De opera van Düsseldorf onder nieuwe leiding Opening met Mozarts „Idomeneo" 1 1 ft SLIK UW WEG MET EEN "AKKERTJE FRANK LODEIZEN in „Barteljons" Vragen over medewerking van overheid aan tv-uitzending Bestuur gevormd voor nieuwe opera Grote Picasso-zuil voor Rotterdam fNMÊHBÊtÊÊEÊm „Man tegen man" een beetje mislukt Wanneer u voor u zelf SMdr»usui1c2jst>0tg8ti WOENSDAG 7 OKTOBER 1964 9 ZULWEG 57 HAARLEM TEL: 02500 - 11036 Kans op storing FM-radio nabeschouwingen De radio geeft donderdag T elevisieprogramma's VOOR WOENSDAG NEDERLAND I Bert Haanstra maakt film over aardgas Figuur uit het klimaat der Cobra-groep GRISCHA BARFUSS is van plaats verwisseld. Wie in de Westduitse muziekwereld geen onbekende is, weet wat dit zeggen wil: Dat een der vurigste pleitbezorgers voor de ensemble-opera de man die met zijn team van vaste medewerkers een zich over jaren uitstrekkend programma in zijn theater heeft verwezenlijkt en daarmee bewees dat ook vandaag het stersysteem en de stagione volstrekt niet alleen zaligmakend zijn dat die man de Intendantszetel van Wuppertal verwisseld heeft voor die van Düsseldorf en ZIEN WIJ B.V. DE prachtige gesloten heid van de „Idomeneo" uitvoering, waar mee men zich in Düsseldorf kwam pre senteren; een voorstelling die er moge dan hier en daar bij de solisten een ver schil in stemkwaliteit te bespeuren zijn geweest in geen enkel opzicht rammelde, hiaten of inzinkingen vertoonde en die zo duidelijk getuigde van een vaste greep op het métier, dan staan deze bevoorrechte steden nog belangrijke operagebeurtenis sen te wachten. Waaronder wij in dit ge val verstaan zowel ontdekkingen van wel licht ten onrechte verwaarloosde of nog niet gekende partituren, als een onafhan kelijke en eigen kijk op hetgeen er in de operatheaters niet in de laatste plaats bij het overbekende repertoire in het algemeen wordt vertoond. DE EERSTE KEUZE te laten vallen op Mozart's „Idomeneo" is in dit opzicht al symptomatisch. Aangezien de geschiedenis ons leert, dat deze opera een lievelings werk van Mozart zelf thans, 183 jaar na zijn ontstaan, een première was voor Düsseldorf. Te merkwaardiger, daar de compositie aan een Düsseldorfse landheer, met name keurvorst Karl Theodor van de Paltz, in feite is te danken. Deze heeft de componist tegelijk, met zijn opdracht, dan wel niet de vaste aanstelling verschaft, waarop Mozart met de uitmuntende Mannheimse musici tot zijn dispositie op dat moment misschien had gehoopt, doch verrichtte daarmee toch een daad, die uiteindelijk voor de muziekwereld heel wat verder strekkende gevolgen heeft gehad. Let men alleen al op de vele op „Idomeneo" terug te voeren fragmenten uit Mozart's bekende en latere werk. Voor hem zelf was „Idomeneo", die hij schreef in de toen (1781) geijkte opera- seria-vorm ter gelegenheid van het Mün- chense carnaval, de bevestiging, dat het Salzburgse juk nu voor goed was afge schud en dat hij voortaan „in vrijheid" zou mogen componeren. I „IDOMENEO" LEVERT het bewijs dat, dank zij Mozart's genie, een stuntelig libretto met een pijnlijk tekort aan han deling nog tot een meesterwerk kan lei den. Auteur was een Italiaanse hofkape laan, een zekere Varesco, die voor zijn tekst een Franse „tragédie lyrique", ge titeld „Idoméné" bewerkte, van welke dan weer een Duitse vertaling door iemand anders werd vereist. Geen opera heeft daarna zoveel herzieningen en verande ringen ondergaan. Reeds Mozart zelf heeft het werk aan menige revisie onderworpen. Daarna hebben vele deskundigen zich het lot van „Idomeneo" aangetrokken. Zij sloe gen aan het bewerken, teneinde op die wijze de muziek te „redden". Een muziek die is te rekenen tot de verhevenste en meest geïnspireerde uit Mozart's kracht bronnen, in dit geval de muziek dramatische. Reinhardt en Wendel, die tekenden voor deze Düsseldorfse lezing en die daarbij in hoofdzaak de versie-Paumgartner uit het Mozart-jaar 1956 zijn gevolgd, hebben naar wij menen tot een verheldering van de structuur belangrijk bijgedragen. Aan uiterlijkheden, die tot de voorschrif ten der opera-seria zijn te herleiden, is het een en ander weggelaten, waardoor b.v. de draad die naar het knooppunt voert het zoenoffer aan Poseidon van Ida- mantes, Idomeneo's zoon beduidend strakker werd gespannen. Terwijl zij als belangrijkste verbetering aan de Elektra- figuur, met welke destijds ook Strauss zich bezig heeft gehouden, een andere bestem ming gaven. Niet meer de rivale van Pria- mos' dochter Ilia in haar geheime liefde gevoelens voor Idamantes (wat de hande ling onnodig compliceerde), is aan deze Elektra nu de functie van Idomeneo's vrouw en Idamantes' moeder toebedeeld. Idamantes wordt nu ook niet naar Grie kenland gestuurd, maar naar Ilion om de gevangenen terug te brengen, waarbij Elektra hem natuurlijk niet zal bege leiden. MET DE dientengevolge onvermijde lijke tekstveranderingen is het de bewer kers daarbij gelukt de beide belangrijke aria's voor Elektra te behouden. In de eer ste zal zij 'n treurende gade in woede nu ontsteken tegen de hun prooi eisende, onstuimige golven van de zee; in de tweede roept zij de goden aan haar enig kind van de offerdood te redden en de vader er voor te behoeden de moordenaar te worden van zijn zoon. Duisburg en dus voortaan de leider zal zijn van „Die Deut- sch Oper am Rhein". Dit betekent natuurlijk ook, dat Barfuss' topfunctionaris sen, aan wie de recente operapraktijk onder andere die on vergetelijke Monteverdi-week van voorjaar 1962 heeft te danken, met hem zijn meegekomen. Zodat de namen van dirigent Hans Georg Ratjen, regisseur Georg Reinhardt en decorateur Heinrich Wendel dan ook al aanstonds prijkten op de programma's der openingsvoorstellingen, welke de nieuwe aera hebben ingeluid. Advertentie In verband met werkzaamheden aan de FM-zenders in Lopik zal de komende veertien dagen het zendvermogen worden verlaagd van 50 tot 10 kilowatt. De ont vangst van mono-uitzendingen zal hier van vermoedelijk weinig nadeel onder vinden. Bij stereo-ontvangst bestaat echter de mogelijkheid van lichte storingen, naar mate de afstand tot de zender groter wordt. Volledigheidshalve vermelden wij nog de vervanging van het slotkoor door een koor („Gottheit, über alle machtig) uit de ongeveer gelijktijdig met „Idomeneo" ont stane muziek voor „König Thamos". Met alle bekortingen en veranderingen werd de speelduur voor deze versie, die Rein hardt en Wendel reeds vroeger ten doop hielden in Wuppertal, teruggebracht tot nog geen twee en een half uur: de kortste en tegelijk in de dramatische afwikkeling compactste lezing, die er van deze opera bestaat. AAN DE ERVARING, met de praktijk van het theater waarop genoemde bewer kers kunnen bogen, is het toe te schrij ven, dat een door helderheid uitmuntende „Idomeneo" kon ontstaan, die het op nemingsvermogen van het publiek niet afleidde van datgene waar het hier op aankomt: de muzikale wonderen van deze partituur. Günther Wich, vanaf 1965 „General- musikdirektor" van de Düsseldorfse Opera en thans dus nog „gast ter kennismaking", nam de gelegenheid te baat te tonen, hoe