DE
DANNY
KOMT...
IN
KOMENDE
WEEK
„'s Werelds
bekwaamste
idioot"
Kindervriend
ZATERDAG 26 SEPTEMBER 1964
Erbij
PAGINA ZES
Flattens drama
op de beeldbuis
Zaterdag De zangeres Eve Boswell en dirigent Jos Cleber met zijn orkest
brengen een Zuidafrikaanse show.
Zondag In de rubriek „Ooggetuige" heeft Nico van Vliet een vraaggesprek
met de Cubaanse premier Fidel Castro.
De laatste aarzelingen zijn nu wel
definitief overwonnen. Per 1 oktober
beginnen dan echt alle winterpro-
gramma's te draaien. Vooral in deze
tijd van R.E.M.-geraas en over
donderende critiek op wat men
noemt „de zuilen", is er de mannen in
Hilversum veel aan gelegen goed
voor de dag te komen. Vele kijkers
aarzelen nog zich een tweede-net-
antenne aan te schaffen of de nodige
voorzieningen aan hun toestel te laten
treffen, omdat ze weinig of geen ver
trouwen hebben in de programma's,
die over dat tweede net met ingang
van 1 oktober iedere avond te zien
zullen zijn. Aan de zuilen nu de
daad om te bewijzen, dat ze uit de
thans geschapen concurrentieiets
goeds willen destilleren. Het begin
wordt trouwens nogal simpel gehou
den, want Nederland 1 en Neder
land 2 gaan stuivertje wisselen met
het duurste amusementsfeest, dat
Nederland jaarlijks organiseert, n.l.
het Grand Gala du Disque.
Zuid-Afrikaanse show
ZATERDAG. De allerlaatste dag van
deze week brengt opnieuw de AVRO in
de ether. Het middagprogramma is
voortaan getiteld ZZZ, ofwel Zaterdag
middag Zonder Zorgen. Het bedoelt een
programma te zijn voor de hele familie
en bevat dan ook alle ingrediënten voor
een regenachtige dag thuis. Pinky en
Perky eindelijk naar het geschikte
uur verplaatst en een verhaal van
Somerset Maugham, dat een komisch
filmpje opleverde, gaan vooraf aan een
tweetal herhalingen van programma's,
die in juli van dit jaar al werden uit
gezonden. Dat zijn een Jo Leemans
show „Zomeravondmelodie" met o.m.
de Vlaamse zanger Louis Neefs en het
orkest van Frank Mijts en de doldwaze
avonturen van de butler James of
wel grappenmaker Freddy Flinton
en goochelaar Potassy met zijn kaar
ten trucs. Tenslotte voor de jeugd een uit
zending, getiteld „Op de mat", waarin
Rob van den Brink jonge judoka's en
schermers laat vertellen over hun sport.
Een interessante uitzending met de
monstraties. De jeugd komt ook in het
avondprogramma het eerst aan het
bod. Om 19.30 volgt namelijk de finale
van de W(edstrijd) I(n) M(uziek), waar
in uit zullen komen het tienerzangeresje
Wanda en de (van ouds) bekende Ria
Valk, beiden geassisteerd door hun
fans. Gasten in het programma zijn de
Crazy Rockers en het kwartet Rob
Hoeke. De presentatie berust bij Wilko
Meyer en neen, niet meer Lonne-
ke Hoogland, die immers mevrouw De
Soet is geworden, maar Dallea Burley.
Na het Journaal en Televizier voor de
derde keer een Intertel produktie met
de Franse fantaisiste Zizi Jeanmaire,
opnieuw met assistentie van haar echt
genoot, de balletmeester en choreograaf
Roland Petit. Titel van dit programma
is „Voilé Paris". Grappenmakerij is
er overigens ook nog op deze laatste
dag van de week. Want Dick van Dyke
is present met maar liefst twee afle
veringen van zijn lach-show. De zaak
waar het om gaat deze keer kon niet in
één show worden afgehandeld en om
het geduld van de kijkers niet onnodig
op de proef te stellen, besloot de AVRO
beide afleveringen op dezelfde avond
uit te zenden. Klapstuk van de week
wordt tenslotte de Eve Boswell-show.
