PANORAMA POSTBUS 1 HAARLEM Succes in Hengelo voor de muzikale klucht „Bill Clifford" N.Ph.O. opende het seizoen NEGEN MUZEN Radio-serie over het onderwijs Kamerlid verbolgen over Podium; de regering niet Kaf ka en Beckett bij Nieuwe Komedie Modernistisch absurd program van Erik Vos DINSDAG 6 OKTOBER 1964 9 zo boeiend is nu PANORAMA Argentijnse auteur Borges vijf dagen in Nederland Architectuurprijs voor ir. Aldo van Eyck Pianist Jan Nederpelt om het leven gekomen Ouders voorlichten Jan Mul en Godfried Bomans gehuldigd r De radio geeft woensdag T elevisie pro gr anima's Jos de Klerk Onderzoek in Bonn naar betrekkingen tussen Vatic aan en nazi's Ton Neelissen BOEKEN „DE AAP" en „EINDSPEL" DE NIEUWE KOMEDIE heeft met haar première (gisteravond in Diligentia te Den Haag) een tweetal schrijvers bijeengebracht die althans om één reden onverwacht bij elkaar bleken te passen. „De Aap", een als monoloog geschreven verhaal van Kafka, en „Fin de Partie" van Beckett willen beide over onze werkelijke situatie als mens op aarde, iets zeggen in de vorm van een volkomen irreëel gebeuren. „DE AAP", oorspronkelijk Verslag voor een academie" geheten, is het verhaal van een aap die om aan gevangenschap te ontsnappen zich als mens heeft leren voordoen. Het is duidelijk dat men zonder moeite dit als een, parabel op onze eigen situatie kan uitleggen. Ook de mens pleegt, om zichzelf een grotere illusie van vrijheid te geven, zich boven zijn staat van biolo gisch bepaald wezen te verheffen in een droomspel van vergeestelijking en eeuwig leven. DIT VERHAAL nu bleek zich inderdaad voor opvoering te lenen, omdat de acteur die de tekst voordroeg hieraan een extra dimensie kon toevoegen door de feitelijke gebondenheid aan zijn apenafkomst (in het verhaal impliciet), expliciet te laten zien. Advertentie ECHT WAAR - HET STAAT IN Platvoetballer (schoenmaat 46) werd verkocht voor honderddui zend gulden en vertelt aan Pano rama wat voor gevoel dat is. Wat denkt Cornells Verolme bij het dessert? General der Flieger Christian sen, de beul van Putten, verant woordelijk voor de dood van duizenden onschuldigen werd een week of wat geleden in Duitsland gedecoreerd. Vijf toffe Amsterdammers, die door de televisiejury „Nieuwe Oogst" werden afgekraakt, maakten een gramofoonplaat, die een internationaal succes is. Prachtige, 77 centimeter bre de, kleurenfoto van de „Wil lem Ruys" Neem een abonnement, NU, voor de winter begint, op dit geïllustreerde weekblad, dat van de eerste tot de laatste bladzijde voortreffelijke ontspanning biedt voor het hele gezin. Stuur NU een briefkaart met naam en adres aan dan krijgt u de eerstvolgende 3 nummers gratis en daarna (voor slechts 40 ets per week) elke week Nederlands eigen gezins weekblad! De wereldbekende Argentijnse schrijver en dichter José Louis Borges zal van 12 tot en met 16 oktober een bezoek aan ons land brengen. Hij is de gast van de Nederlandse regering. De 65-jarige Bor ges, van wie ook werk in het Nederlands is vertaald, zal worden ontvangen door staatssecretaris Van de Laar. Op 13 oktober houdt Borges een voor dracht voor de studenten van prof. dr. J. A. van Praag, die aan de universiteit van Amsterdam Spaanse taal en letter kunde doceert. Dezelfde voordracht („La poesia gauchesca", de poëzie van de Zuid- amerikaanse cowboys) houdt hij op 14 oktober in het Spaans-Portugees en Ibero- Amerikaans Instituut van prof. dr. C. F. A. van Dam in Utrecht. B. en W. van Amsterdam hebben de Architectuurprijs 1964 van de gemeente toegekend aan de architect ir. Aldo van Eyck voor zijn ontwerp van het Burger weeshuis. De jury bestond uit de architecten Bij