Museum of Modern Art in New York, belangrijk uitgebreid, weer heropend J. C. Martin Zonen Naaktschilderijen van D. H. Lawrence, lang verboden, in Londen geëxposeerd Minister Witteveen vanavond voor t.v. Volgende week veiling ten bate van Kroniek van Kunst en Kuituur NEGEN MUZEN 2 WOENSDAG 16 SEPTEMBER 1964 13 Actie tot behoud van de Bredase muziekschool DANSSEIZOEN 1964-1965 DANS-ACADEMIE Dans-academie Martin, Schagchelstraat 29, Haarlem - Tel. 10806 Boltini mag Antwerpen niet in Althoff wél nabeschouwingen NCRV-avond De radio geeft donderdag HILVERSUM II. 298 m. 7.00 AVRO. 7.50 VPRO. 8.00-24.00 AVRO. T elevisiepro gramma Dr. L. Gans naar V.S. BOEKEN J. Damshuizer Openbaar debat tussen mevrouw Van Someren en mr. Van Doorn (Van onze correspondent) HIMIm .v.v.v. WASHINGTON. Sinds zijn bescheiden begin in 1929, toen mevrouw Abby Aldrich Rockefeller met een paar vrien den een zes-kamerappartement op Manhattan huurde om schilders als Van Gogh, Seurat en Gauguin aan het Ameri kaanse publiek bekend te maken, heeft New Yorks wereld beroemde Museum of Modern Art al heel wat vernieuwingen en uitbreidingen meegemaakt. Eind mei van dit jaar heeft het sinds 1948 in de 53ste Straat West gevestigde museum zijn poorten na vijfenhalve maand onderbreking heropend om te laten zien welke resultaten de eerste fase van het meest recente drastische uitbreidingsplan hadden opgeleverd Door de nieuwe vleugels Is het mogelijk geworden sen veel groter deel van het museumbezit te exposeren dan tot nu toe het geval was. Dertig percent van de schilderijen en beeldhouw werken, die het museum bezit, zijn nu te zien in een hoogst interessant overzicht van de moderne kunst: van impressionisme tot pop-art Ook is er nu ruimte om hele grote stukken te tonen, zo als de drie meter brede muurschildering van Miro, die van de Harvard-univer- siteit afkomstig is, en Ma tisse's „Dansers". Picasso's beroemde „Guernica", door de schilder in bruikleen ge geven, is te zien, evenals Monets immense triptiek Waterlelies", waarvoor een speciale hal is gebouwd. Opvallend is in het museum vooral de enorme verschei denheid van het bezit. Niets ontbreekt. De Franse im pressionisten zijn uitvoerig vertegenwoordigd, evenals de kubisten, de neo-impres- lionisten, expressionisten, ibstracten. Rouault, Derain >n Soutine naast de Duit sers Nolde, Kirchner en Beckmann, waarnaast weer ie Amerikanen Weber, Hartley en Hopper. De Na bis (Vuillard, Bonnard) vindt men even goed vertegenwoordigd als de futuristen, dada en het surrealisme. Vooral interessant voor de Europese bezoeker zijn de vele specimina van Amerikaanse kunst in de uitgebreidste zin van het woord. Men vindt Orozco, Siqueiros, Ben Shahn goed ge representeerd in dit wonderbaarlijke mu seum en natuurlijk ook Pollock, Willem de Kooning, Georgia O'Keefe en andere in Europa vrij weinig geziene schilders, die hier tot de klassieke Amerikaanse moder nen gerekend worden. DAARNAAST GEEFT het Museum of Modem Art veel aandacht aan de meest recente stromingen. Marisol, Burri, Rau- schenberg, Claes Oldenburg, zij zijn allen te vinden met hun collages, assemblages en hoekige figuren. Het museum, dat in 1935 Van Gogh in Amerika bekendmaakte door een grote reizende tentoonstelling sa men te stellen stelt er een eer in niet een mausoleum te zijn, waarin kunstwerken met eer en achting worden bijgezet. Inte gendeel. Het lanceert geregeld nieuwighe den, het steunt experimenten en probeert door voordrachten en films een actieve rol te spelen in het cultureel toch al verre van slaperige New York. Dichters als W. H. Auden, Marianne Moore, E. E. Cum- mings en Robert Frost lezen er uit hun werk, jazzconcerten worden gegeven in de tuin en een film