Gala-avond op hoog muzikaal niveau Honderd drukken van „De Witte" coopvaett Solisten excelleerden in N.Ph.O.-concert i n i i Uitreiking der klassieke Edisons Feest in Zichem DOUWE EGBERTS Heemsteedse Kunstkring Orgelconcert in de Grote Kerk Amsterdamse Academie voor Bouwkunst heropend Boze brief van Televizier aan minister Bot Zachte geurige pijptabak ZATERDAG 26 SEPTEMBER 1964 2 Essayprijs Amsterdam „Den Haag '45-'85" door mr. V. Marijnen geopend Haarlems Bach Ensemble m. W nabeschouwingen Camera's faalden bij het Grand Gala Nieuw zesjarig leerplan voor architectenvorming Uitbundige voorstelling door Hoofdstad Operette K. M De radio geeft zondag De radio geeft maandag Televisieprogramma s TV-zendtijd voor de stichting Socutera Kijkers en luisteraars Jan Cremer naar VS. „Bruiloft van Kloris en Roosje" gehandhaafd Voor de vijfde maal had gisteren in het Concertgebouw te Amsterdam de uitreiking plaats van de hoogste trofee op het gebied van de fonografische vast legging, de Edison (de klassieke, wel te verstaan) van de Commissie Collectieve Grammofoonplaten Campagne. Dit lustrum verliep wat het officiële gedeelte betreft op stijlvolle wijze maar kreeg vooral allure doordat de zaak waar het toch eigenlijk om gaat, de muziek, deze avond voortreffelijk gediend werd. Het Concertgebouworkest musiceerde in grote vorm onder de gedecideerde leiding van Bernard Haitink, zoals direct voelbaar was in de strakke, echt klassieke ver tolking van Beethovens ouverture Egmont. Diens Derde Pianoconcert werd door de Chileense pianist Claudio Arrau zo intens en geconcentreerd gespeeld dat de hier en daar verbreide mening dat deze solist tot de categorie van ietwat gladde pianoleeuwen behoort, herzien moet worden. Een schijnbaar moeiteloos wisselspel tussen solist en orkest deed opnieuw het wonder beseffen dat een honderdmaal gehoord stuk muziek steeds weer frisse aspecten kan tonen. WAT BETREFT het succes van de zijde van het publiek zat er stijging in de avond. De zaal was uiteraard voor een groot deel bezet met werknemers en werkgevers van ie platenindustrie en hun relaties, vanaf ie big boss tot de typiste. Onder de offi ciële genodigden zag men onder meer de heren Reinink en Van den Bergh, respec tievelijk Hoofd van de afdeling Kunsten van het Departement van O. K. en W., en wethouder van Kunstzaken van de ge meente Amsterdam. De sopraan Régine Crespin veroverde aller harten met haar gloedvolle, alles om vattende stem in een aria uit Verdi's Aïda en „Euch teuere Hallen" uit Tannhauser van Wagner. Na dit laatste nummer gaf het publiek door luid bis-roepen van zijn enthousiasme blijk, een verzoek waar de tangeres bezwaarlijk aan kon voldoen op een avond als deze. Op het podium ver scheen eveneens haar collega de wereld beroemde bas Boris Christoff die indruk maakte met een aria uit Don Carlos van Verdi, maar van wie vooral een sterke suggestie uitging in de sterfscène uit Moes- sorgski's Boris Godoenow (met medewer king van het Klein Omroepkoor). DE STAATSSECRETARIS van O. K. en W., drs. Van der Laar, kweet zich daarna op degelijke wijze, zij het met minder esprit dan verleden jaar oud-minister Cals, van de taak om met een welgekozen woord alle bekroonden, voor zover aanwezig, het teken van hun onderscheiding, de bronzen Edison, te overhandigen. Achtereenvolgens kon hij gelukwensen: Boris Christoff, de Italiaanse dirigent Carlo- Maria Giulini, de Duitse dirigent Kurt Redel, de Franse di rigent Roger Douatte, de Amerikaanse mu sicoloog Noah Greenberg, de heer Will- cocks, dirigent van het Engelse Bach Choir en het koor van de London Sympho ny Orchestra, en Matthias Fischer-Dieskau die namens zijn