„Het leven dat ik je gaf"
Vandaag beginnen de t.v.-
uitzendingen Nederland II
TONEEL IN HAARLEM
doodt direct
elk insekt!
Cabaret Lurelei met gepeperd
en fonkelend programma
Kunstsociologisch
Studiecentrum
Mopper
er niet op
DONDERDAG 1 OKTOBER 1964
Zwakke Pirandello-vertoning door Ensemble
j -■-*-■■■
frissere geur
geen vlekken
grote spuitbus
voor maanden
lang gebruik!
Eerste conferentie
Befaamde songeomponist
Nacio Herb Brown t
Tweede net wordt niet stiefmoederlijk behandeld
„De trivialer wordende
Nederlandse pers"
„La Femme mariée" van
Godard verboden
"N
V.
Carmen uitgesteld
De radio geeft vrijdag
T elevisieprogramma's
TV-nabeschouwingen
Gevatte Wim Kan
Tweede HTI-seizoen
VEERTIG JAAR geleden werd het to
neelwerk van Luigi Pirandello in ons. land
geïntroduceerd met opvoeringen van
„Zes personages op zoek naar een schrij
ver" en, in hetzelfde seizoen, „Het leven
dat ik je gaf". Eerstgenoemd stuk is
daarna nog verschillende keren opnieuw
ten tonele gebracht, het andere beleeft nu,
bij de Toneelgroep Ensemble, voor het
eerst een Nederlandse wederopvoering.
Dat die geringere animo tot het spelen
van „Het leven dat ik je gaf" zou moe
ten worden toegeschreven aan „de onver
mijdelijke weerslag die Pirandello's dood
in 1936 heeft gehad op de belangstelling
voor diens werk", zoals nu in het pro
gramma-commentaar wordt beweerd, lijkt
mij zeer twijfelachtig. Een meer voor de
hand liggende verklaring is, dat het stuk
bepaald niet tot de sterkste dramatische
werken van Pirandello behoort, eerder
zelfs tot de zwakste. De grote Italiaanse
schrijver heeft in dit geval zijn intussen
algemeen bekend geworden filosofisch-psy-
chologische ideeën vrij onhandig gedrama
tiseerd, zodat zelfs dit zeer korte stuk af
en toe nog gerekt aandoet door de vele
bespiegelende clausen die de weinige wer
kelijke speelscènes met elkaar moeten
verbinden.
OMTRENT DE MANIER waarop Piran
dello moet worden gespeeld zijn in de loop
der jaren tal van verschillende opvattingen
gelanceerd en gedemonstreerd; tot een in
ternationaal aanvaarde is men daarbij ech
ter nooit gekomen en zal men ook in de
toekomst niet komen omdat juist het werk
van deze schrijver zo bijzonder weinig hou-
Advertentie
vliegen, /j
ij/„ motte",
Overs en
insekte
SLECHTS
UIT HET VERTROUWDE ERDAL HUIS
Het kunstsociologisch studiecentrum, de
dr. E. Boekmanstichting (in november
1963 opgericht ter bevordering van het
contact tussen kunstenaars enerzijds en
het maatschappelijke en culturele leven en
de overheid anderzijds) houdt op 6 en 7
november in het Minervapavillioen te
Amsterdam zijn eerste conferentie. Deze
is gewijd aan de communicatie tussen de
hedendaagse kunstenaar en het publiek.
Tijdens de openbare openingsbijeen
komst onder presidium van prof. dr. J.
Pen, voorzitter van het curatorium van de
Boekmanstichting houdt dr. J.J.M. Valk
uit Rotterdam een inleidende rede. Daar
na volgen drie sectie-vergaderingen. De
resultaten daarvan worden de tweede dag
behandeld, waarna de conferentie wordt
besloten met een forumdiscussie. Als pre-
adviseurs voor de secties zullen optreden:
prof. dr. J.A.A. van Leent uit Wageningen
prof. dr. H. van de Waal uit Leiden en
dr. P. Thoenes uit Amsterdam. In deze
pre-adviezen wordt het probleem benaderd
vanuit het sociaal-psychologische, het
kunst-wetenschappelijke en het sociologi
sche gezichtspunt „van buiten af" door
de niet-kunstenaar. In een elftal inter
viewverslagen komen kunstenaars zelf
aan het woord.
