenaarsvakbonden tegen operaliquidatie nabeschouwingen Damshuizer Voordrachten van de vereniging Oost en West Toneelmatige aanpak van filosofisch getint drama De radio geeft dinsdag HILVERSUM II. 298 m. 7.00 AVRO. 7.50 VPRO. 8.00-24.00 AVRO. T elevisieprogramma EEN WEEK na haar eerste première van het nieuwe seizoen is de Toneel groep Centrum al met een tweede ge komen: een „dubbel programma" be staande uit „De eerbiedige lichtekooi" van Jean-Paul Sartre en „De schaduw in het dal" van John M. Svnge. Opnieuw was de Haarlemse schouwburg zaterdag avond tot de nok gevuld met vrienden en bewonderaars van dit hardwerkende en in Haarlem al aardig ingeburgerde gezelschap, dat na beide onderdelen van net programma tot duidelijke voldoening van spelers èn publiek weer danig in de bloemetjes is gezet. Sartres felle aan klacht tegen de rassenhaat en de morele corruptie in het zuiden van de Verenigde Staten, geschreven in 1946, is jaren ge leden in ons land reeds met veel succes gespeeld. Nu het Amerikaanse rassen conflict meer dan ooit tevoren in het wereldnieuws is gekomen, kan Centrum op hernieuwde belangstelling voor het stuk rekenen ook al heeft dat conflict zich de laatste tijd zodanig ontwikkeld dat Sartre's werk nu in sommige op zichten al enigszins gedateerd is. Maar de kern ervan is natuurlijk onaangetast gebleven. De dodelijk sarcastische por trettering van de zelfgenoegzame blan- Het Sovjet-Russische staatsensemble ..Berjozka" (het „Berkenboompje") uit Moskou zal van vrijdag 20 november t/'m vrijdag 4 december naar Amsterdam komen en een serie voorstellingen geven in de Apollohal te Amsterdam. Het en semble bestaat uit 75 personen. P. R. O. PELLER UIT DE ETHER. De KRO zal in het komend seizoen niet meer het maandelijkse luchtvaartpraatje van P. R. O. Peller uitzenden. De pro- gramaleiding is van oordeel dat de pro grama's meer muziek en minder gesproken woorden moeten bevatten en heeft een aantal vaste rubrieken waaronder ook dat van P. R. O. Peller geschrapt. ken met hun minachting voor negers, die zij als volstrekt waardeloze bijprodukten van Gods schepping beschouwen een minachting die zich dan heel gauw ook tot recht en wet uitstrekt is nog even actueel als achttien jaar geleden. DE CONTRASTERING van die moreel verziekte blanke „heren" met een New Yorkse prostituee die in haar hart veel meer begrip voor fatsoen en eerlijkheid heeft overgehouden dan zij, is dramatisch heel sterk uitgewerkt, zonder enige con cessie aan het melodrama, waaraan min der grote schrijvers dan Sartre niet zouden zijn ontsnapt. Niet zo overtuigend, althans in 1964, is de „eerbied" van de prostituee voor de patriottische, economische en an dere argumenten waarmee zij zich tot tweemaal toe om de tuin laat leiden, op welke „eerbied" de titel van het stuk nu juist slaat. En wonderlijk is het dat Sartre zelf ook nog wel iets van die „eerbied' voor de rechtsbediening in de zuidelijke staten blijkt te hebben, want daarzonder zou hij wel hebben begrepen dat een rech ter in een stadje van Alabama of Mississip pi de moordenaar van een neger moeite loos kan vrijspreken, ook zonder de valse getuigenis van een prostituee! Maar aan de waarde van de boodschap, die „De eer biedige lichtekooi" ook thans nog bevat, doet dit natuurlijk niets af. DE TITELROL (vroeger gespeeld door My ra Ward en Enny Meunier) was deze keer in handen van de jonge actrice Els van Rooden, die pas verleden jaar de to neelschool verliet. Afgezien van een af en toe blijkend, maar begrijpelijk, gebrek aan ervaring en enige