Mozart in zijn opera de orkestpartij rijke lijk heeft bedacht: een partij, die ons kan leren welke solisten uit de „Mannheimers" de componist destijds goed moeten zijn be vallen! De orkestklank, die te Düsseldorf nog wel eens droog kan zijn, onderscheidde zich deze avond door een bijzondere ge voeligheid en warmte. Van de solisten kwam Elisabeth Schwar- Offerscène uit Mozarts „Idomeneo". zenberg als Ilia naar voren, die in het ver maarde kwartet waarin Idamantes af scheid neemt, slechts wat al te duidelijk domineerde. De Idamantes-rol is naar het in die tijd voor de opera seria bestaand gebruik voor een castraat geschreven. De typische Mozart-tenor, die deze partij thans vervult, zal met de Idomeneo sterk moeten contrasteren, wil aan de drama tische verhouding vader-zoon recht wor den gedaan. Waaraan het hier met de stemmen van Andor Kaposy en Robert Thomas wel wat haperde. De koorzang, in Idomeneo zo van belang, (men denke slechts aan de koren op en achter de scène bij de schipbreuk!) verdient daar entegen weer alle lof. HEINRICH WENDEL heeft reeds meer malen bewezen een specialist te zijn op het gebied van decorprojectie. Hier kon hij met wolkenformaties als uit gigan tische rotsblokken gestapeld in scheeps modellen tempels en het door Poseidon ge zonden monster de vrije loop laten aan zijn fantasie. En prefereren wij voor „Idome neo"" de hier zeer goed realiseerbare vaste bouw1: deze projecties (technisch nooit zon der risico!) verleenden aan de dramatiek ongetwijfeld sterk relief. Nog eens onder streept door de regie, met name voor de nu eens statisch-opgestelde- dan weer dynamisch optredende koren. M. van Doorninck „Is het juist dat door toedoen van de minister medewerking van 'n aantal over heidsdienaren van diverse departementen aan een VPRO-televisie-uitzending over oorlog en vrede afhankelijk werd gesteld van het laten vervallen van een bepaald onderdeel van het programma door de VPRO?" Zo vraagt het Tweede-Kamerlid Bruggeman (PSP) schriftelijk aan de mi nister van Binnenlandse Zaken. De heer Bruggeman wil graag weten of, indien dit juist is, de bewindsman kan me dedelen hoe de gang van zaken zich vol trokken heeft en om welke reden hij deze pressie heeft uitgeoefend. „Is de minister niet van mening," zo informeert hij, „dat een dergèlijk optreden in het algemeen al leen geoorloofd zou kunnen zijn wanneer het programma of een gedeelte daarvan wetenschappelijk niet verantwoord zou zijn of tot valse voorlichting zou leiden, en wa ren deze omstandigheden in dit geval aan wezig?" Naar een niet zo erg jong recept is Bill Dana in zijn televisie-show de aandoenlijk- onschuldige goeierd, die in de nu eenmaal minder goede maatschappij de klappen krijgt. Dat bleek althans uit de eerste af levering van deze show, die gisteravond door de KRO op Nederland II werd uit gezonden. Ofschoon onze lachspieren be slist niet verslapt zijn, konden wij ons niet geheel aansluiten bij de „lachertjes", die door de producenten erbij geleverd wa ren. De vertaling liet ook nogal wat te wensen over. Ook Adèle Bloemendaal heeft nu haar te levisie-show, geproduceerd door de AVRO. De eerste aflevering van dit serie-pro gramma bewees dat deze artieste te wei nig artistieke mogelijkheden heeft om het middelpunt van een amusementsuitzending Advertentie al zo ongeveer hebt bepaald wat u zult kiezen hoe vlot u slaagt, wanneer u kennis neemt van de unieke kollektie kostuums en overjassen bij SMIT VAN RIJSBERGEN. Dat maakt ook immers het kopen bij SMIT VAN RIJSBERGEN steeds zo interessant. Betere herenkonfektie en herenmode ZIJLSTR. 