Nacio Herb Brown, die de muziek heeft
gecomponeerd van „Singing in the Rain",
„Pagan Lovesong", en vele andere popu
laire melodieën, is maandag te San Fran
cisco gestorven op 68-jarige leeftijd. Hij
componeerde ook „You stepped out of a
dream", „Love is where you find it", „The
Doll Dance" en „Broadway Melody".
vast voor vaste normen van interpretatie
biedt. Maar één ding is toch wel zeker:
een regisseur mag zich niet laten verlei
den door het intellectualisme in Pirandel
lo's stukken om er in de speelstijl nog een
schepje intellectualisme bovenop te doen.
Want dan komt men tot een bloedarme,
steriele vertoning waarin niets overblijft
van het wezen van de hartstochtelijke Si-
ciliaan die Pirandello toch ook was. En
helaas is dat laatste nu, bij de opvoering
door Ensemble onder regie van de Duits-
Russische Angelika Hurwicz, gebeurd.
HET RESULTAAT was dan ook precies
tegenovergesteld aan dat van de eerste op
voering in Nederland, toen Cor van der
Lugt MeJsert als regisseur en Alida Tar-
taud-Klein als hoofdrolspeelster alles uit
het stuk haalden wat het, achter de be
spiegelingen over waan en werkelijkheid,
over dood en leven, toch nog aan drama
tische kracht bezit. Daarmee werd de
voorstelling gered en tot een groot succes
gemaakt. De vertoning door Ensemble
daarentegen had door de bijzonder stijve,
quasi-litteraire vertaling van Beatrice
Maasland-Girgentini (die door een buiten
landse regisseuse uiteraard niet kon wor
den beoordeeld) al bij voorbaat een stem
pel van onnatuurlijkheid gekregen en de
regie van Angelika Hurwicz deed daar nog
het een en ander bij. Zo werd het geheel
een cerebrale, precieuze en pretentieuze
vertoning, waarin de weinige sterke speel
scènes, di£ het stuk zoals gezegd toch ook
bevat, zo uit de toon vielen dat ze op
ouderwets volkstoneel gingen lijken.
CARO VAN EIJCK, met haar zeer ver
fijnde, tot in alle details uitgedachte en
dus nooit warm-spontane speelstijl, voelde
zich ongetwijfeld heel goed thuis als mid
delpunt van deze opvoering, maar het zou
zowel haar vertolking als de totale voor
stelling ten goede zijn gekomen als de
regie warmbloediger en minder op „under
acting" gericht zou zijn geweest. Dat
geldt ook voor Ina van Faassen, die
vruchteloze pogingen deed om de overspe
lige jonge vrouw tot een levend mens te
maken. Magda Janssens, als de moeder
Jeanne Verstraete, Caro van Eijck
en Lucas Wensing in „Het leven dat
ik je gaf".
van die jonge vrouw, was er gelukkig
wél in geslaagd, aan de stileringsdruk van
de regisseuse te ontsnappen. Lucas Wen
sing speelde op zijn bekende sympatieke
manier een van zijn bekende sympathieke
pastoors. Joekie Broedelet en Jos Knip-
scheer vormden een vreemd stel huisper
soneel. De zeer aristocratische Donn' Anna
bleek, wonderlijk genoeg, een oer-burger-
lijke zuster te hebben in de gedaante van
Jeanne Verstraete en deze had op haar
beurt een twetal kinderen die rechtstreeks
uit een amateurtoneelclubje schenen te
komen. Lou Steenbergen moet met waar
dering genoemd worden voor zijn decor
en sommige van zijn costuums. De toe
schouwers het waren er alweer weinig
beloonden aan het slot in 't bijzonder
Caro van Eijck met vriendelijk applaus.
Simon Koster
DE EERSTE OFFICIËLE uitzending op
Nederland II vandaag, wordt van 19.30 tot
19.55 uur voorafgegaan door een documen
taire, die terzelfder tijd via het eerste net
(Nederland I) wordt uitgezonden. In het
programma wordt de stormachtige ont
wikkeling geschetst van de Nederlandse
televisie, die op deze eerste oktober pre
cies 13 jaar na haar eerste uitzending
de beschikking krijgt over een tweede pro
gramma. Het begin van deze tijdelijke be
zetting van het tweede net door NTS en
omroepverenigingen zal van 19.55 tot 20.00
uur eveneens over beide netten wor
den ingeleid met een korte toespraak door
de voorzitter van de NTS, de heer E. A.
Schiittenhelm.