onhandige pogingen om door stemverheffing te bereiken wat met grotere spel-intensiteit had moeten worden bereikt, was het een zeer respec tabele prestatie, waarvoor niet alleen Els van Rooden zelf maar ook de regisseur, Guus Hermus, lof toekomt. Piet Römer speelde Fred, de verwende, verwaande door rassenhaat verteerde en naar sadis me neigende miljonairszoon, en hij speel de de rol met veel talent; maar men kan het een voor- of een nadeel vinden Römer brengt uiterlijk niets mee voor een zo kwalijk individu en daardoor was zijn vertolking niet helemaal geloofwaardig. Johan Fiolet gaf de nodige quasi-waardig- heid aan de onwaardige senator, maar hij was te weinig rolvast om er een sterk karakter van te maken. Voortreffelijk was ook nu weer Otto Sterman, die op diep ontroerende wijze gestalte gaf aan de op gejaagde, alleen al om zijn huidskleur tot de doodstraf veroordeelde neger. Matthieu van Eysden zag men weer in een van die politierollen die het noodlot blijkbaar altijd voor hem reserveert. „DE SCHADUW IN HET DAL" („The shadow of the glen") van de Ierse schrij ver J. M. Synge, waarmee de avond werd geopend, is een eenakter, geschreven in In de Grote of St. Bavo Kerk concer teert dinsdag 15 september, 's avonds van 8-9 uur, de organist Albert de Klerk op het Müllerorgel. Hij speelt werken van César Franck en diens opvolgers aan de St. Clothilde te Parijs. Het programma vermeldt van César Franck (1822-1890) Premier Choral Mi majeur; van Charles Tournemire (1870- 1939) Dominica XXI post Pentecosten (a. Prélude a l'Introït, b. Offertoire, c. Eléva- tion, d. Communion); van César Franck Deuxième Choral si mineur; van Jean Langlais (geb. 1907) Tiento; en wederom van César Franck Troisième Choral la mineur. Donderdagmiddag bespeelt Piet Kee van 8 tot 4 uur het Müllerorgel. Zijn programma vermeldt van Dietrich Buxtehude (1637-1707) Fantasia over „Wie «chön leuchtet der Morgenstern"; van Ber nardo Pasquini (1637-1710) Pastorale; van Jean Baptiste Loeillet (1680-1730) Aria (bewerking Flor Peeters); van Johann Gottfried Walther (1684-1748) Partita over „Jesu meine Freude"; van Vincent Lübeek (1654-1740) Preludium en fuga in C kl. t.; van Jean Francois Dandrieu (1682-1738) Trio avec Pédale, Récit de Nasard, Récit de Tierce en taille, Basse de Trompette, Dialogue; van Carl Philip Emanuel Bach (1714-1788) Fantasia en fuga in C kl. t. 1903 als eerste van het zestal toneelwer ken en -werkjes van deze auteur. Het is in wezen een plattelandsblijspelletje waar in enkele lichtelijk poëtische passages voorkomen maar waarin de humor toch de boventoon voert. In de opvoering van Centrum, geregisseerd door Theo Kling, was van die humor echter weinig te mer ken. Behalve op enkele kluchtige momen ten, die nu eenmaal onmogelijk in hun te gendeel konden worden veranderd, had de regisseur de opvoering loodzwaar in mi neur gezet, hoewel zelfs het programma over Synges personages zegt dat „hun ver wikkelingen in zijn comedies niet te zwaar worden genomen" en dat het onderhavige stukje „een aldus genuanceerd blijspel" HET KOMISCHE gevalletje van een ouder wordende boerin die haar man dood waant, met diens geld een jonge herder aan de haak poogt te slaan, en voor straf (na door haar springlevende man te zijn weggejaagd) met het gezelschap van een landloper genoegen moet nemen terwijl de boer en de jonge herder er samen gezellig een glaasje op drinken, werd gespeeld of het een van de mystieke legendendrama's van Synges landgenoot Yeats was. De aar dige eenakter werd daardoor niet alleen