PETER SCHAT: „Mijn opera is een ding
dat midden in het publiek wordt geplaatst"
TRIUMPH DEALER
Toevalstreffer zet kroon op
Henri Salvadors carrière
SLIK UW PIJN WEG MET EEN "AKKERTJE
Na 26 jaar hard zwoegen
Kunst is het aanbod dat de vraag schept
WOENSDAG 30 SEPTEMBER 1964
11
HARRY DOMEN
Werk van Frank Lodeizen
De radio geeft donderdag
T elevisieprogramma's
VOOR DONDERDAG
NEDERLAND I
TV-nabeschouwingen
In één geest
Damshuizer
v. Doceren
99
AMSTERDAM. Vijf jonge Nederlandse kunstenaars
maken een muziek-dramatisch werk. Deskundigen prijzen
het. „Een datum in de muziekgeschiedenis", zeggen som
migen. Iets voor het Holland-Festival? Maart 1963: eerste
besprekingen. Er volgen er vele, naast audities en brief
wisselingen. eindeloos. Vage toezeggingen, „aangeklede"
weigeringen, vrees voor risico's, vrees voor opspraak (het
oude liedje: de filmbeelden die in het werk een functie
hebben, vertonen wat bloots). Anderhalf jaar loodzware
onderhandelingen. Juli 1964: definitieve afwijzing. Een
werkelijk modern Nederlands kunstwerk is vastgelopen in
het labyrint van duistere beleidsgangen in de Nederlandse
cultuurpolitiek. Ironie van deze geschiedenis: de naam van
het stuk is „Labyrint". En inmiddels zijn hierover vragen
gesteld aan de minister door het Tweede-Kamerlid Willems
(P.v.d.A.) en vragen aan B. en W. van Amsterdam door een
raadslid.
COMPONIST VAN DEZE „opera" is de 29-jarige Peter Schat. Hij heeft zijn
sgendanotities gewone zakelijke aantekeningen, overgehouden van de onderhande
lingen gepubliceerd in Vrij Nederland. Dat heeft men hem zeer kwalijk genomen.
Zoiets doe je niet, vond men. „Zoiets doe je wèl", zegt Peter Schat. „Het is een open
bare zaak. De besprekingen zijn gevoerd met openbare en semi-openbare lichamen".
De vijf makers kregen voor hun werk aanbevelingen van niet geringen huize: van de
componist Kees van Baaren, directeur van het Koninklijk Conservatorium in Den
Haag, van de artistieke leiding van het Concertgebouworkest die enthousiast was en
het werk wel wilde uitvoeren, van Ernest Bour, opvolger van Hans Rosbaud in
Baden-Baden en bij de Duitse Süd-West Funk, die Labyrint zou dirigeren en er zelfs
een aanlokkelijke uitnodiging uit Buenos Aires voor wilde laten schieten en voorts
Pierre Boulez, die schreef: „Een dergelijk initiatief zou bij uitstek een festival als het
Holland Festival waardig zijn, dat daarmee de eer op zich zou laden van een experi
menteel schouwspel dat niet alleen van curieus belang is maar een belangrijke datum
kan betekenen in de ontwikkeling van het hedendaagse muziektheater". Het heeft
allemaal niet mogen baten.
BEHALVE DE COMPONIST Peter
Schat hebben aan het stuk meegewerkt:
Lodewijk de Boer, die de tekst geschre
ven heeft (gebaseerd op gegevens uit het
boek „De Paradijsvogel" van de Vlaam
se schrijver Louis Paul Boon), Koert Stuyf
voor de dansen, Albert Seelen die de film
beelden maakte en Peter Oosthoek als re
gisseur. De bezetting: orkest van 70 man
(geen violen), 3 zangers, een koor van 40
stemmen, 5 acteurs, 6 dansers en 1 schil
der (het totstandkomen van décorschilde
ringen is als handeling in het stuk opgeno
men). Totale uitvoeringskosten: 150.000
gulden.