voet, Evers, Hertzberger, Schaling en Vriend. John Lanting heeft zich bijzonder knap en kluchtig van die taak gekweten. Het maakte de indruk of er studies in het Mensapenhuis aan deze prestatie vooraf zijn gegaan. Wellicht was ook het aandeel van regisseur Vos in dit opzicht groot, maar Harting heeft in ieder geval een maximum aan aapse expressiviteit en be wegelijkheid laten zien. NA DE PAUZE volgde dan „Eind spel", het tweede stuk (na „Wachten op Godot") van de in Parijs werkende Ier Samuel Beckett. Het stuk is in 1957 ge schreven en reeds enkele jaren geleden met succes door Amsterdamse studen ten opgevoerd. Het heeft met deze be roepsopvoering niets gewonnen: het blijft dezelfde dieptragische visie op het menselijk bestaan, die nog steeds de zelfde nasmaak van morbide en on nodige wanhoop achterlaat. BECKETT LAAT zien hoe in een vol ledig uitgestorven wereld de laatste vier mensen in een huis bijeen zijn: Hamm, blind en verlamd, zijn knecht Clov, half verlamd (hij kan niet zitten en maar moeilijk lopen) en de ouders van Hamm in een tweetal vuilnisemmers opgeborgen omdat hun benen geamputeerd zijn. Er is bijna geen eten meer en de toestand boet geleidelijk aan nog meer aan leef baarheid in. Ik heb destijds al als mijn bezwaar tegen het stuk betoogd dat het ieders goed recht mag zijn om het bestaan uitzicht loos en afschuwelijk te achten, maar dat de geschetste situatie rondom Hamm en Clov zó weinig met de realiteit te maken heeft dat het stuk ons ook als parabel niets te zeggen kan hebben, en dat het al bij zonder gemakkelijk is om een menselijke tragedie te schrijven door zoveel fictieve ellende op te stapelen. AFGEZIEN VAN DEZE principiële be zwaren tegen een stuk, waar overigens iedereen, voorzien van een eenvoudig handboek over dieptepsychologie naar hartelust in kan gaan graven, was de op voering zo goed als mogelijk was. En dat wil dan altijd nog zeggen: langdradig en vervelend. Paul Meyer was weer in zijn gezel schap van herkomst teruggekeerd in- (Van onze correspondent HILVERSUM In Hilversum is giste ren door verdrinking om het leven geko men de pianist Jan Nederpelt. In omroep- kringen en bij de Nederlandse Radio Unie genoot hij grote bekendheid als concert pianist en begeleider. Hij was 57 jaar. Het stoffelijk overschot van de musicus werd 's ochtends door een voorbijganger gevonden in de Oude Haven. John Lanting in „De Aap" van Kafka (Nieuwe Komedie). drukwekkend als de invalide Hamm. Het ouderpaar in de vuilnisemmer werd zo schrijnend mogelijk gebracht door Hetty Beck en John Harting, terwijl Peter van der Linden de weinige toegestane bewege lijkheid in het geheel bracht en de ver dierlijkheid van het knechtschap meester lijk gestalte gaf. Een weinig opwekkende avond. Hans van den Bergh Opera en politiek. De heer D. Dooyes heeft zich teruggetrokken uit het dage lijks bestuur van de Nederlandse Fede ratie van Beroepsverenigingen van Kun stenaars. Als woordvoerder van de P.v.d.A.-fractie in de Amsterdamse ge meenteraad stemde hij voor liquidatie van de Nederlandse Opera. Het dage lijks bestuur van de federatie is van oordeel dat deze gedragslijn in beide functies van de heer Dooyes onverenig baar heeft gemaakt. De heer Dooyes is tot dezelfde slotsom gekomen en heeft zich daarom teruggetrokken. Het dage lijks bestuur van de federatie betreurt de gang van zaken en prijs de héér Dooyes voor het werk dat hij voor de federatie heeft gedaan. Greta Garbo. Georges Schlee, de onaf scheidelijke metgezel van Greta Garbo en tevens haar raadsman, is in een hotel in Parijs overleden. Het paar was twee dagen tevoren in de Franse hoofdstad aangekomen. Dickens. In