71 (t.o. Alg. Bank Nederland) HILVERSUM I 402 m. 7.00 KRO. 11.45 VPRO. 14.15-24.00 NCRV. KRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Het levende woord. 7.15 Ouverture radio voor vroege mensen. 7.55 Overweging. 8.00 Nieuws. 8.15 Conciliejournaal. 8.25 Ouverture, radio v. vroege mensen (verv.). 8.50 Voor de huis vrouw. 9.35 Waterstanden. 9.40 Schoolra dio. 10.00 Lichte orkestwerken (gr.). 11.00 Voor de zieken. VPRO: 11.45 Oktober: lichte grammofoonmuziek. 12.15 Leven op het land, gesprek, 12.30 Mededelingen ten b. v. land- en tuinbouw. 12.33 Deze week. 13.00 Nieuws. 13.15 Klassieke kamermu ziek (gr.). 13.45 Voor de vrouw. NCRV: 14.15 Lichte orkestmuziek (gr.). 14.30 Ik dacht zo onder de vispoort, klankbeeld. 15.20 Klassieke grammofoonmuziek. 15.35 Klavecimbel-recital: klassieke muziek. 16.00 Bijbeloverdenking. 16.30 Lichte or kestmuziek (opn.). 17.00 Voor de jeugd. 17.30 Jeugdkoor met pianobegeleiding: Ne derlandse, Franse en Engelse volksliedjes. 17.45 Grammofoonmuziek. 17.55 Sportru- briek. 18.10 Licht instrumentaal kwartet. 18.30 Sociaal perspectief, lezing. 18.40 Ste- reofonische uitzending: Lat. Amerikaans orkest. 19.00 Nieuws en weerpraatje. 19.10 Radiokrant. 19.30 Geestelijke liederen (gr). 19.45 Op de man af, praatje. 19.50 Lichte grammofoonmuziek. 20.10 Boeren en Bur gers in Buitenveen, hoorspel. 20.40 Samen uit Samen thuis, gevarieerd program ma. 22.00 Kerkorgelconcert. 22.30 Nieuws. 22.40 Avondoverdenking. 22.55 Boekbespre king. 23.00 Platennieuws. 23.30 Vers in het gehoor, litterair programma. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM II 298 m. 7.00 AVRO. 7.50 VPRO. 8.00-24.00 AVRO. AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgym nastiek. 7.20 Lichte grammofoonmuziek. VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 800 Nws. 8.15 Lichte grammofoonmuziek. 8.50 Och tendgymnastiek. 9.00 De groenteman. 9.05 Semi-klassieke kamermuziek (gr.). 9.40 Morgenwijding. 10.00 Arbeidsvitaminen (gr.). 1050 Voor de kleuters. 11.00 Nws. 11.02 Huishoudelijke zaken, praatje. 11.15 Omroeporkest: klassieke muziek. 11.45 Voordracht. 12.00 Dansorkest en zang solisten. 12.30 Mededelingen t.b.v; land- en tuinbouw. 12.33 Olympische Ouverture. 13.00 Nieuws. 13.15 Mededelingen, eventu eel actueel of grammofoonmuziek. 13.25 Beursberichten. 13.30 Zang en pianospel. 14.00 Stereofonische uitzending: Rotter dams Filharmonisch Koperensemble: mo derne muziek. 14.30 Lichte grammofoon muziek. 15.30 Radio Filharmonisch Orkest: klassieke muziek. 16 00 Nieuws. 16.02 Van vier tot vijf: radioprogramma in een No- tedop. 17.00 Voor de jeugd. 17.55 Kasba 64: gesproken brief uit Marokko. 18.00 Nieuws. 18.15 Eventueel actueel. 18.20 Uit zending van de Anti Revolutionaire Partij. Tot u spreekt: mr. W. R. van der Sluis, sekretaris van de Anti Revolutionaire Par tij. 18.30 Lichte orkestmuziek en zangso liste. 19.00 Voor de kinderen. 19.05 Sport- parade. 19.30 Amateursprogramma. 20.00 Nieuws. 20.05 Stereofonische uitzending: Bariton en piano: klassieke liederen. 20.15 Stereofonische uitzending: Concertgebouw orkest en solisten: klassieke muziek. (In de pauze: 21.00-21.10 Adelbrieven van de sport, klankbeeld). 21.10-21.25 Klassiek pia nospel (gr.). 22.40 Nieuws en mededelin gen. 22.50 Actualiteiten. 23.15 Stereofoni sche uitzending: Discotaria: nieuwe gram mofoonplaten. 23.55-24.00 Nieuws. BRUSSEL 324 m. 12.00 Nieuws. 12.03 Grammofoonmuziek. 12.15 Gevarieerde muziek. (Om 12.25 Weer bericht en mededelingen). 