„Ik vind het fout," zegt Peter Schat
componist van het door het Holland Festi
val geweigerde muziekdrama Labyrint
„ik vind het fout om je met de reacties
van het publiek te bemoeien. Dat bedoel
ik niet arrogant, integendeel, ik vind het
juist arrogant om op grond van die reac
ties het publiek te onderschatten. We moe
ten eens wat minder aan de oprechtheid
van het publiek twijfelen. Je moet de men
sen volkomen accepteren."
PETER SCHAT is voorstander van de
vorming van een specialistengroep van
muzikanten. „Zoiets als het Danzi Kwin
tet, maar dan in groter verband. We heb
ben geen gevormde mensen, die qua in
stelling en scholing geschikt zijn om de
moderne muziek te spelen. Dat is een be
leidsfout van de overheid. Als je ziet wat
een geld er gaat naar bijvoorbeeld een
Beethovencyclus,.." Vraag: „Maar er is
de laatste jaren toch een grote bevolkings
groep tot de muziek gekomen die prak
tisch alles wat er is nog moet horen." Pe
ter Schat: „...En die er misschien haar
onbevangenheid bij zal verliezen. Men
gaat uit van een verkeerd stadpunt, kunst
is het aanbod dat de vraag schept". Als
je eerlijk bent met jezelf, contact hebt
met jezelf, dan geloof ik dat je op de
duur het publiek voor je zult winnen."
„Wat is eerlijk met jezelf?"
„Oprecht subjectief zijn en niet quasi-
objectief, dan pas kun je werkelijk ob
jectief zijn. Je weet alleen maar wat je
niét wilt, omdat je dat allemaal al ver
werkt hebt, omdat het beladen is met
expressie, en omdat het jou belast, dat
bèn je niet."
„In Nederland word ik praktisch niet
uitgevoerd," zegt Peter Schat. „Dat ligt
aan de orkesten en de dirigenten, die mijn
werk niet kunnen spelen, uitgezonderd Po-
slavsky in Den Haag. Zelfs Bernard Hai-
tink zegt dat hij nog niet in de moderne
muziek gelooft. Is misschien wel begrij
pelijk in zijn positie. Het Concertgebouw
laat Boulez altijd de moderne muziek di
rigeren."
ER IS NIET DE MINSTE pose in de
houding van Peter Schat. Geen opge
schroefde ergernis of superieure vrolijk
heid. Louter nuchter vaststellen van de
feiten, haast verwonderlijk voor zijn 29 ja
ren. Niet eens de „boze jongeman", die
wel eens even voor een lekker verhaal in
de krant zal zorgen. Maar natuurlijk is
hij boos. Anders zou hij niet een (zak)-
boekje hebben opengedaan over de gang
van zaken rond Labyrint.
„Ik vecht er alleen maar voor, net als
de anderen, natuurlijk", zegt hij. „En als
het werk in Nederland niet wordt opge
voerd, gaan we ermee naar het buiten
land, niet uit rancune, maar het lijkt me
belangrijk voor de ontwikkeling van de
muziek. In Duitsland bestaat er veel be
langstelling voor".
„DE MENSEN WETEN NIETS van de
achtergrond van de nieuwe muziek,
niets van de wordingsgeschiedenis van de
reeksenmuziek. In de beeldende kunsten is
dat anders. Je kunt naar een museum
gaan, daar zie je de hele zaak naar iets
toe groeien. Er zou een museum voor mo
derne muziek moeten zijn. We zijn er met
de stichting Gaudeamus hard over aan 't
denken. In de eerste plaats weten de men
sen veel te weinig van de Weense school
(Schönberg, Aiban Berg, Webern). Men
beseft niet genoeg dat de moderne muziek
een veel groter gebied in de klank betrekt
dan vroeger het geval was. Daar is ver
der de opkomst van het slagwerk: zoals
Strawinsky de blazers naar voren haalde,
so heeft Pierre Boulez het slagwerk een
meer vitale functie toebedacht".
PETER SCHAT vroeger pianoleer
ling van Jaap Callenbach is de zoon
van een Utrechtse bakker. De hele familie
is na de oorlog naar Amerika geëmigreerd.