onbegrijpelijk, maar bovendien vervelend. Karin Haage, die bepaald wel anders ge kund had, speelde de boerin (in feen veel te deftig kostuum van Hep van Delft) als een monument van somberheid, verdriete lijk geflankeerd door de in stadhuistermen (maar daarom nog niet met Ierse dichter lijke zwier) pratende zwerver van John Koch en de jonge herder van Ben Huls man. In de rol van de boer, maar toege takeld als het kerstmannetje, deed Gerard Hartkamp wanhopige pogingen om zijn kluchtfiguur niet al te veel te laten afste ken bij de troosteloosheid om hem heen. De taaie volharding waarmee onze ge zelschappen telkens weer proberen, stuk ken uit de klassieke Ierse toneellitteratuur te spelen, valt te prijzen. Maar het nut ervan is onduidelijk, want voor Nederland zijn die stukken vrijwel onvertaalbaar en zij vormen bepaald geen ideaal materiaal voor Nederlandse spelers en regisseurs. Matthieu van Eysden, Els van Roo den, Johan Fiolet en John Koch in „De eerbiedige lichtekooi" van Jean Paul Sartre. Dr. F. R. Noske is benoemd tot buiten gewoon hoogleraar aan de rijksuniversiteit ie Leiden in de faculteit der letteren om onderwijs te geven in de muziekgeschie denis. Dr. Noske, die in 1920 in Den Haag is geboren, studeerde muziekwetenschap aan de universiteit van Amsterdam, waar hij in 1954 met lof promoveerde tot doctor in de letteren en wijsbegeerte. De nieuw be noemde hoogleraar was toen reeds vier jaar verbonden aan het Koninklijke Con servatorium voor Muziek in Amsterdam, aanvankelijk als leraar en sedert 1953 als hoofdleraar in de muziekgeschiedenis. Te vens is prof. Noske sedert 1954 directeur van de „Stichting Toonkunstbibliotheek" en sedert 1959 ondervoorzitter van de „As sociation Internationale des Bibliothèques Musicales," waarvan hij van 1955 tot 1959 secretaris is geweest. Zes kunstenaarsvakbonden hebben in een adres aan de Amsterdamse gemeenteraad verzocht het door het bestuur der Stich ting de Nederlandse Opera genomen li- quidatiebesluit niet goed te keuren, in te genstelling tot de voordracht van B. en W. om dit wel te doen. (statutair zijn goed keuring van het liquidatiebesluit door de Amsterdamse raad en de staats-secretaris van O. K. en W. vereist). De bonden wensen geen ontbinding maar sanering en reorganisatie zolang de toekomst van een nieuwe opera, zijn doel stelling, organisatie, personeelsbezettting en beleid niet vaststaan en het bouwen van een „waarlijk Nederlandse operatraditie" niet is gegarandeerd aldus de kern van het adres. De bonden zijn: de Nederlandse Federa tie van Beroepsverenigingen van Kunste naars, de Nederlandse Beroepsvereniging voor Muziekdramatische Kunst, de Alge mene Bond van Kunstenaars, de Algeme ne Bond Mercurius, de Bond van Chris telijke Kunstenaars in Nederland en de Nederlandse Katholieke Bond van Musici en Artiesten. Televisie-medewerkers van de VPRO hadden een programma gerealiseerd, dat werd samengesteld door twee rooms-ka- tholieke priesters onder toezicht van een redactieraad, voor twee-derde deel ge vormd wordt door protestants-Christelijke hoogleraren. Deze co-produktie van VPRO NCRV en KRO, een particuliere onderne ming getuigend van ware oecumenische gezindheid, verdient extra vermelding als een t.v.