Londen is op 76-jarige leeftijd overleden Philip Charles Dickens, een kleinzoon van de beroemde Engelse schrijver. Hij is secretaris en later chef- financiën geweest van het concern Im perial Chemical Industries. Deze maand zou hij voorzitter zijn geworden van het Dickens-genootschap. Het Nederlandse onderwijs maakt op het ogenblik een enorme ontwikkeling door. Dit heeft tot gevolg, dat de ouders vaak geen flauw begrip meer hebben van de moderne onderwijsmethoden die op de scholen zijn ingevoerd of worden in gevoerd. In de komende maanden zendt de KRO radio iedere dinsdagavond een klankbeeld uit, waarin een overzicht wordt gegeven van wat er gaande is op het gebied van de onderwijsvernieuwing. De uitzendingen zijn in eerste aanleg afgestemd op de ouders van schoolgaande kinderen. Iedere dinsdagavond wordt een afgerond onder werp behandeld. Frans Wijsen heeft de redactie van de serie. Vanavond om 9.25 uur is de eerste uit zending te beluisteren; zij duurt een kwar tier; de kansen voor de onderwijsvernieu wing is het thema. In de komende maanden (de serie wordt besloten op 28 december) worden daarna zaken behandeld als blo- en lom scholen, lager nijverheidsonderwijs, proble men van overgang van l.o. naar v.h.m.o. (selectie, brugklas), het talenonderwijs, de integratie van het letterkunde-onderwijs enz. Voorts zijn in de cyclus reportages te beluisteren van bezoeken aan diverse scholen, waaronder een experimenteel havo- en mavo-complex. Staatssecretaris Van de Laar van O. K. W. vindt, dat de subsidie aan het litte raire tijdschrift „Podium" niet moet wor den ingetrokken vanwege een artikel dat het misnoegen heeft gewekt van het Tweede - Kamerlid dr. H. A. Schring (C.H.U.) dat hierover vragen had gesteld. De staatssecretaris spreekt van een inci denteel geval, dat een zo ingrijpende maatregel als beëindiging van de subsi die niet rechtvaardigt. (Het Kamerlid had bezwaar gemaakt tegen een spottend stukje in Podium naar aanleiding van het tumult over een woord uit een gedicht van Remco Campert dat de AVRO niet via de televisie in de huis kamers wilde brengen. Het conflict hier over betekende het einde van de door H. A. Gomperts verzorgde serie „Litteraire Ontmoetingen" bij de AVRO red.). EEN OVATIONEEL APPLAUS; bloemen voor de vertolksters en vertolkers; de componist en zijn librettoschrijver op het podium; hulde voor de dirigent: de korte opera in twee akten „Bill Clifford" van Jan Mul op een libretto van Godfried Bomans heeft gisteravond in het Concert gebouw te Hengelo het succes gehad, dat de opdrachtgever, de gemeente Ensche de, beoogd moet hebben toen deze de Haarlemse componist verzocht een opera te schrijven ter opening van het eerste stu diejaar van de Technische Hogeschool Twente (men zie hierover ook ons blad van gisteren). Toch zullen velen zich afge vraagd hebben waarover ze zo enthou siast waren. Maar dat is wellicht het ty- HET JAARLIJKS concert waarop de Stichtingsraad van het Noordhollands Phil- harmonisch Orkest de leden van Gedepu teerde Staten en de overheden van de sub sidiërende gemeenten met hun dames ont haalt, vond maandagavond in het Haar lems Concertgebouw onder grote belang stelling plaats. Bij ontstentenis van de eerste dirigent Henri Arends, die heden in het kader van de Haarlemmer cultuurdagen te Salzburg een concert leidt van het, Mozarteumor- kest, trad Hein Jordans van het Brabants Orkest als gastdirigent op. Na 'opening met het Wiih'elmus hield de heer W. Mensink, voorzitter van het N. Ph.O. de gebruikelijke „troonrede", die nog ruim stof vond in de evenementen van het jubileumjaar. De aanwezigheid van de commissaris