MOEDERS WIL IS WET
IN DE KOMENDE WEEK
ZATERDAG 3 OKTOBER 1964
Erbij
PAGINA VIJF
Levenslang
Brits voorbeeld
de Amerikaanse pianist Peter Nero,
Adamo, Dusty Springfield, Les Swingle
Singers, Gitte en Rex Gildo, Rob de
Nijs en Jasperino de Jong. Na het
journaal en de politieke partijen (deze
keer het Gereformeerd Politiek Ver
bond) komt alvorens het Grand Gala
gaat draaien nog een vrij korte hoofd
film, nl. de één uur durende rolprent
„Bomb in High Street" van Terence
Bishop. Tijdens graafwerkzaamheden
in Londen stuit men op het achterstuk
van 'n Duitse bom. De mijnopruimings-
dienst wordt gewaarschuwd en gaat
aan de slag. Twee jongemannen, die
nieuwsgierig toekijken, worden bena
derd door een vreemde figuur die hen
geld aanbiedt om te verdwijnen. Een
nogal verdacht gebaar, dat hen doet
vermoeden dat er iets vreemds aan de
hand is. Dat is er dan ook.
(Nederland 2). Tegenover de NTS
de VARA. Wie niet van de slapstick
humor van de Comedy Caper en Open
baar Kunstbezit houdt, kan tezelfder
tijd op het tweede net gaan kijken
naar een Vlaams programma, nl. Olé
zulle, onder welke titel een muzikale
ontmoeting wordt uitegzonden tussen
België en Spanje. België wordt ver
tegenwoordigd door het .zangeresje
Rina Pia, de Spaanse kleuren worden
hoog gehouden door het Trio Los
Guacamayos. Hierna de eerste afleve
ring van de belevenissen van de
Bailey's of Balboa. We maken kennis
met de „eigenwijze" zestiger Sam
Bailey, die op een eilandje voor de
kust van Califomië een toeristische
onderneming drijft. Hij wordt in het
vaarwater gezeten door de plaatselijke
watersportvereniging. Conflicten blij
ven dan ook niet uit. Hoofdschotel van
de VARA is het televisiespel „De trein-
coupé" van de Britse toneelschrijver
Johnny Speight van wie we nog niet
zo lang geleden „De Speelmakkers"
zagen met een voortreffelijke rol van
Ton van Duinhoven. Ook nu slechts
twee figuren 'n het spel: twee reizigers
in de trein van Londen naar Man
chester. Het zijn mensen uit totaal ver
schillende maatschappelijke milieus,
die niets begrijpen van eikaars moei
lijkheden. De rancuneuze jongeman
wordt ten tonele gevoerd door Henk
vau Ulsen, de gearriveerde zakenman
krijgt gestalte in de persoon van de
Belgische acteur Alex van Royen, die
onlangs het Nederlandse toneel is ko
men versterken. John van de Rest
voert de regie. De avond wordt be
sloten met Achter het Nieuws.
Adèle Bloemendaal-show
DINSDAG. (Nederland 1). Een teken-
filmpje vult op deze avond de tijd, die
voortaan op dinsdagavond zal worden
ingenomen door de herhaling van de
Engelse les, waarmee de NTS in de
eerstvolgende seizoenen voor de dag
komt. De eerste aflevering van de
Engelse les zal de leergierige kijkers
in kennis brengen met het charmante
echtpaar Walter en Conny, dat deze
keer uit de doeken doet hoe een deur,
een raam en een tafel in het Engels
heten. De cursus lijkt in eerste aanleg
wel wat heel erg simplistisch, maar
er schijnen voortreffelijke resultaten
mee behaald te zijn. Men kan boekjes
kopen, die het de cursisten nog ge
makkelijker maken. Na het journaal
eerst AVRO's Televizier en vervolgens
de première van de Adèle Bloemendaal-
show. Adèle speelde vorig jaar een
belangrijke rol in de Kijk die Rijk
programma's. Haar eigen show krijgt
het karakter van een cabaret. Als tekst
schrijvers verlenen Jaap van de Merwe,
Kees Stip, Gerben Hellinga en Hans
Sleutelaar medewerking. Naast Adèle
zelf die een uitstekende cabaretière
is komen in het beeld leden van het
Nationaal Ballet, Shireen Strooker en
de zanger Edwin Rutten. Voor de lief
hebbers van een pittige discussie komt
daarna de première van „Man tegen
man". Onder regie van Roelof Kiers
en Piet Beishuizen een van de
mannen van het allereerste televisie
uur zullen twee personen van ge
dachten wisselen over een actueel pro
bleem, waarover zij sterk van mening
verschillen. Ook de toeschouwers in de
studio bij dit rechtstreeks uit te zenden
programma zijn met zorg gekozen, want
zij zullen zich in de discussie mogen
mengen.
