Van de Franse toneelschrijvers is alleen Billetdoux gereed met een nieuw stuk Elizabeth en Christiane Hörbiger kozen tegen de wil van hun ouders het toneel Het KRO-seizoen op het eerste en het tweede net Salzburg overvleugelt Wenen met Von Karajan en koude kip [alles draait om mosdei1 VAN NELLE'S tot, Het nieuwe toneelseizoen in Parijs De vete der Oostenrijkse muzieksteden n DINSDAG 15 SEPTEMBER 1964 11 De dochters van Paula Wessely en Attila Hörbiger De radio geeft woensdag T elevisieprogramma 8 - - W i I geniet dubbel met brandvers gemalen vacuum verpakt (Van onze correspondent) PARIJS. Zo snel en overhaast het vorige seizoen leek te moeten worden afgeroffeld, zo moeizaam en traag schijnen nu de Parijse uithuizigheden weer op gang te kunnen komen. De fut is er (nog?) wat uit, en in beide omstandig heden mag men wel symptomen van een crisis zien, die overigens zo zoetjes aan een permanent karakter heeft aangenomen. Alvorens echter later op die crisis van het Parijse toneel nog wel eens wat dieper in te gaan, mogen we nu toch niet verzuimen een poging te ondernemen tot verkenning van het komende seizoen, dat zich overigens nog in een mist bevindt. Er worden wel in de aan vang van een nieuw theaterjaar heel wat klinkende (en andere) namen gelan ceerd, maar de ervaring heeft geleerd dat men er in de winter weinig of niets meer van vernemen zal. PUBLICITEIT is nu eenmaal een schone zaak, en elke theaterdirecteur heeft er belang bij dat de ogen van het publiek zich juist op zijn huis speciaal richten als toneel van actie voor zon komend evenement. Maar dat evenement kan altijd nog wel een jaartje worden uitgesteld als de beroemde dramaturg die de tekst moet leveren, puntje bij paaltje gekomen, zijn oeuvre weer niet zou kunnen hebben voltooid. Of, livpo- thetischer mogelijkheid helaas, wanneer het stuk dat die directeur van het vorige seizoen of van nog langer her in petto had gehouden, plotseling een hoos toe schouwers mocht ontketenen, waarop de exploitatie nog een tijdje kan blijven drijven. En zo circuleren hier, om de spanning er wat in te houden, soms ge durende vele maanden en zelfs jaren, de beloften over een première van een nieuw stuk van maltre X of Y, waarvan in werkelijkheid soms nog geen letter is geschreven en de titel nog niet ge vonden is. NIETTEMIN MOET MEN aannemen dat het trucje doorzien begint te worden, want dit keer zijn er nog maar. enkele locomotieven voor dit doel uit de remise gehaald. Over Sartre, Ionesco, Beckett (wiens „Plays", dat door Studio op het repertoire is genomen, aan het slot van het vorig seizoen in Franse versie ten doop werd gehouden) Roussin, Pagnol, Aymé heeft men nog niets vernomen, ter wijl van Frankrijks universeelste toneel schrijver van vandaag, Jean Anouilh, al leen bekend is, dat hij bezig moet zijn met de bewerking van Shakespeare's „Ri chard III" die voor het Théatre Montpar- nasse is bestemd. Henry de Montherlant wiens vroegere verbeten societystuk „Fils de Personne" vorig seizoen weer eens is opgehaald, zou zich momenteel daarente gen wèl wijden aan een nieuw en origi neel werk. Maar dat is dan weer zo'n gerucht dat al te bedenkelijk lang circu leert, om geloofd te kunnen worden. BILLETDOUX, DIE zich de laatste ja ren onder de jongeren als een der sterkste figuren doet kennen, is bij het betrekke lijke en zeer onverdiende fiasco van zijn metafysische western „Comment va le Monde, Mossieu" gelukkig niet blijven stilstaan, en van hem heeft Jean-Louis Barrault nu een nieuw werk, „II faut pas ser par les Nuages" aangekondigd, waar van zelfs de datum 7 oktober —al defi- WENEN. Enkele weken geleden werd een zekere