als „Vorig jaar in Ma- riënbad" werd onder auspiciën van het museum vóórvertoond. BOVENDIEN SCHRIKT men niet terug voor de meest onorthodoxe tentoonstellin gen. In 1950 toonde men moderne meu bels, het jaar daarop ontwerpen voor auto- carosserieën. Hoogst interessant was weer een jaar later de expositie: „Olivetti, in dustriële ontwerpen", en niet minder boei end kort daarop een overzicht van esthe tisch speelgoed. Bijzonder veel aandacht besteedt het'museum verder al sinds zijn oprichting aan fotografie. Edward Steichen heeft een one-man-show gehad, de beroem de „Family of Man" was er te zien en op dit moment kan men een fototentoon stelling „The Photographer's Eye" bewon deren, vol van saillante, vaak historische beelden. ALS PERMANENTE exposities zijn sinds de heropening van het museum ver der te zien: tekeningen en grafiek, foto's uit het archief, meubels (waarbij vele van Scandinavische en Nederlandse herkomst) De tweede fase wordt pas werkelijkheid aan het eind van de zestiger jaren. De uitbreiding, die nu klaar is, omvat twee gloednieuwe vleugels en een belangrijke vergroting van de beeldhouwkunsttuin, die met zijn bomen, zijn grond- bedekking van marmeren tegels uit Vermont, zijn ruim op gestelde en goed uitkomende beelden een oase van in steen en brons gevangen rust is temidden van het turbulente leven in het hartje van New York. Een café-restaurant met terras maakt de museumtuin bovendien tot een geliefkoosde plek om uit te rusten en de roezigheid van het denderende ver keer voor een ogenblik te ontsnappen. Stichting Vrienden van de Bredase Muziek- en Balletschool heet de te Bre da in oprichting zijnde sympathisanten vereniging die de particuliere school wil steunen in haar zelfstandig voortbestaan. Er is inmiddels een voorlopig bestuur gekozen, waarin zitting hebben de heren P Drabbe, H. Weller en J. Tebbe. Blijkens een communiqué stelt de nieu we stichting zich ten doel de school mo reel en materieel ter zijde te staan, haar particuliere status te handhaven en ac tief en daadwerkelijk belangstelling voor het welzijn van de school te wekken en te bevorderen. Het bestuur van de parti culiere school heeft zich inmiddels tot de gemeenteraad van Breda gewend om sub sidie voor het nieuwe schooljaar. Wordt die niet verleend dan ziet de school zich genoodzaakt leerlingen het drievoudige van het tot heden geldende tarief aan les geld te berekenen. Komen daardoor min der aanmeldingen dan zullen docenten door gedeeltelijke werkloosheid op wacht geld moeten worden gesteld. De particuliere school ls, zoals bekend, Indertijd bij raadsbesluit verdere subsidië ring onthouden en zou het huurpand aan de Fatimastraat in Breda moeten verla ten, omdat het stadsbestuur van Breda plannen voor een gemeentelijke school heeft. De plannen bestaan nog altijd, maar konden tot op heden niet uitgevoerd worden. Intussen dient in het belang van de betrokken leerlingen het muziekonderwijs doorgang te vinden, zo redeneert de par ticuliere school. De binnenplaats van Rockefeller's tuin voor de beeldhouwkunst. en architectonische ontwerpen. Behalve de beelden in de marmeren tuin, waaronder werken van Rodin (Balzac), Maillol, Ma tisse, Lipchitz, Henry Moore en Calder, treft men voorts ook binnen interessante sculpturen aan. Een aantal kleinere plas tieken, van Matisse, Picasso, Arp, Boccio- ni, Pevsner vindt men in de zalen met schilderijen. Maar er zijn nu ook vijf za- Muurschilderingen in het Museum of Modem Arts. len, die uitsluitend aan beeldhouwkunst gewijd zijn en een zelfde soort historisch en systematisch overzicht geven als de schilderkunstafdeling. HET MUSEUM OF MODERN ART bezit 20.000 kunstwerken; 30.000 mensen zijn lid van de