(Nederland 2). Het schakelpunt op
deze avond is tien voor negen. Dan ein
digen op beide netten de programma's.
Tegenover het Journaal en Televizier
op het eerste net staat een natuur-
filmpje „De vriendelijke zee" en een
aflevering van de komische Amerikaan
se filmserie, de Bill Dana Show. Bill is
een kwasi domme jongen uit Zuid-
Amerika, die in Noord-Amerika zijn ge
luk wil beproeven en die als liftboy in
een groot Amerikaans hotel werkt. Bill
Dana is van origine tekstschrijver. Als
hij uitgegrapt is, begint op het andere
net Adèle Bloemendaal. Tegenover haar
zullen Hans Keller en Bob Bertina film
zaken biechten en Frans Brüggen, blok
fluit en Gustav Leonhardt, klavecimbel,
zullen voor een muzikaal programma
zorgen, zodat men in dit geval echt van
een coördinatie mag spreken, die leidde
tot keuzemogelijkheden. Want beide
netten brengen totaal verschillende pro
gramma's. Brieven van de Parijse
KRO-correspondent en een religieuze
uitzending Geloofsbrieven, waarin ge
loofszaken op instructieve wijze zullen
worden behandeld, completeren het
KRO-programma.
„Een dag vol verwarring"
van Oliver Goldsmith (2)
WOENSDAG (Nederland 1). De
woensdagavond van de VARA is door
gaans van tamelijk zwaar gehalte. Dat
begint al om half acht als Peter van
Halm aantreedt met zijn politieke pro
gramma „Contrast", waarin voorname
lijk controversiële onderwerpen op het
gebied van de politiek in de ruimste zin
des woords behandeld zullen worden. De
actualiteit speelt bij de keuze een be
langrijke rol. Gerrit Schilder is samen-
Zaterdag De eerste aflevering van „Theater Thuis" met Wïllii Walden (l.)
en Berry Kievits (r.) in de hoofdrollen.
Op donderdagmiddag 24 sep
tember strekte Mia Smelt zich
behaaglijk uit in de lang niet ge
makkelijke kantoorstoel van hout
en staal. Ze zakte onderuit en het
zich niet-charmant maar wel on
gedwongen en o zo behaaglijk
hangen. Je kon aan haar zien dat
ze het naar haar zin had toen ze
naar de 250 huisvrouwen-uit-
Nederland keek, die voor haar
naar de opnamestudio van de
KRO waren gekomen. In hun zon
dagse jurk, in klederdracht, met
een anjer versierd, in vrolijke stem
ming. Want er was feest. Feest
om het vijftienjarig bestaan van
het programma „Moeders wil is
wet", dat al die jaren trouw werd
gepresenteerd door Mia Smelt.
LATER, na de opname, tijdens
een gezellige bijeenkomst met de
adjunct-directeur van de K.R.O.
mr. drs. W. J. A. Wagenaar, werd
Mia Smelt veel lof toegezwaaid. In
zijn toespraak tot de jubilerende
K.R.O.-medewerkster zei de heer
Wagenaar: „Uw programma moet
tot de meest beluisterde gerekend
worden". „Hoeveel luisteraars
denkt u, mijnheer Wagenaar", wilde
een van de journalistes weten, die
geen genoegen nam met een uit
een onderzoek geconstateerd „heel
veel".