Eve Boswell is een goede bekende
vooor de AVRO luisteraars. Ze is 42 jaar
geleden in Boedapest geboren, werkte
aanvankelijk mee aan het variéténum
mer van haar ouders, maar werd zan
geres, tpen ze in 1940 moest invallen
voor een ziek geworden zangeres. Dat
was in Zuid Afrika en daar is Eve toen
blijven hangen. We kennen haar dus
niet alleen van haar charmante Engel
se liedjes, maar vooral van haar Zuid-
af rikaanse versjes, zoals „Suikerbos-
sie". Zij wordt in deze show begeleid
door het Cosmopolitain orkest o.l.v.
Jos Cleber zelf twee jaar in Zuid-
Afrika werkzaam geweest Medewer
king verlenen voorts de Bell dancers
vier buitengewoon lenige jongelieden
en Red Mitchell, de nieuwe (Cana
dese) pianist-begeleider van Eve Bos
well. De show is geruime tijd geleden
opgenomen in de Cinetone studio's.
Interview met Fidel Castro
ZONDAG. In de ochtend een hoog
mis. 's Middags wordt er vanaf de ren
baan Duindigt een paardensportpro
gramma uitgezonden. In de avonduren
de bekende NTS-bij dragen Weekjour-
naal en Sport in Beeld, waarna de
N.C.R.V. „Alles om moeder" laat
draaien. Dochter Mary gaat op ka
mers wonen, maar krijgt al gauw heim
wee. Als ze voor haar examen is ge
zakt, gaat ze berouwvol terug naar huis.
Het luchtige karakter van de N.C.R.V.-
avond wordt voortgezet met het optre
den van de jonge cabaretier Boudewijn
de Groot, dia liedjes zal zingen van zijn
grote collega Jules de Corte. Boude
wijn wordt aan de piano bijgestaan
door Jan Willem ten Broeke, zelf een
liedjesschrijver. In de rubriek „Oogge
tuige" heeft verslaggever Nico van
Vliet een gesprek met de Cubaanse pre
mier Fidel Castro, waarna de avond
wordt besloten met een kort muziek-
programmaatje rond de in Hongarije
geboren violist Thomas Magyar, die na
de eerste wereldoorlog als pleegkind
naar ons land kwam, vervolgens naar
zijn vaderland terugkeerde voor zijn
studie, maar sinds 1938 weer in Neder
land woont.
Diana Dors in
„Yield to the night"
MAANDAG. Het I.K.O.R. opent de
N.T.S. maandag met een kerkelijke uit
zending, waarin de figuur van de ver
maarde Zwitserse protestantse theoloog
enantinazi Karl Barth wordt belicht.
Na het journaal krijgt de Boerenpartij
tien minuten het woord. De Londense
nachtclubeigenaar en Latijnse-muziek-
specialist Edmundo Ross vult de tijd
tot de hoofdfilm met een filmpje uit de
reeks Broadway goes Latin, ofwel be
kende Broadway-melodieën in Zuid-
Amerikaanse jasjes gestoken. De hoofd
film komt ook uit de buurt van Londen.
Het is een produkt uit de Eagle-studio's
met de weelderige blondine Diana Dors
in de hoofdrol. Zij speelt een jonge
vrouw, die ter dood is veroordeeld. Zij
wordt verdacht de minnares van haar
echtgenoot een bekend pianist te
hebben vermoord. De film volgt de ver
oordeelde vrouw tot in de dodencel,
waarin zij de laatste dagen voor het
voltrekken van het vonnis doorbrengt.
Yield to the night is de titel van deze
film.