vereniging, die het ondersteunt; rond 800.000 bezoekers telt men per jaar. Zijn bestaan toont weer eens ten over vloede aan tot welke artistieke hoogtepun ten men in de Verenigde Staten door een samengaan van financiële offervaardig heid, toewijding en publieke belangstelling in staat is. Advertentie Inlichtingen uur dagelijks 14-17 uur Inschrijving 3 19_21 uur DUITSE TELEVISIE-PRIJS Eind oktober zal de Duitse Akademie voor Kunsten een televisieprijs uitreiken voor de meest creatieve prestatie op het scherm in de periode van 1 juli 1963 tot 30 juni 1964. De Duitse televisie heeft drie programma's voor de prijs voorge dragen, de documentaire „De zaak Oppen- heimer" van Heinart Kipphardt; het t.v.- spel „De hond van de generaal", ook van Heinart Kipphardt', de gedramatiseerde vertelling van Franz Werfels „De ware geschiedenis van het vernielde en her stelde kruis" en als reserve Samuel Beckets toneelstuk „Wachten op Godot". Ook de Akademie zelf kan een voordracht opmaken. De jury wordt gevormd door vijf deskundigen, aangewezen door da senaat. BRUSSEL (ANP) Het gemeentebe stuur van Antwerpen heeft het Nederland se circus Boltini dinsdag toestemming ge weigerd om in Antwerpen op te treden. Het circus zou niet beschikken over een vergunning van het betrokken Belgische ministerie. De Antwerpse politie hield de circus-ka ravaan voor de Schelde-tunnel op de lin keroever tegen, nadat de leiding van het circus had geweigerd op een verklaring af te geven, dat het niet naar de St. Jans plaats in Antwerpen zou gaan. Daar werd vandaag de aankomst van het Duitse cir cus Althoff verwacht. Toni Boltini liet dinsdag officieel de wei gering voor toegang tot de stad door een deurwaarder vaststellen, op basis waar van naar zijn zeggen een eis tot schade vergoeding zal worden ingediend van 15.000 voor iedere dag van de 21 speel dagen in Antwerpen die verloren zou gaan. Boltini zei van plan te zijn met zijn 120 wagens rechtsomkeert te maken en naar Zeeuws-Vlaanderen te vertrekken. OPDRACHT VOOR PIERRE JANSSEN De populaire Nederlandse kunstcriticus- televisiespreker Pierre Janssen, heeft van de N.T.S. opdracht gekregen om een film te maken, die in verschillende Europese landen op de televisie zal worden ver toond en die als onderwerp heeft „De intimiteit van het Nederlands samenzijn". Pierre Janssen en regisseur Leen Timp zullen dit onderwerp behandelen aan de hand van een aantal schilderijen. De N.T.S. zal de film de volgende maand uitbrengen op de internationale beurs van televisie films te Milaan. In de laatste „extra lange" aflevering van de Franse serie Cinematomobile werd extra veel aandacht besteed aan een Frans automerk, dat vele, vele keren genoemd werd. De talrijke curiositeiten die dank zij de film uit de historie van de automo biel en het zich daarmede ontwikkelende wegverkeer, gelicht konden worden, maak ten er een aantrekkelijke reclame-film van. Enige jongelui, deels gewapend met gitaren en gehuld in mooie jurkjes dan wel in stoere pakjes, bewezen in de finale van het programma „Kom er maar eens voor," nogmaals dat hun zelfcritiek bijzon der onderontwikkeld is. De NCRV stond hun niet in de weg, integendeel, zij moe digde hen zelfs aan ook eens „op de tévé te komen". Het resultaat was een voor oorlogs schoolavondje van de allerbedroe vendste soort. Hoogtepunt was wel het al oude „Schlafe, mein Prinzchen, schlaf eind," gezongen door een lief en goed meisje. Op de nationaal beroemde wijze presen teerde prof. mr. dr. Diepenhorst weer eens de deelnemers aan een forum, dat handel de over het Nederlandse belastingstelsel. Druk verdedigde ieder zijn standje dan wel zijn organisatie. Op professor Pen na die ook in dit gezelschap duidelijk