Hij zocht naar een diplomatiek
antwoord, zei toen: „Schrijft u maar,
dat Wagenaar zegt, dat twee mil
joen mensen naar „Moeders wil is
wet" luisteren".
„U HEBT levenslang gekregen",
had daarvoor de heer Wagenaar te
gen Mia Smelt gezegd; na vijftien
jaar is ze ook nauwelijks meer uit
het programma weg te denken.
Het is een stuk levenswerk gewor
den. „Ik zit er tot aan m'n graf aan
vast" lachte ze. „Heeft u nog een
jubileumgeschenk van de K.R.O. ge
had", wilde een andere verslag
geefster weten. „Het geschenk dat ik
hier werken mag. Levenslang!", zei
Mia ernstig, zonder over het ant
woord te moeten nadenken.
MIA SMELT werkt al sinds 1946
bij de Katholieke Radio Omroep.
Eerst bij de reportage-afdeling en
klankbeelden waar ze „een vrou
wenstem nodig hadden". Na drie
jaar de actualiteit te hebben nagelo
pen ging ze met „Moeders wil is
wet" van start. Een idee van de
voormalige KRO-programma-lei-
der Toon Rammelt. Het dagelijks
programma van de Engelse B.B.C.,
„Housewives choice", bracht hem
op het idee zoiets ook in Nederland
te introduceren.
OP 1 OKTOBER 1949 kwam Mia
Smelt voor het eerst in de ether
met „Het verzoekplatenprogramma
voor de huisvrouw: Moeders wil is
wet"! Vijftien jaar lang wijdt ze
zich nu al weer met enthousiasme
aan de samenstelling en presentatie
van het programma, dat een paar
ochtenden in de week tussen negen
en tien wordt uitgezonden. Voor de
Mia Smelt en haar assistent, acteur Gerard Heystee, tijdens een uit
zending van „Moeders wil is wet".
mannelijke noot in het vrouwenpro
gramma zorgden in de loop der ja
ren omroeper Hans Bik, broeder
Amantius, Charles Genders en nu
acteur met bril en baardje Gerard
Heystee.
DE RUBRIEK die eerst uitslui
tend %et karakter van een verzoek
platenprogramma (zoals het B.B.C.-
uurtje) droeg, werd later uitgebreid
met rubrieken: er werd raad ge
schaft in medische problemen, in
opvoedkundige vraagstukken
door de Haarlemse mevrouw Cla-
renbeek-Van Klaveren, er kwam
een „tuinman", de rubriek „Waar
voor uw geld" en om er iets
nieuws in te brengen: het beroepen-
idee. Om de zoveel tijd wordt de
beroepen-lijst erbij gehaald, geprikt
en er een beroep uitgekozen. De
echtgenotes van de mannen met dat
beroep kunnen hun muzikale wen
sen kenbaar maken. „Moeders wil
is wet" is nu toe aan het 79ste van
de vierduizend beroepenVoorlo
pig kan Mia Smelt dus vooruit.
DIE BEROEPEN brengt Mia
Smelt met gezinnen in aanraking.
Ze wordt door de vele brieven
geconfronteerd met problemen,
die zich rond het beroep van de man
voordoen. Er komen veel brieven.
En uitgebreide brieven. „De langste
bestond uit veertig kantjes!" hijgde
Mia Smelt tijdens de jubileum-op
name. Ze beantwoordt alle brieven
zelf. „Ik tik ze niet zelf hoor!"
Voor de radio of per brief.