vader Dietrich de hulde Zondag, 27 september, wordt in het Vlaamse dorp Zichem de honderdste druk van de roman „De Witte" van de Vlaamse schrijver Ernest Claes (geboren 24 oktober 1885) ten doop gehoudep. Deze editie is, evenals de 99 voorgaan de, verschenen bij de Wereldbibliotheek in Amsterdam. Het eerste exemplaar van dit boek, waarin de levens geschiede nis wordt verteld van Ludovicus Ver hei) den, verscheen in 1920. Het 25ste duizendtal werd in 1929 bereikt en vijf jaren later werd een nieuwe mijlpaal bereikt: het vijftigste duizendtal. Met de honderdste druk is het totaal aantal ver kochte exemplaren van deze roman, waarvan vertalingen verschenen in het Duits, Frans, Spaans, Tsjechisch, Slo- waaks, Sloveens, Hebreeuws en Rus sisch, gekomen tot ver over de 300.000. De honderdste druk van „De Witte" is voor deze gelegenheid verlucht met talrijke pentekeningen en vignetten van Jan Bat- terman, die een achteruitgang betekenen in vergelijking met de oorspronkelijke van Felix Timmermans. De eerste exemplaren worden zondag aangeboden aan de schrij ver tijdens de festiviteiten die in zijn ge boorteplaats Zichem plaats hebben rondom de onthulling van het Witte-monument. Dit gedenkteken, in opdracht van de Vlaamse Toeristen Bond vervaardigd in Euville- steen door de beeldhouwer Albert Poels en de architect Hubert Semal, vertoont zeven taferelen uit de roman en het portret van de schrijver (zie foto). Luxe exemplaren van „De Witte", geheel in leer gebonden en gedrukt op Oud-Hollands papier en onder meer voorzien van de signatuur van de schrijver, zullen worden gezonden san koningin Juliana en aan koning Bou- dewijn. van de staatssecretaris en de zaal in ont vangst mocht nemen. Voorts in de sector litteratuur de heer Usill uit Engeland, voor zijn technische medewerking aan een reeks Shakespeareplaten, en onze landge noten de claveciniste Marijke Smit Sibinga en de pianist Daniël Wayenberg. De fanfare uit La Péri van Dukas on derstreepte tenslotte deze huldiging nog met een ferme slotnoot. Sas Bunge Advertentie Coopvaett DOUWE EGBERTS MWOI7S5 De cultuurcrisis die ook Heemstede niet ongemoeid laat en het voortbestaan van zijn Kunstkring even heeft bedreigd, verhinderde niet, dat vrijdagavond in Minerva het seizoen kon geopend worden met een concert door het Noord- hollands Philharmonisch Orkest, onder leiding van Henri Arends. Mr. dr. Kahrel, voorzitter van de Heemsteedse Kunstkring, kon de avond inleiden met het optimistische perspectief, dat het „tehuis" van de vereniging veilig gesteld is, wat vele oud-leden zal nopen hun bedanken voor de Kunstkring als „non lieu" terug te nemen, om in de vertrouwde sfeer van Minerva Theater de gevestigde vriendschappelijke relaties aan te houden. Verder zal het van het gemeente bestuur afhangen, of Heemstede op kunstgebied een rol zal blijven spelen. Aldus mr. dr. Kahrel. HET OPTREDEN van het N.Ph.O. ge beurde met solistische medewerking van twee leden van het orkest. Vooreerst ge noten we van de kennismaking met de nieuwe eerste hoboïst, de Limburger Hen ri Gouder de Beauregard, die zijn entree maakte met Mozarts hobo-concert in C, overbekend als het fluitconcert in D, dat er met geringe wijzigingen een transposi tie van is. De nog jeugdige De Beauregard wist er een technisch meesterschap mee te demonstreren (niet het minst met de uitvoerige cadensen) vooral door in het rondo een bijzonder vlotte allure aan zijn interpretatie te geven. Opvallend was zijn expressieve toon in het langzame midden deel. Een geslaagd debuut. VAN UITZONDERLIJKE betekenis was de bijdrage van de solotrompettiste Nel ly Boerée met een trompetconcert van de Armeniër