Elizabeth Orth als de beste actrice van het festival in Hersfeld (Duitsland) uitgeroepen. In Duitsland heeft zij zich vooral naam verworven als vertolkte van de Jeanne d'Arc-rol, maar slechts weinigen weten dat zij eigenlijk Hörbiger heet en een dochter is van het echtpaar Attila Hörbiger en Paula Wessely. Hun oudste dochter Elizabeth koos ook de toneelloopbaan, maar om zich geheel vrij te kunnen ontwikkelen, nam zij een andere naam aan en ging naar Duitsland. De Hörbigers hebben nog een jongere dochter Christiane, die nu 25 is en die eigenlijk door haar ouders bestemd was om een lunchroom in het stadje Ischl over te nemen. Want Paula Wessely is een vrouw die praktisch denkt. Kunst is mooi, zegt ze, maar een goed lopende zaak lijkt me op den duur beter. Maar ook Christiane had toneelbloed en na veel gesoebat mocht zij de toneelschool bezoeken. Haar eerste optreden was echter een catastrofe. Zij acteerde niet vlot en al dadelijk verspreidde zich in toneelkringen het gerucht dat men hier te maken had met een typisch geval van „protectie". IN TEGENSTEL LING tot zijn vlotte broer Paul is Attila Hörbiger ook in het gewone leven een serieuze man. Ik vroeg hem op de man af hoe dat nu eigenlijk zat met de loopbaan van zijn jongste dochter, waarop hij open hartig verklaarde dat hij zijn dochter had afgeraden om deze loopbaan in te liaan, dat hij haar op dit punt ook nooit heeft ondersteund en haar zelfs geen tips heeft gegeven. Zij hebben nooit met elkaar gerepeteerd, ook niet tijdens de repetities voor de komende televisie film „An der schönen blauen Donau", waar in Hörbiger en Chris tiane als vader en dochter optreden. Thuis wordt ze „Nanni" genoemd en ze geeft zelf toe dat zij het aanvankelijk heel moeUijk heeft gehad. De eerste drie jaar werd zij door de critiek gekraakt, men noemde haar optre den stijf, haar ge baren onbeholpen, al leen haar spreken was goed, maar daar in probeerde zij haar moeder te imiteren, aldus de kritiek. HAAR LOOPBAAN heeft zij aan een toeval te danken. Toen zij als meisje van 16 de handelsschool had afgemaakt en met haar vader mee mocht naar het festival van Herfeld, waar hij filmde, vroeg de regisseur Borsody of zij niet met haar vader in een andere film wilde optreden. Het werd een klein succes, daarop volgde de toneelschool. Toen kwamen drie jaar van hard werken en van de grootste te leurstelling. Nu is zij bekend uit de films „Kronprinz Rudolfs letzte Liebe" en de „Edelweisskönig". Zij is lid van het Burg Theater-ensemble en zij vindt zichzelf het beste als Rosalinde in „As you like it" van Shakespeare en als het verliefde meisje In „Leutnant Gustl" van Schnitzler. Men kan Christiane Hörbiger geen groter plezier doen dan door te zeggen dat ïij geen imitatie is van haar moeder. Toch lijkt ze uiterlijk op Paula Wessely in haar jonge jaren. Ze hebben alle twee een don ker, duidelijk verstaanbaar timbre in hun stem en wat nog begrijpelijker is •en zelfde soort van gebaren. Alleen de Christiane Hörbiger in „Die Reise" Champenois grote donkere ogen heeft Christiane van haar vader. CHRISTIANE KENT HAAR grenzen en zij bewondert bijvoorbeeld haar moeder om de manier waarop zij tijdens een op gewonden toneelgesprek een handschoen telkens uit- en aantrekt. Op dit punt is haar moeder uniek en Christiane denkt er niet aan om haar op dit punt te imiteren. Integendeel zij heeft intussen haar eigen stijl ontwikkeld en dit is nu gemakke lijker geworden, omdat zij niet meer bij haar ouders in de prachtige villa achter Grinzing woont. Zij heeft haar eigen moderne woning nu zij getrouwd is met de regisseur Wolfgang Glück. Thans repe teert zij voor de hoofdrol in