ZE HEEFT ER nu al enkele dui
zenden uitzendingen opzitten. Of het
routine is geworden? „Nee, het blijft
altijd levend door de corresponden
tie over de beroepen, de huiselijke
problemen die erbij betrokken wor
den. Ze zeggen wel eens dat ik
wat minder moet praten en meer
platen draaien, maar er zijn brie
ven waarop ik tijdens de uitzending
écht wil ingaan". Mia Smelt babbelt
het liefst voor de vuist weg. Ze
houdt van improviseren (dat komt
niet door de routine van de afgelo
pen vijftien jaar, want in de klank
beelden-tijd deed ze het ook al) „Je
moet natuurlijk wel altijd de brieven
doornemen. Maar voor de rest gaat
het vanzelf".
Tijdens de jubileum-opname („Ge
zellig om er nu eens publiek bij te
hebben") passeerde vijftien jaar de
revue. Mia Smelt verwelkomde de
huisvrouwen met „U bent hier geko
men om een jubileum te vieren.
Maar wat zou ik moeten vertellen
over die vijftien jaar? U kent de ge
schiedenis veel beter dan ik. U heeft
die meegemaakt". Fons Dis kondig
de het programma aan, het Casca
de-orkest speelde de herkenninsme-
lodie en daarna klonk „Wiener
Blut", de eerste plaat van de 1 ok
tober 1949-uitzending.
De medewerkerster en -ers werden
voorgesteld, er waren babbeltjes,
muzikale wensen werden uitgevoerd,
Willeke Alberti zong twee van haar
succesnummers, huisvrouwen lever
den hun bijdragen en zongen een
speciaal geschreven jubileumliedje.
Het derde lustrum van het populai
re programma was een feit.
Henny Schoute
steller van Contrast; hij wordt bijge
staan door een uit deskundigen be
staande redactiecommissie. Hierna het
journaal en Achter het Nieuws. „Voor
stelling" staat deze avond in het teken
van Japan, het land, waar deze maand
de Olympische Spelen worden gehou
den. Erik Schneider en Nell Knoop
spelen een Japans Noh-spel en verder
kan men kijken en luisteren naar frag
menten uit opera's, die aan Japan her
inneren: de Mikado en Butterfly. Voor
het eerst zal als presentatrice van
„Voorstelling" optreden de bekende
Rotterdamse actrice Annet Nieuwen-
huyzen. Na de veertig minuten „Voor
stelling" staat op het programma een
van de grote maandelijkse documen
taires, die de staf van mej. mr. Lemaire
zich heeft voorgenomen te maken.
Onderwerp is „De Binnenvaart", waar
over ook de KRO haar licht al eens
liet schijnen. Een interessant stukje
Nederlandse activiteit overigens, waar
aan zoveel aspecten zitten denkt u
maar eens aan het onderwijs voor de
kinderen dat er stof genoeg is voor
een boeiende documentaire. Tien mi
nuten krijgt het Humanistisch Verbond
het woord, alvorens de journaaldienst
met het avondbulletin de dag afsluit.
(Nederland 2). Zoals gezegd, een ta
melijk zwaar avondje van de VARA.
Men denke echter niet, dat de NCRV
daar lichte kost tegenover stelt. Zij
komt met een programma, dat het best
kan worden beschouwd als bestemd
voor de „minoriteiten", waarover men
tegenwoordig de mond vol heeft in Hil
versum. Dat is de kleine groep kijkers
met belangstelling voor zeer speciale
zaken, die nooit aan bod komen, omdat
de smaak van het prote publiek zovaak
richtlijn is voor de programmamakers.
Net zo min als „Voorstelling" en „Con
trast" is ook het toneelstuk van het
tweede net iets voor de doorsneekijker.