Peter bleef in Nederland. „Mijn vader
was heel erg muzikaal, m aar dat is
een wat triest verhaal. Die familie van me,
dat is eigenlijk een hele Dostojevski-ge-
schiedenis, maar die houd ik liever voor
mezelf". „Ze hebben mijn grammofoon-
Plaat gekocht van de „Improvisations and
Symphonies" door het Danzi Kwintet"
(Donemus, AVS 6202).
Toen hij 22 jaar was, in 1957, kreeg voor
het eerst een werk van hem een openbare
uitvoering: septet voor 4 blazers, cello,
Piano en slagwerk (1956). De Stichting
Gaudeamus in Bilthoven, die jaarlijks mu-
Jiekweken organiseert voor hedendaagse
Peter Schat
muziek uit binnen- en buitenland, zorgde
dat het stuk werd gespeeld. Later ging het
in Straatsburg en in Engeland. In 1960 di
rigeerde Hans Rosbaud in Keulen „Moza-
ieken voor Orkest". „Signalement" voor
zes slagwerkers en drie contrabassen
(zonder dirigent) werd in 1961 in Parijs
gespeeld. Dit werk zal men over enige
maanden onder andere in Amsterdam, Den
Haag en Groningen kunnen horen door de
Groupe des Percussions uit Straatsburg.
Pierre Boulez speelde „Entelegie" in 1963
met het Concertgebouworkest en datzelfde
jaar dirigeerde Peter Schat zelf „Entele
gie II" in de Gaudeamusweek. Men ziet:
hij hoeft niet echt te klagen. En dat doet
hij dan ook niet. Hij werkt, zoals hij
meent te moeten werken, zonder het pu
blicistisch exhibitionisme van de getergde
moderne kunstenaar. De publiciteit heeft
voor hem slechts waarde als men de an
der ook serieus neemt. Geen uitzonderings
positie innemen. Het gewone „gewoon-
doen". het ambachtelijke? „Ja graag:
ieder zijn plaats, de een bouwt huizen, de
ander is chauffeur en ik maak muziek".
HET MUZIEKDRAMA LABYRINT
wordt gekenschetst als een drieluik over
de vrouw. De partituur is opgebouwd uit
drie hoofdlagen: de muziek, die het ideo
logische beeld van de vrouw geeft
(Noema), de acteurs, die de alledaagse
kant van de vrouw verbeelden (Beauty
Kitt), en de film de lichamelijkheid.
„Moeilijkheden met dit laatste?" „EN
OF!" O. K. EN W. trok meteen een ge
zicht. De filmkeuring, hè.... de film
beelden zijn eigenlijk een ontpersoonlij-
king: geen hoofd, geen voeten". „Het
bijzondere is", zegt de componist, „dat
alle drie genoemde elementen los van el
kaar gelijktijdig ontwikkelen. De andere
elementen zijn de dansers, elektronische
muziek (te onderscheiden dus van de or
kestmuziek) en het decorschilderen, dat
tijdens de opvoering gebeurt." „Het is
wat je noemt: totaal theater. Dat is een
vorm van theater waarin verschillende
expressiemiddelen hun eigen verloop heb
ben. Het effect is een gelijktijdig ervaren.
Dat is iets zeer reëels. Ik denk bijvoor
beeld hieraan: Je zit in een restaurant.
Er komt iemand binnen. Een totaal on
bekende voor je. Hij gaat zitten, kijkt
naar de t.v., roept de ober steekt een pijp
op. Gemorrel achter h§t buffet, een ober
komt aanlopen. Jij leest een krant. Maar
je ervaart die ander ook, eigenlijk ook
zeer intens. Want als je het later zou moe
ten navertellen zou je dat vrijwel haar
scherp kunnen.
Het gaat in Labyrint om het intens be
leven van verschillende gebeurtenissen,
maar onafhankelijk van elkaar. Daar ont
staat spanning tussen, en die spanning
wordt niet geduld, en wordt geen beteke
nis aan gegeven. Dat is iets voor het pu
bliek zelf en dus zal het creatief aanwe
zig zijn. Men ziet hoe alles op het mo
ment is geconcentreerd. Ook de muziek is
op het moment geconcentreerd, niet op
het verloop."