12.50 Beursbe richten en programma-overzicht. 1300 Nws. en weerbericht. Daarna: Berichten van de Olympische Spelen. 13.20 Kamer muziek. 14.00 Nieuws. 14.03 Schoolradio. (Om 15.00 Nieuws). 15.45 Liedjesprogram ma. 16.00 Nieuws. 16.03 Beursberichten. 16.09 Franse les. 16.24 Liederen. 17.00 Nws. en weerbericht. 17.15 Orkestmuziek. 17.30 Vlaamse volksliederen en -dansen. 17.50 Volksmuziek. 18 00 Nieuws. 18.03 Voor de soldaten. 18.28 Paardesportberichten. 18.30 Moderne muziek. 18.45 Sportkroniek. 18.52 Zuid-Amerikaanse muziek. 19.00 Nieuws, weerbericht en radiokroniek. 19.40 Lichte muziek. 19.50 Vrije Politieke Tribune. 20 00 Klassieke en moderne muziek. (In de pau ze: Boekbespreking). 22.00 Nieuws. 22.15 Jazzmuziek en poëzie. 22.45 De Zeven Kunsten. 23.00 Nieuws. 23.05 Opera- en Bel cantoconcert. 23.55-24.00 Nieuws. NTS: 17.00 De Verrekijker, internatio naal jeugdjournaal. NCRV: 17.10-17.45 Voor de kinderen. VARA: 19.30 Contrast, actuele politieke vraagstukken. NTS: 20.00 Journaal. VARA: 20.20 Achter het nieuws. 20.45 Voorstelling: toneel en muziek uit Japan. 21.35 Documentaire over de moord op president Kennedy. NEDERLAND II NTS: 20.00 Journaal. NCRV: 20.01 She Stoops to Conquer (Een dag vol verwar ring), Engels blijspel. 20.45 Literair kijk- schrift: maandelijkse literaire rubriek. 21.10 Vervolg Blijspel. 21.40 Engels meis jeskoor met pianobegeleiding: volksliedjes. 21.50 Dagsluiting. 21.55-22.10 Attentie. NOORDZEE 18.30 Beaver knapt het op; 19.00 „Les grands Seigneurs"-aflevering; 19.22 Star for Today; 22.00 Saint-film. VOOR DONDERDAG NEDERLAND I KRO: 15.00-15.45 Voor de vrouw. 16.00- 1615 Voor de kleuters. NTS: 19.30 Agra risch nieuws. 20.00 Journaal. KRO: 20.50 Ex Wonderkind (Man on the mountaintop), TV-spel. 21.50 In één geest, documentair programma. NTS: 22.30-22.35 Journaal. NTS: 22.35-22.50 Filmimpressie van de gis teren gespeelde voetbalwedstrijd Fener- bahce D.W.S. te Istanboel. NEDERLAND II NTS: 20.00 Journaal. AVRO: 20.01 Amu sement in Tokio: documentaire film over de Japanse show-business. 21.30 Documentaire uit Japan over het Zen- Boeddhisme (Prix Italia 1962). NOORDZEE 18.30 Mr. Ed, het sprekende paard; 18.58 „Wist u dat?"; 19.18 Victory at Sea; 22.00 „De Sleutel" (Das Kriminalmuseum). Advertentie te kunnen zijn. In feite was zij dat ook niet en kwam zij, soms dubbel en driedub bel slechts op het scherm als een wat zwoele juffrouw met de daarbij passende donkerbruine stem. Van Trijntje Fop, het eeuwig aardige werkje van Kees Stip, bleef niets meer over, vooral omdat mej. Bloemendaal onverstaanbaar was. Met een onsmakelijk liedje over masochisten, een wat landerige quasi-diepzinnige eenakter gespeeld door Shireen Strooker en een jazz-im.provisatie, waarop een knappe be lichter zich mocht uitleven, werd het een nogal wee, modernistisch geheel, waarin geldingsdrang en originalitis de boventoon voerden. De regisseurs, Jef de Groot en Bob Rooyens, bewezen voorheen dat zij lot betere dingen in staat zijn. De eerste discussie in, de serie „Man tegen Man" is ons bepaald tegengevallen. De hoofdredacteur van „Het Parool", de heer Sandberg, en de adjunct-hoofdredac teur van „Het Algemeen Handelsblad", de heer Hofland, voerden onder leiding van de heer P. Beishuizen een woordenstrijd over de ontwikkeling van de Nederlandse dagbladpers, een onderwerp waarover zij het volgens de aankondigingen prin cipieel oneens zijn. Het werd in het geheel geen fel debat, maar een nogal saaie ge- dachtenwisseling, die ten slotte uitwees dat de standpunten