der koningin werd te baat ge nomen om deze erop te wijzen, dat het geld van de provincie aan het N.Ph.O. goed besteed is. Ook werd terloops mede deling gedaan dat de gebruikelijke bijeen komst in de Gravenzaal van het Stadhuis om plausibele redenen dit keer achterwe ge zou blijven en ten slotte dat Marinus Adam, wegens het bereiken van de pen sioengerechtigde leeftijd, aan het eind van het seizoen, na 48 dienstjaren bij het or kest, zijn functie als tweede dirigent zal neerleggen. HILVERSUM I. 402 m. 746 kc.s. 7.00-24.00 NCRV. NCRV: 7.00 Nieuws en SOS-berichten. 7.10 Dagopening. 7.20 Oude muziek (gr.) 7.45 Radiokrant. 8.00 Nieuws. 8.15 Gewij de muziek (gr.) 8.30 Lichte grammofoon- muziek. 8.50 Vocaal ensemble: Volksliede ren. 9.00 Voor de zieken. 9.35 Waterstan den. 9.40 Voor de huisvrouw. 10.10 Viool recital: klassieke muziek. 10.30 Morgen dienst. 11.00 Geestelijke liederen. 11.30 Ste- reofonische uitzending: Lichte orkestmuz. en zangsoliste. 11.50 Cabaret. 12.00 Lichte grammofoonmuziek. 12.30 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Accordeon- spel met ritmische begeleiding. 12.53 Gram mofoonmuziek, eventueel actualiteiten. 13.00 Nieuws. 13.15 Licht instrumentaal trio. 13.45 Amusementsmuziek (gr.) 14.00 Zet-Pé: licht programma. 14.30 Koperor kest. 14.50 Symfonie-orkest van Londen: moderne muziek (gr.) 15.50 Bijbelvertel ling voor de jeugd. 16.00 Voor de jeugd. 17.15 Eurojazz. 17.45 Grammofoonmuziek. 17.55 Het spektrum, lezingen. 18.10 Koor zang. 18.30 Radio-Volks-Universiteit: Op voeden voor een vreedzame wereldsamen leving. Een gedachtenwisseling tussen drs. M. M. Montessori en dr. E. H. F. van der Lely. 19.00 Nieuws en weerpraatje. 19.10 Radiokrant. 19.30 Zang van Het Leger des Heils. 19.45 Op de man af, praatje. 19.50 Radio Filharmonisch Orkest, Groot Om roepkoor en solisten: Klassieke gewijde muziek. 21.15 Recreatief perspectief, I. Te- rugbluk, lezing. 21.30 Lichte muziek. 21.50 Tezamen leven: Indrukken van de twee jaarlijkse conferentie der Europese Ker ken in Denemarken. 22.00 Pianorecital: klassieke muziek. 22.30 Nieuws. 22.40 Avondoverdenking. 22.55 Amusementsmu- sementsmuziek (gr.) 23.05 Leven om te spreken spreken om te leven, gesprek. 23.30 Lichte orkestmuziek (gr.) 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM II. 298 m. 1007 kc.s. 7.00 VARA. 9.40 VPRO. 10.00-24.00 VARA. VARA: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym nastiek. 7.20 Socialistisch strijdlied. 7.23 Lichte grammofoonmuziek. (7.30 Van de voorpagina, praatje). 8.00 Nieuws. 8.18 Lichte grammofoonmuziek. 8.50 Gymnas tiek voor de vrouw. 9.00 Kookpraatje. 9.05 Klassieke grammofoonmuziek. VPRO: 9.40 Schoolradio. VARA: 10.00 Romantische grammofoonmuziek. 11.00 Nieuws. 11.02 Voor de vrouw. 11.40 Radio-Volks-Univer siteit: Balletactualiteiten, door N. Sic kens de Wal. 12.10 Lichte grammofoonmu ziek. 12.25 Voor het platteland. 12.30 Mede delingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.33 Olympische Ouverture. 13.00 Nieuws. 13.15 Actualiteiten. 13.20 Stereofonische uitzen ding: Orgelkwartet. 13.45 Gesproken por tret. 14.00 Noord-Hollands Filharmonisch Orkest, koor en solisten: klassieke koor zang. 14.50 Zorg voor zwakzinnigen, toe spraak. 15.00 Voor de jeugd. 16.50 Voor de zieken. 17.20 Stereofonische uitzending: Tan go-rumba-orkest en zangsolisten. 17.50 Re geringsuitzending: Geven en nemen. Tips voor en van weggebruikers. 18.00 Nieuws. 18.15 Actualiteiten. 18.20 Uitzending van de Boeren Partij. Tot U spreekt: mr. J. W. F. X. de Rijk. 18.30 Stereofonische uitzen ding: Licht instrumentaal sextet. 18.55 Re portage voetbalwedstrijd Fenerbahce-DWS te Istanboel. In de pauze: 19.45 Nieuws. 