het „enfant terrible" was leverden de he ren het bewijs, dat zij als sprekers onge schikt zijn voor een medium dat het van Op een zomerdag, vijfendertig jaar ge leden, deed de politie een inval in een Londense kunsthandel en nam er dertien schilderijen in beslag plus vier exempla ren van een geïllustreerd werk over schil derkunst, getiteld: „De Schilderijen van D. H. Lawrence." David Herbert Lawren ce had reeds lang de belangstelling van de politie genoten wegens zijn geschriften, die zich in toenemende mate gingen be zighouden met het sexuele. Reeds in 1915 was de politie opgetreden tegen zijn vroe ge werk „The Rainbow". In 1960 werd voor het. eerst in tweeëndertig jaar sinds het werd geschreven toestemming gege ven tot onverkorte publikatie van zijn „La dy Chatterley's Lover," dat spoedig zeer veel werd gevraagd. Weinig mensen we ten echter van zijn schilderijen, waarin hij zich eveneens geobsedeerd toonde door het geslachtelijke. Lawrence heeft zich in vele van zijn romans, gedichten, essays en reisindruk ken, een schrijver van groot talent en gro te oorspronkelijkheid getoond. Critici heb ben verklaard, dat hij bijzondere gave had voor het weergeven van natuurtafere len en zijn beschrijvende passages bewij zen geestelijk doordringingsvermogen en artistieke kracht. Maar niemand heeft ooit hetzelfde van zijn schilderstukken gezegd. Toch heeft hij de moralisten van de twin tiger jaren evenzeer geschokt door zijn schilderijen als door zijn litteraire arbeid. Bij een verhoor voor een politierechtbank in augustus 1929 werden de schilderijen ge- HILVERSUM I. 402 m. 7.00 KRO. 11.45 VPRO. 14.15-24.00 NCRV. KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Morgengebed. 7.15 Ouverture.., radio voor vroege men sen. 7.55 Overweging. 8.00 Nieuws. 8.15 Concilie Journaal. 8.25 Lichte grammo- foonmuziek. 8.50 Voor de huisvrouw. 9.35 Waterstanden. 9.40 Schoolradio. 10.00 Voor de kleuters. 10.10 Moderne orkestwerken (gr.). 12.15 Leven op het land, gesprek. 12.30 Mededelingen t.b.v. land- en tuin bouw. 12.33 Deze Week. 13.00 Nieuws. 13.15 Klassieke romantische muziek (gr.) 13.45 Voor de vrouw. 14.15 (NCRV): klassieke en moderne muziek. 15.10 Amsterdams Pianokwartet: klassieke muziek. 16.00 Godsdienstige uitzending. 16.30 Geestelijke liederen (opn.). 16.45 Hoorspel voor de jeugd. 17.20 Country and Western Music (gr.). 17.30 Lichte grammofoonmuziek voor de teenagers. 18.15 Sportrubriek. 18.30 Lichte orkestmuziek. 18.50 Sociaal pers- pektief, lezing. 19.00 Nieuws en weer- praatje. 19.10 Week voor de Koorzang: Vocaal ensemble: Geestelijke liederen. 19.30 Radiokrant. 19.50 Operettemuziek (gr.). 20.15 Instrumentaal trio: klassieke muziek. 20.55 Voorportaal der vrijheid, klankbeeld over de slag om Arnhem en Oosterbeek. 21.10 Week voor de Koorzang: Promenade-orkest, groot Omroepkoor en viool: Klassieke en moderne muziek. 22.00 Kerkorgelconcert: klassieke en moderne muziek. 22.30 Nieuws. 22.40 Avondoverden king. 22.55 Boekbespreking. 23.00 Week voor de Koorzang (verv.). 23.35 Pianospel met orkest: lichte muziek. 23.55-24.00 Nws. AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym nastiek. 7.20 Lichte grammofoonmuziek. VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00 Nws 8.15 Lichte grammofoonmuziek. 9.00 Och tendgymnastiek. 9.10 De groenteman. 9.15 Koorzang (gr.). 9.40 Morgenwijding. 10.00 Lichte grammofoonmuziek. 1-0.50 Voor de 1 kleuters. 11.00 Nieuws. 11.02 Huishoudelij ke zaken, lezing. 11.15 Radiophilharmo- nisch orkest, groot omroepkoor, jongens koor en solisten: moderne muziek. 12.00 Dansorkest en zangsolisten. 12.30 Medede lingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Lich te grammofoonmuziek. 13.00 Nieuws. 