het stuk „De Kinderen" van Hermann Bahr, dat eerst als film voor de Oostenrijkse televisie wordt opgenomen. Daarna gaat zij er mee op tournee door Duitsland, Zwitserland en België en daarna zal zij deze rol ook in ons land vertolken. nitief is vastgesteld. Zijn generatiegenoot en geestverwant De Obaldia staat even eens weer op het affiche met „La Dot" de bruidschat en „Le héros et le Général", die door een troep uit Lyon zul len worden opgevoerd. Roland Dubillard, die men tot dezelfde groep van talentvol le jongeren mag rekenen, zal men op nieuw kunnen bewonderen, ook als vertol ker van zijn „Naives Hirondelles"; maar de energie voor het schrijven van een vijf de stuk heeft deze ongeneeslijke bohémien helaas niet weten op te brengen. EFFICIËNTER EN LUCRATIEVER be steedt Marcel Achard de tijd die hem nog is toegemeten en deze grijze routinier zal ook dit seizoen de boulevard met een zo veelste blijspel, een clochard-geschiedenis, „Machin Ohouette" geheten, hopen te verblijden. Ook Frangoise Sagan schijnt weer wat in haar (toneel)schild te voeren. Voor de rest zijn het vooral weer buiten landse namen. „Der Stellvertreter" heeft als actualiteitstoneel over de rol die paus Pius XII ten opzichte van de jodenvervol gingen zou hebben gespeeld of verzuimd zijn Parijse carrière nog lang niet vol tooid. Annie Girardot, een van Frankrijks begaafdste actrices uit de middengenera tie, zal kruipen in de huid van wijlen Ma rilyn Monroe in het successtuk dat Ar thur Miller over haar heeft geschreven, en dat door Visconti wordt geregisseerd. Georges Wilson, de nieuwe leider van het T.N.P., opent zijn tweede seizoen met Os borne's even vermaarde „Luther", terwijl van de Amerikaanse avantgardist Jack Gelber „De Appel" gepresenteerd zal wor den. En natuurlijk kon 't ook niet uitblij ven dat, na het fenomenale succes van „How to Succeed in Business", nieuwe mu sicals van Broadway zouden worden ge ïmporteerd waaronder verschillende pro- dukties te noemen zijn.die we dan eerst echter nog wel eens willen zien. BIJ DE ECHTE OPERA, die on der Georges Auric zijn vroeger prestige Jean Anouilh. weer wat herwint, zal Wieland Wagner Strauss' „Salome" regisseren, onder de muzikale directie van André Cluytens'. Ook Roland Petit heeft de weg naar de Opéra de Paris die hij twintig jaar geleden als jong danser verliet, weer teruggevon den, voor een groot ballet in drie bedrij ven dat hij op Victor Hugo's „Notre Dame de Paris" ontwierp. En om in die lijn van het gigantisme niet achter te blijven, be reidt terzelfder tijd, doch voorlopig in Brussel, Maurice Béjart, andere Franse promotor van een „Totaal Theater", een grandioos ballet voor, waarvoor Beetho ven's negende als muzikale basis dienen zal. Voorzover u dan ook voor de muziek en de Parijse music-hall bij voorbaat al „bij" wilt zijn, mag ik tenslotte nog be richten dat Cluytens alle Beethoven-sym fonieën nog maar wéér eens door de cy clusmolen haalt en het Olympiatheater, kathedraal van Yeah-Yeah-gezang, het seizoen alreeds begonnen is met een scha re doorluchtige sterren en beroemdheden die van Trini Lopez, via Dalida, Claude Frangois, Nougara, Brei, Bécaud en Amont reikt tot Sylvie Vartan in eigen persoon. OOK DE KRO IS BIJ het samenstellen van het televisieprogramma voor het nieuwe seizoen er vanuit gegaan dat het tweede net van meet af aan een volwaardig pro gramma moet gaan uitzenden, ondanks het kleine bereik van de nieuwe zender. Het seizoen is voorbereid na overleg met de alternerende partner, de AVRO. Er zal steeds keuze zqn tussen twee waar mogelijk contrasterende programma's. Er zijn enkele nieuwe rubrieken bijgekomen. Behalve de kunst zal nu ook de film een eigen pro gramma krijgen en de parlementaire rubriek verschijnt onder de naam „Vanavond in Nieuwspoort". De samenwerking met de Vlaamse televisie wordt voortgezet, vooral op het gebied van amusement en documentaires. MET NAME IN DE documentaire-sector zullen er dit seizoen minder serie-program ma's worden gemaakt. Gehandhaafd zijn rubrieken als „Piste", „Midavondserena- de", „Jan en Alleman" en T.V.