Het is een typisch stuk Engels toneel in
een Engelse uitvoering. Titel: She
stooped to conquer ofwel „Een dag vol
verwarring". Zwaar is het spel niet,
maar gemakkelijk mag men het toch
ook niet noemen. Hét staat te boek als
een blijspel van de Ierse schrijver Oliver
Goldsmith, die het in 1773, kort voor
zijn dood, voltooide. Goldsmith was een
merkwaardig man: een zwerver, die zich
uiteindelijk vestigde in Londen. Hij
schreef het klassieke werk „The vicar
of Wakefield", waarin hij de lotgevallen
van een predikantengezin op bijzonder
gevoelige wijze verhaalde. Daarnaast
zijn enkele van zijn gedichten beroemd
gebleven bijvoorbeeld „The deserted
village", waarin Goldsmith beschrijft
Dinsdag De cabaretière Adèle
Bloemendaal presenteert haar eerste
t.v.-programma.
hoe boeren verpauperen, omdat adellijke
heren hun gronden opkopen voor bos-
en jachtterrein. „She stooped to con
quer" is een blijspel met een spranke
lende dialoog. Het wordt opgevoerd door
de Birmingham Repertory Company met
Derek Jacobi in de hoofdrol. Deze BBC-
produktie krijgt Nederlandse onder
titels. In de pauze de première van
„Literair Kijkschrift", de nieuwe letter
kundige rubriek met onder meer een
interview van Ad den Besten met het
Friese Eerste-Kamerlid H. Algra (wiens
uitlatingen over de moderne litteratuur
nogal de aandacht trokken), een vraag
gesprek met Ed Hoornik met de criticus
Piet Calis over de houding van de dich
ter in een veranderende wereld en ten
slotte poëzie in Japanse versvormen
door Nederlandse dichters. Na het En
gelse tv.-spel nog een kort program
maatje met The Orpington Junior Sin
gers, een Engels meisjeskoor, dat volks
liedjes zingt en tenslotte de Dagsluiting,
gevolgd door Attentie.
„Ex-wonderkind"
DONDERDAG (Nederland I). Het
vrouwenprogramma in Ogenschouw
wordt weer gepresenteerd door Hen-
riette van Aelst. Het wordt gevolgd
door een tv-spel rond Anne-Marie van
Schuurman. In het avondprogramma
brengt de NTS eerst het Landbouw-
joumaal, waarna de KRO op 't gewone
Journaal Kijk op Kunst laat volgen, nl.
actualiteiten op kunstgebied. Het tele
visiespel van deze avond is „Man on a
mountain top", letterlijk te vertalen als
„Man op een bergtop", maar vrij ver
taald als „Ex-wonderkind". In dit spel
van Robert Alan Aurthur wordt het
probleem gesteld van een volwassen,
geworden wonderkind, dat door zijn
bijzondere begaafdheid gedoemd is tot
een leven in eenzaamheid. Het wonder
kind is Maxim Hamel; andere rollen
worden o.m. vertolkt door Sacco van
der Made, Rob Geraerds en Riny van
Slingelandt. De serie gezamenlijk door
VPRO, NCRV en KRO geproduceerde
documentaires „In één geest" vindt ten
slotte zijn afsluiting op deze avond. Dit
waardevolle experiment van oecume
nische samenwerking op televisiegebied
heeft bijzonder de belangstelling ge
trokken. De betrokkenen zijn zeer ver
heugd over de goede ontvangst in brede
kring van het resultaat van hun werk,
maar zij beseffen terdege, dat de his
torische verhandelingen aanzienlijk
minder conflictstof bevatten dan vooral
deze laatste aflevering, die zal handelen
over de tegenwoordige 1 id en in het
bijzonder de toekomst: perspectieven der
oecumene. Hans Wortelboer had de
regie van dit vierde en laatste deel van
„In één geest".
Nederland 2. Amusement op het
tweede net. De AVRO zendt nl. een
anderhalf uur durende show uit, die
werd vervaardigd door de vermaarde
Duitse showregisseur Michael Pfleghar
en die wil laten zien welk amusement
Toiko te bieden heeft. Dat is niet ge
ring, want de Japanse hoofdstad is echt
een metropool. We maken dan ook niet
alleen kennis met de geisha's hoe
wel de kijkers getuige kunnen zijn van
een party van deze dansmeisjes in
Tokio te bieden heeft. Dat is niet ge-
sterren uit de Japanse showbusiness,
(Vervolg zie pag. 7)
Grand Gala du Disque
ZATERDAG. Het zaterdagmiddagpro
gramma van de VARA bestaat uit Ad-
venture en Rawhide, een film van Jan
Veenman over Vossen, „Wie is Knirp"
(voor de kinderen), „Kijk eens in je
eigen tuin", de Hongaarse tekenfilm
„de Koning en de vlieg" en opnieuw
de Vier-Veren waterval. De avond is
er vooral een voor de tieners, hoewel
oudere liefhebbers van licht (zang)
amusement ook mee kunnen genieten.