der beide heren niet zo ver uiteenlagen. Pogingen van de samenstellers om de uitzending te verlevendigen met verklarin gen van buitenlandse journalisten en met reacties van het in de studio aanwezige publiek, bestaande uit vakbroeders van de beide strijders, leidden er waarschijnlijk mede toe, dat deze opzet in eerste instan tie mislukte. Het geheel had veel meer weg van een nogal verward onderonsje in een journalistencafé, dat voor deze gele genheid was voorzien van een amfithea ter. Of ze echt waren of niet, de telefo nische interrupties van twee kijkers, Har ry Mulisch en Ik-Jan, deden het wel aar dig. Wij hadden beter het advies kunnen op volgen, dat door de heer Beishuizen in het begin van de uitzending werd gegeven: overschakelen op het andere net, waar de KRO de inleiding van de nieuwe reeks „Geloofsbrieven" op het scherm bracht. Allicht hadden wij dan nog meer gehoord van de getuigenissen van mensen (volwas senen, waaronder enige ouders), die in hun godsdienstige opvoeding en in hun geloofs leven cnzeker zijn geworden, nu de rooms- katholieke kerk die in hun jeugd nog zo verstard was in beweging is geko men. Scherpzinnig en klaar gepresenteerd door de jezuïtenpater J. Hermans, belooft dit een belangrijke serie te worden. Damshuizer Een tafereel uit het ballet Four Temperaments" van George Balan- chine op muziek van Paul Hindemith, waarvan het Nationale Ballet don derdagavond een uitvoering geeft in de Stadsschouwburg in Haarlem. Het programma vermeldt voorts „De dis genoten" (Rudi van Dantzig/Bela Bartók) en „La Bayadere" (Pepita/Minkus). Staatssecretaris Van de Laar van O. K. W. deelt mee, dat hij „in het kader van de voorbereidingen voor een nieuw in stituut, dat operavoorstellingen zal doen geven zodra de Nederlandse Opera haar werkzaamheden zal hebben beëindigd, en kele personen heeft aangezocht om aan de nieuwe instelling leiding te geven." Hij heeft de volgende muziekdeskundi- gen bereid gevonden in het bestuur zit ting te nemen: dr. Jos Wouters (voorzit ter), Kees van Baaren en mr. Guillaume Landré. Als intendant is aangezocht de heer Maurice Huisman te Brussel, die daar naast zijn functie als directeur van de Koninklijke Muntschouwburg te Brussel zal blijven uitoefenen. De wethouder van kunstzaken in Rot terdam, mej. J. Zeelenberg, heeft dins dagavond in de openbare commissiever gadering over de beleidsnota voor kunst zaken, de plaatsing aangekondigd van een 20 meter hoge sculptuur van Picasso in Rotterdam. Dit beeld, een hoekige betonnen zuil, krijgt een plaats langs de Kralingse Plas. Het wordt vervaardigd door de Zweedse betonspecialist en vriend van Picasso Carl Nesjar, die in Frankrijk woont. Wanneer het geheel klaar is en hoeveel de kosten zullen bedragen is nog niet bekend. De gemeenteraad moet er trou wens nog zijn goedkeuring aan geven. (Van onze correspondent HILVERSUM. Bert Haanstra's film- produktiemaatschappij is bezig met het maken van een filmdocumentaire over het aardgas, in opdracht van de Nederlandse Gasunie. Regisseur is Rolf Orthel, cameraman An ton van Munster, die bekendheid kreeg door de opnamen van „Alleman". In de loop van volgend jaar zal de on geveer twintig minuten durende documen taire in vertoning komen. IN DE KUNSTZAAL „Barteljoris" in Haarlem is tot 25 oktober werk te zien van Frank Lodeizen. Al eerder mocht ik van een tentoonstelling van Lodeizen te Am sterdam verslag doen. Lang was het stil rond zijn werk, waarin ik al vroeg geloof had. Lodeizen behoorde eigenlijk bij de Cobra-groep en hij was