-uitzending van historische beteke nis, tot stand gekomen in een land dat, zoals recente gebeurtenissen bewezen, op het terrrein van de godsdienst toch nog niet zo heel verdraagzaam is. De eerste aflevering, die gisteravond op het scherm kwam, gaf een overzicht van de geschie denis van het christelijk geloof tot aan de reformatie; een overzicht, dat uiter aard beknopt moest zijn, maar dat mede dankzij beschouwingen van een moderne kluizenaar en een Oostenrijkse cultuur filosoof toch de nodige diepgang had. Re gisseur Bouke Poelstra vervulde op lof waardige wijze de taak, de gedachten van de samenstellers, de paters Wesseling en Van Eupen, in beeld te brengen. In zijn zestiende cabaret-kroniek maak te Wïm lbo op sympathieke wijze recla me vooor de grammofoonplaat, die gezien mag worden als een der resultaten van de come-back van vele Nederlandse klein kunstenaars uit de twintiger en dertiger jaren op het t.v.-scherm. Boudewijn de Groot bracht in dezelfde uitzending twee opmerkelijk goede liedjes van zijn partner Leonard Nijgh; twee min of meer ge waagde nummers vormden goede propa ganda voor het Lurelei-cabaret, dat het bestaat, op niveau pikant en ondeugend te blijven. Voorbeeldig uitgewerkt was het „portret" dat de Saarlandse televisie maakte van de beroemde filmster en on- gevooisde zangeres Hildegard Knef, die mooi mysterieus een Mariene Dietrich evenaarde met Duitse chansons als „Zwei in einer groszen Stadt", „Wo einmal nichts war", „Er hiesz nicht von Oertzen" etc. De wijze waarop het decor van dez« nummers werd ingeschakeld, was uniek; de knappe manier, waarop met het licht gespeeld werd, verdiende tenvolle het ver zoek, in de inleiding van het programma vervat, het beeld constrastrijk in te stellen. Tegenover dit zeer geslaagde zondag- avond-programma van de VPRO maakte de zaterdagavond, verzorgd door de VA RA, een nogal povere indruk. Erkend moet worden dat het programma „Van slavernij naar vrijheid", geïllustreerd met oude platen en recente journaalfilm fragmenten, knap in elkaar zat. In een nieuwe aflevering van het Pre mière theater ook al een buitenlands» produktie op de zo kijkdichte zaterdag avond, bewees Fred Astaire, een filmzan ger en -tapdancer, opnieuw dat hij een goed acteur is. Analoog aan films van het AVRO-duo Simon-Vogler maakte Loet Steenbergen een impressie van de voor bereidingen voor de opvoering van de mu sical-met-de-lange naam „Stop the world, I want to get off". Interessant was het wel, maar leek ons geen afsluiting van een week televisie. De Haarlemse afdeling van de Koninklijk» Vereniging Oost en West houdt op woens dag 30 september in het Concertgebouw een lezing over het onderwerp „Zuid- Afrika en zijn grote probleem". De spre ker is de heer P. Korthuys, die jarenlang gedetacheerd is geweest bij het Afrika- centrum in Leiden. Vrijdag 13 november houdt de heer Han» Kievid in de Muziekzaal van café-restau rant Brinkmann aan de Grote Markt in Haarlem een voordracht over het onder werp „Van Columbus tot Castro" en vrij dag 15 januari 1965 spreekt de heer J. Dassen aldaar over „Belevenissen in Ni geria". ONS ZUIDNEDERLANDSE Toneelgezelschap Ensemble is ziin seizoen 1964- 1965 begonnen met een minder bekend toneelspel van Luigi Pirandello „Het leven dat ik je gaf" (La vita che ti diedi). Als immer toont de beroemde Italiaanse dramaturg zich in dit stuk een diepzinnig denker die twijfel zaait aangaande ge vestigde opvattingen over ons bestaan. Ditmaal belicht hij opnieuw een kant van zijn centrale thema: Hoe kan de ene mens de ander kennen? Er wordt in dit stuk de vraag aan de orde gesteld of niet de manier waarop iemand in de her innering van een ander voortleeft, een wezenlijker leven is dan het vluchtige, feitelijke voortbestaan van alle dag. PIRANDELLO BELICHAAMT deze vraagstelling in een moeder die hagr. ?oqn zojuist verloren heeft, maar