Alexander Aroetjoenjan, een compositie die het bewijs levert, dat er ritmisch, melodisch en harmonisch nog heel wat sfeerrijks en belangwekkends te bereiken is met het tonale systeem, zon der in versleten formules te vervallen. Het is nog gezonde Westeuropese muziek, die met delicate wisselwerkingen van imitatie- lijnen de aandacht boeit, ritmisch geen exotische allures aanneemt en voortreffe lijk voor het solo-instrument geschreven is, zij het dan met eisen voor de toon- en articulatietechniek die niet mis zijn. OOK DE ORKESTRATIE verraadt voor treffelijke vakkennis en voor de opbouw, die zich uit een recitatiefachtige aanhef ontwikkelt, kan men het grootste respect hebben. Nelly Boerée heeft het werk op magistrale wijze ten gehore gebracht; dit geldt zowel het muzikale karakter als de technische virtuositeit van haar tongtech niek. De bijval was groot en werd extra In de Grote of St. Bavokerk zal dinsdag 29 september, van 20 tot 21 uur, de stads- organist Piet Kee het laatste concert van dit seizoen geven in de Zomerserie der gemeentelijke orgelbespelingen. Zijn programma vermeldt van Samuel Scheidt (1587-1654) Variaties over „Christe qui lux es et dies"; van Johann Sebastian Bach (1685-1750) a. Fantasia in 6 gr. t., b. „O Mensch, bewein dein Sünde grosz" en c. Preludium en fuga in f kl. t.; van Jean Langlais (geb. 1907) De Profundis; van Jehan Alain (1911-1940) a. Climat en b. Grave; de organist besluit het concert met een improvisatie. Burgemeester en Wethouders van Am sterdam hebben besloten, de essayprijs- 1963 van de gemeente toe te kennen aan J. Kamerbeek jr. voor zijn in 1962 (bij Polak en Van Gennep uitgevers Mij n.v. te Amsterdam) verschenen bundel „Crea tieve wedijver". De jury, die Burgemeester en Wethou ders omtrent deze toekenning adviseerde werd gevormd door mevrouw dr. E. G. du Perron-De Roos en de heren K. Fens en A. Morriën. Minister-president mr. V. G. M. Marcij- nen heeft gisteren de expositie „Den Haag '45'85" in het Haagse gemeente museum geopend. Inhoud en vorm van de tentoonstelling zijn vooral bepaald door architectuur-cri ticus K. Wiekart uit Utrecht en de ontwer per W. van Stek uit Den Haag. De Haagse schilder William D. Kuik uit Utrecht maakte tekeningen van Haagse stadsdelen, die gaan verdwijnen. Ook zijn er lucht foto's van oude en nieuwe stadsdelen. geaccentueerd door een gulle bloemenhul de. HENRI ARENDS had het orkest voor de begeleidingen fijntjes aan de punt van de maatstok. Dit was trouwens ook het ge val met de overige programmanummers: Rossini's pétillante ouverture „La scala di seta", Mozarts prille Divertimento in D voor strijkorkest (eeuwig frisse confron tatie met het genie van een zestienjarige) en ten slotte „La boutique fantasque" een soort „winkel van Sinkel", uitgedacht door Respighi, waar van alles te koop is wat het merk draagt van de leverancier Rossi ni. Benjamin Britten heelt ook al eens zo'n winkel geopend, maar hij maakte er geenf „bazar" van, wat Respighi wèl deed en wel tot schade van het veel te lange ge heel. Wat echter de uitvoering betreft, daar kon men met welgevallen naar luis teren. Zoals reeds gezegd, Arends had zijn orkest aan de punt van de stok, ook hier. Jos de Klerk Het Haarlems Bach Ensemble geeft zondagavond tijdens de dienst van 19.30 uur in de Bakenesserkerk, een uitvoering van de cantate nr. 78 van J. S. Bach, „Jesu, der du meine Seele", onder leiding van George Robert. Al gold het een programma van klas sieke zang en muziek, toch mogen wij aan nemen, dat gisteravond vele honderddui zenden mensen geluisterd en gekeken heb ben naar de Grand Gala du Disque 1964. Was ik een van hen geweest had ik dus niet