13.15 Mededelingen, eventueel actueel of gram mofoonmuziek. 13.25 Beursberichten. 13.30 Zang en piano: lichte muziek. 14.00 Bul gaars-Russische kamermuziek (gr.). 14.45 Chansons. 15.10 Lichte grammofoonmu ziek. 16.00 Nieuws. 16.02 Koorzang (opn.). 16.30 125 Jaar N.S., klankbeeld. 16.45 Lich te grammofoonmuziek. 17.00 Voor de jeugd. 17.55 Kasba 64, gesproken brief uit Marokko. 18.00 Nieuws. 18.15 Eventueel actueel. 18.20 Uitzending van de Volkspar tij voor Vrijheid en Democratie: Luistert naar De Stem van de V.V.D. 18.30 Licht ensemble. 19.00 Gesproken brief. 19.05 Sportparade. 19.30 Zingen geblazen. 20.00 Nieuws. 20.05 Omroeporkest en soliste: moderne muziek. 20.45 Een avond vol her inneringen, hoorspel. 21.45 Fluitrecital. 21.55 Koorzang (opn.): oude muziek. 22.30 Nieuws. 22.40 Actualiteiten. 23.05 Pizzica to: nieuwsflitsen en actualiteiten uit de we reld van de lichte muziek. 23.55-24.00 Nws. BRUSSEL 324 m. 12.00 Nieuws. 12.03 Grammofoonmuziek. 12.15 Gevarieerde muziek. (Om 12.25 Weerbericht en berich ten). 12.50 Beursberichten en programma overzicht. 13.00 Nieuws. 13.20 Kamermu ziek. 14.00 Nieuws. 14.03 Klassieke muziek. (Om 15.00 Nieuws). 16.00 Nieuws. 16.03 beursberichten. 16.09 Liederen. 16.50 Grammofoonmuziek. 17.00 Nieuws. 17.15 Gevarieerde muziek. 17.30 Volksmuziek. 18.00 Nieuws. 18.03 Voor de soldaten. 18.28 Paardesportberichten. 18.30 Grammofoon muziek. 18.45 Sportkroniek. 18.52 Orkest muziek. 19.00 Nieuws en radiokroniek. 19.40 Orkestmuziek. 19.50 Vrije politieke tribune 20.00 Amusementsmuziek. (In de pauze: Boekbespreking). 22.00 Journaal en be richten. 22.15 Gevarieerde muziek. 22.45 De Zeven Kunsten. 23.00 Nieuws. 23.05 Opera- en Bel Cantoconcert. 23.55-24.00 Nieuws. VOOR WOENSDAG NTS: 17.00 De Verrekijker, internatio naal jeugdjournaal. AVRO: 17.10-17.45 Voor de kinderen. 19.00 Samenvatting Tweede-Kamerdebat over 't wetsontwerp Installaties Noordzee. 19.30 125 jaar Spoor wegen, filmreportage. NTS: 20.00 Journaal en weeroverzicht. 20.20 De Bezetting XVIII documentaire over Nederland in de Twee de Wereldoorlog. AVRO: 21.35 Een avond ergens in Ruslandmuzikaal program ma. 22.10 AVRO's Televizier. 22.25 Voor dracht. NTS: 22.35-22.40 Journaal en samenvatting Tweede-Kamerdebat over wetsontwerp Installaties Noordzee. T.V. NOORDZEE 18.30 uur: Beaver in „Wally's Job"; 19.00 uur: Tweede aflevering van „De Koning van Laos19.30 uur: Jack Coogan in „Star for Today"-aflevering: „De dood van een onbekende"; 22.00 uur: „The Saint" in „De milddadige gravin". VOOR DONDERDAG NCRV: 15.00-15.45 Voor de vrouw. 16.00- 16.15 Voor de kinderen. 19.00 Samenvatting Tweede Kamerdebat over het wetsontwerp Installaties Noordzee. 19.30 Barend de beer, film voor kinderen. NTS: 19.35 Toon ladders, muzikaal programma van jonge mensen. 20.00 Journaal. NCRV: 20.20 Me mo. NTS: 20.35 Terugblik Olympische Spe len, documentaire. NCRV: 21.00 Groen Ko ren, TV-spel. 22.45 Dagsluiting. NTS: 22.50- 22.55 Journaal en samenvatting Tweede- Kamerdebat over het wetsontwerp Instal laties Noordzee. Experimentele uitzendingen op het twee de net (kanaal 27). AVRO: 20.20 Zang en gitaar: volkslied jes. 20.35 De Verdedigers. TV-film. 21.25- 22.15 Da's Jazz: jazzmuziek. T.V. NOORDZEE Donderdag 17 september: 18.30 uur: Het sprekende paard mr. Ed; 19.00 uur: „Wist u dat?" (de mug); 19.30 uur: Pearl Har- bour-aflevering van „Victory at sea"; 22.00 uur: „Wagon Train"-serie- karakteriseerd als „gemeen, grof, onaan trekkelijk en afstotend." De politierechter weigerde enige argu mentering voor de kunstwaarde van de schilderijen toe te staan en zei: „Het is van volstrekt geen belang of het kunst werken zijn. Het prachtigste schilderij ter wereld kan onzedelijk zijn." Hij