-Dansant. Ze staan allemaal op Nederland I. Verder als amusement op net I: André Meurs (van de radio's „Wisse-wassen"), een nieuwe quiz „Duel" (twee partners die op de zelfde dag jarig zijn maar 'n generatie ver schillen binden de strijd aan met elkaar). Net II biedt aan amusement „Waauw" (gedanste top-hits samen met de Belgen), „Rendez-vous met Europa" op zaterdag (produkties uit kleine televisielanden), An neke Grönloh en Spectacle Coupé (mario netten-spel) op donderdag en kleinkunst- portret. Op net I komt bovendien een nieuw amusementsprogramma dat heet „Vier Maten van Nu", een show met het Bultermanorkest. Bij de film ziet men Hitchcock op zaterdag II, maar Bonanza op I, en Lancelot inplaats van Ivanhoe in zijn gezelschap. De Flintstones zijn ook ge bleven. De Amerikaanse show Andy Wil liams op zondag I, en de Amerikaanse show Phil Silvers op vrijdag II, Bill Dana (produktie van de N.B.C.) staat op dins dag II. Van de films is Great Adventure (Amerikaanse geschiedenis) op net II. Hazel op net I, en met Walt Disney zijn nog onderhandelingen gaande. BRANDPUNT BLIJFT eenmaal per week. en wel op net I. Maar net II krijgt ook zijn actualiteiten in de vorm van de rubriek „Brieven uit.waarin buiten landse correspondenten aan het woord ko men. Bi] de documentaires wordt nog de aandacht gevestigd op „De Wereld in Be weging" maar niet in serie, doch in af zonderlijke zelfstandige delen. Er komen oo"k documentaires onder andere over Spanje, over cultuur (Kees Verwey) Bij de televisiespelen staat op net I onder an dere „Klanten kunnen niet Wachten", ge schreven door Jan Staal, en Danse Ma cabre, geschreven door Willy Corsari. Bij de feuilletons ziet men: „Stadhuis op Stel ten" en het door Jaap ter Haar geschre ven spel „De Vogels in de Hand". Men komt ook met speciaal voor vrouwen ge schreven monologen. Voor de jeugd zijn er ook nieuwe dingen: Narretje Notedop WENEN. Het festival van Salzburg is ten einde en hoezeer men ook mag klagen over het gemis aan een duidelijk omschreven programma, toch zijn af zonderlijke prestaties bewonderenswaardig geweest en hebben voornamelijk buitenlandse gasten zeer genoten van de opera's en de talloze concerten. On vergetelijk was vooral de opvoering van de opera „Elektra" van Richard Strauss onder leiding van Herbert von Karajan. De gehele internationale muziekcritiek was hierover een en al lof. Het leek wel of Von Karajan, die enige tijd geleden aftrad als directeur Van de Weense Opera, het bewijs wilde leveren dat hij voor topprestaties Wenen niet nodig heeft. Daarvan profiteerden toen onmiddellijk de organisatoren van de Festspiele door hem uit te nodigen zitting te nemen in het hoofdbestuur van het festival, dat slechts uit vijf leden bestaat, die ook het programma vaststellen. HET IS DUS DUIDELIJK dat Von Ka rajan op de toekomst van het festival ze ker een grote invloed zal uitoefenen, want de maestro nam het aanbod onmiddellijk aan. Wenen en vooral het ministerie van O.K., en W. voelden zich hierdoor geducht op hun teentjes getrapt. Maar er gebeur de nog iets waaraan de hoofdstad zich kon ergeren. De Griekse consul in Salzburg, Pappas, die tevens algemeen vertegen woordiger van Mercedes in Oostenrijk is, gaf in