min of meer beroepshalve deze uit zending moeten volgen dan had ik deze avond graag het beeld uitgeschakeld, om ongehinderd te kunnen luisteren naar het sublieme pianospel van de Chileen Claudio Arrau, naar de prachtige stemmen van de Franse sopraan Régine Crespin en de Bul gaarse bas Boris Christoff en naar de voor treffelijke muziek van Haitink's Concert gebouworkest. Ongehinderd, ja, want door In aanwezigheid van onder meer de in specteur-generaal van het onderwijs mr. ir. M. M. Goote is hedenmiddag het geheel gerestaureerde gebouw van de Academie van Bouwkunst aan het Waterlooplein te Amsterdam in gebruik genomen. Het bouwwerk dateert uit de 17e eeuw en was destijds als „huiszitten-huis" in ge bruik. De opening is tevens het begin van het nieuwe onderwijsprogramma dat aan jongelui met 3-jarige h.b.s. of een h.t.s.- opleiding de kans biedt om in zes jaar tijd af te studeren als architect of vormge vend stedebouwer. De nieuwe zesjarige cursus vervangt het drie-traps-onderwijssysteem dat in totaal acht jaren in beslag nam: twee jaar voor opleiding, vier jaar voorgezet bouwkunst- onderricht en twee jaar hoger bouwkunst- onderricht. Waar de Amsterdamse Acade mie van Bouwkunst, die in 1908 is opge richt, een voorbeeld is geweest tot het voortgezet bouwkunstonderricht in Almelo, Arnhem, Groningen, Den Haag, Leeuwar den, Maastricht, Rotterdam en Tilburg, wordt in deze steden met belangstelling uitgekeken naar het Amsterdamse experi ment dat in feite neerkomt op een verhef fing van het voorbereidend bouwkunston derricht tot hoger bouwkunstonderricht. Slechts enkele academies zullen het Am sterdamse voorbeeld kunnen volgen want voor negen volwaardige architectenoplei dingen naast Delft is in ons land geen plaats. De omschakeling van de Academie van Bouwkunst te Amsterdam is onder meer een gevolg van het besluit van de Bond van Nederlandse Architecten om in de toekomst de voortgezette opleidingen niet meer voldoende te achten voor in schrijving in het architectenregister. ELK JAAR opnieuw trekken vele ge trouwen naar de Haarlemse Stads schouwburg om daar naar de Hoofd stad Operétte te gaan kijken en luis teren. Soms wordt er een klassieke opi rette geboden, soms is het een of ander fantasiewerk, maar er is altijd te ge nieten van blijmoedige zang, romantiek en humor. Dat gold ook weer voor de uitvoering van gisteravond, die van avond en morgen zal worden herhaald. EYSLERS „An der schonen blauwen Do- nau" is feitelijk een vreemd geval, want men vindt er composities van Strauss in, maar op een gegeven ogenblik hoort men Antonia Galli met haar mooie donkere stem ook een aria uit „Gasparone" van Millöcker zingen. De reclameteksten voor dranken en sigarettenmerken zullen wel niet van de librettisten Julius Brammer en Alfred Grünwald zijn, nemen we maar aan. Maar de Hoofdstad Operette, die geen subsidie geniet, kan op een welwillend pu bliek rekenen. DE OUDE GETROUWEN van de Hoofd stad Operette weten er altijd wel een zo danig geheel van te maken, dat het pu bliek na afloop niet moe wordt de opvoe- renden toe te klappen. Dat was ook gister avond heel duidelijk het geval. De regis seur van het Raimund Theater in Wenen, Walter Kochner, had de humoristen van de troep, Claire Clary en Harold Horsten dan ook alle tijd en gelegenheid geboden zich uit te leven. En in de romantische scènes wisten Lizzy Schöffmann en de Weense Walter Hoffmann hun lichte melo dieuze stemmen fraai samen te doen klin ken. De Weense jeune premier bleek een ge duchte versterking van het geheel, want hij speelde vlot en overtuigend. Niéuw was ditmaal ook het optreden van een balletgroepje onder leiding van Jack Bow, dat