HET PROGRAMMA, dat de NTS zondag
4 oktober op Nederland II uitzendt, be
gint om 19.30 met de eerste aflevering van
„De Tijdscapsule", een wekelijkse door de
Vlaamse televisie geproduceerde serie
spannende avonturen voor de jeugd. De
regie berust bij Lode Verstraete en Bert
Spruys, de productie bij Rik van den Ab-
beele. Na een filmpje uit de serie
„Chuckleheads" (19.55-20.00 uur) en het
NTS-journaal (20.00-20.05 uur) volgt van
20.05 tot 20.30 uur de eerste aflevering van
de Tom Ewell Show, getiteld „Een flesje
parfum". In deze familie-komedie rondom
de komiek Tom Ewell treedt John Emery
als gast op. „Speurende ogen" Is de titel
van een Amerikaanse filmdocumentaire
over luchtfotografie, die van 20.20 tot 21.00
uur wordt uitgezonden. In dit programma
is onder meer de ontdekking van de aan
wezigheid van Russische atoomwapens op
Cuba te zien.
„Vrienden als wolven", een van Neder
landse ondertitels voorzien Duits televi
siespel van Heinrich Carle, wordt van 21.00
tot 22.00 uur uitgezonden. Het verhaal
speelt zich af in een afgelegen hut in Ca
nada, waar vijf arbeiders verblijven, die
belast zijn met de aanleg van telefoonlei
dingen.
De avond wordt van 22.00 tot 22.10 uur
besloten met een door Koen Verhoeff te
presenteren aflevering van „Sport in
beeld", een korte terugblik op de sport
van het weekeinde.
ALS EERSTE DRAMATISCHE uitzen
ding op Nederland II zendt de VARA
maandagavond 5 oktober „De treincoupé"
uit. Het is een speciaal voor de televisie
geschreven spel van Johnny Speight, van
wie de VARA in januari „De speelmak-
Televisiedebat tussen H. Hofland
en mr. H. W. Sandberg
Op dinsdag 6 oktober presenteert de
AVRO-televisie van 21.35 tot 22.25 uur
en voorts eens per maand, onder de titel
„Man tegen man" een direct uitgezonden
debat tussen mr. H.W. Sandberg, hoofd
redacteur van „Het Parool" en H.J.A.
Hofland, adjunct-hoofdredacteur van het
„Algemeen Handelsblad" over de stelling-
navne van laatstgenoemde: „De Neder
landse pers wordt steeds provincialer en
trivialer".
Beiden zullen de gelegenheid hebben hun
argumenten te verdedigen en die van de
tegenpartij aan te vallen. Bovendien gaan
de heren H.W. Sandberg en H.J.A. Hof
land de beschikking krijgen over visueel
bewijsmateriaal ter staving van hun argu
mentaties. Een kleine selecte groep,
uiteraard enkele journalisten, zullen in de
discussie worden gemengd. Het debat, dat
wordt geleid door de heer P. Beishuizen,
wordt geregisseerd door Roelof Kiers.
kers" bracht. Henk van Ulsen, die dit jaar
voor zijn ook voor de televisie met zo
veel succes gespeelde rol in Heyer-
mans' De Wijze Kater de Albert van Dal-
sum-prijs won, speelt in dit stuk de rol van
een rancuneuze jongeman. De Belgische
acteur Alex van Royen speelt de rol van
diens tegenvoeter, een geslaagde zaken
man.
Zaterdagavond 10 oktober brengt de
KRO-televisie op Nederland II de eerste
eenakter uit een reeks die de naam kreeg
„Vrouwenlevens". Al deze korte toneel
stukken, voornamelijk afkomstig van een
van de bekendste moderne Italiaanse to
neelschrijvers, Aldo Nicolai, zijn geschre
ven als monoloog voor een vrouw. In Ita
lië oogstte Paola Borboni met deze stuk
ken solo-toneel enorm succes. Fien de la
Mar zal de eerste zijn die een vrouwen
leven voor de camera brengt. De kijkers
zullen in „Stenen en wittebrood", de titel
van deze eerste monoloog, een geheel
nieuwe Fien de la Mar ontmoeten. Zij ver
tolkt de rol van een vrouw van middel
bare leeftijd, die vlak voor de huwelijks
sluiting door haar bruidegom in de steek
wordt gelaten.