Om half acht eerst het nieuws uit pla-
tenland van Herman Stok, ofwel Top of
Flop, dat deze keer uit het gebouw De
IJzeren Klap uit Musselkanaal komt.
Later op de avond het Grand Gala du
Disque, dat Willem Duys niet „voor de
vuist weg" heeft georganiseerd, maar
waarin vele maanden voorbereiding zit
ten. Het festival is verdeeld over Ne
derland 1 en Nederland 2. Op Neder
land 1 gaat de eerste aflevering van
Theater Thuis, getiteld „Komt u even
binnen" aan het Gala vooraf. De VARA
heeft reeds enkele afleveringen van de
ze uit acht onderdelen bestaande serie
opgenomen. Hoofdpersonen zijn Gerard
Walden en Berry Kievits, het bekende
artiestenechtpaar, dat in Theater Thuis
ook een dergelijk paar uitbeeldt. De
kijkers zullen hen kunnen volgen in hun
dagelijks leven, als ze niet op de plan
ken staan. Artiesten in hun gewone
doen dus. Aan deze komische serie wer
ken behalve Gerard en Berry o.m. mee
Tonny Boucher de echtgenote van de
onlangs overleden komiek Willy Ver
voort Nol Kievits, Han Konig, Chris
van Beek en Dick Scheffer. Guus Ver-
straete schreef de teksten en heeft ook
de regie. Om er al vast even in te
komen: de vader van het gezin knut
selt, de moeder schildert en de zoon is
graag verliefd. Uit gebouw Frascati
komt vervolgens ondanks alles „Zo is
het toevallig ook nog eens een keer",
waarna de VARA het tweede deel uit
zendt van het Grand Gala du Disque,
met als medewerkenden o.m. Jérry
and his Pacemakers, Los Indios Taba-
jaras, de Swingle Singers, Gert Tim
mermans. Quincy Jones, Millie Small,
Nina en Frederik, The Newbeats, Heinz
Hoppe en Rita Streich, Rob de Nijs en
als klapstuk Josephine Baker. Van jazz
tot operette en van smartlap to music-
hall dus. Willem Duys reikt zelf de
Edisons uit.
Voor Nederland 1 komt na de Duitse
detectivefilm „De kaart met de lynx-
kop" tegen half negen het eerste deel
van het grote platenfeest op de beeld
buis. De NCRV concurreert hiermee
dus tegen de artiestenfamilie en tegen
de halve „Zo is het toevallig ook nog
eens een keer", dat nl. halverwege is
gevorderd als de Grand Gala-eerste
helft is afgelopen. Rinus Ferdinandusse,
Jan Blokker en hun teamgenoten vullen
op die manier nog net de pauze van
het Duys feest, want het kwartiertje
Attentie en het religieuze programaa
tje aan het eind van het NCRV pro
gramma lijken ons geen concurrentie
voor het vermaak van de andere kant.
Voor de pauze treden in het Willem
Duys-Concertgebouw op de knappe
Duitse gezusters Jakob met hun eigen
showtje, de Oostenrijkse Songfestival
deelnemer Udo Jürgens, wiens „War-
um" aardig op weg is een tophit te
worden in het Engels, Lia Dorana die
een Edison krijgt de Duitse zanger
René Carol, Edisonwinnaar Adamo, het
Engelse zangeresje Dusty Springfield,
de Amerikaanse pianist Peter Nero en
de cabaretière Jasperina de Jong
van het Lurelei cabaret die ook al
voor een Edison in aanmerking kwam.