Lilli Palmer in
„de oude draaidoos"
DINSDAG. Na het journaal een uit-
zendinkje gewijd aan de kerkbouwactie
Antwoord '64, vervolgens Simon van
Collem. Hij haalt deze keer Lilli Pal
mer, uit zijn „oude draaidoos". Ze was
een van die filmliefjes uit de vorige ge
neratie, die het hart van het publiek
stal. Miel Cools is een jonge Belg, die
zijn best doet om het cabaret in Vlaan
deren dezelfde populariteit te bezorgen
als het bij ons heeft. Miel Cools is een
bijzonder schrandere jongen, die voor
treffelijke liedjes schrijft in het genre
van Jules de Corte. Zijn naam en
zijn werk zijn bij ons nog weinig be
kend. De gezamenlijke N.C.R.V.-K.R.O.
V.P.R.O. produktie „In één geest" be
leeft vervolgens op deze dinsdag haar
derde en voorlaatste uitzending. „In één
geest" is een serie documentaires over
de verschillen en de overeenkomsten
tussen Rooms-Katholicisme en Protes
tantisme in Nederland. In deze derde
aflevering hoopt men te laten zien, hoe
beide groepen naast elkaar, maar voor
al ook met elkaar leven. Dokter A. C.
van Swol krijgt tenslotte het laatste
half uur van de V.P.R.O. voor zijn me
dische rubriek Ziek zijn.Beter wor
den.
Voetbal wedstrijd
België-Nederland
WOENSDAG. In het VARA-program-
ma de derde aflevering van de nieuwe
serie Glynis, waarin Glynis Johns de
rol speelt van de schrijfster, die zo
veel mogelijk zelf mee wil maken om
stof op te doen voor haar verhalen. Ti
tel van dit verhaal „Kat in gevaar".
Vanavond staat het programma voor
namelijk in het teken van het voetbal,
want de Oranjehemden gaan op bezoek
bij de zuiderburen en in de hel van
Deume zijn de televisiecamera's de
ze keer welkom. De Belgische voetbal
bond, in het verleden altijd spelbreker,
heeft zijn zienswijze veranderd, waar-
HET KOMENDE optreden van
Danny Kaye in een twaalftal shows
voor de AVRO-televisie zal bij veel
kijkers ongetwijfeld herinneringen
oproepen aan de reizen, die deze
grote komiek maakte als goodwill-
ambassadeur van UNICEF, het Kin
derfonds van de Verenigde Naties,
en aan de films die hiervan ook
voor de t.v. zijn vertoond.
In twaalf afleveringen, waarvan de
eerste aanstaande vrijdag wordt uit
gezonden, zullen we kunnen genieten
van de grollen en grappen en de on
weerstaanbare humor van deze in
nemende artiest, die kinderen (en
oudere mensen) in alle delen van de
wereld heeft laten lachen ook hen,
die nog nooit gelachen hadden.
MET ZIJN humor spreekt Danny
Kaye een universele taal. Hij is zijn
eigen tolk. Dat bleek het duidelijkst,
toen de grote kunstenaar in 1954 op ver
zoek van het Kinderfonds van de Ver
enigde Naties aan zijn eerste reis om
de wereld begon. Japanse kinderen ble
ken hem even goed te verstaan als
Birmaanse.
Zelf schreef Kaye na een van zijn
reizen: „Ik heb de clown uitgehangen
voor 20.000 kinderen in Turkije en voor
honderden melaatse kinderen in Thai
land de dwaas gespeeld. Ik heb ont
dekt, dat de taal niet meer is dan een
klucht. Ik heb gespeeld voor menigten,
die nog nooit van Amerika hadden ge
hoord en die het verschil niet kenden
tussen Danny Kaye en Sinterklaas.
Nou, en? Kinderen lachen altijd als een
man bereid is de lolbroek uit te han
gen. Ik maak op geen andere titel aan
spraak dan deze; een uiterst bekwame
idioot.
HOE KWAMEN deze beide uitersten
UNICEF, een wereldorganisatie, die
zich beijvert voor het welzijn van alle
kinderen, en een televisie- en filmko
miek als Danny Kaye eigenlijk tot
elkaar?