Franse filmcensuur
(Van onze correspondent)
PARIJS De Franse Commissie van
Censuur, waarin naast kinderrechters en
psychologen vertegenwoordigers van ver
schillende ministeries en ouderverenigin
gen zitting hebben, heeft de laatste film
van de „Nouvelle Vague" cineast Jea-
Luc Godard zowel voor binnen- als het
buitenland verboden. De film, die „La
Femme Mariée" (de gehuwde vrouw) is
geheten, zal volgens de commissie wat al
te gedetailleerd zekere alkoofgeheimen
van 'n wat speelse echtgenote hebben ont
huld en geëxposeerd en daardoor in por
nografisch vaarwater zijn geraakt.
Godard, die Zwitser is, heeft zijn ver
wondering uitgesproken over het feit dat
zijn film met nog twee andere rolprenten
dit jaar wèl Frankrijk heeft vertegenwoor
digd in het internationale festival van Ve
netië en daar geen bijzondere aanstoot
heeft gegeven. Onze recensent noemde het
„een film van een hoogst vervelende po
seur".
Advertentie
Dat ouwe horloge kan het ook niet
helpen, dat het ouderdomsverschijn-
selen vertoont.
Gun het z'n pensioen en zoek eens
een actief, vitaal horloge uit onze
bekende merkencollectie, o.a.:
MIDO - CERTINA - INDUS -
PRISMA - UNION en ZENTRA
waar u jaren plezier van beleeft.
U weet het
adviseert u goed.
het huis met het carillon
grote houtstraat 49
telefoon 2 00 49
IN EEN LAND ALS het onze waar het officiële cabaret zich altijd zozeer op
de vlakte houdt is er voor cabaret Lurelei mede daarom een volledig eigen taak
en plaats. De Lureleiers zijn in vele opzichten gedurfd. Zij gaan met niets ont
ziende „lef" op ieders tenen staan, ze drijven de openhartigheid in erotisch
opzicht zeker verder dan menigeen in de zaal lief is, ze zijn op de jongste, mis
schien niet lang in het nieuw blijvende activiteiten afgestemd het R.E.M.-
eiland en de mogelijkheden tot onwettig gedrag aldaar, leverden zelfs de stof
voor het sfeerbepalende openingsnummer ze hebben naar analogie van Jan
Cremers bestseller als titel gekozen „Wij Lurelei, een onverkwikkelijke best
seller" en drenkten ook de meeste nummers in die altijd gewaagde sfeer van ge
speelde zelfoverschatting, maar bovenal hebben ze het aangedurfd om, ondanks
het Engelse gezegde „don't change a winning team" de samenstelling van het
groepje grondig te herzien.
PIANIST-MEDESPELER Frans Halse-
ma, overgestapt naar Wim Kan, is vervan
gen door de, vlotte maar niet zeer origi
nele muziekjes schrijvende Rudy van Hou
ten, die bepaald minder briljant, maar ge
routineerd begeleidt.
In één opzicht valt ook het vertrek van
Ben Rowold te betreuren omdat er nu
eigenlijk geen conferencier meer is. Erik
Herfsts eerste aanloop in die richting was
echter hoopgevend. Maar de komst van
Leen Jongewaard in het ensemble is een
verrassend goede greep gebleken. TWee
van de beste nummers werden volledig
door hem gedragen. Ten eerste het werke
lijk waanzinnige plantaardige nummer,
voornamelijk uit botanische namen opge
bouwd (magnifiek gedaan ook door Sylvia
de Leur en mede door de knappe zetting
van Johan Verdoner het onbetwiste top-
nummer!) en ten tweede Jongewaards so
lo in „Het moderne repertoire" waarin
harde noten worden gekraakt over de
hoofden van toneelsnobs die ieder mode-
nisme toejuichen. Guus Vleugel was de
schrijver van deze gepeperde maar bij
zonder rake tekst evenals van veertien(l)
andere, waarin hij voortdurend weer be
wijst hoezeer het schrijven van een goede
cabarettekst een vak apart is, waarin de
kleinste details (namen van personages,
verdeling zang- en spreektekst, slotzin etc)
een zaak van nauwkeurig uitkienen is.
ONNODIG TE ZEGGEN dat Vleugel dit
vak in zijn modernste vorm tot in de punt
jes beheerst. Zo had hij kans gezien om
ook voor de andere nieuweling, Robert
Bos, een tekst of twee te schrijven waarin
deze de allerbeste kansen kreeg die hij ook,
vooral als vinnig kleermakertje, heeft aan
gegrepen.