„ER KOMT EEN koor in de zaal, dat
commentaar levert, ook weer als een zelf
standig element dat gelijktijdig wordt er
varen. Het stuk is niet „op het publiek"
geschreven. Het wil niets op het publiek
projecteren. Het is een ding, een object,
dat midden in het publiek wordt geplaatst.
Het is niet, zoals bij zoveel kunst, iets
waarin een tendens wordt geponeerd. Het
is zelfs zó, dat ik in Labyrint de tendens-
in-de-kunst belachelijk maak!"
Advertentie
voor Haarlem en Omstreken
AUTOBEDRIJF
LANGE MOLENSTRAAT 12 - TEL 19000
In kunst zaal Barteljoris
In de Kunstzaal Barteljoris is van 3 tot
en met 24 oktober een expositie van
schilderijen, gouaches en etsen van Frank
Lodeizen.
De expositie, die maandag van 13-18 uur
en van dinsdag tot en met zaterdag van
9-18 uur te bezichtigen is, wordt zater
dagmiddag 3 oktober om half vier geopend
door Guus Boissevain. Voor aankopen door
particulieren geldt de O. K. en W.-subsidie-
regeling.
Het Nederlands Dans Theater heeft
gisteren in de Koninklijke Schouw
burg in Den Haag zijn nieuwe seizoen
geopend. De foto toont Han Ebbe-
laar, Tiny van Pel en Alexandra
Radius in „Petite Suite" van Marten
Molema op muziek van Hurnik.
HENRI SALVADOR is een gelukkig mens, want hij heeft nu van zijn
45-toerenplaatje „Zorro" reeds 500.000 exemplaren verkocht en dat is een getal,
dat niet dikwijls bereikt wordt. Voor hem is het vooral financieel van grote
betekenis want hij heeft een eigen grammofoonplatenmaatschappij, waardoor hij
40 percent van de winkelverkoopprijs van zijn platen toucheert. Vroeger, toen
hij een contract had met andere maatschappijen, incasseerde hij slechts 8 percent
plus nog de auteursrechten van zijn eigen composities. Zijn merk heet „Salvador";
hij is er twee jaar geleden mee begonnen. Drie ma (inden geleden lanceerde hij
een tweede merk, dat hij „Rigolo" noemde. Het eerste werk werd verspreid door
Philips, het tweede door „Vogue". „Zorro" was de eerste plaat die door de con
currerende maatschappij van Philips werd gedistribueerd en men begrijpt, dat
er nu moeilijkheden zijn tussen Philips en Salvador. Van de 40 percent van zijn
platen, moeten echter onkosten af voor de opname, voor het persen en voor
de distributie. Deze kosten zijn ongeveer 8 percent van de verkoopsprijs, zodat
Salvador 32 percent netto verdient.
HIJ ZELF ZEGT daarover: Ik ben nu
47 jaar en na 26 jaar in het vak geweest
te zijn, heb ik nu eindelijk de weg ge
vonden, om met mijn gezin onbezorgd te
zijn tot aan het eind van ons leven". Hen
ri Salvador werd in 1917 in Cayenne ge
boren en hij was 8 jaar toen hij voor de
eerste maal in Frankrijk kwam. Hij was
slagwerker in een restaurant in het
„quartier Latin". Hij leerde gitaar spelen
en in 1935 speelde hij in het orkest van
Ray Ventura. Zijn vrienden rieden hem
aan sketches en chansons te schrijven. In
1945 werkte hij voor het eerst in Bobino
en kwam zijn eerste plaat op de markt.
Bekend werd hij door „L'Abeille et le Pa-
pillon" en „Le petit Indien". Het was in
die tijd, dat Mistinguet hem ontdekte en
hem een kans gaf in haar programma in
het A.B.C.-Theater te Parijs. Hij was er
de „vedette-américain" en werkte dus als
laatste nummer voor de pauze. Hij danste
ook en toonde zich een all-round ras
artiest en vooral een grote komiek. In die
tijd kreeg hij internationale vermaardheid.