20.50 Stereofonische uitzending: Hit-para de: dansorkest en zangsolisten. 21.20 Jazz muziek. 21.40 Artistieke staalkaart. 22.05 Kamermuziek. 22.30 Nieuws. 22.40 Ieder zingt zijn eigen lied: Volksliedjes en bal laden: De zee. 22.55 Tussen stilstand en beweging, lezing. 23.10 Klassieke en mo derne kamermuziek (opn.) 23.55-24.00 Nws. BRUSSEL 324 m. 12.00 Nieuws. 12.03 Grammofoonmuziek. 12.15 Gevarieerde muziek. (Om 12.25 Weer bericht en mededelingen). 12.50 Beursbe richten en programma-overzicht. 13.00 Nws en weerbericht. Daarna: Berichten over de Olympische Spelen. 13.20 Kamermuziek. 14.00 Nieuws. 14.03 Schoolradio. 14.20 Jeugd- en kinderk'oren. 14.30 Voor de jeugd. 14.50 Jeugd- en kinderkoren (ver volg) 14.55 Reportage voetbalwedstrijd. 15.45 Nieuws. 15.48 Beursberichten. 16.00 Reportage voetbalwedstrijd. 16.50 Lichte muziek. 17.00 Nieuws en weerbericht. 17.15 Lichte muziek. 18.00 Nieuws. 18.03 Voor de soldaten. 18.30 Lekenmoraal en -filosofie. 18.50 Sportkroniek. 18.54 Orkestmuziek. 19.00 Nieuws weerbericht en radiokroniek. 19.40 Lichte muziek. 19.45 Uitzending van de bond voor grote- en jonge gezinnen. 20.00 Openbaar kunstbezit. 20.15 Amuse mentsmuziek. 21.00 Klassieke muziek. 21.30 Folkloremuziek. 22.00 Nieuws. 22.15 Jazz muziek. 22.45 De Zeven Kunsten. 23.00 Nieuws. 23.05 Amusementsprogramma. 23.30 Amusementsmuziek. 23.55 Nieuws. 24.00- 0.45 Voor de scheepvaart VOOR DINSDAG NEDERLAND I NOT-NTS: 14.05-14.30 Schooltelevisie: Ontwikkelingsgebieden. NTS: 19.30 Engel se les. 20.00 Journaal. AVRO: 20.20 AVRO's Televizier. 20.50 Muzikaal amuse mentsprogramma en ballet. 21.35 Man te gen man, actuele discussie. NTS: 22.25- 22.30 Journaal. NEDERLAND II NTS: 20.00 Journaal. KRO: 20.01 The kind sea (De vriendelijke zee), natuur film. 20.25 De Bill Dana Show, TV-film. 20.50 Film '64: filmrubriek. 21.25 Solisten concert: klassieke muziek. 21.45 Onze man in Parijs. RKK: 22.10-22.35 Geloofsbrieven: Uitzending over geloof en geloofsbeleving. NOORDZEE 18.30 Wilhelm Teil; 19.00 Club du Piano; 19.23 Bob Cummings-show; 22.00 Wagon Train-aflevering. VOOR WOENSDAG NEDERLAND I NTS: 17.00 De Verrekijker, internatio naal jeugdjournaal. NCRV: 17.10-17.45 Voor de kinderen. VARA: 19.30 Contrast, actuele politieke vraagstukken. NTS: 20.00 Journaal. VARA: 20.20 Achter het nieuws. 20.45 Voorstelling: toneel en muziek uit Japan. 21.35 Elgeria - 997 ton Alblasser- dam. Documentaire over de Nederlandse binnenvaart. 22.15 Actueel Humanisme. NTS: 22.25-22.30 Journaal. NEDERLAND 2 NTS: 20.00 Journaal. NCRV: 20.01 She Stoops to Conquer (Een dag vol verwar ring), Engels blijspel. 20.45 Literair kijk- schrift: maandelijkse literaire rubriek. 21.10 Vervolg Blijspel. 21.40 Engels meis jeskoor met pianobegeleiding: volksliedjes. 21.50 Dagsluiting. 21.55-22.10 Attentie. NOORDZEE 18.30 Beayer knapt het op; 19.00 „Les grands Seigneurs"-aflevering; 19.22 Star for Todayj 22.00 Saint-film. HET CONCERT ving aan met „Ballade voor orkest" van Henk Badings, waarbij het volledige orkest in touw kwam. Dit werk, ontstaan in 1950 en bekroond in een prijskamp van de Wereldomroep, is een doorlopende variatiecyclus op de oud-Ne derlandse ballade van de „Twee Konings kinderen" een juweel van een gegeven om de poëtisch-dramatische inhoud die de vorm van het werk bepaalt, en om de vloeiende aeolische melodie waarop het lied in de middeleeuwen gezongen w.erd, en die Badings als thema aanwendde. Hét werd een meesterwerk van orkestratie en van muzikale bewogenheid, echt naar 'de1 aard van de ballade, die begint en ook eindigt met harpgetokkel, zoals ook een menestreel het