Van de andere vertrouwde mede
werkers bleek ook nu weer de routine en
talent.
Jasperina de Jong is een ras-cabaret
ière, die in minstens twee nummers (als
Amelandse juttersvrouw en als Vivaldi-
minnares) haar topklasse bewees.
Erik Herfst is steeds een betrouwbare
spil waarom alles draait, zonder dat hij
in dit programma uitzonderlijke eigen suc
cessen najaagt. Zijn personages zouden
winnen als ze onderling gevarieerder wa
ren. Sylvia de Leur tenslotte is zo'n ster
ke cabaret aanwezigheid dat dikwijls haar
kleinste zinnetjes al stormachtige reacties
ontketenen, om van haar solonummers
maar te zwijgen.
ALS GEHEEL MOET het programma,
waarvan wij gisteren de tweede voorstel
ling zagen in het eigen Lurelei-theatertje
nog wat meer ingespeeld worden. Er is
een wat al te grote toegespitstheid op het
sexuele vlak, en de regie van Luc Lutz
had op het oog niet in ieder ensemble
nummer gelijke vruchten afgeworpen, zo
dat mede door de als slotnummer wat twij
felachtige „prijsuitreiking" men wat min
der roodgloeiend naar huis ging dan vorig
jaar.
Maar dank zij de tien béste nummers
van dit programma is „Wij Lurelei" een
feest dat geen cabaretliefhebber mag mis
sen, mits hij in zijn opvattingen niet al te
gauw gekwetst is.
Persoonlijk heb ik ook dit jaar in het in
tieme zaaltje met de hartelijke „doe-het-
zelf"-bediening van de medespelenden, bij
zonder genoten.
Hans van den Bergh
De eerste voorstelling van de opera
Carmen, die door de Nederlandse Opera
op vrijdag 2 oktober in de Stadsschouw
burg te Amsterdam in een gedeeltelijk
nieuwe bezetting zou worden opgevoerd, is
uitgesteld tot woensdag 7 oktober wegens
ziekte van Anny Delorie en Cora Canne
Meijer, beiden vertolkster van de titelrol.
Lureleiers: Eric Herfst, Rudi Bos,
Sylvia de Leur, Jasperina de Jong en
Leen Jongewaard.
HILVERSUM I. 402 m. 746 kc.s. 7.00-24.00
NCRV.
NCRV: 7.00 Nieuws. 7.10 Dagopening.
7.20 Lichte grammofoonmuziek. 7.45 Ra
diokrant. 8.00 Nieuws. 8.15 Lichte gram
mofoonmuziek. 8.40 Licht instrumentaal
ensemble. 9.00 Voor de zieken. 9.35 Water
standen. 9.40 Klassieke grammofoonmu
ziek. 10.30 Morgendienst. 11.00 Klassieke
kamermuziek (gr.) 11.15 In 't zilver: pro
gramma voor oudere luisteraars. 12.00 Ste-
reofonische uitzending: Licht instrumen
taal trio. 12.30 Mededelingen t.b.v. land
en tuinbouw. 12.33 Koorzang. 12.53 Gram-
Grammofoonmuziek, event, aktualiteiten.
13.00 Nieuws. 13.15 Akkordeon-orkest. 13.35
Lichte grammofoonmuziek. 14.05 Schoolra
dio. 14.25 Lichte orkestmuziek en zang
(opn.) 15.15 Voor de vrouw. 15.45 Musi-
ciana: muzikale herinneringen. 16.15 Dui
zendschoon: Besheesters, lezing. 16.30 Ho
bo en klavecimbel: moderne muziek. 17.00
Voordracht en gedichten. 17.20 Vocaal en
semble: Franse volksliederen. 17.40 Lichte
orkestmuziek (gr.) 18.00 Amateursorkest.
18.20 Voor de jeugd. 18.50 Regeringsuit
zending: Mens en samenleving, mr. M. H.
M. Hemmes, hoofd voorlichting Ministerie
van Maatschappelijk Werk en A. J. M.
Schakel, voorlichtingsambtenaar, bespre
ken de begroting 1965 van het Departe
ment. 19.00 Nieuws en weerpraatje. 19.10
Van horen zeggen en zingen. 19.15 Licht
instrumentaal trio. 19.30 Radiokrant. 19.50
Lichte orkestmuziek. 20.00 Radio kamer
orkest en solisten: Klassieke muziek. 20.45
Geestelijke liederen. 21.20 Kommentaar of
diskussie. 21.30 Orkesten-Gala: lichte mu
ziek. 22.00 Klassieke grammofoonmuziek.