Hij maakte grote tournees door Europa
en Noord-Amerika. Zijn werk werd na zijn
succes in New York meer Amerikaans en
hij moest toen kiezen tussen deze nieuwe
Amerikaanse stijl en het zingen van zijn
chansons. Steeds meer komische sketches
maakte hij en steeds meer ging hij de
weg op van de internationale komiek. En
op die weg voortgaande heeft hij nu het
toppunt van zijn roem bereikt; zijn chan
son „Zorro" is een wereldsucces gewor
den.
HENRI SALVADOR HEEFT veel te
danken aan zijn knappe kleine vrouw Jac
queline, die voor hem de zaken doet en
die voor hem altijd op zoek is naar nieu
we komische chansons. Zij ook heeft „Zor-
HILVERSUM I. 402 m. 746 kc.s. 7.00
KRO. 11.45 VPRO. 14.15-24.00 NCRV.
KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Morgengebed.
7.15 Ouvertureradio voor vroege
mensen 7.55 Overweging. 8.00 Nieuws.
8.15 Conciliejournaal. 8.20 Lichte grammo-
foonmuziek. 8.30 Voor de huisvrouw. 9.35
Waterstanden. 9.40 Schoolradio. 10.00 Voor
de kleuters. 10.10 Semi-klassieke grammo-
foonmuziek. 11.00 Voor de zieken. VPRO:
11.45 Lichte grammofoonmuziek. 12.15 Le
ven op het land, gesprek. 12.30 Medede
lingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Deze
week, praatje en berichten. 13.00 Nieuws.
13.15 Promenade-orkest en zangsolisten:
Operettemuziek. 13.45 Voor de vrouw.
NCRV: 14.15 Flitsen van de Bondsdag van
de Nederl. Christen Vrouwenbond. 15.00
Grammofoonmuziek. 15.15 Metropole-or-
kest: amusementsmuziek. 15.45 Geestelij
ke liederen. 16.00 Bijbeloverdenking. 16.30
16.50 Klassieke grammofoonmuziek. 17.00
Voor de jeugd. 17.30 Lichte grammofoon
muziek voor de tieners. 18.15 Sportrubriek.
18.30 Accordeonspel met ritmische bege
leiding. 18.50 Sportrubriek. 18.30 Accordeon-
spel met ritmische begeleiding. 18.50 So
ciaal perspektief, lezing. 19.00 Nieuws en
weerpraatje. 19.30 Dubbelkwartet en solis
ten: geestelijke liederen. 19.30 Radiokrant.
19.50 Grammofoonmuziek. 20.15 Orkestmu
ziek en solisten (gr.) 20.25 De jeugdbe
weging in beweging, discussie. 20.45 Lich
te orkestmuziek en zangsoliste. 21.05 Diako-
naat en welvaart: indrukken uit Zweden.
21.20 Moderne kamermuziek. 22.00 Kerk
orgelconcert: klassieke muziek. 22.30 Nws.
22.40 Avondoverdenking. 22.55 Boekbespre
king. 23.00 Platennieuws. 23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM II. 298 m. 1007 kc.s. 7.00
AVRO. 7.50 VPRO. 8.00-24.00 AVRO.
AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym
nastiek. 7.20 Lichte grammofoonmuziek.
VPRO: 7.5 Dagopening. AVRO: 8.00 Nws.
8.15 Lichte grammofoonmuziek. 9.00 Och
tendgymnastiek. 9.10 De groenteman. 9.15
Klassieke grammofoonmuziek. 9.40 Mor
genwijding 10.00 Arbeidsvitaminen (gr.).
10.50 Voor de kleuters. 11.00 Nieuws. 11.02
Huishoudelijke zaken, lezing. 11.15 Radio
Filharmonisch orkest: klassieke muziek.
12.00 Lichte orkestmuziek en zangsoliste.
12.30 Mededelingen t.b.v. land- en tuin
bouw. 12.33 Militaire orkesten (opn.) 13.00
Nieuws. 13.15 Mededelingen, eventueel ac
tueel of grammofoonmuziek. 13.25 Beurs
berichten. 13.30 Zang en piano. 14.00 Ste-
reofonische uitzending: klassieke en mo
derne kamermuziek. 14.45 Kunst met de
Lichte grammofoonmuziek. 16.00 Nieuws.