die zijn dood niet als zodanig aanvaardt, omdat zij het gevoel heeft dat die zoon in haar voort leeft op de wijze waarop zij hem het leven gaf, nl. zoals zij hem in haar herinnering ziet, dus onveranderlijk de lieve jongen die hij vroeger was. De opgegroeide man die enkele dagen voor zijn dood bij haar is teruggekeerd beschouwt ze als een vreemdeling, waarin ze niets van het in haar levende statische beeld herkend heeft, en wiens dood ze dus ook niet be treurt. Het is duidelijk dat Pirandello hier weer, zoals vaker, balanceert op de rand tussen waanzinnige, en nog nèt met de realiteit te rijmen denkbeelden. Hoe filosofisch belangwekkend de ge stelde problemen ook nu weer zijn, de schrijver is er in dit uit 1923 stammende stuk, mijns inziens niet in geslaagd zijn bespiegelingen onder te brengen in een dramatisch werkzaam gegeven. DE FIGUREN BLIJVEN vertegenwoor digers van bepaalde denkbeelden, eerder dan levende mensen en de hele ontwikke ling van het gegeven doet intellectualis tisch en in hoge mate geconstrueerd aan. Bovendien leek het wel of de directie van Ensemble erop uit was geweest om het ietwat bloedeloze aspect van deze „trage die van het moederschap" nog eens extra te onderstrepen. Men had voor de regie Angelika Hurwicz aangetrokken, een van afkomst Russische, in Duitsland en Wenen werkzame actrice. De steeds meer om zich heengrijpende manie van onze gezelschappen om buiten landse regisseurs te engageren is daarmee voor de zoveelste maal op een fiasco uit gelopen. MOGE HET AL duidelijk zijn dat een buitenlander altijd verstek moet laten gaan op het punt van de tekstregie, Ange lika Hurwicz leek bovendien zoveel moge lijk haar best gedaan te hebben om wèt er aan handeling in het stuk is, te strem- HILVERSUM I. 402 m. 7.00-24.00 KRO. KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Morgengebed. 7.15 Ouverture radio voor vroege men sen. 7.55 Overweging. 8.00 Nieuws. 8.15 Lichte grammofoonmuziek. 8.50 Voor de huisvrouw. 9.35 Waterstanden. 9.40 School radio. 10.00 Voor de kleuters. 10.15 Licht baken, lezing. 10.25 Moderne balletmuziek (gr.). 11.00 Voor de vrouw. 11.30 Lichte grammofoonmuziek. 11.50 Volaan voor uit, praatje. 12.00 Angelus. 12.04 Lichte grammofoonmuziek. NATIONAAL PRO GRAMMA: 12.30 Nieuws en mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.45 Grammo foonmuziek. 12.55 Reportage van de Ope ning van de nieuwe zitting der Staten- Generaal 13.15 Troonrede door H.M. de Koningin. KRO: 13.45 Klassieke grammo foonmuziek. 14.00 Voor de plattelandsvrou wen. 14.10 Raaien maar!, muzikaal spelle tje. 15.10 Grammofoonmuziek. 15.25 De Miljoenennota, lezing. 15.30 Als de dag van gisteren, klankbeeld. 16.00 Voor de zieken. 16.30 Christen-zijn in de praktijk program ma over de sociaal-pedagogische jeugd zorg. 17.00 Voor de jeugd. 17.50 Regerings uitzending: Nieuws uit de Nederlandse An tillen door Henk Dennert. 18.00 Lichte grammofoonmuziek voor de tieners. 18.20 Uitzending van het Gereformeerd Politiek Verbond: Troonrede en Miljoenennota. Tot u spreekt: de heer P. Jongeling, lid van de Tweede Kamer. 18.30 Licht instrumen taal trio. 18.50 En nu mijn geval, vragen- beantwoording. 19.00 Nieuws. 19.10 Actuali teiten. 19.35 Licht instrumentaal ensemble. 20.00 Vioolrecital: moderne muziek (opn.). 20.15 Hava de egel, of: Van onverwachte zijde, hoorspel. 21.50 Oude muziek. 22.20 Aktualiteiten of grammofoonmuziek. 22.25 Boekbespreking. 22.30 Nieuws. 22.40 Lied jes. 23.10 Lichte orkestmuziek en zangso listen. 