de romantische en dolle gebeur tenissen afwisselde met enkele „dessins pour les six". Erg passen in de nagestreefde Weense sfeer deed het groepje echter nog niet. Wat men echter in de dansen van dit zes tal miste, werd ruimschoots geboden in de dolle dansen van Harold Horsten en An tonia Galli. Uitstekende prestaties werden ook geleverd door Herman Valsner en Karl Frey. Als geheel was het een uitbundige voor stelling vol vaart, die volledig beantwoord de aan de verwachtingen. ZONDAG 27 SEPTEMBER 1964 HILVERSUM I. 402 m. 8.00 KRO. 10.00 CON VENT VAN KERKEN. 11.15 KRO. 17.00 IKOR. 19.30 NCRV. 20.15-24.00 KRO. KRO: 8.00 Nieuws. 8.15 Klassieke grammo- foonmuziek. 8.25 Inleiding hoogmis. 8.30 Hoog mis. 9.30 Klassieke grammofoonmuziek. 9.45 Nieuws. CONVENT VAN KERKEN: 10.00 Gere formeerde kerkdienst (Vrijgemaakt.) KRO: 11.15 Pianoduo: moderne muziek. 11.45 Klassieke lie deren (gr.). 12.00 In het land van de dichter, litteraire lezing. 12.20 Fragmenten uit de opera: Die Walküre (gr.). 12.50 Buitenlands commen taar. 13.00 Nieuws. 13.10 Lichte grammofoonmu ziek. 13.20 De taak van het Katholiek weten schappelijk onderwijs in de huidige maatschap pij, lezing. 13.30 Koorzang en instrumentaal en semble. 14.00 11e Internationaal Vocalistencon cours: Radio-Filharmonisch orkest en piano soliste: Klassieke muziek. 15.00 De hand aan de ploeg, lezing. 15.05 Lichte grammofoonmuziek, sportreportages en -uitslagen. 16.30 Lichte gram mofoonmuziek. 16.45 In café San Pietro: 't Con cilie, bekeken vanuit de wandelgangen. IKOR: 17.00 Hervormde kerkdienst. 18.00 Oecumenisch nieuws. 18.10 Koorzang: geestelijke liederen. 18.30 Gemeente-opbouw in het Oldambt, klank beeld. 18.45 Grammofoonmuziek. 18.50 De kerk aan het werk. 19.00 De Open Deur veertien daagse rubriek. NCRV: 19.30 Geestelijke liede ren en orgelmuziek (gr.). 20.00 Nieuws. 20.08 Re flex: meditatie. KRO: 20.15 De zingende Archi pel: muzikaal klankbeeld van de Griekse eilan den. 21.15 Symfonie-orkest van Londen en solis ten: klassieke muziek. 22.05 Reisoogst: zwerf tochten door gedroomde en werkelijke werelden. 22.25 Boekbespreking 22.30 Nieuws. 22.40 Avond gebed. 22.50 Landdag St. Adelbert 1964 te Gro ningen. 22.55 Lichte grammofoonmuziek. 23.55- 24.00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m. 8.00 VARA. 12.00 AVRO. 17.00 VARA. 18.30 VPRO. 20.00-24.00 AVRO VARA: 8.00 Nieuws, sportmededelingen, post- duivenberichten en socialistisch strijdlied. 8.18 Voor het platteland. 8.30 Weer of geen weer, gevarieerd programma. 9.45 Geestelijk leven, toespraak. 10.00 Instrumentaal ensemble en so list: klassieke muziek. 10.30 In gesprek met.... litterair interview. 11.05 Koninklijk Filharmo nisch orkest: amusementsmuziek. AVRO: 12.00 Licht muziekprogramma. 13.00 Nieuws en post- duivenberichten. 13.07 De toestand in de we reld, lezing. 13.17 Mededelingen of grammofoon muziek. 13.20 Tour d'Europe, toeristisch pro gramma. 14.00 Populaire grammofoonmuziek. 15.00 Noordhollands Philharmonisch orkest en solist: klassieke muziek. In de pauze: boekbe spreking. 16.30 Sportrevue. VARA: 17.00 Disco bal: dansmuziek voor de tieners. 17.30 Hoorspel voor de jeugd. 17.50 Nieuws, sportuitslagen en sportjournaal. VPRO: 18.30 De kerkdienst: Her stel van eer, lezing. 18.45 Zomaartijd, licht pro gramma. 19.30 Korte hervormde kerkdienst. AVRO: 20.00 Nieuws. 20.05 Fragmenten uit de opera Manon Lescaut (gr.). 21.00 Eens in je leven mijn jongen, hoorspel. 21.35 Lichte orkest muziek en zangsolisten. 22.30 Nieuws. 22.40 Ac tualiteiten. 22.55 Rijkdom der welluidendheid: klassieke en moderne grammofoonmuziek. 