tragische verhaal van de minnende koningskinderen zou hebben in geleid en afgesloten. En aan contrastwer king is, evenmin als in het verhaal, ge brek. Vandaar: een uiterst boeiend werk, dat de schoonheid van het gegeven even aart. Verder hoorde men een vertolking van het Vioolconcert van Mendelssohn met als soliste mevrouw Pina Carmirelli, de ver maarde en terecht geprezen leidster van haar voor kort opgeheven strijkkwartet. Zij ontwikkelt een grote toon op haar in strument en haar technisch meesterschap staat boven alle bedenkingen. Maar dit al les waarborgt nog geen kwaliteiten om het edele Concert van Mendelssohn te geven wat het toekomt. Zij maakte er een pathe tisch geval van, dat lijnrecht indruist te gen de aristocratische geest van dit mees terwerk. Laat ze liever Tsjaikovsky spe len. DE AVOND werd besloten met een machtig bewogen verklanking van de Eroï- ca van Beethoven. De uitvoering was prachtig in zijn wonderlijke details uitge diept doch tevens gloedvol samengesteld in zijn complexiteit. Hein Jordans wist de vele aspecten van de magistrale marcia funebre sterk te belichten en de variatie cyclus op de bas van het Prometheus-the- ma, die ten slotte vrij baan laat aan de Prometheus-idee, tot een triomf van mu zikaal kunnen en diepe menselijkheid te maken. En hoe briljant klonk het fameuze hoorntrio! Van dit alles namen wij de ge lukkige ervaring mee, dat Beethoven nog springlevend is, vooral in deze merkwaar dige symfonie. HEDENAVOND kan men er zich van overtuigen tijdens het openingsconcert van het N.Ph.O.-seizoen, want daarop wordt hetzelfde programma uitgevoerd. BONN (AFP) Het Westduitse mini sterie van Buitenlandse Zaken is bezig na te gaan of het waar is dat een dossier over de betrekkingen tussen nazi-Duits- land en het Vaticaan uit de archieven van het „Derde Rijk" is verdwenen en zo ja, hoe dat dan gebeurd kan zijn. Dit meldde gisteren de persdienst van de westduitse sociaal-democratische partij (S.P.D). Het zou gaan om „dossier nr. 6" dat gaat over de deportatie van joden uit Rome op 15 oktober 1943. De vermissing van de documenten werd ontdekt, toen professor Saul Friedlander van het In stituut van Politieke Wetenschappen te Genève om inzage ervan vroeg. In Bonn verzekert men dat juist dit dossier in de laatste oorlogsdagen van 1945 door een bomontploffing verloren is gegaan. Charles Mahieu t. De Belgische acteur Charles Mahieu is in Brussel op 70- jarige leeftijd overleden. Mahieu, die voorzitter was van de Belgische bond van toneelspelers en operazangers, heeft o.m. deel uitgemaakt van de „Comedie Franoaise" voordat hij toetrad tot het gezelschap van Jean-Louis Barrault en Madeleine Renaud. Van links naar rechts Antoon Huiis- man (Bill Clifford), de componist Jan Mul, de librettist Bomans, Johan van Haagen (de makelaar) en Mia Kroes (de hertogin). pische geheim van deze twee Haarlem mers, leden van de Rijnlandse Academie. Zij hebben bereikt wat beoogd werd, maar de middelen-waarméé stammen uit een gebied waar het Twentse publiek nog niet zo goed thuis bleek. „Bill Clifford" héét wel een opera en lijkt in veel opzichten op een opera en oogst ook het succes van een goede opera, maar essentieel erin zijn juist de anti-opera elementen; het is een opera die tegen zichzelf is; het is een muzikale klucht. ZOALS WIJ GISTEREN reeds meldden zijn er twee uitvoeringen van „Bill Clif ford" gegeven, waarvan wij de eerste heb ben bijgewoond. Zowel de librettist als de componist heeft zijn vrijheid gevonden in het afstand-nemen van het begrip opera. Bomans laat, op een wijze die aan zijn „Bloed en Liefde" doet herinneren, zijn personen uit hun