Een duur feest dus, dat het riekt
toch wel naar commercie betaald
wordt door de importeurs van de
grammofoonplaten, waarop de namen
van de genoemde sterren zijn te ho
ren.
„Oorlog en Vrede"
ZONDAG. (Nederland 1). Het be
langrijkste onderdeel van het VPRO-
programma op deze zondag is onge
twijfeld de eerste aflevering van de
serie „Oorlog en Vrede". Het is een
documentaire in vier delen, die tot
stand kwam in samenwerking met het
Polemologisch Instituut van de Gro
ningse universiteit. In de uitzendingen
wordt het verschijnsel oorlog in al haar
facetten en de vredesbeweging belicht.
Zaterdag Josephine Baker is de
ster in het populaire gedeelte van het
Grand Gala du Disque.
Men mag er aldus de leiding van
deze omroepvereniging niet van uit
gaan, dat de kwestie oorlog of vrede
een zaak is, die alleen maar enkele
staatslieden aangaat. Een serie als deze
is bedoeld om de geestelijke en morele
krachten in ons volk te mobiliseren.
Het programma is zo breed mogelijk
opgezet. Vele instanties verleenden hun
medewerking. Vanavond komt de mo
derne oorlogvoering het gebruik van
kernwapens aan de orde. Vóór het
journaal „Leer om leer", een veertien
daagse catechisatieles, die verzorgd
wordt door CVK en IKOR. Erna Sport
in Beeld en de eerste aflevering van
een Amerikaanse feuilleton „Car' 54".
De Cabaretkroniek van Wim lbo be
steedt vanavond aandacht aan het
nieuwe cabaretduo Jaap van de Merwe
(tekstschrijver en vertaler van Stief-
been en Zoon) en Aart Brouwer. Beiden
hebben hun sporen in het cabaret ver
diend. Tot januari gaan ze hun two-
men show" uitproberen in besloten
kring, daarna volgt een reeks voor
stellingen in het openbaar. Wim lbo
verwacht veel van het tweetal en geeft
hen ruim baan in zijn kroniek, waarin
ook de jonge zanger René Frank op
treedt. Hierna een concert van het
Nederlands Kamerkoor en eerder ge
noemd programma „Oorlog en Vrede".
(Nederland 2). De NTS start de
zondagavond met een Belgische jeugd-
strip „Tijdcapsule". Twee 21ste-eeuwse
studenten en een uitvinder reizen terug
in de tijd met een capsule. De strip
zal wekelijks worden uitgezonden. Ver
volgens een oud filmpje, het nieuws
en dan een Amerikaanse family-
comedy, de Tom Ewell show met de
gelijknamige komiek in de hoofdrol.
Na een korte CBS-film over de lucht
fotografie (Speurende Ogen), een Duits
televisiespel met Nederlandse onder
titels Het is „Vrienden als wolven"
van Heinrich Carle. In Canada over
nachten enkele arbeiders in een blok
hut. Eén van hen wordt plotseling na
het eten niet lekker en overlijdt. In
normale omstandigheden zou men aan
deze dood een natuurlijke oorzaak heb
ben toegeschreven, maar de spanning,
waaronder deze mannen leven doet hen
aan misdaad denken. Een van hen
brengt zijn wantrouwen onder woordeif
en dan is de paniek gezaaid. Tien mi
nuten Sport in Beeld hierna om tot
rust te komen.
„De treincoupé"
MAANDAG. (Nederland 1). Een bij
zondere avond van de NTS. De kijkers,
die nog niet over het tweede net be
schikken, omdat zij te ver van Lopik
wonen, geen antenne hebben of het
nog met een oud toestel moeten doen,
hebben zaterdag het eerste deel van
het Grand Gala du Disque gemist.
Speciaal voor hen herhaalt de NTS
het gedeelte voor de pauze van het
spektakel-platenfeest. Ter herinnering:
tot de optredenden behoren onder meer