het kasteel Klessheim, even buiten Salzburg, een receptie die het Operabal van Wenen in de schaduw zette. Terwijl men op het Weense bal maar nauwelijks een paar vorstelijke personen als gasten kon begroeten, wemelde het in Klessheim van zeer hoge adellijke bezoekers: prin ses Gabriela van Savoye, prins Orsini, gravin Ira von Fürstenberg, de graven Le- debur en Gecmer-Waldeck, de zoon van Ibn Saoed. Verder waren er tal van politi ci, kunstenaars en groot-industriëlen, on der wie premier Klaus, regisseur Lindt- berg, Ruth Leuwerik, Romy Schneider, Toni Sailer (het vroegere skifenomeen en nu salonleeuw) en de Griek Niarchos, die eigenaar is van een vloot olietankers. En daartussen kon men maestro Karajan in witte smoking bewonderen, die met zijn vrouw Eliette tegen zijn gewoonte in tot ver na middernacht onder de gasten bleef. MEN KAN ZICH NIET aan de indruk onttrekken dat heel deze opsmuk bedoeld was om Wenen in de schaduw te stellen. Dit is inderdaad gelukt, want de Oosten rijkse pers heeft aan dit evenement de grootste aandacht geschonken, vooral aan het koude buffet, dat vooral opviel, omdat er in diezelfde tijd in Salzburg werd ge staakt uit protest tegen de te hoge vlees- prijzen. De gasten op het kasteel Kless heim dronken 400 flessen wijn, 144 flessen whisky, 300 flessen champagne, 24 flessen gin en even zoveel flessen wodka leeg. Voor het koude buffet waren 80 kilo ham, 60 kilo roastbeef en 25 kilo asperges no dig en schoten 120 kippen en 10 herten het leven erbij in. en Koning Vollebal en een serie éénakters op zaterdagmiddag. BIJ DE RADIO ZIJN enkele wijzigin gen aangebracht die mede te danken zijn aan het resultaat van sociologisch onder zoek. Op enkele ochtenden en middagen zal het opvallen dat er enkele uitzendin gen zijn van ononderbroken muziek, ook rond het etensuur 's avonds is er meer muziek te horen. Nieuw zijn: De drie Mus ketiers (dat zijn Jan de Cler, Emile Lo pez en Jules de Corte). Een luchtig pro gramma brengt men met „In Café San Pietro," zich afspelend vlakbij de Conci lievergaderplaats in Rome. Corry Brok ken zorgt voor een nieuw muzikaal ele- rrfent op dinsdagavond. Op de vrijdag is er „Coda", een uitgebreid muzikaal pro gramma, dat een montage is van Spring plank-opnamen. „Rieleksen" blijft op de zaterdagavond maar nieuw is op die avond „Aan de Boorden van de Schelde", dat „Bric a Brac" zal vervangen. -Het is een programma met liedjes uit Vlaande ren en Nederland. HILVERSUM I. 402 m. 7.00-24.00 -NCRV. NCRV: 7.00 Nieuws en SOS-berichten. 7.10 Dagopening. 7.20 Lichte grammofoon- muziek. 7.45 Radiokrant. 8.00 Nieuws. 8.15 Gewijde muziek (gr.) 8.30 Fanfareorkest (gr.) 8.45 Week van de Koorzang: Vocaal ensemble (gr.) 9.00 Voor de zieken. 9.35 Waterstanden. 9.40 Voor de Huisvrouw. 10.10 Fluit en klavecimbel: klassieke mu ziek (gr.) 10.30 Morgendienst. 11.00 Klassie ke kamermuziek (gr.) 11.15 Tot ziens in Jeruzalem, Bijbelse quiz. 12.00 Lichte grammofoonmuziek. 12.30 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Week voor de Koorzang: Meisjeskoor en instrumen taal sextet. 12.53 Grammofoonmuziek, eventueel aktualiteiten. 13.00 Nieuws. 13.15 Transistor: licht programma. 14.15 Als ik Burgemeester van Hindelopen was hoorspel. 15.00 Klassieke kamermuziek (gr.) 15.30 Viool, cello en contrabas: klas sieke muziek. 15.50 Bijbelvertelling voor de jeugd. 17.15 Orgelspel met ritmische begeleiding en zangsoliste. 17.45 Lichte grammofoonmuziek. 17.55 Het Spektrum, berichten en lezing. 18.10 Week voor de Koorzang: Mannenkoor: Klassieke en mo derne liederen. 18.30 Radio-Volks-Universi- teit: Muzikaal Spektrum, door Klaas A. Posthuma. 19.00 Nieuws en weerpraatje. 