handeling treden met op merkingen als „Wat een longen, wat een longen, zijt gij uitgezongen," „Zelden werd een tweede bedrijf zo hoopvol ingezet" en „Moet het nu weer op rijm?" Mul volgt in zijn partituur deze roldiscrepanties met melodieuze aanwendingen van „Wordt wakker, 't zonnetje is al op," „Ferme jon gens, stoere knapen," een Sinterklaaslied je. aria's van Mozart en Verdi, maten van Beethoven enzovoorts. Deze relativerings- lust gaat zelfs bij de librettist zover, dat hij in een inleiding schrijft: „De intrige van het spel is zwak, de motivering troe bel en de handeling onoverzichtelijk. Ik be grijp er zelf niet veel van." Er is weinig reden om het daarmee on eens te zijn, maar des te meer om het ééns te zijn met Bomans' opmerking: „Het gaat om de muziek". Welnu, Jan Mul heeft een vuurwerk van muziek ge maakt, een cascade van verrukkelijke vondsten waarvan elk voor zich bijdraagt tot één ononderbroken divertissement. Het gaat snel; bij de première zelfs tè snel. Voorzover de handeling gespeeld werd, was alles duidelijk; maar waar de tekst handeling moest vervangen kwamen er lancunes. Zo kwam te weinig duidelijk over het voetlicht de jalouzie van de her togin voor de secretaresse. Maar wat héél duidelijk was: bij een kluchtige ope ra-relativering als de onderhavige gaat het minder om het geheel, dan om de volheid van elk ogenblik-op-zich. En daarin ligt het succes van „Bill Clifford", zoals ook uit open doekjes bleek. Met een schijnbare achteloosheid maar intens vakmanschap heeft Jan Mul een aantal scenische ogen blikken muzikaal aaneengeregen in een feestelijke veelkleurigheid, die treffend past bij de aard van de opdracht. Regisseur Paul Pella heeft met gulle chargeringen en quasi-onschuldige under statements de kluchtigheid en opera-loos heid ten volle uitgebuit. Vooral de wijze waarop hij het koortje der agenten kris kras liet opkomen en verdwijnen, deed zijn begrip blijken voor de - opera-functies ondergravende functies van deze klucht. De uitvoerenden hebben deze Hollandse aard van „Bill Clifford" voortreffelijk tot uiting gebracht. Zij speelden met een natuurlijk gemak. De zaalcondities deden afbreuk aan de verstaanbaarheid der tekst. Antoon Huijsman, Gerda Averink, Mia Kroes, Johan van Haagen en Anton Eldering overtuigden in zang en spel van hun volledige inzet. De decors en kos tuums van Gé Madem waren verrassend goed en gedacht vanuit de oprechte twee slachtigheid die „Clifford" kenmerkt. Het Forum-orkest, onder leiding van Helmuth Wünnenberg, was uitstekend. De première werd bijgewoond door onder meer de bestuurscolleges van Hengelo en Enschede, de commissaris der Koningin in de pro vincie Overijsel, jhr. Van Nispen tot Pan- nerden, de componisten Herman Strategier Marius Flothuis, Guillaume Landré, Lex van Delden en Wouter Paap, de filmer Bert Haanstra, dr. Jos Wouters, de litte rator Harrie Prenen (die libretto „De Varkenshoeder" voor Jan Mul schreef) Piet Tiggers en mr. B. Wagemans namens O. K. en W. BERGEN, BOSSEN, PRAIRIES door Dick Dekker (De Spaarnestad). Dick Dekker heeft na „Waar raven roepen" opnieuw een boek geschreven over de natuur in Noord-Amerika. Zon der twijfel is „Bergen, Bossen, prairies" beter geslaagd. Was het vorige boek een reisbeschrijving met tal van wetens waardigheden over de natuur, hier heeft de schrijver aan het laatste de grootste aandacht gegeven, en dat heeft geleid tot een verzameling aantrekke lijke vertellingen over het leven van wilde dieren in Canada. Het boek bevat expressieve pentekeningen en ook de foto's zijn van goed gehalte.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1964 | | pagina 9