gaf last, de doeken te vernietigen en decreteerde dat de schilderijen in Engeland nooit meer in het openbaar tentoongesteld mochten worden. J| HET BOEK OVER DE SCHILDERIJEN is nog altijd naar het Britse Museum ver bannen, maar men kan thans in Engeland een nieuwe boek kopen, dat alle illustra ties bevat, die het verboden boek aantrek kelijk maakten. De schilderijen van Law rence kunnen worden bezichtigd in de kunstzaal Foyle en er zijn twee van de verboden doeken bij. Geen ervan heeft aanleiding gegeven tot afkeuring van de zijde van het publiek, afgezien van de kunstcritici, die de artistieke waarde niet al te hoog aanslaan. „Wat eens aanleiding gaf tot verontwaardigde kreten van „bestiaal en onzedelijk" zal thans waar schijnlijk worden afgedaan met „zwak van techniek", schreef Robert Wright Van de „Evening News". Wie thans de schil derijen bezichtigt kan gemakkelijk begrij pen, waarom zij de beschouwers van meer dan dertig jaar geleden hebben geschokt. DE FIGUREN ZIJN voor het meren deel naakten. Maar niet het feit, dat het naakten zijn, vervulde de zedenmeesters met afschuw. Zij waren gewend aan naak ten, die eruit zagen alsof ze nooit kleren hadden gedragen; zij waren gewend aan „natuurlijk naakt." Maar dat was niet het geval met de naakte mannen en vrouwen van Lawrence. Deze naakten leken op hun eigen vrienden of zelfs op henzelf, als zij al hun kleren of het grootste gedeelte er van zouden hebben uitgetrokken. En er waren ook geen vijgeblaadjes of verlegen handen en armen om de naaktheid een beetje te bedekken. De schrijver van het nieuwe boek, de kunstkenner Sir Herbert Read, merkt schrijvende over deze schil derijen op: „De grote waarde van deze schilderijen is misschien niet artistiek en zelfs niet biografisch, maar moreel. Zij dagen ons uit, ons van onze eigen rem mingen te bevrijden." Dr. L. Gans, wiens plan om kunst als koopwaar onder de mensen te brengen niet zonder succes is gebleven, en die onder meer streeft naar de stichting van een internationaal kunstcentrum in Am sterdam, heeft van de Amerikaanse re gering een uitnodiging ontvangen om in het kader van het Foreign Leader Pro- gramm een bezoek aan de Verenigde Staten te brengen. Begin volgend jaar zal dr. Gans deze studiereis maken. Hij zal zich op de hoogte stellen van de mogelijkheden die in Amerika bestaan om eigentijdse beeldende kunst tot particu lier bezit te maken. Bovendien zal hij nagaan in hoeverre Amerikaanse instel lingen aan de verwezenlijking van zijn Internationaal Kunsthuis-plan kunnen meewerken. „PARAPSYCHOLOGISCHE verschijn selen in het dagelijks leven", door prof. dr. W. H. C. Tenhaeff, uitg. Phoenix- pocket, de Haan. De grote autoriteit van prof. Ten haeff staat er borg voor dat men op dit boeiende gebied critische en verant woorde informatie krijgt. Zoals de titel reeds vermeldt, behandelt het parapsy chologische fenomenen bij normale mensen, vastgelegd en critisch onder pachttelepatische contacten, voorspel lende dromen, en dergelijke passeren de revue. Ook behandelt de auteur in een apart hoofdstuk de weerstand die velen ervaren om geloof te hechten aan deze verschijnselen de spreektaal moet hebben. De wat ge forceerde conclusie van de woordenrijke gespreksleider deed ons aan de 19e eeuw denken. Al met al bood de NCRV de kijkers aan de vooravond van het REM-debat in de Tweede Kamer een wel zeer armetierig programma. De minister van Financiën, prof. Witte veen, zal vanavond voor de televisie een toelichting geven op de Miljoenennota. Hij doet dit in gesprek met de heer Peere boom in het programma AVRO's Televi- sier, dat om 22.10 uur begint. Mevrouw Van SomerenDowner, Twee de-Kamerlid voor de V.V.D., en mr. Van Doom, Tweede-Kamerlid voor de K.V.P. en voorzitter van de KRO, houden op 22 oktober 's avonds een openbaar debat over het omroepbestel en de omroeppolitiek in hotel Gooiland in Hilversum. De bijeen komst wordt georganiseerd door het Poli tiek Jongerencontact „Het Gooi". (Op 26 oktober krijgt mr. Van Doom zijn „recht op antwoord" in de V.V.D.