23.55- 24.00 Nieuws. BLOEMENDAAL 245,3 m. - 1223 kHz. 9.30 ds. G. Toornvliet; 11.00 ds. G. Toornvliet - uitzending van dienst voor belangstellenden, ge houden op zondag 20 september; 3.15 Kinder- dienst; 16.00 ds. P. N. Kruyswijk. MAANDAG 28 SEPTEMBER 1964 HILVERSUM I 402 m. 7.00-24.00 NCRV. NCRV: 7.00 Nieuws en SOS-berichten. 7.10 Dagopening. 7.20 Lichte grammofoonmuziek. 7.45 Radiokrant. 8.00 Nieuws en N.C.R.V.-lied. 8.15 Gewijde muziek 830 Lichte orkestmuziek (gr) 8.45 Lichte grammofoonmuziek. 9.00 Verzoekpro gramma voor de zieken 9.35 Waterstanden. 9.40 Voor de huisvrouw. 10.19 Klassieke grammofoon muziek. 10.20 Rondom het Woord: theologische etherleergang. 11.05 Lichte grammofoonmuziek. 12.25 Voor boer en tuinder. 12.30 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Orgelspel: popu laire muziek. 12.53 Grammofoonmuziek, even tueel actualiteiten. 13.00 Nieuws. 13.15 Licht in strumentaal ensemble. 13.35 Lichte orkestmu ziek (gr.). 14.50 Orgelspel (gr.). 15.05 Viool en piano: klassieke muziek. 15.40 Geestelijke liede ren. 16.00 Bijbeloverdenking. 16.30 Moderne en klassieke kamermuziek. 17.00 Voor de kleuters. 17.15 Kleuterliedjes (gr.). 17.30 Stereofonische uitzending: Licht instrumentaal kwintet. 17.50 Regeringsuitzending: Tourisme in Suriname, door J. A. Hummelen. 18.00 Marinierskapel der Koninklijke Marine. 18.20 Uitzending van de Partij van de Arbeid. 18.30 Klassieke orkest muziek (gr.). 19.00 Nieuws en weerpraatje. 19.10 Vocaal en instrumentaal ensemble: Zwitserse volksliedjes. 19.30 Radiokrant. 19.50 Lichte grammofoonmuziek. 20.05 Exodus, hoorspel (2). 21.30 Radio Kamerorkest: klein omroepkoor en solisten: klassieke muziek. 22.05 Wereldpanora ma. 22.15 Lichte grammofoonmuziek. 22.30 Nws. 22.40 Avondoverdenking. 22.55 Boekbespreking. 23.05 Lichte orkestmuziek (opn.). 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM II 298 m. 7.00 VARA. 9.40 VPRO. 10.00-24.00 VARA. VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgymnastiek. 7.20 Socialistisch strijdlied. 7.23 Lichte grammo foonmuziek (7.30 Van de voorpagina, praatje). 8.00 Nieuws en socialistisch strijdlied. 8.18 Lich te grammofoonmuziek. 8.50 Gymnastiek voor de vrouw. 9.00 Klassieke grammofoonmuziek. VPRO: 9.40 Door dubbele focus, overdenking. VARA: 10.00 Lichte grammofoonmuziek. 11.00 Nieuws. 11.02 Voordracht. 11.20 Onbewoond interview en grammofoonmuziek. 12.05 Amster damse Politiekapel. 12.30 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Voor het platteland. 12.39 Stereofonische uitzending: Licht instru mentaal kwintet. 13.00 Nieuws. 13.15 Voor de Middenstand. 13.20 Kamermuziek. 13.45 Wikken en wegen, lezing. 14.00 Mezzo-sopraan en piano: moderne liederen. 14.35 De Misstap van Pene lope, hoorspel. 16.00 Nieuws. 16.02 Sociëteit: Zes tig minuten voor boven de zestig. 17.00 Oude liedjes. 17.15 Stereofonische uitzending: Instru mentaal ensemble en zangsolisten. 17.40 Vocaal ensemble. 18.00 Nieuws. 18.15 Stereofonische uit zending: Dansorkest en solisten. 18.50 Openbaar Kunstbezit. 19.00 Stereofonische uitzending: Rit misch strijkorkest. 19.30 Parlementair overzicht. 19.45 Regeringsuitzending: Samenwerking met ontwikkelingslanden. Ter inleiding van deze nieuwe rubriek heeft Paul de Waart een gesprek met dr. 1. N. Th. Diepenhorst, staatssecretaris van buitenlandse zaken en prof. dr. J. Tinber gen. 20.00 Nieuws. 20.05 Radio Filharmonisch orkest en orgel: klassieke muziek (opn.). 20.45 28 september 1864: programma t.g.v. de oprich ting van de 1ste Socialistische Internationale, 100 jaar geleden. 21.45 Lichte muziek. 22.10 Licht instrumentaal trio. 22.30 Nieuws. 22.40 Balans: actuele kroniek. 22.55 Weerklank: muziekrevue. 23.30 Lichte grammofoonmuziek. 