een van de eerste Nederlanders uit deze sfeer, die ik kon waarderen. Als ik me goed herinner, heeft hij aan acties van de Cobra-groep geen, of in ieder geval heel weinig, deel gehad. Zeker is, dat hij geen meeloper of epigoon was. Zijn hier vertoonde grafiek getuigt van een eigen persoonlijkheid. Lodeizen heeft humor. Zijn humor is een even andere dan die van Lucebert. Lodeizen vertoont een gevoeligheid in de behandeling van zijn werk, die weer anders is dan die van bijvoorbeeld een Corneille. Misschien vindt men dat deze regels bedenkelijk veel van een verdediging bij voorbaat in zich hou den. Maar het woord Cobra moest nog uitgevonden worden toen ik met Lodeizens kwaliteiten kennis mocht maken. LODEIZENS WERELD groeide uit de herkenbare wereld van de natuur en uit zijn fantasie. Met schilderkunstig of gra fisch verbeelden kan men voor verrassen de resultaten komen te staan. Delacroix, de grote Franse schilder, leerde ons al, dat voor een schilderij onderwerpen als een veldslag en een bloemstuk elkaar niet zo behoeven te ontlopen. Van Lodeizen ont moet men op deze expositie een litho, die hij „Kleine droom" noemde. Voor mij zou deze prent de verbeelding kunnen zijn van een brok vegetatie, een stuk uit een boom met vruchten. Aanleiding tot deze litho kan voor Lodeizen iets geheel anders ge weest zijn. Maar de ervaring, waarvan hij getuigenis wilde afleggen, kan een herbele ven vinden in upn alles, wanneer die er varing maar vast zit aan bepaalde vor men of kleuren. ALS JONGE MAN ben ik eens voor be roepskeuze getest. Een van de proeven was het herkennen van een foto uit een reeks, die van zeer wazig tot steeds scher per werd. Ik heb enige tijd getwijfeld tussen een Katwijker vissersschuit, die een „Bom" genoemd werd, en een met de voorpootjes samengevouwen liggende kat. Beide vlekken hadden iets van zeer stabiel-rustende lichamen. In zo'n geval ontdekt men de mogelijkheid van pictura le of grafische „beeldspraak". Deze vorm van beeldspraak is nog be trekkelijk eenvoudig, wanneer men be denkt dat in beeldende kunst ook de beeld spraak langs in woorden uit te drukken begrippen, tezamen met visuele ervarin gen mogelijk is. Men kan zelfs vanuit vi suele ervaringen via onder woord te bren gen begrippen toch weer terugkomen op toch slechts voor het oog te ervaren beel den. Middleton, de vorige schilder die bij „Barteljoris" exposeerde, gaf ons 'n voor zichtige aanwijzing betreffende zijn werk naar de jazz. Deze aanwijzing kan ver geleken worden met Kandinsky's vergelij ken van beeldende kunst met muziek. Middleton kan gevoeld hebben, dat het ont staan van zijn beeldspraak onder meer via muzikale ervaringen is gelopen. Ik heb gewezen op de mogelijke gelijkenis van het improviseren in de jazz met het ont staan van Middletons schilderijen, colla ges en gouaches. ZEKER IS VOOR mij, dat Lodeizen dan meer met het litteraire scheppen te ma ken heeft. Dat hij als exposant volgt op Middleton is me welkom, omdat bij „Bar teljoris" zo toch een mogelijkheid geschon ken wordt tot ingang in die wonderlijke wereld van de nooit goed onder woorden te brengen beeldende kunst die bestaat waar het woord niet meer voldoet. Een enkele tekening met kleur en col lage van Lodeizen zal niet te moeilijk zijn. Of ik met een onbekend zijn van zijn per soonlijkheid zijn schilderijen zou gewaar deerd hebben, is mij nog een vraag. Maar zijn grafiek kwam mij in ieder ge val boeiend voor Bob Buut

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

IJmuider Courant | 1964 | | pagina 9