19.10 Week voor de Koorzang: Koorzang van Het Leger des Heils. 19.30 Radiokrant. 19.50 Draaiorgelmuziek (gr.) 20.05 Lichte grammofoonmuziek. 20.30 Week voor de Koorzang: Moderne muziek. 21.15 Ant woord 64, negen kerken in Nederland gaan samen bouwen voor nu en de toekomst, klankbeeld. 21.40 Lichte orkestmuziek en zangsoliste. 22.00 Amusementsmuziek. 22.30 Nieuws. 22.40 Avondoverdenking. 22.55 Klassieke kamermuziek (gr.) 23.10 Commentaar over Het Tweede Vaticaanse Concilie. 23.20 Metropole-orkest: Romanti sche muziek. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m. 7.00 VARA. 9.40 VPRO. 10.00-24.00 VARA. VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym nastiek. 7.20 Socialistisch strijdlied. 7.23 Lichte ochtendklanken (gr.) (Om 7.30 Van de voorpagina). 8.00 Nieuws en socialis tisch strijdlied. 8.18 Lichte grammofoon muziek. 8.50 Ochtendgymnastiek voor de vrouw. 9.00 Kookpraatje. 9.05 Klassieke grammofoonmuziek. VPRO: 9.40 Boekbe spreking. VARA: 10.00 Lichte grammo foonmuziek. 11.00 Nieuws. 11.02 Voor de vrouw. 11.40 R.V.U.: Roofvogels, een sym bool van internationale natuurbescherming door drs. J. Wattel. 12.10 Licht instrumen taal trio. 12.30 Mededelingen t.b.v. land en tuinbouw. 12.33 Voor het platteland. 12.38 Orgelspel: lichte muziek. 13.00 Nws. 13.15 Licht ensemble (stereofonische uit zending). 13.45 Peking benaderd door zijn buren, lezing. 14.00 Rotterdams filharmo nisch orkest, koor en solisten: klassieke muziek. 14.50 Kamerpraat. 15.00 Voor de jeugd. (Om 16.00 Nieuws). 16.50 Voor de zieken. 17.20 Tentoonstellingsagenda. 17.25 Stereofonische uitzending: Musette-orkest. 17.50 Regeringsuitzend.: Geven en nemen, tips voor en van weggebruikers. 18.00 Nieuws. 18.15 Lichte grammofoonmuziek. 18.20 Uitzending van de Pacifistisch Socia listische Partij: Na de troonrede. 18.30 Stereofonische uitzending: Lichte orkest muziek (opn.) 19.00 Voor de kinderen. 19.10 Artistieke Staalkaart. 19.40 Stereofonische uitzending: Licht instrumentaal trio met zangsoliste: Jazzmuziek. 20.00 Nieuws. 20.05 DWS-Fenerbahce, rechtstreeks ver slag van de le wedstrijd in het toernooi om de Europa-beker voor landskampioe nen te Amsterdam. 22.00 Natafelen, licht programma. 22.30 Nieuws. 22.40 Balans: actuele kroniek. 22.55 Contrasten: muziek voor kenners en liefhebbers (gr.) 23.55- 24.00 Nieuws. BRUSSEL 324 m. 12.00 Nieuws. 12.03 Grammofoonmzuiek. 12.15 Gevarieerde muziek. (Om 12.25 Weer bericht en mededelingen). 12.50 Beursbe richten en programmaoverzicht. 13.00 Nws. 13.20 Kamermuziek. 14.00 Nieuws. 14.03 Weense muziek. 15.00 Nieuws. 15.03 Or kestmuziek. 15.15 Voor de kinderen. 16.00 Nieuws. 16.03 Beursberichten. 16.09 Gram- mofoonmuz. 16.45 Kinderkoorzang. 17.00 Nieuws. 18.03 Voor de soldaten. 18.30 Le- kenmoraal en -filosofie. 18.50 Grammo foonmuziek. 19.00 Nieuws en radiokroniek. 19.40 Amerikaanse volksmuziek. 20.00 Hoorspel. 21.15 Gevarieerde muziek. 21.50 Opvoedkundige lezing. 22.00 Journaal. 22.15 Kamermuziek. 22.45 De zeven kunsten. 23.00 Nieuws. 23.05 Gevarieerde muziek. 23.55 Nieuws. 24.00-0.45 Berichten voor de scheepvaaart. VOOR DINSDAG NTS: 12.45-13.45 Rechtstreekse reportage van de plechtige opening door H. M. de Koningin van de zitting der Staten Gene raal. 19.00-19.30 Herhaling reportage Ope ning Staten Generaal. NCRV: 19.30 Ba rend de beer, film voor kinderen. 19.35 Alles draait om Moeder, TV-feuill. NTS: 20.00 Journaal. NCRV: 20.20 Memo. 20.35 Cinematomobile, avonturen van en rond de auto. 21.15 Kom er maar eens voor, ama teursprogramma. 21.45 Forum. 22.20 Zang recital van Geestelijke liederen. NTS: 22.25-22.30 Journaal. Experimentele uitzending op het tweede net (kanaal 27). NTS: 20.35 Te voet door Vlaanderen (3). 