16.02 Stereofonische uitzending: Pianore
cital: klassieke en moderne muziek. 16.30
kwintet. 17.00 Voor de jeugd. 17.55 Kasba
64: gesproken brief uit Marokko. 18.00
Nieuws. 18.15 Eventueel actueel. 18.20
Uitzending van de Volkspartij voor Vrij
heid en Democratie. Luistert naar .De
Stem van de V.V.D. 18.30 Licht instru
mentaal ensemble en zangsolist. 19.00
Sportparade. 19.30 Dansorkest en zangso
listen. 20.00 Nieuws. 20.05 Lichte orkest
muziek (gr.) 20.40 Gelders orkest en so
list: Klassieke en moderne muziek. 21.45
Bondig Bulletin: wekelijkse kunstnotities.
21.55 Oude muziek (gr.) 22.00 Nieuws.
22.10 Oude muziek (gr.) 22.15 Gelders or
kest en solist (vervolg). 23.00 Actuali
teiten. 23.25 Pizzicato: nieuwsflitsen en ac
tualiteiten uit de wereld van de lichte mu
ziek. 23.55-24.00 Nieuws.
BRUSSEL 324 m.
12.00 Nieuws. 12.03 Grammofoonmuziek.
12.15 Gevarieerde muziek. 12.25 Weerbe
richt en mededelingen voor de scheepvaart.
12.20 Gevarieerde muziek. 12.50 Beurs
berichten en programma-overzicht. 13.00
Nieuws en weerbericht. 13.20 Kamermu
ziek. 14.00 Nieuws. 14.03 Schoolradio. (Om
15.00 Nieuws). 15.45 Gevarieerde muziek.
16.00 Nieuws. 16.03 Beursberichten. 16.09
Liederen. 16.4 Moderne muziek. 17.00
Nieuws en weerbericht. 17.15 Lichte mu
ziek. 17.30 Vlaamse volksmuziek. 17.55
Volksmuziek. 18.00 Nieuws. 18.03 Voor de
soldaten. 18.28 Paardesportberichten. 18.30
Moderne muziek. 18.45 Sportkroniek. 18.52
Trekkersliederen. 19.00 Nieuws, weerbe
richt en radiokroniek. 19.40 Tipica. 19.50
Vrije politieke tribune. 20.00 Klassieke
en moderne muziek. (In de pauze: Boek
bespreking). 22.00 Nieuws. 22.15 Amuse
mentsmuziek. 22.45 De Zeven Kunsten.
23.00 Nieuws. 23.05 Opera- en Belcanto
concert. 23.55-24.00 Nieuws.
VOOR WOENSDAG
NEDERLAND I
NTS: 17.00 De Verrekijker, internationaal
jeugdjournaal. VARA: 17.10-17.45 Voor de
kinderen. 19.30 Glynis III: Kat in nood,
TV-film. NTS: 19.55 Voetbalwedstrijd Bel-
gië-Nederland te Deurne. VARA: 21.45
Overzicht programma's voor het komende
seizoen. 22.15 Het Huis, Nederlandse film.
NTS: 22.50-22.55 Jurnaal.
NEDERLAND H
Geen uitzending.
NOORDZEE
18.30 „Beaver knapt het op". 19.00 Af
levering van de serie „Les Grands Seig
neurs". 19.23 „Star for Today" (koningin
Victoria en prins Albert). 22.00 The Saint
in „Het Meesterwerk".
NCRV: 15.00-15.45 Voor de vrouw. 16.00
-16.15 Voor de kinderen. NTS: 19.30 Tele
visie 1951-1964: Programma over de uit
eindelijke beschikking over het tweede
net. 19.55 Toespraak. NTS: 20.00 Journaal.
NCRV: Pa Pinkelman en Tante Pollewop,
beeldverhaal. 20.45 Ch. Hé- de lucht valt
naar benee!, blijspel. 22.35 Dagsluiting.