23.55-24.00 Nieuws. AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym nastiek. 7.20 Lichte grammofoonmuziek. VPRO; 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00 Nws. 8.15 Lichte grammofoonmuziek. 9.00 Och tendgymnastiek. 9.10 De groenteman, praatje voor de vrouw. 9.15 Lichte grammofoonmuziek. 9.45 Gewijde koorzang (gr.). 10.00 Gebedssamenkomst t.g.v. de opening van het parlementaire jaar 1964- 1965. 10.30 Lichte grammofoonmuziek. 11.00 Nieuws. 11.02 Voor de kleuters. 11.10 Voor de zieken. 12.00 Licht ensemble met zangsoliste. 12.20 Regeringsuitzending: Uit zending voor de landbouw. NATIONAAL PROGRAMMA: 12.30 Nieuws en medede lingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.45 Grammofoonmuziek. Plm. 12.55 Reporta ge van de opening van de nieuwe zitting der Staten-Generaal. Plm. 13.15 Troonrede door H. M. de Koningin. AVRO: 13.45 Beursberichten. 13.50 Klassieke grammo foonmuziek. 14.00 Logboek 1564, documen tair programma. 14.40 Stereofonische uit zending: Kerkorgelconcert. 15.15 Huize Kamperfoelie, hoorspel. 16.00 Nieuws en Miljoenennota. 16.07 Stereofonische uitzen ding: Pianorecital: klassieke muziek. 16.32 Voor de jeugd. 17.30 New York calling, praatje. 17.35 Lichte grammofoonmuziek voor de jeugd. 18.00 Nieuws. 18.15 Even tueel actueel. 18.20 Licht orkest. 18.55 Paris vous parle, gesproken brief uit Parijs. 19.00 Stereofonische uitzending: Alt en piano: klassieke, moderne muziek en ne gro spirituals. 19.35 Orgelspel: lichte mu ziek. 19.55 Nieuws. 20.00 Nord-Ring, een muzikaal paspoort voor Noord-Europa. 21.00 Instrumentaal ensemble: Nederland se muziek. 21.30 Herhaling van de Troon rede. 22.10 Festival van Straatsburg 1964: gitaarrecital: klassieke muziek. 22.30 Nws. 22.40 Actualiteiten. 23.00 Internationale muziekweek Gaudeamus: Radio kameror kest en solisten: moderne muziek. 23.55- 24.00 Nieuws. BRUSSEL: 12.00 Nieuws. 12.03 Grammo foonmuziek. 12.15 Gevarieerde muziek. (Om 12.25 Weerbericht en mededelingen). 12.50 Beursberichten. 13.00 Nieuws. 13.20 Kamermuziek. 14.00 Nieuws. 14.03 Operet tefragmenten. 15.00 Nieuws. 15.03 Drielan- denconcert. 16.00 Nieuws. 16.03 Beursbe richten. 16.09 Kamermuziek. 16.35 Gram mofoonmuziek. 17.00 Nieuws en mededelin gen. 17.15 Gevarieerde muziek. 17.45 Volksconcert. 18.00 Nieuws. 18.03 Voor de soldaten. 18.28 Paardesportberichten. 18.30 Orkestmuziek. 18.45 Sportkroniek. 18.52 Programma voor de teenagers. 19.00 Nws. en radiokroniek. 19.40 Gevarieerde muziek. 19.50 Lezing. 20.00 Nordringconcert. 21.00 Kamermuziek. 21.30 Liederen. 22.00 Jour naal en berichten. 22.15 Zuid-Amerikaanse volksmuziek. 22.45 De zeven kunsten. 23.00 Nieuws. 23.05 Stemmig gemengd avond programma. 23.55 Nieuws. 24.00-0.10 Be richten voor de scheepvaart. VOOR MAANDAG CVK-IKOR-RKK: 19.30 Het 40-jarig bestaan van de Willem v. d. Bergh stichting te Noord- wijk. NTS: 20.00 Journaal en weeroverzicht. 20,20 Zendtijd Politieke Partijen: P.s.P. KRO: 20.30 Muzikale show rondom Rita Reys. 21.00 Kaper- vlucht naar Cuba (Abschied von den Wolken), liim. (Beide keuringen: 14 jaar). 22.25 Concilie journaal. NTS: 22.35 Journaal. TV-NOORDZEE Maandag 14 september: 18.30 Aflevering Super- car. 19.00 Aflevering „Wist u dat"-serie (de honingbij). 19.30 Dangerman John Drake in „De schat in het meer". VOOR DINSDAG NTS: 12.45-13.45 Rechtstreekse reportage van de plechtige opening door H. M. de Koningin van de zitting der Staten Gene raal. 19.00-19.30 Herhaling reportage Ope ning Staten Generaal. NCRV: 19.30 Ba rend de beer, film voor kinderen. 