Voor het antwoord op deze vraag
moeten we teruggaan tot 1954. In dat
jaar zocht de directeur-generaal van
irwrwwwMMwwwBWÊMwwwwwwMwwwwrwmrwwwwmMn
men uit dit optreden kan zien. Hij is
de laatste tijd ook enkele malen voor
de Franse en Duitse televisie opgetre
den en daar was men nogal verrukt
van zijn programma's. Tegenover de
Danny Kaye-show plaatst de KRO een
documentaire over de op handen zijn
de verkiezingen in Engeland en tegen
over Willem Duys een optreden van de
Luchtmachtkapel en het Conciliejour
naal.
UNICEF, Maurice Pate, een assistent
die als ambassadeur van het kinder
fonds over de wereld zou moeten rond
reizen. Hij zou het vertrouwen moeten
winnen van de regeringen van de hulp-
biedende en de hulpontvangende lan
den en tegelijk een groot kindervriend
moeten zijn.
MAURICE PATE REISDE duizen
den kilometers en polste honder
den kandidaten voor dit liefdewerk,
maar de geschikte persoon vond hij
niet. Terug in New York bezocht de
UNICEF-directeur een persconferentie
van Danny Kaye. Achteraf zei de heer
Pate: „Nauwelijks was ik binnen, of
ik besefte, dat ik de juiste man ge
vonden had. De manier waarop Kaye
de vragen van de journalisten beant
woordde, serieus en vol humor tege
lijk, gaf me de zekerheid, dat ik dé
ze man moest zien te krijgen".
Pate legde Kaye nog tijdens die bij
eenkomst zijn verzoek voor: „Voelt u
ervoor eraan mee te helpen, dat kinde
ren in goede gezondheid kunnen op
groeien in plaats van, dat ze voor hun
vijftiende moeten sterven?" Het
enige antwoord van Danny Kaye luid
de: „Oké, wanneer zullen we begin
nen?"
ENKELE MAANDEN later vertrok
de filmkomiek voor zijn eerste reis, die
later door verscheidene andere zou wor
den gevolgd. Een complete filmploeg
beschikbaar gesteld door één van Ame-
rika's grootste filmmaatschappijen
en verscheidene fotografen reisden met
hem mee om de reacties van „alle
kinderen ter wereld" vast te leggen.
Die reacties waren overweldigend.
Danny Kaye, de grappenmaker met het
rode haar, bracht een glimlach in het
leven van duizenden kinderen rond de
evenaar, die overigens weinig reden
hadden om te lachen. En, wat voor
UNICEF minstens even belangrijk was,
de alles overrompelende hartelijkheid
van de grappenmaker-ambassadeur
Kaye opende in alle landen waar hij
kwam, de deuren en de harten van de
bevolking en... van de regeringen van
die landen. De keus van UNICEF-direc
teur Pate bleek de beste te zijn ge
weest.
Over zijn werk voor het Kinderfonds
en de vele tijd en al het geld daaraan
besteed (hij heeft zijn onkosten steed»
uit eigen middelen betaald) zegt Kaye:
„Ik heb altijd een buitengewone belang
stelling gehad voor de geneeskunde. Om
één reden had ik dokter willen zijn: om
mensen gelukkig te maken. Ik zal nooit
dokter worden, maar ik geloof toch, dat
ik mensen en vooral kinderen gelukkig
heb kunnen maken door ze te laten la
chen. Als je de mensen laat lachen,
geef je hun een medicijn voor het le
ven."
Die medicijn zal Kaye, die bewezen
heeft behalve een geslaagd artiest ook
een groot kindervriend te zijn, de Ne
derlandse televisiekijkers in de komen
de maanden ongetwijfeld in ruime ma
te toedienen!
WKKffnVMHUXfin
Twintig jaar gelden pleegden leden
van het verzet een aanslag op zeer
hoge Duitse militairen op de rijks
straatweg bij het Gelderse dorp Putten.
Als represaille staken de Duitse bezet
ters daarna een groot aantal huizen van
het dorp in brand, dreven de manne
lijke inwoners in de kerk bijeen en
brachten hen naar Duitse concentratie
kampen. Ruim zeshonderd Puttenaren
zijn van dat transport niet teruggeko
men. De NCRV heeft het voornemen
om een televisie-programma te wijden
aan deze massamoord, die van Putten
een der zwaarst getroffen gemeenten
van ons land maakte. Er zijn reeds ver
scheidene interviews opgenomen.