NTS: 22.40-22.45 Journaal.
NEDERLAND II
NTS: 19.55-20.00 Toespraak. 20.00 Jour
naal. VARA: 20.01 Rondkijken, amuse
mentsprogramma. 21.45 Achter het nieuws.
TV-NOORDZEE
18.30 Het sprekende paard Mr. Ed. 19.00
Wist u dat? (filmpje over atoomonderzoek).
19.23 Aflevering van de serie „Victory at
Sea". 22.00 „The swift cold story" (episode
uit „Wagon Train").
Advertentie
ro" gevonden. Op een goede dag belde ze
een uitgever op van chansons om te vra
gen of zij niet iets wisten, dat voor haar
man geschikt zou zijn. De uitgever ant
woordde haar, dat ze al een paar jaar
een Amerikaanse „song" hadden liggen en
dat dat misschien wel iets voor Salvador
zou zijn. Jacqueline wilde eerst niets ho
ren van een „song", die al een paar jaar
in een lade gelegen had. De uitgever
Salvet zei echter: Luister maar eens, U
zult zien, dat het zeer amusant is". Het
was een song, die op een plaat was op
genomen en werd gezongen door een
groep negers „Les Coasters" geheten. Die
groep was in die tijd beroemd geworden
door de songs „Charlie Brown" en Yake-
ty Yak. Het liedje „Jones", dat ook op
die plaats stond, had weinig succes gehad
en was onbekend gebleven in Frankrijk.
Salvador en zijn vrouw vonden de song
zeer goed, maar er moest een andere
titel voor gevonden worden. Hij noemde
de song „Zorro" en Barnard Michel, die
veel teksten voor Salvador schrijft, maak
te er Franse woorden op. Het kwam als
laatste nummer op een 45-toeren plaatje
en het ging er in als koek.
NIEMAND HAD ER aan geloofd, dat
het zulk een groot succes zou worden,
maar in de wereld van het „chanson",
weet men iets nooit tevoren en men staat
er voor allerlei verrassingen, zoals in de
gehele wereld van de „show-business".
Salvador zelf vindt, dat hij veel betere
liedjes gezongen en gemaakt heeft, die
echter nooit zoveel succes gehad hebben.
„Ik heb nooit veel geluk gehad", zegt hij
triest, maar nu ben ik er eindelijk door
„Zorro", het liedje is in Frankrijk een
epidemie geworden door de zeer grappige
en amusante tekst. Hij weet nu ook, dat
hij nog alleen maar zeer komische dingen
moet doen, waarin zijn mimiek een grote
rol speelt. En daarom wil hij niet meer
in music-halls optreden, omdat daar alleen
maar de mensen op de eerste rijen zijn
mimiek goed kunnen zien. Hij werkt lie
ver voor de televisie waar tien miljoen
mensen hem op kunnen zien, dan in een
zaal waar elke avond maar 2000 mensen
hem zien werken. De televisie betaalt wel
niet veel maar hij beschouwt haar als een
goed publiciteits-medium. En door de te
levisie behoort hij met Fernand Raynaud
De filmfragmenten, die de VPRO-mede-
werker Simon van Collem ter beschikking
stonden, om de kijker een indruk te geven
van de grote talenten van Lilli Palmer,
waren bepaald niet overtuigend; tenzij het
hier zoals uit een enkele vorige afle
vering van deze rubriek ook wel bleek
ging om mooi gemaskeerde reclame voor
een nieuwe film begrepen wij niet, dat
hiervoor 35 minuten uitgetrokken werden.
De Vlaamse chansonnier Miel Cools had
ons geloven wij namens enige tekst
schrijvers wel iets te zeggen, maar hij
deed zulks zo onduidelijk, dat de helft van
de liedjes verloren ging; dat was wèl jam
mer voor regisseur Rob van der Linden,
die alles had gedaan, om de Belg in een
toepasselijke entourage te zetten.