19.35 Alles draait om Moeder, TV-feuill. NTS: 20.00 Journaal. NCRV: 20.20 Memo. 20.35 Cinematomobile, avonturen van en rond de auto. 21.15 Kom er maar eens voor, ama teursprogramma. 21.45 Forum. 22.20 Zang recital van Geestelijke liederen. NTS: 22.25-22.30 Journaal. Experimentele uitzending op het tweede net (kanaal 27). NTS: 20.35 Te voet door Vlaanderen (3). 21.00-22.25 Antoine et Antoinette, speel film (Beide keuringen 18 jaar). NOORDZEE Dinsdag 15 september: 18.30: Wilhelm Teil; 19.00: Club du Piano; 19.30 Bob Cum- mings-show; 22.00: „De kassabon" (uit de serie „Das Kriminalmuseum"). Jeanne Verstraete, Lucas Wensing en Caro van Eijck in „Het leven dat ik je gaf" van Pirandello. men en te stileren, zodat men bij de pre mière zaterdagavond in de Tilburgse schouwburg tegen een volkomen statisch uitwisselen van gedachten zat aan te kij ken. De hoofdrol, een voormalige glansrol van Alida Tartaud-Klein, werd gespeeld door Caro van Eijck, die met haar bran dende, maar toch sterk maniëristische speelstijl het enigszins ouderwets-theatra le van opvoering en stuk nog accentueer de. In een met enkele vlakken aangegeven traffend-fraai decor van Lou Steenbergen zag men verder Ina van Faassen die niet goed raad wist met deze starre regie en de ietwat pathetische rol van de getrouw de vrouw die uit overspel met de inmid dels overleden zoon, een kind verwacht en bereid is, haar huwelijk en de heersende moraal (het stuk speelt in Italië) ter wille van haar liefde te negeren. MAGDA JANSSENS vertegenwoordigde het nuchtere maatschappelijke standpunt van „de vrouw hoort in haar gezin" als de moeder van de overspelige vrouw, het geen haar met haar natuurlijke gemoede lijkheid bijzonder goed afging. Er liep nog een verwarde zuster rond in de gedaante van Jeanne Verstraete en een uitsluitend de expositie dienende pastoor van Lucas Wensing. Enkele kleinere rollen vielen op door schoolsheid van typering. De gesignaleerde bezwaren tegen voor stelling en stuk verhinderden toch niet dat men gedurende de opmerkelijk kor te voorstelling geboeid naar Pirandel lo's als altijd intrigerende ideeënwereld bleef luisteren. Hans van den Bergh De Zandvooortse toneelvereniging „Op hoop van zegen" zal op zaterdag 21 no vember een bezoek brengen aan Berchem in België en daar een opvoering verzorgen van het toneelspel „Ik zeg toch zeker niks" van Curth Flatow en Horst Pilau. Deze uitvoering kwam tot stand naar aanleiding van een toneel-uitwisseling tus sen genoemde Zandvoortse toneelvereni ging en de toneelvereniging „De Volks stem" te Berchem, welke laatste vereni ging op zaterdag 31 oktober in theater Monopole te Zandvoort een toneelvoor stelling zal geven van een nog nader be kend te maken stuk. Deze toneeluitwisseling vindt plaats op uitnodiging van het comité „Amateurto neel België-Nederland", waarbij zijn aan gesloten het Koninklijk Verbond van Vlaamse toneelverenigingen, het Nationaal Vlaams Christelijk Toneelverbond, de Fe deratie van Vlaamse Socialistische toneel verenigingen in België en het Werkver bond Katholiek Amateurtoneel en de Ne derlandse Amateurtoneelvereniging „NA- TU". Vrijdagmiddag 18 september om half vier zal in het Wethouder Laanplantsoen in Aerdenhout het door de gemeente Bloemendaal aangekochte beeld, een lig gende vrouwenfiguur, vervaardigd door de beeldhouwster Charlotte D. baronesse van Pallandt door Bloemendaals burge meester, dr. D. H. Peereboom Voller worden onthuld. Het beeld werd ver leden jaar in het Gemeentemuseum in Arnhem tentoongesteld.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1964 | | pagina 5