23.55-24.00 Nws. VOOR ZATERDAG NEDERLAND I AVRO: 15.00-17.00 AVRO'S Z.Z.Z.: gevarieerd programma. 17.00-17.45 Voor de Jeugd. 19.30 W.I.M., muzikale quiz voor de tieners. NTS: 20.00 Journaal en weeroverzlcht. AVRO: 20.20 AVRO's Televizier. NTS: Liederen. AVRO: 21.05 Dick van Dyke-show. 21.55 Showprogramma. NTS: 22.30-2235 Journaal. NEDERLAND II NTS: 20.20-21.05 Chip en Dale, Walt-Disney te kenfilm. 21.05 Royal Tournament 1964, filmdocu mentaire. 21.55-22.20 Drie maal negen: Weer in het oude beroep. TV-film. NOORDZEE 18.30 De slimme hond Rintintin. 19.00 De Haar lemse pianiste Zamirah Sieval, 19.20 De afge sloten kamer (thriller). 22.00 Een reis naar de zon (muziekfilm). VOOR ZONDAG NEDERLAND I RKK: 10.45-12.15 Hoogmis. NTS: 19.30 Week- journaal. 19.55 Journaal. 20.00 Sport in beeld. NCRV: 20.30 Alles draait om Moeder. TV-film. 20.55 Zang met instrumentale begeleiding. 21.45 Ooggetuige: Interview met Fidel Castro. 22.00 Vioolrecital: klassieke muziek. 22.20 Dagsluiting. NTS: 22.30-22.35 Journaal. NEDERLAND II AVRO: 20.00 Combo: muzikale tiener-instuif. 20.30 De Hertog en de Hertogin van Windsor, TV-filmreportage. 20.55 Voile Paris: showpro gramma. 21.15-22.00 Elke Woensdagavond, TV- film in de serie Naked City (Niet geschikt voor jeugdige kijkers). NOORDZEE 18.30 Robin Hood-aflevering 19.06 Muzikaal programma met Albert Mol. 19.20 Stan Laurel en Oliver Hardy. 22.00 Aflevering van de dok tersserie. VOOR MAANDAG NEDERLAND I CVK-IKOR-RKK: 1 .30 Kenmerk, veertien daagse kroniek van de kerken, NTS: 20.00 Jour naal en weeroverzlcht. 20.20 Politieke uitzen ding: Boerenpartij. 20.30 Slapstick uit de oude doos. 20.35 Roaring twenties, muzikale show. 21.00 De laatste uren van Mary Hilton (Yield to the night), film (Beide keuringen 18 Jr.) 22.35- 22.40 Journaal. NEDERLAND II Geen uitzending. NOORDZEE 18.30 „Kostbare lading'' (marionettenfilm). 18.59 Tekenfilm en een „Wist u dat"-aflevering. 19.19 Dangerman John Drake, (Geen avond programma). allerlei bepaald lelijke camera-instellin gen, door nu en dan gedeeltelijk onscher pe beelden, en door een weinig geslaagd» continuïteit der scènes, werd het een sto rende factor, deze uitzending met de ogen te moeten volgen. Slechts insiders kunnen weten, wat hier van de oorzaken zijn geweest; gebrekkige medewerking bij de opstelling van de t.v.- camera's, te weinig licht om met minder gevoelige lenzen te werken, weinig begrip voor de actieve aanwezigheid van de t.v., dat machtige medium? Wij weten het niet; wel konden wij vaststellen, dat de camera-regie in handen was van een mu- ziek-vakman, Jurriaan Andriessen, die bij de keuze van de door te geven beelden keurig de partituur volgde. De gebrekki ge camera-mogelijkheden werden nog hin derlijker bij de uitreiking van de Edison- prijzen door een Staatssecretaris, die zijn teksten van een papier af moest lezen. Daar hadden goede, indringende close-ups van de winnaars en hun trofeeën wellicht kunnen doen vergeten, dat het mede door het slechte „spel" van de onderminister een povere vertoning werd. Wij zouden ons kunnen voorstellen, dat de NTS, mocht de ze niet de schuldige zijn van deze visueel armzalige televisie-uitzending, de volgend» keren hogere en bindende eisen stelt aan de organisatoren van de Grand Gala, die bij zo'n gelegenheid via dit communica tie-middel toch een publiek bereiken, dat vele, vele honderden keren groter is dan het auditorium in het Concertgebouw. J. Damshuizer De minister van O. K. en W. heeft met ingang van 1 oktober tv-zendtqd toegewe zen aan de stichting „Socutera" in Den Haag en wel per week vijf minuten en elke vierde week vijftien minuten. In de stichting „Socutera" (voor sociale en