Als ambassadeur van UNICEF het
kinderfonds van de VN liet hij kin
deren over de hele wereld lachen.
enorm snelle ontwikkeling, die dit nieu
we medium in zo korte tijd heeft door
gemaakt. De N.C.R.V. gaat na het jour
naal op het eerste net door met de ac
tualiteitenrubriek Attentie, waarna En-
ny Mols-de Leeuwe op de beeldbuis
verschijnt als de bedillerige, koppelen
de Amerikaanse moeder in het toneel
stuk „Oh hé, de lucht valt naar beneê'
van de Amerikaanse schrijver Leonard
Spigelglass. Van hem werd in ons land
vooral bekend Mama San, dat eertijds
door het gezelschap Theater werd opge
voerd.
De VARA valt de eer te beurt de eerste
tweede-netavond te mogen verzorgen.
Na een minuut van de journaal dienst,
die iedere avond de hoofdpunten van
het nieuws van de dag geeft, een pro
gramma „Rondkijken". De VARA wil
op deze avond echt televisie brengen,
dus de mogelijkheden van het vèr-
kijken uitbuiten. Daarom schakelt zij
eerst over naar Düsseldorf, waar de
Wiener Eisrevue optreedt met o.m.
Joan Haanappel, Marika Kilius en Hans
Jürgen Baumler. Het tweede trefpunt
voor de rondkijkers is het Lurelei ca
baret, dat zijn nieuwe cabaretprogram
ma ten doop houdt. Vervolgens staan
de camera's in het militaire kamp De
Wittenberg, waar een ontspannings
avond voor militairen wordt gegeven
met bekende artiesten. Tenslotte wordt
via de Videa schakeltoren contact ge
zocht met de landen, die reeds een
tweede net bezitten Engeland, Frank
rijk, Italië en West-Duitsland die
flisen uit programma's laten zien, die
daar op de eerste avond van hun tweede
net werden uitgezonden. Een uur en
drie kwartier duurt het Rondkijken.
Daarna volgt nog een aflevering van
Achter het Nieuws, waarmee de eerste
volwaardige avond van Nederland 2
achter de rug is.
zijn veelzijdigheid in deze show te be
wonderen: als zanger, als danser, maar
bovenal als komiek met een onvoor
stelbare mimiek. In iedere show ont
vangt Danny bovendien een of meer
gasten. Een oude bekende komt boven
dien op deze vrijdag terug voor de
AVRO-camera's, nl. Willem Duys, die
zijn praatjes „voor de vuist weg" gaat
voortzetten. Gesprekken met zomaar
gasten, die toevallig in het nieuws zijn.
Niet helemaal „voor de vuist weg",
maar toch goeddeels geïmproviseerd.
Een tikkeltje veranderd is de presen
tatie overigens wel. En Willem Duys
zal zich in verband met de nieuwe
regelingen, teneinde de coördinatie tus
sen de beide t.v.-netten mogelijk te ma
ken strikt aan de hem toegemeten
tijd moeten houden.
Nederland 2 is vanavond een aange
legenheid van de KRO. Dat die coördi
natie nu zo heel erg gelukkig van start
gaat, kunnen we niet zeggen. Want de
toch door de meeste kijkers met veel
belangstelling tegemoetgeziene Danny
Kaye-show overlapt gedeeltelijk het op
treden van een andere Amerikaanse
musichall artiest, nl. dat van Paul Anka.