22.30 Nieuws. 22.40 Wijd als de wereld: in
ternationale oriëntatie in kerk, zending en
oekumene. 23.00 Klarinet en piano: moder
ne muziek. 23.35 Lichte grammofoonmu
ziek. 23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM II. 7.00 VARA. 9.40 VPRO.
10.00 VARA. 13.00 AVRO. 16.00
VPRO. 21.00-24.00 VARA.
VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym
nastiek. 7.20 Socialistisch strijdlied. 7.23
Lichte grammofoonmuziek (7.30 Van de
voorpagina, praatje). 8.00 Nieuws en so
cialistisch strijdlied. 8.18 Lichte grammo
foonmuziek. 8.50 Gymnastiek voor de
vrouw. 9.00 Te land en te water: informa
tief programma voor weg- en waterwegge
bruikers. VPRO: 9.40 Morgenwijding. VA
RA: 10.00 Schoolradio. 10.20 Stereofonische
uitzending: Radio Kamerorkest: moderne
en klassieke muziek. 10.45 Voor de kleu
ters. 11.00 Nieuws. 11.02 Voor de vrouw.
11.40 Lichte grammofoonmuziek. 12.20 Re
geringsuitzending: Voor de landbouw. 12.30
Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw.
12.33 Stereofonische uitzending: Licht in
strumentaal septet. AVRO: 13.00 Nieuws.
13.15 Mededelingen, eventueel actueel of
grammofoonmuziek. 13.25 Beursberichten.
13.30 Licht instrumentaal ensemble: inter
mezzo: grammofoonmuziek. 14.15 Voor
dracht. 14.35 Oude kamermuziek. 15.05 La
chen bij stukjes en beetjes: amusements
programma. VPRO: 16.00 Nieuws. Aan
sluitend: Verbondenheid met huis en hof,
lezing. 16.15 Klassieke grammofoonmuziek.
16.40 Hoorspel voor de jeugd. 17.00 Mu-
ziekkalender. 17.30 Voor de jeugd. 18.00
Nieuws. 18.15 Amusementsmuziek. 18.30
Sportspiegel. 18.40 Jazzrondo. 19.00 Kiosk:
bespreking van actuele artikelen. 19.10 De
humor, lezing. 19.30 Hedendaagse muziek
uit Japan (opn.). 19.55 Eerste kolom, da
gelijkse dingen vrij zinnig bekeken. 20.00
Nieuws. 20.05 Beelden gaan stuk, wat blijft
er over, lezing. 20.25 Utrechts kamermu-
ziek-ensemble: klassieke muziek. 20.55
Boekbespreking. VARA: 21.00 Metropole
orkest: amusementsmuziek. 21.35 Olym
pische spelen XII, klankbeeld. 22.05 Ste
reofonische uitzending: Ballroomorkest.
22.30 Nieuws. 22.40 Elektronisch orgelspel
23.00 Balans: actuele kroniek. 23.15 Lichte
grammofoonmuziek. 23.45 Socialistisch
nieuws in Esperanto. 23.55-24.00 Nieuws.
BRUSSEL 324 m
12.00 Nieuws. 12.03 Grammofoonmuziek.
12.15 Gevarieerde muziek. 12.25 Weerbe
richt en mededelingen voor de scheep
vaart. 12.30 Gevarieerde muziek. 12.50
Beursberichten en programmaoverzicht.
13.00 Nieuws en weerbericht. 13.20 Amuse
mentsmuziek. 14.00 Nieuws. 14.03 School
radio (om 15.00 Nieuws). 15.45 Lichte muz.
16.00 Nieuws en weerbericht. 17.15 Lichte
muziek. 18.00 Nieuws. 18.03 Voor de sol
daten. 18.30 Berichten voor de weggebrui
kers. 18.45 Sportkroniek. 18.52 Lichte mu
ziek. 19.00 Nieuws, weerbericht en radio
kroniek. Het weer bij ons. 19.40 Amuse
mentsmuziek. 19.45 Echo's uit de natuur.
20.00 Cabaretprogramma. 21.00 Lichte mu-
22.45 De Zeven Kunsten. 23.00 Nieuws.
23.05 Stemmig gemengd avondprogram
ma. 23.55-24.00 Nieuws.