21.00-22.25 Antoine et Antoinette, speel film (Beide keuringen 18 jaar). NOORDZEE Dinsdag 15 september: 18.30: Wilhelm Teil; 19.00: Club du Piano; 19.30 Bob Cum- mings-show; 22.00: „De kassabon" (uit de serie „Das Kriminalmuseum"). VOOR WOENSDAG NTS: 17.00 De Verrekijker, internatio naal jeugdjournaal. AVRO: 17.10-17.45 Voor de kinderen. 19.30 125 jaar Spoorwe gen, filmreportage. NTS: 20.00 Journaal en weeroverzicht. 20.20 De Bezetting XVIII documentaire over Nederland in de Twee de Wereldoorlog. AVRO: 21.35 Een avond ergens in Ruslandmuzikaal program ma. 22.10 AVRO's Televizier. 22.25 Voor dracht. NTS: 22.35-22.40 Journaal. T.V. NOORDZEE 18.30 uur: Beaver in „Wally's Job"; 19.00 uur: Tweede aflevering van „De Koning van Laos 19.30 uur: Jack Coogan in „Star for Today"-aflevering: „De dood van een onbekende"; 22.00 uur: „The Saint" in „De milddadige gravin". Von Karajan had nog een laatste troef: na het succes van de „Elektra" deelde hij mee, dat hij deze opera met de gehele bezetting uit Salzburg, en dus ook met het Filharmonisch Orkest van Wenen, tij dens het komende seizoen in Milaan zou opvoeren. Maar daarmee schoot de diri gent naast de roos, want het Weense or kest is in dienst van de opera en het was alleen voor deze gelegenheid aan Salzburg uitgeleend. VON KARAJAN HEEFT er dus niets over te zeggen, zodat de minister van O. K. en W„ die natuurlijk niet in Klessheim aanwezig was, onmiddellijk zijn veto te gen een dergelijk plan uitsprak. Wie de Weense Opera in de steek laat, kan er niet op rekenen dat hij vrij over het or kest kan beschikken. Maar voor Wenen was dit maar een Pyrrhus-overwinning, want Von Karajan heeft het Weense or kest niet nodig. Hij kan met het orkest van Milaan zolang oefenen dat hij ook daarmee een goede uitvoering bereikt. Als tegenzet liet de dirigent bovendien weten, dat hij elk jaar in Salzburg zal optreden en vooral dat hij in het komende jaar „Boris Godoenov" zal opvoeren met het beste orkest en de beste solisten vanach ter het IJzeren Gordijn, die dus de Rus sische tekst volkomen beheersen. Salzburg heeft Wenen dus opnieuw over vleugeld, al duurt deze triomf slechts één maand per jaar. Maar natuurlijk zal dit Wenen telkens opnieuw een doom in het oog zijn, tenzij het de minister van O.K., en W. gelukt om voor de hoofdstad een gelijkwaardige dirigent te vinden, die even magnetisch werkt als Von Karajan. In verband hiermee verdient het vermel ding dat het ministerie een andere grote, maar bescheiden Oostenrijkse dirigent, namelijk Karl Boehm, ter gelegenheid van zijn 70ste verjaardag benoemd heeft tot „Generalmusikdirektor". Zelfs wan neer dit niet als tegenzet tegen Salzburg bedoeld is, werd het toch door velen als zodanig opgevat. Vooral door het gemeen tebestuur van de festivalstad, dat Karl Boehm onmiddellijk daarop het erebur gerschap aanbood WEER EEN TEKENING VAN VELDHOEN IN BESLAG GENOMEN De Amsterdamse zedenpolitie heeft van de Amsterdamse graficus Aad Veldhoen een tekening, die in een etalage van een winkel aan de Prinsengracht hing en aan stotelijk voor de eerbaarheid werd geacht, in beslag genomen. De politie had klach ten over de tekening ontvangen, waarvan vorige week reeds een exemplaar in beslag was genomen. Dit exemplaar was, zo deel de de graficus mede, ter beoordeling aan de officier van Justitie voorgelegd. Merk waardig noemde hij het dat nu pas do prent in beslag was genomen omdat deze reeds vanaf begin juli in de etalage hing. Advertentie - s-\-\ ilfK I: 1 i i i ))ïiïiiï-iW

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1964 | | pagina 11