De derde aflevering van de serie „In
één geest", die hoopgevende coproduktia
der drie christelijke omroepverenigingen,
liet ons het heden van het christelijk le
ven in Nederland zien; juist doordat men
de situatie in het nogal vooruitstrevende
Bolsward als basis voor deze uitzending
gebruikte, werd het extra duidelijk, hoe
groot nog de verschillen zijn. Het feit, dat
men die verschillen in al hun facetten liet
zien, leverde misschien voor het eerst een
totaal-beeld op, dat hier en daar bijna be
schamend was. De bedoelingen van de sa
menstellers werden door de regisseur en
de cameraman op vaak voortreffelijke wij
ze in beeld gebracht. Met belangstelling
zien wij uit naar de vierde aflevering van
deze serie, die zal handelen over de toe
komst van het christendom in Nederland.
Afgezien van een enkel, zeer waardevol
advies, door hem gegeven, kwam dr. Van
Swol in de aflevering van „Ziek zijn, be
ter worden" nauwelijks uit boven het ni
veau van een goede oom, die een zeer
amateuristische toelichting geeft bij een
paar filmpjes, die hem veel meer interes
seerden dan zijn gasten in de huiskamer.
Een lief babbeltje met een verrukte dië
tiste bleef zo aan de oppervlakte, dat wij
ons niet kunnen voorstellen, dat moeders
er onmiddellijk toe zijn overgegaan, dit be
roep aan hun dochters aan te bevelen.
en Raymond Devos op het ogenblik tot de
drie grootste komieken van Frankrijk.
HIJ GENIET VAN zijn succes en zijn
populariteit, want Salvador is een zeer
positief ingesteld artiest. Hij rijdt met een
heel grote zwarte Amerikaanse wagen
door Frankrijk en geniet aan de kust van
het „Jeu de boules", waarin hij een
meester is. Hij is er gelukkig met zijn
zeer aantrekkelijke vrouw en zijn kinde
ren. Hij weet nu dat hij met „Boum-
Boum", ..Minnie" en „Zorro" goede grepen
gedaan heeft. Het was zijn gewoonte elke
drie maanden een nieuwe plaat te maken,
maar nu wacht hij nog een paar maanden
en werkt hard aan het succes van drie
jonge artiesten, Tiny Yong, Jacky Moulière
en Audrey, waarvan in zijn maatschap
pij de eerste platen verschenen zijn. Hij
werkt hard met hen.
Het Jeugdkamerorkest van het Ste
delijk Conservatorium van Osna-
brück zal begin oktober een concert
tournee door Frankrijk maken. Een
concert te Haarlem zal aan deze tour
nee voorafgaan. Het kamerorkest zal
op zondag 4 oktober in de jeugdher
berg „Jan Gijzen" verwelkomd wor
den door leden van de afdeling Haar
lem van de Vereniging Jeugd en
Muziek, die op verzoek van de Raad
voor de jeugd als gastvrouw op
treedt. De jonge Osnabrücker muzi
kanten staan onder leiding van Josef
Trumm. In de uitvoeringszaal van de
jeugdherberg wordt 's avonds (20.15
uur) een concert gegeven. Het pro
gramma vermeldt werken van Bach,
Vivaldi en Telemann voorts de Salz-
burgse Symfonie van Mozart en com
posities van Britten en Bartdk.
„ZO IS HET TOEVALLIG
OOK NOG 'S EEN KEER"
De eerste uitzending van het VARA-
televisieprogramma „Zo is het toevallig
ook nog 's een keer" in dit seizoen komt
op zaterdagavond 3 oktober op de tele
visieschermen (Nederland 1). De redactie
van „Zo is het" wordt gevormd door Jan
Blokker, Rinus Ferdinandusse en Dimitri
Frenkel Frank, die het programma met
Gerard van 't Reve, Joop van Tijn en
Yoka Berretty presenteren. Het muzikale
gedeelte wordt verzorgd door een ensem
ble onder leiding van Frans de Kok, met
vocale medewerking van de zangeres Led-
dy Wessel.
De eindredactie van „Zo is het toevallig
ook nog 's een keer" is in handen van Her
man Wigbold, voor de regi:* zorgt Leen
Timp. (Nederland 1: zaterdag 3 oktober,
21.15-22.00 uur).