- televisie-zendtijd, waarom hij had ge vraagd om mevrouw Van Someren van re pliek te dienen naar aanleiding van haar politieke praatje over het omroepbestel en de REM in de jongste V.V.D.-uitzending in voor politieke partijen beschikbare zendtijd). (Van onze correspondent) AMSTERDAM De hulpactie voor het tijdschrift Kroniek van Kunst en Kuituur is goed op gang. Zij heeft allereerst ten doel een veiling van kunstwerken te hou den om gelden te verzamelen die een nieu we uitgave van de Kroniek mogelijk moe ten maken. In de zalen van het makelaarskantoor Paul Brandt op de Amsterdamse Keizers gracht zijn thans meer dan honderd schil derijen en andere kunstwerken bijeen die kunstenaars gratis hebben afgestaan. Op 19, 20 en 21 september za.l het publiek kun nen komen kijken. Op de avond van dins dag 22 september zullen de kunstwerken worden geveild. Bekende figuren uit de we reld van theater en kunst zullen als vei lingmeesters optreden. Zo zullen o.a. Simon Vinkenoog en Jan Cremer hun eigen werk aan de man brengen. De sterk gestegen kosten hebben on langs een einde gemaakt aan de verschij ning van K.K.K. De Amsterdamse kunst handelaar Will Hoogstraate (Galerie d' Eendt) is de man die K.K.K. weer over eind wil helpen. Hij heeft uitgever Van Kampen in principe bereid gevonden de Kroniek te doen herleven. Met enige steun van o.a. het Prins Bern- hardfonds heeft het eerste nummer al ge stalte gekregen. Er is echter op korte ter mijn minstens 15.000 nodig om de ver schijning weer te verzekeren. Hoogstraate kwam op het idee van een kunstveiling en tal van kunstenaars, jong en oud, rea geerden spontaan. Bij Paul Brandt, die zijn lokalen belan geloos ter beschikking heeft gesteld, vindt men o.m. werk van Jeanne Bieruma-Oos- ting, Fred Carasso, Jef Diederen, Jan van Heel, Wout van Heusden, Kamerlingh On nes, Aat Veldhoen, Peter Alma, Jan Cre mer, Benner en Wiegers. Vele collectio neurs stonden kunstwerken af en nog da gelijks komen inzendingen binnen. De actrice Charlotte Kohier heeft ge zegd om gezondheidsredenen niet de ven dumeestershamer te zullen hanteren. Boz« tongen beweren dat ze bezwaren heeft te gen de medewerking van Jan Cremer. „Who's afraid of Virginia WoolF'. „Who'i afraid of Virginia Woolf" van Edward Albee zal als film ook in ons land wor den uitgebracht. Ernest Lehman zal da film produceren en het scenario schrij ven. Warner Brother's zullen de film uitbrengen. De rechten zijn in eenen twintig landen verkocht. Hoe langer hoa meer Amerikaanse toneelstukken, dia ook in Europa succes hebben worden verfilmd. Het is in de V.S. nu gangbaar, dat een succes-toneelstuk van Broad way tegelijkertijd door twee of drie reis groepen elders in het land wordt opge voerd. De filmrechten kunnen sneller worden verkocht, omdat de groep die het stuk in New York brengt na afloop van de voorstellingenreeks niet nog eerst het land in moet. Susana y Jose. Na een afwezigheid van vier jaar zal het Spaanse ensemble „Susana y Jose" weer in ons land op treden en wel met een serie voorstellin gen in het Nieuwe de la Mar Theater te Amsterdam van 1 tot en met 17 oktober. Susana y Jose zullen in Amsterdam een nieuw programma tonen. Zij worden be geleid door de concertpianist Armin Janssen, de flamenco-gitarist Pedro Sevilla en de flamenco-zanger Jesu« Heredia.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1964 | | pagina 13