VOOR DONDERDAG
NEDERLAND I
NCRV: 15.00-15.45 Voor de vrouw. 16.00
-16.15 Voor de kinderen. NTS: 19.30 Tele
visie 1951-1964: Programma over de uit
eindelijke beschikking over het tweede
net. 19.55 Toespraak. NTS: 20.00 Journaal.
NCRV: Pa Pinkelman en Tante Pollewop,
beeldverhaal. 20.45 Ch. Hé- de lucht valt
naar beneel, blijspel. 22.35 Dagsluiting.
NTS: 22.40-22.45 Journaal.
NEDERLAND II
NTS: 19.55-20.00 Toespraak. 20.00 Jour
naal. VARA: 20.01 Rondkijken, amuse
mentsprogramma. 21.45 Achter het nieuws.
NOORDZEE
18.30 Het sprekende paard Mr. Ed. 19.00
Wist u dat? (filmpje over atoomonderzoek).
19.23 Aflevering van de serie „Victory at
Sea". 22.00 „The swift cold story" (episode
uit „Wagon Train").
VOOR VRIJDAG
NEDERLAND I
AVRO: 19.30 Rooster: programma voor
de tieners. NTS: 20.00 Journaal en weer-
overzicht. AVRO: 20.20 AVRO's Televizier.
20.40 Danny Kaye Show. 21.30 Voor de
vuist weg. NTS: 22.40-22.45 Journaal.
NEDERLAND II
NTS: 20.00 Journaal. KRO: 20.01 Paul
Anka. 20.50 Engeland naar verkiezing,
documentaire. 21.20 Reportage opening
schouwburg te Eindhoven. NTS: 21.30 De
Luchtmachtkapel. KRO: 22.00 Concilie
journaal. 22.10 Einde.
NOORDZEE
18.30 „Een eindje rijden" (aflevering van
„Mijn drie zonen"). 19.00 Gevarieerd pro
gramma. 19.23 „De vallende ster" (Holly
wood Star Playhouse). 22.00 „Edmond
Dantès", eerste episode van de serie „De
Graaf van Monte Christo",
De t.v.-camera's bleven zó ver weg van
het veld, waarop de voetbalteams van
België en Nederland elkaar ontmoetten,
dat het vooral hen, die een toestel met een
kleinbeeld hebben, nogal inspanning ge
kost moet hebben, de strijd van de 22 men
selijke poppetjes te volgen. Het feit, dat
men juist in deze grote overzichten het
sublieme, zij het onproduktieve samenspel
van de Anderlechtse Rode Duivels zo goed
kon zien, maakte echter veel goed. Bob
Spaak zullen wij als verslaggever graag
blijven horen.
Welverzorgd was het door Wim Neyman
gemaakte menu van de VARA-winteruit-
zendingen op Nederland I en II. Het viel
wat tegen, dat Louis van Gasterens film
„Het Huis", die nog door te weinig Neder
landers werd gezien, van het programma
werd afgevoerd (of voor de genoemde
vooruitblik moest wijken?). Voor een
nieuwe VARA-serie bood Wii Kan tijdens
een jeugdfestival in Velp als eerste
bekende Nederlander de jongeren de kans,
hem vragen over zijn werk te stellen.
Tijdens dit optreden bewees hij, ook
zonder een minutieus afgewogen confé
rence, een geestig en gevat man te zijn,
Damshuizer
Het uit jeugdig initiatief ontstane Haar
lems Toneel Instituut vereniging die zich
toelegt op toneellessen gaat na het
moeilijke eerste seizoen nu, op zaterdag
3 oktober, het tweede officieel openen. De
oud-actrice mevrouw La Chapelle (die als
Lien de Jong in 1936 eindexamen deed aan
de Toneelschool) zal de toneellessen ver
zorgen. Peter Bierenbroodspot geeft
spraaklessen.
Nieuw in dit seizoen zijn de bewegings-
lessen die onder leiding staan van mej. Th.
Timmermans. De bewegingsleer staat lo»
van de andere lessen als een aparte cur
sus. Het bestuur van het H.T.I. verwacht
dat buiten de amateurtonelisten ook vele
anderen voor laatstgenoemde cursus zullen
inschrijven. Voorts wordt er nog toneel
geschiedenis gedoceerd en grimeerles ge
geven. Alle lessen zijn in de Kenauzaal van
de Stadsdoelen te Haarlem, waar zaterdag
3 oktober van 14.30-16.00 uur gelegenheid
tot aanmelden is.