Na het een-minuut-journaal komt hij op
het KRO-scherm in een gefilmd pro
gramma, dat tot stand kwam dank zij
een samenwerking van de KRO met
de BRT. Paul Anka is een jongeman
met een merkwaardige carrière. Als
een soort voorioper van Adamo begon
hij enkele jaren geleden eigen liedjes
te zingen in een stijl, die herinner
de aan die van Frankie Laine. Paul's
eerste liedjes, zoals Diana, werden top
hits over de hele wereld. De kleine
jongen van toen is nu een volwassen
getrouwde man. Nog wél tieneridool,
maar toch ook componist van de mu
ziek voor de film De Langste Dag. Een
groot man in de showbusiness, zoals
DONDERDAG. Voor de eerste keer
deze donderdag een officieel dubbel Ne
derlands programma. Keuzemogelijk
heid voor de kijkers, die Nederland 2
kunnen ontvangen, dat voorlopig nog
maar alleen door Lopik wordt uitgezon
den, maar dat geleidelijk maar ta
melijk snel op veel meer beeldbui
zen te zien zal zijn. Met gepaste
feestvreugde wordt het tweede net in
gewijd. Om half acht een „nationaal
programma", dat over beide zenders
zal worden uitgezonden en waarin mi
nister Bot van O.K. en W. de officiële
opening zal verrichten. Waarschijnlijk
niet met het doorknippen van een lint
of het stukslaan van een beeldbuis,
maar gewoon met een toespraak over
deze nieuwe ontwikkeling in de Neder
landse televisie. De documentaire, die
de rest van het nationale halfuur vult,
zal een overzicht geven van de historie
van de televisie in ons land. Men zal
nog eens kunnen kijken naar flitsen
uit de allereerste proefperiode, naar
hoogtepunten uit enkele opmerkelijke
uitzendingen, kortom, iedere kijker zal
zich kunnen verbazen over de toch wel
Danny Kaye-show
VRIJDAG. De AVRO opent het vrij
dagprogramma met de uitzending voor
de rijpere jeugd. Rooster, dat niet al
leen tienerai;tiesten aan het woord wil
laten, maar waarin men ook zaken van
kunst en cultuur aan de orde wil stel
len. Lonneke Hoogland is presentatri
ce af; regisseur Theo Strenger» streeft
ernaar een groep van jonge mensen in
te schakelen, die ook een stem in het
kapittel krijgen wat de samenstelling
van Rooster betreft. Na het journaal
en Televizier de eerste Danny Kaye
show van dit seizoen. Het is een van
de dure programma's van Hilversum,
echt een paradepaardje van de AVRO.
Danny Kaye zelf is voor de introduc
tie van zijn Nederlandse serie naar Ne
derland gekomen. Dat hij zijn been ver
brand had deerde hem niet: hij vond
het feit, dat de AVRO als zoveelste om-
roepmaatschappij of -vereniging zijn
show gekocht had belangrijk genoeg.
Danny Kaye heeft als showman zijns
gelijke niet in de wereld. Hij is in al
uit alweer blijkt, dat de tijden toch wel
veranderen en dat het nooit te laat is
om te hopen. Want wat een gemopper
is er altijd geweest om dat Belgische
verbod om voetbalwedstrijden op het
scherm te brengen. Maar goed, nu is
het dus zo ver: Eddy Pieters Graafland
en z'n makkers tegen de rode duivels.
Van vijf voor acht tot kwart voor tien
met in de pauze het journaal. Na af
loop geeft de VARA een overzicht van
het komende winterseizoen, waarna ten
slotte „Het Huis" te zien zal zijn, een
film van Jan Vrijman en Louis van
Gasteren, twee succesvolle documenta
listen, die met deze film wilden uitbeel
den, dat een huis niet alleen maar een
bouwwerk is, bestaande uit muren en
stenen, die samen kamers, gangen en
andere ruimten vormen, Een huis is
als een levend wezen, een ding met een
eigen persoonlijkheid, met herinnerin
gen. Het kinderprogramma van de
ze woensdag is opgebouwd uit het twee
de deel van de Vier-Veren waterval
een Engelse commerciële poppenfilm,
waarvan vroeger ook al eens enkele
afleveringen zijn uitgezonden en de
Poolse poppenfilm Koningin Medias,
een filmpje over de opvoeding van een
zeehondje (het onder waterpaard) en
natuurlijk het N.T.S. jeugdjournaal.
Opening tweede net
Danny Kaye in een van zijn
teevee-shows.