cul turele televisie- en radiozaken) zijn ver tegenwoordigd: de stichting Centraal Overleg Fondsenwervingsacties, de Stich ting Collecteplan en de Stichting Centraal Archief en Inlichtingenbureau inzake het Inzamelingswezen. De dagen en uren, waarop de boven genoemde stichting zal uitzenden, worden na overleg met deze stichting vastgesteld door het bestuur van de Nederlandse Tele visie Stichting. Op de beslissingen van het bestuur van de Nederlandse Televisi» Stichting staat de stichting „Socutera'' be roep open bij de minister. Op 1 september waren bij de dienst Luister- en Kijkgelden 1.756.336 televisie toestellen aangegeven tegen 1.745.042 per 1 augustus j.l. (t. en m. 25 september) Er waren op 1 september 2.657.750 gerigistreerde radiotoestellen tegen 2.656.420 op 1 augustus j.l. Het aantal aan sluitingen op de draadomroep bedroeg op 1 september 448.690 tegen 452.829 op 1 augustus j.l. Naar aanleiding van het bericht dat de omroepverenigingen hebben besloten geen informatie van programmagegevens meer aan de redactie van het weekblad „Tele vizier" te verstrekken deelt de hoofd redacteur van dit blad, de heer P. A. G. d» Ruwe, ons mede dat dit verbod van d» omroepen in het begin van deze maand is ingegaan, maar dat Televizier via zijn nieuwsgaring de programma's normaal publiceert. De hoofdredacteur heeft zich twee weken geleden in een brief tot de minister van Onderwijs, Kunsten en Wetenschappen ge wend om diens aandacht te vestigen op de maatregel van de omroepen, die hij als discriminerend aanmerkt. In zijn adres aan de minister schrijft hij „dat deze maatregelen van met overheidsgelden ope rerende omroepverenigingen in strijd moet worden geacht met het algemeen belang en zeker met dat van de thans ruim 400.000 gezinnen met televisie en radio (een kwart van alle televisiekijkers) die door hun ver plichtingen ten aanzien van kijk- en luis tergelden de uitzendingen mede finan cieren en daarover via „Televizier" willen worden ingelicht". Het besluit van de omroepverenigingen, aldus de adressant in zijn brief, moge wellicht gebaseerd zijn op juridische gron den hoewel Televizier een cassatiebe roep bij de Hoge Raad aanhangig heeft gemaakt als zendorganisatie werkend met publieke gelden zijn er voor de om roepen morele en maatschappelijke ver plichtingen waarover niet de rechter maar de overheid dient te waken indien aan de ze verplichtingen niet wordt voldaan. „Het Nederlandse volk mag niet langer worden gedwongen beslist lid van een omroepver eniging te zijn." Jan Cremer, auteur van het geruchtma kende boek „Ik Jan Cremer" vertrekt in december naar Amerika. Hij zal daar de Amerikaanse uitgave van zijn boek helpen introduceren, onder meer met een tentoon stelling van zijn schilderijen. Het boek zal in Amerika worden verspreid door de uit geverij Shorewood. De voorspelling van Cremer dat zijn boek een „onverbiddelijke bestseller" zou worden is uitgekomen. Zijn uitgever, de Bezige Bij te Amsterdam, sloot vorige week op de Buchmesse te Frankfurt con tracten af met uitgevers in Engeland, Fin land, Zweden, Noorwegen, Denemarken, West-Duitsland, Italië en Frankrijk voor vertalingen van „Ik Jan Cremer". Er zijn nog onderhandelingen gaande met uitge vers in Oost-Duitsland, Portugal, Israel en Argentinië. Na door de directie van de Nederlandse Comedie gedane publikatie van haar be sluit in de toekomst de Bruiloft van Kloris en Roosje na de voorstellingen van de „Gijsbregt" achterwege te laten, heeft de directie zovele reacties ontvangen, dat de directie heeft gemeend de voorstellingen traditiegetrouw te handhaven.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1964 | | pagina 21